سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر





بدون کمک موشک-هدف "استریژ" و "کابان" امکان آزمایش تمام و کمال سیستم های دفاعی موشکی مانند سیستم پدافند موشکی "اس- 400" که قرار است 19 فوریه در نزدیکی "آستاراخان" مورد آزمایش قرار گیرد، وجود نخواهد داشت.
"سرگی گالینوف" فرمانده واحد "15683" نیروی موشکی روسیه  گفت:" این یک نوع خاص از تجهیزات ارتش روسیه است. تجهیزات تمرینی که به کمک آنها می توان نحوه رهگیری و انهدام اهداف توسط سیستم های پدافند موشکی را تمرین کرد".
گالینوف گفت:
" موشک-هدف  سلاح جنگی بشمار نمی روند. سیستم هدایت آنها تغییر کرده است. آنها کاربردهای مختلفی مانند شبیه سازی اهداف در ارتفاع پایین، اهداف سریع و اهداف بالستیک دارند که جهت آزمایش رهگیری و انهدام توسط سیستم پدافند موشکی مورد استفاده قرار می گیرند".









در زمان آموزش سیستم های پدافند موشکی مدرن، موشک -هدف  "96-?6 کابان" مورد استفاده قرار می گیرد. "کابان"، پرواز موشک های بالستیک را شبیه سازی کرده و قابلیت پرواز با سرعت 800 متر در ثانیه را دارا می باشد.

به گفته گالینوف، کار با موشک -هدف "کابان" به دلیل رهگیری مشکل آن در هوا توسط سیستم های پدافند موشکی دشوار است .

براساس گفته های گالینوف، موشک هدف "استریژ 1-3?" با توجه به مشخصات فنی به موشک های کروز "تام هاوک" شبیه می باشد. این موشک در ارتفاع 300 متری پرواز کرده و با توجه به پستی و بلندی های منطقه قابلیت تغییر ارتفاع را دارا می باشد.

فرمانده واحد "15683" نیروی موشکی روسیه گفت:" در فاصله یک روز به آغاز مانور، تجهیزات نظامی به همراه موشک -هدف ها در منطقه مستقر شده و در فاصله 100 تا 150 کیلومتری محل استقرار سیستم پدافند موشکی قرار می گیرند. در آنجا موشک ها را برنامه ریزی کرده و برای شلیک آماده می کنند".
در مانورها و تمرینات اغلب موشک -هدف ها در زمان های از پیش تعیین شده پرتاب می شوند. خدمه سیستم پدافند موشکی اطلاعاتی در مورد آنکه کدام یک از موشک ها در چه زمانی پرتاب می شوند نخواهند داشت. رهگیری و انهدام هدف تنها در فاصله چند دقیقه انجام می گیرد.









      




 


وزارت دفاع آمریکا به تازگی جدیدترین تجهیزات خود در دنیای پرش با چترنجات را معرفی کرده‌ است.
این فناوری که حدود 500 هزار پوند هزینه در برداشته به چتربازان اجازه می‌دهد تا دور از خطرات دنیای واقعی، تمرینات خود را در دنیای مجازی ادامه دهند.
این تجهیزات محوری با نمایش صحنه‌های صف بستن در هواپیما، پرش به سمت بیرون و فرود ایمن به صورت مجازی به اعضای نیروی هوایی آمریکا کمک می‌کند هنر پرش با چتر نجات را به طور کامل فرابگیرند.
این ابزار آموزشی همچنین تعدادی از موقعیت‌های اضطراری را برای آشنایی افراد اجرا می‌کند تا فرد بتواند به طور واقعی در شرایط ایمن شبیه‌سازی به تمرین این موقعیت‌ها بپردازد.
مدرسه آموزشی پرش با چتر نجات در نزدیکی آکسفورد این ابزار آموزشی پرش با چتر نجات واقعیت مجازی را در ماه ژانویه به پایان رسانده و قرار است اولین دوره رسمی آن در ماه مارس آغاز شود.
دانشجویان این دوره با یک مهار در فضا معلق بوده و عینک مخصوص واقعیت مجازی به چشم می‌زنند تا پرش را در طیف وسیعی از محیط‌های واقعی تمرین کنند.
از این فناوری برای آموزش تمام اعضای نیروهای ارتش که پرش با چترنجات در دستور کار آنها قرار دارد استفاده خواهد شد.
مربی‌ها در این کلاس‌ها می‌توانند محیطی را که دانشجویان در عینک خود مشاهده می‌کنند ببینند.
به گفته این مربی‌ها، با اینکه این تجهیزات هیچگاه نمی‌تواند یک سقوط واقعی را شبیه‌سازی کند اما ایده اصلی این طرح تقویت مهارت افراد در مواجهه با موقعیت‌های واقعی است.
این دانشجویان نمی‌توانند بدون گذراندن دوره آموزشی مجازی به تمرین پرش واقعی بپردازند.  













      

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق ، هنگ موشک های قاره پیمای جدید یارس در استان ایوانوفسک واقع در منطقه مرکزی روسیه استقرار یافت.
بر پایه گزارش روسیه الیوم؛ موشک های آر اس 24 با برد حدود 12 هزار کیلومتر بر روی سکوهای متحرک مستقر می شوند و مجهز به کلاهک های تقسیم شونده است.
کوفال، سخنگوی نیروی موشکهای راهبردی روسیه گفت: موشک ار اس 24 دارای کلاهک تقسیم شونده است و در مرکز مهندسی حرارتی موسکو زیر نظر یوری سولومونوف طراح بزرگ موشک طراحی شده است.

در طراحی و ساخت این موشک از راه ها و طرح های موشک توبول ام استفاده شد که باعث شد هزینه و زمان طراحی و ساخت این موشک کاهش یابد.

بنا بر گزارش نیروی موشک های راهبردی روسیه ؛ نخستین آزمایش موشک آر اس 24در ماه مه سال 2007 انجام گرفت و پس از آن دو آزمایش دیگر این نوع موشک نیز با موفقیت همراه بود.
بر اساس این گزارش؛ قرار است موشک های آر اس 24 جایگزین موشک های آر اس 18 و آر اس -20 در ارتش روسیه شود.




      


روسیه در حال مذاکره با فرانسه بر سر خرید تجهیزات پیشرفته ی Felin موسوم به "سرباز آینده" است که شامل لباس جدید ، جلیقه ی ضد گلوله ، کلاهخود بالستیک و کامپیوتر دستی میشود .

به گزارش خبرگزاری ریانوستی ، معاون اول وزیر دفاع روسیه گفت :"ما در مورد چندین ست مختلف از کیتهای Felin با همکاران فرانسوی صحبت کرده ایم "

کیت Felin ، که توسط شرکت دفاعی-امنیتی Sagem فرانسه در حال تولید است در حال وارد شدن به ارتش فرانسه میباشد که شامل رسیور GPS ، کامپیوتر دستی و تجهیزات الکترواپتیکی پیشرفته میباشد .

روسیه اعلام کرده در صورت انعقاد قرارداد نمونه ی بومی شده ی این تکنولوژی که احتمالا شامل رسیور GLONASS ، جلیقه و کلاهخود جدید میشود را در ارتش خود بخدمت خواهد گرفت.




      



روزنامه گازتا روسیه با ساخت اولین نمونه از هلیکوپترهای نسل پنجم اعلام کرد روسیه پیشتاز در ساخت و تکمیل اولین هلیکوپتر نسل پنجم جهان میباشد.این هلیکوپتر قادر به رهگیری و نابودی جتهای جنگنده رادار گریز بوده و همچنین متخصص نابودی رادارهای زمینی از فواصل مختلف میباشد.
آندری شیبیتف در یک کنفرانس خبری در حضور خبرنگاران اعلام کرد که ما در حال ساخت آرزوی دیرینه ارتشهای جهان مبنی بر انهدام و رهگیری اهداف هوایی و زمینی بصورت مکانیزه و همچنین بسیار آسانتر از زمان حال بوسیله هلیکوپترهای رادار گریز میباشیم که مطمئن هستیم همانند دیگر تسلیحات ساخت فدراسیون روسیه این محصول منحصر بفرد در صورت تصویب مجوز آن در دوما روسیه جهت صادر به دیگر کشورها با اقبال خوبی روبرو میشود.



شیبیتف در این کنفرانس بدلیل محرمانه بودن پروژه توضیحات مختصری از این اعجوبه پرنده داد. وی گفت این پروژه با مبلغ 1 میلیارد دلار استارت خورد که اکنون جهت تولید انبوه نیازمند سرمایه گذاری مستقیم دولیت میباشد.
مدیر دفتر طراحی میلیون روسیه گفت تابحال ما از روتور های کلاسیک استفاده میکردیم که شامل یک روتور بزرگ و یک روتور کمکی کوچک در انتها پرنده بود ولی با مشورت دفتر طراحی کاموف قرار بر این شد تا از روتورهای جدید و مدرن هم محور استفاده کنیم که این امر نیز هنوز مسجل نشده است.
کارشناسان نظامی روسیه معتقد هستند که روتورهای هم محور با ثبات تر و همچنین دارای قدرت مانور بهتر و نیز دارای درجه بقای بالاتری در میدان جنگ به نصبت روتورهای کلاسیک متداول در جهان میباشند.


معاون اول رئیس آکادمی مسائل ژئوپولیتیک روسیه ، کنستانتین سیوکف گفت: هیچ کشوری تا بحال حتی برروی کاغذ موفق به طراحی و جمع بندی برروی یک هلیکوپتر نسل پنجم نشده است هرچند که کشور ایالات متحده بتازگی شروع بکار برروی یک پروژه مشابه کرده است اما هنوز به اقبالی نرسیده است. این در حالیست که ما با موفقیت اولین مدل آنرا ساخته و مبنا را بر به نمایش گذاشتن آن در نمایشگاه ماکس اینده گذاشته ایم.
او گفت :هلیکوپتر نسل پنجم روسیه قادر به نابودی انواع رادار ها همچنین کاهش قابل ملاحضه صدا و نیز گسترش میدان پروازی و مانور بالا در تمامی ساعات شبانه روز و شرایط نامساعد جوی میباشد که دارای جنگ افزاریست که بوسیله سیستمهای هوشمند کامپیوتری خودکار قادر به رهگیری هدف و جنگنده های رادار گریز دشمن میباشد(این هلیکوپتر متخصص در نابودی رادار و جت میباشد).سرعت این هلیکوپتر 500 تا 650 کیلومتر در ساعت میباشد که خود این یک رکورد محسوب میشود.هلیکوپتر جدید روسها مجهز به سامانه آغاز کننده جنگ الکترونیک و همچنین قابلیت هدف قرار دادن اهداف زیر سطحی همچون پناهگاهها و نیز زیر دریاییهای دیزلی و اتمی میباشد.

رئیس آکادمی مسائل ژئوپولیتیک روسیه لئونید ایواشف گفت: در صورتیکه دولت طبق برنامه جهت تامین منابع مالی پروژه اقدام نماید این هلیکوپتر تا 5 سال آینده به تولید انبوه میرسد.
شایان ذکر با منتشر شدن خبر تولید و ساخت این هلیکوپتر وزیران دفاع چند کشور عضو ناتو به همراه ایالات متحده خواهان نشست فوری سران ناتو جهت بررسی و همچنین کار بر روی پروژه های مشابه پروژه روسیه شدند.





      


مراحل پرواز جنگنده سوخو 24 هواپیمای تهاجمی در انواع آب و هوا، بمب افکن دور برد سنگین و هواپیمای ضربتی است



     

 

     

 

     

 

     

 

     

 

     

 

     

 

     

 

     

 

     

 

     

 

     

 

     

 





      

به نقل از روابط عمومی نیروی دریایی، با تلاش و هوشیاری ناوگروه دوازدهم نیروی دریایی ارتش، حمله دزدان دریایی به کشتی تجاری متعلق به کشور هنگ‌کنگ ناکام ماند.در ساعت 20 و 9 دقیقه و 15 ثانیه مورخه 15/11/89 و در موقعیت 1536 درجه شمالی و 4140 درجه شرقی دریای سرخ یک فروند کشتی تجاری با ملیت کشور هنگ‌کنگ با تعداد 32 نفر پرسنل و معرف بین‌المللی VRYK3 که از مبدأ ایتالیا عازم کشور استرالیا بود مورد تهاجم دزدان دریایی قرار گرفت.این کشتی تجاری پس از اعلام حالت اضطراری و با هوشیاری و حضور به موقع ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از تعرض دزدان دریایی نجات پیدا کرد.دریادلان ارتش جمهوری اسلامی ایران با انجام یک عملیات بسیار سریع و به موقع موفق شدند با شدت با دزدان دریایی درگیر و در نهایت دزدان دریایی متواری و کشتی به سلامت به مسیر خود ادامه داد.ناوگروه اعزامی جمهوری اسلامی ایران علاوه بر محافظت از خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد به ویژه در اقیانوس هند، خلیج عدن در صورت نیاز به کمک کشتی‌های سایر کشورها نیز می‌پردازد.




      






به گزارش گروه امنیتی دفاعی فارس، نیروی هوایی ارتش تنها نیرویی است که یک روز در ایام دهه فجر را به نام خود اختصاص داده است و آنهم به دلیل خط شکنی پرسنل انقلابی این نیرو در بیعت با بنیاگذار انقلاب اسلامی بود.

در حقیقت در ایامی که رژیم طاغوت بیشترین امید خود برای مقابله با انقلاب نوپای ملت ایران را به نیروی هوایی بسته بود، این اقدام پرسنل غیور ارتش موجب شد تا تمامی آمال و آرزوی‌های سلسله شاهنشاهی ایران بر باد رود.

اما این خط شکنی تنها به این یک مورد ختم نشد و در عرصه تحقیقات و جهادخودکفایی نیز نیروی هوایی به عنوان اولین نیرو دست به کار شد و در حالی که کشورهای غربی پیش بینی زمین خوردن این نیرو طی نهایتا دو ماه آینده به دلیل عدم وجود تخصص در پرسنل نهاجا را می کردند، باز هم جوانان متخصص و انقلابی نیروی هوایی ارتش به میدان آمدند و نه تنها این نیرو از پای درنیامد بلکه چنان درسی به دشمن متجاوز در ابتدای جنگ تحمیلی داد که کشورهای غربی انگشت حیرت به دندان گرفتند.

این همت و تلاش مضاعف اگر چه در ابتدای کار از تولید و تعمیر قطعات پیش پا افتاده شروع شد، اما امروز این تلاش به جایی رسیده است که ایران اسلامی را جزو معدود کشورهای دارای توانمندی ساخت جنگنده در دنیا معرفی می‌کند.

ایام دهه فجر و در آستانه 19 بهمن‌ماه "روز نیروی هوایی ارتش "، فرصتی دست داد تا با امیر محمدرضا کارشکی معاون تحقیقات و جهاد خودکفایی نهاجا گفتگویی کنیم پیرامون اقدامات و عملکرد این معاونت در نیروی هوایی ارتش که متن کامل آن در زیر می‌آید:

* کسی حق بروز خلاقیت در زمان رژیم شاه را نداشت

امیر کارشکی با اشاره به اهمیت وجود این معاونت در نیروهای مسلح گفت: در زمان رژیم طاغوت تنها کارهایی مانند تعمیر و نگهداری تجهیزات آن هم در سطح پایین به نیروها محول می‌شد و همه کارهای تحقیقاتی، سازندگی و برنامه‌های آموزشی و نیز تأمین قطعات و تجهیزات بر عهده مستشاران آمریکایی بود.

وی با بیان اینکه در آن زمان هیچ اراده‌ای نیز برای ارائه یک نظر اصلاحی و یا خلاقیت در نیروها وجود نداشت، تصریح کرد: البته کسی هم این حق را نداشت که بخواهد خلاقیت و یا نظر خود را بروز دهد و ما در همه زمینه‌ها به کارخانجات امریکایی وابستگی کامل داشتیم.

کارشکی افزود: از آنجا که رژیم طاغوت به عنوان ژاندارم و حافظ منافع آمریکا در منطقه محسوب می‌شد، تمام قطعات و پیشرفته‌ترین تجهیزات را در اختیار ارتش به خصوص نیروی هوایی قرار می‌دادند چرا که رژیم شاه مجبور بود از منافع آنها به خصوص در خلیج فارس حفاظت کرده و دستوراتشان را کاملا اجرا کند.








* بیعت همافران با امام(ره) چگونه شکل گرفت؟

وی ادامه داد: در زمان طاغوت یک سایه سنگین دیکتاتوری با شرایطی هولناک بر سر ارتش حاکم بود به طوری که در زمان ورود حضرت امام(ره) به کشور دائما در ستاد نیرو و سایر پایگاه‌ها اطلاعیه می‌دادند و پرسنل را از حضور در تجمعات منع می‌کردند.

معاون جهاد خودکفایی نهاجا خاطرنشان کرد: در آن شرایط و در روز 18 بهمن، پرسنل انقلابی نیروی هوایی از طریق تلفن و به صورت رمز به یکدیگر اطلاع می‌دادند که فردا ساعت 6 و نیم در خیابان ایران جمع خواهیم شد.

کارشکی گفت: فردای آن روز یعنی 19بهمن 57، تمامی بچه‌ها با لباس رسمی در مقابل حضرت امام(ره) رژه رفتند که این اقدام در حقیقت کمر شاه را شکست و فرماندهان ارتش را کاملا مایوس کرد.

وی با بیان اینکه نیروی هوایی که قرار بود در مقابل انقلاب بایستد، دیگر در کنار انقلابیون قرار گرفته بود، اظهار داشت: پس از بیعت با بنیانگذار انقلاب اسلامی، پرسنل نیروی هوایی اقدام به راهپیمایی تا میدان آزادی کردند که با استقبال مردم نیز روبرو شد.

* امریکایی‌ها می‌گفتند نیروی هوایی ایران ظرف دوماه زمین خواهد خورد

معاون جهاد خودکفایی نهاجا گفت: امریکایی‌ها که در زمان طاغوت تمام شریان‌های حیاتی ارتش را در دست گرفته بودند، فکر کردند نیروی هوایی ظرف دو ماه زمین خواهد خود و قطعا یکی از دلایل تحمیل جنگ 8 ساله به ایران نیز همین تفکر بود.

کارشکی ادامه داد: اما بعد از 5،6ماه پرسنل انقلابی این نیرو به عنوان جهاد سازندگی و تحقیقات صنعتی، پایه‌های اولیه معاونت جهاد خودکفایی را بنا گذاشتند و این معاونت برای اولین بار در همین نیرو شکل گرفت.

وی یادآور شد: برای مثال در ایام دفاع مقدس دیدیم که همین پرسنل نیروی هوایی، موشک‌های قوی نقطه‌زن را بر روی بالگرد کبری نصب کردند و با این اقدام شکار تانک‌های بعثی توسط بالگردها شروع شد که تا مدتها تصویر یکی از شلیک‌ها در تیتراژ ابتدایی بخش‌های خبری نیز به نمایش در می‌آمد.

* معاونت جهاد خودکفایی با تدبیر آیت‌الله خامنه‌ای شکل گرفت

معاون جهاد خودکفایی نهاجا تصریح کرد: البته از آنجایی که تا پیش از انقلاب، کمپانی‌های سازنده و تأمین کننده تجهیزات، تمام نیازهای ما را برطرف می‌کردند، بنابراین نیازی به خودکفایی نبود و البته اجازه هم نمی‌دادند به این موضوع ورود کنیم. اما پس از انقلاب و با تدبیری که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که در آن زمان رئیس جمهور بودند، اندیشیدند، جهاد خودکفایی اول بار در نیروی هوایی تشکیل شد و امروز این معاونت در حقیقت جایگزینی برای همان کمپانی‌های سازنده تجهیزات در داخل کشور است.

کارشکی از این جهت تحریم‌ها را یکی از الطاف الهی برای کشورمان دانست و گفت: با احساس نیازی که به وجود آمد، امروز کشور به صورتی بالنده در همه زمینه‌ها رشد کرده و ما می‌توانیم نیازهایمان را در داخل تأمین کنیم.

وی به سابقه شروع کار جهاد خودکفایی در نیروی هوایی اشاره کرد و ادامه داد: جهاد خودکفایی نهاجا در ابتدای کار، فعالیت خود را در رابطه با امور کوچکی مانند قطعات پرمصرف شروع کرد که این قطعات مصرف روزانه هواپیماها بود و پس از آن، بروز رسانی، راه‌اندازی و اصلاح برخی سامانه‌ها در دستور کار قرار گرفت به طوری که در طول دفاع مقدس با اقدامات شایسته‌ای که متناسب با نیازها انجام شد، توانستیم در این زمینه پیشرفت کنیم و امروز جهاد خودکفایی متناسب با تهدیدات و نیازها در جهت رفع نیاز و ارتقاء سامانه‌ها عمل می‌کند.

* تدابیر معاونت جهاد خودکفایی مبتنی بر ویژگی‌ نبردهای آینده شکل می‌گیرد

معاون جهاد خودکفایی نهاجا با تأکید بر اینکه امروز ما در همه زمینه‌ها از پرنده‌ها، موشک‌ها، رادارها و جنگ الکترونیک گرفته تا هر موضوع دیگر می‌توانیم نیازهای خود را در داخل کاملا برآورده کنیم، افزود: البته در این زمینه مراکز علمی و صنعتی کشور نیز با مدیریت واحد مؤسسه تحقیقاتی وزارت دفاع نقش موثری دارند.

کارشکی تصریح کرد: جهاد خودکفایی در دو بخش کوتاه مدت و بلندمدت به برطرف کردن نیازها می‌پردازد که در برنامه بلندمدت باتوجه به نیازهای آینده و نبردهای احتمالی و نیز شرایط آینده دنیا، فکر و نیازسنجی شده و در نهایت اقدام به برطرف کردن این نیازها می‌کند.

وی با بیان اینکه در جنگ، کیفیت مهمتر از کمیت خواهد بود، به ایام دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: برای مثال وقتی دو فروند جنگنده از دشمن و نیروهای خودی با یکدیگر رو به رو می‌شدند، از لحاظ تجهیزاتی هیچ شباهتی به یکدیگر نداشتند به طوری که هواپیماهای رژیم بعث از لحاظ تجهیزات و کارآیی اصلا قابل مقایسه با جنگنده‌های ما نبود اما خلبانانی که در هواپیماهای ما می‌نشستند، از لحاظ ایمان و اراده آنچنان قدرتی داشتند که همین امر باعث موفقیت و برتری آنها در صحنه نبرد می‌شد.









* تنها نام جنگنده‌ها در شناسنامه‌هایشان عوض نشده است

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته فراوان در خصوص تجهیز و ارتقاء سامانه‌های مختلف در نیروی هوایی ارتش گفت: امروز ممکن است تنها پوسته‌ای از هواپیماهای دو یا سه نسل گذشته را در اختیار داشته باشیم ولی این سامانه‌ها از لحاظ ارتقاء تکنولوژی و تجهیزات تغییرات بسیاری کردند و البته کسانی که قرار است از این تجهیزات استفاده کنند نیز به سلاح ایمان و اراده قوی معنوی مجهزند که این عامل موفقیت آنهاست.

معاون جهاد خودکفایی نهاجا تصریح کرد: آنقدر این تجهیزات و سامانه‌ها تغییر پیدا کرده و به‌روز شده‌اند که می‌توان گفت فقط در شناسنامه آنها اسمی باقی مانده ولی محتویاتشان به کلی عوض شده است.

* درحال نصب جدیدترین تجهیزات دنیا بر روی جنگنده‌های F14 هستیم

کارشکی ادامه داد: برای مثال در یکی از پروژه‌هایی که در دست تحقیقات داریم، هواپیماهای شکاری بمب افکن F14 را به‌روز و بهینه می‌کنیم و سامانه‌های اویونیکی آن نیز کاملا عوض شده و تجهیزات به‌روز دنیا که در داخل کشور طراحی و ساخته شده‌اند بر روی این جنگنده‌ها در حال نصب است.

وی با تأکید بر اینکه این جنگنده‌ها از لحاظ تسلیحات نیز تفاوت عمده‌ای با گذشته دارند، خاطرنشان کرد: امروز با تغییر در قطعات و بومی‌سازی سامانه‌ها حتی در قسمت موتور که یکی از پیچیده‌ترین و مدرنترین قطعات هواپیما است، می‌توان ادعا کرد که این جنگنده‌ها تفاوت عمده‌ای با گذشته پیدا کرده‌اند.


* تسلیحات خود را برای نبرد احتمالی با دشمن فرامنطقه‌ای آماده کرده‌ایم

معاون جهاد خودکفایی نهاجا با اشاره به رصد دائمی رفتار دشمن در اطراف ایران، ادامه داد: دشمن که امروز در منطقه ما حضور دارد کاملا رصد می‌شود و نقاط قوت و ضعف آنها شناسایی شده و ما در جهت مقابله با تهدیدات احتمالی آنها کارهای مناسبی انجام داده و با تدبیر، تجهیزاتی را برای مقابله با این دشمن آماده کرده‌ایم و آنها نیز می‌دانند که با ملت مسلح به سلاح ایمان نمی‌توان جنگید و ملت ایران نیز نشان داده است که تحت هیچ شرایطی صحنه نبرد را به دشمن واگذار نخواهد کرد.

* پیشرفت‌های خیره‌کننده نهاجا در طراحی و ساخت تجهیزات جنگ الکترونیک

کارشکی با بیان اینکه ما همواره به‌روزرسانی تسلیحات و تجهیزات را در دستور کار داریم، گفت: معاونت جهاد خودکفایی نهاجا در سال گذشته پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای در زمینه طراحی، ‌ساخت و تأمین تجهیزات جنگ الکترونیک داشت که البته به دلیل مسائل طبقه‌بندی و اهمیت فوق‌العاده این موضوع نمی‌توانیم مطالب آن را بازگو کنیم.

وی دنیای امروز را محل جنگ الکترونیک و اطلاعاتی دانست و تصریح کرد: شاید کشورهای جهان سوم از لحاظ سخت‌افزاری و ساخت تجهیزات از برخی ابرقدرت‌ها عقب باشند ولی می‌توان در نبردهای الکترونیک کار کرد و با توجه به اقداماتی که ما صورت دادیم، هیچ جای نگرانی در این خصوص نیست.

* اولین‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جهان

کارشکی همچنین به برخی ابتکارات و نوآوری‌های صورت گرفته در نیروی هوایی ارتش اشاره کرد و افزود: اول بار در دنیا ما توانستیم هواپیمای میگ 29 را قبل از کارخانه سازنده‌اش، مجهز به سیستم سوخت‌گیری هوایی کنیم.

وی ادامه داد: این نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که برای اولین بار هواپیمای F4 را مجهز به پراپ سوختگیری هوایی کرد و نیز با نصب پاد سوخت‌رسان بوئینگ بر زیر جنگنده F4، سوخت‌گیری شکاری از شکاری را برای اولین بار در کشور انجام داد.

* انتهای خلیج فارس تحت پوشش موشکی جنگنده‌های ماست

معاون جهاد خودکفایی نهاجا در بخش دیگری از گفتگوی خود با فارس، در خصوص تهدیدات احتمالی آینده علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، افزود: اگر خلیج فارس را یک دریای بسته بدانیم، تأکید می‌کنم که تهدیدات ما با توجه به توانمندی‌هایی که داریم، تنها به خلیج‌فارس محدود نشده و هواپیماهای ما به تجهیزاتی مجهز هستند که می‌توانند انتهای خلیج‌فارس در جنوب را به صورت Fire and forget هدف قرار دهند و به سلامت برگردند.

کارشکی افزود: اخیرا طرح نصب موشک‌های دوربرد Fire and forget را داشتیم که این موشک‌ها بروی جنگنده‌ها تست شده و به تولید انبوه نیز رسیده است.





* طراحی و ساخت بمب‌های هوشمند "قاصد " با برد 100 کیلومتر در دستور کار قرار دارد

کارشکی با اشاره به تولید بمب‌های هوشمند نقطه‌زن "قاصد " با سر جنگی دوهزار پوندی، آن را از قوی‌ترین بمب‌های دنیا دانست و گفت: ما توانستیم در سال‌های آخر جنگ اقدام به ساخت این بمب‌ها کنیم که امروز به تولید انبوه رسیده و هیچ محدودیتی در بکارگیری آنها نداریم.

وی ادامه داد: نسل دوم این بمب‌ها با برد بیش از 50 کیلومتر ساخته شده و مراحل آخر را پشت سر می‌گذارد و به زودی نیز به تولید انبوه خواهد رسید.

معاون جهاد خودکفایی نهاجا تصریح کرد: نسل سوم این بمب نیز که مجهز به موتور بوده و برد بیش از 100کیلومتر خواهد داشت، در آینده تولید خواهد شد.

* جنگنده‌های ارتش اهداف دریایی را در فواصل دوردست هدف قرار می‌دهند

کارشکی افزود: در رژه نیروهای مسلح امسال هم موشک دوربرد با سر جنگی بالا را مشاهده کردیم که این موشک‌ها بر روی یکی از پرنده‌های نیروی هوایی نصب و تست شد که می‌تواند اهداف دریایی را در فواصل دوردست مورد هدف قرار دهد که این موشک ها نیز به تولید انبوه رسیده است.

* تمامی جنگنده‌های نیروی هوایی را خودمان اورهال می‌کنیم

وی درزمینه تعمیر و نگهداری هواپیماها نیز گفت: در رژیم طاغوت اورهال تمام هواپیماها توسط تیم مستشاران آمریکایی صورت می‌گرفت اما با اخراج آنها در اولین روزهای پس از انقلاب و بعد از اعمال تحریم‌ها، به همت متخصصان نیروی هوایی ارتش و صنایع دفاعی، اورهال هواپیماها آغاز شد به صورتی که امروز تمامی هواپیماهای نیروی هوایی تحت پوشش قرار دارند.

* بکارگیری نسل جدید جنگنده‌های F4 و F14 در نیروی هوایی

معاون جهاد خودکفایی نهاجا خاطرنشان کرد: ‌البته در دو سه سال اخیر ما از بحث اورهال عبور کرده و می‌توانیم هواپیماها را گروه به گروه ارتقا داده و بهینه کرده و عمر انقلابی برای آنها تعریف کنیم.

کارشکی افزود: هواپیماهای F14، F4 و C130 از جمله این هواپیماها هستند که می‌توان گفت با ارتقاء و عمردهی آنها امروز شاهد نسل جدید هواپیماهای نیروی هوای ارتش هستیم.

* طرح رادارگریزی جنگنده‌ها در ستاد کل نیروهای مسلح در حال پیگیری است

وی رادارگریزی را یکی دیگر از ویژگی‌های مهم مد نظر در هواپیماها دانست و گفت: رادارگریزی در یک نوع از هواپیماها در مقیاس کوچکتر در نیروی هوایی انجام شده و طرح رادارگریز کردن جنگنده‌های شکاری نیز در ستاد کل نیروهای مسلح در حال پیگیری است و پس از تصویب در نیروی هوایی ارتش انجام خواهد شد.

* به دنبال تعریف نیروی هوایی راهبردی در برنامه آینده هستیم

معاون جهاد خودکفایی نهاجا در خصوص موضوع آینده‌نگری در این نیرو نیز تاکید کرد: برنامه جامع و وسیعی در این معاونت با تدبیر فرمانده محترم کل ارتش و فرمانده محترم نیرو تدوین شده و مشغول کار بر روی آن هستیم که طی آن نهاجا به عنوان یک نیروی راهبردی پیش بینی شده که متناسب با تهدیدات و برنامه‌های سال‌های آینده بکار گرفته شود.





      

معرفی تانک M-95 Degman ساخت کرواسی






تانک میدان اصلی نبرد M-95 Degman مدل توسعه یافته ای است از تانک M-84 MBT ساخت یوگوسلاوی که خود گونه ی تغیر یافت ای از تانک T-72 ساخت شوروی میباشد .تانک M-95 در سال 1995 رونمایی شد از این رو نام آن M-95 تعین گردید .تانکهای ارتقا یافته به استاندارد M-95 به نام M-84D نیز شناخته می شود .تولید انبوه این تانک تا کنون اغاز نشده است .
بهسازیهای اصلی که نسبت به سلف خودش بر روی آن صورت گرفته استفاده از بسته های زرهی جدید می باشد . بر روی زره های کامپوزیت / فولاد اصلی تانک زره های واکنش گر انفجاری آجری نصب شده است . این تانک مجهز به یک توپ 125 م م بدون خان به عنوان سلاح اصلی و سیستم بارگذاری خودکار می باشد . این توپ در کرواسی ساخته شده است و نمونه ی بهبود یافته نسبت به توپ 125 م م تانکT-72 اتحاد جماهیر شوروی سابق می باشد . این توپ دارای نرخ اتش 8 گلوله در دقیقه می باشد و می تواند سه گونه از مهمات از جمله AP-FSDS ( نافذ ) HEAT ( ضد تانک ) و HE (مهمات انفجاری شدید ) را شلیک کند .گلوله گذار خودکار این تانک داری 22 عدد گلوله میباشد در حالی که بقیه ی گلوله ها در محفظه ی رزمی ذخیره شده اند . جنگ افزار ثانویه شامل یک تیربار 7.62 م م هم محور و یک تیربار 12.7 م م برای مقابله با اهداف هوایی و زمینی نصب شده روی برجک تانک می باشد . این تانک میدان اصلی نبرد جدید دارای تعدادی از تغییرات در سیستم کنترل آتش LIRD-4B ، حسگرها ، سیستم های دیدبانی ، دید در شب ، تجهیزات ارتباطی ، سیستم هدف گیری ، و سیستم های متقابل الکترونیکی و غیره می باشد .





این تانک دارای سه خدمه ، شامل فرمانده ، توپچی و راننده می باشد . M-95 Degman مجهز به موتور دیزلی توربوشارژ با قدرت 1000 اسب بخار می باشد همچنین در صورت نیاز می توان یک موتور دیزلی با قدرت 1200 اسب بخار (890 کیلووات) را جایگزین کرد که باعث افزایش نسبت قدرت به وزن به حدود 27 hp/t می شود . و همجنین برای محافظت بهتر مجهز به یک تیغه ی بولدوزری شکل کوچک در قسمت جلو , زیر , بین دو شنی است که باعث حفاری در جلوی تانک می شود سیستم SZ 2000 CBRN برتری قابل ملاحظه ای در کارایی مقابله با خطرات NBC به این تانک می دهد . به عنوان مثال در شرایط جنگ هسته ای یا شیمیایی سیستم SZ-2000 با خاموش کردن موتور به طور خودکارشروع به ف_*ل_ن*__ر هوای تازه ورودی داخل تانک می کند.
تاکنون 2 دستگاه از این تانک ساخته شده است . نیروی زمینی کرواسی برنامه دارد تا تانک های M-84 خود را تا استاندارد M-84D به روز رسانی کند . این امکان وجود دارد که در اینده ی نزدیک این تانک دچار بهسازی های بیشتری شود .

خریداران :

ارتش کرواسی : کرواسی در نظر دارد تا حدود 30-40 دستگاه M-95 را به خدمت بگیرد .

کویت : در سال 2007 کویت طی مذاکره با کرواسی خواستار ارتقای 150 دستگاه از تانک های M-84 ساخت یوگسلاوی سابق خود شد علاوه بر آن سفارش 66 دستگاه تانک M-95 Degman تازه ساخت را نیز داد که این برنامه تاکنون انجام نپذیرفته است .



مشخصات :

نوع      تانک میدان اصلی نبرد
محل تولی      د کرواسی
تولید کننده        ?uro ?akovi? specijalna vozila d.d.
وزن               44.5 تن بدون زره ی واکنش گر ، 48.5 تن
طول                10.1 متر (33 فوت و 2 اینچ )
عرض            3.6 متر (11 فوت و 10 اینچ)
ارتفاع            2.2 متر (7 فوت و 3 اینچ)
خدمه              3 نفر (فرمانده ، راننده و توپچی)
زره               زره کامپوزیت به همراه زره واکنشی
سلاح اولیه           125 میلی متر تفنگ بی خان
سلاح ثانویه      تیربار 7.62 م م و و یک تیربار 12.7   م م
موتور               1,200 hp (890 kW) 12-cyl. Diesel
نسبت قدرت / وزن                27 اسب بخار / تن
انتقال                two gear-boxes with side transmission in gear-box axes
پاکسازی زمین       428 میلی متر (اینچ 16.9)
محدوده     عملیاتی       700 کیلومتر (430 مایل)
سرعت                70 کیلومتر در ساعت (43 مایل در ساعت)








منابع :

http://www.military-today.com

http://www.wikipedia.org





      

معرفی تانک TR-85M1 ( گاومیش )





Bizonul یک تانک میدان اصلی نبرد (MBT) است که برپایه ی تانک TR-77-580 (جانشین رومانیایی تانک T-55 اتحاد جماهیر شوروی ) ساخته شده است که به اسم گاومیش شناخته می شود و اخرین نمونه از ارتقای تانک TR-85 می باشد که شامل تغیرات و بهسازی های فراوانی را در بر می گیرد .در واقع TR-85 دارای شباهت فراوانی با تانک ساخت شوروی سابق T-55 با اندکی تفاوت است توسعه ی این تانک از سال 1978 تا سال 1985 به طول انجامید و خط تولید این تانک از سال 1986 شروع به کار کرد . نیروی زمینی رومانی حدود 300 تانک میدان اصلی نبرد خود را به استاندارد TR-85M1 ارتقا داد .

نمونه ها :
TR-85M: نمونه ی ارتقا یافته ی تانک TR-85 با اضافه کردن زره به قسمت پیشانی برجک .

TR-85M1 Bizonu :

تانک TR-85M1 دارای بهبود نسبی مقاومت زرهی نسبت به سلف خود است . بعلاوه دارای برجک بزرگتر به همراه زره اضافه شده در قسمت جلوی برجک می باشد .این تانک مجهز به سیستم هشدار دهنده ی لیزری , سیستم حفاظت NBC و سیستم کنترل آتش می باشد .
این تانک از جنگ افزار همانند سلف خود استفاده می کند . تانک TR-85M1 مجهز به توپ 100 م م , A-308 می باشد . تغزیه ی این توپ به صورت دستی انجام می شود . مهمات به خاطر حساسیت در برابر انفجار در برجک ذخیره شده اند . با وجود ان این توپ می تواند گلوله های زده زره APFSDS) ) BM-412Sg شلیک کند و ای گلوله قابلیت نفوذ 450 م م در زره ی RHA از فاصله ی 1000 متری را دارد که مرگ آوری کمتری نسبت به توپ های مدرن 120 م م و 125 م م دارد . برای تانک های میدان اصلی نبرد نسل جدید شکست دادن این تانک زیاد سخت نیست .

جنگ افزار های ثانویه ی این تانک عبارت است از تیربار 7.62 میلی متر هم محور و تیربار 12.7 میلی متری که بر روی برجک تانک نصب شده است .این تانک مجهز به سیستم کنترل اتش جدید Ciclop-M1 وسنسور cross-wind است . خدمه های این تانک شامل فرمانده ، توپچی ، راننده و بار گذار گلوله می باشد . تانک TR-85M1 مجهز به موتور دیزلی V8 جدیده طراحی شده توسط آلمان با توان 860 اسب بخار مشابه نمونه ی به کار رفته در تانک Leopard 1 می باشد . بعلاوه مجهز به سیستم تعلیق هیدروپنیوماتیک می باشد که از نو طراحی شده و دارای 6 چرخ در هر طرف است که به وسیله ی صفحات فلزی محافظت می شوند .
با وجود اینکه مقدار کمی قدرت موتور بهبود یافته ولی وزن نمونه ی ارتقاء یافته ی تانک به 50 تن رسیده . نسبت قدرت به وزن 17 HP/T (اسب بخار به تن ) می باشد که در نسبت به تانک های مدرن ضعیف می باشد .

TR-85M2 : هنوز در مرحله ی انجام آزمایشات قرار دارد .

DMT-85M1 : خودروی زرهی مهندسی با بدنه ی جدید و دارای جرثقیل 6.5 تنی و یک مین روب در قسمت جلوی تانک که بین سالهای 2007 تا 2009 , 5 دستگاه از آن ساخته شد .



مشخصات :

وزن      50 تن
طول      9.96 متر (32.7 فوت)
عرض      3.435 متر (11.27 فوت)
ارتفاع      3.10 متر (10.2 فوت)
خدمه      4 نفر
زره      580 میلی متر را در برابر KE
سلاح اولیه توپ 100 میلی متر A-308 به همراه 41 گلوله
سلاح های ثانویه تیربار 7.62 میلی متر PKT و تغزیه ی 4500 گلوله
تیربار 12.7 میلی متر DShK AA و تغزیه ی 750 گلوله
موتور      مدل 8VS-A2T2M 8-cyl با توان 850 اسب بخار (640 کیلووات)
قدرت / وزن      17.2 اسب بخار / تن
انتقال قدرت      THM-5800 hydromechanic (4 fwd, 2 rev gears)
محدوده عملیاتی 400 کیلومتر (250 مایل)
سرعت      60 کیلومتر در ساعت (37 مایل در ساعت )










      
   1   2   3      >




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی