سایت دبکا نوشت: روسیه اعلام کرده است که کارشناسان دفاعی اش برای استقرار آتشبار موشکی پیشرفته TOR-M1 در اطراف تاسیسات هسته ای ایران، در این کشور به سر می برند. این خبر را ژنرال میخائل دیمیتری رئیس واحد همکاری نظامی ارتش روسیه اعلام کرد .

خبر استقرار این موشک ها تنها چند روز بعد از تحویل میله های سوخت هسته ای روسیه به ایران منتشر می شود، روسها اعلام کردند: نیروگاه بوشهر را در 2008 راه اندازی خواهند کرد.


به گفته منابع نظامی دبکا با این اقدام نه تنها نظام دفاعی نیروگاه بوشهر بهبود پیدا می کند، بلکه امنیت تاسیسات نطنز و اصفهان و به طور کلی همه سایت های غنی سازی اورانیم افزایش می یابد. به این ترتیب حمله اسرائیل به آن تاسیسات دشوار تر از پیش می شود . چون این نظام دفاعی چند منظوره قادر است نه تنها هواپیما ،بالگرد ها و هواپیما های بدون سرنشین STEALTH ( استیلیث ) را منفجر کند، بلکه می تواند سلاح های دقیق تر از جمله بمب های لیزری و موشک های کروز را هدف قرار دهد .

به گفته منابع نظامی دبکا مزیت این موشکها این است که در هر شرایط جوی و هر لحظه از شبانه روز می تواند دو هدف را در آن واحد نابود کند. به این ترتیب اسراییل قادر به نزدیکی به این سایت ها نیز نیست.

موشک های 1-M-TOR از فاصله 25 کیلومتری اجسامی را که با سرعت حدود 700 کیلو متر در ساعت در حرکتند شناسایی و آنها را در فاصله 21 کیلو متری نابود می کند، مزیت دیگر این سیستم این است که هر خودروی زرهی حامل 8 موشک ضد هوایی قادر است کاملا مستقل به جمع اوری اطلاعات، تعیین اهداف، شلیک موشک و هدایت آن بپردازد و به مراکز دیگری نیاز ندارد.

نظام رادار این موشک مجهز به پرتو الکترونیکی relppod eslup d3 eht maeb yllacinortcele می تواند اطلاعات مربوط به 48 هدف را در یک لحظه به رایانه مرکزی منتقل کند .

در زمانی که موشک های دشمن در حال نزدیک شدن هستند این رادار قادر است از بین آنها 10 موشک خطرناک را انتخاب کند و در کمتر از 8-5 ثانیه به آنها پاسخ دهد.

آنتن ها و مونیتورهای ویژه این موشک قادر است تا 20 کیلو متری، موشکهای شلیک شده را تعقیب کند .


این نظام موشکی و کاربران آن در برابر حملات هسته ای، شیمیایی و بیولوژیک محافظت شده هستند. هنگامی که افرایم سنه و آفی ایتام اعضای کنیست گفتند بودجه امنیتی پاسخی برای تهدید هسته ای ندارد، منظورشان همین تحولات بود.