سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر

امیر میقانی در گفتگو با فارس عنوان کرد:
تولید انبوه و توان صادرات تسلیحات پدافند هوایی ایران
خبرگزاری فارس: فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) از تولید انبوه و توان این قرارگاه برای صادرات تسلیحات پدافند هوایی به دیگر کشورها خبر داد.


امیر خلبان احمد میقانی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، با اشاره به دستاوردها و پیشرفت‌های صنایع دفاعی در بخش پدافند هوایی اظهار داشت: ما همه نیازهای خود را در بعد پدافند هوایی در داخل کشور تأمین می‌کنیم.
میقانی در خصوص توان ایران در صادرات تسلیحات پدافند هوایی نیز تصریح کرد‌: ما زمانی که سلاحی را تولید می‌کنیم تولید آن به صورت انبوه است و مازاد آن را می‌توانیم در صورت صلاحدید به دیگر کشورها صادر کنیم.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) همچنین با اشاره به تهدیدات آمریکا علیه کشورمان، آن را یک جنگ روانی و تبلیغات 31 ساله دانست است و افزود: در چند سال اخیر شاهدیم که چندین جنگ در ابعاد کوچکتر به کشورهای منطقه توسط آمریکا تحمیل شده است و در عراق و افغانستان و لبنان و فلسطین صدها هزار نفر از مردم منطقه را کشتند، ولی موفق نشدند و خوب نتوانستند مدیریت کنند و این جنگ‌ها نتیجه‌ای برایشان نداشت.
میقانی در پایان خاطرنشان کرد: اگر دشمن بخواهد تعرضی به خاک ایران داشته باشد با دفاع جانانه، قاطع و کوبنده ما روبرو خواهد شد و آنها را تا انهدام کامل رها نخواهیم کرد بنابراین آنها چنین ریسکی نخواهند کرد و این تهدیداتشان تنها یک جنگ روانی است.





      


«حفره سیاه» ایران به آبهای آزاد می‌رود
زیردریایی کیلو از جمله پیشرفته ترین نمونه های کلاس دیزل الکتریک در دنیا می باشد که نیروی دریایی آمریکا، لقب «حفره سیاه» را به آن داده است.               

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، در آذرماه گذشته فرماندهان ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران، خبر از اعزام واحدهای زیرسطحی نیروی دریایی ارتش ‌به خلیج عدن در قالب ناوگروه نداجا در ادامه مأموریت‌های محوله حضور در آب‌های بین المللی دادند.
در سلسله مأموریت‌هایی که از حدود دو سال پیش به منظور حفاظت از ناوگان کشتیرانی کشور در مناطقی که تحت هجوم دزدان دریایی مسلح قرار می گرفتند آغاز شد، واحدهای اعزامی عمدتا مبادرت به حفاظت از کشتی هایی می نمودند که به سمت ایران یا از مبدأ ایران تردد داشتند.
اما پس از گذشت این مدت و انجام دادن حدود 850 مأموریت،‌ برای اولین بار است که بجز کشتی‌های رزمی در کلاس ناوهای محافظ و شناورهای لجستیکی، خبر از حضور زیردریایی های ایران در مناطق مذکور داده می شود.
با توجه به بعد مسافت حدود 2800 تا 3000 کیلومتر از بندرعباس تا خلیج عدن، زیرسطحی های ایران از نوع کیلو، توان حضور در این مأموریت را خواهند داشت. ایران در اوائل دهه 90 میلادی سه فروند از این نوع زیردریایی را از روسیه خریداری کرد که پس از حضور بیش از 15 ساله در ناوگان و ارتقاء برخی از سامانه‌ها به دستان متخصصان داخلی و کسب تجربه توسط خدمه، هم اکنون این واحدها از آمادگی کامل برای حضور در آبهای دوردست از پایگاه اصلی خویش برخوردار شده‌اند.
حضور این واحدها با توانایی اجرای مستقل عملیات و زمانی طولانی باقی ماندن در زیرآب که به گفته منابع معتبر بین‌المللی، حدود 45 روز است، قابلیت های عملیاتی ناوگروه اعزامی را به میزان بسیاری، بالا می برد.
شناسایی و کسب اطلاعات از تعداد زیاد شناورهای رزمی کشورهای مختلف دنیا که در دریای سرخ و خلیج عدن حضور دارند علاوه بر پشتیبانی از واحدهای سطحی خودی حاضر در منطقه، می تواند از جمله وظایف زیرسطحی یا زیرسطحی های اعزامی باشد.
با توجه به عملیاتی بودن بیش از 10 فروند زیردریایی کلاس غدیر در آب های خلیج همیشه فارس، که توانایی اجرای عملیات در آب های کم عمق و امکان پایین شناسایی شدن، امکان اعزام واحدهای زیرسطحی کیلو را به عملیات فرامنطقه ای، بدون به خطر افتادن توان زیرسطحی کشور در منطقه را فراهم می کند.
به گزارش مشرق، زیردریایی کیلو از جمله پیشرفته ترین نمونه های کلاس دیزل الکتریک در دنیا می باشد که نیروی دریایی آمریکا، لقب «حفره سیاه» را به آن داده است. کیلو در واقع یکی از کم سرو صداترین زیر سطحی های دنیا است که این ویژگی به مدد عایق بندی صوتی کامل بدنه آن ممکن شده است که در کنار پوشش های جاذب امواج سونار، روی بدنه و استفاده از پروانه های هفت پره ای که صدای بسیار کمی تولید می کند، ‌شناسایی آن را بسیار سخت نموده به طوری که برخی منابع ، احتمال شناسایی آن را نسبت به انواع هم کلاس، حدود یک چهارم برآورد کرده اند که موجب توانمندی بیشتر این زیرسطحی در مقابله با زیردریایی های کلاس دلفین نیروی دریایی رژیم اشغالگر قدس می شود.
زیردریایی کیلو دارای طول 70 تا 74 متر و وزن روی آب حدود 2300 تن، شش مقر 533 م.م. شلیک اژدر و 18 اژدر برد بلند با سامانه خودکار بارگذاری می باشد. 24 مین دریایی نیز در واحد وجود دارد که دارای قابلیت برنامه ریزی و استقرار دراعماق مختلفی را دارند.
بر اساس اطلاعات رسانه‌های غربی، زیردریایی کیلو همچنین به 8 فروند موشک پدافند هوایی کوتاه برد مجهز است که به افزایش توانمندی دفاع از خود برای این واحد می انجامد. زیردریایی های کلاس کیلو امکان حمل و شلیک موشک های کروز دریایی اس اس ان-27 را دارند که از محفظه اژدرها پرتاب می شود. این موشک دارای انواع ضد کشتی، ضد زیردریایی و نیز ضداهداف زمینی می باشد که در اختیار برخی کاربران کیلو از جمله چین می باشد. البته چندی پیش، خبر شلیک موشک از واحد‌های زیرسطحی کشور، از رسانه های عمومی اعلام گردید.
علاوه بر پشتیبانی رزمی از واحدهای سطحی خودی، حضور زیرسطحی های نداجا در خلیج عدن و دریای سرخ، به معنی ناامنی بسیار بیشتر مسیر مواصلاتی کشتی های نیروهای فرامنطقه‌ای و صهیونیستی به خلیج فارس خواهد شد و همچنین اجرای نقش به عنوان واحد هشدار اولیه در برابر عبور این شناورها که بهترین مسیر آنها، عبور از کانال سوئز و دریای سرخ و خلیج عدن (محل حضور ناوگروه رزمی نداجا) و سپس دستیابی به آبهای اقیانوس هند و دریای عمان می باشد، می تواند در زمره وظایف عملیاتی این واحد پیشرفته و توانمند در مأموریت پیش رو باشد.
به گزارش مشرق، حضور کیلو با بیشینه برد حدود 11000 کیلومتر، در فاصله نچندان زیاد از سواحل فلسطین اشغالی به همراه ناوهای رزمی و لجستیکی، این مزیت را دارد که در صورت وقوع درگیری با ایران، در صورت مجهز بودن این واحدها به موشک کروز اس اس ان-27( مدل ضد سطحی)، ایران توان ضربه زدن به خاک دشمن را به جز استفاده از موشک های بالستیک دوربرد به عنوان یک راهکار محتمل خواهد داشت و بدون این سلاح نیز، با داشتن تعداد زیاد اژدر و مین های دریایی، امکان شکار تعدادی از شناورهای گرانقیمت دشمن را دارد.
آخر اینکه، حضور واحدهای زیر سطحی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نشان از افزایش توانمندی کشور در کاربری نیروی دریایی به عنوان یک نیروی راهبردی و تأمین و حفاظت از منافع کشور در دریا که بخش عظیمی از اقتصاد کشور به آن مرتبط می باشد، دارد.





      

در عرصه تولیدات دفاعی جام جم آنلاین: تامین «امنیت ملی» یکی از اهدافی است که هر حکومت مردمی آن را دنبال می‌کند. هم ملت‌ها و هم حکومت‌های مبتنی بر ملت، به دنبال دستیابی به شرایطی هستند که در آن ملت بتواند فارغ از تهدید، زندگی کند.



با توجه به شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی، تامین ثبات سیاسی کشور نیازمند برخورداری از توان دفاعی و نظامی مناسب است؛ نیازی که بالا رفتن آمار تولیدات دفاعی نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر شدت گرفته است.
در این میان بارها و بارها مسوولان نظامی و دفاعی کشور پیشرفت چشمگیر دستاوردهای نظامی را پس از انقلاب و در سال‌های اخیر مرهون تحریم‌های پیاپی دانسته‌اند که تلاش مضاعف دانشمندان و متخصصان دفاعی کشور را در پی داشته است. صنعت نظامی ایران که با تولید تفنگ برنو در سال 1340 فعالیت خود را آغاز کرد، امروز به گفته مسوولان روزهای خودکفایی را می‌گذراند. کشوری که روزی تحت تحریم‌های گسترده کشورهای غربی و شرقی و در روزهای دفاع از خاک خود از خرید سیم خاردار هم محروم بود، امروز رشد و توسعه صنعتی در بخش‌های مختلف در زمینه تولید محصولات نظامی، از جمله تسلیحات و تجهیزات زرهی، دریایی، موشکی، هوایی و... را تجربه می‌کند. این گزارش حاصل مرور جدیدترین این تولیدات است که به صورت دسته‌بندی ارائه شده است. در توضیح ویژگی‌های این محصولات به اعلام وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع استناد شده است.

صنایع هوایی
1ـ ساخت هواپیماهای فوق سبک بدون سرنشین:

جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، زمینه بروز بسیاری از نوآوری‌ها را برای نیروهای مسلح فراهم کرد. یکی از این نوآوری‌ها، ساخت هواپیماهای بدون سرنشین است. هم‌اکنون تمام کشورهای دنیا با درک اهمیت هواپیماهای بی‌سرنشین، سرمایه‌گذاری بالایی را در این زمینه آغاز کرده‌اند. شاید مهم‌ترین دلیلی که این سرمایه‌گذاری‌ها را توجیه می‌کند، این باشد که استفاده از آنها هیچ‌گونه خطری برای نیروهای انسانی ندارد.
ماموریت این هواپیماها شامل مراقبت‌های گشتزنی و دیده‌بانی، گشت دریایی، عکسبرداری و فیلمبرداری در شب و البته تهاجمی است. البته این هواپیماها مستقل عمل نمی‌کنند؛ بلکه مجموعه‌ای مفصل از تشکیلات کنترل زمینی، ایستگاه‌های برنامه‌ریزی ماموریت، تجهیزات و... آنها را حمایت می‌کند.
الف)‌ هواپیمای بسیار پیشرفته بدون‌سرنشین رعد:
هواپیمای بدون سرنشین رعد، محصول هوشمند و تهاجمی است که با دقت نقطه‌زنی بالا اهداف مورد نظر را منهدم می‌کند.
ب)‌ هدهد:
این هواپیمای بدون سرنشین، یکی از پیشرفته‌ترین محصولات نظامی ایران است. این پرنده که به منظور شناسایی مواضع دشمن ساخته شده، حداکثر سرعتش 250 کیلومتر بر ساعت است و سقف پرواز آن به 15 هزار پا می‌رسد و مداومت پروازی آن بیش از 7 ساعت است.
2ـ نخستین هواپیمای تک‌سرنشین 2 موتوره کشور با نام فائز:

هواپیمای تک‌سرنشین فائز 2 موتوره با سازه تمام کامپوزیت، وزن 175 کیلوگرم و سرعت 220 کیلومتر در ساعت از انعطاف و چالاکی خاصی برخوردار است. به‌کارگیری چتر به منظور بازیابی هواپیما به همراه خلبان در شرایط اضطراری، قابلیت مونتاژ و بهره‌برداری در زمانی کمتر از 5 دقیقه به واسطه طراحی و پیکره‌بندی جزبه‌جز، قابلیت نصب و افزایش ظرفیت سوخت در بخش‌های بال و بدنه، امکان حمل و نقل آسان و قیمت ارزان، از دیگر ویژگی‌های این هواپیماست.
هواپیمای فائز با قابلیت آب‌نشینی و دوزیست بودن، حمل محموله‌های شناسایی، درمانی، پشتیبانی و پستی و ارتقا برای تبدیل شدن به هواپیمای دونفره قادر است ماموریت‌های گشتزنی، مراقبتی، تفریحی و ورزشی اکروباتیک را انجام دهد.
3ـ سامانه پدافند هوایی «مصباح 1»:

سامانه پدافند هوایی مصباح 1 به منظور مقابله با حملات هوایی، انواع هواپیما، موشک‌های کروز، بالگردها و سایر تهدیدات هوایی در ارتفاع پست طراحی و ساخته شده است. فرآیند طراحی این سامانه پدافندی مبتنی بر افزایش حجم آتش و کنترل آن توسط یک سیستم مطمئن صورت گرفته است. قدرت بالا در انهدام اهداف هوایی، کاهش خدمه مورد نیاز نسبت به سایر توپ‌های پدافندی مشابه، واکنش سریع در برابر تهدیدات، حجم آتش بالا با نواخت 4000 تیر در دقیقه و افزایش دقت نشانه‌روی را از ویژگی‌های مهم سامانه «مصباح 1» برشمرد. این سامانه از رادار جستجو سه‌بعدی و راهبر اپتیکی برخوردار است. رادار جستجوی سه‌بعدی ضمن تشخیص هواپیمای دوست از دشمن، اطلاعات سمت، ارتفاع و برد هدف را برای سیستم کنترل آتش ارسال می‌کند.
4ـ پهباد جت بمب‌افکن کرار:

پهباد کرار، نخستین هواپیمای بدون سرنشین جت کشور است و دارای موتور توربوجت است. این هواپیما قادر به حمل انواع بمب برای انهدام اهداف مورد نظر، مداومت پروازی بالا در مسافت‌های دوردست، سرعت بسیار بالا، توان انجام ماموریت‌های مختلف با اهداف گوناگون است.
5ـ هواپیمای فجر 3:

هواپیمای فجر 3 تنها هواپیمای چهارنفره کشور است که کلیه مراحل طراحی و ساخت آن مطابق با آیین‌نامه‌های استاندارد بین‌المللJAR در داخل کشور انجام شده، این هواپیما دارای سازه تمام‌کامپوزیت با سرعت 320 کیلومتر در ساعت است. آموزش خلبانی، گشتزنی مرزی، ترابری سبک، حمل مسافر ویژه، پست هوایی، عکسبرداری، فیلمبرداری و انجام پروازهای تفریحی از کاربردهای این هواپیماست.
6 ـ پرواز رسمی هواپیمای ارتقایافته سی ـ 130:
هواپیمای سی ـ 130 در دهه 1970 وارد ناوگان هوایی نظامی ایران شد و به دلیل قطع رابطه کارخانه سازنده و تحریم بین‌المللی پروژه ارتقای آن متوقف و تاکنون صورت نگرفته بود؛ اما اکنون به گفته سردار وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، فعالیت‌های انجام گرفته در زمینه ارتقای الکترواویونیک، بخش‌های سازه‌ای، بال و بدنه، موتور و متعلقات که برای نخستین بار انجام گرفت، ضمن افزایش کارایی در زمینه‌های مختلف ترابری و نظامی به مزیت‌های ارزنده‌ای همچون تعمیرات آسان، ازدیاد مقدار ساعات کاری قطعات، افزایش ضریب ایمنی و امنیتی پرواز منجر شد.
همچنین سردار وحیدی، جلوگیری از زمینگیرشدن هواپیماها، تقلیل چشمگیر هزینه و سیستم‌های پروازی و تعمیراتی، تقلیل تعداد قطعات الکترواویونیکی و به‌روز نمودن آن، سازگاری با مدیریت سیستم‌های ترافیکی غیرنظامی نوین، یکسان‌سازی در سیستم‌های الکترواویونیکی و چندمنظوره‌شدن هواپیماهای سی ـ 130 در ماموریت‌های مختلف را بخشی از دستاوردهای این پروژه در ابعاد ملی می‌داند.
صنایع زرهی و خودرویی
1ـ خودروی تاکتیکی 4‌/‌3 تن «کویران»:
طراحی و ساخت خودروی تاکتیکی کویران به دلیل قابلیت بهره‌برداری در مناطق ناهموار و صعب‌العبور، تحرک عملیاتی نیروهای مسلح را در حوزه رزم زمینی به نحو مطلوبی افزایش می‌دهد. این خودرو با شعاع عملیاتی 500 کیلومتر و توانایی عبور از شیب طولی 70 درصد و شیب عرضی 35 درصد در شرایط عملیاتی و قابلیت گذر از رودخانه‌های با عمق 70 سانتیمتر به عنوان خودروی فرماندهی، نیروبر، آمبولانس و حمل راکت‌انداز 107 م.م و خمپاره‌انداز 120 م.م کاربرد دارد.
2ـ نفربر زرهی رخش:
این نفربر، مخصوص جنگ‌های نامتقارن طراحی شده و با سرعت حدود 90 کیلومتر در ساعت، ظرفیت جابه‌جایی 10 نفر با تجهیزات کماندویی را داراست. رخش همچنین مجهز به یک مسلسل تمام‌اتوماتیک است. این زره‌پوش، تمام اطراف خود را به وسیله دوربین‌های مداربسته مشاهده می‌کند. این ویژگی، به هدایت‌کنندگان رخش امکان این را می‌دهد که از حمله‌های ناگهانی و نیز نصب مین‌های چسبان از طرف دشمن آگاه شوند.
صنایع تسلیحاتی
1ـ افتتاح خط تولید دوربردترین مهمات توپخانه کشور:
مهمات دوربرد پیشرفته 130 میلیمتری بیس‌بلید راکتی (HERA)، با برد 42 کیلومتر برای تخریب مواضع و استحکامات دشمن در فواصل دوردست مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. این مهمات مثل یک موشک بالستیک عمل می‌کند و سوخت آن جامد است. با تولید انبوه و تحویل این مهمات به یگان‌های توپخانه‌ای، نیروهای مسلح توان رزمی و عملیاتی آن به نحو چشمگیری افزایش می‌یابد.
2ـ سامانه خمپاره‌انداز 120 میلیمتری برد بلند «رزم»:

خمپاره‌انداز 120 م.م قبلا با برد 6200 متر تولید می‌شد که متعارف تولید جهان بود؛ اما با افزایش 5‌/‌2 برابری، برد این خمپاره تا 16 کیلومتر افزایش یافت که می‌تواند در محدوده برد یک توپخانه، اجرای آتش کند. حاضر شدن به هنگام عملیات در کوتاه‌ترین زمان ممکن حدود 30 ثانیه و قدرت تحرک و چابکی به دلیل قابلیت نصب روی خودروی تاکتیکی کویران از ویژگی‌های این سامانه است.

تیربار اخگر

با برد 2 هزار متر و توانایی شلیک 5 هزار گلوله در دقیقه

صنایع دریایی
1ـ قایق پرنده «باور 2»:

باور 2 طراحی و ساخت مشترک سازمان‌های صنایع دریایی و هوایی و دانشگاه صنعتی مالک اشتر وزارت دفاع، یک وسیله سطحی است که ماموریت گشتزنی و شناسایی روی دریا را انجام می‌دهد. مسلح شدن به تیربار، دوربین‌های دید در شب و دید در روز، ضبط و ارسال تصاویر و اطلاعات مورد نظر از ویژگی این قایق است.
2ـ تندرو و راکت‌انداز سراج 1:

شناور سراج 1، یک شناور تندرو تهاجمی راکت‌انداز برای مناطق با آب و هوای گرمسیری طراحی شده است. برای طراحی و ساخت این شناور، از پیشرفته‌ترین و جدیدترین فناوری‌ها استفاده شده است. سرعت، کارایی و قدرت مانور شناور سراج بالا و بدنه شناور سراج یک فایبرگلاس و مجهز به امکانات پیشرفته بومی مخابراتی و ناوبری الکترونیکی است.
طراحی کابین در شناور سراج 1 به گونه‌ای است که در سرعت بالا در داخل کابین، ارتفاعات و سروصدا احساس نمی‌شود. همچنین در شرایط طوفانی دریا، سرنشینان آنان، شدت امواج را احساس نمی‌کنند.
3ـ نسل جدید شناور موشک‌انداز ذوالفقار:
نسل جدید شناور موشک‌انداز ذوالفقار، یک شناور گشت دریایی است و طراحی آن براساس حمله سریع به کشتی‌های دشمن انجام شده و مجهز به موشک و تیربار است. کارآیی مناسب، سرعت بالا، مانور سریع و دریانوردی خوب، از ویژگی‌های نسل جدید شناور ذوالفقار به شمار می‌رود. بدنه این شناور براساس استانداردهای جهانی طراحی و ساخته شده است و از پیشرفته‌ترین تجهیزات بومی مخابراتی، ناوبری و الکترونیکی برخوردار است.
4ـ ناوشکن جماران:

ناوشکن جماران محصول مشترک نیروی دریایی ارتش، وزارت دفاع و متخصصان کشورمان در بخش خصوصی است. ساخت این شناور در سال 76 به دستور مستقیم فرمانده معظم کل قوا آغاز شد.
سیستم‌های الکترونیکی، اپتیکی، مخابراتی، ناوبری، جنگ‌افزاری و تسلیحاتی این شناور توسط متخصصان وزارت دفاع طراحی، تولید و روی بدنه این شناور نصب شده است. تجهیزات الکترونیکی و اپتیکی ناوشکن جماران نیز شامل سونار، مخابرات زیرآبی، کنترل آتش توپ‌های 40 و 76 میلیمتری، پردازشگر راداری، عمق‌سنج، ساعت شناور، بادسنج، سرعت‌سنج، جایرو مغناطیسی، رادارهای ناوبری باندهای اس و ایکس، یکپارچه‌سازی رادار هوایی، سیستم کامل هواشناسی، سکوی موشک و اژدر، قبضه سینه، پاشنه و قطب‌نمای مغناطیسی بخشی از تجهیزات بومی است که توسط صنایع الکترونیک وزارت دفاع در ناوشکن جماران نصب و راه‌اندازی شده است.
5 ـ ناوچه درفش:

این ناوچه متناسب با شرایط جوی دریای خزر، بر اساس نیاز عملیاتی نیروی دریایی ارتش و در راستای ماموریت‌های محوله ساخته شده است. این شناور مجهز به انواع سلاح‌های سبک و سنگین بوده و از سرعت عمل بسیار بالایی برای شناسایی اهداف مورد نظر برخوردار است.
6 ـ لندینگ کرافت:
این شناور هزار تنی، توانایی حمل سوخت، آب شیرین و ماشین‌آلات تا 800 تن را داراست و از سرعتی معادل 12 گره دریایی برخوردار است.
صنایع موشکی
1) موشک قیام1، نخستین موشک بدون بالک کشور:

موشک قیام1 نسل جدیدی از موشک‌های زمین به زمین کشورمان با سوخت مایع است که به صورت کاملا بومی طراحی و ساخته شده است. موشک قیام1 به شکلی طراحی شده که امکان رهگیری آن توسط سامانه‌های ضدموشکی دشمن بشدت کاهش یافته. حذف بالک‌ها در این موشک موجب کاهش ابعاد و در نتیجه افزایش چابکی آن شده است. به دلیل سیستم نشانه روی هوشمند موشک قیام1 زمان آماده‌سازی آن برای شلیک نیز کاهش چشمگیری یافته است. این موشک قادر است اهداف مورد نظر را با دقت بسیار بالا مورد اصابت قرار دهد.
2) موشک کروز نصر1:

موشک نصر یک از نوع موشک کروز است که قادر است شناورهای 3هزار تنی را منهدم کند. این موشک در کلاس موشک‌های کوتاه برد است که در حال حاضر قابلیت شلیک از ساحل و انواع شناورها را دارد و در آینده نزدیک امکان شلیک از بالگرد و زیردریایی نیز به قابلیت‌های تاکتیکی آن اضافه می‌شود.
3) موشک پیشرفته ضدزره توفان5:

موشک توفان5 یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های ضدزره است و دارای دو سر جنگی است که با وارد کردن نیروی مخرب و ویرانگر به هدف، قادر است با عمق نفوذ بالا خودروهای زرهی، تانک و نفربر را منهدم کند.
4) موشک ضدبالگرد قائم:

موشک ضد بالگرد قائم یک موشک نیمه سنگین هدایت‌شونده که قادر است اهداف هوایی با سرعت کم و ارتفاع پایین بخصوص بالگردهای تهاجمی مجهز به سطوح مقاوم شبه‌زره را منهدم کند. موشک هدایت‌شونده ضدبالگرد قائم به دلیل هدایت توسط پرتوهای لیزر، در مقابل جنگ الکترونیک و ایجاد اختلالات عملکرد از جانب دشمن کاملا مقاوم است.
5) موشک بهینه شده سجیل2:
ویژگی بسیار مهم در موشک بهینه شده سجیل2 نسبت به نسل‌های قبلی، با توجه به سرعت ورود به جو و سرعت بسیار بالا در هنگام اصابت به زمین و استفاده از پوشش‌های ضدراداری انهدام آن توسط موشک‌های ضدموشک امکان‌پذیر نیست. این موشک با داشتن سوخت جامد مرکب یک موشک دومرحله‌ای با قدرت مانور و توانمندی‌های بسیار عالی است که می‌تواند در قدرت تاکتیکی و تکنیکی نیروهای مسلح ما تحول بسیار عمده‌ای محسوب شود. دقت فوق‌العاده و بسیار بالا از دیگر ویژگی‌های این موشک به شمار می‌رود. از ویژگی دیگر موشک بهینه شده سجیل2 و سیستم پرتاب آن سرعت عمل بسیار بالا برای استقرار، پرتاب و خروج از محل پرتاب است.
6) فاتح 110:
این موشک زمین به زمین هدایت‌شونده، از جمله موشک‌های کوتاه برد است که از سوخت جامد بهره می‌برد و دقت بالایی در انهدام اهداف تعیین شده دارد.
فاتح 110 موشکی سطح به سطح است که توانایی هدف قرار دادن اهدافی در 200 کیلومتری را داراست. 30 شهریور سال جاری نخستین محموله نسل سوم موشک فاتح 110،‌ به نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحویل شد.





      

الجزیره گزارش داد؛
سرنگونی هواپیماهای خارجی در خلیج فارس نشان از آمادگی سپاه است
خبرگزاری فارس: شبکه الجزیره ضمن بازتاب خبر سرنگونی 2 فروند هواپیمای بیگانه در خلیج فارس توسط سپاه پاسداران، بازتاب این خبر را نشان دهنده آمادگی سپاه در مواجه با تحرکات خارجی در خلیج فارس دانست.


به گزارش مانیتورینگ فارس، شبکه الجزیره در گزارشی خبری ضمن بازتاب خبر سرنگونی 2 فروند هواپیمای بیگانه در خلیج فارس توسط سپاه، این خبر را در صدر اخبار بخش شامگاهی خود قرار داد.
این شبکه با اشاره به اینکه خبرگزاری فارس این خبر را به نقل سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه اعلام کرده، افزود: سپاه تاکنون درباره اینکه این هواپیماها متعلق به کدام کشور بوده و تاریخ این درگیری‌ها اشاره‌ای نکرده است.
در ادامه "محمد حسن بحرانی " رئیس دفتر الجزیره در تهران در گفت‌وگویی تلفنی با این شبکه گفت: ایران تاکنون چیزی درباره این درگیری‌ها در خلیج(فارس) اعلام نکرده بود.
خبرنگار الجزیره در ادامه مدعی شد: احتمال زیاد این است که این هواپیماها متعلق به آمریکا یا اسرائیل بوده باشند ولی فرمانده ایرانی اشاره‌ای به هویت این هوپیماها نیز اشاره‌ای نکرده است.
وی در ادامه تصریح کرد که این برای اولین بار است که یک مقام ارشد نظامی ایران درباره سرنگونی هواپیماهای خارجی آنهم از نوع بدون سرنشین و جاسوسی بیگانه صحبت می‌کند و این روشن است که تهران این‌بار برای اینکه هشداری به طرف مقابل داده باشد، این خبر را اعلام کرده است.
الجزیره در تفسیر این خبر تاکید کرد که هشدار تهران متوجه کشورهایی بوده که هواپیماهای جاسوسی را به ایران می‌فرستاده‌اند.
وی در ادامه افزود: از سوی دیگر بازتاب این خبر که توسط خبرگزاری فارس منتشر شده، می‌تواند نشان دهنده تاکید سپاه پاسداران بر آمادگی خود درباره تحرکات در سطح خلیج(فارس) به ویژه توانایی‌اش در پدافند هوایی باشد.
الجزیره با اشاره به توان بالای ایران در سامانه‌های موشکی زمین به هوا، انتشار خبر سرنگونی 2 فروند هواپیمای بیگانه در خلیج فارس توسط سپاه را نشان موفقیت توان موشکی ایران دانست.
وی در ادامه با بازتاب اظهارات فرمانده نیروی هوافضا سپاه تاکید کرد که نمی‌توان کشوری بجز اسرائیل و آمریکا را به عنوان اعزام کننده این هواپیماها تصور کرد.
ساعتی قبل سردار امیرعلی حاجی زاده در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه سپاه تا کنون تعداد زیادى از هواپیماهاى جاسوسى و فوق پیشرفته بیگانه را سرنگون و در مواردى مهندسى معکوس کرده، افزود: ایران دو فروند هواپیماى بیگانه را در خلیج فارس سرنگون کرده است.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه:
2 فروند هواپیمای جاسوسی بیگانه را در خلیج فارس سرنگون کرده ایم

خبرگزاری فارس: فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به اینکه ما تا الان تعداد زیادى از هواپیماهاى جاسوسى و فوق پیشرفته بیگانه را سرنگون و در مواردى مهندسى معکوس کرده‏ایم، گفت: در خلیج‏فارس نیز دو فروند هواپیماى آنها را ساقط کرده‏ایم.
به گزارش خبرگزاری فارس، سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در گفتگویی تفصیلی با اشاره به مهم‏ترین مأموریت‏هاى این نیرو گفت: در مجموعه نیروى هوافضا چند مأموریت عمده بر عهده ماست. بخش اول شامل موشک‏هاى زمین به زمین مى‏شود که به صورت انحصارى در اختیار نیروى هوافضاى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى است. بخش دوم، مجموعه پدافند هوایى است که پاسخ‏گویى و دفاع در برابر تهاجمات هوایى و موشکى دشمن را برعهده دارد. بخش سوم، بخش هواپیمایى و بالگردى است که در زمینه ترابرى و رزمى انجام وظیفه مى‏کند. بخش چهارم مربوط به هواپیماهاى بدون سرنشین است. قوى‏ترین یگان‏هاى هواپیمای بدون سرنشین در نیروى هوافضا سازماندهى شده‏اند.

حاجی زاده با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامى، علی رغم سرسپردگی رژیم طاغوت به امریکا، موشک‏هاى زمین به زمین از جمله مواردى بود که به شاه مخلوع تحویل داده نشد، گفت: هواپیماهاى اف14، قراردادهاى آواکس، اف16، سیستم پدافند هوایى، تجهیزات دریایى و... دراختیار رژیم طاعوت بود ولى موشک زمین به زمین را به شاه ندادند.

* عملیات نفوذى دشمن برای از رده خارج کردن سیستم‌های نظامی ایران

وی ادامه داد: بعد از انقلاب و با شروع جنگ تحمیلى، درواقع با یک حادثه معجزه‏آسا، خارج از کنترل امریکا و شوروى، تعداد محدودى موشک در اختیار ما قرار گرفت. البته تلاش بسیارى کردند که جلوى این تعداد محدود را هم بگیرند اما موفق نشدند. با اطلاعاتى که امریکا در اختیار عراق گذاشت، تعداد زیادى از هواپیماها بسیج شدند تا پایگاه مرکزى اصلى موشکى را در سال 67 از بین ببرند اما هرچه تلاش کردند باز هم نتوانستند آن را منهدم کنند. حتى دریک عملیات نفوذى توسط جاسوسانى که فرستادند، برخى از تجهیزات ما را تقریباً غیرعملیاتى کردند اما باز نتوانستند سیستم‏هاى ما را به اصطلاح از رده عملیاتى خارج کنند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با تاکید بر اینکه در بخش موشکى ما از همان روزهاى نخست، فعال شدیم و به دنبال بومى کردن این سیستم بودیم، تصریح کرد: اجزا را از جاهاى مختلف تهیه و موشک‏ها را مونتاژ مى‏کردیم، اما جلوى خرید اجزا را نیز گرفتند و کار به جایى رسید که حتى در تهیه و ورود مواد اولیه هم با مشکل روبرو شدیم. اما همه تلاش خود را به کار بردیم تا به خودکفایى رسیدیم تا اینکه چند سال پیش صددرصد خودکفا شدیم و دشمنان دیگر نتوانستند هیچ سدى در برابر ما ایجاد کنند.

* در صورت تهاجم، شلیک موشک‏ به سوى دشمن روز به روز افزایش خواهد یافت

حاجی‌زاده با بیان اینکه امروز ما دانش طراحى را نیز پیدا کردیم، گفت: در حال حاضر موشک‏هاى ساخته شده ما، کپى‏سازى نیست و براساس نیاز یگان‏هاى عملیاتى ما طراحى مى‏شوند و به لطف خدا امروز این توانایى را داریم که از موشک‏هاى کوتاه‏برد تا برد دوهزار کیلومتر با سیستم‏هاى متنوع و متناسب با نوع مأموریت‏ها بهره ببریم.

وی خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس ما فقط چند یگان در شهر داشتیم و الان در کل جغرافیاى ایران عزیز، پایگاه‏هاى موشکى ما گسترش یافته و طورى طراحى شده‏اند که اگر با دشمن درگیرى رخ دهد، تعداد موشک‏هاى پرتاب شده به سوى او، روز به روز افزایش خواهد یافت و از شیوه‏هایى استفاده خواهیم کرد که دشمن نتواند کوچک‏ترین صدمه‏اى به ما واردکند.

سپاه مسئولیت مقابله با موشک‏هاى کروز و دفاع از پایتخت را برعهده دارد

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در خصوص نقش این نیرو در پدافند هوایی کشور نیز اظهار داشت: در بخش پدافند هوایى دو مأموریت عمده برعهده ماست. یک بخش تأمین تجهیزات است که از تحقیقات و ارائه ایده تا تولید محصول را شامل مى‏شود.

حاجی‌زاده ادامه داد: ما در تحریم هستیم و دنیاى استکبار جلوى واردات تجهیزات پدافندى و کاملاً دفاعى را هم گرفته و ما در تلاشیم به خودکفایى کامل برسیم. دستاوردهاى زیادى هم داشته‏ایم. مثلاً انواع و اقسام رادارها توسط سپاه بومى سازى شده و خودکفایى در این بخش مهم، مرهون تلاش نیروهاى متخصص و متعهد سپاه است.

وی افزود: در بخش سامانه‏هاى مقابله با کروز نیز هم در قسمت طراحى و هم در قسمت مقابله، توانمندى‏هاى بسیار خوبى کسب کرده‏ایم و سپاه پاسداران مسئولیت مقابله با موشک‏هاى کروز و دفاع از پایتخت را برعهده دارد. در واقع تهران جزء نادر پایتخت‏هاى جهان است که به چنین سیستم پدافندى مجهز است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ادامه تصریح کرد: در بخش‏هاى جنگ الکترونیک، مراکز کنترل فرماندهى و بخش‏هاى موشکى نیز توانمندى‏هاى ارزشمندى داریم که در کنار بخش‏هاى صنعتى و تحقیقاتى، توانایى دفاعى گسترده و ویژه‏اى به ما بخشیده است.

حاجی زاده در خصوص عملکرد نیروی هوافضای سپاه در بخش هواپیمایى نیز با اشاره به هواپیماهاى بال ثابت وهواپیماهاى رزمى (هواپیماهاى سوخو 25 و توکانو) که کار رزمى انجام مى‏دهند و هواپیماهاى پشتیبانى هستند، گفت: درکنار آنها بالگردهاى رزمى ما نیز در مأموریت‏هاى رزمى حضور دارند وکمک مى‏کنند. اینها عمدتاً به نیروى زمینى کمک مى‏کنند و به صورت گسترده در شمال غرب و جنوب شرق مأموریت دارند.

* پروازهای شناسایی سپاه بر فراز مرزها و خلیج فارس

وی ادامه داد: در بخش ترابرى، هواپیماهاى آنتونوف، ایلوشین و نیز هواپیماهاى یاک 12 را داریم که کار ترابرى را انجام مى‏دهند. آنها در بخش مراقبت و شناسایى هم مأموریت دارند. تجهیزات شناسایى و مراقبت روى آنها نصب شده و در مرزها و خلیج‏فارس و دریاى عمان دائماً پرواز دارند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: در کنار این مأموریت‏ها، یک سرى مأموریت‏هاى متفرقه نیز داریم که گاهى از اصل مأموریت‏هاى ما بیشتر مى‏شوند. مثلاً در پشتیبانى از دولت و مأموریت‏هاى امداد ونجات. در اتفاقات غیرمترقبه مثل سیل، زلزله، برف و روزهایى که با آتش‏سوزى جنگل‏هاى شمال مواجه بودیم، بالگردهاى اطفاى حریق سپاه فعال بودند و برنامه‏ریزى داریم که هواپیماهاى سنگین‏مان را به امکانات اطفاى حریق مجهز کنیم تا در آتش‏سوزى‏هاى گسترده از آنها استفاده کنیم.

* استفاده از پهپادهای با شناسایی با مدت پروازی بالا

حاجی زاده در خصوص هواپیماهای بدون سرنشین نیز خاطر نشان کرد: دراین بخش ما تولید کننده هستیم و یگان‏هایى داریم که از اینها به صورت گسترده (در کارهاى مراقبتى و شناسایى) استفاده مى‏کنند. این هواپیماها مدت پروازهاى طولانى و خیلى ارزان دارند. یک هواپیماى بدون سرنشین، با 6 لیتر بنزین مى‏تواند 12 ساعت پرواز داشته باشد. خوشبختانه اخیراً به امکانات رزمى هم دست پیدا کرده‏ایم و چند ماهى است که هواپیماهاى بدون سرنشین بمب‏افکن هم به یگان‏هاى ما اضافه شده‏اند.

* امروز کسی حتی جرات تهدید ایران را هم ندارد

وی درباره میزان آمادگى نیروى هوا فضاى سپاه پاسداران در برابر تهدیدات نیز اظهار داشت: میزان آمادگى ما در سطحى است که امریکایى‏ها و رژیم صهیونیستى دیگر حتى جرأت تهدید ما را هم ندارند. روزى بود که مى‏آمدند و علیه ما عملیات انجام مى‏دادند. قایق ما را مى‏زدند، بالگرد و هواپیماى ما را مى‏زدند و ما نگران بودیم که بخشى از جغرافیاى ما را اشغال کنند. در کنار عراق به ما حمله کردند. دوره‏اى گذشت و صرفاً تهدید مى‏کردند. شرایط به گونه‏اى بود که با تهدید سعى مى‏کردند ما را وادار به سازش کنند، الان دیگر جرأت تهدید هم از آنها سلب شده است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه که با نشریه پیام انقلاب سپاه سخن می گفت، افزود: آنها مى‏ترسند تهدید آنها تحریک‏آمیز باشد و این نکته بسیار مهمى است. توانمندى نیروهاى مسلح و ولایت‏مدار در سپاه و ارتش و بسیج به قدرى زیاد است که دیگر جرأت و جسارت تهاجم هیچ قدرتى علیه کشور ما متصور نیست.

حاجی زاده با بیان اینکه در تاریخ 200 سال گذشته و نیز سه دهه بعد از انقلاب، همواره شاهد توطئه‏هاى استکبار و تهاجم و تجاوز آن بوده‏ایم، تاکید کرد: بنابر این به افزایش قدرت خود ادامه خواهیم داد. باید توان خودرا به نقطه‏اى برسانیم که حتى نتوانند به موضوع تهدید و تهاجم فکر کنند.

* حتی از حالت آماده‌باش نیروهای فرامنطقه‌ای در اطراف ایران هم آگاهیم

وی در باره میزان شناخت، نظارت و درصد فعالیت‏هاى دشمن در منطقه نیز گفت: ما به طور کامل بر دشمنان مسلط هستیم. هر تغییرى که در سواحلمان اتفاق مى‏افتد متوجه مى‏شویم. وقتى در ناوها و رزم‏ناوهاى آنها آماده‏باش اعلام مى‏شود یا کارکنان ناوهاى هواپیمابرشان جلیقه نجات مى‏پوشند وآماده مى‏شوند که قایق‏ها را داخل دریا بیندازند، همه و همه را ما مطلعیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه خاطر نشان کرد: روزگارى این ناو هواپیمابر به عنوان یک نقطه اتکا برایشان مطرح بود و هنگامى که به کشورى مى‏گفتند این ناو دارد به سوى ساحل شما حرکت مى‏کند، حکومت آن کشور سرنگون مى‏شد اما الان این موضوع خود به یک تهدید براى آنها تبدیل شده است.

* تمام پایگاه های دشمن تحت برد موشک‌های ماست

حاجی زاده افزود: چند هزار نفر روى عرشه این ناو زندگى مى‏کنند. حدوداً 80فروند هواپیما داخل عرشه آن است و همه پایگاه‏هایشان تحت برد موشکى ما هستند و بر آنها تسلط کامل داریم. بنابراین، نقاط قدرت دیروز، امروز براى آنها نقاط آسیب‏پذیر شده است. هشت سال جنگ را با قرار گرفتن سى کشور پشت سر عراق در آن شرایط سخت بر ما تحمیل کردند و شکست خوردند. رزمنده‏ها و فرماندهان هشت سال دفاع مقدس، امروز در مسئولیت‏هاى مختلف هستند و بیکار ننشسته‏اند. در این مدت ما کار کرده‏ایم و ملت شریف ایران مطمئن باشند که اجازه تکرار تاریخ را به استکبار نخواهیم داد.

وی در خصوص تاثیر طرح تحول و تعالی سپاه در نیروی هوافضا نیز تصریح کرد: ما بدون تحول و تعالى باقى نخواهیم ماند. حقیقت سپاه در این تحولات و تغییرات و توجه به پویایى است که حفظ مى‏شود، به عبارت دیگر هر روز باید به سمت قله حرکت کنیم. رهبر معظم انقلاب مى‏فرمایند که به ایستگاه‏هاى این راه اکتفا نکنید. قانع نشوید و حرکت رو به قله را ادامه دهید. این یعنى تحول، تعالى و نو شدن.

حاجی زاده ادامه داد: نیروى هوافضا هم جزئى از مجموعه کلان سپاه است و در بخش‏هاى مختلف، این حرکت به صورت مداوم ادامه دارد. امروز بعد از سه دهه تلاش، این پویایى، نشاط و آمادگى به خوبى قابل مشاهده است. اینها به خاطر همین راهبرد و روش است. از مقطعى که سردار جعفرى، فرماندهى کل سپاه را برعهده گرفته‏اند، سرعت این تحولات بیشتر شده و ما هم به تبع این دستور، همین مسیر را ادامه مى‏دهیم.

* ادامه فتنه 88 به تهاجم نظامی علیه ایران می انجامید

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در خصوص موضوع ایران هراسی از سوی رسانه های غربی نیز گفت: آنها دو هدف عمده دارند. اول اینکه محصولات نظامى خود را بفروشند و کارخانجاتشان را از رکود خارج کنند. به عبارت بهتر به پول کشورهاى عربى نیاز دارند. یک موقعى جنگى به راه مى‏اندازند و زمانى بحث کویت و عراق را مطرح مى‏کنند. موقعى هم که مى‏بینند سوژه جنگى در منطقه ندارند، ایران‏هراسى به راه مى‏اندازند و البته ترفندشان هم مؤثر بوده و کشورهاى منطقه فوراً مى‏روند و قراردادهاى سنگین با آنها مى‏بندند.

به گزارش فارس وی در ادامه گفتگو با نشریه پیام انقلاب سپاه، افزود: هدف دوم آنها هم این است که ایران را یک کشور ماجراجو معرفى کنند و همواره این ترس را در دل کشورهاى منطقه و جهان حفظ نمایند. دشمنان ما در گذشته به دنبال این بودند که اگر شرایطى پیش بیاید بتوانند به کشور ما حمله کنند. این امکان منتفى شده اما آنها دست‏بردار نیستند. درصددند که اگر مثلاً شرایط مهیا باشد (مثل فتنه سال 88)، اقدام کنند. اگر آن فتنه ادامه پیدا مى‏کرد شاید به تهاجم هم مى‏انجامید.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه خاطر نشان کرد: در مجموع بزرگ‏ترین هدف آنها، فروش سلاح است و اینکه حضور خود را در منطقه توجیه کنند و بتوانند نفت‏هاى اینها را مفت بخرند و بر انرژى منطقه تسلط داشته باشند.

حاجی زاده در خصوص صلح‌امیز بودن برنامه‌های جمهورى اسلامى ایران در منطقه نیز گفت: مسلم است که حساب مردم از حکومت‏ها جداست. مردم دنیا و منطقه به خوبى مى‏دانند که ایران اگر به دنبال کسب توانایى است و اگر رزمایشى انجام مى‏دهد، در جهت دفاع و دفع تهاجم است و تحمیل خواسته خود بر منطقه نیست.

وی با تاکید بر اینکه ما اصلاً به دنبال این موضوع نیستیم که برویم جایى را اشغال کنیم، تصیح کرد: تاریخ گذشته ما به خوبى شاهد این ادعاست. ما همواره مورد تهاجم قرار گرفته‏ایم؛ چه در مرزها وچه توسط تروریست‏ها. اقدامات ما کاملاً دفاعى است و این موضوع را سران این حکومت‏ها به خوبى مى‏دانند. ما مى‏خواهیم از کشورمان حراست کنیم و مى‏کنیم و بیش از این به دنبال چیزى نیستیم.

* تعامل خوبی با برخی کشورهای منطقه داریم

فرمانده نیروی هوافضای سپاه درباره تعامل این نیرو در زمینه انتقال تجربیات و مشارکت در طرح‏هاى مرتبط با کشورهاى اسلامى نیز گفت: ما با کشورهاى دوست مثل سوریه، تعامل خوبى داریم. با بعضى از کشورها هم در حد توافقات راهبرى، یک سرى همکارى‏هایى وجود دارد.

حاجی زاده ادامه داد: به اعتقاد ما کشورهاى منطقه مى‏توانند به طور کامل امنیت منطقه را تأمین کنند. آنها نباید انتظار داشته باشند که امریکایى‏ها، انگلیسى‏ها و فرانسوى‏ها از هزاران کیلومتر آن سوتر بیایند اینجا و دلسوز و حافظ امنیت ما باشند. امنیت باید توسط کشورهاى منطقه فراهم شود و ما آمادگى داریم براى نیل به این هدف به آنها آموزش و تجهیزات بدهیم این موضوع چندین بار توسط مسئولان مطرح و پیگیرى شده است و باید این خواسته دوطرفه باشد.

* علاقه‏اى به کارهاى تجارى و اقتصادى در فروش سلاح به دیگران نداریم

وی در پاسخ به این سوال که آیا سپاه آمادگى تولید انبوه موشک‏ها و محصولات هوافضا و صدور آنها را دارد، افزود:ما به بعضى از کشورهاى دوست که به امکانات ما نیاز داشته باشند کمک مى‏کنیم ولى نمى‏توانیم به کشورى که در کنار امریکا قرار دارد سلاح بفروشیم تا علیه خودمان استفاده کند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: به طور کلى ما علاقه‏اى به این گونه کارهاى تجارى و اقتصادى نداریم. به هرحال سلاح‏ها براى کشتار مردم استفاده مى‏شوند و اساساً باید روزى برسد که همه این تسلیحات کنار گذاشته شوند و مشکلات با منطق، مذاکره و گفتگو حل شود.

حاجی زاده در خصوص تاثیر تحریم‏ها بر روند پیشرفت فعالیت‏هاى هوافضا در کشور نیز اظهار داشت: این تحریم‏ها قطعاً تأثیر دارد. برآیند این تحریم‏ها مثبت است. در ابتدا یک شوک تلقى مى‏شود. ما نمى‏خواهیم واقعیت‏ها را نادیده بگیریم، زیرا محصولى که دیروز مى‏آمده، امروز دیگر نمى‏آید و جلویش را گرفته‏اند. ولى از آن لحظه، تفکر بومى‏سازى به صورت جدى شروع مى‏شود.

وی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که هر موقع ما به صورت جدى یک نیاز و مشکلى را احساس کرده‏ایم حتماً راه‏حلى برایش یافته‏ایم. همان گونه که در حال حاضر، فناورى‏هاى پیچیده را بومى کرده‏ایم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: تا روزى که وحدت در داخل کشور هست، مردم عزیز پاى کار هستند و از مقام معظم رهبرى تبعیت مى‏کنند، مطمئن باشید که هیچ قدرتى و هیچ تحریمى نمى‏تواند بر ما غلبه کند.

* سپاه در پدافند هوایی کشور به ارتش کمک می‌کند

حاجی زاده با اشاره به تعامل مثبت سپاه و ارتش در زمینه های مختلف خاطر نشان کرد: ما قواعد و قوانین و آیین‏نامه‏هایى داریم که مطابق آنها عمل مى‏کنیم. مثلاً در پدافند براى دفاع از حریم هوایى کشور، ما کمک ارتش هستیم و مسئولیت آن برعهده ارتش است. درواقع ما در یک شبکه هماهنگ مشغول همکارى هستیم که بسیار دقیق و روان تعریف شده است.

وی افزود: ارتش و سپاه دو بازوى تواناى مقام ولایت هستند و برادران وفرماندهان سپاه و ارتش با درک متقابل و تعیین حدود و خطوط، در کنار یکدیگر، کار دفاع از کشور ونظام را در فضایى کاملاً برادرانه انجام مى‏دهند.

* با هوپیماهای جاسوسی و شناسایی دشمن درگیری دائم داریم

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: غربى‏ها یک سرى توانمندى‏هایى را از مدت‏ها قبل دارند که نمى‏توان آنها را نایده گرفت، به خصوص ماهواره. ماهواره‏ها مى‏توانند عکس‏هایى را با دقت حتى کمتر از یک متر مربع هم تهیه کنند و این توانمندى وجود دارد. یا مثلاً هواپیماهاى جاسوسى دارند که دربرخى از نقاط توانایى تهیه عکس دارد. البته از اینها عمدتاً در افغانستان و عراق و نظایر آن استفاده مى‏کنند و در کشور ما جرأت استفاده گسترده ندارند.

حاجی زاده افزود: آنها تجاوزهای محدودی به خاک کشورمان داشته اند و ما تا الان تعداد زیادى از هواپیماهاى جاسوسى و فوق پیشرفته آنها را سرنگون و در مواردى مهندسى معکوس کرده‏ایم و تعداد زیادى از این هواپیماها را ساخته‏ایم. البته بعضى از مسائل از نظر ما خیلى اهمیت ندارد که بازگو شود، مثلاً ما در خلیج‏فارس دو فروند هواپیماى آنها را ساقط کرده‏ایم و این مطلب برای اولین بار است که گفته مى‏شود.

وی افزود: شما ببینید ارتش رژیم صهیونیستى جزء چند ارتش طراز اول دنیاست و این امر بر کسى پوشیده نیست. با این حال آیا توانست جلوى حزب‏الله بایستد؟ مى‏گویند حزب‏الله به نیابت از ایران و رژیم صهیونیستى به نیابت از امریکا جنگید. اگر فرض آنها این باشد، کشور بزرگ و وسیعى مثل ایران آیا توانایى مقابله با امریکا را دارد؟ من مى‏خواهم بگویم که سه دهه است که ما ایستاده‏ایم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: این گونه نبوده که درگیر نشده باشیم. آنها پشت عراق ایستادند اما نتوانستند حتى یک متر مربع از کشور عزیز ما را بگیرند. در حال حاضر و بعد از سه دهه تلاش زیادى شده و توانمندى ما به این اوج رسیده و امریکایى‏ها هم به خوبى این توانمندى را درک کرده‏اند و به شدت نگران هستند.

حاجی زاده ادامه داد: تا زمانى که دو عنصراصلى یعنى وحدت و حضور مردم مسلمان و پیرو ولایت و رهبرى حکیمانه حضرت آیت الله العظمى خامنه‏اى را داریم مطمئن باشید که هیچ کشور و قدرتى نمى‏تواند علیه ما اقدام کند.





      

زنجیره توان دفاعی نیروی دریایی ارتش تکمیل شد
تحویل موشک‌های کروز جدید به نیروی دریایی ارتش
خبرگزاری فارس: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: طراحی و ساخت انواع سایت ساحلی پرتاب موشک‌های برد بلند و متوسط کروز دریایی در دستور کار سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع قرار گرفت.


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، سامانه‌های ساحلی جدید موشکی کروز دریایی با حضور سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امیر حبییب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش، به یگان‌های عملیات نیروی دریایی ارتش تحویل داده شد.
سردار وحیدی در مراسم تحویل سامانه‌های ساحلی جدید موشکی کروز دریایی به یگان‌های عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به گستره وسیع مرزهای دریایی و لزوم حفظ و حراست از آن توسط نیروی دریایی ارتش و سپاه، گفت: طراحی و ساخت انواع سایت ساحلی پرتاب موشک‌های برد بلند و متوسط کروز دریایی در دستور کار سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع قرار گرفت که پیشرفت‌های بسیار خوبی حاصل شد و امروز بخشی از دستاوردهای این اقدام مهم را شاهد هستیم.
وحیدی در ادامه تصریح کرد: این سایت‌ها در سه نوع سایت سبک، سایت خوداتکا و سایت گسترده شامل سیستم‌های کشف هدف، سکوهای پرتاب موشک و سیستم‌های راداری هدایت موشک است که همه مراحل طراحی و ساخت آن به دست متخصصان زبده و کارآمد سازمان صنایع دریایی صورت گرفته است.
وزیر دفاع ادامه داد: با استقرار این سایت‌ها در خطوط ساحلی، امکان کشف، شناسایی و انهدام چند هدف از طریق کنترل فرماندهی واحد فراهم خواهد شد.
وزیر دفاع در پایان اظهار داشت: بی تردید بکارگیری این سایت، علاوه بر افزایش توان دفاع دریایی نقش مهمی در تأمین امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت.
در این مراسم همچنین امیر دریادار حبییب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز تصریح کرد: امروز با تحویل گیری این تجهزات مدرن، مهم و با توان، قدرت و دقت بالا، گام بلندی در اجرای فرمان مقام معظم فرماندهی کل قوا برداشته شد.
وی ادامه داد: با انتقال و بکارگیری این سامانه های مدرن، می توانیم در ایفای ماموریت خطیری که بر عهده نیروی دریایی ارتش است، زنجیره توان دفاعی خود را در دفاع از حریم مرزهای آبی کشور تکمیل کنیم.
سیاری در پایان افزود: نیروی دریایی ارتش در حوزه‌های زیرسطحی، هواناو، سطحی و ساحلی، از توانمندی بالایی برخوردار است. بالایی برخوردار است.


















      


    

ساخت اتومبیل های پرنده همواره از ارزوهای انسان بوده ولی به نظر این ارزو در حال تحقق است.وزارت دفاع امریکا به دنبال تولید خودرویی پرنده برای انتقال نفرات به میادین جنگ است.به نوشته روزنامه بوستون گلوپ وزارت دفاع این کشور در حال همکاری با شرکتی در ماساچوست برای تولید نمونه اولیه این خودرو  با نام تبدیل یا t x است که قادر به حمل چهار نفر تا فاصله 450 کیلومتری است.هزینه اختصاص یافته به این طرح ششونیم میلیارد دلار است و انتظار میرود تا پایان سال 211 تولید ان اغاز شود.امریکایی ها خواهان در اختیار داشتن ماشینی هستند که انها را از خطرات و موانع جاده ای نجات دهد.این ماشین برای حمل و نقل زخمی ها و جلوگیری از برخورد با مواد منفجره و انتقال نیروهای ویژه به میادین جنگ است






      

ساخت جدیدترین زیردریایی‌های ارتش برای حضور در اقیانوس‌های دوردست
خبرگزاری فارس: جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه متناسب با مأموریت و گسترش حوزه فعالیت در سطح اقیانوس‌های دوردست، حتما باید نوع زیردریایی‌ها نیز متفاوت باشد، گفت: نیروی دریایی برای این امر برنامه دارد و این زیردریایی‌ها بزودی در خط تولید قرار خواهد گرفت.


امیر دریادار غلامرضا خادم بیغم جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه ساخت تجهیزات زیرسطحی و زیردریایی‌های کلاس‌های مختلف در صنایع دفاع با همکاری نیروی دریایی در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: با توجه به تدابیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در سواحل جنوب بنادر بیشتری تاسیس شود، نیروی دریایی ارتش منطقه جاسک را انتخاب و بندر جاسک را به عنوان منطقه دوم ولایت تعیین کرد که اکنون این منطقه دریایی راه‌اندازی شده و تاسیسات بیشتری برای آن درحال ساخت است تا بتواند پذیرای یگان‌های بیشتری باشد.

* استقرار دو ناوگروه جدید در مناطق دریایی جنوب

وی با اشاره به افزایش یگان‌های زیرسطحی در این نیرو نیز تصریح کرد: یک ناوگروه دیگر نیروی دریایی بزودی به صورت رسمی فعالیت خود را در منطقه جاسک آغاز خواهد کرد. همچنین در منطقه کنارک که منطقه سوم دریایی نداجا بوده و فعالیت‌هایش در حال گسترش است، بخش دیگری از ناوگروه زیرسطحی‌مان به آن منطقه اختصاص خواهد یافت.

دریادار بیغم در ادامه خاطرنشان کرد: البته این یگان‌ها در حال حاضر در آن مناطق حضور دارند اما رسما پس از اینکه امکانات و زیرساخت‌های لازم برای آنها فراهم شود، به عنوان ناوگروه‌های دوم و سوم فعالیت خود را در آینده نزدیک شروع خواهند کرد.

* مانیتورینگ نیروهای فرامنطقه‌ای توسط ناوشکن جماران در ماموریت جدید

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در راهبرد نظامی کشور و نیروهای مسلح، نیروی دریایی هم راهبرد نظامی خود را تنظیم کرده است، گفت: البته دکترین نظامی ما یک راهبرد دفاعی است که متناسب با مأموریت‌های اداری و شناختی که از منطقه و دشمن داریم، سیستم‌های دفاعی خود را طراحی کردیم که در حال ساخت است و در منطقه مستقر خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به ماموریت‌های جدید ناوشکن جماران اظهار داشت: ناوشکن جماران نیز در ماموریت برون مرزی خود مانند دیگر یگان‌های نیروی دریایی در شمال اقیانوس هند در حال گشتزنی و مانیتورینگ نیروهای فرامنطقه‌ای که در منطقه هستند، است.

دریادار بیغم ادامه داد: یکی از مأموریت‌های نیروی دریایی این است که در هر حال موقعیت یگان‌های فرامنطقه‌ای را رصد کند، زیرا هر یک از آنها می‌تواند یک دشمن احتمالی برای کشور باشد، بنابراین مأموریت‌های فرامرزی ناوشکن جماران نیز در همین حوزه است.

* جدیدترین شبیه‌ساز زیرسطحی در شمال کشور ساخته می‌شود

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین با اشاره به ساخت شبیه‌سازها در این نیرو گفت: یکی از دستاوردهای نیروی دریایی ساخت شبیه‌ساز زیردریایی طارق بود که در نوع خودش بی‌نظیر است و اولین بار است که در کشور ساخته شده و از تجهیزات آموزشی بسیار موثر برای آموزش فرماندهان و کاربران زیردریایی‌ها است.

وی افزود: این یک شبیه‌ساز متحرک است و زمانی که در آن حضور دارید احساس می‌کنید در یک زیردریایی در حال حرکت هستید. این شبیه‌ساز در مرکز آموزش زیرسطحی در بندرعباس مستقر شده است.

در یادار بیغم افزود: دومین نمونه این شبیه‌ساز به زودی ساخته شده و در شمال کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه وقتی ما خط تولید یک محصول دفاعی را می‌سازیم تنها چند نمونه از آن محصول را تولید نمی‌کنیم، تصریح کرد: راهبرد دفاعی ما این نیست که یک یا دو نمونه از یک محصول را بسازیم و در مورد ساخت زیرسطحی‌ها هم به همین صورت است.

* زیرسطحی‌های بیشتری به یگان‌های دریایی ارتش اضافه خواهد شد

وی ادامه داد: زیرسطحی‌ها به تعداد کافی و متناسب با راهبرد نداجا در حال ساخت است و سالانه شاهد ساخت تعدادی از این زیرسطحی‌ها و الحاق آنها به یگان های نیروی دریایی هستیم که مورد استفاده عملیاتی قرار می‌گیرد.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: متناسب با پیشرفت علم و فناوری دریایی، نیروی دریایی هم زیرسطحی‌ها را ارتقا می‌دهد. متناسب با مأموریت و گسترش حوزه فعالیت در سطح اقیانوس‌های دوردست حتما باید نوع زیردریایی‌ها فرق کند که نیروی دریایی ارتش برای آن هم برنامه دارد و این زیردریایی‌ها در خط تولید قرار خواهد گرفت البته در حال حاضر یک نوع زیردریایی تاکتیکی کلاس غدیر در حال ساخت است که بعد از آن زیردریایی‌های نیمه‌سنگین و سنگین را خواهیم ساخت.





      

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق ، بخش فارسی دائرة المعارف عمومی «ویکی پدیا» در معرفی «نیروی قدس» نوشته است:

 

«نیروی قدس یا سپاه قدس نیروی ویژه و زیرشاخه‌ای از نیروهای پنج‌گانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران است که مسئول فعالیت‌های نظامی برون‌مرزی را داردفرمانده کنونی آن، قاسم سلیمانی است. برخی منابع نفرات این نیرو را ?????? تن تخمین زده‌اند. برخی تحلیل‌گران نیروی قدس را یکی از بهترین نیروهای ویژه در جهان دانسته‌اند.
نیروهای قدس در جنگ ایران و عراق به‌عنوان نیروی مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیل شد و فعالیتش را با حمایت از کردها برای مقابله با صدام حسین در زمان جنگ ادامه داد. همچنین با حمایت از احمدشاه مسعود در جنگ شوروی در افغانستان و بعدها در مقابله با طالبان دامنه فعالیتش را گسترش داد. همچنین گزارش‌هایی از نیروهای قدس مبنی بر حمایت از جنگجوهای اسلام‌گرای بوسنیایی در جنگ یوگوسلاوی در دست است.مأموریت اصلی نیروی قدس، سازماندهی، پروراندن، تجهیزکردن و سرمایه‌گذاری بر جنبش‌های انقلابی اسلامی است.»
همین منبع در معرفی فرمانده « نیروی قدس» این گونه نوشته است: قاسم سلیمانی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده نیروی قدس سپاه است. وی بارها از جانب آمریکا متهم به دخالت در امور عراق شده‌است. و واشنگتن پست وی را از مهمترین سیاست گذار سیاستهای خارجی ایران می‌داند.
گرچه هیچ شکی در معاند بودن اکثریت گردانندگان دائرة المعارف به اصطلاح مستقل و عمومی « ویکی پدیا» وجود ندارد اما نباید از این حقیقت چشم پوشید که تمام اطلاعات مفید جهان غرب درباره نیروی قدس و فرمانده آن ، چیزی بیش از همین چند خط ، به اضافه 5 قطعه عکس کوچک از قاسم سلیمانی و مشتی اطلاعات کاملا بی اساس و غیر مستند عجیب و دور از ذهن سالم درباره جزئیات یگان ها و فرماندهان این نیرو ، نیست.
منابع خارجی و خصوصا غربی ، ادعاهای حیرت انگیزی را درباره نیروی قدس و فرمانده آن مطرح می کنند. تبلیغات غرب درباره فرمانده نیروی قدس بعد از اشغال عراق توسط آمریکا به اوج رسید. برای نمونه ، روزنامه معتبر آمریکایی «مک کلثی» با بیان این مطلب نوشت:
« یکی از قدرتمندترین چهره‌های موجود در عراق، یکی از مقامات دولتی این کشور، یک رهبر شبه نظامیان یک روحانی بلندپایه و یا یک فرمانده یا دیپلمات آمریکایی نیست.این فرد، یک ژنرال ایرانی است که هم‌اکنون بسیار پرنفوذتر از همه مقامات نامبرده شده است.ژنرال «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروهای قدس، شاخه فعال سپاه پاسداران ایران در عراق است که مأموریت این شاخه، گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه است. سلیمانی به عنوان مرد شماره یک تهران در عراق، عامل حمایت نظامی و مالی از گروه‌های گوناگون عراقی بوده و سعی در ناکام گذاشتن تلاش‌های آمریکا برای ایجاد دولتی متمایل به غربی‌ها پس از سقوط صدام حسین را دارد.به گفته مقامات آمریکایی، سلیمانی انتخاب سیاستمداران متمایل به ایران را تضمین و همواره با رهبران ارشد عراقی دیدار و از چهره‌های شیعه عراق دفاع می‌کند.
یکی از مقامات ارشد عراقی که نخواست نامش فاش شود، می‌گوید: ما، آمریکایی‌ها و دیگر عراقی‌ها، چه او را دوست داشته باشیم یا نه، باید اذعان کنیم که او محور سیاست‌های ایران در عراق است. نیروهای قدس همه نقش‌های سیاسی، نظامی، ‌اطلاعاتی و اقتصادی را ایفا می‌کنند؛ آن ها سیاست خارجی ایران در عراق هستند.»
روزنامه مذکور در سی‌ام مارس 2008 گزارش داده بود:«... سلیمانی برای توقف درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی عراق که بیشترشان شیعه هستند و نیروهای رادیکال مقتدی صدر در شهر بصره، پا در میانی کرده است.گفتنی است، سفارت ایران در عراق، به درخواست رسمی آمریکاییان برای دادن اطلاعاتی درباره سلیمانی پاسخ نداده و هیأت نمایندگی ایران در نیویورک نیز در این باره نظری نداده است.یکی از نخستین و مهمترین پیروزی‌های سلیمانی بر آمریکا در عراق، ایجاد برتری سیاسی بود، نه نظامی.
وی در ژانویه سال 2005، زمانی به عراق آمد که عراقی‌ها برای نخستین بار پس از سقوط صدام حسین، به پای صندوق‌های رأی می‌رفتند.در حالی که آمریکا حمایت شدیدی از نخست‌وزیر شدن ایاد علاوی می‌کرد، سلیمانی فعالیت خود را در حمایت از شیعیان طرفدار ایران آغازکرد و به شدت به راهنمایی آنان برای پیروزی در انتخابات پرداخت.پس از انتخابات، بوش انگشت‌های رنگی مردم عراق را پیروزی بزرگی برای دمکراسی دانست، اما علاوی و متحدانش شکست خوردند و در عوض، متحدان ایران وارد میدان شدند.یک سال بعد، در آوریل سال 2006 ایران باز هم نگران بن بست مذاکرات برای برگزیدن نخست‌وزیر جدید عراق پس از دومین دور انتخابات مجلس عراق شد و این بار سلیمانی به منطقه سبز رفت تا با سیاستمداران شیعه مذاکره کرده و تضمین کند که انتخاب نهایی عراق، مورد پذیرش تهران نیز هست و در پایان هم عراقی‌ها بر سر نخست‌وزیری نوری المالکی به توافق رسیدند.
عادل عبدالمهدی، معاون رئیس‌جمهور عراق در این باره می‌گوید: آمریکایی‌ها از یک طرف از این جریان خوشحال بودند، چرا که بن بست به پایان رسیده بود و از سوی دیگر، ناراحت که سلیمانی را در منطقه سبز می‌دیدند.
در این باره زلمای خلیل‌زاد نیز می‌گوید: در آن زمان، صحبتهایی از ورود وی به منطقه سبز بود.همان‌قدر که مقامات آمریکایی سلیمانی را به جنگ افروزی متهم می‌کنند، او در ایجاد صلح نیز برای رسیدن به اهدافش فعال بوده است. او ماه گذشته در پایان دادن به درگیری‌های نیروهای مقتدی صدر و نیروهای عراقی در بصره، نقشی حیاتی داشت؛ تهدیدی که می‌رفت ناآرامی‌های آن گسترش یافته و پیامدهای وخیمی به ویژه برای منابع نفتی عراق در پی داشته باشد.
در نشست مهم دیگری که در نقطه مرزی ایران و عراق در مریوان انجام شد و به گفته منبعی که نخواست نامش فاش شود، در این دیدار، جلال طالبانی، درخواستی به ژنرال قاسم داده است، مبنی بر این‌که نبردها و ناآرامی‌ها متوقف شود.به گفته این مقامات، سلیمانی نیز روز پس از آن، پیامی می‌فرستد و بلافاصله نبردها متوقف می‌شود...»
این دعاوی بی مستند ، به همان اندازه که ارزش خاصی ندارد ، برای یانکی های گاوچران سوژه ای مطلوب برای داستان پردازی و دشمن تراشی های هالیوودی است اما حقیقت آشکار برای تمام ایرانیان انقلابی این است که ، حاج قاسم سلیمانی ، ( هیولای افسانه ای و بد من داستان های کمیک استریپ که امنیت آمریکایی ها را بر هم می زند) یک بسیجی تمام عیار در میان سپاه بسیجیان ولایت است که تمام حیات خود را از ابتدای جوانی ، وقف نهضت حضرت روح الله کرده است.
قاسم سلیمانی ، نوجوان کرمانی بود که با بنایی تامین معاش می کرد. جنگ که آغاز شد ، خشت و گل و شاغول را کنار گذاشت و اسلحه به دست گرفت. زیاد طول نکشید که قاسم سلیمانی توان تشکیلاتی و رزمی خود را به فرماندهان جوان سپاه که سن وسالشان زیاد با قاسم تفاوت نداشت نشان داد. به این ترتیب قاسم سلیمانی به فرماندهی بسیجیان هم ولایتی خود رسید و پس از مدتی لشکری از کارگرزاده گان کرمانی داد که نام آن را «لشکر 41 ثارالله» نهادند. این لشکر در طول سال های دفاع مقدس ، درخشش اعجاب آوری از خود نشان داد نام خود را در تاریخ ایران و اسلام جاودانه نمود.
پس از پایان جنگ 8 ساله ، لشکر 43 ثارالله تحت فرماندهی سردار حاج قاسم سلیمانی که در معرکه مرزهای جوب آبدیده شده بود ، به زادگاه خود یعنی کویر تفتیده ایران بازگشت و وظیفه ایجاد امنیت و مبارزه با شرارت های اشرار هدایت شده از مرزهای شرقی کشور را بر عهده گرفت. این واقعیتی غیر قابل انکار است که هنوز هم مردم کرمان و سیستان و بلوچستان ، دوران حضور قاسم سلیمانی در مناطق شرقی و جنوب شرقی کشور ، از امن ترین ایام خود می دانند.
توانایی نبوغ آمیز قاسم سلیمانی در شناخت بافت مردمی خاص مناطق کویری و نوع زندگی عشیره ای حاکم در آن نواحی و تدابیر بی نظیر او در مدیریت امنیتی چنین مختصاتی ، او را به نگین درخشانی در میان یادگاران سال های دفاع و حماسه تبدیل نمود. قاسم سلیمانی که خود پرورش یافته شن های کویر و بزرگ شده رزق و روزی کارگری بود ، با اقتداری بسیجی که از سالیان جنگ تحمیلی به ارث برده بود ، عشیره ها و قبایل کویر را به انسجام و هماهنگی کم نظیری رساند و به مدد این تدبیر خود ، توانست اشرار و اراذل تحریک شده از خارج را ، از پشتیبانی داخلی و فضای تنفسی بومی محروم کرده و تنگنای سختی را بر آنان تحمیل نماید.
در سال 1379 بود که فرماندهی کل قوا ، حضرت آیت الله خامنه ای ، این بسیجی جان برکف ولایت را از کرمان به تهران فراخواند و او را به فرماندهی یکی از قوای پنجگانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، که در میان غربی ها از آن با نام «نیروی قدس» یاد می شود منصوب کرد. از آن زمان به بعد تا امروز ، سردار قاسم سلیمانی کمترین حضور را در عرصه رسانه های دیداری و شنیداری داشته است. گرچه مردم ایران و همرزمان او و هم ولایتی هایش همواره شاهد حضور او در عرصه حیات عادی در هیات ، مجالس عمومی و خصوصی خود هستند اما همین غیبت طولانی در جلوه گاه رسانه های عمومی ، او را برای غربی ها به شبحی مرموز تبدیل کرده است که سایه وار در کمین دشمنان نظام اسلامی می نشیند و ناگهان چون صاعقه بر سرشان فرود می آید.
گرچه با فرض درست بودن این فرضیات غربی ها ، چنین برداشتی از شخصیت قاسم سلیمانی برای آنان ترس آفرین است اما بی شک برای همه ایرانیان ، وجود سربازی دلیر با چنین توانمندی های غرور می باشد.
«ژنرال  سلیمانی» ، این جنگاور تحت تعقیب شیطان بزرگ و نوچه هایش، برای فرزندان این آب و خاک ، همان «حاج قاسم» بسیجی آفتاب سوخته کرمانی است که چشم به آزادی قدس شریف دارد و اگر جنگ برای بسیاری از همرزمان او در سال 1367 به صورت پایان یافت، برای او آشکارا تا دو دهه بعد تداوم داشته است و او را باید بسیجی ای با 360 ماه سابقه حضور در منطقه عملیاتی دانست.
گروه جهاد و مقاومت مشرق ، به پاس خدمات حسینی این سردار عاشورایی که خواب را از چشمان یزیدیان زمان ربوده است ، تصاویری کمتر دیده شده از ایشان را منتشر می نماید. امید است که خداوند جبهه نبرد اسلام ناب محمدی با کفر وشرک جهانی و اسلام آمریکایی را از حضور چنین سرداران پاکباخته ای خالی نکند. انشاءالله...





      

 



امیر سرتیپ دکتر رحمان فروزنده، فرمانده دلاور لشکر 21 حمزه آذربایجان در خاتمه رزمایش بزرگ نیروی زمینی ارتش در منطقه جنوب کشور به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
به گزارش روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران، شهید سرتیپ فروزنده از جانبازان دوران دفاع مقدس بود که در چندین عملیات بزرگ و مؤثر حضوری فعال داشته و با شایستگی مراتب فرماندهی گروهان و گردان را در دوران دفاع مقدس در لشکرهای 16، 77 و ... همچنین فرماندهی تیپ 45 تکاور و جانشین لشکر 77 پیروز ثامن الائمه خراسان را طی کرده و با توجه به رشادتها و توفیقات متعدد و شایستگی های علمی و عملیاتی از دو سال قبل به فرماندهی لشکر حمزه سیدالشهداء (ع) آذربایجان منصوب شده بود.
فرمانده غیور لشکر 21 حمزه پس از حضور موفق یگان تحت امرش در رزمایش بزرگ نیروی زمینی ارتش، ساعت 14 روز گذشته به همراه همرزمش شهید سروان اردوخانی بر اثر واژگونی خودرو به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
پیکرهای پاک امیر دلاور ارتش اسلام شهید سرتیپ دکتر رحمان فروزنده و شهید سروان حسن اردوخانی صبح فردا سه شنبه در تبریز تشییع خواهد شد.





      

یک شرکت آمریکایی یک پوشش آهنی ویژه را توسعه داده است که انرژی خود را از نیروی آب تامین می کند و می تواند سربازان را به مردان آهنی واقعی تبدیل کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت "ریتنون" پیمانکار وزارت دفاع آمریکا که با بکارگیری فناوریهای پیشرفته در تلاش برای افزایش نیروی فیزیکی سربازان است پوشش آهنی جدیدی را ارائه کرده است که ظرف پنج سال آینده می تواند در افزایش تواناییهای فیزیکی سربازان ارتش آمریکا به خدمت گرفته شود.
این پوشش آهنی خارجی (Exoskeleton) که XOS 2 نام دارد جدیدترین نمونه از فناوریهای ایجاد شده توسط شرکت "ریتنون" و نمونه کامل شده مدل قلبی پوشش آهنی است. در این نمونه جدید توانایی اجرایی و ویژگیهای فنی افزایش یافته است.
XOS 2 بسیار سبکتر از نمونه قبلی بوده و به سرباز اجازه می دهد که با سرعت و انعطاف پذیری بیشتری حرکت کند. همچنی میزان مصرف انرژی آن 50 درصد کمتر از نمونه قبلی است.
مقاومت XOS 2 نسبت به شرایط  محیطی افزایش یافته است. سرباز با این لباس می تواند تا سرعت حداکثر 15 کیلومتر بر ساعت حرکت کرده و فوتبال بازی کند.
براساس گزارش لس آنجلس تایمز، زمانی که سرباز این پوشش آهنی را می پوشد و تبدیل به یک مرد آهنی می شود می تواند یک جسم 90 کیلوگرمی را بلند کند.
در حال حاضر این پوشش آهنی انرژی خود را از طریق اتصال کابلی به یک باتری هیدرولیکی است می گیرد اما توسعه دهندگان آن درحال کار بر روی یک باتری قابل حمل هستند که بتواند به دور کمر استفاده کننده وصل شود.





      
   1   2      >




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی