روزنامه گازتا روسیه با ساخت اولین نمونه از هلیکوپترهای نسل پنجم اعلام کرد روسیه پیشتاز در ساخت و تکمیل اولین هلیکوپتر نسل پنجم جهان میباشد.این هلیکوپتر قادر به رهگیری و نابودی جتهای جنگنده رادار گریز بوده و همچنین متخصص نابودی رادارهای زمینی از فواصل مختلف میباشد.
آندری شیبیتف در یک کنفرانس خبری در حضور خبرنگاران اعلام کرد که ما در حال ساخت آرزوی دیرینه ارتشهای جهان مبنی بر انهدام و رهگیری اهداف هوایی و زمینی بصورت مکانیزه و همچنین بسیار آسانتر از زمان حال بوسیله هلیکوپترهای رادار گریز میباشیم که مطمئن هستیم همانند دیگر تسلیحات ساخت فدراسیون روسیه این محصول منحصر بفرد در صورت تصویب مجوز آن در دوما روسیه جهت صادر به دیگر کشورها با اقبال خوبی روبرو میشود.



شیبیتف در این کنفرانس بدلیل محرمانه بودن پروژه توضیحات مختصری از این اعجوبه پرنده داد. وی گفت این پروژه با مبلغ 1 میلیارد دلار استارت خورد که اکنون جهت تولید انبوه نیازمند سرمایه گذاری مستقیم دولیت میباشد.
مدیر دفتر طراحی میلیون روسیه گفت تابحال ما از روتور های کلاسیک استفاده میکردیم که شامل یک روتور بزرگ و یک روتور کمکی کوچک در انتها پرنده بود ولی با مشورت دفتر طراحی کاموف قرار بر این شد تا از روتورهای جدید و مدرن هم محور استفاده کنیم که این امر نیز هنوز مسجل نشده است.
کارشناسان نظامی روسیه معتقد هستند که روتورهای هم محور با ثبات تر و همچنین دارای قدرت مانور بهتر و نیز دارای درجه بقای بالاتری در میدان جنگ به نصبت روتورهای کلاسیک متداول در جهان میباشند.


معاون اول رئیس آکادمی مسائل ژئوپولیتیک روسیه ، کنستانتین سیوکف گفت: هیچ کشوری تا بحال حتی برروی کاغذ موفق به طراحی و جمع بندی برروی یک هلیکوپتر نسل پنجم نشده است هرچند که کشور ایالات متحده بتازگی شروع بکار برروی یک پروژه مشابه کرده است اما هنوز به اقبالی نرسیده است. این در حالیست که ما با موفقیت اولین مدل آنرا ساخته و مبنا را بر به نمایش گذاشتن آن در نمایشگاه ماکس اینده گذاشته ایم.
او گفت :هلیکوپتر نسل پنجم روسیه قادر به نابودی انواع رادار ها همچنین کاهش قابل ملاحضه صدا و نیز گسترش میدان پروازی و مانور بالا در تمامی ساعات شبانه روز و شرایط نامساعد جوی میباشد که دارای جنگ افزاریست که بوسیله سیستمهای هوشمند کامپیوتری خودکار قادر به رهگیری هدف و جنگنده های رادار گریز دشمن میباشد(این هلیکوپتر متخصص در نابودی رادار و جت میباشد).سرعت این هلیکوپتر 500 تا 650 کیلومتر در ساعت میباشد که خود این یک رکورد محسوب میشود.هلیکوپتر جدید روسها مجهز به سامانه آغاز کننده جنگ الکترونیک و همچنین قابلیت هدف قرار دادن اهداف زیر سطحی همچون پناهگاهها و نیز زیر دریاییهای دیزلی و اتمی میباشد.

رئیس آکادمی مسائل ژئوپولیتیک روسیه لئونید ایواشف گفت: در صورتیکه دولت طبق برنامه جهت تامین منابع مالی پروژه اقدام نماید این هلیکوپتر تا 5 سال آینده به تولید انبوه میرسد.
شایان ذکر با منتشر شدن خبر تولید و ساخت این هلیکوپتر وزیران دفاع چند کشور عضو ناتو به همراه ایالات متحده خواهان نشست فوری سران ناتو جهت بررسی و همچنین کار بر روی پروژه های مشابه پروژه روسیه شدند.