سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر

 

نمایش موشک روسی club-k در نمایشگاه بین المللی تسلیحات دفاعی مالزی نگرانی کارشناسان وزارت دفاع آمریکایی را در پی داشته است.
موسسه خبری "روس بالت" اعلام کرد: کارشناسان وزارت دفاع آمریکا معتقدند این سلاح جدید روسیه می تواند به طور کامل توازن نظامی جهان را بر هم بزند.
این سامانه جدید به 4 موشک بالدار دریایی یا موشکهای زمینی بالستیک مجهز است.شکل سامانه موشکی روسی مانند یک کانتینر 12 متری است که در حمل و نقل دریایی بکار می رود و طراحی آن به گونه ای است که پیش از فعال سازی قابل تشخیص نیست. قیمت هر سامانه club-k که اسلحه ای راهبردی محسوب می شود 15میلیون دلار است.
کارشناسان غربی معتقدند:
این سامانه روسی که با کشتی، کامیون و قطار حمل می شود قابلیت استتار بالایی دارد و شناسایی آن غیرممکن است.
براساس این گزارش، تحلیلگران وزارت دفاع آمریکا همچنین نگران فروش این سامانه موشکی به ونزوئلا هستند.





      

تصاویر منتشر نشده رزمایش پیامبر اعظم از تلویزیون پخش می‌شود
خبرگزاری فارس: مسئول روابط عمومی سپاه با اشاره به اینکه کشورهای فرامنطقه ای که مخل امنیت خلیج فارس به شمار می روند، مخاطب اصلی رزمایش پیامبر اعظم‌(ص) هستند، گفت: سپاه پاسداران روز و ساعتی را برای توانمندی هرچه بیشتر جهت رویارویی و مصاف با تهدیدات از دست نداده است.



به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سپاه، سردار رمضان شریف مسئول ستاد اطلاع رسانی رزمایش پیامبر اعظم (ص) 5 با برشماری اهداف این رزمایش اظهار داشت: رزمایش بزرگ پیامبر اعظم (ص) 5 که با حضور مقتدرانه نیروهای دریایی، زمینی و هوافضای سپاه در منطقه‌ای گسترده و در سواحل نیلگون خلیج فارس و تنگه هرمز و استانهای جنوبی کشور برای نمایش قدرت و صلابت سپاهیان سلحشور برگزار شد از یکسو پیام صلح و دوستی برای کشورهای منطقه و از سوی دیگر نمایش توانمندیهای دفاعی نامحدود‌، ارتقای سطح آمادگی دفاعی و بازدارندگی نیروهای دریایی، زمینی و هوافضای سپاه و تاکید بر نقش غیرقابل انکار ایران در تامین نظام امنیت منطقه ای و بومی و مبتنی بر همکاریهای مشترک و بدون دخالت نیروهای بیگانه و فرامنطقه‌ای را بعنوان اهداف خود دنبال کرد.
وی افزود: سپاه پاسداران بعد از دفاع مقدس، همواره تلاش متمرکزی را بکار گرفته تا کشور جمهوری اسلامی ایران و مردم عزیز و فهیم ما در جنگی دیگر غافلگیر نشوند، بنابر‌این همواره در اوج هوشیاری و با اشراف کامل اطلاعاتی درمنطقه حوادث و رویدادها را رصد می‌کنیم.
سردار شریف در ادامه بااشاره به بازتاب های رزمایش و عملیات روانی رسانه ای بیگانه و تلاش آنان برای جریان سازی رسانه ای تصریح کرد: رسانه های بیگانه برای انحراف افکار عمومی جهانیان، بویژه مردم منطقه، با عملیات روانی و جریان سازی رسانه ای تلاش کردند مخاطب پیام های رزمایش پیامبر اعظم (ص) 5 را که در واقع کشورهای فرامنطقه ای و قدرت های مخل امنیت خلیج فارس هستند را با حاشیه پردازی و برجسته سازی مسایل کم اهمیت به سمت کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران در جنوب خلیج فارس و تنگه هرمز منحرف کنند.
مسوول اطلاع رسانی رزمایش پیامبر اعظم (ص) 5 خاطرنشان کرد: این موضوع از روزی کلید خورد که بعنوان مسئول ستاد اطلاع رسانی رزمایش بهمراه سردار سرتیپ علی فدوی جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه و آقای ایمان مراتی خبرنگار اعزامی واحد مرکزی خبر با یک فروند بالگرد از جنوبی‌ترین نقطه جزیره لارک با گز کردن (اندازه گیری) طول و عرض تنگه هرمز، مکان و موقعیت اجرای رزمایش را به همراه اهمیت راهبردی تنگه هرمز و لزوم باز بودن این تنگه برای بهره مندی همه کشورها و همسایگان و تبیین اهداف رزمایش که عمدتاً ناظر بر بازنگه‌داشتن این تنگه استراتژیک و همین طور تامین امنیت خلیج فارس بود بررسی و آنرا ازطریق شبکه های مختلف تلویزیونی در معرض چندین میلیارد از مردم جهان قرار دادیم.
سردار شریف افزود: نخستین بار رادیو فردا ـ وابسته به ضدانقلاب و سازمان جاسوسی آمریکا ـ با مقایسه توانمندیهای نظامی ایران و امارات سعی در القای محورهای مورد نظر خود به افکار عمومی کشورهای همسایه خلیج فارس داشت که در این ماجرا هوشمندی رسانه های ما مهم بود که در این دام رسانه ای گرفتار نشوند.
مسوول روابط عمومی سپاه تصریح کرد: رسانه های کشور به جای مقایسه توانمندیهای غیرقابل احصای جمهوری اسلامی ایران با امارت نشینان امارات باید تلاش می کردند میزان قابلیت های ما را به همراه عمق نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه خلیج فارس بهمراه اشتراکات جغرافیایی ، مذهبی، فرهنگی، آرمانی و ایمانی همین طور داشتن دشمنان مشترک و مزاحمین مشترک را مقایسه کنند تا پیام رزمایش به جایگاه خودش بنشیند.
وی با تاکید براینکه انتظار بود برخی از رسانه ها به جای صرف انرژی خود برای اثبات حقانیت جمهوری اسلامی که بمانند روز آفتابی روشن است به برجسته سازی توانمندیهای سپاه و نیروهای شرکت کننده در رزمایش پرداختند ، گفت: برجسته سازی توانمندیهای فوق العاده نیروی دریایی سپاه که در دوران دفاع مقدس ، حماسه های جاودانی در رویارویی با آمریکایی های متجاوز و تا بن دندان مسلح و حامی بی چون و چرای صدام، آفریده است، می توانست بیش از پیش مورد توجه رسانه های ما قرار گیرد.
سردار شریف، با بیان اینکه نویسندگان و گزارشگران رسانه ها هنوز هم فرصت دارند درراستای تحقق اهداف رزمایش و انتقال پیام آن به دشمنان انقلاب و ملت ایران که از دور دست وارد منطقه شده اند و دشمن مشترک کشورهای اسلامی حاشیه خلیج فارس محسوب می شوند، گامهای موثری بردارند تاکید کرد: به دلایل مختلف از جمله ، گستردگی منطقه رزمایش در ساحل دریا و جزایر و از طرفی عدم امکان حضور خبرنگاران رسانه های گروهی در محل اجرای برنامه‌ها و تاکتیک‌های تخصصی رزمایش به لحاظ مباحث حفاظتی و امنیتی و نیز به دلیل عدم همکاری جدی برخی فرماندهان رده‌های تاکتیکی که انجام درست تمرینات نظامی اولویت نخست آنها بود و همچنین کمبود تجهیزات تصویربرداری در شب، روز و از مسافت دور از نتوانستیم قدرت نیروها و عظمت وبرجستگی‌های این رزمایش را منعکس کنیم.
مسئول اطلاع رسانی رزمایش پیامبر اعظم (ص) 5 همچنین سکوت بیگانگان پیرامون بازرسی دو شناور ایتالیایی و فرانسوی در آبهای خلیج فارس و تنگه هرمز در هنگام اجرای رزمایش را علامت رضایت آنان در مقابل این اتفاق دانست و گفت: برخی از رسانه های خارجی این خبر را نه تایید کردند و نه تکذیب و در عین حال، از هر دو فرضیه استقبال می کنیم.
سردار شریف با اشاره به آمادگی روابط عمومی سپاه برای ارائه تصاویر مراحل مختلف رزمایش برای جبران بخش هایی که امکان تصویربرداری برای رسانه ها میسر نبود، تصریح کرد: آنچه تاکنون از مراحل مختلف رزمایش در رسانه های تصویری پخش شده بخشهایی بود که با حضور خبرنگاران در محل‌هایی که امکان حضور آنها وجود داشت تهیه شده و عمدتاً در تایم های کوتاه در بخش های خبری رسانه ملی پخش شد و امکان پخش کامل بسیاری از تصاویر فراهم نشد، اما خبر خوبی برای مردم عزیز کشورمان دارم که بخشهایی که بدلیل مشکلات، امکان حضور واحدهای خبری و تولیدی نبود توسط گروه تلویزیونی سپاه تصاویری بدیع و بسیار جذاب از قدرت و اقتدار نیروهای عمل کننده در رزمایش تهیه شده که در قالب فیلمی بیست و پنج دقیقه ای آماده و بعنوان جمع بندی رزمایش در روزهای پایانی همین هفته از شبکه‌های سیمای جمهوری اسلامی پخش می شود.
وی خاطرنشان کرد: ترجیح می دهم این فیلم از شبکه سوم که بیشتر مخاطبان آن شامل جوانان می شود پخش گردد، چراکه جذابیت این تصاویر برای جوانان از یک طرف موجب افزایش روحیه سلحشوری آنها می شود و از طرف دیگر به خاطر اینکه مجری این سریالها در رزم واقعی عمدتاً جوانان بودند، مایلیم پخش این برنامه از شبکه سوم مورد توجه قرار گیرد.
سردار شریف هجوم شبانه 60 فروند قایق تندور به ناوجنگی دشمن در ساعت 30/3 دقیقه بامداد را از جذاب ترین آیتم های رزمایش برای جوانان دانست و در چرایی اجرای این عملیات در این ساعت اظهار داشت: هجوم در این ساعت، زمانی است که می تواند هر ناخدای بیهوشی را به هوش آورد و فرصتی را نیز فراهم می سازد تا رزمندگان عزیز بتواند برای اقامه فرضیه نماز صبح، پیروزمندانه به پایگاههای خود بازگرداند.
وی در پایان ضمن قدردانی از تلاش های خستگی ناپذیر و شبانه روزی خبرنگاران و تصویربرداران حاضر در مراحل مختلف رزمایش از برگزاری جلسه ای بمنظور نقد و بررسی عملکرد رسانه ها و تقدیر از زحمات آنان در هفته آینده خبر داد.




      

«سی.ان.ان» مدعی شد؛
پرواز جنگنده ایرانی بر فراز ناو هواپیمابر آمریکایی در اقیانوس هند
این گزارش می‌افزاید: در سال 2008 در سطح دریا، تنش دریایی بین نیروهای ایرانی و آمریکایی در تنگه هرمز صورت گرفت که در آن، سه فروند قایق تندرو ایرانی با نزدیک شدن به ناوهای آمریکایی، موجب شدند که تبادل آتش در تنگه هرمز صورت گیرد... بر پایه خبر منتشره، این ناو که به سوی عراق حرکت می‌کرد، نیروی‌های نظامی پشتیبانی را در خود جای داده بود.
سرویس بین‌الملل ـ پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه «سی.ان.ان» به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی نوشت: یک فروند جنگنده ایرانی بر فراز ناو هواپیمابر آیزنهاور در اقیانوس هند قرار گرفت و لحظاتی وحشت‌زا را در اقیانوس به وجود آورد.
به گزارش «تابناک»، بر پایه خبر منتشره، این ناو که به سوی عراق حرکت می‌کرد، نیروی‌های نظامی پشتیبانی را در خود جای داده بود.
«سی ان ان» که مدعی است مقام یاد شده نخواستند نامشان فاش شود، به نقل از وی افزود: این حادثه در پنجاه مایلی سواحل ایران رخ داده است.
آمریکایی‌ها درباره اینکه این حادثه در نوع خود نخستین است یا پیش از این نیز رخ داده، اظهار نظر نکرده‌اند؛ اما به دلیل مانور اخیر در تنگه هرمز، مأموریت این جنگنده را مهم دانسته و احتمال اینکه از عرشه آیزنهاور فیلمبرداری شده است نیز می‌رود، زیرا این رخداد تنها چند دقیقه پیش از مانور اخیر ایران ـ پیامبر اعظم 5  ـ رخ داد و البته سریعا پایان یافت.
این گزارش می‌افزاید، سابقه چنین کاری هرچند محدود است، اما در این باره دو مورد قبلی نیز وجود دارد.
در سال 2007 (1385) رحیم صفوی، فرمانده وقت سپاه پاسداران در سخنانی در مراسم صبحگاه مشترک سپاه گفت: «هنگامی که یکی از هواپیمای بدون سرنشین‌ شناسایی ما در جریان مأموریت‌ شناسایی خود بر فرار ناو هواپیمابر «رونالد ریگان»، رسید، این ناو که توسط چندین رزمناو و ناوچه، اسکورت می‌شد و 97 فروند هواپیما جنگی را نیز حمل می‌کرد، تا 25 دقیقه متوجه حضور این هواپیما نشد. سیستم‌های هشدار دهنده نتوانستند واکنشی در قبال این هواپیما نشان دهند، ولی پس از زمان یاد شده، چهار فروند هواپیمای جنگی و دو فروند بالگرد برای سرنگون کردن آن به پرواز درآمدند، اما هواپیمای بدون سرنشین ما به سلامت به پایگاه خود برگشت.»
همچنین در سال 2008 در سطح دریا تنش دریایی بین نیروهای ایرانی و آمریکایی در تنگه هرمز صورت گرفت که در آن، سه فروند قایق تندرو ایرانی با نزدیک شدن به ناوهای آمریکایی، موجب شدند که تبادل آتش در تنگه هرمز صورت گیرد.
فرمانده ناو هواپیمابر «یو اس اس تایفون» در آن سال گفته بود که قایق‌های ایرانی تلاش داشتند، از فاصله 180 متری، نیروهای ما را هدف قرار دهند که با شلیک توپخانه از محل دور شدند.
گفتنی است، با توجه به اینکه تاکنون هیچ موضع رسمی از سوی آمریکا یا ایران در این باره در پیش گرفته نشده است، این احتمال می‌رود که «سی ان ان» با انتشار چنین خبری، تصمیم به نوعی جو سازی روانی برای دامن زدن به تنش‌ها در منطقه داشته باشد!




      

مفقود شدن هواپیمای بدون سرنشین مافوق صوت آمریکا

خبرگزاری فارس: یک فروند هواپیمای بدون سرنشین مافوق صوت آمریکا در خلال پرواز آزمایشی و قبل از حمله به هدف فرضی مفقود شد.


به گزارش فارس به نقل از سی ان ان ترک، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین مافوق صوت متعلق به ارتش آمریکا در خلال آزمایش این هواپیما که 20 بار از سرعت صوت سریع تر حرکت می‌کند، قبل از حمله به هدف و نابود کردن آن مفقود شد.
بنا به این گزارش هواپیمای بدون سرنشین مافوق صوت مذکور که اچ تی وی 2 نامگذاری شده، روز پنج شنبه گذشته با کمک یک راکت از پایگاه هوایی واندربرگ کالیفرنیا به هوا برخاست و قرار بود پس از جدا شدن از راکت حامل، با سرعت 20 هزار و 920 کیلومتر در ساعت بر روی اقیانوس کبیر پرواز کرده و در 4 هزار کیلومتری جزایر هوایی با سطح آب برخورد کند، ولی لحظاتی بعد از صفحه رادار محو شد.






      

اکنون در آبهای آزاد هم می‌توانیم دشمن را هدف قرار دهیم
خبرگزاری فارس: جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه تصریح کرد: آمریکایی‌ها بارها تجربه کرده‌اند که ما برای مورد اصابت قرار گرفتن آنها در همه جا هستیم ولی در هیچ جایی نیستیم که آنها بتوانند ما را مورد هدف قرار دهند.



به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، دریادار علی فدوی جانشین فرماندهی نیروی دریایی سپاه در پایان رزمایش پیامبر اعظم (ص) با حضور در جمع خبرنگاران ضمن ارائه گزارش کامل از مراحل مختلف این رزمایش اظهار داشت: همچون 30 سال گذشته الطاف خدا شامل حال ما شد و توانستیم تمام مراحل این رزمایش را طبق برنامه از پیش تعیین شده به اجرا دربیاوریم.
فدوی با بیان اینکه این رزمایش در یک مقطع زمانی ویژه انجام شد، گفت: همچون گذشته که رزمایش‌های مختلف در پی برخی تهدیدات دشمن در مقاطع زمانی ویژه صورت می‌گرفت این رزمایش نیز در پی تهدیدات احمقانه‌ برخی دشمنان صورت گرفت که طبق فرموده مقام معظم رهبری آنها چهره روباه‌منشانه و گرگ‌منشانه خود را در پی این تهدیدات به خوبی نشان دادند.
وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل بود که رزمندگان ما تدارک یک رزمایش بزرگ را در یکی از حساس‌ترین نقاط دنیا دیدند تا به آنها نشان بدهیم که هم توانمندی برقراری امنیت در منطقه را برای خود و کشورهای منطقه داریم و هم می‌توانیم حداکثر تهدید را برای دشمن اعمال کنیم.
جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه دشمن می‌خواهد از هر ابزاری که مربوط به آنها نیست و متعلق به کشورهای منطقه است، برای تسلط در دنیا استفاده کنند، تصریح کرد: ‌این مسئله مورد پسند کشورهای دنیا خصوصا کشورهای منطقه نیست و ما در این رزمایش نشان دادیم که توانمندی‌های جمهوری اسلامی در مقابله با دشمن به میزانی است که قادر هستیم نه تنها در جای جای خلیج فارس و تنگه هرمز بلکه در آب‌های آزاد توانمندی‌های خود را به منصه ظهور برسانیم.
فدوی با بیان اینکه این تهدیدات آمریکا و قدرت نظامی آن دریاپایه است، ‌افزود: امروز در پایان این رزمایش دیدیم که ما در نقاط مختلف و توسط سیستم‌های متعدد 5 موشک را به یک هدف واحد شلیک کردیم که همه آنها به هدف اصابت کرد.
وی خاطرنشان کرد: این بدان معنا است که هیچ هدفی هر چقدر هم به لحاظ ابعاد و توانمندی‌های سیستمی بزرگ باشد، در هیچ جایی وجود ندارد که مورد هدف و اصابت ما نباشد.
جانشین فرماندهی نیروی دریایی سپاه تصریح کرد:‌ آمریکایی‌ها بارها تجربه کرده‌اند که ما برای مورد اصابت قرار گرفتن آنها در همه جا هستیم ولی در هیچ جایی نیستیم که آنها بتوانند ما را مورد هدف قرار دهند.

تجهیزات دشمن قادر به منحرف کردن موشکهای دریایی ایران نیست

خبرگزاری فارس: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد: تجهیزات دشمن قادر به منحرف کردن موشکهای دریایی ایران نیست.



به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پس از مرحله آخر رزمایش پیامبر اعظم (ص) در جمع خبرنگاران حضور یافت و با ابراز رضایت از نتایج به دست آمده از شلیک موشکهایی چون صاعقه، نور و نصر گفت: این موشک‌ها ساخت داخلی و با بردهای متفاوت هستند که در دسته‌های مختلفی چون ساحل به دریا و دریا به دریا تقسیم بندی می‌شوند.
وی یادآور شد: این موشک‌ها قدرت پیدا کردن اهداف خود را با دقت فراوان دارند و بدین ترتیب می‌توانند با حرکت به سمت هدف و شیرجه بر روی آن، آن‌ها را مورد اصابت قرار دهند به گونه‌ای که تجهیزات دشمن نمی‌تواند آن‌ها را منحرف کند.
وحیدی به نقش مهم هواپیماهای بدون سرنشین در رزمایش پیامبر اعظم اشاره کرد و افزود: هواپیماهای بدون سرنشین جزء توانمندی‌های بومی ایران است و آنها با ارسال اطلاعات لازم به مرکز فرماندهی کمک فراوانی به نیروهای مسلح می کنند.
وزیر دفاع اضافه کرد: تولید و آزمایش مهمات هوشمند لیزری در این رزمایش از دیگر موفقیتهای نیروهای مسلح در این رزمایش بود که می‌توانند با دقت صددرصد هدف را مورد اصابت قرار دهد.
سردار وحیدی برگزاری چنین رزمایشهایی را دارای یک پیام برای کشورهای منطقه یعنی صلح و امنیت و یک پیام برای کشورهای فرامنطقه‌ای توصیف کرد و گفت: این رزمایش یک هشدار جدی برای آن‌هاست که فکرهای شوم را در سر نپرورانند و تلاش نکنند امنیت منطقه را مخدوش کنند.
وزیر دفاع در خصوص تهدیدات غرب علیه سپاه نیز با تاکید بر اینکه سپاه از ابتدا در مقابل تجاوزطلبی‌ها ایستاده است و باز هم می‌ایستد و این مساله طبیعتا خوشایند دشمنان این مرز وبوم نیست، گفت: هرچه دشمن علیه سپاه بگوید نشانه حقانیت سپاه است؛ حقانیت سپاه از اول با مخالفت دشمنانش همراه بوده است و همیشه بزرگترین دشمنان سپاه، رژیم صهیونیستی و رژیم متجاوز آمریکا بوده‌اند و امروز نیز چنین است. ما می‌بینیم که اولین شهید سپاه یعنی فرمانده سپاه یزد که امروز در سالگرد شهادت ایشان هستیم نیز توسط همین متجاوزین به شهادت رسید.
شلیک موفق موشک بهینه‌ شده با برد بیش از 300 کیلومتر

خبرگزاری فارس: شلیک موفق موشک بهینه‌ شده با برد بیش از 300 کیلومتر از جمله آخرین اقدامات نیروی دریایی سپاه در رزمایش پیامبر اعظم (ص) بود.



به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس، پس از شلیک موفق موشک‌های نور (از لانچری در ساحل) و نصر (از یک شناور نیروی دریایی) یک موشک‌ ساحل به دریا دور برد با برد بیش از 300 کیلومتر با موفقیت شلیک و همچون انواع دیگر موشک‌ها، به یک هدف واحد اصابت کرد. البته در این مرحله، برد نهایی این موشک بهینه‌شده مورد استفاده قرار نگرفت و فقط بررسی قدرت تخریب و امکان شلیک همزمان موشک‌ها آزمایش شد.
این مرحله از رزمایش با شلیک همزمان 5 موشک به پایان رسید.




      

شلیک موفقیت آمیز موشک های کروز "صاعقه" ، "نور" و "خاتم "
در مرحله چهارم و نهایی رزمایش پیامبر اعظم 5 امروز یکشنبه موشک های کروز ساحل به دریا ، صاعقه و خاتم و همچنین موشک های کروز سطح به سطح (دریا به دریا) به نام نور شلیک شدند و به طور همزمان شناوری واقعی و متحرک را در دریای عمان مورد اصابت قرار دادند.
در مرحله چهارم و نهایی رزمایش پیامبر اعظم 5، امروز دو فروند موشک کروز صاعقه و خاتم از ساحل به دریا و دو فروند موشک کروز نور از روی شناورهای تندر ، شناوری واحد، واقعی و متحرک را در دریای عمان به طور همزمان مورد اصابت خود قرار دادند.
در همین راستا :
شلیک موفق موشک بهینه‌ شده با برد بیش از 300 کیلومتر
پس از شلیک موفق موشک‌های نور (از لانچری در ساحل) و نصر (از یک شناور نیروی دریایی) یک موشک‌ ساحل به دریا دور برد با برد بیش از 300 کیلومتر با موفقیت شلیک و همچون انواع دیگر موشک‌ها، به یک هدف واحد اصابت کرد. البته در این مرحله، برد نهایی این موشک بهینه‌شده مورد استفاده قرار نگرفت و فقط بررسی قدرت تخریب و امکان شلیک همزمان موشک‌ها آزمایش شد.
الجزیره:
ایران آمادگی رویارویی با بدترین گزینه احتمالی را دارد
خبرگزاری فارس: شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی از رزمایش پیامبر اعظم 5 در خلیج فارس و تنگه هرمز، تاکید کرد: ایران آمادگی مواجهه با بدترین گزینه احتمالی را دارد.
به گزارش مانیتورینگ فارس، شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی از آخرین روز رزمایش پیامبر اعظم 5 در آبهای خلیج فارس و تنگه هرمز، خبر آزمایش 4 نوع از موشک‌های دریایی جدید توسط سپاه پاسداران را اعلام کرد.
این شبکه از قول مصطفی صفاری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران خبر داد که در بین این موشک‌ها یک موشک ساخت داخل است که قدرت تخریب بالایی دارد و هم از ساحل و هم از عرشه کشتی قابل شلیک است.
الجزیره در ادامه این گزارش افزود: مانور آبی ایران در خلیج [فارس] در حال نزدیک شدن به روزهای پایانی است و مرحله کنونی آن که مشتمل بر شلیک آزمایشی موشک های جدیدی است که برای اهداف دریایی در نظر گرفته شده است.
این شبکه با پخش بخشی از اظهارات سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران درباره این رزمایش پرداخت.
جلیلی در جمع خبرنگاران گفته بود: این رزمایش پیامی است که دربردارنده امنیت، ثبات، صلح و محبت در منطقه است و پیام دوم آن این که کشورهای منطقه توان تامین امنیت منطقه را دارند.
خبرنگار الجزیره در ادامه با اشاره به آمادگی ایران برای هرگونه گزینه احتمالی که توسط منتقدین برنامه هسته‌ای ممکن است به اجرا دربیاید، افزود: ایران آمادگی مواجهه با بدترین احتمال را دارد و آماده بازکردن جبهه جدید برای دفاع از حملات دشمن است.
این شبکه در ادامه این گزارش با اشاره به سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران به قاره سیاه، گزارش داد: ایران این سفر را جزئی از طرح بزرگتر برای گسترش روابط با دیگر کشورهای این قاره دانسته است.
الجزیره با اشاره به توافقات صورت گرفته اقتصادی و دیپلماتیک بین تهران و کشورهای آفریقایی در طی دو سال گذشته این توافقات را در راستای منافع اقتصادی تهران در افریقا دانست و آن را راهی برای خروج از تنگناهای اقتصادی که علیه ایران ایجاد شده دانست.
این شبکه با اشاره به تلاش جمهوری اسلامی ایران برای بهره‌مند شدن از بازار آفریقا بر رقابت غرب برای رسیدن به این بازار تاکید کرد.
الجزیره در حالی که مدعی شد، سفر احمدی نژاد به آفریقا تلاشی پیش دستانه برای خروج از تنگناهای دیپلماتیک است که غرب علیه ایران فراهم کرده است، ین سفرها را با تحرکات ایران در آمریکای لاتین در یک راستا دانست.
این شبکه با بیان اینکه سفر رئیس جمهور ایران به اوگاندا از اهمیت بیشتری برخوردار است، تصریح کرد: اوگاندا یکی از کشورهای دارای کرسی غیر دائم در شورای امنیت است که رای آن برای ایران دارای اهمیت است.




      

ورود یگانهای مقابله با جنگ الکترونیک به رزمایش پیامبر اعظم (ص)
یگانهای مقابله با جنگ الکترونیک از امروز به رزمایش پیامبر اعظم (ص) ملحق شدند.                         
                              
                                                      
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس، پس از اجرای عملیاتهای مختلف در رزمایش دریایی پیامبر اعظم (ص) سپاه پاسداران، در مرحله جدید که از صبح امروز جمعه آغاز شده، نیروهای متخصص هوافضای سپاه پاسداران به صحنه رزمایش آمده و با استفاده از تجربیات و فناوری نوین در اختیار، به مقابله با اقدامات جنگ الکترونیک دشمن فرضی پرداختند.
هدف از این اقدامات آن بود که اقدامات صورت گرفته توسط دشمن فرضی نتواند سامانه‌های راداری موجود در منطقه را مختل کند.
همچنین با حضور یگانهای نیروی هوافضای سپاه، همه سامانه‌های راداری موجود در خلیج فارس به صورت ترکیبی برای شناسایی دشمن ایفای نقش کردند که موجب هم‌افزایی توانایی‌های این سامانه‌ها شد.


قایق های تندرو سپاه پاسداران رکورد جدیدی را در رزم دریایی ثبت کردند

بندرعباس ـ قایق های تندرو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تصرف ناو دشمن فرضی در کمتر از 30دقیقه،رکورد جدیدی را در رزم دریایی جهان ثبت کردند.       
به گزارش خبرنگار ایرنا از منطقه رزمایش پیامبر اعظم 5 در خلیج فارس و تنگه هرمز،بیش از 300شناور راکت انداز و موشک انداز سپاه پاسداران با حمله هماهنگ به ناو دشمن فرضی،در کمتر از 30 دقیقه و درمقابل دهها خبرنگار شبکه های درون مرزی و برون مرزی ایران،این ناو را تصرف کرده و پرچم جمهوری اسلامی را بر فراز آن به اهتزاز درآوردند.
سخنگوی این رزمایش استفاده صد درصد از ادوات و تجهیزات جنگی بومی را یکی از مهمترین ویژگی های این عملیات اعلام کرد.
دریاداردوم پاسدار علیرضا تنگسیری افزود:تجهیزات به کار گرفته شده در این مرحله از رزمایش که شامل انواع شناورها در کلاس‌های مختلف می‌باشد، تنها بخشی از توان دفاعی جمهوری اسلامی است.
وی تصریح کرد:با به کارگیری انبوه شناورهای دریایی در این مرحله از رزمایش،امروز تمامی سطح خلیج فارس تحت پوشش شناورهای تندرو سپاه پاسداران قرار دارد.
فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران همچنین به عملیاتی شدن شناور هوشمند و رادارگریز سپاه به نام "یامهدی " در این رزمایش اشاره کرد و افزود:این امر توان دفاعی نیروی دریایی سپاه را تا حد زیادی افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس، با شروع عملیات مین‌ریزی در منطقه رزمایش پیامبر اعظم (ص) غواصان ورزیده‌ نیروی دریایی سپاه با تجهیزات نوین رزمی در عمق آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز حضور یافته و تبحر خود را در مین ریزی گسترده و عملیاتی به نمایش گذاشتندو این هشدار را به دشمن می دهند که امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز یا برای همه یا برای هیچ کس.
این عملیات مهم با مین‌های غواصی حملی انجام شد که از قدرت تخریبی بالا و تکنولوژی مدرنی برخوردار است.
در کنار این نیروهای ورزیده سپاه، نیروهای محلی بسیجی نیز به علت آشنا بودن با منطقه در این عملیات شرکت داشتند. آنها توسط یگانهای نیروی دریایی آموزش‌های سخت و حساس غواصی، مین ریزی و جمع آوری و خنثی سازی انواع مین ها را دیده‌اند و همراه با غواصان سپاه به اجرای این عملیات مهم پرداختند.
اجرای عملیات چسباندن مین به انواع شناورهای سطحی و نیم سطحی دشمن فرضی، تصویربرداری از واحدهای زیرسطحی دشمن فرضی و رهگیری و شناسایی آنها، این عملیات غواصان را تکمیل کرد.
به گزارش فارس، قریب 30 شناور مین ریز و دهها غواص نیروی دریایی سپاه در این بخش از رزمایش پیامبر اعظم (ص) حضور داشتند.
سردار حاجی‌زاده در گفتگو با فارس:
پهپاد رادارگریز و بمب افکن سپاه امسال عملیاتی می‌شود
خبرگزاری فارس: فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران از ساخت هواپیمای بدون سرنشین بمب افکن و رادارگریز در این نیرو خبر داد.


سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در حاشیه مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم (ص) در گفتگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس با اشاره به حضور بمب‌افکن‌های این نیرو در این مرحله از رزمایش، پشتیبانی رزمی یگانهای زمینی و سطحی ار از جمله وظایف نیروی هوافضا در رزمایش‌ها خواند و افزود: یگانهای پهپاد (هواپیماهای بدون سرنشین) سپاه نیز حضوری موفق در مراحل گذشته رزمایش داشتند.
وی استفاده از رادارها و سامانه‌های جدید در رهگیری و شناسایی موقعیت جغرافیایی دشمن را از دیگر ابتکارات نیروی هوافضای سپاه پاسداران اعلام کرد و افزود: انشاء الله نیمه دوم امسال هواپیمای بدون سرنشین بمب افکن و رادارگریز سپاه عملیاتی می‌شود.

سردار صفاری در گفتگو در فارس:
4 نوع موشک دریایی فردا در رزمایش پیامبر اعظم شلیک می‌شود
خبرگزاری فارس: فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: 4 نوع موشک دریایی فردا در رزمایش پیامبر اعظم (ص) شلیک می‌شود.



 

سردار مرتضی صفاری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در گفتگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس با اشاره به برگزاری موفق 3 مرحله از رزمایش بزرگ پیامبر اعظم (ص) گفت: بررسی‌های اولیه تیم نظارت حکایت از موفقیت مراحل مختلف و رسیدن به نتایج مد نظر بوده است.
وی مرحله بعدی رزمایش را شلیک موشک‌های ساحل به دریا طی روز یکشنبه اعلام کرد و افزود: 4 نوع موشک دریایی انتخاب شده است و انشاء الله فردا با موفقیت شلیک خواهند شد.
فرمانده نیروی دریایی سپاه، یکی از این موشک‌ها را موشک نصر معرفی کرد.
موشک نصر یک از نوع موشک‌های کروز بوده و قادر است شناورهای تا حجم 3 هزار تن را منهدم کند. این موشک در کلاس موشک‌های کوتاه برد می‌باشد که در حال حاضر قابلیت شلیک از ساحل و انواع شناورها را دارد و در آینده نزدیک امکان شلیک از بالگرد و زیردریایی نیز به قابلیت‌های تاکتیکی آن اضافه می‌شود.
سردار صفاری به خبرنگار فارس یادآور شد: متخصصان دفاعی کشور ویژگی‌هایی چون برد و قدرت این موشک‌ها را افزایش داده‌اند و ما در مرحله جدید رزمایش، قابلیت‌های این موشک‌ها را به طور عملیاتی مشاهده خواهیم کرد.


سردار پاکپور خبر داد:
آزمایش گلوله‌های جدید توپخانه در رزمایش پیامبر اعظم
خبرگزاری فارس: فرمانده نیروی زمینی سپاه از آزمایش گلوله‌های جدید توپخانه در رزمایش پیامبر اعظم(ص) خبر داد.



به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در حاشیه رزمایش پیامبر اعظم(ص) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: عملیات آتش توپخانه دوربرد با گلوله‌های جدید سنگین در سومین مرحله از رزمایش، به صورت دقیق انجام شد.
فرمانده نیروی زمینی سپاه در ادامه با بیان اینکه این گلوله‌ها در نیروی زمینی به تولید انبوه رسیده است، تصریح کرد: این گلوله‌های جدید، قابلیت نقطه‌زنی و مورد اصابت قرار دادن اهداف در فاصله‌های دور را به طور دقیق دارد که امروز در مرحله‌ سوم رزمایش مورد آزمایش قرار گرفت.
پاکپور خاطرنشان کرد: دفاع مستحکم از سواحل و جزایر خلیج فارس به صورت هماهنگ با انجام عملیات یگان‌های رزم سطحی دریا، مقابله با هلی‌برن‌های عملیاتی دشمن و آزمایش تاکتیک‌های رزم ناهمطراز از دیگر محورها و اهداف عملیات ترکیبی سپاه در این مرحله از رزمایش است.
رزمایش امروز سپاه در محل تردد اکثر کشتی‌های نفتکش دنیا انجام شد
خبرگزاری فارس: مرحله زمینی رزمایش پیامبر اعظم (ص) سپاه در محلی انجام شد که تردد اکثر کشتی‌های نفتکش دنیا از آن انجام می‌شود.

 
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس، دشمن فرضی در این مرحله از رزمایش، برای نفوذ به عمق ساحل جمهوری اسلامی ایران، عملیات هلی برن در عقبه نیروهای خودی انجام می‌دهد و تهاجم همه جانبه نیروی زمینی سپاه پاسداران برای موفق نشدن دشمن و همچنین انجام عملیات ضد هلی برن و اجرای آتش پر حجم به عمق مواضع دشمن، جلوه‌ای خاص به رزمایش امروز داد.
در این مرحله فرض بر اینست که درگیری شدید میان نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی دشمن، برای باز نگهداشتن تنگه هرمز به وجود آمده است و دشمن برای کاهش حجم آتش و همچنین پیشروی خود تلاش می کند سرپلی از شرق تنگه هرمز باز کند و به تثبیت مواضع خود بپردازد.
به گزارش فارس، ساحل شرقی‌ترین نقطه تنگه هرمز تا کشور عمان، 52 کیلومتر فاصله دارد و بیشترین کشتی‌های نفتکش و تجاری از آبراهه تنگه هرمز حرکت می‌کنند که دقیقاً همین نقطه‌ای است که رزمایش در حال برگزاری است. ساحل شرقی تنگه هرمز محل عبور بیشترین کشتی‌های نفتکش و تجاری است.
طول ساحل این مرحله از رزمایش که شاهد آتش پرحجم نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، 130 کیلومتر است و سپاه با تاکتیکی بسیار نوین با برقراری لایه‌های مختلف دفاعی از جمله لایه‌های نقطه‌ای و موزائیکی، دشمن را مجبور به عقب نشینی می‌کند.
در این مرحله عملیات، نیروهای ویژه و واکنش سریع سپاه که نیروهایی خودکفا و خوداتکا هستند، تلاش می‌کنند با امکانات نوینی که در اختیار دارند، سیستم فرماندهی و انسجام دشمن را مختل کنند.
سردار عبدالله عراقی جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه و سخنگوی بخش زمینی رزمایش پیامبر اعظم (ص) در این خصوص به فارس گفت: این مرحله از رزمایش به صورت "دفاع از ساحل " و به انحاء مختلفی چون نقطه‌ای و پوششی انجام می‌شود.
وی یادآور شد: عملیات زمینی امروز با پشتیبانی بخشی از نیروی هوایی سپاه برگزار شده است.
در مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم(ص) آزمایش شد
حمله موفق توپخانه‌های سپاه به یگانهای شناور دشمن فرضی
خبرگزاری فارس: توپخانه‌های سپاه با هدف قرار دادن یگانهای شناور دشمن فرضی، شیوه نوینی از مقابله با این تجهیزات را به نمایش گذاشتند.
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس، در ادامه رزمایش پیامبر اعظم (ص) که در آبهای خلیج فارس و تنگه هرمز در حال برگزاری است، پس از تک موفق یگانهای واکنش سریع نیروی زمینی سپاه پاسداران و عقب نشینی مهاجمان دشمن فرضی، واحدهای توپخانه وارد عمل شدند.
این واحدها با استقرار در مناطق امن، آتش سنگینی را روی شناورهای دشمن ایجاد کرده و تلاش کردند با تجهیزات نوین و گلوله‌های ویژه، یگانهای شناور دشمن فرضی را منهدم کنند.
نتایج به دست آمده از این شیوه تاکتیکی نوین، مورد استقبال فرماندهان عالی‌رتبه حاضر در آخرین مرحله رزمایش پیامبر اعظم (ص) قرار گرفت.
سردار عراقی مرحله سوم رزمایش پیامبر اعظم(ص) 5 را تشریح کرد:
عملیات پیچیده نیروهای زبده سپاه برای مقابله با عملیات هلی‌برد دشمن فرضی
سپاه نیوز: جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه تاکید کرد: یگانها و تکاوران نیروی زمینی سپاه موفق شدند تجاوز نیروهای دشمن فرضی روی سواحل خلیج فارس و تنگه هرمز را به طور صد در صد با شکست مواجه سازند.
به گزارش خبرنگار سپاه نیوز سردار سرتیپ پاسدار عبدالله عراقی صبح امروز در پایان مرحله سوم رزمایش پیامبر اعظم (ص) 5 و در جمع خبرنگاران گفت: نیروی زمینی سپاه امروز به عنوان یک نیروی چابک و جنگنده آماده است که هر گونه تهدید از سوی دشمنان را با قدرت و قوت پاسخ دهد، بنابراین نیروهای زبده ما با آموزشهای تخصصی به آمادگی کامل دست یافته و ضرورت داشت این آموخته‌ها در میدان عمل در یک رزمایش بزرگ اجرا به بوته آزمایش گذاشته شود.
وی با تشریح عملیاتهای صورت گرفته در مرحله سوم رزمایش پیامبر اعظم (ص) 5 گفت: مراحل مربوط به نیروی دریایی سپاه پاسداران توسط نیروهای ما در سواحل دور و نزدیک انجام شد و با فرض اینکه دشمن فرضی با نیروی دریایی سپاه درگیر و بخشی از نیروهای دشمن موفق به عبور شده و می خواهند خود را به ساحل برسانند تا نیروی زمینی سپاه وارد عمل شده تا توان عملیاتی دشمن را با قدرت سرکوب کند.
وی خاطر نشان کرد: این عملیات کار بسیار سخت و پیچیده‌ای بود، چون فرض ما این بود که نیروی دشمن خود را به پنج کیلومتری ساحل رسانده و شناورهای سنگین در حال نقل و انتقال نیروها جهت رسیدن به ساحل هستند و همزمان با این جابجایی‌ها دشمن اقدامات متعددی را شروع کرد که بمبارانهای فرشی و هلی برد نیروها به نقاط حساس از آن جمله است بنابراین نیروهای واکنش سریع و زبده خودی برای مقابله با دشمن همزمان باید چند عملیات را انجام می‌دادند.
سردار عراقی توضیح داد: دفاع از ساحل دور در عمق 5 کیلومتری و دیگری دفاع از ساحل نزدیک که با موانع و آتش‌های مؤثر، حجیم و دقیق، مستقیم و منحنی و با استفاده از گلوله‌ها و موشکهای هوشمند، دشمن را در مرحله اول و در عمق پنج کیلومتری مورد تاخت قرار داد تا لبه ساحل که در آنجا هم با مسلح کردن زمین موانعی را پیش‌بینی کردیم که دشمن مجبور شد با زمین بجنگد از جمله تاکتیکهای نیرو های خودی بود.
وی اضافه کرد؛ پس از نفوذ دشمن و سرپل گیری ما به اندازه کافی و به صورت ناهمتراز نیروها را در مواضع امن مستقر کردیم به طوری که هر کدام از این نیروها به طور خود اتکاء عمل می‌کردند اما در کل همه به یک هدف ختم می‌شد و آن انسداد دشمن، انهدام دشمن و در نهایت تعقیب دشمن بود به طوری که برخی از عناصر دشمن و دستگاههای زرهی آنها که موفق شدند عبور کنند نیز توسط مین‌های کارگذاشته شده که به صورت اتوماتیک عمل می‌کردند، منهدم شدند.
سردار عبدا... عراقی افزود: آخرین کاری که انجام دادیم یک نمونه از عملیات ضد‌هلی‌برد بود. دشمن ابتدا یک نقطه را هدف قرار داد تا ما را فریب دهد و حواس ما را به آن نقطه پرت کند بلافاصله بعد از آن هلی کوپتر اصلی دشمن وارد صحنه شد و نیروهای خود را پیاده کرد.
به محض پیاده شدن نیروهای دشمن با آتش سنگین ، تله‌های انفجاری و نیز گروههای تاخت ضد هلی برد که پیش بینی کرده بودیم در کمترین زمان موفق شدیم دشمن را منهدم ساخته و تک تیر اندازهای ما نیز نیروهای پراکنده دشمن فرضی را که در شیارها و عوارض طبیعی زمین پنهان شده بودند هدف قرار داده و نابود کردند.و این در شرایطی بود که تمام سلاحها و مهمات بصورت واقعی استفاده شدند.
جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه با اعلام خبر دستیابی صد در صدی به تمام اهداف پیش‌بینی شده این مرحله از رزمایش تصریح کرد: الحمدا... به یاری امام زمان (عج) و برکت خون شهداء به تمام اهدافی که پیش‌بینی کرده بودیم رسیدیم و خوشحالیم که فشار شش ماهه‌ای که در تمرینات و آموزشها به نیروهای خود آوردیم در این رزمایش جواب داد و ثمرات آن در میدان عمل به وضوح دیده شد.
وی تاکید کرد: البته تنها یک قرارگاه عملیاتی ما به عنوان قرارگاه مدینه و یک لشکر عملیاتی نیز به نام لشکر سید الشهداء در این مرحله از رزمایش وارد عملیات شد و تمام زحمات بر دوش آنها بود که فرماندهان سپاه از نحوه عملکرد فرماندهان قرارگاه مدینه و لشکر سیدالشهداء رضایت کامل داشتند.
هواپیمای بدون سرنشین استفاده شده در رزمایش پیامبر اعظم تولید انبوه خواهد شد
به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، سردار سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده روز شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اعزامی ایرنا افزود: نیروی هوافضای سپاه در رزمایش پیامبر اعظم 5 و در کنار بقیه نیروهای سپاهی، ماموریت‌هایی را در بخش هوایی و ترابری نیروهای خارج منطقه و حین برگزاری رزمایش بر عهده دارد.
وی با اشاره به اینکه نیروی هوافضای سپاه پاسداران در رزمایش پیامبر اعظم 5 ماموریت پشتیبانی نزدیک در نیروهای سطحی دریایی و زمینی سپاه را بر عهده دارند، تصریح کرد: با استفاده از هواپیماهای بمب‌افکن پشتیبانی نزدیک و هلی‌کوپترهای تک و هجومی ماموریت خود را به طور کامل انجام داده و در طی چند روز رزمایش اهداف تعیین شده برای نیروی هوافضای سپاه، به صورت کامل محقق شده است.
سردار حاجی‌زاده با اعلام اینکه از هواپیماها پهباد جدید بدون سرنشین این نیرو در رزمایش پیامبر اعظم مورد آزمایش قرار گرفت اظهار داشت: این هواپیماهای جدید در آینده‌ای نزدیک به صورت انبوه تولید خواهد شد که البته در رزمایش پیامبر اعظم 5 به صورت پرتعداد از این پهبادها استفاده شده است.
وی یکی از ویژگی‌های پهبادهای جدید نیروی هوافضای سپاه را مداومت پروازی بالا دانست و تصریح کرد: این پهبادها می‌توانند منطقه عملیاتی را به صورت کامل شناسایی و کنترل کرده که در رزمایش پیامبر اعظم 5 توانستند با انتقال اطلاعات لحظه‌ای کار را برای هدایت نبرد توسط فرماندهان، ساده و با تجزیه و تحلیل داده‌ها بر اساس آنها اقدام و دستور لازم را صادر کنند.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران ادامه داد: در رزمایش پیامبر اعظم 5 پوشش پدافند هوایی منظم رزمایش و مسئولیت دفاع هوایی از پهنه خلیج‌فارس با بکارگیری امکانات گسترده راداری، جنگ الکترونیک، سیستم موشکی زمین به هوا و توپخانه بر عهده این نیرو بوده است.
وی یکی از اهداف مهم نیروی هوافضای سپاه پاسداران در رزمایش پیامبر اعظم 5 را اجرای عملیات مشترک نزدیک با نیروی دریایی سپاه عنوان کرد و افزود: در این ماموریت نیز نیروی هوافضای سپاه بسیار خوب عمل کرد که البته در گذشته به صورت منفرد از عملکرد نیروها و یگان‌های خود اطمینان کامل داشتیم ولی مانورهای مشترک شرایط خاص خود را دارد و اینچنین فرصت‌ها در طول سال کم پیش می‌آید.

     


     


     


نصر1




      

در پایان مرحله اول رزمایش پیامبر اعظم5
شناورهای تندرو سپاه ناو دشمن فرضی را در خلیج فارس منهدم کردند

خبرگزاری فارس: در پایان مرحله اول پیامبر اعظم 5 یک ناو واقعی توسط ناوگان دریایی سپاه پاسداران به طور کامل منهدم شد.


به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس اعزامی به منطقه عمومی رزمایش دریایی پیامبر اعظم 5 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان مرحله اول این رزمایش یک ناو جنگی واقعی توسط شناورهای نیروی دریایی سپاه به طور کامل منهدم شد.
در این مرحله از رزمایش که با مانور 313 فروندی انواع قایق‌های تندرو موشک انداز،‌اژدر افکن، راکت انداز، شناورهای ویژه و شناورهای حامل تکاوران نیروی دریایی و غواصان آغاز شد، شناورهایی تندرو در قالب کلاس‌های مختلف در دسته‌های متعدد به انجام عملیات شناسایی رهگیری، محاصره و اجرای عملیات تیر اندازی به سمت نیروهای دشمن فرضی کردند.
در این مرحله از رزمایش شناورهای موشک امداد و راکت‌ انداز تندروی نیروی دریایی سپاه اقدام به محاصره، تصرف و انهدام کامل یک ناو جنگی واقعی کردند که این ناو از لحاظ اندازه و کلاس مشابه بسیاری از ناو‌های حاضر در منطقه بود. 50 فروند از انواع قایق‌های تندرو راکت انداز در 5 مرحله با حجم و آتش بالا به سمت این ناو شلیک و آن را منهدم کردند. با انهدام این ناو متعلق به دشمن فرضی که به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران وارد شده بود مرحله اول رزمایش پیامبر اعظم 5 به پایان رسید.
این برای اولین بار است که یک ناو واقعی در رزمایش دریایی به طور کامل منهدم می‌شود.
همچنین در این مرحله برای اولین بار شناور هوشمند و رادار گریز جدید «یا مهدی» متعلق به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز عملیاتی شد این شناور که به دلیل حجم کوچک، سرعت فوق سریع و قدرت مانور بالا قابلیت رادار گریزی را نیز دارد توسط نیروهای متخصص داخلی کشورمان ساخته و در سپاه پاسداران به تولید انبوه رسیده است.
بنابراین گزارش بسیاری از مقامات عالیرتبه کشوری و لشکری با حضور در منطقه عملیات مختلف این مرحله را از نزدیک مشاهد کردند.
مرحله دوم رزمایش دریایی پیامبر اعظم 5 بعد از ظهر امروز برگزار خواهد شد.


چ



 

حاشیه های رزمایش پیامبر اعظم 5

مهر: بیش از یکصد نفر از اصحاب رسانه از جمله خبرنگار، عکاس ، گزارش و تصویربردار نزدیک به 6 ساعت بر روی شناور سفیر برای ثبت اقتدار نیروی دریایی سپاه در حفظ و حراست از امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز آبهای نیلگون جنوب کشور را در می نوردیدند.
مرحله نخست رزمایش پیامبر اعظم 5 که با اهداف ارتقا توان طرح ریزی و همانگی عملیات های مشترک در سطح منطقه خلیج فارس، ارتقا توان پاسخگویی سریع و سخت در مقابل تهاجمات احتمالی و همچنین ایجاد قابلیت در بکارگیری سریع نیروهای بسیج و شکل گیری دفاع بومی صبح امروز پنجشنبه توسط نیروی دریایی سپاه برگزار شد حاشیه های خواندنی به همراه داشت که به برخی از آنها اشاره می کنیم:
* اصحاب رسانه در ناوتیپ موشک انداز 110 تندر واقع در منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران برای عزیمت به منطقه عملیاتی در خلیج فارس سوار بر شناور سفیر شدند که با سرعت 25 کیلومتر در ساعت حرکت می کرد .
* نکته جالب توجهی این بود که بر روی درب ورودی شناور مدرن خدماتی لجستیک سفیر نوشته شده بود: "لطفا با کفش وارد نشوید"به طوری که همه برای رفتن به داخل این شناور کفش های خود را از پا در می آورند.
* قبل از شروع رزمایش، عملیات صورتبندی 313 شناور در کلاس های گوناگون ، ناوچه های موشک انداز و قایق های تندرو انجام شد و بعد از آن عملیات شناسایی توسط 50 قایق تندرو صورت گرفت.
* عملیات تصرف ناو دشمن فرضی توسط کماندوهای نیروی دریایی سپاه که در داخل بالگردها و قایق های تندرو بودند، انجام شد.
* زمان ریختن آتش سنگین و شلیک موشک به ناو فرضی با مصاحبه خبرنگاران با سردار علیرضا تنگسیری فرمانده منطقه یکم دریایی نیروی سپاه و سخنگوی رزمایش متقارن شد.
* برای نخستین بار در رزمایش نیروی دریایی سپاه از قایق های فوق سریع و هوشمند با قابلیت تخریبی بسیار بالا که مجهز به فناوری رهگیری شناورهای دشمن بودند، استفاده شد.
* همچنین قایق های تندرو حامل غواصان و جت اسکی از دیگر شناورهایی بودند که در این عملیات  مورد استفاده قرار گرفتند.
* در این رزمایش که برای اولین بار از یک ناو مستهلک به عنوان ناو دشمن فرضی در نظر گرفته شده بود استفاده شد و پس از اصابت صدها موشک توسط دهها شناور موشک انداز و راکت انداز نیروی دریایی سپاه به صورت نسبی منهدم شد و انهدام کامل این ناو دشمن فرصتی زمانی صورت گرفت که قایق حاوی مواد منفجره  به این ناو اصابت کرد و دیگر نیازی به اجرای مانور  شلیک اژدر برای انهدام کامل و غرق آن در آب های خلیج فارس نبود.
* عده ای تصویربرداران و عکاسان خبری برای ماندگار کردن لحظات تاریخی سوار بر قایق های تندرو و شناور ناصر 110 شدند تا بتوانند از ابعاد مختلف انهدام ناو فرضی دشمن را به تصویر بکشند.
* رزمایش پیامبر اعظم 5 دو روز آینده نیز در منطقه برگزار خواهد شد و شنیده شده که قرار است  سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از اعضای این کمیسیون از روند برگزاری مانور پیامبر اعظم 5 که توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران در حال برگزاری است، بازدید به عمل آورند.
واکنش یک نظامی آمریکا به مانور ایران: تلاش می‌کنیم سر راه هم قرار نگیریم!
  یک مقام نظامی آمریکا گفت طی روزهای اخیر ایالات متحده شاهد بود که ایران در حال نقل‌وانتقالات زمینی و هوایی است که مشخص شد این اقدامات برای تمرین بزرگی صورت گرفته است.
به گزارش خبرآنلاین، روز چهارشنبه شبکه خبری «سی.ان.ان.» در گزارشی در مورد رزمایش نیروی دریایی سپاه در تنگه هرمز نوشت «ایالات متحده مراقب خواهد بود که ببیند آیا این رزمایش شامل منطقه تنگه هرمز نیز خواهد بود یا نه».
یک مقام نظامی ارتش آمریکا که خواسته نامش فاش نشود به سی.ان.ان. یادآوری کرده در گذشته چندین مورد تمرین نظامی اتفاق افتاده، اما این رزمایش مورد توجه قرار گرفته چرا که سپاه پاسداران به صورت علنی در مورد آن صحبت می‌کند.
این شبکه خبری به نقل از برخی منابع نظامی نوشت نیروی دریایی سپاه نسبت به نیروی دریایی [ارتش] به شیوه نامتعاف‌تری عمل کرده است. اما مقامات آمریکایی مدعی شدند که نیروی دریایی آمریکا احتمال نمی‌دهند طی دوره تمرین تنشی صورت پذیرد.
سی.ان.ان. نوشت نیروی دریایی آمریکا هم‌اکنون در منطقه چندین رزمناو دارد، و به فرماندهان آنها اغلب یادآوری می‌شود اجازه ندهند هیچ گونه رویارویی با ایرانی‌ها رخ دهد. یک نظامی آمریکایی گفت «تلاش می‌کنیم سر راه هم قرار نگیریم».




      

رزمایش پیامبر اعظم (ص) 5 در منطقه عمومی خلیج فارس و تنگه هرمز آغاز شد

بندرعباس- رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) 5 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دقایقی پیش در منطقه عمومی خلیج فارس و تنگه هرمز آغاز شد.
به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار اعزامی ایرنا به بندرعباس، در مرحله اول این رزمایش قایق‌های تندروی سپاه اقدام به نمایش قدرت نظامی خود در تنگه هرمز کردند.
313 فروند از شناورهای تندرو، موشک انداز، راکت انداز، شناسایی ، تکاوری سپاه در نخستین مرحله از رزمایش پیامبر اعظم (ص) 5 حضور دارند.
حضور گسترده این شناورها تنها بخشی از قدرت منطقه یکم دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که جلوه خاصی به این رزمایش بخشیده است.
در مرحله نخست این رزمایش ، شناورهای تندروی سپاه که دارای قدرت ، سرعت، تخریب ، حجم آتش و توانایی اختفا در برابر رادارهای پیشرفته هستند، به دشمن فرضی حمله کردند.
این شناورها به شکلی طراحی و ساخته شده اند که با آموزش بسیجیان در هر نقطه و هر مکانی می توان به سادگی از آنها استفاده کرد.
در این مرحله از رزمایش 50 فروند از شناورهای شناسایی، هدف خود در آب‌های سرزمینی ایران که برای نخستین بار به شکل حقیقی طراحی شده است، شناسایی کرده و سپس یگان تکاوران دریایی سپاه با هشدارهای پی در پی و سرپیچی جنگی دشمن به این ناو حمله کرده و آن را محاصره و سپس تسخیر می‌کنند.
دستگیری یگان رزمی ناو دشمن فرضی، مهمات گذاری و انهدام آن توسط یگان های شناوری و تکاوری بخش دیگری از نخستین روز رزمایش پیامبر اعظم (ص) 5 بود.
 
نمایش قدرت شناور هوشمند و منحصر به فرد سپاه


نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نخستین بار شناور هوشمند و منحصر به فرد خود را با نام یا مهدی (عج)، در نخستین روز رزمایش بزرگ پیامبر اعظم 5 ، با موفقیت کامل عملیاتی کرد.
استفاده از شناورهای هوشمندی که به فناوری نوین و منحصر به فرد رهگیری و تخریبی مجهزند، قدرت نیروی دریایی سپاه را در دفاع از آب های همیشگی خلیج فارس و تنگه هرمز، دو چندان کرده است.
شناور فوق سریع یا مهدی (عج)، قادر است، به صورت هوشمند هدف را رهگیری کند و دور از رادارهای دشمن، به شناورهای متجاوز حمله ور شود و با قدرت تخریبی خود، هر نوع ناو و هدف سطحی را منهدم و غرق کند.
این شناور، به تولید انبوه صنایع دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رسیده است.
همچنین نمایش قدرت همزمان 313 فروند از شناورهای تندرو، موشک انداز، ‌شناسایی و تکاوری که فقط بخشی از قدرت دریایی منطقه یکم نیروی دریایی سپاه است، صحنه رزمایش بزرگ پیامبر اعظم 5 را جلوه ای خاص بخشیده است.
کارشناسان نظامی معتقدند: شناورهای تندروی سپاه با سرعت، قدرت تخریب، حجم آتشباری وسیع و توانمندی اختفاء در برابر رادارهای پیشرفته، کابوسی برای دشمن شده است.
استفاده از نیروی انسانی کمتر و تجهیزات پیشرفته تر از دیگر ویژگی های قایق های تندروی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
بکارگیری آسان، امکان تولید انبوه به صورت نامحدود و وسیع و آموزش گسترده بسیجیان برای استفاده از این شناورها، به قایقهای تندروی سپاه این امکان را داده است که به راحتی بتوانند به صورت انبوه به سمت هر مهاجمی حمله ور شوند.
این قایق های تندرو از فرماندهی متمرکزی برخوردار نیستند و هر یگان در تصمیم گیری در شرایط خاص و شرایط منطقه ای، خوداتکاء است.
در این مرحله از رزمایش، نخست 50 فروند از شناورهای تندرو هدف خود را در آبهای سرزمینی ایران که نخستین بار یک ناو جنگی حقیقی است، شناسایی کردند، سپس یگان های تکاور دریایی سپاه، پس از هشدارهای پی در پی و سرپیچی ناو جنگی دشمن فرضی، به این ناو حمله ور شدند و آن را محاصره و تسخیر کردند.
دستگیری یگان رزم ناو دشمن فرضی، مهمات گذاری و انهدام آن با شناورهای هوشمند سپاه، بخش دیگری از نمایش قدرت امروز سپاهیان دریادل بود.





      




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی