ایران سیستمهای جدید فوق مدرن راداری از روسیه دریافت کرده است

در نیمه اول ماه ژوئن اسراییل یک مانور گسترده نظامی را برگزار نمود که به نوعی تمرین بمباران مراکز هسته ای ایران تعبیر شد.

برخی از مقامات رسمی آمریکا تاکید کردند که مانور اسراییلی ها به نظر می رسد که در راستای تمرین پرواز در فواصل دور بوده و همچنین در جهت نشان دادن این مسئله است که تصمیم اسراییل تا چه اندازه نسبت به برنامه هسته ای ایران جدی است.

در این مانور که در حریم هوایی دریایی مدیترانه و یونان انجام شده بیش از 100 فروند هواپیمای F-16 و F-15 اسراییلی شرکت کردند.

همچنین در این مانوراز هلی کوپترهایی شرکت داشتند که می توانند برای نجات خلبانان هواپیماهایی که سقوط کرده اند، نیز استفاده شود. هلی کوپتر ها و هواپیمای تانکر بیش از 900 مایل پرواز نمودند که عملا فاصله هوایی اسراییل تا نطنز است. مکانی که ایرانیان به غنی سازی اورانیوم در آنجا مشغول هستند.

مقامات اسراییلی از شرح جزیئات این مانور خودداری نمودند. سخنگوی وزارت دفاع اسراییل فقط اشاره کرد که نیروی هوایی کشور به طور منظم به تمرین وظایف نظامی پرداخته که تهدیدات خارجی را رفع کند.

به گفته یکی از مقامات عالیرتبه پنتاگون یکی از اهداف اسراییلی ها تمرین تاکتیک پروازی تانکرهای سوختگیری در هوا و دیگری جزئیات حمله به مراکز هسته ای ایران و موشک های دور برد آنهاست.

هدف بعدی به گفته این شخص آگاه آن بود که علامت مشخصی به ایالات متحد و دیگر کشورهایی داده شود که اگر تلاش دیپلمات ها جهت مجبور کردن ایران برای توقف غنی سازی اورانیوم بار دیگر بی نتیجه باقی بماند، اسراییل برای استفاده از نیروی نظامی آمادگی دارد.

برخی از مقامات دولت آمریکا به این مسئله تردید دارند که دولت اسراییل واقعا به این نتیجه رسیده است که باید ایران را بمباران کند. از نظر آنها در آینده نزدیک حمله ای رخ نخواهد داد.

اما بنا به برخی از شواهد ایران این عمل اسراییل را جدی برداشت کرده است: در هفته آخر این کشور سیستم دفاع ضد هوایی خود را تقویت نموده و گشت زنی هواپیماهای ایرانی نیز افزایش یافته است. همچنین در یک مورد ایرانی ها هواپیمای F-4 خود را برای بررسی یکی هواپیمای مسافربری ایرانی که از بغداد به سوی تهران در حرکت بود به هوا بلند کردند.

هر گونه حمله اسراییل به مراکز هسته ای ایران با یک سری مشکلات مواجه خواهد شد. بسیاری از کارشناسان آمریکایی معتقدند که چنین حمله ای می تواند فقط اجرای برنامه هسته ای ایران را به تعویق اندازد اما نمی تواند به آن خاتمه دهد. برخی از زیرساخت های مراکز هسته ای ایران زیر زمین قرار گرفته اند و توسط تونل های بتونی محافظت می شوند. ضمنا تجهیزات در تونل های بسیار طولانی و یا کریدورهایی قرار دارند که دقت هدفگیری را پایین می آورد. ضمنا این نگرانی وجود دارد که همه مراکز کشف نشده باشند. برای رساندن حداکثر خسارت ممکن است از حملات مکرر استفاده گردد و بسیاری از تحلیلگران تردید دارند که اسراییل در حال حاضر از چنین امکاناتی برخوردار باشد.

ایران همچنین تدابیری را برای مدرنیزاسیون سیستم های دفاعی مراکز هسته ای خود اتخاذ می کند. اخیرا دو مجموعه فوق مدرن راداری تولید روسیه به ایران تحویل داده شده است. این رادارها امکان کشف هواپیماهایی که در ارتفاعات پایین پرواز می کنند را گسترش می دهد.

مایک مک کونل مدیر اداره جاسوسی آمریکا در ماه فوریه اعلام کرد که ایران به زمان دریافت موشک های "زمین-هوا" مدل "پانسیر-اس1" تولید روسیه نزدیک تر شده است. نظامیان آمریکایی اعلام کردند که استقرار چنین سیستم هایی می تواند برای برنامه حمله اسراییلی ها دشواری هایی درست کند و اسراییل مجبور است تا زمان استقرار این موشک ها از نیروی نظامی خود استفاده کند.

طی سه دهه گذشته اسراییل مجبور شد که به طور یکجانبه به مراکز هسته ای احتمالی در خاور نزدیک حمله کند. در سال 1981 آنها به راکتور اتمی در عراق حمله ور شدند چرا که اسراییلی ها بر این باور بودند که صدام حسین در حال انجام برنامه اتمی نظامی است. در ماه سپتامبر سال گذشته نیز نیروی هوایی اسراییل به ساختمانی در سوریه حمله کرد که به گفته مقامات دولت آمریکا در آن راکتور اتمی که با کمک کرده شمالی احداث شده بود، وجود داشت.

کارمندان پنتاگون می گویند که نیروی هوایی اسراییل معمولا مانورهای گسترده ای را در اوائل تابستان انجام می دهد که اغلب بر فراز دریای مدیترانه و یا بر فراز میدان تیری در ترکیه است. اما در این بار در این مانور تعداد بیشتری هواپیما شرکت کرده و در برنامه تمرینی آنها عملیات امداد رسانی طولانی و در شرایط جنگی در نظر گرفته شده بود .

یک مقام پنتاگون تاکید کرد: آنها این تمرینات را بارها تکرار می کنند که در صورت لزوم آمادگی آن را داشته باشند، آنها هیچ گزینه ای را حذف نمی کنند.

نووستی
نظر نویسنده: به نظر من خطر حمله جدی مخصوصا که چند ماه ژیش سرویس های اطلاعاتی روسیه هم به ایران در مورد تمرینات نظامی آمریکا در مرز مشترک با ایران درعراق هشدار دادن. تابستان داغی در انتظار ماست!!!