سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر







روسیه و فرانسه توافقنامه خرید ناوهای بالگردبر "میسترال" را امضا کردند


روسیه و فرانسه توافقنامه خرید دو فروند ناو بالگردبر "میسترال" را امضا کردند.
این سند در حضور "دمیتری مدودف" (Dmitry Medvedev) رییس جمهور روسیه در سن پترزبورگ به امضا رسید.
در اواخر دسامبر سال 2010 روسیه و فرانسه رسما اعلام کردند که کنسرسیوم مشترک کورپوراسیون واحد کشتی سازی  روسیه و DCNS فرانسه دو فروند کشتی مدل "میسترال" در "سن-نازر" (فرانسه) تولید و دو مجوز برای تولید ناوهای مشابه در روسیه تحویل خواهند گرفت.
توافقنامه بین دولتی در خصوص خرید این ناوهای بالگرد بر روز 25 ژانویه سال جاری میان طرفین به امضا رسید.
مهمترین مسئله در مذاکرات انتقال دو سیستم هدایت تحت استاندارد ناتو به روسیه بود: سیستم هدایت جنگی Zenith-9 و سیستم فرماندهی هدایت ناوگان ها SIC-21

دستورالعمل دولت روسیه درباره اعتبار پیدا کردن قرارداد خریداری دو فروند ناو بالگردبر"میسترال"سه ماه بعد صادر شده و به دنبال آن قرارداد معتبر محسوب خواهد گردید. این مطلب را"آناتولی ایسایکین" رییس "روس آبارون اکسپورت" شرکت انحصاری صادرات و واردات تسلیحات و تجهیزات نظامی روسیه اعلام کرد.
وی در نمایشگاه وسایل هواپیمایی در شهر " له بورژه"فرانسه گفت:"صدور دستورالعمل دولت روسیه سه ماه طول خواهد کشید". وی خاطرنشان کردهمانا پی از گذشت این مدت "می توان قرارداد را اعتبار یافته دانست".
یادآور می شود از نظر مشخصات فنی ناو بالگردبر "میسترال" که طول آن در حدود 200 متر است می تواند شش بالگرد، چهار قایق تندروی نفربر و یا دو "هاورکرافت" و همچنین 450 نیرو حمل کند.
در عین حال برگزاری عملیات هوابرد یکی از امکانات این کشتی جامع می باشد. میسترالمی تواند در ماموریت صلحبانی نیز شرکت کند.
بالگردهای عرشه ای می توانند هم بعنوان ابزار مبارزه با زیردریایی ها، هم برای عملیات امداد و هم برای جابجایی افراد و بار مورد استفاده قراربگیرند .









نماینده کنگره آمریکا فروش "میسترال" به روسیه را تهدید منافع آمریکادانست
"ایلیان روس-لتینن" نماینده جمهوریخواه و رییس کمیته بین الملل مجلس آمریکا اعلام کرد که فروش دو فروند ناو بالگرد بر مدل "میسترال" فرانسه به روسیه منافع آمریکا در منطقه را تهدید و علیه متفقین آمریکاست.
در اطلاعیه این عضو مجلس آمریکا آمده است: "بسیاری از متفقین ما در منطقه مانند گرجستان و کشور حوزه بالتیک تحت حملات سایبری، فشار شدید اقتصادی و حتی تهاجم از سوی روسیه قرار گرفتند. اینکه فرانسه متحد مادر ناتو با نادیده گرفتن خطرات موجود تصمیم به فروش کشتی های نظامی به روسیه گرفته با توجه به اینکه مسکو بیش از گذشته خصومت خود را نسبت به آمریکا و همسایگان اروپایی ما نشان می دهد".
این سخنان روس-لتینن موضع رسمی دولت آمریکا نیست.

سیستم های تسلیحاتی روسیه از جمله هوایی با "میسترال ها" همگرا می شوند
دریاسالار "ولادیمیر ویسوتسکی" فرمانده کل نیروی دریایی روسیه گفت:
که سیستم های تسلیحاتی روسیه با ناوهای بالگردبر مدل "میسترال" که از فرانسه تحویل گرفته می شود، همگرا خواهند شد.
وی گفت: "کسب فناوری های ساخت چنین کشتی هایی اجازه می دهد که آنها را به پروژه های کنونی سیستم های تسلیحاتی روسیه از جمله تجهیزات نیروبر و واحدهای هوایی نیروی دریایی همگرا کنیم".





      






سرگی کارنیف رییس هیئت شرکت انحصاری صادرات و واردات تسلیحات و تجهیزات نظامی روسیه موسوم به "روس آبارون اکسپورت"
در نمایشگاه هوا-فضای لابورژه اعلام کرد که روسیه اولین محموله از هواپیماهای "سوخوی-30 ام کا2 " را بر اساس قرارداد به ویتنام تحویل داد

قرارداد مذکور برای تحویل هشت فروند سوخو-30 در نظر گرفته شده است. همچنین توافقنامه ای برای تحویل 12 فروند دیگر از این هواپیما نیز میان دو کشور امضا شده است. این قرارداد باید طی سال های 2011-2012 به اجرا برسد.
کارنیف گفت: "اولین محموله متشکل از چهار فروند "سوخوی-30 ام کا2" به ویتنام تحویل شده است.





      

 

تهران - حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا، امروز به مدت شش ساعت و نیم از دستاوردهای تحقیقاتی نیروهای مسلح در نمایشگاه جهاد علمی - اقتدار دفاعی بازدید کردند.  

به گزارش سرویس خبری میلیتاری پارسی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای ورود به نمایشگاه در محل یادمان شهدا، یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس را گرامی داشتند و برای آنان علو درجات مسئلت کردند.
در این نمایشگاه بیش از سیصد دستاورد علمی، فناوری و محصولات دفاعی ارتش، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و وزارت دفاع، از فضا تا کف دریا به نمایش گذاشته شده بود.
دستاوردهای علمی ـ فناوری و محصولات دفاعی در زمینه سامانه های پدافند هوایی، هواپیما، بالگرد و پرنده های بدون سرنشین، شناورهای سطحی و زیر سطحی، انواع رادارهای پیشرفته دو بعدی و سه بعدی، سامانه پیشرفته ارتباطات امن و پایدار، تجهیزات جنگ الکترونیک و مقابله با جنگ الکترونیک، سامانه های جنگ سایبری، انواع شبیه سازهای پیشرفته و دستاوردهای پزشکی دفاعی، از بخشهای اصلی این نمایشگاه بود.
فرمانده کل قوا همچنین از توانایی ها و پیشرفتهای نیروهای مسلح در طراحی و ساخت خودروهای تاکتیکی و تهاجمی سبک با قابلیت رمل نوردی، خودروهای زرهی سبک چند منظوره، ساخت و ارتقاء انواع موشکهای هوشمند سطح به هوا، سطح به سطح و هوا به سطح دیدن کردند.
همچنین جوانان با استعداد بسیجی، توانایی های خود را در زمینه های لیزر، شناورهای زیر سطحی، و آنتن های نانو عرضه کرده بودند.
در این نمایشگاه بخشهای متنوعی از دستاوردهای بخش فناوری اطلاعات، صدور اسناد الکترونیکی امن، و نیز تجهیزات کنترل الکترونیک مرزها، جاده ها و راهها ارائه شده بود.
بخش دیگری از نمایشگاه دستاوردهای تحقیقاتی نیروهای مسلح درباره توانایی موشکی جمهوری اسلامی ایران بود.
در این بخش انواع موشکهای دوربردِ زمین به زمین از جمله موشک سجیل با برد 2000 کیلومتر، موشک قیام با برد 750 کیلومتر، و انواع موشک فاتح با بردهای مختلف به نمایش در آمده بود.
انواع موشکهای بالستیک با سوخت جامد و مایع، موشکهای پدافند هوایی، موشکهای زیرآبی و موشکهای ضد کشتی بخش دیگری از توانایی های موشکی ایران اسلامی است.
در این نمایشگاه همچنین بخشی به انواع موشکهای ماهواره بر و ماهواره ها اختصاص داده شده بود.
نمایش موشکهای ماهواره بر سفیر امید و رصد، و برنامه های آینده و آزمایشگاههای سازه و سیستم های فضایی از جمله قسمت های این بخش از نمایشگاه بود.
مجموعه این دستاوردهای علمی در مراکز تحقیقاتی نیروهای مسلح با استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاهی، اعضای هیات علمی دانشگاهها و شرکت های دانش بنیان طراحی و ساخته شده است.
حضرت آیت الله خامنه ای پس از بازدید از دستاوردهای جهاد علمی و اقتدار دفاعی نیروهای مسلح، در سخنانی، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این نمایشگاه پرمغز و پرمضمون، تحقیقات را پایه اساسی برای تولیدات جدید دانستند و تأکید کردند: مراکز تحقیقاتی نیروهای مسلح باید حرکت رو به جلوی خود را با قدرت و عمق و شتاب بیشتری ادامه دهند.
ایشان با تأکید بر اینکه وجود مراکز تحقیقاتی متعدد در سازمانها و بخشهای مختلف نیروهای مسلح مفید است، خاطرنشان کردند: کارهای مراکز تحقیقاتی باید مکمل یکدیگر باشند تا از موازی کاری و هدر رفتن سرمایه های انسانی و مادی جلوگیری شود.
فرمانده کل قوا تأکید کردند: نباید در تحقیقات فقط محصول محوری مد نظر باشد بلکه مراکز تحقیقاتی باید سطح دانش و فناوری را نیز بالا ببرند.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم تقویت مراکز تحقیقاتی نیروهای مسلح و همچنین حمایت از نخبگان و محققان افزودند: مراکز تحقیقاتی حتماً باید در چارچوب ضوابط خود با دانشگاهها همکاری علمی داشته باشند.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: هدف اصلی از تولید سلاح در جمهوری اسلامی ایران، هدفی دفاعی و مقابله با دشمنان زورگو است، در حالیکه در غرب هدف اصلی تولید سلاح، تجارت و افزایش ثروت سردمداران کارخانجات و کمپانی های تسلیحاتی است.
ایشان در پایان تأکید کردند: با همت و تلاشی که در نیروهای مسلح مشاهده می شود، تحریم ها بی اثر و به ضرر دشمنان ملت ایران، خواهد شد.
همچنین نماز ظهر و عصر به امامت رهبر انقلاب اسلامی در محل نمایشگاه دستاوردهای جهاد علمی و اقتدار دفاعی اقامه شد.

منبع: http://www.militaryparsi.ir/news-service/160-news/511-irannews.html

تصاویر مرتبط







































      

 


خبرگزاری شین هوا اعلام کرد با توجه به تنشهای بوجود آمده در دریای فیلیپین مبنی بر اختلافات ارضی با فیلیپین و ویتنام همچنین بازیگوشی کشورهای رقیب جهت استفاده از منابع این منطقه هفته آینده ناو هواپیمابر واریاگ به این منطقه اعزام میشود.چین از این ناو برای کمک به تامین امنیت نفتکش های خود و تقویت حضور نظامی در مناطق مورد منازعه دریای جنوبی استفاده خواهد کرد.
تاریخ ورود این ناو نیز مشخص شده است و مصادف است با 90 مین سالگرد حزب کمونیست چین البته همه اینها به شرایط و همچنین آب و هوا بستگی دارد.
این ناو هواپیمابر که در اصل از اوکراین بدست آمده " Varyag " نام دارد ؛ و حاصل فروپاشی جماهیر شوروی پس از سال 1991 میلادی است.
به نوشته این روزنامه ، ناو یادشده با استانداردهای چینی رنگ آمیزی شده است و در آینده رنگ های آبی - خاکستری کمرنگ به چشم می خورد.
Varyag را یک شرکت هنگ کنگی به نام " چون لاک " به ارزش 100 میلیون دلار خریداری کرد . در آن زمان هدف این بود که از آن به عنوان یک کشتی تفریحی استفاده شود اما کشتی در سال 2002 میلادی در بندر " دالیان " در شمال شرق چین پهلو گرفت.
از آن زمان تاکنون این کشتی در حال بازسازی بوده است و سامانه های برق و موتور ، بخش های الکترونیکی ، رادارها و موشک های کشتی به هوای آن کاملا باسازی شده است.
خبرگزاری شین هوا نوشت : کشتی غول پیکر برای سفر دریایی آماده می شود . چین رویای 70 ساله اش را تحقق می بخشد" .
بااین حال چین قصد دارد نام این ناو هواپیمابر را به " شی لانگ " تغییر دهد . " شی لانگ " دریادار سلسله " مینگ " بود که خدمات زیادی از وی در تاریخ به ثبت رسیده است.
طول ناوهواپیمابر چین 302 متر و پهنای آن کمی بیشتر از 70 متر ، قدرت جابجایی بار آن 67 هزار تن و سرعت آن نزدیک به 30 مایل دریایی است.
عرشه این کشتی قابلیت آرایش 50 فروند هواپیما از انواع مختلف از سوخو 33 گرفته تا جنگنده های میگ 29 و بالگردهای ضد زیردریایی و بالگردهای هشدار دهنده را دارد .


                                   
                                   
                                   
                                   
                                   
                                   
                                   
                                   
                                   
                                   
                                   
     
                         




      



Ghadir Class Submarine





30 سال تحریم و آپارتاید علمی.8 سال جنگ و خونریزی.بیش از 20 سال نفاق و سرکشی در داخل .در آخر قطعنامه های کمر شکن و ناجوانمردانه دهه اخیر نتوانست کمر این ببر شیردل را تا کند.
این کشور باستانی و بزرگ دشمنهای بسیار دارد در کمین اما از یک نیروی بزرگ بهره میبرد"ایمان و کلام ما میتوانیم"
شاید به دید بسیاری از دوستان این سازه ها و پیشرفتها حقیر بیاید ولی اهالی اهل فن میدانند ساختن یک قایق بومی به اندازه داشتن یک زیر دریایی کلاس تایفون می ارزد.

با دستور و احساس نیاز سران لشگری و کشوری رده بالا در سال 2005 کار و تحقیق بر روی شناورهای زیرسطحی Midget آغاز گردید.

اساس خواسته ها و نیازها و توقعات از این طرح شامل:

-زیردریایی از جثه کوچک و قدرت مانور بالا برخوردار باشد.
-جهت انجام عملیاتهای ساحلی و آبی خاکی مناسب باشد.
-جابجایی غواصها و کماندوها در سریعترین زمان ممکن
-توان شناسایی و نزدیک شدن به شناورهای سطحی و زیر سطحی دشمن
-نزدیک شدن به ساحل دشمن بدون آنکه شناسایی شود
-از تسلیحات کم اما ویران کننده برخوردار باشد
-جابجایی و حمل انواع مینها
-حمل و جابجایی موشکهای دوش پرتاب
-جایگاه پرتاب موشکهای زیر سطحی و سطحی
-رهگیری و انهدام شناورهای سطحی و زیرسطحی دشمن
-جابجایی نیروهای ویژه (بطوریکه غواصان در دریا از شناور خارج شوند)

در نتیجه با توجه به خواسته های ذکر شده کار ساخت این شناور در صنایع دفاع آغاز شد.این شناورها از جهاتی شبیه شناورهای کلاس Yono کشور کره شمالی میباشند و به گفته بعضی از متخصصین اولین شناور این کلاس با اقتباس از این مدل کره ای در سال 2006 ساخته شد و جهت تستهای دریایی به پایگاه بندر عباس منتقل شد و در همانجا به آب انداخته شد.



  
  تصاویر گرفته شده توسط ماهواره از پایگاه بندر عباس و نحوه آرایش زیردریاییها
  
  
  

انجام این تستها 1 سالی بطول انجامید و پس از تایید و موفقیت آمیز بودن طرح با دستور فرمانده نیروی دریایی ارتش در سال 2007 جهت انجام عملیات و گشتزنی به پهنه آبی خلیج همیشگی فارس فرستاده شد.
طبق گفته کارشناسان ساخت هریک از این شناورها 17-18 میلیون دلار هزینه دارد که با توجه به بومی بودن طرح و هزینه های سرسام آور کشورهای همسایه برای در اختیار گرفتن تسلیحات وارداتی بسیار ناچیز است.
تا به امروز 11 شناور از این کلاس ساخته شده است که تمامی آنها در حال خدمت و فعال میباشند.(البته این تعداد شنیده بنده میباشد و هیچ پافشاری بر آن ندارم )

این کلاس حاصل اولین تلاش متخصصین داخلی جهت ساخت 100% بومی زیردریاییهای Midget و ساحلی میباشد.

از ویژگیهای این کلاس میتوان به:

چابکی بسیار بالا جهت انجام ماموریتها/سونار سایز کوچک و کارآمد/سیستم کنترل عمق خودکار/هدایت دستی و هیدرولیک و خودکار/قابلیت ناوبری در آبهای کم عمق اشاره کرد.

زیردریایی غدیر از انواع تجهیزات بروز الکترونیکی و مخابراتی ساخت داخل بهره میبرد.و در کنار این تجهیزات قابلیت رهگیری دقیق شناورهای سطحی و زیر سطحی دشمن را دارد همچنین قدرت مانور بالا
/قوس سریع و پنهان شدن از رادارهای دشمن را دارا میباشد.این زیردریایی قادر است از میدان شناسایی دستگاه های سونار (sonar-evading technology) و رادارها فرار کند.این شناور توان حمل و جابجایی 4-8 غواص مسلح را دارد.

اولین میدان رزم این شناور در مانور بزرگ اتحاد 84 بود که در آبهای خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند برگزار شد.در این رزمایش سیستمهای نوین اژدر انداز و پرتابگرهای موشکی خودرا به رخ سایر رقبا حاضر در منطقه کشاند و باعث فخر و مباهات مردان سرزمین پارس شد.

به گفته کارشناسان نظامی هیچ شکی نیست که اگر تهران تصمیم بگیرد تنگه هرمز را مسدود کند این زیر دریاییها در خط مقدم خواهند بود.
  
  
تجهیزات نظامی:


سلاح اصلی این شناور در عملیاتهای مختلف شامل:
-4تا8 اژدر 533 mm
-2 اژدر 533 بهمراه 2 مین (شاید مغناطیسی)
-4 اژدر بهمراه موشک ضد کشتی حوت(اشکوال)

در سال 1385 و در رزمایش پیامبر اعظم(ص) نیروی دریایی ایران موشکی را ازمایش کرد که باعث حیرت بیش از پیش جامعه جهانی گشت.ایران در این رزمایش موشکی با سرعت 100 متر بر ثانیه را ازمایش کرد.موشک انداز های این موشک کامل رادار گریز بوده و از دید رادارهای دشمن مخفی میمانند.توان رزمی این موشک برابر با موشک VA-111 Shkval ساخت روسیه است و تنها دو کشور ایران و روسیه فناوری لازم را برای ساخت چنین موشک های به دست اورده اند.سرعت متوسط این موشک 4 برابر اژدر معمولی زیر ابی است.  
این موشک با تولید حبابهای بخار که از نوک دماغه و پوسته خود خارج می کند لایه ای از گاز در اطراف خود شکل می دهد و بدین ترتیب خود را از تماس مستقیم با آب و پسای قابل ملاحظه ناشی از آن دور می کند.  
این موشک قابلیت پرتاب از روی شناور و یا زیردریایی در عمق 100 متری را دارد. با سرعت حدود 50 نات (93 کیلومتر بر ساعت) کپسول پرتاب خود را ترک می کند. با فرو رفتن در آب و رسیدن به عمق مناسب، موتور خود را روشن کرده و به سمت هدف راهی می شود.  



  

  
اژدر حوت (اشکوال)
  

  
  
  
عملیاتها:


-رزمایش اتحاد 84 (آزمایشی)
-رزمایش ضربت ذوافقار
-گشتزنی در آبهای بین المللی و خلیج فارس 2007-2011
-سفر به دریای سرخ
-؟؟؟


مشخصات:

نام و مدل: زیردریایی کلاس غدیر
کشور: ایران
سازنده: صنایع دفاع وزارت دفاع ایران
سال ساخت: 2006
راه اندازی: 2007
تعداد: 11 شناور
فعال : 11 شناور
پیشرانه: دیزل-الکتریک
توان جابجایی:120-150 تن
طول: 29 متر
عرض: 3 متر
آبخور: 2.3 متر
حداکثر سرعت: 11 نات
خدمه: 18 نفر
مدت زمان زیر آب بودن: 12 ساعت
حداکثر عمق: 200 متر

تسلیحات نظامی:

دومقر ازدر انداز 533 mm
4-8 مین دریایی و مغناطیسی
ابر موشک ضد کشتی حوت

تصاویر:

                                   

  
                                   

  
                                   

  
                                   

  
                                   

  
                                   

  
                                   

  
                                   

  
                                   

 





      

Barbaros Class Frigate

 



ترکیه بعد از عضویت در ناتو نیروهای مسلح خودرا نیز نوسازی کرد .ودر سال ???? دومین تجدید ساختار خود را شروع کرد.ارتش ترکیه دارای ????????? پرسنل و سرباز است.همچنین ارتش ترکیه دومین ارتش بزرگ عضو  ناتو پس از ایالات متحده از لحاظ تعداد پرسنل و سرباز است.نیروی دریایی ترکیه حدود  ???"?? کارمند فعال دارد و یکی از نیروهای دریایی مهم و قلدر کشورهای عضو ناتو میباشد.
این کشور با نزدیکی به غرب و دارا بودن دومین ارتش در سازمان پیمان اتلانتیک شمالی(ناتو) سالیان دراز است که از تسلیحات و تجهیزات مدرن نظامی بهره میبرد.کشور ترکیه با توجه به دوستی و نزدیکی با سازندگان صاحب سبک همیشه جزء کشورهایی بوده که از تسلیحات مدرن بهره میبرده است.این کشور در پی نیاز به شناورهای  متوسط و مدرن در سال 1991 شروع به مذاکراتی با کشورهای اروپایی کرد.
این شناورها باید از تسلیحات و تجهیزات نوین الکترونیک و همچنین سازه ای مدرن بهره میبردند در نتیجه با توجه به طرح و قیمت مناسب آلمانیها قرار داد ساخت و خرید 4 شناور را با آلمانها امضا کردند.
کلاس بارباروس بیشترین تعداد ناوچه های مدرن و پیشرفته ترکیه را شامل میشود.این شناورها توسط کشور آلمان و کمپانی کشتیسازی جنگی MEKO طراحی و ساخته شده است.
در مجموع تا به امروز 4 شناور از این کلاس ساخته شده است 2 شناور در آلمان و 2 شناور دیگر تحت لایسنس آلمان در ترکیه ساخته شده.اولین شناور این کلاس در سال 1994 طراحی شد و در سال
1995 به نیروی دریایی ترکیه تحویل داده شد.بیش از 80% تسلیحات دفاعی و هجومی این شناورها از تولیدات معروف و صاحب نام کمپانیهای امریکایی و غربی میباشد.البته تا حدودی نیز بهینه شده اند و یک دوره نوسازی و آپگریدهایی را گذرانده اند.
ناوچه های کلاس بارباروس از شناورهای کلاس Yavuz بزرگتر و به لطف استفاده از پیشرانه متشکل از موتورهای دیزلی و توربین گازی مدرن دارای سرعت بیشری هستند.

اساس کار این شناورها شکار اهداف هوایی و پس از آن سطحی و زیر سطحی میباشد و برای این منظور از لانچرهای اتمی و موشکی عمود پرتاب MK-41 که جهت شلیک موشکهای ESSM بهینه سازی شده اند استفاده میکند.
این کلاس از کلیه تجهیزات مدرن و فوق پیشرفته نظامی و ارتباطی در کنار سامانه های کار آمد جنگ الکترونیک بهره میبرد.این شناورها جهت فرود هواگرد از یک عرشه و آشیانه بهره میبرند.
هواگرد مورد استفاده انها یک فروند هلیکوپتر ضد زیر دریایی S 70 B2-Seahawk میباشد.

(شایان ذکر است ساختن 2 شناور از این کلاس در ترکیه آغازی بود برای ساخت طرحهای بومی.ترکیه با توجه به تجربیات این طرح شروع به طراحی و ساخت شناورهای Milgem کرد)


تجهیزات نظامی:

اهداف سطحی و شناورها:

RGM-84

سلاح اصلی و ضد اهداف سطحی این شناور از 2 پرتابگر 4تایی  موشکهای قدرتمند و مخوف هارپون RGM-84 در مجموع 8 فروند موشک است.این موشکها با توجه به سن نسبتا بالای خود اما هم چنان یکی از بهترین و مطمئن ترین موشکهای ضد کشتی جهان میباشد.این مدل موشکها دارای یک موتور توربوجت و از سوخت جامد استفاده میکند.برد این موشک 124 km و سرعت آن 537 مابل در ساعت میباشد.هارپون دارای یک سر جنگی به وزن 221 kg است.

     

RGM-84

              
                                   



اهداف هوایی:

RIM-162 ESSM

موشک (RIM-162 ESSM (Evolved Sea Sparrow Missile موشکی است که برای دفاع از کشتی ها در برابر موشکها و هواپیما های مهاجم به کار می رود این موشک جانشین موشک RIM-7 Sea Sparrow شد همچنین این موشک برای مقابله با موشک های ضد کشتی که با سرعت مافوق صوت حرکت می کنند به کار می رود .سرعت این موشک 4 ماخ و برد آن 50 کیلومتر و وزن سر جنگی آن 39 kg میباشد.در مجموع 16 فروند از این نوع موشکها در زرادخانه این ناوچه موجود میباشد.


                                   
                                   
                                   
RIM-162 ESSM




زیر سطحی:

جهت شکار زیر دریاییها از سه مقر دوتایی ازدرهای قدرتمند324میلی متری MK-32 استفاده میکند.در نتیجه کابوسی برای شناورهای زیر سطحی میباشد.


    

MK-32

              
                                   



جدول شناورهای ساخته شده:







مشخصات:


نام و مدل: ناوچه های کلاس بارباروس
کشور: ترکیه
کشور طراح: آلمان
سازنده:  Blohm&Voss Hamburg & Golcuk naval shipyard
تعداد: 4 شناور
فعال: 4 شناور
سال ساخت: 1994
راه اندازی: 1995
وزن: 3500 تن
طول: 116 متر
عرض: 14.8 متر
آبخور: 4.25 متر
پیشرانه: 2 توربین ساخت جنرال الکتریک مدل LM-2500 بقدرت 65000 اسب بخار و
دو موتر دیزل مدل MTU 20V بقدرت 13060 اسب بخار
سرعت: 32 نات در گاز توربین و 22 نات در دیزل
برد: 8000 km
خدمه : 180 نفر


سیستمها و تجهیزات الکترونیک:

radar
decca 2040 bt
aws-9
hsa d08
HSA STIR -24, HSA STIR 18
Sonar SQS-56

سامانه جنگ الکترونیک:

Racal Cutlass, Racal Scorpion, Mk 36 decoy

تجهیزات نظامی:

1 قبضه توپ 54
3 Oerlikon
سلاح سری CIWS
سه مقر دوتایی اژدرهای MK-32
2 پرتابگر 4تایی  هارپون RGM-84
16 فروند موشک RIM-162 ESSM

هواگرد:

یک فروند هلیکوپتر ضد زیر دریایی S 70 B2-Seahawk

                               
S 70 B2-Seahawk




تصاویر:

                                   
                                   
                                   
                                   
                                   
                                   
                                   
                                   




      

Barbaros Class Frigate

 



ترکیه بعد از عضویت در ناتو نیروهای مسلح خودرا نیز نوسازی کرد .ودر سال ???? دومین تجدید ساختار خود را شروع کرد.ارتش ترکیه دارای ????????? پرسنل و سرباز است.همچنین ارتش ترکیه دومین ارتش بزرگ عضو  ناتو پس از ایالات متحده از لحاظ تعداد پرسنل و سرباز است.نیروی دریایی ترکیه حدود  ???"?? کارمند فعال دارد و یکی از نیروهای دریایی مهم و قلدر کشورهای عضو ناتو میباشد.
این کشور با نزدیکی به غرب و دارا بودن دومین ارتش در سازمان پیمان اتلانتیک شمالی(ناتو) سالیان دراز است که از تسلیحات و تجهیزات مدرن نظامی بهره میبرد.کشور ترکیه با توجه به دوستی و نزدیکی با سازندگان صاحب سبک همیشه جزء کشورهایی بوده که از تسلیحات مدرن بهره میبرده است.این کشور در پی نیاز به شناورهای  متوسط و مدرن در سال 1991 شروع به مذاکراتی با کشورهای اروپایی کرد.
این شناورها باید از تسلیحات و تجهیزات نوین الکترونیک و همچنین سازه ای مدرن بهره میبردند در نتیجه با توجه به طرح و قیمت مناسب آلمانیها قرار داد ساخت و خرید 4 شناور را با آلمانها امضا کردند.
کلاس بارباروس بیشترین تعداد ناوچه های مدرن و پیشرفته ترکیه را شامل میشود.این شناورها توسط کشور آلمان و کمپانی کشتیسازی جنگی MEKO طراحی و ساخته شده است.
در مجموع تا به امروز 4 شناور از این کلاس ساخته شده است 2 شناور در آلمان و 2 شناور دیگر تحت لایسنس آلمان در ترکیه ساخته شده.اولین شناور این کلاس در سال 1994 طراحی شد و در سال
1995 به نیروی دریایی ترکیه تحویل داده شد.بیش از 80% تسلیحات دفاعی و هجومی این شناورها از تولیدات معروف و صاحب نام کمپانیهای امریکایی و غربی میباشد.البته تا حدودی نیز بهینه شده اند و یک دوره نوسازی و آپگریدهایی را گذرانده اند.
ناوچه های کلاس بارباروس از شناورهای کلاس Yavuz بزرگتر و به لطف استفاده از پیشرانه متشکل از موتورهای دیزلی و توربین گازی مدرن دارای سرعت بیشری هستند.

اساس کار این شناورها شکار اهداف هوایی و پس از آن سطحی و زیر سطحی میباشد و برای این منظور از لانچرهای اتمی و موشکی عمود پرتاب MK-41 که جهت شلیک موشکهای ESSM بهینه سازی شده اند استفاده میکند.
این کلاس از کلیه تجهیزات مدرن و فوق پیشرفته نظامی و ارتباطی در کنار سامانه های کار آمد جنگ الکترونیک بهره میبرد.این شناورها جهت فرود هواگرد از یک عرشه و آشیانه بهره میبرند.
هواگرد مورد استفاده انها یک فروند هلیکوپتر ضد زیر دریایی S 70 B2-Seahawk میباشد.

(شایان ذکر است ساختن 2 شناور از این کلاس در ترکیه آغازی بود برای ساخت طرحهای بومی.ترکیه با توجه به تجربیات این طرح شروع به طراحی و ساخت شناورهای Milgem کرد)


تجهیزات نظامی:

اهداف سطحی و شناورها:

RGM-84

سلاح اصلی و ضد اهداف سطحی این شناور از 2 پرتابگر 4تایی  موشکهای قدرتمند و مخوف هارپون RGM-84 در مجموع 8 فروند موشک است.این موشکها با توجه به سن نسبتا بالای خود اما هم چنان یکی از بهترین و مطمئن ترین موشکهای ضد کشتی جهان میباشد.این مدل موشکها دارای یک موتور توربوجت و از سوخت جامد استفاده میکند.برد این موشک 124 km و سرعت آن 537 مابل در ساعت میباشد.هارپون دارای یک سر جنگی به وزن 221 kg است.

     

RGM-84

              
                                   



اهداف هوایی:

RIM-162 ESSM

موشک (RIM-162 ESSM (Evolved Sea Sparrow Missile موشکی است که برای دفاع از کشتی ها در برابر موشکها و هواپیما های مهاجم به کار می رود این موشک جانشین موشک RIM-7 Sea Sparrow شد همچنین این موشک برای مقابله با موشک های ضد کشتی که با سرعت مافوق صوت حرکت می کنند به کار می رود .سرعت این موشک 4 ماخ و برد آن 50 کیلومتر و وزن سر جنگی آن 39 kg میباشد.در مجموع 16 فروند از این نوع موشکها در زرادخانه این ناوچه موجود میباشد.


                                   
                                   
                                   
RIM-162 ESSM




زیر سطحی:

جهت شکار زیر دریاییها از سه مقر دوتایی ازدرهای قدرتمند324میلی متری MK-32 استفاده میکند.در نتیجه کابوسی برای شناورهای زیر سطحی میباشد.


    

MK-32

              
                                   



جدول شناورهای ساخته شده:







مشخصات:


نام و مدل: ناوچه های کلاس بارباروس
کشور: ترکیه
کشور طراح: آلمان
سازنده:  Blohm&Voss Hamburg & Golcuk naval shipyard
تعداد: 4 شناور
فعال: 4 شناور
سال ساخت: 1994
راه اندازی: 1995
وزن: 3500 تن
طول: 116 متر
عرض: 14.8 متر
آبخور: 4.25 متر
پیشرانه: 2 توربین ساخت جنرال الکتریک مدل LM-2500 بقدرت 65000 اسب بخار و
دو موتر دیزل مدل MTU 20V بقدرت 13060 اسب بخار
سرعت: 32 نات در گاز توربین و 22 نات در دیزل
برد: 8000 km
خدمه : 180 نفر


سیستمها و تجهیزات الکترونیک:

radar
decca 2040 bt
aws-9
hsa d08
HSA STIR -24, HSA STIR 18
Sonar SQS-56

سامانه جنگ الکترونیک:

Racal Cutlass, Racal Scorpion, Mk 36 decoy

تجهیزات نظامی:

1 قبضه توپ 54
3 Oerlikon
سلاح سری CIWS
سه مقر دوتایی اژدرهای MK-32
2 پرتابگر 4تایی  هارپون RGM-84
16 فروند موشک RIM-162 ESSM

هواگرد:

یک فروند هلیکوپتر ضد زیر دریایی S 70 B2-Seahawk

                               
S 70 B2-Seahawk




تصاویر:

                                   
                                   
                                   
                                   
                                   
                                   
                                   
                                   




      



شاید عکس بالا شما را به این فکر بیاندازد که با یک نفربر معمولی بدون سلاح یا یک آمبولانس جنگی مواجه هستید اما سخت در اشتباهید ! این خودرو جدیدترین سلاح ضد تانک روسیه بنام  Khrizantema است که در ناتو به نام AT-15 Springer شناخته میشود و در این عکس رادار و موشک زیر بدنه ی نفربر پوشانده شده اند .

طرح AT-15 که توسعه ی آن از 1980 آغاز و در 1996 رونمایی شد با هدف مقابله با انواع جدید تانکها و زره های پیشرفته ی غربی کلید خورد دارای قابلیتهای منحصر به فردی در مقایسه با رقبای خارجی خود است . این سیستم دارای دو لانچر موشک 9M123 است که قابلیت هدف قرار دادن اهداف تا برد 6 کیلومتر و با سرعت مافوق صوت را داراست .

موشک 9M123 در دو نوع توسعه یافته است ، نوع اول یک موشک با کلاهک دو زمانه ی انفجاری شدید (HE) است که قابلیت نفوذ در 1000 میلیمتر زره فولادی که با زره واکنشی انفجاری محافظت میشود را داراست .
مدل دوم که به 9M123-F-2 معروف است دارای 6 کیلومتر برد و سرعتی معادل 400 متر بر ثانیه است که این موشک را در زمره ی موشکهای ضد تانک مافوق صوت قرار میدهد . این موشک از دو بالچه ی هدایتی برای ناوبری استفاده میکند و قابلیت نفوذ در 1200 میلیمتر زره فولادی که با زره واکنشی محافظت میشود را داراست .

سوخت این موشک از نوع جامد است و موشک میتواند به دو صورت هدایت راداری (توسط رادار نصب شده روی نفربر) یا با هدایت لیزری توسط ساطع کننده ی لیزر که در سمت راست خودرو نصب شده به طرف هدف هدایت شود.

یکی از برجسته ترین تفاوتهای این سیستم ضد تانک با بقیه سیستمها اینست که برای اولین بار در جهان ، یک سیستم کشف و ردیابی راداری و هدایتی موشک حتی در زمان پرواز موشک برای یک سامانه ی موشکی ضد تانک توسعه داده شده است . بطوریکه کشف هدف و هدایت موشک بطور همزمان توسط رادار نصب شده روی سیستم که از نوع Milimetr BandWidth میباشد ، بدون نیاز به رویت هدف توسط خدمه انجام میشود .

AT-15 میتواند در شب یا روز و در هر شرایط آب و هوایی مورد استفاده قرار گیرد ، موشک به لطف سیستم ناوبری دوگانه در برابر اخلال الکترونیکی به شدت مقاوم است.

دفتر طراحی KBP که طراح این سیستم موشکی است توانایی موشکهای AT-15 را برای مقابله با جدیدترین تانکهای جهان از جمله تانکهای آبرامز و لئوپارد "بیش از کافی" اعلام کرده ، طبق آزمایشات میدانی و طی یک شبیه سازی جنگ زرهی ، 4 دستگاه از این سیستم میتوانند نتیجه ی نبرد را بکلی تغییر دهند . سازندگان AT-15 ادعا کرده اند در شبیه سازی نبرد ، 3 دستگاه از این سیستم میتوانند بطور همزمان با 14 تانک دشمن درگیر شده و حداقل 60% آنها را از بین ببرند .





همانطور که مشخص است ، AT-15 بر روی شاسی نفربر معروف BMP-3 ساخته شده که با توجه به کارایی اثبات شده و حفاظت بالای این نفربر و "پوشیده بودن رادار ، ساطع کننده ی لیزری و خود لانچرها در زیر بدنه در هنگام غیر درگیری" ، علاوه بر احتمال کم رویت شدن خودرو ، حفاظت بالایی برای خدمه ی 2 نفری این سیستم فراهم میشود. علاوه بر این ، همانند BMP-3 ، این خودرو نیز به تجهیزات NBC و اطفای حریق خودکار مجهز است .

این سیستم به یک موتور 500 اسب بخاری برای بدست آوردن تحرک بالا استفاده میکند که سرعتی معادل 70 کیلومتر بر ساعت در جاده و 10 کیلومتر بر ساعت در آب به این خودرو میدهد . برد عملیاتی خودرو 600 کیلومتر است .

AT-15 در حال معمولی دو موشک آماده ی شلیک در لانچر و 15 موشک در قسمت ذخیره مهمات دارد . لازم به ذکر است پس از شلیک دو موشک ، لانچر به زیر بدنه بازگشته و بطور اتوماتیک به دو موشک دیگر تجهیز میشود .

بنا بر گزارشات این سیستم از سال 2004 وارد خدمت در ارتش روسیه شده است ، هرچند تعداد سیستمهای در حال خدمت مشخص نیست .

 

9M123 Khrizantema (کدناتو:AT-15) نسل جدید موشک های ضد تانک روسیه (تعریف شده جهتاستفاده در خودروهای زرهی و بالگرد) است که بعنوان جانشینی شایسته برای موشک های 9K114-Shtum و 9M120-Ataka-V در نظر گرفته شده است.
AT-15 جهت مقابله با تانک های مدرن امروزی نظیر ابرامز M1 چلنگر2 و همچنین انهدام اهداف پروازی با سرعت پایین نظیر بالگرداها توسط دفتر طراحی ومهندسی KBM ساخته شده است.
این موشک با سرعتی مافوق صوت (درحدود 5 ماخ) دارای برد 400 تا 6000 متری می باشد.نیرومحرکه لازم توسط یک موتور راکتی با دو خروجی هوا تامین می شود.

هدایت تمام خودکار راداری (یا نیمه خودکار لیزری) با قابلیت استفاده در شب و روز در هر نوع شرایط جوی بعلاوه کلاهک دو یا چند مرحله ایی از نوع انفجاری شدید با قابلیت نفوز در 1100-1200 میلی متر RHA (بعد زره واکنشگر) سبب منحصربفرد شدن Khrizantema در میان موشک های ضد تانک روسی شده است.

موشک AT-15 در 4 نمونه ساخته شده که به شرح زیر می باشند:

9M123: هدایت لیزری با کلاهک HEAT

9M123-2:هدایت راداری با کلاهک HEAT

9M123F:هدایت لیزی با کلاهک Thermobaric

9M123F-2:هدایت راداری با کلاهک Thermobaric

پی نوشت:ماده ترموباریک از نسل مواد منفجره جدیدی می باشد که در مقابلمواد منفجره معمولی انرژی تخریبی خود را در طول زمان بیشتری ازاد میکند(استفاده از فشار تاخیری موج حاصل از انفجار به همراه گرمای بالایانفجار)

مشخصات کلی:

نام:9M123 Khrizantema
کشور سازنده:روسیه
طراح اصلی:KBM
نمونه های ساخته شده:9M123, 9M123-2, 9M123F, 9M123F-2
-----------------------------------------
وزن:46 کیلوگرم
طول:تقریبا 2متر
قطر:150 میلی متر
----------------------------------------
کلاهک:(HEAT (9M123 و (Thermobaric (9M123F
وزن کلاهک:8 کیلوگرم(9m123) و 6 کیلوگرم(9m123f)
مکانیزم انفجار:فیوز ضربه ایی
---------------------------------------
نیرومحرکه:یک موتور راکتی با سوخت جامد
برد:400-6000 متر
سرعت:1740 متر بر ثانیه
هدایت:سیستم های راداری یا لیزری
دقت:5 متر





      



سخنگوی طالبان امروز اعلام کرد یک هواپیمای بدون سرنشین دیگر آمریکایی را در منطقه ی کونار ، در شرق افغانستان منهدم کرده است .

به گزارش خبرگزاری ریانوستی ، ذبیح الله مجاهد ، سخنگوی این گروه تروریستی زمان سرنگون شدن این هواپیما را عصر روز گذشته عنوان کرد ، این دومین هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی است که در دو روز گذشته در افغانستان سرنگون شده .

در حالیکه ناتو و آمریکا هنوز به این اخبار واکنش رسمی نشان نداده اند ، افزایش توان پدافندی طالبان که با سرنگون کردن اخیر و متوالی دو هواپیمای آمریکایی خود را نشان داده و تجهیزات احتمالی ضدهوایی که بدست نیروهای طالبان افتاده است ، جای سوال دارد .

این خبر بخصوص با اخبار نگران کننده ای که از لیبی به گوش میرسد میتواند نشان دهنده ی استراتژی جدید حکومت لیبی برای فشار به آمریکا و متحدانش برای توقف حملات هوایی به خاک لیبی باشد .

روز گذشته ، یک منبع آگاه در سرویس اطلاعات فدرال روسیه در مصاحبه ای با خبرگزاری ایتارتاس از دزدیده شدن 10 قبضه سیستم ضدهوایی دوش پرتاب Strela و منتقل شدن آن به خارج از کشور خبر داده بود .

این موارد از دزدیده شدن تسلیحات از انبارهای نظامی لیبی که به گزارش منابع مختلف از آوریل امسال آغاز شده میتواند سرپوشی برای مجهز کردن طالبان به تسلیحات ضدهوایی با هدف فشار آوردن به اتحاد ناتو که در جنگ داخلی لیبی درگیر شده باشد . هرچند سفیر لیبی در روسیه پس از شنیدن این اخبار ضمن اظهار نگرانی در مورد سرنوشت این سیستمها ، درباره ی احتمال استفاده ی گروههای تروریستی از جمله القاعده از این تسلیحات هشدار داده است .

به گزارش ایتارتاس ، ارتش لیبی در دهه ی هفتاد 144 قبضه سیستم ضدهوایی دوش پرتاب Strela-1 از شوروی خریداری کرد و هم اکنون حتی نمونه های جدیدتر از جمله Strela-2M و Strela-3 را نیز در اختیار دارد

موشک Strela-3 که در ناتو با کد SA-14 Gremlin شناخته میشود ، آخرین نمونه ی سیستم پدافند دوش پرتاب شوروی و روسیه است ، سرجنگی این سیستم برای تاثیر بیشتر نسبت به مدل قبلی دو برابر سنگین تر شده است ، طبق اطلاعات وبسایت FAS این سیستم از پیشرانه ی دو مرحله ای سوخت جامد استفاده میکند و با استفاده از حسگر پسیو IR قابلیت درگیر شدن با اهداف هوایی تا برد 6 کیلومتر و ارتفاع حداکثر 6 کیلومتر را داراست .






      

بازتاب گسترده پرتاب ماهواره ایرانی رصد در رسانه‌های خارجی
خبرگزاری فارس: پرتاب ماهواره ایرانی رصد توسط متخصصان داخلی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی و انگلیسی زبان داشت.


به گزارش فارس، همزمان با میلاد مبارک حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) جدیدترین ماهواره ساخت جمهوری اسلامی ایران با نام "رصد " با حضور سردار وحیدی وزیر دفاع پرتاب و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت.


بر همین اساس رسانه‌های خارجی به بازتاب خبر قرار گرفتن موفقیت آمیز ماهواره رصد در مدار زمین پرداختند.

خبرگزاری فرانسه در خبری اعلام کرد ایران با موفقیت ماهواره خود را به فضا پرتاب کرد.

این خبرگزاری غربی به نقل از رسانه‌های ایران همچنین اعلام کرد که ماهواره رصد توسط موشک ماهواره‌بر سفیر به فضا پرتاب شده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی با اشاره به در مدار زمین قرار گرفتن ماهواره رصد نوشت: این دومین بلند است که ایران ماهواره خود را با موشک به فضا پرتاب کرده است.

بوستون گلوب دیگر روزنامه آمریکایی بود که به بازتاب خبر ماهواره رصد پرداخت.

این نشریه آمریکایی همچنین به نقل از "چارلز پی ویک " کارشناس موشک‌های ایران در گروهی پژوهشی در الکساندریا ویرجینیا نوشت: این گام قابل توجهی برای ایرانیان است.

خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز در گزارشی اعلام کرد ایران دومین ماهواره ساخت داخل را با موفقیت در مدار زمین قرار داده است.

پایگاه شبکه خبری بی بی سی دیگر رسانه خارجی بود که در مدار زمین قرار گرفتن ماهواره رصد را گزارش کرد و نوشت ایران یک ماهواره تصویربرداری ساخت داخل را به فضا پرتاب کرده و در مدار زمین قرار داده است.

بی بی سی ادامه داد: براساس این گزارش ها، ماهواره رصد هم مانند ماهواره ملی امید، به طور کامل در داخل کشور طراحی و ساخته شده است. ماهواره امید در سال 2009 به فضا پرتاب شد.

سی ان ان عربی نیز در گزارشی اعلام کرد که ایران دومین ماهواره خود را با موفقیت در مدار زمین قرار داد.

روزنامه مصری الشروق دیگر رسانه عرب زبان بود که به بازتاب قرار گرفتن موفقیت آمیز ماهواره رصد ایران در مدار زمین پرداخت.

پایگاه خبری شبکه روسیا الیوم نیز نوشت ایران ماهواره‌ای را به فضا فرستاد که کل مراحل طراحی،‌ ساخت و آزمایش آن در داخل این کشور صورت گرفته است.

النشره دیگر رسانه عرب زبان بود که به بازتاب خبر ماهواره ایرانی پرداخت و تاکید کرد ایران ماهواره‌ دیگری به نام "رصد را در مدار زمین قرار داد.


"رصد " نخستین ماهواره تصویربرداری ایران است که تمامی مراحل طراحی، ساخت، تجمیع، تست و آماده‌سازی آن در داخل کشور و توسط متخصصان داخلی صورت گرفته است.

برقراری ارتباط با ایستگاههای زمینی، تصویربرداری از زمین و ارسال تصاویر به همراه اطلاعات تله‌متری به ایستگاههای زمینی از مهم‌ترین مأموریت‌های این ماهواره است.

توپولوژی و ساخت ایستگاههای زمینی ماهواره "رصد " به گونه‌ای طراحی شده که بیشترین دسترسی به ماهواره را جهت دریافت اطلاعات و ارسال فرامین کنترل فراهم کرده باشد.

بنابراین گزارش، اغلب زیرسیستم‌های اصلی یک ماهواره بزرگ در "رصد " وجود دارد که از جمله می‌توان به سیستم‌های مدیریت توان، پانل‌های خورشیدی، کنترل وضعیت، محموله اکتیکی، GPS، مدیریت داده و فرامین روی بورد، گیرنده و فرستنده روی بورد، فرستنده رنجینگ و کنترل دما اشاره کرد.

"رصد " 15.3 کیلوگرم وزن داشته که برای تزریق در مداری با ارتفاع 260 کیلومتر طراحی شده است و می‌تواند در هر شبانه روز 15 بار به دور زمین بچرخد.

این دومین ماهواره‌بر ساخت جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند میکروماهواره 16 کیلوگرمی را تا ارتفاع 260 کیلومتر از سطح زمین قرار دهد. طول این ماهواره‌بر 22 متر، قطر آن 1.25 و وزن آن 26 تن است.

عملیات موتور اول و جدایش آن، عملیات موتور دوم، خارج شدن ماهواره‌بر از جو غلیظ، رسیدن به سرعت مورد نظر و جدایش ماهواره از ماهواره‌بر مراحلی بودند که در این پرتاب با موفقیت انجام شد.

چهار ایستگاه رهگیری، ایستگاه تله‌متری و فرمان، ایستگاه مرکزی و ایستگاه متحرک، عملیات رهگیری، هدایت و کنترل و دریافت اطلاعات از ماهواره‌بر سفیر "رصد " را برعهده دارند که آنها نیز با موفقیت عملیات خود را انجام داده و به کار خود ادامه می‌دهند.





      
   1   2      >




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی