سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر

ولادیسلاو پوتیلین" معاون اول رییس کمیسیون صنایع نظامی دولت روسیه اطلاع داد که ارتش روسیه طی سه سال آینده قصد دارد که بیش از 400 نمونه تجهیزاتی تحویل گیرد.
وی طی کنفرانسی مطبوعاتی روز دوشنبه در مسکو اعلام کرد: 487 نمونه تجهیزات نظامی و تسلیحات تحت آزمایشات دولتی قرار خواهند گرفت،

امور مربوط به آزمایشات دولتی در مورد تقریبا 600 نمونه به پایان خواهد رسید و 400 نمونه تسلیحاتی و تجهیزات نظامی در اختیار ارتش قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد:
این شاخص بالایی محسوب می شوند و به مراتب بیش ازسفارشات دفاعی دولتی بود که دلیل آن متمرکز نمودن اعتبارات به فعالیت بخش های مهمتر امنیت دفاعی است.

**

"ولادیسلاو پوتیلین" معاون اول رییس کمیسیون صنایع نظامی دولت فدراسیون روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که
نیروهای موشکی روسیه از سال 2009 تا 2011 در حدود 70 فروند موشک استراتژیکی، 30 مجموعه موشکی "اسکندر"، 48 فروند هواپیمای نظامی، 60 فروند هلیکوپتر، 14 فروند کشتی و 300 دستگاه تانک دریافت خواهند کرد.

وی طی کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: در راستای اجرای برنامه های فضایی قرار است طی سه سال بیش از 70 فروند موشک استراتژیکی، بیش از 30 مجموعه موشکی "اسکندر"، مقادیر هنگفتی موشک ماهواره بر و ماهواره خریداری و به ارتش تحویل داده شود.

پوتیلین همچنین اطلاع داد:
48 فروند هواپیمای جنگی، شش هواپیماهای بدون سرنشین، بیش از 60 فروند هلیکوپتر، 14 فروند کشتی، تقریبا 300 دستگاه تانک و بیش از 2 هزار دستگاه خودرو نیز طی این مدت خریداری خواهد شد





      

روسیه موشک های جدیدی را برای سامانه ی پدافندی S-400 ازمایش میکند

به گفته ی فرمانده نیروی هوایی روسیه این کشور موشک جدیدی برای سامانه ی S-400 تولید کرده و به زودی ان را ازمایش میکند.
S-400 (SA-21 Growler یک پدافند موشکی است که توانایی رهگیری و انهدام اهداف هوایی را در فاصله ی 400 کیلومتری داراست. این برد دو برابر سیستم امریکایی MIM-104 Patriot و 2.5 برابر سیستم S-300PMU2 است.
این سامانه ی موشکی تا سال 2020 و یا 2025 به عنوان سیستم پدافندی اصلی روسیه باقی میماند
روسیه سال پیش برای اولین بار این سامانه را در منطقه ی استاراخان در جنوب روسیه ازمایش کرد. پس از ان یک گردان از این سیستم تشکیل شد و برای محافظت از اسمان مسکو گماشته شد
گفته میشود این سیستم میتواند هواپیماهای پنهانکار،موشک های کروز و موشک های بالستیکی را که با سرعت 4.8 کیلومتر بر ثانیه حرکت میکنند نابود کند
هر گردان S-400 مجهز به 8 لانچر است و 32 موشک دارد. قرار است تا سال 2015، هجده گردان از این سامانه عملیاتی شود





      

کمپانی ترکیه ای " Roketsan" و موسسه " Iqlim" آذربایجان درباره تولید مشترک تسلیحات به توافق رسیدند.

به گزارش خبرگزاری ??? ، "لطفی واروغلو" نماینده آژانس صنایع دفاعی ترکیه اعلام کرد که
بر اساس توافقنامه مذکور تولید مجموعه های آتشبار موشکی کالیبر 107 و 122 میلیمتری در ماه مارس سال 2009 آغاز خواهد شد.

سازه این مجموعه ها توسط " Iqlim" ساخته شده و موشک ها در کارخانه " Roketsan" ترکیه.

مجموعه های موشکی 107 میلیمتری قادر به شرکت شبانه روزی در عملیات نظامی در هر گونه شرایط جوی هستند. برد موثر این مجموعه ها 11 کیلومتر است.

 





      

سرلشکر "الکساندر زلین" فرمانده کل نیروی هوایی روسیه روز جمعه به خبرنگاران اعلام کرد که این نیرو هلیکوپترهای نسل پنجم را طراحی می کند.

وی برای اولین بار به ایجاد هلیکوپترهای نسل پنجمی در روسیه اشاره نمود. پیش از این کارشناسان هلیکوپتر "می-28 ان" معروف به "صیاد شب" را نسل جدید هلیکوپترها می شمردند.

"صیاد شب" برای انجام عملیات نظامی در اوقات مختلف شبانه روز و انهدام اهداف زمینی، سطحی و هوایی دشمن و همچنین پشتیبانی هوایی نیروی زمینی در نظر گرفته شده است. هلیکوپتر به دوربین های حرارتی، کانال های نظارتی تلویزیونی، دورسنج لیزری و سیستم های ردیابی ماهواره ای مجهز شده است.

هلیکوپتر در کنار مسلسل می تواند از موشک های ضد تانک، موشک های کلاس "هوا-هوا"، بمب و تسلیحات دیگر نیز استفاده کند. حداکثر مهمات مجاز برای پرواز 2300 کیلوگرم است.





      

ساختار سازمان هوافضای وزارت دفاع به عنوان نهاد متولی تولید انواع موشک‌های کشور، به زودی متحول خواهد شد.

پس از آنکه در دوران دفاع مقدس و به لحاظ نیاز و ضرورت تولید انواع موشک‌ها برای مقابله با متجاوز به میهن اسلامی، صنایع موشکی ایران با تلاش برای تولید انواع موشک‌های ساده همچون آرپی جی 7 شکل گرفت، کم کم موشک‌های دیگری چون مالیوتکا را نیز با موفقیت به تولید رساند.

نیاز به ایجاد یک بازدارندگی مطمئن و با برد زیاد، صنایع دفاع کشورمان را به سمت تولید انواع مشوک‌های زمین به زمین و نیز دیگر موشک‌ها برای مقابله با تهدیدات متنوع پیش‌روی نظام، سوق داد که تولید موشک‌های زمین به زمین شهاب یک و دو و راکت‌های توپخانه‌ای فجر 1،3و 5 به همراه موشک‌های نازعات 6 و 10 از جمله این دستاوردها بود.
در اواخر سال 1377 و به لحاظ اهمیت خاص صنعت موشکی در میان صنایع تسلیحاتی و لزوم ارتقاء این صنعت برای پاسخگویی به نیازهای کشور در این بخش، تشکیل سازمان مستقل صنایع هوافضا به عنوان یک سازمان در کنار دیگر سازمان‌های مستقل وزارت دفاع همچون سازمان صنایع هوایی، ضروری تشخیص داده شد و این سازمان با طی مراحل قانونی به تصویب رسید که آبان‌ماه سال جاری، آغاز دهه دوم فعالیتهای نهاد مستقل هوافضای وزارت دفاع است.

به همین منظور پس از موافقت فرمانده معظم کل قوا، این ساختار در تاریخ 13/8/77 به تصویب نهایی رسید و با تفکیک گروه صنایع موشکى از سازمان صنایع دفاع با هدف حرکت به سوى سازمانى مبتنى بر ساختارى علمى و هوشمند و با تکیه بر تحقیقات علمى و استفاده از نیروهاى مؤمن و متخصص ایران اسلامى، سازمان صنایع هوا فضا تأسیس شد.
این سازمان جدید علاوه بر گسترش و عمق بخشیدن به فعالیت‌های صنایع موشکی سابق، فعالیت‌های جدیدی همانند ساخت پرتاب‌کننده ماهواره را نیز بر عهده گرفت و گام‌های اساسی در جهت خوداتکایی در عرصه استراتژیک موشکی برداشته شد.

تحقیق و طراحی‌ انواع موشک‌ها، تولید و پشتیبانی صنعت موشکی از مهم‌ترین ماموریت‌های سازمان هوافضا است و اکنون تولیداتی چون
ساخت انواع موتورهای سوخت جامد دو پایه و مرکب برای موشک‌های ضد تانک، زمین به زمین و زمین به هوا، موتورهای سوخت مایع برای موشک‌های زمین به زمین و زمین به هوا، ساخت انواع سرجنگی، سیستم هدایت و کنترل موشک، سنجشگر وضعیت موشک و شبیه‌سازهای پرواز انواع موشک‌ها را در دستور کار دارد.
از مهمترین تولیدات این سازمان می‌توان به موشک‌هایی چون سجیل اشاره کرد که اخیرا شلیک موفق خود را انجام داد و توانست نسل جدیدی از موشک‌های زمین به زمین ایران را به همگان معرفی کند.
در کنار این موشک، موشک حامل ماهواره سفیر امید نیز دیگر دستاورد سازمان هوافضاست که ورود ایران به جمع معدود کشورهای دارای چرخه کامل فناوری‌های فضایی را تحقق بخشید.
به علت اهمیت توجه به این سازمان و لزوم تحول در ساختارهای آن به منظور ارتقاء هرچه بیشتر توان موشکی جمهوری اسلامی ایران، قرار است به زودی ساختار سازمان هوافضا متحول خواهد شد.

سردار فرحی رئیس سازمان هوافضای وزارت دفاع با تائید این موضوع، از اعلام خبرهای خوش در دو زمینه "ساختار سازمان هوافضا" و "سیاست‌های راهبردی آن" در آینده نزدیک سخن گفته و یادآور می‌شود:
این موضوع در راستای بهره‌وری بیشتر، تفکیک وظایف و نگاه جدی‌تر به حوزه‌های مورد نیاز نیروهای مسلح خواهد بود.
وی همچنین تاکید کرد:
چشم‌انداز و ماموریت‌های سازمان هوافضای وزارت دفاع و نیز راهبردها و سیاست‌های آن به خوبی ترسیم شده و با کمک نیروهای متعهد و متخصص این سازمان، به اجرا گذاشته خواهد شد.





      

آماده باش نیروی هوایی هند برای ضربه زدن به پاکستان

به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا ، شبکه خبری سی.ان.ان روز سه شنبه این خبر را به نقل از "باربارا استار" خبرنگار ویژه خود در وزارت دفاع آمریکا "پنتاگون" مخابره کرد.
بنابراین گزارش، دولت آمریکا اعلام کرده است که خبرهایی مبنی بر آماده باش نیروی هوایی هند پس از حملات ماه گذشته "بمبئی" دریافت داشته است.
یک مقام ارشد "پنتاگون" طی گزارشی به شبکه خبری سی.ان.ان گفت، اطلاعاتی در دست دارند مبنی بر اینکه نیروی هوایی هند برای انجام ماموریتی علیه مواضع اردوگاه های گروه های تروریستی مستقر در پاکستان در پی حملات ماه نوامبر گذشته در بمبئی، خود را آماده کرده است.
در این رابطه نخست وزیر پاکستان گفته است، چنانچه حمله ای علیه ما صورت گیرد، تمام پاکستان علیه آن یکپارچه خواهد ایستاد.
"یوسف گیلانی" نخست وزیر پاکستان در سخنرانی که روز گذشته (دوشنبه) در مجمع ملی آن کشور داشت، گفت: ما خواهان جنگ نیستیم.
وی افزود، اما چنانچه مورد حمله قرار گیریم، همچون ملتی پرافتخار، یکپارچه در برابر آن خواهیم ایستاد.
سی.ان.ان در این رابطه افزود، سه مقام ارشد پنتاگون که خواستند نامشان فاش نشود، هر یک به طور جداگانه، اطلاعاتی را که هند نیروی هوایی خود را برای انجام ماموریتی احتمالی آماده کرده بود، مورد تایید قرار دادند.
یکی از این مقامات به سی.ان.ان گفت، بر اساس برآوردی که به عمل آمده ، این هشدار و آمادگی اولیه که از سوی نیروی هوایی هند صورت گرفت، می توانست آن کشور را در موقعیت حمله به برخی پایگاه ها و اردوگاه های واقع در پاکستان، قرار دهد.
این درحالی است که سی.ان.ان گزارش کرد، مقامات پنتاگون به جزئیات بیشتری در این زمینه اشاره ای نکردند.
در حمله 26 نوامبر در "بمبئی" مرکز اقتصادی هند، شش نقطه حساس از سوی افراد مسلح مورد حمله قرار گرفت و در جریان آن بیش از 170 نفر کشته شدند.
هند ، پاکستان را در این ماجرا مقصر دانست.
این در حالی است که "کاندولیزا رایس" وزیر امور خارجه آمریکا در یک مصاحبه تلویزیونی با این شبکه در 18 آذرماه و "گوردون براون" نخست وزیر انگلیس طی دو روز گذشته، "لشکر طیبه" را که مقر آن در پاکستان است، عامل این حمله دانستند و از مقامات پاکستانی خواستند تا نظارت و ایجاد موانع امنیتی بیشتری بر مرزهای خود اعمال دارد.

نیروی هوایی پاکستان به حالت آماده‌باش در آمد

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیروی هوایی پاکستان امروز با انتشار بیانیه‌ای در اکثر شهرهای عمده این کشور آماده‌باش هوایی اعلام کرد.
بر اساس این گزارش، جنگنده‌های پاکستان امروز بر فراز آسمان شهرهای مهم این کشور از جمله اسلام‌آباد، راولپندی و لاهور به پرواز درآمدند.
"همایون وقار"، سخنگوی نیروی هوایی پاکستان نیز گفت: در شرایط کنونی، نیروی هوایی پاکستان میزان آماده‌باش خود را افزایش داده است.
آماده‌باش هوایی در پاکستان در شرایطی است که روابط بین اسلام‌آباد با دهلی‌نو به دلیل حملات اخیر بمبئی به تیرگی گرائیده است.
هند شبه‌نظامیان پاکستانی را به دست داشتن در حملات بمبئی متهم می‌کند، این در شرایطی است که اسلام‌آباد هر گونه دخالت خود در حملات هند را به شدت رد می‌کند.
در این میان نیز گمانه‌هایی درباره احتمال حمله به پاکستان نیز مطرح شده‌اند که پاکستان ضمن آماده‌باش نظامی اعلام کرده است برای دفاع از خاک خود آمادگی کامل دارد.
"پراناب مخرجی"، وزیر امور خارجه هند روز دوشنبه اعلام کرد که هند تمام گزینه‌ها را روی میز قرار داده و از پاکستان می‌خواهد به تعهدات خود عمل کند.
"یوسف رضا گیلانی"، نخست وزیر پاکستان نیز امروز در شهر "کراچی" به خبرنگاران اعلام کرد که تمام ملت پاکستان برای دفاع از کشور خود آماده است.






      

توسط نیروهای امنیتی
پنج عضو گروهک ریگی دستگیر شدند
خبرگزاری فارس: پنج عضو گروهک تروریستی عبدالمالک ریگی، در جنوب شرق کشور دستگیر شدند.

یک مقام آگاه در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس اظهار داشت: پنج عضو گروهک تروریستی موسوم به جندالله که طی روزهای گذشته به منظور انجام عملیات خرابکارانه و تروریستی از افغانستان و از طریق مرز زهک وارد منطقه سیستان شده بودند، در زابل دستگیر شدند.
وی با بیان اینکه ‌این افراد هنگام عزیمت به زابل در حوالی منطقه محمدآباد با نیروهای بسیجی که به آنان مشکوک شده بودند، درگیر و سپس به سمت زابل متواری شدند، افزود: با انعکاس گزارش این واقعه به نیروهای امنیتی زابل، گروهی از نیروهای زبده عملیاتی وارد عمل شده و این پنج تروریست‌ را طی یک عملیات موفقیت‌آمیز دستگیر کردند.




      

آغاز روند تحویل سامانه موشکی اس300 از سوی روسیه به ایران
خبرگزاری رسمی «ریانووستی» روز جمعه به نقل از منابع خبری در روسیه اعلام کرد که مسکو اجرای قرارداد تحویل پدافند موشکی S-300 به جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرده است.

به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز؛ خبرگزاری «نووستی» روسیه به نقل از روزنامه «گازیتا رو» چاپ مسکو و بر اساس اظهارات «منابع آگاه نظامی» اعلام کرد اقدامات اولیه مربوط به تحویل پدافند موشکی S-300 به ایران آغاز شده است.

سیستم اس-300 یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های ضد هوایی در جهان محسوب می‌شود که قادر به ردیابی همزمان 100 هدف در آسمان و هدف گرفتن هواپیماها و موشک‌ها در شعاع بهینه 120 کیلومتری (شعاع اسمی 150 کیلومتری) است. با آن که ارتش‌های اسرائیل، آمریکا و روسیه پدافندهای پیشرفته‌تری از S-300 (نظیر S-400 یا سیستم‌های مشابه غربی) را در اختیار دارند، اما قابلیت‌ها و توان همین سیستم نیز به حدی بالاست که توان پدافندی ایران در مقابل حملات احتمالی مخصوصاً تعرض به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی را به میران قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.

قرارداد خرید پدافند موشکی S-300 از روسیه یکی از یادگارهای مهم دولت محمد خاتمی در ابعاد نظامی است که به دلیل تشدید مناقشه اتمی ایران و فشارهای سنگین آمریکا و اسرائیل بر کرملین، تاکنون به اجرا گذاشته نشده است. اسرائیل یکی از مهم‌ترین مخالفان تحویل این سیستم پدافند به جمهوری اسلامی است چرا که می‌تواند مانعی مهم در مقابل هرگونه تعرض احتمالی نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به تاسیسات هسته‌ای ایران به شمار آید.

با توجه به حساسیت‌های شدید بین‌المللی؛ مقامات روسیه تاکنون هرگونه خبر رسانه‌های خارجی درباره تحویل سیستم S-300 به ایران را فوراً و با قاطعیت تکذیب می‌کردند. این حساسیت به حدی بود که چندی قبل پس از اظهارنظر وزیر دفاع ایران درباره آمادگی مسکو برای تحویل سیستم موشکی S-300 به تهران، وزارت دفاع روسیه بلافاصله واکنش نشان داد و اظهارات وی را تکذیب کرد. آندری نسترنکو سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات سردار نجار گفت: «ما مکررا در بالاترین سطوح سیاسی گفته‌ایم که قصد تحویل این نوع سلاح‌ها را به کشورها در مناطق بی‌ثبات نداریم. این کار نه با منافع سیاسی کشور ما سازگار است و نه با هدف حفظ ثبات در این مناطق جهان». با توجه به این پیشینه در صورتی که خبر رسانه‌های روسیه در زمینه آغاز تحویل سیستم S-300 به ایران درست باشد، بایستی این موضوع را تحولی بسیار مهم در عرصه بین‌المللی ارزیابی کرد. هر چند که این احتمال جدی وجود دارد انتشار خبر مزبور، نوعی هشدار دیپلماتیک از سوی کرملین به واشینگتن یا حداقل نوعی آزمایش برای بررسی واکنش‌های بین‌المللی باشد.

روسیه دو سال قبل، 29 سیستم پدافند هوایی «تور ـ ام یک» به ارزش تقریبی 700 میلیون دلار را در ایران نصب کرده بود که باعث افزایش توان دفاعی کشورمان در مقابل حملات هوایی احتمالی شد.

برخی کارشناسان خارجی ادعا می‌کنند با توجه به این که سیستم پدافند S-300 توانایی حمله احتمالی رژیم اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران را کاهش می‌دهد؛ رژیم صهیونیستی ممکن است به محض آغاز نصب این سیستم در ایران دست به اقداماتی بزند. در مقابل؛ برخی دیگر از کارشناسان معتقدند روسیه نهایتاً بدون جلب نظر آمریکا و اسرائیل، سیستم S-300 را در ایران نصب نمی‌کند و انتشار اخباری از این دست، نوعی هشدار به واشینگتن است تا بداند عضویت گرجستان در ناتو چه تبعاتی دارد.




      

ک روزنامه صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد که هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی قرار است جایگزین هواپیماهای فرانسوی بدون سرنشین نیروهای مسلح کانادا در افغانستان شوند.

روزنامه "جروزالم‌پست" در گزارشی اعلام کرد که این هواپیماها به عنوان هواپیماهای شناسایی اصلی نیروهای مسلح کانادا در افغانستان در ماه فوریه به پرواز در خواهند آمد.
بر اساس اعلام این روزنامه صهیونیستی "صنایع هوافضای اسرائیل" شماری از این هواپیماهای بدون سرنشین را در اختیار ارتش کانادا قرار داده تا در افغانستان از آن استفاده کنند.
قرار است این هواپیما جایگزین هواپیمای بدون سرنشین کوچکی شود که ساخت کشور فرانسه است و سال‌هاست کانادا از آن در افغانستان استفاده می‌کند.

جروزالم‌پست در ادامه نوشت:
هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیل بر اساس قراردادی 95 میلیون دلاری با کانادا در ماه اوت در اختیار این کشور قرار گرفت.در حال حاضر نیروهای کانادا متعهد هستند تا سال 2011 در عملیات‌های افغانستان شرکت کنند.

در یک هفته اخیر، ارتش کانادا، جنگده‌های بدون سرنشینی از اسرائیل تحویل گرفته و به سرعت آنها را به افغانستان روانه کرده تا علیه مناطق آلوده به تروریست‌ها(!) مورد استفاده قرار گیرد.

این مطلب که در روزنامه «معاریف» چاپ اسرائیل فاش شد، می‌افزاید: این جنگنده‌ها را شرکت «میلت» اسرائیل ساخته و با نام «ماحاتس 1» ثبت شده است و می‌تواند چهل ساعت پیاپی هوانوردی کرده و به جمع‌آوری اطلاعات از سطح زمین و فرستادن دوباره آن به واحدهای نظامی اقدام کند و از این روی، پیشرفته‌ترین هواپیمای بدون سرنشین است.


گفتنی است، اسرائیل چهارمین صادر کننده اسلحه جهان است و در سال گذشته میلادی، چهار میلیارد دلار اسلحه به کشورهای جهان صادر کرده است. همچنین چهل هزار اسرائیلی و کارشناسان آمریکایی در صنایع اسلحه‌سازی رژیم صهیونیستی کار می‌کنند.





      

جوان نخبه همدانی برای نخستین بار در تاریخ صنعت هواپیما سازی موفق به طراحی آلیاژ جایگزین برای مقاوم سازی بدنه زیرین هواپیما شد .

فرشید نعمتی آسا 28 ساله و دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف است.
: این آلیاژ با ضریب امنیتی حدود 75 درصد قادر است؛ در صورت بروز نقص فنی در هواپیما به هنگام فرود و باز نشدن ارابه آن از انفجار هواپیما و بروز تلفات انسانی جلوگیری کند.

فرشید نعمتی آسا افزود: آلیاژ طراحی شده با سازه هایی از جنس آلومینیم که امروزه در بدنه هواپیما مورد استفاده قرار می گیرد؛ هم خوانی دارد واز مقاومت بالایی در برابر سایش وسختی برخوردار است .

وی وزن آلیاژ طراحی شده را یک سوم آلیاژهای امروزی و در عین حال مقاوم و سبک دانست.

این آلیاژ 122 کاربرد دارد که مهمترین کاربردآن در صنعت هواپیما سازی/اسکله/قطعات خودرو/خطوط گازی و کاربردهای ورزشی و نظامی است .

اختراع این نخبه جوان کشورمان در اختراعات جهانی 2008 در کلاس مهندسی هوافضای بلژیک نشان طلا ودر پنجاه وهفتمین دوره مسابقات اختراعات جهانی بروکسل دیپلم افتخارکسب کرد.

این اختراع به شماره 52755 در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیتهای صنعتی ثبت شده است





      
   1   2      >




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی