سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر

ایران سیستمهای جدید فوق مدرن راداری از روسیه دریافت کرده است

در نیمه اول ماه ژوئن اسراییل یک مانور گسترده نظامی را برگزار نمود که به نوعی تمرین بمباران مراکز هسته ای ایران تعبیر شد.

برخی از مقامات رسمی آمریکا تاکید کردند که مانور اسراییلی ها به نظر می رسد که در راستای تمرین پرواز در فواصل دور بوده و همچنین در جهت نشان دادن این مسئله است که تصمیم اسراییل تا چه اندازه نسبت به برنامه هسته ای ایران جدی است.

در این مانور که در حریم هوایی دریایی مدیترانه و یونان انجام شده بیش از 100 فروند هواپیمای F-16 و F-15 اسراییلی شرکت کردند.

همچنین در این مانوراز هلی کوپترهایی شرکت داشتند که می توانند برای نجات خلبانان هواپیماهایی که سقوط کرده اند، نیز استفاده شود. هلی کوپتر ها و هواپیمای تانکر بیش از 900 مایل پرواز نمودند که عملا فاصله هوایی اسراییل تا نطنز است. مکانی که ایرانیان به غنی سازی اورانیوم در آنجا مشغول هستند.

مقامات اسراییلی از شرح جزیئات این مانور خودداری نمودند. سخنگوی وزارت دفاع اسراییل فقط اشاره کرد که نیروی هوایی کشور به طور منظم به تمرین وظایف نظامی پرداخته که تهدیدات خارجی را رفع کند.

به گفته یکی از مقامات عالیرتبه پنتاگون یکی از اهداف اسراییلی ها تمرین تاکتیک پروازی تانکرهای سوختگیری در هوا و دیگری جزئیات حمله به مراکز هسته ای ایران و موشک های دور برد آنهاست.

هدف بعدی به گفته این شخص آگاه آن بود که علامت مشخصی به ایالات متحد و دیگر کشورهایی داده شود که اگر تلاش دیپلمات ها جهت مجبور کردن ایران برای توقف غنی سازی اورانیوم بار دیگر بی نتیجه باقی بماند، اسراییل برای استفاده از نیروی نظامی آمادگی دارد.

برخی از مقامات دولت آمریکا به این مسئله تردید دارند که دولت اسراییل واقعا به این نتیجه رسیده است که باید ایران را بمباران کند. از نظر آنها در آینده نزدیک حمله ای رخ نخواهد داد.

اما بنا به برخی از شواهد ایران این عمل اسراییل را جدی برداشت کرده است: در هفته آخر این کشور سیستم دفاع ضد هوایی خود را تقویت نموده و گشت زنی هواپیماهای ایرانی نیز افزایش یافته است. همچنین در یک مورد ایرانی ها هواپیمای F-4 خود را برای بررسی یکی هواپیمای مسافربری ایرانی که از بغداد به سوی تهران در حرکت بود به هوا بلند کردند.

هر گونه حمله اسراییل به مراکز هسته ای ایران با یک سری مشکلات مواجه خواهد شد. بسیاری از کارشناسان آمریکایی معتقدند که چنین حمله ای می تواند فقط اجرای برنامه هسته ای ایران را به تعویق اندازد اما نمی تواند به آن خاتمه دهد. برخی از زیرساخت های مراکز هسته ای ایران زیر زمین قرار گرفته اند و توسط تونل های بتونی محافظت می شوند. ضمنا تجهیزات در تونل های بسیار طولانی و یا کریدورهایی قرار دارند که دقت هدفگیری را پایین می آورد. ضمنا این نگرانی وجود دارد که همه مراکز کشف نشده باشند. برای رساندن حداکثر خسارت ممکن است از حملات مکرر استفاده گردد و بسیاری از تحلیلگران تردید دارند که اسراییل در حال حاضر از چنین امکاناتی برخوردار باشد.

ایران همچنین تدابیری را برای مدرنیزاسیون سیستم های دفاعی مراکز هسته ای خود اتخاذ می کند. اخیرا دو مجموعه فوق مدرن راداری تولید روسیه به ایران تحویل داده شده است. این رادارها امکان کشف هواپیماهایی که در ارتفاعات پایین پرواز می کنند را گسترش می دهد.

مایک مک کونل مدیر اداره جاسوسی آمریکا در ماه فوریه اعلام کرد که ایران به زمان دریافت موشک های "زمین-هوا" مدل "پانسیر-اس1" تولید روسیه نزدیک تر شده است. نظامیان آمریکایی اعلام کردند که استقرار چنین سیستم هایی می تواند برای برنامه حمله اسراییلی ها دشواری هایی درست کند و اسراییل مجبور است تا زمان استقرار این موشک ها از نیروی نظامی خود استفاده کند.

طی سه دهه گذشته اسراییل مجبور شد که به طور یکجانبه به مراکز هسته ای احتمالی در خاور نزدیک حمله کند. در سال 1981 آنها به راکتور اتمی در عراق حمله ور شدند چرا که اسراییلی ها بر این باور بودند که صدام حسین در حال انجام برنامه اتمی نظامی است. در ماه سپتامبر سال گذشته نیز نیروی هوایی اسراییل به ساختمانی در سوریه حمله کرد که به گفته مقامات دولت آمریکا در آن راکتور اتمی که با کمک کرده شمالی احداث شده بود، وجود داشت.

کارمندان پنتاگون می گویند که نیروی هوایی اسراییل معمولا مانورهای گسترده ای را در اوائل تابستان انجام می دهد که اغلب بر فراز دریای مدیترانه و یا بر فراز میدان تیری در ترکیه است. اما در این بار در این مانور تعداد بیشتری هواپیما شرکت کرده و در برنامه تمرینی آنها عملیات امداد رسانی طولانی و در شرایط جنگی در نظر گرفته شده بود .

یک مقام پنتاگون تاکید کرد: آنها این تمرینات را بارها تکرار می کنند که در صورت لزوم آمادگی آن را داشته باشند، آنها هیچ گزینه ای را حذف نمی کنند.

نووستی
نظر نویسنده: به نظر من خطر حمله جدی مخصوصا که چند ماه ژیش سرویس های اطلاعاتی روسیه هم به ایران در مورد تمرینات نظامی آمریکا در مرز مشترک با ایران درعراق هشدار دادن. تابستان داغی در انتظار ماست!!!





      

نخستین سری از هواپیماهای ایران 140 ساخته شده توسط وزارت دفاع تا پایان نیمه نخست سال جاری تحویل شرکت ایران ایرتور خواهد شد.

محمد رحمتی در مورد پروژه ساخت هواپیمای ایران 140 که قرارداد آن میان وزارت دفاع و شرکت ایران ایرتور برای ساخت 10 فروند بسته است، گفت: نخستین سری از هواپیماهای ایران 140 ساخته شده توسط شرکت هواپیماسازی وزارت دفاع تا پایان نیمه نخست سال جاری و یا اوایل نیمه دوم آن تحویل شرکت ایران ایرتور خواهد شد.

وی تعداد هواپیماهای ایران 140 تحویلی در سری نخست را 3 فروند اعلام کرد.

وزیر راه و ترابری با بیان اینکه صنایع هواپیماسازی در اصل وابسته به وزارت دفاع بوده که پیگیر و مسئول ساخت هواپیما است، اظهار داشت: یک پروژه دیگر برای ساخت هواپیما نیز در دست داریم که در رابطه با ساخت نوعی هواپیمای توپولوف با همکاری یک شرکت روسی است و در مرحله مذاکرات اولیه قرار دارد.





      

یک منبع عراقی که خواست نامش فاش نشود به پایگاه خبری ایلاف گفت: اردوگاه اشرف در عراق وابسته به منافقین توسط ایران موشک باران شد.

وی ادعا کرده است: ایران روز دوشنبه تعدادی موشک گراد به محل اسکان اعضای مجاهدین خلق در عراق شلیک کرد.

ادامه مطلب...



      


برنامه های نظامی شاه موجب گردید تا هزینه های نظامی ایران به ناگاه سیر صعودی پیش گیرد. بودجه نظامی کشور بسیار بالا رفته بود و پیش خریده های شاه ، فروشندگان را هم به تعجب وا میداشت . خرید تجهیزات توسط رژیم شاهنشاهی نیازمند آموزش فنی نیروها و آشنایی و بهره گیری بهینه از این تسلیحات بود ، لذا شمار زیادی از متخصصان ، تکنسین ها ، مستشاران نظامی و فروشندگان تسلیحاتی به ایران گسیل می شدند و افسرانی از ایران به کشورهای خارجی فرستاده می شد . در اواسط سال 1977 بالغ بر 31 هزار مستشار آمریکایی در ایران به سر می بردند که این تعداد در سال 1978 به 45 هزار نفر رسید . حضور این افراد باعث گردید که آمریکاییها حق هرگونه ابتکار و خلاقیت را از نیروهای داخلی سلب کرده و اداره امور ارتش را راسا بر عهده گیرد …….

از لحاظ صنایع دفاعی آنچه قبل از انقلاب تولید می شد ، صرفا تولید سلاحها و مهمات سبک بود که نهایتا تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به تولید فشنگهای سبک و نیمه سنگین تیربار ژ3 ، اسلحه ژ3 ، و فشنگ سلاح های کمری محدود می شد . در امور خدماتی و تعمیر و نگهداری نیز ما حق هیچ گونه دخالتی نداشتیم و با توجه به زیر ساختهای موجود فقط آمریکایی ها حق فعالیت در این امور را داشتند طوری که برای تعویض حتی یک پیچ ساده باید آمریکایی ها را صدا می کردیم.

یکی از شعار های محوری انقلاب اسلامی استقلال بود ، استقلال ،که نقطه مقابل وابستگی اشت . لذا به هر میزان که نقطه وابستگی کشور کم شود میزان استقلال بیشتر می شود.

· بعد از انقلاب

همانطور که بیان شد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به نیروی نظامی ما حتی اجازه نمی دادند به قطعات دست بزند و کل سیستم در اختیار آمریکا بود.

بعد از پیروزی انقلاب شرایط متحول شد و تحولات چشمگیری خصوصا در مقطع دفاع مقدس پدید آمد ، جنگ تحمیلی واقعیتهایی را تحمیل میکرد که نتیجه آن شکل گیری صنایع دفاعی بود. بسیاری از سلاحهایی را که قبل از انقلاب نه تولید می شد و نه اجازه تولید آن را می دادند از رهگذر جنگ و تحریم اقتصادی و با طراحی مهندسی معکوس در داخل شکل گرفت . هر قدر فشار ها بیشتر شد خودباوری صنعت دفاعی بیشتر متبلور گردید .هم اکنون جمهوری اسلامی از بزرگترین توان و قدرت بازدارندگی موشکی برخوردار است که از یک طرف تماما بومی و از سوی دیگر تحت اختیار نیروهای داخلی قرار دارد و با هزینه اندک این همه امکان فراهم شده است.

· پیدایش توان موشکی

صنایع و توان موشکی ایران در شرایطی شکل گرفت و تکامل یافت که امنیت ملی نظام جمهوری اسلامی در معرض تهدید قرار گرفته بود. در واقع از همان زمانی که موشکهایی از سوی رژیم مخلوع بعثی به سوی شهرهای کشورمان سرازیر شد و مردو ایران جواب دادند « موشک جواب موشک » این حس در متخصصان صنایع دفاعی کشور پدید آمد که باید به این خواسته به حق مردم پاسخ گویند که با عنایات خداوند متعال این صنعت بسیار پیچیده به همت متخصصان داخلی شکل گرفت . نکته جالب اینکه متخصصین شاغل در صنایع موشکی ، صنایع موشکی ایران را به علت کاملا بومی بودن «Made in SHIA» می گویند.

 

معرفی برخی از تولیدات صنایع موشکی



 

1. موشک شهاب 3 : ( برد ؟2500 کیلومتر / درصد خطا 2 در 10000 )

2. موشک فاتح 110 : ( یکی از دقیق ترین موشکهای موجود در داخل کشور با سوخت جامد )

3. موشک توفان : ( یکی از پیشرفته ترین موشکهای ضد زره با عمق نفوذ 760 میلیمتر و برد 3850 متر و دارای سیستم ‘ ضد جمینگ ‘ تا دشمن نتواند آن را منحرف سازد و و مجهز به سیستم دید در شب وقابل شلیک از بالگرد های کبرا )

4. موشک تندر : ( طراحی شده جهت مقابله با زره های واکنشگر )

5. راکت صاعقه : ( طراحی شده جهت نابودی نفرات دشمن و دارای 40 میلیمتر طول می باشد و اهمیت آن به جهت برد ، مقدار ترکشها و قدرت انفجاری آن می باشد و پرواز آن در هوا بدون صدا می باشد )

6. موشک صیاد1و2 : ( که جهت نابودی بمب افکنها و هواپیماهای شناسایی دشمن طراحی شده و زمین به هوا می باشد که به تولید انبوه رسیده است )

7. موشک شهاب ثاقب : ( موشک سطح به هوای شهاب ثاقب موشکی کوتاه برد جهت دفاع ضد هوایی در ارتفاع پایین و بسیار پایین است و دارای ردیاب و سیستم هدایت فرماندهی و کنترل بیسیمی است .و دارای سرجنگی 14 کیلوگرمی و دارای ماسوره زمانی « ایر » می باشد که درصد خطای آن 4 درصد می باشد .

8. موشک میثاق1و2 : ( این موشک نمونه مدرنیزه شده استینگر می باشد که از روی شانه پرتاب می شود که دارای سیستم هومینگ غیر عامل مادون قرمز با قابلیت تهاجمی در تمامی جهات است )

9. موشک کروز: ( طراحی شده جهت استفاده در هواپیما و شناور . که بر برروی شناور های ذوالفقار 1400 و ذوالجناح نصب شده و این شناور ها با سرعت 90 کیلومتر حرکت کرده و همزمان اقدام به شلیک این موشک می کنند.

10. موشک دریایی نور : ( ؟ )

و …

· افق صنایع موشکی

هم اکنون متخصصان داخلی بدنبال آن هستند که دفاع موشکی دوگانه ای را درست کنند که دارای نواخت تیر بالا باشد تا ابری از آتش بر روی دشمن ایجاد کند.

در سطح ملی هم اکنون به دنبال طراحی ماهواره ملی « سپهر » با سیستم رانش ماهواره هستند. هم اکنون ایستگاه گیرنده زمینی سپهر و پردازش تصاویر ماهواره ای با توان تهیه و توزیع انواع تصاویر ماهواره ای ، و هوایی مشغول فعالیت است. ماهواره سپهر 49 کشور را تحت پوشش قرار می دهد که با آن می توان از فاصله 5 متری تصویر گرفت که در حقیقت این ماهواره چشم ایران در منطقه است

البته موارد دیگری نیز وجود دارد که فعلا به دلایل امنیتی بدان نمی پردازیم ، اما صنایع موشکی به عنوان صنعتی کاملا پویا و رو به جلو در حال تکمیل پروژه های جدید مناسب با شرایط جدید و فن آوری دشمن در حال اجرا است.

· تحولات دفاعی در بخش زمینی

 

در بخش زمینی انواع و اقسام مهمات سبک و سنگین در کشور تولید می شود در واقع مهماتی نیست که نیاز داشته باشیم و نتوانیم در داخل تولید کنیم . اور هال کلیه تانکهای غربی و شرقی و تولید انواع تانک و نفربر که نونه بارز آن تانک های « ذوالفقار 1و2و3» که بسیار پیشرفته می باشد و در داخل تولید می شود و دارای زره واکنشگر می باشد.

نفر بر شنی دار آبی – خاکی « براق » نمونه دیگری این تولیدات می باشد که با حفاظ زرهی مناسب و تحرک بسیار خوب و استفاده از پدافند « ش.م.ه » آن را از دیگر نفربر ها متمایز می کند.

تولید انواع و اقسام توپها و توپهای خودکششی ( هویتزر) .

تولید مین کوب « تفتان » که با خرج گود تا 10 کیلوگرم ‘ تی ان تی ‘ را پاکسازی میکند و تا عمق 5/2 متر پایین می رود و عرض معبر پاکسازی آن 3 متر می باشد.و دارای سیستم کنترل از راه دور می باشد .

تولید انواع و اقسام خودرو های تاکتیکی دودیفرانسیل و خودروهای تجاری ( زرین خودرو ) .

تولید سلاح ملی انفرادی «خیبر» با طراحی کاملا جدید که خشاب آن در عقب قرار دارد که سلاح را سبک تر می کند و جزو مدرنترین سلاحهای انفرادی می باشد. و …

· بخش الکترونیک

سیاست کلی وزارت دفاع این است که تمام تجهیزات و ملزومات موجود با الکترونیک آمیخته شود . از این طریق دقت ، سرعت و قابلیت های سلاحها ارتقای کیفی پیدا می کند .

خود کفایی در تولید بیسیمهای رایج نیروهای مسلح و بیسیمهای جهش فرکانسی و سیستمهای اپتیکی و شنود زیر آبی ، تلفنهای زیر آبی و سونار( دستگاهی برای شناسایی سلاحهای زیر آب) نیز از این نوع خود کفایی ها می باشد.

صنعت میکرو الکترونیک و آبتو الکترونیک در صنایع دفاع پایه گذاری شده و در خدمت صنایع هوایی قرار دارد و در صورت نیاز صنایع به میکروچیپس تبدیل می شود.

تولید قطعات مورد نیاز در انواه شاخه های الکترونیک نیز نمونه خوبی از یک پیشرفت بسیار زیاد می باشد.

ساخت سیستم راداری D-M-3b که قادر به ردیابی و هدایت موشک‌های مهاجم است.
پیشرفتهای بخش دریایی

 

ما در این بخش استراتژی قایق های تند رو را دنبال کرده ایم. شناور های موشک انداز طراحی شده ، باعث تحولی چشمگیر در این بخش شده است . شناور ها اعم از سطحی و زیر سطحی و شناورهای لجستیکی در مدلهای مختلف طراحی و ساخته شده است .

صنایع دریایی ما ترکیبی است یعنی شناور ، سیستمهای الکترونیکی و سلاحهایی مثل تیربار و موشک هرکدام در جای جداگانه ساخته و در یک جا مونتاژ می شود .

زیر دریایی های« السابحات » یک نمونه از این اقدامات است .

تولید قطعات ساختاری ، پنلهای ساندویچی ، انواع لوله های مختلف هیدرولیکی و هواناوهای« یونس 6 » و « یونس 22» طراحی شده است.

قابل توجه است که اولین « لندین گرافت » سنگین برای سازمان بنادر و کشتیرانی در وزارت دفاع ساخته شد.

نکته ای که حائز اهمیت می باشد این است که به دلیل پیشرفتهای قابل توجه و چشمگیر در بخشهای دریایی ، ضربه پذیری دشمن در دریا بسیار بالاست و به همین دلیل احتمال حمله دشمن قبل از تخلیه کامل خلیج فارس و دریای عمان بسیار بعید است ( البته اگر قبلا نقشه طراحی شده دکتر عباسی برای قطع ارتباط خلیج فارس و دریای عمان از طریق تنگه هرمز پیاده نشده باشد ).

· پیشرفت در صنایع هوایی

متخصصان هوایی کشورمان هم اکنون بر روی کلیه هواپیماهای تجاری و نظامی در حال تحقیقات هستند و قادرند تمام این هواپیما ها و بالگرد ها را اور هال و تعمیر اساسی کنند.

چنین توانمندی ای در کل منطقه وجود ندارد حتی توانایی هواپیماهای پهن پیکر ایرباس و بوئینگ وجود دارد. آشیانه فجر وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بزرگترین سازه فلزی است که تاکنون در کشور و خاورمیانی ساخته شده است و همزمان 8 تا 12 هواپیمای پهن پیکر می تواند در آن قرار گیرد.

قطعه سازی در صنایع هوایی حرف اول را میزند . قبل از انقلاب اسلامی هیچ کاری در این زمینه انجام نشده بود . کارخانه « بل » ایجاد شده بود و تنها در حد چکهای اولیه بر روی بالگرد ها انجام میشد . هم اکنون شرکت «پنها» هم هلیکوپتر های «شباویز» و «2091» و هلیکوپتر های «شاهد» را تولید می کند و هم تعمیرات اساسی سنگین را انجام می دهد .

در طراحی هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته ، صنایع هوایی ایران موفق شده است هواپیماهای «ابابیل» ، «مهاجر1و2و3و4» ، «هدهد» و «صاعقه 1و2» را تولید کند. این هواپیماها با هزینه بسیار پایین و تکنولوژی روز ساخته شده است.

هواپیمای بدون سرنشین مهاجر 1و2و3و4 با کاربرد مراقبت هوایی ، شناسایی ، جنگ الکترونیکی ، رله ی ارتباطی ، دیده بانی ، هدف یابی ، هدایت آتش توپخانه ، کنترل نوار مرزی جهت مبارزه با قاچاقچیان ، کنترل ترافیک شهری و عکسبرداری جهت تهیه نقشه های جغرافیایی است که می توانند سلاحهای کوچک را حمل و پرتاب کنند.

در زمینه هواپیماهای جنگی هواپیمای جت پیشرفته اینتگرال طراحی شده و در زمینه بالگردهای هجومی و ترابری نیز 9 مورد در داخل تولید می شود.

هواپیمای ایران 140 که در نوع خود پیشرفته ترین است در انواع کاربری ساخته میشود.

یکی دیگر از تولیدات ساخت شیشه و لاستیک هواپیما می باشد که ما را در زمره 8 کشور تولید کننده آن قرار می دهد .





      

سایت دبکا نوشت: روسیه اعلام کرده است که کارشناسان دفاعی اش برای استقرار آتشبار موشکی پیشرفته TOR-M1 در اطراف تاسیسات هسته ای ایران، در این کشور به سر می برند. این خبر را ژنرال میخائل دیمیتری رئیس واحد همکاری نظامی ارتش روسیه اعلام کرد .

خبر استقرار این موشک ها تنها چند روز بعد از تحویل میله های سوخت هسته ای روسیه به ایران منتشر می شود، روسها اعلام کردند: نیروگاه بوشهر را در 2008 راه اندازی خواهند کرد.


به گفته منابع نظامی دبکا با این اقدام نه تنها نظام دفاعی نیروگاه بوشهر بهبود پیدا می کند، بلکه امنیت تاسیسات نطنز و اصفهان و به طور کلی همه سایت های غنی سازی اورانیم افزایش می یابد. به این ترتیب حمله اسرائیل به آن تاسیسات دشوار تر از پیش می شود . چون این نظام دفاعی چند منظوره قادر است نه تنها هواپیما ،بالگرد ها و هواپیما های بدون سرنشین STEALTH ( استیلیث ) را منفجر کند، بلکه می تواند سلاح های دقیق تر از جمله بمب های لیزری و موشک های کروز را هدف قرار دهد .

به گفته منابع نظامی دبکا مزیت این موشکها این است که در هر شرایط جوی و هر لحظه از شبانه روز می تواند دو هدف را در آن واحد نابود کند. به این ترتیب اسراییل قادر به نزدیکی به این سایت ها نیز نیست.

موشک های 1-M-TOR از فاصله 25 کیلومتری اجسامی را که با سرعت حدود 700 کیلو متر در ساعت در حرکتند شناسایی و آنها را در فاصله 21 کیلو متری نابود می کند، مزیت دیگر این سیستم این است که هر خودروی زرهی حامل 8 موشک ضد هوایی قادر است کاملا مستقل به جمع اوری اطلاعات، تعیین اهداف، شلیک موشک و هدایت آن بپردازد و به مراکز دیگری نیاز ندارد.

نظام رادار این موشک مجهز به پرتو الکترونیکی relppod eslup d3 eht maeb yllacinortcele می تواند اطلاعات مربوط به 48 هدف را در یک لحظه به رایانه مرکزی منتقل کند .

در زمانی که موشک های دشمن در حال نزدیک شدن هستند این رادار قادر است از بین آنها 10 موشک خطرناک را انتخاب کند و در کمتر از 8-5 ثانیه به آنها پاسخ دهد.

آنتن ها و مونیتورهای ویژه این موشک قادر است تا 20 کیلو متری، موشکهای شلیک شده را تعقیب کند .


این نظام موشکی و کاربران آن در برابر حملات هسته ای، شیمیایی و بیولوژیک محافظت شده هستند. هنگامی که افرایم سنه و آفی ایتام اعضای کنیست گفتند بودجه امنیتی پاسخی برای تهدید هسته ای ندارد، منظورشان همین تحولات بود.





      




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی