ساخت جدیدترین زیردریایی‌های ارتش برای حضور در اقیانوس‌های دوردست
خبرگزاری فارس: جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه متناسب با مأموریت و گسترش حوزه فعالیت در سطح اقیانوس‌های دوردست، حتما باید نوع زیردریایی‌ها نیز متفاوت باشد، گفت: نیروی دریایی برای این امر برنامه دارد و این زیردریایی‌ها بزودی در خط تولید قرار خواهد گرفت.


امیر دریادار غلامرضا خادم بیغم جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه ساخت تجهیزات زیرسطحی و زیردریایی‌های کلاس‌های مختلف در صنایع دفاع با همکاری نیروی دریایی در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: با توجه به تدابیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در سواحل جنوب بنادر بیشتری تاسیس شود، نیروی دریایی ارتش منطقه جاسک را انتخاب و بندر جاسک را به عنوان منطقه دوم ولایت تعیین کرد که اکنون این منطقه دریایی راه‌اندازی شده و تاسیسات بیشتری برای آن درحال ساخت است تا بتواند پذیرای یگان‌های بیشتری باشد.

* استقرار دو ناوگروه جدید در مناطق دریایی جنوب

وی با اشاره به افزایش یگان‌های زیرسطحی در این نیرو نیز تصریح کرد: یک ناوگروه دیگر نیروی دریایی بزودی به صورت رسمی فعالیت خود را در منطقه جاسک آغاز خواهد کرد. همچنین در منطقه کنارک که منطقه سوم دریایی نداجا بوده و فعالیت‌هایش در حال گسترش است، بخش دیگری از ناوگروه زیرسطحی‌مان به آن منطقه اختصاص خواهد یافت.

دریادار بیغم در ادامه خاطرنشان کرد: البته این یگان‌ها در حال حاضر در آن مناطق حضور دارند اما رسما پس از اینکه امکانات و زیرساخت‌های لازم برای آنها فراهم شود، به عنوان ناوگروه‌های دوم و سوم فعالیت خود را در آینده نزدیک شروع خواهند کرد.

* مانیتورینگ نیروهای فرامنطقه‌ای توسط ناوشکن جماران در ماموریت جدید

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در راهبرد نظامی کشور و نیروهای مسلح، نیروی دریایی هم راهبرد نظامی خود را تنظیم کرده است، گفت: البته دکترین نظامی ما یک راهبرد دفاعی است که متناسب با مأموریت‌های اداری و شناختی که از منطقه و دشمن داریم، سیستم‌های دفاعی خود را طراحی کردیم که در حال ساخت است و در منطقه مستقر خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به ماموریت‌های جدید ناوشکن جماران اظهار داشت: ناوشکن جماران نیز در ماموریت برون مرزی خود مانند دیگر یگان‌های نیروی دریایی در شمال اقیانوس هند در حال گشتزنی و مانیتورینگ نیروهای فرامنطقه‌ای که در منطقه هستند، است.

دریادار بیغم ادامه داد: یکی از مأموریت‌های نیروی دریایی این است که در هر حال موقعیت یگان‌های فرامنطقه‌ای را رصد کند، زیرا هر یک از آنها می‌تواند یک دشمن احتمالی برای کشور باشد، بنابراین مأموریت‌های فرامرزی ناوشکن جماران نیز در همین حوزه است.

* جدیدترین شبیه‌ساز زیرسطحی در شمال کشور ساخته می‌شود

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین با اشاره به ساخت شبیه‌سازها در این نیرو گفت: یکی از دستاوردهای نیروی دریایی ساخت شبیه‌ساز زیردریایی طارق بود که در نوع خودش بی‌نظیر است و اولین بار است که در کشور ساخته شده و از تجهیزات آموزشی بسیار موثر برای آموزش فرماندهان و کاربران زیردریایی‌ها است.

وی افزود: این یک شبیه‌ساز متحرک است و زمانی که در آن حضور دارید احساس می‌کنید در یک زیردریایی در حال حرکت هستید. این شبیه‌ساز در مرکز آموزش زیرسطحی در بندرعباس مستقر شده است.

در یادار بیغم افزود: دومین نمونه این شبیه‌ساز به زودی ساخته شده و در شمال کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه وقتی ما خط تولید یک محصول دفاعی را می‌سازیم تنها چند نمونه از آن محصول را تولید نمی‌کنیم، تصریح کرد: راهبرد دفاعی ما این نیست که یک یا دو نمونه از یک محصول را بسازیم و در مورد ساخت زیرسطحی‌ها هم به همین صورت است.

* زیرسطحی‌های بیشتری به یگان‌های دریایی ارتش اضافه خواهد شد

وی ادامه داد: زیرسطحی‌ها به تعداد کافی و متناسب با راهبرد نداجا در حال ساخت است و سالانه شاهد ساخت تعدادی از این زیرسطحی‌ها و الحاق آنها به یگان های نیروی دریایی هستیم که مورد استفاده عملیاتی قرار می‌گیرد.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: متناسب با پیشرفت علم و فناوری دریایی، نیروی دریایی هم زیرسطحی‌ها را ارتقا می‌دهد. متناسب با مأموریت و گسترش حوزه فعالیت در سطح اقیانوس‌های دوردست حتما باید نوع زیردریایی‌ها فرق کند که نیروی دریایی ارتش برای آن هم برنامه دارد و این زیردریایی‌ها در خط تولید قرار خواهد گرفت البته در حال حاضر یک نوع زیردریایی تاکتیکی کلاس غدیر در حال ساخت است که بعد از آن زیردریایی‌های نیمه‌سنگین و سنگین را خواهیم ساخت.