سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر

جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه:
تست شناور تندرو با موفقیت انجام شد
خبرگزاری فارس: جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه کشور گفت: تست شناور تندرو نیروی دریایی سپاه با موفقیت در منطقه دو در بوشهر انجام شده است.


به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس، سردار علی فدایی شامگاه دیروز در مراسم جشن پایان دوره‌های آموزشی دانشکده علوم و فنون شناوری جوادالائمه ندسا در چالوس گفت: تمام مراحل ساخت و تولید این شناور در داخل کشور است و به لحاظ دقت از سرعت بسیار بالایی برخوردار است.
وی ادامه داد: قطعا نیروی دریایی در انجام هرچه بهتر ماموریت‌های محوله در بحث شناورهای تندرو حرف اول را در دنیا خواهد زد.
فدایی تصریح کرد: به‌کارگیری پیشرفت‌های نوینی که محصول تلاش نیروهای داخلی و بومی است ما را در زمره کشورهایی قرار داده که شلیک موشک از شناورهای تندرو امکانپذیر است.
جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه اظهار داشت: ما به بهره‌گیری از تاکتیک‌های جنگ نوین ابزار لازم را برای تقابل دریایی و رزم آبی ـ خاکی در شرایط مختلف به خدمت مجموعه عملیاتی خود درآورده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: امروز اگر حمایت هوشمندانه، آگاهانه و همراه با عزت خواهی، استکبارستیزی و بیگانه ستیزی مردم ایران از نظام اسلامی وجود نداشت و توان دفاعی و بازدارندگی ما به این سطح از رشد و قابلیت و پیشرفت دست پیدا نکرده بود، قطعا دشمن لحظه‌ای در تهاجم نظامی علیه ما درنگ و تأمل و تأخیر نمی‌کرد.
وی گفت: ما سال‌های طولانی است که در برابر تهدیدات قرار داریم و اگر آمریکا در اطراف کشور ما در کل مناطق استقرار پیدا کند و کامل‌تر هم شود، نمی‌تواند تهدید زمین پایه را در دستور کار خود قرار دهد.
فدایی اظهار داشت: توانمندی ما در نیروی دریایی سپاه بر مبنای اصالت ما یعنی مسلمان، پاسدار و شیعه بودن ماست.
وی گفت: شاکله اساسی نیروی دریایی را مجموعه شناوری آن تشکیل می‌دهد و دانشکده علوم و فنون جوادالائمه مسئولیت تربیت و آموزش این نیروها را برعهده دارد و نسبت به چند سال گذشته از پیشرفت‌های خوبی برخوردار است.
جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه تصریح کرد: مناطق عملیات خواهان و منتظر نیروهایی هستند که در این دانشکده تخصص پیدا می‌کنند و بر روی شناورهای به کارگیری می‌شوند.
وی گفت: از زمان جنگ به بعد کابوس شناور تندرو برای آمریکا به وجود آمده و در این مدت شاهد کاهش توانمندی‌های آمریکا در خلیج فارس بوده‌ایم.
فدایی در پایان گفت: امروز باید حداکثر تلاش خود را برای بهره‌گیری از آخرین فناوری و علم روز به کار گرفته و گسترش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با حوزه مأموریتی جزو اولویت‌های ما باشد.
فرمانده دانشکده نیروی دریایی جوادالائمه ندسا در چالوس نیز در این مراسم گفت: اهداف کلان این دانشکده تربیت افراد مورد نیاز نیروی دریایی سپاه، پاسداری از دستاوردهای انقلاب، تولید علم و شناسایی استعدادها و نخله‌ها برای ساماندهی و پرورش آنها به عنوان فرماندهان آینده به شمار می‌رود.
سرهنگ نقی پوررضایی تصریح کرد: در سال جاری برنامه‌های مختلفی در این دانشکده انجام شده است که در بحث آموزش طولی یک‌هزار و 154 نفر آموزش دیدند و از این تعداد 808 نفر تا پایان برنامه‌ها فارغ التحصیل می‌شوند که نسبت به سال گذشته 14 درصد رشد داشته است.
وی در پایان گفت: در دوره‌های آموزشی عرضی نیز 426 نفر از کارکنان در این دوره‌ها حضور و موفق شدند گواهی دریافت کنند و نسبت به سال گذشته 27 درصد رشد داشته است.




      

در کره جنوبی، تانکی که از مانور برمی گشته به علت خواب آلودگی راننده با چند ماشین سواری برخورد می کند.





  
منبع :دیلی تلگراف




      

«جماران» قابلیت اختفا از دید دشمن را دارد



گفت‌وگو با فرمانده پروژه ساخت ناوشکن‌های ایران
ناخدا علی غلامزاده شخصی است که از ابتدای طراحی ساخت ناوشکن جماران تا زمان بهره‌برداری با این پروژه همراه بوده است و به عنوان فرمانده پروژه ساخت ناوشکن‌های ایرانی‌(موج) در جریان ابعاد مختلف این طرح قراردارد، با این فرمانده کهنه کار نیروی دریایی ساعاتی همکلام شدیم و ابعاد مختلف ساخت ناوشکن جماران را مورد بررسی قرار داده‌ایم.
*ایده و طرح اولیه ساخت ناوشکن جماران از کجا شکل گرفت؟

سال 76 نمایشگاهی درمنطقه یکم دریایی برگزار شد و در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای نظامی و تحقیقاتی در حوزه دریا برای بازدید مقام معظم رهبری در سفر به جنوب بر پا شده بود، ایشان دربازدید از بخش‌های مختلف این نمایشگاه با مشاهده ماکت یک ناوشکن جنگی از مسؤولان نمایشگاه سؤال می‌کنند که این ماکت مخصوص کدام ناوشکن است و مسؤولان هم در جواب مشخصاتی را از ماکت به ایشان ارائه می‌دهند، اما بعد از اتمام توضیحات مقام معظم رهبری در سخنانی از نیروی دریایی و فرماندهان می‌خواهند که یک ناوشکن با قابلیت حمل بالگرد و موشک بسازند که در حقیقت استارت اول برای ساخت ناوشکن جماران از همان نمایشگاه و فرمان فرمانده معظم کل قوا آغاز می‌شود.
*مراحل طراحی از چه زمانی و چگونه آغاز شد؟
بعد از فرمان مقام معظم رهبری درآن زمان ما به واقع تکنولوژی ساخت و طراحی یک ناوشکن جنگی را نداشتیم، اما پرسنل نیروی دریایی به این سخن مقام معظم رهبری مبنی بر توانایی ساخت ناوشکن اعتقاد کامل داشتند و از ماه بعد برنامه‌ریزی‌ها برای طراحی و ساخت این ناوشکن آغاز شد. در ابتدا به دلیل اینکه هنوز به تکنولوژی ساخت دست پیدا نکرده بودیم، مطالعات و تحقیقاتمان را روی ناوچه‌های مختلف آغاز کردیم.
در مرحله اول بررسی بدنه و سازه و قابلیت‌های ناوچه‌های مختلف در دستورکار قرار گرفت، در ابتدا طراحی بدنه و سازه اصلی‌ترین مشکل ما به حساب می‌آمد، به جهت تحریم آنچه را که در داخل کشور داشتیم، بررسی کردیم و همزمان به سراغ منابعی به صورت کتاب و جزوات در رابطه با ناوچه‌های خارجی رفتیم. بعد از مدتی با همکاری مرکز تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی طراحی و ساخت ناوشکن جماران در قالب طرح موج آغاز شد.
*این مرحله چه مدت طول کشید؟
به دلیل اینکه پروژه‌ای با این عظمت برای اولین بار در کشور اجرا می‌شد، در حدود سه سال به طول انجامید، ساخت ناوشکن دارای ویژگی‌های خاصی است، چرا که در بخش‌هایی نیازمند طراحی به خصوصی هستیم.
*برای ساخت یک ناوشکن، شکل دادن به قوس میانی کشتی و درحقیقت بخش اصلی بدنه جزو سخت‌ترین مراحل است، این مرحله در ساخت جماران چگونه انجام شد؟
برای ساخت این بخش باید برش‌های دقیق و قوس‌هایی متناسب با یک ناوشکن به وجود می‌آمد و این بخش بیشترین زمان در ساخت این ناوشکن را به خود اختصاص داد، برای انجام این مرحله ناوشکن به بلوک‌های مختلف و مساوی تقسیم شد و همزمان هربلوک با قوس ویژه در مرکزی واحد طراحی و ساختن آن انجام می‌گرفت. در ابتدا بلوک‌های آسان و کوچک‌تر و در مراحل بعدی بلوک اصلی و قوس اصلی ناوشکن طراحی و ساخته شد.
*تمامی مراحل طراحی و ساخت در کارخانجات نیروی دریایی انجام شد؟
نه به این صورت نبود که تمام مراحل ساخت در یک مکان و کارخانجات نیروی دریایی انجام شود، وارد شدن بخش خصوصی در این پروژه باعث شد که تعدادی از بخش‌های این ناوشکن در نقاط مختلفی از کشور ساخته شود، حتی بخشی از بدنه جماران در شمالی‌ترین نقطه کشور و در مکان‌هایی که آب هم وجود نداشته ساخته شده است.
بعد از مراحل ساخت قطعات تمام بخش‌ها به کارخانجات نیروی دریایی وارد شد و در این مکان به تدریج با برنامه‌ریزی و محاسبات مکانیکی یک کشتی قطعات روی هم سوار شد.
*در ناوشکن جماران جنس بدنه و بخش اصلی از فولاد و جنس روسازه و قطعات عرشه کشتی از آلومینیوم است، در علم فیزیک اتصال فولاد و آلومینیوم امکانپذیر نیست، در مراحل مونتاژ این اتصال چگونه انجام شد؟
بله همانطور که اشاره کردید، یکی از حساس‌ترین مراحل ساخت ناوشکن جماران اتصال این دو بخش بود، در ابتدا اتصال این دو بخش به علت عدم اتصال فولاد و آلومینیوم امکانپذیر نبود، اما با مطالعاتی که از مدت‌ها قبل توسط کارشناسان و متخصصان جهاد خودکفایی نیروی دریایی انجام شده بود، یک تکنولوژی جدید برای اتصال فولاد و آلومینیوم در ساخت ناوشکن به‌کار رفت که تا آن روز این تکنولوژی در کشور ما در هیچ یک از صنایع به کار نرفته بود و به واقع می‌توان گفت که جماران نمونه بارزی از خودکفایی و تکنولوژی بومی است و اتصال روسازه آلومینیومی به بدنه فولادی باعث ایجاد یک تکنولوژی جدید در کشور شد.
علاوه بر این ساخت دیواره‌های موج‌دار که در این کشتی استفاده شده است، برای اولین بار در کشور تمام تکنولوژی ساخت این دیواره‌ها فراهم شد.
*در مجموع چه تخصص‌هایی برای ساخت ناوشکن جماران به کار رفت؟
در مجموع بالای 100 تخصص مختلف در ساخت این ناوشکن به کاررفته است، تخصص‌هایی در رابطه با رادار، الکترونیک، سونار، برق سنگین، مخابرات و کنترل به کار رفته است.
در بخش سازه هم تخصص‌های موتور، بدنه، دیزل و در بخش ناوبری پل، توپخانه، عملیات و سیستم‌های موشکی به کار رفته است.
از تخصص مهم‌تر جانمایی و قرارگرفتن بخش‌های مختلف در ناوشکن بود، چرا که به طور مثال توپ‌های 76 و 40 میلیمتری این ناوشکن باید در یک مکان به خصوصی قرار می‌گرفت تا شعاع عملیاتی خود را حفظ کند.
در مراحل ساخت این ناوشکن ما 4 مهندسی اصلی داشتیم که شامل مهندسی خرید، مهندسی جانمایی، مهندسی طراحی و مهندسی تجهیزات می‌شود.
*مراحل ساخت جماران از زمان طراحی تا بهره‌برداری چه مدتی طول کشید؟
تمام مراحل ساخت از طراحی تا بهره‌برداری در کل 4 سال به طول انجامید، مراحل طراحی و ساخت به صورت موازی و همزمان انجام شده است.
*یکی از بخش‌های اصلی یک ناوشکن جنگی سلاح‌های نظامی و ادواتی است که روی عرشه آن قرار می‌گیرد، سلاح‌های جماران با توجه به چه معیار‌هایی ساخته و در کشتی قرار گرفت؟
تجهیزات نظامی یک ناوشکن چند مشخصه اصلی دارد، اولین مشخصه این است که سلاح‌ها بتوانند در بدترین شرایط آب و هوایی بازدهی داشته باشند، مهمترین ویژگی ناوشکن جماران قابلیت اختفا از دید دشمن و هرگونه تهدید است.
این ناوشکن سه منظوره است، هم قابلیت تدافع و تهاجم علیه اهداف هوایی و هم قابلیت تدافع علیه اهداف سطحی و زیرسطحی را دارد. سیستم‌های تدافعی جماران علیه اهداف زیرسطحی به این صورت عمل می‌کند که اهداف را در فاصله بسیار بالا شناسایی کرده و راه و سرعت و عمق هدف و شرایط محیط را نشان می‌دهد و به صورت اتوماتیک‌وار به سیستم‌ها تغذیه می‌شود و در نهایت اژدرهای ناوشکن به دو صورت دستی و الکترونیکی به سمت هدف پرتاب می‌شوند، اژدرهای این ناوشکن از پیشرفته‌ترین نوع اژدرهاست که در ایران ساخته شده است.
توپ‌ها و تیربارهای این ناوشکن هم از جمله پیشرفته‌ترین تجهیزات دفاع دریایی است که در ایران ساخته می‌شود و این قابلیت را به ناوشکن می‌دهد که علیه هر هدف متحرک یا ثابتی واکنش نشان دهند. در سیستم دفاعی جماران سنسورهای هوشمندی پیش‌بینی شده است که توانایی برخورد با هرگونه موشک یا تهدیدی از سطح به دریا یا هوا به دریا را دارد.
*چندی پیش شبکه‌های وابسته به بیگانه موشک‌های به کار رفته در جماران را از نوع «استاندارد» و ساخت کشور چین اعلام کردند، موشک‌های دریا به سطح و دریا به هوای جماران از چه نوعی است؟
متأسفانه برخی از رسانه‌ها به دنبال جوسازی علیه نظام جمهوری اسلامی و سیاه‌نمایی موفقیت‌های ایران در عرصه‌های مختلف هستند. در ناوشکن جماران موشک‌های به کار رفته از نوع «استاندارد» است، اما نه چینی بلکه موشک‌هایی که به صورت کامل در داخل کشور و توسط متخصصان ایرانی ساخته می‌شود.
ما باید خودمان را باور داشته باشیم، موشک‌های جماران را در داخل کشور ساخته‌ایم، اگر چه که مشابه خارجی آن وجود دارد اما ما به این توانایی رسیده‌ایم که بتوانیم از روش مهندسی معکوس استفاده کرده و در مراحل به طراحی و ساخت بپردازیم.
نیروی دریایی امروز به مرحله‌ای رسیده است که نه تنها با استفاده از روش مهندسی معکوس بلکه قابلیت طراحی و ساخت ناوهای هواپیمابر را هم داریم و فقط کافی است که مقام معظم رهبری در این زمینه فرمانی به نیروی دریایی اعلام کنند تا به وسیله نیروهای متخصص این نیرو کار طراحی و ساخت ناو هواپیمابر آغاز شود.


*یکی از مواردی که برخلاف پروژه‌های دیگر نظامی به آن اشاره نشد، میزان برد مفید موشک‌های سطحی، زیر سطحی و هوایی ناوشکن جماران است، برد تیرس موشک‌های این ناوشکن چقدر است؟
در پروژه‌های تجاری و صنعتی به دلیل بازخورد خوب تمامی نقاط قوت را می‌توان ارائه کرد اما در پروژه‌های نظامی نقاط قوت یک طرح را به هیچ وجه نمی‌توان ارائه کرد و متأسفانه ما هم به همین دلیل نمی‌توانیم بسیاری از قابلیت‌های این ناوشکن را بیان کنیم.
در این رابطه هم اگر به برد موشک‌ها اشاره‌ای نشد به همین علت است، اما موضوعی که همه مردم و جهانیان باید بدانند این است که برد موشک‌های جماران نسبت به نمونه‌های مشابه چندین برابر افزایش پیدا کرده است و نیروی دریایی آمادگی مقابله با هرگونه تهدید احتمالی را دارد.
*یکی از ویژگی‌های ساخت ناوشکن جماران استفاده از تجربیات بخش خصوصی و کارخانجات مختلف در کشور است، این بخش چگونه وارد مراحل ساخت شد؟
برای ساخت و بهره‌برداری از این پروژه نیازمند مشارکت بخش خصوصی برای استفاده از تجربیات و توان این بخش درکنار امکانات نیروی دریایی بودیم و با توجه به سیاست گذاری‌هایی که انجام شد، بخش خصوصی در این زمینه وارد ماجرا شد.
به‌رغم برخی از ناباوری‌هایی که در رابطه با عدم توانستن برای ساخت این ناوشکن در بخش خصوص وجود داشت، با به کارگیری تخصص‌های موجود درنیروی دریایی با همکاری بخش خصوصی کار ساخت آغاز شد و به نظر من یکی از ویژگی‌های منحصر در ساخت این ناوشکن استفاده از توان علمی و تخصصی در بخش‌های مختلف کشور است.
ما هیچ محدودیتی برای خودمان قائل نشدیم که در ساخت این ناوشکن فقط از نیروی دریایی و وزرات دفاع استفاده کنیم بلکه معتقد بودیم که بخش خصوصی هم می‌تواند در این زمینه نقش بسزایی داشته باشد.
البته یکی دیگر از ویژگی‌های مشارکت بخش خصوصی در ساخت ناوشکن جماران کار آفرینی و ایجاد مشاغل مختلف بود.
*به چه علت نام جماران برای این ناوشکن انتخاب شد؟
از سال 58 تا رحلت امام(ره) در سال 68 هر زمان که اسم جماران می‌آمد، لرزه براندام دشمنان می‌افتاد، جماران یک ده کوچک بود اما به خاطر وجود امام خمینی(ره) از عظمت خاصی برخوردار شده بود، یکی ازعلت‌های اصلی نام گذاری این ناوشکن به نام «جماران» این بوده است، که اسم جماران در کنار ناوشکن بعد از 20 سال با قابلیت‌های فوق‌العاده لرزه بر اندام دشمنان و بدخواهان نظام بگذارد.
در جلسات مختلفی که با حضور مسؤولان و فرماندهان عالیرتبه ارتش برگزار شد، این تصمیم از بین اسامی پیشنهادی زیادی از قبیل سهند و موج اتخاذ شد.
*بعد از الحاق ناوشکن جماران به ناوگان نیروی دریایی در تعدادی از رسانه‌های خارجی تحلیل‌هایی در رابطه با تشابه ناوشکن جماران با نمونه‌های خارجی مطرح شد، این تحلیل‌ها تا چه میزان به واقعیت نزدیک است؟
قبل از انقلاب به علت وابستگی شدید نظامی به کشورهای دیگر ناوشکن‌هایی که خریداری شده بود، به هیچ وجه طراحی و در حقیقت رمز و راز تعمیرات آنها در اختیار ایران قرارداده نشده بود و در حقیقت به نوعی وابستگی شدیدی به مستشاران نظامی داشتیم، از طرف دیگر تعمیرات هم از طرف خود مستشاران انجام می‌گرفت و هیچگونه نقشه یا فنون طراحی در اختیار ما نبود که بتوانیم از آن برای ساخت استفاده کنیم.
اینگونه صحبت‌ها که هر چند وقت در رسانه‌های بیگانه مطرح می‌شود، برای زیر سؤال بردن موفقیت‌های ایران در طراحی و ساخت یک ناوشکن است و به هیچ وجه واقعیت ندارد.
شاید بخش‌هایی از این ناوشکن مشابه نمونه‌های خارجی باشد اما مهم این است که ما این ناوشکن را از طراحی تا ساخت خودمان و در کشور ساخته‌ایم.
ما هرجایی مشکل داشتیم، شخص مقام معظم رهبری به صورت مستقیم کمک می‌کردند، ایشان در سخنانشان چندین بار به موضوع ساخت ناوشکن اشاره داشته‌اند، ایشان 4 بار در مورد پروژه موج رهنمود داشته‌اند، در ابتدا در سخنانی فرمودند که ناوشکنی با قابلیت حمل بالگرد و موشک بسازید، دوم پروژه موج خیلی مهم است وسوم اگر شما وارد ساخت ناوشکن شوید، یک افق وسیعی ازعلم، تکنولوژی و صنعت در پیش روی شما بازخواهد شد و در آخرین سخنان خود فرمان ساخت جماران شماره دوم را در شمال اعلام کردند. سال 67 زمانی که فرمان تأسیس جهاد خودکفایی از طرف رهبر صادر می‌شود بعد ازمدتی هم پروژه موج را در نوشهر می‌گوید که نیروی دریایی یک نیروی راهبردی است.
امروزه اهمیت حفاظت از مرزهای آبی بسیار زیاد است، هر کشوری که دارای مرز آبی است و نتوانسته از مرزهای آبی خود حفاظت کند مرزهای خاکی و زمین را هم از دست داده‌اند، حضور در آب‌های بین‌المللی باعث استقلال یک کشور می‌شود.
ایران یک تجربه هم در این زمینه دارد، در جنگ تحمیلی هم نیروی دریایی در 7 آذر سال 59 در یک روز نیروی دریایی عراق را از بین برد و عراق دیگر نتوانست از راه‌های آبی استفاده کند.
*ناوشکن جماران (2) هم در شمال کشور در حال ساخت است، این ناوشکن نسبت به اولین نمونه چه ویژگی‌هایی دارد؟
بر اساس ابلاغ مقام معظم رهبری اولین نمونه تجهیزات دفاعی در نیروها ساخته می‌شود و در مرحله بعد برای تولید انبوه در اختیار وزارت دفاع قرار خواهد گرفت، جماران (2) هم در حال حاضر توسط وزرات دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در شمال کشور در حال ساخت است و تا دو سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
جماران( 2) نسبت به اولین نمونه تفاوت‌های زیادی دارد به این صورت که شرایط عملیات در دریای خزر با خلیج فارس و آب‌های بین‌المللی بسیار متفاوت است.
در دریای خلیج فارس بیشترین عمق آب 80 متر اما در دریای خزر بیش از 100 متر است و این شرایط باعث می‌شود که تجهیزات و ادوات یک ناوشکن متفاوت ساخته شود، این موضوع در رابطه با موشک‌ها و ادوات نظامی ناوشکن هم صادق است.
*ناوشکن جماران در اولین مأموریت نظامی خود در حوالی تنگه هرمز اقدام به شلیک و انجام نشست و برخاست بالگرد کرد، این عملیات با چه هدفی برگزار شد؟
یکی از دلایل اصلی اجرای این مأموریت نظامی آزمایش قدرت ماندگاری جماران و استحکام آن در دریاست از قضا در آن روز توفانی با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت هم باعث مواج شدن دریا شد و ما در یک موقعیت ویژه این ناشکن را آزمایش کردیم.
ازطرف دیگر دراین مأموریت توپ‌های 76، 40 و 26 میلی متری مستقر روی ناوشکن هم در مراحل مختلف اقدام به شلیک کردند، عملیات راپل و فرود تکاوران دریایی از بالگرد روی عرشه ناوشکن جماران توسط بالگرد
AB212 و عملیات نشست و برخاست بالگرد SH3 در اولین مأموریت دریایی این ناوشکن در تنگه هرمز از جمله بخش‌های دیگر این عملیات بود که با موفقیت به اجرا در آمد.
باید توجه داشت که طراحی اولین عملیات ناوشکن جماران به صورتی انجام شده بود، که نوع تیراندازی یک تیراندازی نمایشی نبود و ما در آن روز سلاح‌های ناوشکن را آزمایش کردیم.
*یکی از مباحث مهم در جنگ‌های دریایی مربوط به نبرد زیر سطحی می‌شود، در زمینه طراحی و ساخت زیردریایی تا کنون نیروی دریایی چه پیشرفت‌هایی داشته است و آیا برنامه‌ای برای ساخت زیردریایی دارید؟
نیروی دریایی در ساخت واحدهای زیر سطحی به لحاظ اهمیت موضوع بسیار فعال عمل کرده است درحال حاضر تعداد زیادی زیردریایی در کلاس‌ها و اندازه‌های مختلف دردست ساخت داریم، چرا که همان طور که نیروی دریایی به ناو و ناوچه نیاز دارد به همان اندازه به زیر دریایی و واحد‌های زیر سطحی هم نیازمند است.





      

آغاز نخستین ماموریت ناوشکن جماران




      

نظام روی عرشه جماران اقتدار خود را اعلام کرد




دریابان شمخانی می گوید:
خدا را شاکریم که نظام روی عرشه جماران، اقتدار خود را اعلام می‌کند و من عضو تیمی بودم
که این شرایط را فراهم کرد؛ حتی اگر در تصویر نباشم. "

" ما یک تیم بودیم؛ هدفمان هم ایجاد تبسم برای رهبر کشور بود. " این جمله را بیت‌الغزل گفتگو با رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی می‌دانم. راقم نامه معروف دوران جنگ به بنی‌صدر، آنهم با جمله ماندگار «مسئولین، مسلمین، به داد ما برسید»، البته اکنون هم در موضوعاتی مانند نادیده گرفتن خدمات و خلاقیت‌های انجام شده توسط گذشتگان، به این شعر متوسل می‌شود:
"این جهان کوه است و فعل ما ندا ......... سوی ما آید نداها را صدا "
برای درج گفتگو با تنها فرمانده نیروهای مسلح که مسئولیتهای عالی‌رتبه‌ای در سپاه، ارتش و وزارت دفاع داشته، ناگزیر به عنوان رسمی امیر دریابان علی شمخانی اکتفا می‌کنیم. هرچند که وعده او برای پیدا شدن روزی جهت بیان خاطرات و خطرات آن دوران را همواره به یاد خواهیم داشت.
"جماران " به عنوان عظیم‌ترین دستاورد دفاعی جمهوری اسلامی ایران را پیش درآمد مصاحبه وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح قرار دادیم و به مسائلی چون وضعیت حساس منطقه، نقد حرکات تخریبی و حماسه 22 بهمن رسیدیم.
* نظام روی عرشه جماران اقتدار خود را اعلام کرد
شمخانی ابتدا از همه مدیران و رسانه‌های کشور می‌خواهد عدالت را در انعکاس دستاوردها و اقدامات مد نظر داشته باشند.
" عده‌ای به جای اینکه خود پر فروغ باشند، کم فروغ شدن دیگران را دنبال می‌کنند. حال اینکه انسان خلاق حتی غیر دین‌دار، نورانی‌سازی دیگران را فرصتی برای جهش خود می‌داند. هیچ دونده ماهری به دیگران نمی‌گوید بایستید تا من به شما برسم. چرا کارکرد گذشتگان را نفی می‌کنیم و برنامه‌ای اعلام می‌کنیم که قابل اجرا نیست؟ "
وزیر دفاع سابق کشورمان تصریح کرد: نباید سطح تبلیغات، تلاش برای کم‌رنگ کردن دیگران باشد چراکه کاری غیر اخلاقی، غیر انقلابی و غیر فنی است.
وی در عین حال بر همان بیت شعری مولوی که در بالا اشاره شد، تاکید کرده و می‌افزاید: در جایی خواندم که هنوز نصف عمر خورشید باقی است؛ ما حداکثر 100 سال عمر می‌کنیم و خورشید هنوز حداقل نیم میلیارد سال دیگر عمر دارد. ما در دهه کوچکی از تاریخ یک کشور از یک سیاره از یک کهکشان کوچک هستیم، پس چرا کبر و غرور؟
"«این جهان کوه است و فعل ما ندا ... سوی ما آید نداها را صدا» یعنی خدا بر اعمال و نیات ما ناظر است. نگاه من به موضوعات اینگونه است. "
دریابان شمخانی تاکید کرد: امروز هم می‌دانم دوربین خدا مرتباً عکس می‌گیرد و حق و ناحق را می‌داند. خداوند در مقام السابقون‌السابقون، آنها را مقربون می‌خواند که توصیف قابل تاملی است.
شمخانی با مروری از اقدامات رزمندگان در دوران دفاع مقدس گفت: خدا را شکر می‌کنم جزء تیمی در دوران دفاع مقدس بودم که این فرصت به ما داده شد در برخی مقاطع، تبسم امام (ره) ناشی از کارکرد خود را ببینیم. امروز هم خدا را شاکریم که نظام روی عرشه جماران، اقتدار خود را اعلام می‌کند و من عضو تیمی هستم که این شرایط را فراهم کرد؛ حتی اگر در تصویر نباشم. همانطور که در جنگ هم من کمترین عکس و تصویر را دارم.
* خط شکنی در تولیدات دفاعی اهمیت ویژه‌ای دارد
فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که رهبر معظم انقلاب، ابلاغ ساخت ناوشکن جماران را به وی کرده است، با بیان اینکه اگر اینگونه اراده پیدا کردیم که در زیر سطح حضور یابیم، شناور بسازیم، عزم حضور در دریاهای آزاد پیدا کنیم و بفهمیم می‌توان ناوشکن ساخت، در دوران مدیریت بنده بود، یادآوری شد: اینکه آن روزها به این نتیجه رسیدیم که "یا تهدید ما در دریاست و اگر در دریا نباشد پاسخ به هر تهدید در دریا خواهد بود "، لذا چون بحث ما اعمال این استراتژی بود، بر افزایش قدرت دریایی و توان موشک تاکید کردم.
وزیر سابق دفاع کشورمان با اشاره به اینکه در آن دوران در 2 حوزه موشکی و دریایی، تلاش و برنامه‌ریزی زیادی از سوی آن تیم صورت گرفت، افزود: البته مفهوم این جمله آن نیست که دیگران کار تکمیلی نکرده‌اند اما همانطور که رهبری فرمودند «جماران خط ‌‌شکنی مبتنی بر اعتماد به نفس بود» یعنی کار خط شکنی اهمیت ویژه‌ای دارد و بنیانگذاری، موضوع بسیار مهمی است.
شمخانی همچنین به یک خاطره در روز معارفه‌ خود در نیروی دریایی ارتش اشاره کرد و می‌گوید: من در آن روز یک جمله بیشتر نگفتم: "من از دریا غیر از شنا کردن چیزی بلد نیستم اما آنچنان بر شما فرماندهی خواهم کرد که نه گذشتگان کردند و نه آیندگان. " با ساخت ناوچه موشک انداز کلاس پیکان و زیرسطحی‌ها و ناوشکن جماران، این حرف آن روز خود را اثبات کردم.
رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی با یادآوری اینکه در سال 76 ما یک ناو سبلان را بیش از 50 درصد تغییر دادیم و ضمن آنکه قدرت صنعتی خود را بالا بردیم، از تعمیر اساسی سبلان به این فکر رسیدیم که می‌توانیم ناوشکن بسازیم، گفت: در هوای بهاری اردیبهشت 76، آقا به بندرعباس آمدند. در آنجا گردش کاری را به ایشان دادیم که معظم له هم تصویب کردند، ناوشکن در ایران ساخته شود.
به اعتقاد شمخانی، این تصمیم، تاثیر فنی و راهبردی فراوانی داشت که در اولین گام، یک تیم برای امکان سنجی تجهیزات موجود در کشور و شرایط مورد نیاز برای ساخت ناوشکن تشکیل شد که از آن تیم، دو گروه مجزا برای ساخت ناوشکن جماران و ناوچه موشک انداز کلاس پیکان، ایجاد شد.
"پیش‌بینی‌ ما برنامه‌ای 5 ساله‌ بود که با تحریم، حدود 8 سال می‌شد اما کارشکنی‌هایی هم شد. "
* روزی ترس از غرق شدن شناور داشتیم اما به ساخت جماران رسیدیم
فرمانده نیروی دریایی ارتش در دهه 70 در خصوص برنامه‌های خود در آن دوران که منجر به تصمیم برای ساخت ناوشکن جماران شد، گفت:زمانی که به نیروی دریایی رفتم نگران بودیم که شناورهای موجود به دلیل عدم تعمیر و نگهداری بدنه، ممکن است کنار ساحل غرق شوند !
وی با تاکید بر اینکه کاری به جز فعال‌سازی پتانسیل نیروی دریایی نکردم، اظهار داشت: مسئولان گذشته نیروی دریایی به یاد دارند که اوضاع چه بود. در تعمیر غیر اساسی از انگلیس برنامه گرفته بودیم که دو شناور را به آنجا بفرستیم، شناور نفربر را از هلند خریده بودند، موتورها هم به دو کشور غربی می‌رفت.
شمخانی خاطرنشان کرد: وقتی بعد از 8 سال فرماندهی از نیروی دریایی رفتم، امیر محتاج که جانشین من بود، فرمانده شد و به خاطر همکاری نزدیک ما، امثال جماران در کشور طراحی و ساخته شد.
وی با اعلام اینکه آمریکا بر اساس گزارش های مکتوب مسئولان اطلاعاتی خود، ایران را صاحب 3 قدرت دریایی، موشکی و نهضتی می‌داند، در عین حال گفت که تمرکز اصلی او روی افزایش قدرت موشکی بوده و اگر همزمان 2 سازمان (یعنی هوافضا و صنایع دریایی) پایه‌گذاری می‌شد، وزن لازم را نمی‌یافتند ولی طرح سازمان صنایع دریایی در همان دوران تهیه شده بود. بعد از آن نیز کار توسعه‌ای جدیدی نشده است.
وزیر سابق دفاع کشورمان علت سرمایه گذاری ویژه روی قدرت دریایی را اینگونه تشریح کرد: ما با ساخت تجهیزاتی چون ناوچه موشک انداز کلاس پیکان و انواع زیر سطحی و ... کاری کردیم تا طول بازوی دفاعی ایران افزایش یابد؛ این موضوع در بحث موشکی هم صادق است.
به اعتقاد شمخانی، قدرت بازدارندگی موشکی ایران شامل قدرت تخریب، برد، سرعت و دقت است و این فاکتورها در محصولات وزارت دفاع اعمال شده است.
وی با بیان اینکه یکی از راههای اصلی توانمندی دریایی در ارتقاء صنعت موشکی است، افزود: البته ما به بخش خصوصی هم بها دادیم و برخلاف رویه معمول کار، دولت را مسئول و متصدی بخش‌ها نکردیم و بسیاری از هسته‌های تخصصی خصوصی موجود، ناشی از نگاه آن زمان بود.
البته امیر دریابان شمخانی در ادامه گفتگوی خود با فارس، به مشکلات و سختی‌های طراحی و اجرای پروژه‌های مهم دفاعی در دوران مدیریت خود پرداخته و به فارس گفت: یادمان نرود در دوران وزارت من، نفت 19 دلار بود و ما با تولید ثروت، آنرا روانه قدرت می‌کردیم.
وی افزود: اولین ایستگاه دریافت تصاویر ماهواره‌ای را در سال 82 افتتاح کردم که حاصل درآمدهای ناشی از همین تولید ثروت بود. البته به خاطر جلوگیری از برخی حساست‌ها، افتتاح آن رسانه‌ای نشد. هرچند بعدا تابلوی آن از سال 82 به 85 تغییر کرد !
* به دوران سردار وحیدی بسیار امیدوارم
شمخانی به همه فرماندهان و متخصصان دفاعی توصیه می کند که توقف در یک دستاورد دفاعی کار اشتباهی است: توقف در جماران کار اشتباهی است و باید بهینه‌سازی شود. توقف در سجیل ‌و شهاب و سفیر هم کار اشتباهی است چرا که قدرت تهدیدکننده تزایدی است و قدرت بازدارندگی نیز باید هم در موضوع و هم نوع دائم در حال تحول باشد. می‌توان و باید جماران‌ها را سبک‌تر، سریع‌تر، با سطوح کم مقاطع راداری و ... ساخت.
وی در خصوص انتقادات خود از برخی اقدامات توسط مسئولان بعدی گفت: خوشحال می‌شوم که ببینم فقط کار تکمیل در دورانهای بعدی نشده و کار ابداعی هم باشد. البته من به دوران سردار وحیدی بسیار امیدوارم ولی به جهت‌دهی و اولویت‌گذاری نیاز است.
رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی گفت: کسانی که منتظر پیروزی اتفاقی هستند، شکست می‌خورند. هدف‌گذاری صحیح نیازمند تحلیل درست است. درود بر کسانی که کار صحیح و هدفمند برای این کشور می‌کنند. من همین جا از تلاش‌های همه بچه‌های نداجا، کارخانجات نداجا و بچه‌های صنایع مختلف وزارت دفاع تشکر می‌کنم.
این مقام عالی‌رتبه نیروهای مسلح کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا برخی از انتقادات شما به معنای حمایت از شخص یا گروه خاصی نیست، گفت: ما می‌گوئیم بچه‌ ماهی رها کنیم، هر ایرانی که آنرا بگیرد، خوب است. البته دوست داشتیم ماهی زود چاق شود. من یک حداقل ایرانی هستم، اما این سیاست را قبول ندارم که انسان با تخریب دیگران، اثبات شود.
دریابان شمخانی گفت: من از امام اعتماد به نفس آموختم و در حوزه مسئولیت خود آنرا اجرا کردم.
* پایان ؟
اگرچه رسم بر پرسیدن سخن پایانی از فرماندهان نیست و امیر شمخانی نیز علی‌رغم پرهیز از جلب توجه در خصوص برخی موضوعات، اینگونه به خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس پاسخ گفت:
من علی شمخانی، مبارز قبل از انقلاب، برادر شهدا که خاندانم در دوران دفاع مقدس ضربه‌ها خورده و پس از جنگ هم تلاش کردم سربازی مفید برای نظام باشم و کارهای ماندگار کنم، رسانه‌ای ندارم.
خوشحالم هیچگاه در یک نقطه نایستادم. با افتخارات دوران مبارزات قبل از انقلاب یا دفاع مقدس یا دوران فرماندهی و وزارت، توقف نکردم و همیشه گفتم باید کار ماندگار کنم و خلاق باشم.
نظام این فرصت را داد که در سپاه، نیروی دریایی، وزارت دفاع و ... موثر باشم و خدا را شکر. تولید اقتدار برای نظام اسلامی در بعد دفاعی افتخار من است، البته باید همه مؤلفه‌ها در کنار هم باشد، لذا همواره از نظر وجدانی راضی هستم.
تا این لحظه هیچ محصول دفاعی نه در حوزه سطحی، موشک، ماهواره که من بنیانگذار نباشم، در این چند سال افتتاح نشده است. اینکه در فضا حضور یابیم هم ناشی از آن دوران است و همه محصولات بروز یافته طی 5 سال اخیر، بنیانگذاری دوران مدیریت تیم بنده در وزارت دفاع بود. حتی اسم‌های آنها هم در این دوران تعیین شد.
* بخش دوم این گفتگو پیرامون شرایط منطقه، حماسه 22 بهمن و قرارداد اس 300 در روزهای آینده منتشر خواهد شد.




      




عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر شد.

عبدالمالک ریگی شرور شرق کشور و سرکرده گروهک تروریستی استان سیستان و بلوچستان که تاکنون در چندین عملیات تروریستی
به سرکردگی وی تعدادی از هموطنان مان به شهادت رسیدند در یک عملیات در شرق کشور توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر شد.


سرکرده گروهک تروریستی جند الله به همراه نفر دوم این گروهک دستگیر شده است.
ریگی در بسیاری از حرکت های تروریستی و شهادت عناصر خدوم منطقه سیستان و بلوچستان نقش داشته است.
روابط عمومی وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:‌ رهبر گروه تروریستی جند الله دستگیر شد. ریگی در اقدامات تروریستی که در شرق کشور انجام داد ده‌ها نفر از نیروهای انتظامی و مردم بی‌گناه را قتل عام کرده است

عبدالمالک ریگی کیست؟

خبرگزاری فارس: ریگی و گروه تحت فرمانش با عنوان جندالله تاکنون اقدامات تروریستی بسیاری را در ایران سازماندهی کرده‌اند.

به گزارش سرویس "فضای مجازی " خبرگزاری فارس، جامعه جهانی اکنون تروریسم را در هر شکل و هدفی از بنیاد، ضد انسانی، ضد حقوق بشر و ضد اصول اخلاقی و پاکدامنی می‌پندارند و شایسته جلوگیری، پیگرد، دادرسی و مجازات می دانند. در حقیقت آن را با آدم کشی غیر سیاسی یکی فرض می‌کنند و تفاوتی میان آنها قائل نیست، بلکه ترور را بدتر از آدم کشی و مستحق مجازاتی سخت تر می شمارند.
تروریسم را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

1- تروریسمی که در آن منظور کشتن و به قتل رساندن است نابودی کورکورانه دشمن، حتی زنان و بچه‌ها، هدف این ترور است. کشته در برابر کشته بدون دنبال کردن هدفی خاص.

2- تروریسمی که از نیمه دوم قرن بیستم به شیوه های شبه نظامی ـ چریکی و در شکل مسلط جنبش‌های آزادیخواهانه اعمال شده و همچنان ادامه دارد؛ مثلا: مبارزات استقلال طلبانه چچن‌ها که در آن گروه‌های سیاسی به دنبال احقاق حقوق خود یا دریافت مطالبات هستند.

3 - تروریسم جهانی که با واقعه یازده سپتامبر به اوج خود رسید، دارای مشخصات آنارشیستی قیامی ناتوان است؛ زیرا علیه دشمنی است که با اعمال هدفمندی که منطق واقع بینانه ای را دنبال کند به هیچوجه مغلوب شدنی نیست. تنها عمل ممکن، وارد کردن ضربه روانی و ایجاد نگرانی در مردم و دولت‌ها است. از نقطه نظر تکنیکی، ضعف و حساسیت شدیدی که جوامع پیچیده ما نسبت به تخریب دارند، موقعیت مطلوبی برای فلج کردن موقت فعالیت‌های روزمره به وجود می آورد که می تواند با کمترین هزینه ای خسارات عظیمی به بار آورد. تروریسم جهانی را دو امر افراط می کشاند: یکی نداشتن هدفی واقع گرایانه است و دیگری: توانایی در استفاده از شکنندگی نظام های پیچیده.
در دهه‌های 60 و 70 قرن بیستم اعمال تروریستی در اروپا و قاره های دیگر گسترش فوق العاده ای یافت و گروه هایی مانند "بریگاد سرخ " در ایتالیا و "بادر ماینهوف " در آلمان پدید آمدند که تروریسم را به مثابه استراتژی مبارزه سیاسی _ اجتماعی پذیرفته بودند.
این گروه‌ها از یکسو اشکال و روشهای جدید تروریسم را مانند آدم ربائی، گروگان گیری، بمب گذاری در مجامع عمومی، هواپیما ربائی، کشتی ربایی و حتی اتوبوس ربایی را بکار می برند و از سویی دیگر به تروریسم جنبه بین المللی دادند، یعنی برای اعمال تروریسم علیه مثلاً دولت اسپانیا مهندسان و استادان هلندی را که در استخدام آن بودند گروگان می گرفتند یا می کشتند! بدین سان طبق آمار سی. آی. ای در بین سالهای 1976_ 1968 جمعاً 1152 عمل تروریستی بین المللی انجام گرفته که تروریست ها علیه شخصیتها و مؤسسات کشورهایی غیر از کشور خود انجام داده اند. این وضع موجب شد که دولتهای اروپایی و حتی بعضی کشورهای دیگر پیکار جدی تری را علیه تروریسم آغاز کنند یا آن را شدت بخشند. اتحادیه اروپا در 10 ژانویه 1976 در طرح کنوانسیون اروپایی اعلام کرد که این گونه خشونتها مانند آدم ربایی، زندانی کردن خودکامه اشخاص و بمب گذاری در اماکن عمومی را جرم سیاسی نمی شمارد.
عبد المالک ریگی و گروه تحت فرمانش ابتدا با عنوان جند الله و اکنون به نام جنبش مقاومت ملی تا کنون اقدامات تروریستی بسیاری را در ایران سازماندهی کرده اند. از قاچاق مواد مخدر و گروگان گرفتن مرزبانان ایرانی و قتل تعداد زیادی از مردم بی گناه سیستان و بلوچستان تا به نمایش گذاشتن فیلم قتل سرباز ایرانی در مقابل دوربین شبکه العربیه. گرچه او اهداف خود را احقاق حقوق مردم بلوچستان معرفی کرده اما بی شک ریگی و گروهش یکی از نمود های تروریسم شبه نظامی - چریکی قلمداد می شوند.

*ریگی کیست؟
عبدالمالک ریگی احتمالاً متولد سال 1358 است. "ریگی " یکی از قبایل سیستان و بلوچستان است، مانند قبایلی چون براهوئی، مری، ناروئی، شهنوازی، کهرازهی، گمشادزهی، بارکزهی. او یکی از اعضای طایفه ریگی است.
عبدالمالک تحصیلات کلاسیک ندارد و تنها چند سال در یکی از حوزه‌های علمیه اهل سنت مشغول به تحصیل بوده که البته از آنجا نیز اخراج شده است. ریگی خودش را "خادم جندالله " می‌خواند. او دارای سابقه شرارت و یک مورد چاقو‌کشی به‌خاطر مسائل قبیله‌ای در داخل شهر زاهدان است و به همین خاطر مدتی هم زندانی شد اما بعد از آزادی خود را زندانی سیاسی معرفی نمود.
بنا به گفته خودش از سن نوزده سالگی اسلحه به دست گرفته و به عملیات تروریستی پرداخته است. گفته می شود ریگی پیش از آغاز فعالیت های تروریستی برای جلب حمایت علمای اهل سنت منطقه -که به مولوی ها مشهور هستند - نزد آن ها رفت اما آن‌ها برای حرفهایش اهمیتی قائل نشدند.
گزینه بعدی ریگی قاچاقچیان عمده مواد مخدر بودند. آن‌ها به دلیل اینکه علاقه داشتند جبهه تازه‌ای در برابر نیروهای انتظامی و امنیتی استان به وجود آید از ریگی استقبال کردند و با در اختیار گذاشتن اسلحه و پول به حمایت از او برخواستند.
به این ترتیب ریگی گروه خود را پایه‌گذاری کرد. گروهی که پس از نخستین حمله تروریستی نام "جندالله " را بر خود گذاشت. این گروه هدف اصلی خود را "دفاع ازحقوق ملی و مذهبی قوم بلوچ و اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان اعلام کرده " اما بسیاری از مردم غیر نظامی منطقه نیز قربانی عملیات تروریستی او و گروهش شده‌اند.
جندالله پس از مدتی نام "جنبش مقاومت ملی ایران! " را بر خود گذاشت. این تغییر نام نمایانگر تغییر حامیان و خط دهندگان اصلی به گروه ریگی بود. پس از این تغییر نام بود که صدا و عکس ریگی به بسامد برخی شبکه‌های تلویزیونی سلطنت‌طلب تبدیل شد. جالب اینکه یکی از مجریان این شبکه ها در مصاحبه های مکرر خود با ریگی او را "دکتر ریگی " نامید!
یکی از مجاری تبلیغاتی ریگی رادیو صدای بلوچ است که از استکهلم سوئد پخش می شود. گروه ریگی علاوه بر آن بارها از شبکه العربیه که مالک اصلی آن حاکمان عربستان سعودی هستند به عنوان بلندگوی تبلیغاتی خود استفاده کرده است. این شبکه در اقدامی بحث بر انگیز تصاویر کشته شدن مرزبانان به گروگان گرفته شده ایرانی را پخش کرد. العربیه پیش از آن اقدام مشابهی را نیز در مورد گروگان های غربی اسیر القاعده انجام داده بود.
گروه "جندالله " در سال 1384 شمسی 9 مرزبان ایرانی رابه گروگان گرفت و در قبال آزادی آنها خواهان آزادی برخی از اعضای گروه خود شد که در دادگاه های انقلاب به عنوان مفسد فی‌الارض به اعدام محکوم شده بودند.
جندالله همچنین در حمله‌ای که بعدها به کشتار تاسوکی معروف شد 21 تن از مردم غیر نظامی را به شهادت رساند.
در بهمن ماه سال 1385 شمسی شهر زاهدان شاهد انفجار بمب‌هایی بود که هدف آنها اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استان سیستان و بلوچستان بودند. در این بمب‌گذاری‌ها یازده تن از پاسداران انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند.
ریگی همچنین باصدای آمریکا مصاحبه داشته‌است. این مصاحبه از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران به دلیل حمایت علنی از تروریسم و نقض قرارداد الجزیره به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.
اردیبهشت 1385 شانزده سرباز و پرسنل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در حمله اعضای جندالله به یک پاسگاه درسراوان به گروگان گرفته شدند. این گروه خواستار آزادی برادر عبدالمالک ریگی شد و دو تن از گروگان‌ها را به شهادت رساند.
*زیستگاه و محل فعالیت گروه جندالله
گروه ریگی و جندالله در مناطق بدون کنترل افغانستان، پاکستان و بلوچستان ایران رفت و آمد می کردند. وی می گوید: "من انکار نمی کنم. بسیاری از افراد ما در خاک پاکستان هستند. خانواده ها و کسانی که مجبور به فرار شده اند. با زن و بچه ها. ولی افرادی که کار عملیاتی می کنند در خاک ایران هستند.
"ریگی گفته است که حتی یک بار هم در نزدیکی تهران اشتباهاً بازداشت شده، اما چون شناسایی نشده، رهایش کرده‌اند. بنا به گفته یکی از گروگانهایی که اسیر جندالله بود، نیروهای جندالله افرادی متعصب هستند و شعائر دینی را بسیار دقیق بجا می آورند.
گفته می‌شود ریگی هرگز یک شب بیشتر در مکانی اقامت نمی کند و حتی با دستکش با دیگران دست می‌دهد.
"جندالله " همواره مدعی شده که اقداماتش با دستور رهبران بنیادگرای مذهبی صورت می گیرد. نوع فعالیت این گروه نشان از امکانات پشتیبانی گسترده ای می دهد که تاکنون در میان خوانین بلوچ دیده نشده است. آنان از شبکه اینترنت و همچنین از رسانه‌های گروهی تلویزیونی و رادیویی عمدتأ وابسته به سلطنت طلبان، در انعکاس خبر عملیات و طرح دیدگاه‌هایشان استفاده می کنند. در بسیاری از عملیات مسلحانه این گروه، شیوه های کار طرفداران القاعده و الزرقاوی در عراق، به شکل گسترده ای تقلید می شود.
*ویژگی‌های ریگی
1) ریگی و گروهش هرگز این موضوع را که قاچاق یکی از مشاغل آنهاست انکار نکرده اند. "انکار نمی کنم در بین قوم ما قاچاقچی هم هست، اما باید ببینند چرا این مردم قاچاق می کنند. " وی در مورد طبیعی بودن قاچاق در منطقه می گوید: "الان وضعیت اقتصادی بسته است، مردم نمی‌توانند کاروبار کنند. 50 هزار 60 هزار نفر از مردم بلوچستان طریق ارتزاق شان فقط مرزهای پاکستان و افغانستان بوده که آنها را مسدود کرده اند. "
2) ریگی میل دارد به عنوان رهبر دانای گروهش شناخته شود، اما گروه وی که توسط افرادی مزدور اداره می شود، در عملیات نظامی به توحش دست می زند. به همین دلیل جندالله معمولا عملیاتی را با افتخار اعلام می کند و سپس شرکت خود را در آن نفی می کند. مثلاً در ترور جاده کرمان ـ بم اول اعلام شد که این عملیات تروریستی کار این گروه بوده است و بعد از چند روز این گروه آن عملیات را محکوم کرد.
3) شیوه عمل گروه ریگی براساس گروگانگیری و معامله است، ریگی می‌گوید: "بعضی گروگان‌ها را شناسایی کرده بودیم. البته هدف فرماندار و استاندار بودند که فرار کردند.
"وی در مورد شیوه گروگانگیری می‌گوید: "اگر حل نشد دست به اقدام دیگری می‌زنیم و افراد بزرگ تری را می گیریم. از آدم های اصلی شان می گیریم. آن وقت معامله می کنند. " آنها معمولا برای گرفتن گروگان تور می گذارند، تعداد زیادی را در مسیر حرکت جمعی (اتوبوس و مینی بوس) دستگیر می کنند و بعد گروگانها را تا زمان تعیین تکلیف به کوههای پاکستان یا بلوچستان می برند.
4) گروه ریگی قصد دارد با جنگ نظامی در منطقه ای پر از بحران فضای بازی برای خودش ایجاد کند تا هم از طریق فروش گروگان، هم قاچاق در منطقه، هم باج گیری از قاچاقچیان و هم از طریق کمک های مالی دولتهای خارجی قدرت و ثروت کسب کند و در نهایت خود را به منطقه تحمیل کند. برخی ناظران معتقدند در گذشته معمولا این سیستم باج دادن جواب می داد، اما با ورود خارجی ها به معادله دیگر جواب نخواهد داد.
5) بر اساس آنچه تاکنون به دست آمده است، محل آموزش نیروهای تروریست "جندالله " در پاکستان است. آموزش‌ها به زبان فارسی و انگلیسی صورت می‌گیرد و اکثر افراد مانند نیروهای الزرقاوی و بسیاری از جریان‌های وابسته به القاعده برای عملیات پول می‌گیرند و باید مدارک انجام عملیات، مانند فیلم و عکس را تحویل بدهند تا پول شان را دریافت کنند، تقریبا این شیوه در کل سیستم جرم و جنایت منطقه وجود دارد. عملیات این گروه جز در حالت گروگانگیری کور، به صورت عملیات انفجاری انجام می‌گیرد، این گروه در شب 23 آذر 85 عملیاتی علیه استاندار طراحی کرد که ماشین بمب گذاری شده به دلیل نقص فنی قبل از وقت معین و رسیدن استاندار منفجر شد و تعدادی از افرادی که مقابل در استانداری تجمع کرده بودند به شهادت رسیدند.
*عملیات مهم جندالله
عملیات مهم گروه شامل این موارد بوده است: وقایع 24 اسفند 1384 در جاده زابل به زاهدان در منطقه تاسوکی. واقعه 23 اردیبهشت 1385 درمحور بم به کرمان در منطقه دارزین که با بستن راه خودروهای عبوری 34 نفر را کشته و تعدادی را زخمی کرده یا به اسارت بردند.
در روز 13بهمن 85 مقارن ساعت 19 و 45 دقیقه چند فرد مسلح چهار مأمور گشت نیروی انتظامی را که در خیابان بزرگمهر مشغول گشت زنی بودند به رگبار بستند و به شهادت رساندند. در این حمله دو افسر انتظامی به نام و یک سرباز وظیفه به شهادت رسیدند. و انفجار اتوبوس حامل پاسداران در بامداد 25 بهمن ماه 85 در زاهدان که باعث به شهادت رسیدن 11 نفر و زخمی شدن 18 پاسدار نیروی زمینی سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی شد. و جدیدترین این عملیات تروریستی انفجار بمب صوتی در جلوی مدرسه دختران معرفت در زاهدان در شامگاه جمعه 27بهمن ماه است.
*حامیان ریگی چه کسی هستند؟
طالبان و بخشی از دولت پاکستان و سازمان اطلاعات ارتش پاکستان از وی حمایت می کنند. در یک اقدام اطلاعاتی به ماموران امنیتی جمهوری اسلامی خبر می رسد که برادر عبدالمالک توسط دولت پاکستان دستگیر شده است بلافاصله اکیپی برای صحت مطلب فوق به زندان نگهداری برادر عبدالمالک می روند و حتی بعد از اهراز هویت وی اقدام به نمونه گیری خون و اثر انگشت از وی می نمایند و بعد از آمدن به ایران مقامات جمهوری اسلامی رسما از دولت پاکستان در خواست استرداد برادر مالک را می نمایند که اما مقامات محلی پاکستان تلاش می کنند از تحویل برادر عبدالمالک جلوگیری کنند. آن ها با عوض کردن برادر عبدالمالک با شخص دیگری قصد داشتند تا گروه ایرانی را دور بزنند ولی از آنجایی که گروه قبلی از برادر عبدالمالک اثر انگشت و آزمایش خون گرفته بودن و عدم طبیق آنها با مشخصات شخص قلابی باعث شد تا مقامات پاکستانی برادر عبدالمالک را تحویل گروه ایرانی کنند و آنها با یک هواپیمای اختصاصی برادر عبدالمالک و تعدادی دیگر این گروه را به ایران بیاورند.
اسرار گروهک تروریستی عبدالمالک‌ ریگی‌ از زبان برادرش

خبرگزاری فارس: برادر عبدالمالک ریگی و رهبر بسیاری از عملیات‌های گروهک تروریستی مالک‌ ریگی در اعترافات خود، از اسرار و پشت پرده این گروهک تروریستی پرده برداشت.
به گزارش سرویس "فضای مجازی " خبرگزاری فارس، شرور عبدالحمید ریگی برادر شرور عبدالمالک ریگی چندی پیش در اعترافات خود اسرار گروهک تروریستی مالک‌ریگی را فاش و آمریکا را به عنوان پشت صحنه تمام جنایات و عملیات‌های گروهک تروریستی عبدالمالک ریگی معرفی کرد.
* گوشه‌ای از اعترافات عبدالحمید ریگی‌
برادر سرکرده گروهک تروریستی عبدالمالک ریگی در جمع علما، روحانیون و سران قبایل و طوایف سیستان و بلوچستان به تشریح چگونگی انجام عملیات‌هایی که خود در آن حضور داشته یا رهبری آن را بر‌عهده داشته است پرداخت و گفت: بیشتر این عملیات‌ها به خاطر نشان دادن قدرت گروهک در استان سیستان و بلوچستان و خارج از آن به آمریکا بود تا امکانات مالی، اطلاعاتی لازم را برای ادامه کار گروهک فراهم کند.
بر اساس اعترافات صریح شرور عبدالحمیدریگی، این گروهک تروریستی با تحریک احساسات مذهبی جوانان بلوچ و سوءاستفاده از واژه جهاد، اقدام به جذب نیرو و آماده کردن آنها برای انجام عملیات‌های سیاسی می‌کند.
دستگیری 14 نفر از اعضای گروهک عبدالمالک‌ ریگی و اعترافات آنها سبب شد تا اهداف این گروهک و دست پنهان شیطان بزرگ نه تنها برای مردم سیستان و بلوچستان و ایران بلکه برای دنیا مشخص شود.
عضویت در گروهک تروریستی موسوم به جندالله، گروگانگیری پرسنل نیروی انتظامی، شرکت در عملیات‌های راهبندی و ترور افراد بی‌گناه، شرکت در جنایات تاسوکی و دارزین گوشه‌ای از اعترافات این اعضای گروهک تروریستی بود که الحمدالله همه این اعضا به غیر از برادر شرور عبدالمالک ریگی طی هفته‌های اخیر به مجازات عمل ددمنشانه خود رسیده و به دار مجازات آویخته شدند.
عبدالحمیدریگی به عنوان شخص دوم گروهک، برادر شرور عبدالمالک‌ ریگی و کسی که خود به عنوان فرمانده حضور داشته، یک منبع اطلاعات و اخبار برای پی بردن همه اقشار مردم به اهدف شوم این گروهک به شمار می‌رود و هنوز حرف‌های زیادی از پشت پرده این گروهک برای گفتن دارد که اعترافات صریح وی هنوز در تکمیل تحقیقات یکی از مراجع امنیتی اطلاعاتی استان که در زمینه این گروهک تروریستی موسوم به جندالله فعالیت می‌کند لازم است.
* قتل همسر شرور عبدالحمید به دست خودش هم از بی‌سوادی بود؟
شرور عبدالحمید ریگی عامل اصلی عضویت خود در گروهک تروریستی برادرش را بی‌سوادی خود عنوان کرد و گفت: برادرم عبدالمالک از بی‌سوادی من سوءاستفاده کرده و با تحریف‌ و ارائه آیات دروغ از قرآن کریم، شیعه‌کشی را نه تنها برای من بلکه برای همه اعضای گروهش، جهاد تفسیر کرده و از طریق تحریک احساسات مذهبی ما، دشمنان را به مقاصد شومشان می‌رساند.
آنچه در ادعای عبدالحمید ریگی سئوال ایجاد می‌کند، قتل همسر وی آن هم به دست خود او است.
معقول به نظر نمی‌رسد که یک انسان آنقدر تحت تاثیر اراجیف و حرف‌های بیهوده شخصی قرار بگیرد که حتی به همسر خود رحم نکرده و او را بی‌رحمانه و در هنگام خواب به ضرب گلوله در سر به قتل برساند.
هیچگاه بی‌سوادی باعث نمی‌شود که کسی شریک زندگی خود را به حرف‌های بیهوده دیگران با دست خود به قتل برساند آن هم همسری را که چند سال با او زندگی کرده و همسر اولش را به خاطر عشق به او طلاق داده و هم‌اکنون از او سه فرزند دارد.
یقینا القائات شیطانی عبدالمالک ریگی آ‌نقدر حرفه‌ای بوده که سبب زوال عقل زیردستانش شده به گونه‌ای که آنها حتی به همسر و خانواده خود نیز رحم نمی‌کنند چه برسد به سایر افرد.
* مادر فائزه منصوری:
فرزندانم قربانی تفکرات تروریستی شدند
مادر فائزه منصوری همسر عبدالحمید ریگی نیز در این زمینه به خبرنگار فارس در زاهدان گفت: دامادم عبدالحمید که توسط برادرش عبدالمالک ریگی و سرکرده گروه تروریستی موسوم به ‌جندالله شستشوی مغزی شده بود، همسرش را که روزگاری تمام هستی‌اش بود، بیرحمانه به قتل رساند.
وی افزود: در دیداری که در زاهدان با دامادم داشتم، وی از کشتن همسرش ابراز ندامت و پشیمانی کرد ‌ولی دیگر فایده‌ای نداشت و این ندامت حکم نوشدارو پس از مرگ سهراب است.
وی ادامه داد: به قتل رسیدن فرزندان من، تنها یکی از چند‌ جنایت هولناک عبدالحمید و گروهک تروریستی مالک ریگی است و دست این گروهگ به خون چند‌ فائزه و شهاب دیگر آلوده شده و نفرین خانواده‌های زیادی دنبال راه آنها است.
مادر فائزه منصوری تصریح کرد: برادر جنایتکار عبدالحمید دامادم، پسر بزرگ من، شهاب منصوری را که او هم مانند خواهرش بی‌گناه بود، با بی‌رحمی‌ تمام سر از تنش جدا کرد.
وی با بیان اینکه حکم عبدالحمید ریگی "دامادم " اعدام صادر شده است، افزود: طناب ‌دار برای کسی که حتی به همسر و برادر همسر خود رحم نکند، کافی نیست.
* پدر همسر عبدالحمید ریگی:
اشد مجازات را برای دامادم درخواست کرده‌ام
سید محمد موسوی افزود: دامادم عبدالحمید و برادرش عبدالمالک هر دو دست‌نشانده شیطان بزرگ آمریکا هستند و از دولت اشد مجازات را برای هر دوی آنها خواستارم.
* آگاه کردن جوانان بلوچ‌
عبدالحمیدریگی در جلسه گردهمایی دیگری از علما، روحانیون و سران طوایف در صحنه حاضر شد و گفت: شاید اگر معتمدان و ریش‌سفیدان قبل از این جنایات هم به طور مستمر این گردهمایی‌ها را برگزار می‌کردند، ما راه درست رسیدن به بهشت الهی را یاد می‌گرفتیم و امروز شاهد بروز این جنایات بی‌رحمانه نبودیم.
وی افزود: برادرم عبدالمالک با تفسیرهای دروغ از قرآن، شیعه‌کشی را جهاد در راه خدا معرفی کرد و به ما می‌گفت اگر علیه شیعه جهاد کنید به بهشت الهی می‌رسید.
برادر مالک ریگی بیان کرد: همه جنایات و عملیات‌هایی که انجام داده‌ایم، به نیت کشتن شیعه و رسیدن به جنت بوده است.
وی ادامه داد: اعترافات ما به نیت طمع و از روی ترس نیست چون حکم ما اعدام است و خود حکم صادره را قبول داریم.
وی با اشاره به کوتاهی علما، روحانیون و سران طوایف و قبایل در آگاه کردن جوانان نسبت به مسایل تحریفی قرآن، خاطرنشان کرد: اگر علما تفسیر درست و کامل قرآن را در مساجد گرد‌همایی‌ها برای ما شرح می‌دادند، امروز به یک جنایتکار تبدیل نمی‌شدیم.
وی افزود: از علما و سران قبایل می‌خواهم جوانان را نسبت به نقشه‌‌های شوم دشمنان آگاه کنند تا آنها مثل ما گرفتار خرافات عده‌ای نادان نشده و شیعه‌کشی و برادرکشی را جهاد ندانند.




      

 

خبرگزاری «ریا نووستی»/ نیروی هوایی اسرائیل مجهز به هواپیمای بدون سرنشین جدیدی شد که می تواند یک شبانه روز پرواز کند و به ایران نیز برسد، این مطلب را رسانه های اسرائیل روز دوشنبه به نقل از محافل نظامی اطلاع دادند.
بر اساس این گزارش، هواپیمای بدون سرنشین جدید که "ایتان" نام دارد، بزرگترین نمونه در اسرائیل است: طول بالهای این هواپیما 26 متر، تقریباً هم اندازه هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 است. این پرنده بدون سرنشین می تواند حدود 1 تن بار با خود حمل کند و تا ارتفاع بیش از 12 کیلومتر پرواز کند.
در اطلاعیه ارتش اسرائیل گفته می شود که "ایتان جهشی تکنولوژیک و سطحی جدید در توانایی های نیروی هوایی برای واکنش نشان دادن به تهدیدات دور و نزدیک در اوضاع عادی و یا فوق العاده است".
رسانه های اسرائیل به نقل از محافل نظامی و سازندگان این دستگاه پرنده جدید، اطلاع می دهند که  "ایتان" می تواند تا ایران نیز پرواز کند که برنامه هسته ای آن را در اسرائیل تهدید اصلی برای امنیت و موجودیت خود می دانند.
اسرائیل یکی از پیشتازان جهان در امر ساخت هواپیماهای بدون سرنشین محسوب می شود که 30 سال قبل، طی اولین جنگ لبنان استفاده از این دستگاه ها را آغاز کرد.

خبرگزاری «ریا نووستی»/ نیروی هوایی اسرائیل مجهز به هواپیمای بدون سرنشین جدیدی شد که می تواند یک شبانه روز پرواز کند و به ایران نیز برسد، این مطلب را رسانه های اسرائیل روز دوشنبه به نقل از محافل نظامی اطلاع دادند.
بر اساس این گزارش، هواپیمای بدون سرنشین جدید که "ایتان" نام دارد، بزرگترین نمونه در اسرائیل است: طول بالهای این هواپیما 26 متر، تقریباً هم اندازه هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 است. این پرنده بدون سرنشین می تواند حدود 1 تن بار با خود حمل کند و تا ارتفاع بیش از 12 کیلومتر پرواز کند.
در اطلاعیه ارتش اسرائیل گفته می شود که "ایتان جهشی تکنولوژیک و سطحی جدید در توانایی های نیروی هوایی برای واکنش نشان دادن به تهدیدات دور و نزدیک در اوضاع عادی و یا فوق العاده است".
رسانه های اسرائیل به نقل از محافل نظامی و سازندگان این دستگاه پرنده جدید، اطلاع می دهند که  "ایتان" می تواند تا ایران نیز پرواز کند که برنامه هسته ای آن را در اسرائیل تهدید اصلی برای امنیت و موجودیت خود می دانند.
اسرائیل یکی از پیشتازان جهان در امر ساخت هواپیماهای بدون سرنشین محسوب می شود که 30 سال قبل، طی اولین جنگ لبنان استفاده از این دستگاه ها را آغاز کرد.



      

اس-400: پدافند هوایی نسل جدید روسی




ژنرال "وادیم ولکوفسکی" رئیس ستاد نیروی هوایی فدراسیون روسیه روز 17 فوریه خبر داد که روسیه می تواند پدافند هوایی نسل جدید اس-400 را در صورت اتخاذ تصمیم سیاسی، در کشورهای مشترک المنافع مستقر سازد.
ولکوفسکی که از پایگاه تیپ سیستم واحد فرماندهی دفاع فضایی در شهر الکتروستال در حومه مسکو بازدید می کرد، اعلام داشت: "بر اساس تصمیم مقامات سیاسی، ممکن است این سیستم ها در همه جا مسقر شوند". وی افزود که از اس-400 میتوان هم در چارچوب سیستم واحد امنیت مشارکتی و هم بعنوان پدافند هوایی کشورهای مشترک المنافع استفاده کرد.
ولکوفسکی همچنین اطلاع داد که دو هنگ پدافند هوایی در سال 2010 به سیستم موشکی اس - 400 مجهز خواهند شد.
وی در این رابطه گفت: "ما امسال برنامه ریزی می کنیم که دو هنگ دیگر را به سیستم های موشکی اس - 400 مجهز کنیم".
در همان روز "ایگور آشوربیلی" مدیر عامل دفتر طراحی کمپانی پدافندهای هوایی "آلماز-آنتِی" به خبرنگاران اطلاع داد که این کمپانی آزمایش های اولیه موشک جدید رهگیر دوربرد برای سیستم های پدافند موشکی "اس-400" را به پایان رسانده است.
وی در این رابطه خاطر نشان داشت: "هیچوقت هیچگونه مشکلی با موشک های سیستم پدافند موشکی "اس-400" نداشتیم. در ماه نوامبر آزمایشهای اولیه این موشک رهگیر دوربرد به پایان رسید".
از سیستم های پدافند موشکی اس-400 موسوم به "تریومف" (بمعنای پیروزی) می توان در هر ساعت شبانه روز و هر شرایط جوی و جغرافیایی حتی در وضعیت جنگ الکترونیک استفاده کرد. "تریومف" سیستم دفاع ضد هوایی غیر استراتژیک برای مقابله با هواپیماها با جدیدترین نرم افزارهاست.
تفاوت این سیستم ها با نمونه های قبلی "اس-300" گسترش محدوده استفاده نظامی بوده و می توان در آنها از موشک های موجود جدید استفاده کرد. مجموعه های پدافند موشکی جدید برای انهدام اهدافی در مسافت تا 400 کیلومتری در نظر گرفته شده اند. هدف با ترکش هایی که در اثر انفجار کلاهک بوجود می آیند، منهدم می شود.
مجموعه های پدافند موشکی "تریومف" با مجموعه های موشکی جدید طی 30-40 سال آینده بخش اصلی دفاع ضد هوایی نیروی هوایی روسیه را تشکیل خواهند داد. با تلاش مهندسین دفاتر طراحی روسیه موشک های جدیدی طراحی شده اند که از نظر ماهیت فنی-تاکتیکی نسبت به نمونه های مشابه غربی خود از جمله نمونه های آمریکایی و فرانسوی برتری هایی دارند.
روز 6 اوت سال 2007 اولین لشکر مجهز به "اس-400" در شهر "الکترواستال" حومه مسکو مستقر شد.
قرار است هر سال یک یا دو هنگ مجهز به سیستم های مذکور در اختیار نیروهای دفاع ضد هوایی روسیه قرار گیرد. انتظار می رود که دو سال بعد از استفاده از این سیستم ها، یعنی  بعد از سال 2009 سیستم های پدافند موشکی "اس-400" برای صدور به خارج از کشور نیز پیشنهاد شوند.
این سیستم قادر است که اهدافی را در فاصله 400 کیلومتری و در ارتفاع 30 کیلومتری مورد هدف قرار دهد.





      

همت‌های بزرگ هرکار به ظاهر ناشدنی راممکن می‌کند




"ناوشکن جماران" ، نخستین ناوشکن طراحی شده و ساخته شده بدست متخصصان افتخار آفرین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نخبگان و دانشمندان توانمند ایرانی، در مراسم ویژه‌ای ، با فرمان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ، فرمانده معظم کل قوا، رسماً به ناوگان دریایی ارتش ملحق شد و جمهوری اسلامی ایران به جمع معدود کشورهای جهان پیوست که از قابلیت طراحی – ساخت و تجهیز رزمناوها و ناوشکن‌های پیچیده و مجهز برخوردارند.
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) دراین مراسم فرمانده کل قوا در بازدید از بخش‌های مختلف ناوشکن جماران، از نزدیک با ویژگی‌های این دستاورد عظیم ملی آشنا شدند.
ناوشکن جماران از جمله رزمناوهای با ماموریت سه منظوره است که در عرصه‌های ضد هوایی – ضد سطحی و ضد زیرسطحی از تجهیزات کاملاً پیشرفت برخوردار است.
علاوه بر متخصصان و دانش آموختگان مراکز آموزشی نیروی دریایی، نخبگان و دانشمندان ده‌ها دانشگاه و مرکز علمی، تحقیقاتی و صنعتی و متخصصان بخش خصوصی نیز در طراحی و تولید ناوشکن جماران همکاری داشته‌اند.
ناوشکن جماران که در کلاس خود، در شمار ناوهای پیشرفته محسوب می‌شود، و از قابلیت حمل و سوختگیری بالگرد نیز برخوردار است، بخشی از سامانه‌های اصلی این ناوشکن تنها در انحصار چند کشور است اما متخصصان ایرانی موفق شدند این انحصار بین‌المللی را بشکنند و کشور را به دانش طراحی و ساخت این سامانه‌های مهم مجهز کنند.
ناوشکن جماران، حاصل تلاش بی‌وقفه و سنگین علمی ، تحقیقاتی و تخصصی است و بیش از یک میلیون و چهار صد هزار انواع قطعه – دستگاه و سامانه‌های پیچیده داخلی در ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته است.
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای در این بازدید با قدردانی از نیروهای جوان و پر نشاط نیروی دریایی تاکید کردند: کلید اقتدار و پیشرفت کشور ، سپردن کارها به جوانان مومن و دل‌های پر امید و انگیزه‌های پرشور آنان است.
در طول بازدید، فرماندهان و مسوولان نیروی دریایی توضیحات لازم را بیان می کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس در جمع فرماندهان نیروهای مسلح و جمعی از دست‌اندرکارانِ طراحی و ساخت ناوشکن جماران، این روز را روزی شیرین ، مبارک و نوید بخش خواندند و افزودند: این دستاورد مهم که نتیجه امید، اعتماد و توکل به پروردگار است، نسل جوان ما را مصمم‌تر از پیش خواهد کرد و این عزم و امید و اراده، حتی از تولید ناوشکن نیز ، مهم‌تر و شیرین‌تر است.
ایشان ، شناخت توانایی‌ها و استعدادهای خودی، قدرشناسی علمی از این نعمت بزرگ و شجاعت ورود به کارهای عظیم را " اساس و مبنای پیشرفت و اقتدار کشور" دانستند و خاطر نشان کردند برخی خواست‌ها در ابتدا، بلندپروازانه به نظر می‌رسد اما همت‌های بزرگ در پرتو ایمان و اعتماد، هر کار به ظاهر ناشدنی را ممکن می‌سازد و به همین علت یقیناً کارهای آینده در عرصه ساخت رزمناوها، به مراتب عظیم‌تر و با ارزش‌تر خواهد بود.
ایشان ، با یادآوری صدها سال قدمت ایران در صنعت دریانوردی، تسلط حکمرانان فاسد و خودکامه در طول قرن‌های اخیر را باعث ضعف ایران در این عرصه برشمردند و تاکید کردند: اسلام و جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهد توانایی ، حیثیت و آبروی ایران و ایرانی در جهان از بین برود و بازگشت روح عزت و هویت به ملت و کشور در سی سال اخیر، مدیون همین نگاه و تفکر است.
رهبر انقلاب اسلامی برچیده شدن سفره چپاول منافع و منابع ایران را علت اصلی خشم مستکبران عالم برشمردند و افزودند: قبل از انقلاب، زورگویان جهانی، ایران را سفره‌ای بی صاحب می‌دانستند و هرچه می‌خواستند آن را چپاول می‌کردند اما ملت بیدار شده ایران، اکنون بساط این غارت و چپاول را برچیده است و سلطه گران جهانی نیز این ملت را به جرم استقامت و استقلال طلبی مورد خشم و توطئه قرار داده‌اند.
ایشان ایستادگی ملت ایران را ، آزمایشی تاریخی و درسی بزرگ برای نسل‌های آینده خواندند و افزودند: ناکامی زورگویان جهانی در مقابل استقامت و پایداری ملت ایران، ثابت کرده است که اگر ملتی با احساس هویت، تکیه بر قدرت ذاتی خود و اتکاء بر ایمان الهی به صحنه بیاید هیچ قدرتی نمی تواند بر عزم و اراده او غلبه کند.
رهبر انقلاب اسلامی ، با اشاره به خشم و درماندگی دشمنان ملت ایران پس از حماسه عظیم مردم در ‌22 بهمن ، افزودند: در آن روز بیاد ماندنی ، ده‌ها میلیون "دل مومن و حنجره پر استقامت ، یکصدا نفرت از استکبار را فریاد زدند و بر ایمان و عزت اسلامی پافشاری کردند و این حقیقت زیبا و ماندگار ، سلطه گران بخصوص آمریکا را درمانده و مایوس و خشمگین کرده است.
ایشان ، حرف‌های روزهای اخیر رییس‌جمهور و دیگر مقامات آمریکایی را نشانه عصبانیت و نا امیدی از ملت ایران خواندند و افزودند: حرف‌های کهنه و مهمل درباره ساخت سلاح اتمی در ایران، نشان می‌دهد دشمنان ملت حتی در زمینه تبلیغاتی نیز در نهایت ناتوانی، به تکرار افتاده‌اند.
رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: جمهوری اسلامی در پاسخ به این گونه مهملات، احساساتی نخواهد شد؛ چراکه ما بارها گفته‌ایم مبانی و اعتقادات دینی ما این‌گونه سلاح‌ها را به عنوان سمبل نابودی حرث و نسل، ممنوع و حرام می‌داند و به همین علت ماهیچ اعتقادی به سلاح و بمب اتم نداریم و دنبال آن نمی‌رویم.
ایشان افزودند: ما بر خلاف تبلیغات زورگویان مستبد جهانی، دنبال بیدار کردن روح حماسه و عزت در همه امت اسلامی هستیم همچنان‌که تاکنون نیز تلاش‌های ملت و نظام اسلامی موجب بیداری اسلامی و نفرت روزافزون از مستکبران به ویژه امریکا شده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، با اشاره به ادعای دروغ امریکایی‌ها و برخی دیگر از کشورهای غربی درباره اقدامات ایران برضد همسایگانش افزودند: همسایگان ما نیز می‌دانند که این ادعاها دروغ است و امریکا و رژیم صهیونیستی با این اختلاف افکنی‌ها ، تلاش می‌کنند نگاه امت اسلامی را از دشمنان اصلی جهان اسلام یعنی امریکا و اسرائیل منحرف کنند.
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال خلیج فارس افزودند: کشورهای منطقه، برادران و همسایگان ما هستند و ما معتقدیم مجموعه خلیج فارس می ‌واند با سیاست خردمندانه جمعی، به سود همه ملت‌ها و کشورهای منطقه اداره شود.
ایشان ، بیگانگان را ، مخدوش کننده امنیت منطقه دانستند و افزودند: اختلاف‌انگیزی و حیله‌ورزی ، سیاست مستمر بیگانگان است اما ما امیدواریم که مانند بسیاری از مواقع که توطئه‌ها و حیله‌های تفرقه‌افکنانه آن‌ها ناکام مانده ، بعد از این هم با هوشیاری همه کشورها ، این طرح‌ها خنثی شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، جمهوری اسلامی را کشوری متکی بر دل‌های مردم خواندند و افزودند: بر اساس قوانین تخلف‌ناپذیز طبیعت ، هنگامی که صدایی واحد و مقتدرانه از حنجره یک ملت ، بیان می شود این امواج در تاریخ و هستی ماندگار خواهد شد.
ایشان در بخش دیگری از سخنانشان، استحکام و اتقان در کارها را مورد تاکید قرار دادند و با اشاره به نشاط و تحرکی که کارهای بزرگ مانند ساخت ناوشکن جماران، در ذهن‌ها و دل‌ها ایجاد می‌کند افزود: تلاش کنید این حرکت علمی – صنعتی از شتاب نیفتد و پی در پی منشاء کار و ابتکار و پیشرفت شود.
رهبر انقلاب اسلامی، تکیه بر نیروی انسانی پر انگیزه و متعهد را جبران کننده بسیاری از کمبودها خواندند و با اشاره به تجربیات سی ساله مدیریت کشور افزودند: باید برخی ضعف‌ها و نقایص را با کشف منابع بالقوه انسانی و عینی ترمیم و جبران کرد.
فرمانده کل قوا با تبیین ضروریات و اولویت‌های نیروی دریایی افزودند، با تلاش مستمر و" عزم و اراده و جدیت" ، نیروی دریایی را به مرتبه‌ای در شان ملت بزرگ ایران برسانید و مطمئن باشید که این کار با ایمان و توکل به خدا ، امکان‌پذیر است.
در ابتدای این مراسم ، هنگام ورود فرمانده کل قوا به محوطه کارخانجات نیروی دریایی ارتش در منطقه یکم دریایی بندرعباس ، سرود جمهوری اسلامی نواخته شد و ایشان در مقابل یادمان شهدای نیروی دریایی، علو درجات شهیدان اسلام و انقلاب اسلامی را مسئلت کردند.
حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای سپس از یگان‌ها و نیروهای فنی – تخصصی مستقر در میدان سان دیدند.
در این مراسم ویژه، همچنین سرلشکر صالحی فرمانده کل ارتش ضمن خیر مقدم به فرمانده کل قوا، گفت: کارکنان نیروی دریایی ارتش با تاسی به افتخار آفرینی های ملت بزرگ ایران، و با بهره گیری از توان علمی و تحقیقاتی خود ، زنجیره تولید رزم ناوهای موشک‌انداز را آغاز کرده است.
ناخدا مهندس علی غلامزاده مسوول پروژه موج، هم در گزارشی از روند طراحی ساخت ناوشکن جماران گفت: دانش طراحی و ساخت انواع ناوشکن در کشور نهادینه شده است و اکنون آمادگی داریم ساخت ناوهای پیشرفته با کلاس بالاتر را در دستور کار قرار دهیم.
دریا دار دوم رستگاری فرمانده کارخانجات نیروی دریایی ارتش هم اعلام کرد کارکنان خدوم این مجتمع علاوه بر مشارکت در ساخت ناوشکن جماران در حال تعمیر و آماده سازی چند شناور سطحی و زیر سطحی هستند که این اقدامات در زمره دانش‌های پیشرفته نظامی قرار دارد .
دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش هم گفت / این نیرو با درک ضرورت خودکفایی در عرصه های تجهیزات دریایی ، آبهای نیلگون خلیج فارس را به عرصه ای برای تجلی " ما می توانیم " تبدیل کرده است.

امیر رستگاری : ناوشکن جماران توانایی مقابله با تهاجمات هسته‌ای و میکروبی را دارد




 

امیر دریادار رستگاری رئیس کارخانجات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسامی ایران در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، در خصوص ویژگی‌های ناوشکن جماران که به عنوان عظیم‌ترین پروژه دفاعی کشور صبح امروز جمعه با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا و مسئولان عالیرتبه نظامی در خلیج فارس به آب انداخته شد، این ناوشکن را حاصل کار و تلاش 1میلیون و 200 هزار نفر ساعت کار و تلاش 1000 نفر از نخبگان علمی در رشته های مختلف عنوان و تصریح کرد: ناوشکن جماران نسبت به بسیاری از ناوشکن‌های جهان از جمله ناوشکن‌های کلاس "واستر " پیشرفته‌تر است.
امیر رستگاری افزود: ناوشکن جماران دارای سامانه‌های پردازش راداری، رادارهای تاکتیکی سطحی، زیر سطحی و هوایی، قدرت بالای کنترل آتش، و مجهز به انواع سامانه‌های اژدرافکن و توپ‌های دریایی پیشرفته است و می‌تواند علاوه بر حمل بالگرد و کمک به سوخت‌رسانی بالگردها، در مقابل تهاجم‌های هسته‌ای و میکروبی نیز مقاومت کند.




 



ناوشکن جماران از یک میلیون و 400 هزار قطعه تشکیل شده است
به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، ناوشکن جماران که صبح امروز جمعه با حضور فرمانده معظم کل قوا به ناوگان دریایی ارتش ملحق شد مجهز به موشکهای ضد کشتی، سطح به هوا و نیز انواع اژدر و توپهای دریایی از جمله فجر 27 به عنوان مدرن‌ترین توپ دریایی جهان است.
ناوشکن جماران 94 متر طول و قریب 1500 تن وزن دارد و یک رادار پیشرفته نیز برای انجام هر چه بهتر ماموریتها، روی آن نصب شده است. این ناوشکن می تواند با سرعت 30 گره دریایی حرکت کرده و 120 تا 140 پرسنل و خدمه نیز در آن فعالیت خواهند کرد.
به گفته مسئولان این پروژه مهم دریایی، جماران از حدود یک میلیون و 400 هزار قطعه، سامانه و مجموعه تشکیل شده است.
مقام معظم رهبری پس از بازدید کامل از ناوشکن جماران، در دفتر یادبود این شناور جملاتی را مرقوم کرده و سپس به درخواست کارکنان این ناوشکن، چفیه ایشان در "جماران " به یادگار گذاشته شد.


 



آقا فرمودند ناوشکنی با قابلیت حمل بالگرد و موشک بسازید


 


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه ای، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش به مناسبت الحاق ناوشکن جماران یه ناوگان دریایی ارتش، در گفتگویی به تشریح ویژگی‌های این پروژه عظیم پرداخت که متن این گفتگو به شرح زیر است:
پروژه‌ ناوشکن جماران چه روندی را طی کرده تا به موقعیت امروز رسیده است؟ به کار گیری این ناوشکن چه تحولی در عرصه‌ قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌ی دریا محسوب می‌شود؟
- به طور کلی ساخت ناوشکن در نیروی دریایی از وضعیت خاصی برخوردار است. ناوشکن در نیروی دریایی جزء عناصر تجهیزات محور محسوب می‌شود؛ یعنی باید تجهیزات مناسب در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم برای ساخت آن اقدام کرده و در دریاها حضور داشته باشیم.
البته این به معنای بی‌توجهی به نیروی انسانی نیست، چرا که اگر شما بهترین تجهیزات را هم داشته باشید ولی نیروی انسانی کارآمد نداشته باشید از کارایی خوبی برخوردار نخواهید بود.
حال اگر تجهیزات‌تان تولید داخل باشد و در کنار آن نیروی انسانی کارآمد و خوبی هم داشته باشید، می‌توانید بهترین بهره‌ را از آن ببرید.
با همه‌ این تفاسیر نیروی دریایی تجهیزات محور است و باید تجهیزات لازم را داشته باشد تا بتواند روی سطح آب و یا زیر آب حضور جدی داشته باشد و بتواند از منافع مملکت دفاع کند. خب برای این‌که تجهیزات داشته باشیم باید چه کنیم؟ در طول سالیان قبل از انقلاب ما نیروی دریایی قدرتمندی نداشتیم؛ علت آن هم این بود که توان تولید در داخل مملکت را نداشتیم که بتوانیم تجهیزات را خودمان بسازیم و استفاده کنیم.
در آن سال‌ها اگر تجهیزات دریایی هم در اختیار داشتیم، همه‌اش ساخته‌ دست دیگران بوده است. نکته مهم اینجاست که تعمیر و نگهداری آن را هم خودشان انجام می‌دادند و نرم‌افزارش هم در اختیار خودشان بوده است. ما به عنوان یک کاربر معمولی از این‌ تجهیزات استفاده می‌کردیم و بیشتر از این هم اجازه نداشتیم؛ ضمن این‌که در نهایت مأموریتی هم که انجام می‌گرفته است در خط و زنجیره‌ی خواسته‌ دیگران بوده است.
بعد از این‌که انقلاب پیروز می‌شود ما کاملاً مستقل عمل می‌کنیم و خواسته‌هایی هم که از سوی بیگانگان به ما تحمیل می‌شد همه از بین می‌رود.
تعمیر، نگهداری و نرم‌افزار تجهیزاتی هم که در اختیار داشتیم همه در دست دیگران بود. حالا ببینید ما در آن زمان چه وضعیتی داشتیم. برای این‌که بتوانیم از تجهیزات موجود استفاده کنیم با مشکلات زیادی رو به رو بودیم. ولی با همان درس خودباوری و خوداتکایی که از انقلاب یاد گرفته بودیم، خیلی سریع بر تجهیزات موجود تسلط پیدا کردیم و از آن به بهترین نحو ممکن استفاده کردیم و توانستیم در عرصه‌ دریا در همان 67 روز اول جنگ دشمن‌مان را شکست دهیم.
در واقع به خاطر اعتماد به نفس و خودباوری که در کارکنان نیروی دریایی به وجود آمده بود، توانستیم به این موفقیت دست پیدا کنیم.
اما استفاده‌ مستمر از این تجهیزات بالاخره ملزوماتی هم داشت به طور مثال نیاز به تعمیر و نگهداری و یا نیاز به تعویض قطعه. اینها مسائلی بود که نمی‌شد به آن بی‌توجه باشیم. خب آیا کسی به ما کمک می‌کرد؟ آیا کسی به ما قطعه می‌فروخت؟ آیا کسی به ما نرم‌افزار می‌داد؟ جواب همه این سوالات منفی است. هیچ کشوری در دوران دفاع مقدس حاضر به این کار نبود.
فرمانده‌ معظّم کل قوا هم در سخنانشان فرمودند که حتی حاضر نبودند که به ما سیم خاردار بدهند. حالا شما فرض کنید، با این اوضاع می‌توانید قطعه‌ا‌ی حساس از یک ناوشکن را بخرید؟ قطعا امکان‌پذیر نبود.
به هر حال ما وارد دفاع مقدس شدیم و با خودباوری و شجاعت تجهیزات را تعمیر و نگهداری کردیم. اما نیازمندی‌ها روز‌ به روز زیادتر می‌شد و آن‌جا بود که فرمان تشکیل جهاد خودکفایی در نیروهای مسلح توسط رهبر معظم انقلاب صادر شد.
این حرکت موثر باعث شد که ما بیشتر به طرف ساخت قطعات و دستگاه‌های مورد نیازمان برویم. گام اول با صدور دستور تشکیل جهاد خودکفایی، ساخت قطعات بود.
تولید قطعات که شروع شد، نیازمان به خرید قطعه برطرف شد و توانستیم دستگاه‌ها را به خوبی نگهداری کنیم. اما بعد از ساخت قطعه در اجرای همان فرمان به دنبال ساخت سامانه رفتیم. در واقع با گردآوری یک سری از قطعات، دستگاه‌هایی را به وجود آوردیم و سامانه ساختیم. بعد هم توانستیم این سامانه‌ها را به روز کنیم و روی یگان‌های شناورمان به کار بگیریم. چون اگر شما تجهیزات داشته باشید ولی به فناوری روز مجهز نباشید باز هم حرفی برای گفتن در پهنه‌ دریاها ندارید.
در نهایت بعد از ساخت سامانه به این فکر افتادیم که به دنبال ساخت خود یگان باشیم. به این ترتیب از جزء شروع کردیم و به کل رسیدیم، یعنی به جایی که حالا باید خود ناو را بسازیم.
همان اول صحبتم هم اشاره کردم که دیگران چیزی به ما نمی‌دادند و ما هم به طور طبیعی نباید تفکرمان به این سمت می‌رفت که بخواهیم از آنها چیزی بخریم. تجربه هم به ما ثابت کرده بود که شما هر چه قدر وسیله بخرید و در زنجیره‌ دفاعی استفاده بکنید، قطعا دارای گلوگاه‌هایی است که اگر اتفاقی بیفتد و اوضاع بحرانی و جنگی شود، این گلوگاه در اختیار دشمن است. در حالیکه به قطعات و تجهیزات نیاز دارید دست شما را خالی می‌گذارند. شما در حالت دفاع می‌توانید روی وسایلی که متعلق به خودتان است حساب کنید که و از صفر تا صد آن را مدیریت کنید؛ اگر غیر از این باشد آن‌جایی که نیاز دارید، یا کمک نمی‌کنند یا این‌که در تنگنا قرار می‌دهند.
بر همین اساس این برنامه در تهیه و تولید وسایل مورد نیاز چرخه‌ی دفاع وجود دارد و ما توانستیم بر همین مبنا پیش برویم.
ما از این جهت باید وارد عرصه‌ ساخت یگان جدید می‌شدیم که تعدادی از نیروهای شناورمان در طول هشت سال دفاع مقدس صدمه دیدند و تعدادی از آنها نیز از نظر قدمت خدمتی، سن‌شان بالا رفته بود و باید جایگزین می‌شدند. به طور مثال اگر عمر مفید یک ناو 30 سال باشد و 20 سال هم بیشتر از حد ممکن از آن استفاده کرده باشید دیگر نمی‌توان از آن انتظار بیشتری داشت.
این تفکر را باز فرمانده‌ معظّم کل قوا در نیروهای مسلح و به ویژه در نیروی دریایی به وجود آوردند که دستور ساخت ناوشکن را صادر کردند. حالا چرا ناوشکن؟ ما کلاس‌های دیگری از ناو را هم داریم. ناوهای پشتیبانی، لجستیکی، ناوهای نیروبر، ناوچه و... ولی گل سرسبد نیروی دریایی در سطح آب، ناوشکن است. با این تفسیر، حضرت آقا می‌آیند و دستور می‌فرمایند که بروید ناوشکنی با طراحی بالگرد و موشک بسازید.
همین‌ جا اگر دقت کنید، به عمق نگاه ایشان پی ‌ببرید؛ چرا که می‌شد این فرمان به این صورت‌ باشد که ناوشکن بسازید، ولی ایشان تاکید می‌کنند باید با طراحی بالگرد و موشک باشد. عمق نگاه از آنجایی مشخص است که یک ناوشکن برای این‌که امروز در دریاها حضور داشته باشد و اقتدارش را نشان بدهد، لازمه‌اش این است که هم موشک داشته باشد و هم بالگرد. چون اگر بالگرد داشته باشد، شعاع عملیاتی‌اش هم افزایش پیدا می‌کند. اگر انواع موشک‌ها را هم داشته باشد قدرت رزمی‌اش بالا می‌رود. وقتی هم که ناوشکن شما مجهز به موشک باشد، دیگر سلاح‌های زیر مجموعه موشک را هم به طور طبیعی دارد.
در طول ساخت ناوشکن با چه محدودیت‌هایی روبرو بودید؟
- در طول ساخت محدودیت‌هایی وجود داشت و چون تجربه‌ اول‌مان بود، با مشکلاتی مواجه بودیم، اما تسلط بر موضوع و اعتماد به نفس برای رفع این معایب و مشکلات بسیار حائز اهمیت بود. در طول این مدتی که ناوشکن در حال ساخت بود، به طور مستمر از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب استفاده می‌شد.
ایشان در جایی هم فرمودند شما هر چه قدر پیش‌ بروید، پنجره‌های دیگری از علم و دانش و صنعت در ساخت ناوشکن برای شما باز خواهد شد و نگاه شما عوض می‌شود. واقعاً هم‌ این اتفاق افتاد و در اجرای همان فرمان، امروز این ناوشکن ساخته شده است.
در مورد رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در جریان کار آیا نمونه‌های عینی وجود دارد که به آن اشاره کنید؟
- بله. در طول مدتی که بحث ساخت این ناوشکن را دنبال می‌کردیم، در بعضی از مقاطع گزارشاتی به صورت حضوری و یا مکتوب به عنوان فرمانده‌ی معظّم کل قوا محضرشان تقدیم می‌شد، که میزان پیشرفت کار را ارائه می‌‌کردیم. معمولاً ایشان با نگاه دقیقی که به قضیه داشتند، موضوع را دنبال می‌کردند.
اگر هم مشکلات موجود برای ایشان بازگو می‌شد دائما با اقتدار تاکید می‌کردند که بروید و دنبال کنید، این مشکل هم حل می‌شود و واقعاً هم حل می‌شد.
هر جا با کمبود و کسری مواجه می‌شدیم، شاید بگویم مهم‌ترین مسئله وضعیت روحی و روحیه‌‌ کارکنان ومتخصصان بود، که معمولاً با تزریق روحیه‌ای که حضرت آقا در این رابطه‌ها می‌کردند، پرسنل و دست‌اندرکاران بیشترین تأثیر و انرژی را می‌گرفتند.
یعنی اعتماد به نفس و توکل مهمترین فاکتورهای مدنظر ایشان بود.
بله. اینکه ایشان در سخنان‌شان هم دائم می‌فرمایند که به خدا توکل کنید و به او دل ببندید و تلاش کنید تا کار را جلو ببرید، به همین مسئله بازمی‌گردد. اعتماد به نفسی هم که از سلسله مراتب و رده‌ها‌ی بالا به کارکنان زیرمجموعه منتقل می‌شود، خیلی مهم و حائز اهمیت است؛ به ویژه در یک کاری که کاملاً نو و جدید است و سابقه‌ای هم نداشته است.
در مورد ویژگیهای این ناوشکن نیز اگر نکته‌ای وجود دارد، بفرمایید.
- علاوه بر اینکه شعاع عملیاتی بسیار خوبی دارد از قدرت مانور بسیار بالایی نیز برخوردار است. سلاح‌های مختلف آن چه سطحی، چه هوایی و چه زیرسطحی، سلاح‌های به روز و مناسبی است. قابلیت حمل بالگرد آن نیز به شعاع عملیاتی‌اش اضافه‌ کرده است. از جهت امکانات ارتباطی نیز از وضعیت بسیار مناسبی برخوردار است و از سرعت بسیار خوبی بهره‌مند است. دارای قدرت ماندگاری بالا در شرایط نامناسب جوی در اقیانوس‌ها نیز هست.
با همه این تفاسیر دو ویژگی‌ برجسته‌ی دیگری که ناوشکن جماران دارد عبارت است از اینکه اولاً ساخت آن به طور کامل به دست توانمند متخصصین نیروهای دریایی صورت گرفته است و بعضی از قسمت‌هایش نیز با هماهنگی صنایع دفاع و نخبگان و متخصصان دانشگاهی انجام شده است و صد در صد بومی و وطنی است.
ثانیاً در جریان ساخت و به نتیجه رساندن این پروژه، هیچ کدام از کشورهای خارج نه کمک فکری به ما کردند و نه کمک ابزاری. هر چیز که نیاز داشتیم تماماً در داخل مملکت و کارخانجات نیروی دریایی ساخته شد.
به هر حال این افتخاری است که بعد از سالها در این کشور موفق به ساختن ناوشکن شدیم. همانطور که پیشتر هم گفتم ناوشکن به عنوان گل سرسبد یگان‌های شناور سطحی در دریا شناخته می‌شود. چه از نظر ظاهر و چه از جهت تجهیزات و قدرت مانور و فعالیت.
توان کشورهای دیگر خصوصا کشورهای همسایه در ساخت ناوشکن چگونه است؟
- کشورهای محدودی در دنیا توان ساخت ناوشکن را دارند. در منطقه هم اگر کشورهایی توانی در ساخت و ساز ناوشکن دارند، به تنهایی این کار را نکردند؛ یعنی به صورت ابزاری و یا فکری از دیگران کمک گرفتند. اما مهم اینجاست که ما به تنهایی این کار را انجام دادیم و همه چیز را خودمان ساختیم و به این‌جا رسیدیم.
باید به این نکته هم اشاره کنم که این افتخار تنها برای نیروهای مسلح و ارتش نیست؛ بلکه این ملت و مملکت هستند که به این توانمندی دست پیدا کردند. باید به ملت تبریک گفت و این توانمندی را به آنها تقدیم کرد. تبریک به این دلیل که فرزندانشان به چنین توانمندی، افتخار و اقتداری دست یافتند که قابل ارائه در سطح جهانی است.
با توجه به حضور گسترده آمریکا در خلیج فارس و کشورهای حاشیه آن واکنش‌های سیاسی نسبت به این مسئله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ این مسئله چه اثری در وجهه بین‌المللی و روابط ما دارد؟
- این مسئله قطعاً در اقتدار نظام در عرصه‌ی جهانی موثر خواهد بود و بر همگان روشن می‌شود که جمهوری اسلامی ایران از نظر علم و دانش و فن‌آوری به جایی رسیده است که قدرت طراحی و ساخت ناوشکن را دارد. همانطور که شما وقتی موفقیت‌های علمی و هسته‌ای و یا فرستادن ماهواره را مطرح می‌کنید موجبات تقویت وجهه‌ی نظام را فراهم کرده‌اید، این مسئله هم همانگونه است. این موفقیت‌ها علاوه بر تاثیرات شگرفی که در عرصه‌ی بین‌الملل دارد، بر این مسئله نیز دلالت می‌کند که اگر ما به اقتدار و توانمندی این‌چنینی دسترسی پیدا می‌کنیم، هیچ‌وقت فکر تعرّض به منافع دیگران نداریم؛ بلکه ما برای دفاع از کشورمان و منافع‌مان، تجیهزات را خودمان می‌سازیم. اینکه ما دست نیاز به سوی دیگران دراز نمی‌کنیم تا برای دفاع از مرزهای آبی‌‌مان به ما تجهیزات بدهند؛ افتخار بزرگی است که نصیب مملکت و ملت ما شده است. البته دیگران هم باید به این نقطه برسند. همسایگان ما همه باید بدانند که می‌توانند روی پای خودشان بایستند و اقتدارشان را خودشان برای خودشان به وجود بیاورند. نه این‌که دیگران در کنارشان قرار بگیرند بیایند و بعد بگویند ما اقتدار داریم. این اقتدار پوشالی به هیچ دردی نمی‌خورد. اقتدار باید برخاسته از خود ملت و مملکت باشد.
به هر حال همه کسی که فکر می‌کند این ساخت و سازها ممکن است که به ضرر منافع‌شان باشد سخت در اشتباه‌اند. چرا که ما از ابتدا نوع تفکرمان را در ساخت و سازها مشخص کردیم. ما برای دفاع از منافع خودمان به دنبال ساخت و ساز هستیم و فکر تعرّض به منافع هیچ کسی را هم نداریم .
دست نیاز به سوی هیچ ‌کسی دراز نمی‌کنیم و هر جا هم که لازم باشد، باید بتوانیم از منافع‌مان دفاع کنیم. مقام معظم رهبری هم می‌فرمایند "که هر ملتی نتواند از خود دفاع کند، مرده است. " ما هم نمی‌خواهیم مرده باشیم؛ می‌خواهیم از خودمان دفاع کنیم تا ملت زنده‌ای باشیم و همه دنیا متوجه شوند که ما ملت زنده‌ای هستیم.






      




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی