سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر

(( توییتر )) هک شد،((جرس)) خوابید،((موج کمپ)) و ((رادیو زمانه)) و چند تا سایت دیگر هم همینطور. آن قدر سریع و راحت سایت های مختلف را زدند که آوازه شان به آن سر دنیا هم رسید. حتی وقتی یک فراری خارج نشین هم سخنرانی مبسوطی درباره توصیه های هک نشدن می کرد چنان رودستی خورد که سایت اینترنتی خودش قبل از هر سایت دیگری کله پا شد.روی صفحه اول همه سایت ها اما یک اسم مشترک بود:

((ارتش سایبری ایران))

یک خانه قدیمی و دو طبقه در مرکز تهران یا یک گروه 40-30 نفره از جوان هایی که میانگین سنی شان از 4-23 سال بالا نمیزند اما با این حال در فضای مجازی اینترنت کاری کرده اند که تن همه حتی متخصصان CIA را هم می لرزاند. این ساده ترین توصیبف از محل کار ارتش سایبری ایران است. ارتش سایبری ایران حالا چند ماهی میشود که به عنوان یکی از سه ارتش سایبری قدرتمند دنیا روی بورس است. از جزئیات آنها چیز دقیقی منتشر نشده است که خب دلایل امنیتی اش هم کاملا منطقی است. اما منابع غیر رسمی و تایید نشده درباره ارتش سایبری ایران اطلاعات جالبی را با ما در میان گذاشته اند.

از اتفاقات انتخابات ریاست جمهوری امسال بود که یک گروه از جوان های مذهبی و البته متخصص کامپیوتر برای جواب دادن به حرکت های آن لاین ایجاد شد.اصلی ترین هدف شان هم شبکه های اجتماعیی توییتر و فیس بوک بوده که اولی را موفق شده اند اما دومی را تا به حال نه. برای همین رفته اند سراغ سایت هایی مثل موج کمپ،جرس،کلمه و رادیو زمانه.

هسته اصلی ارتش یک گروه پنج-شش نفره اند که کارهایی مثل تصمیم گیری ها، هماهنگی و ارتباط با اعضا را انجام می دهند. اما تعداد اعضای همکار با گروه نامعلوم است. منابع غیر رسمی ما البته این شایعه منتشر شده در بعضی سایت ها را که ((ارتش سایبری ایران یک جوان 21 ساله است)) را تایید نکرده اند. خیلی ها با این گروه همکاری دارند که شاید خودشان هم ندانند که دارند با ارتش سایبری همکاری می کنند. منابع غیر رسمی ما این را هم تایید می کنند که بیشتر جوان های ارتش سایبری دانشجوهای مذهبی هستند و لیسانس و فوق لیسانس می خوانند حتی در رشته های نامربوط و البته از طریق شبکه های اجتماعی و آدم ها و هکرهای فنی دور و برشان همدیگر را پیدا کرده و به گروه پیوسته اند. همه کارهایشان را با لپ تاپ های شخصی انجام می دهند. درآمد اصلی شان هم از پروژه های دیگر تامین میشود. این یعنی آن ها برای فعالیت در ارتش سایبری حقوقی دریافت نمیکنند و آن طور که منابع ما می گویند هدفشان دلی بوده و وابستگی دلی به نظام. اما مرکز جنگ سایبری سپاه یکی از نهادهایی است که گفته میشود فعالیت ارتش سایبری را هدایت می کند. حتی خبرگزاری فارس در خبر روز سوم اسفند ماه خودش از قول موسسه ((Defence Tech)) نوشت: موسسه دیفنس تک با تاکید بر اینکه ارتش سایبر ایران زیر مجموعه تیم رصد سایبری سپاه است بودجه تیم را 76 میلیون دلار اعلام کرده است)). با این حال بروبچه های ارتش سایبری دوست دارند به عنوان یک گروه ولایی و مذهبی شناخته شوند تا یک گروه دولتی و حکومتی.

اعضای گروه به صورت پراکنده فعالیت میکنند اما مرکز جلسه ها و تصمیم گیری ها همان دفتر کوچک در طبقه اول ساختمان دو طبقه مرکز تهران است که طبقه دومش هم مسکونی است. با یک زیر زمین که خالی افتاده و قرار بود اجاره اش بدهند برای تامین درآمدشان. اما زیر زمین همچنان خالی افتاده.

شایعه های زیادی درباره حمایت کشورهای مختلف از ارتش سایبری ایران منتشر شده از جمله اینکه هکرهای 

این گروه چینی و روسی هستند. گروه هم که کشته مرده این جور کل کل هاست برای اینکه نشان بدهد با چینی ها کاری ندارد زد موتور جست و جوی چینی ها را هک کرد هر چند ارتباطشان با روس ها تا حالا تکذیب و تایید نشده است. این طور که بر می آید ان ها به دلیل عدم پشتیبانی مالی تا حالا به مشکلات زیادی 

برخورده اند. این را هم داشته باشید که با وجود تحریم معامله با دولت ایران  از طرف شرکت های آمریکایی یاهو سایت ارتش سایبری ایران را ثبت کرده. یک موسسه تحقیقاتی در آمریکا هم جوان های ارتش سایبری ایران را قابل رقابت با سه ارتش سایبری قدرتمند دنیا دانسته و البته خود ایران را هم یکی از 5 کشور دارای ارتش سایبری قدرتمند. شاهد این ادعا هم این نکته که با اینکه سایت ارتش سایبری در آمریکا ثبت شده تا به حال آمریکایی ها نتوانسته اند سایت را تعطیل کنند. آن هم به دلیل پراکنده بودن آدم ها و قدرتشان که هیچ ردپایی از خود به جا نمی گذارند.

نکته جالب از شنیده های پیرامون ارتش سایبری ایران را به عنوان بخش پایانی این گزارش اختصاصی اما تایید نشده بخوانید. ارتش سایبری ایران یک بار توانسته وارد شبکه سازمان سیا شوند و حتی به سیستم های سازمان جاسوسی امریکا هم دسترسی داشته باشند. طرف مقابل هم برای جبران شروع به ردیابی سیستم ارتش سایبری کرده که البته تا حالا فقط دور خورده. از چه کسانی؟ از جوان های بی ادعا اما قدرتمند ارتش سایبری ایران. 





      



در ششمین نمایشگاه هوایی Zhuhai  چین موشک ضد کشتی جدیدی به نمایش گذاشته شد که به دلیل برد و دقت بالا از سایر موشک های ضد کشتی قبلی ساخت چین متمایز بود.این موشک , موشک C-602 بود که برای ان نام YJ-62 که حروف YJ ان مخفف Ying Ji به معنایی عقاب ضربتی است,برگزیده شده بود.موشک C-602 به نمایش درامده در سال 2006 به سرعت به بخش مهمی در دفاع ساحلی و استراتژی عدم دسترسی به ساحل نیروی دریایی چین تبدیل شد.

موشک C-602 که علاوه بر قابلیت ضد کشتی قابلیت استفاده بعنوان یک موشک سطح به سطح را دارد ساخت شرکت علوم و صنایع هوا فضای چین (CASIC) است.این موشک فروصوت با برد حداکثری بیش از 400 کیلومتر توان فوقالعاده ایی به نیروی دریایی چین برای محدود کردن نیروی دریایی تایلند می دهد به هر حال با توجه به قوانین بین المللی تجارت سلاح برد نمونه صادراتی به 285 کیلومتر کاهش برد پیدا کرده است.C-602 با سرعتی بیش از 0.9 ماخ توان بالایی در هجوم به اهداف دریایی دارد به گونه ایی که این موشک قادر به پرتاب در شرایط اب و هوایی مرحله دریایی 6 است (منظوراز مرحله دریایی وضعیتی است که دران وضعیت سطح دریا به عواملی مانند باد ,ارتفاع موج و ... محاسبه می گردد که در وضعیت 6 ام ارتفاع موج دریا بین 4 تا 6 متر است).موشک با داشتن ارتفاع کروز در حدود زیر 30 متر در حالت حمله زمینی  برای هجوم به اهداف دریایی از روش sea skimming بهره می برد به طوریکه موشک با ارتفاع کروز10-7 از سطح دریا برای مرحله نهایی و انهدام هدف ارتفاع خود را کم کرده و ارتفاع پروازی خود را به زیر 7 متر می رساند که این کار عامل بسیار مهمی در اختفا و مصونیت موشک از سیستم های شناسایی و دفاعی شناور می باشد.نیروی محرکه C-602 از طریق یک بوستر سوخت جامد به همراه یک موتور توربوجت تامین می شود که200 کیلوگرم از وزن کل موشک را به بوستر 90 سانتی متری موشک تعلق می گیرد.هدایت پایانی موشک بر عهده یک جستجوگر فعال راداری است که با زاویه اسکن ± 40 و حداکثر برد تشخیص هدف 40 و بیشینه برد قفل بر روی هدف 30 کیلومتر نقشی اساسی در وطیفه انهدام هدف دارد.از دیگر سیستم های هدایتی موشک در فاز میانی می توان به سیستم های هدایت داخلی وناوبری ماهواره ایی اشاره کرد هر چند در نمونه جدید تر این موشک برای افزایش ضریب امنیتی بیشتر موشک در مقابل اقدامات ضد الکترونیک از یک ارتباط دهنده اطلاعات نیز برای حرکت تا میانه مسیر استفاده شده است.

C-802 با برخورداری از کلاهک سنگینی به وزن 300 کیلوگرم که مکانیزم انفجار ان بوسیله یک فیوز ضربه ایی مهیا می شود می تواند ضربه ایی مرگ بار برای هر هدفی باشد.ناوشکن قدرتمند و مدرن Type 052C ساخت چین برای انجام مقاصد انهدام اهداف سطحی و همچنین مقابله با شناورهای سطحی از موشک C-602 که در 8 لانچر قرار می گیرند بهره می برد

نمونه جدیدی از این موشک که به جای موتور توربوجت برای فاز نهایی از موتور توربوفن استفاده می کند نیز در دست ساخت است و همچنین خبرهایی از ساخت و توسعه نمونه های هواپایه و نمونه با قابلیت پرتاب از زیردریایی از این موشک وجود دارد به طوریکه نمونه هواپایه ان نیز بر روی بمب افکن H-6 ازمایش شده است.

نیروی دریایی پاکستان نیز برای مقابله با خطری که انرا نیروی دریایی طالبان می نامید تقاضای خرید 120 موشک C-602 را تقدیم چین کرد که احتمالا این موشک ها در اویل سال 2009 به پاکستان تحویل داده شده اند البته نمونه صادراتی به پاکستان از برد کمتری حتی از نمونه صادراتی این موشک برخوردار است.

YJ-62/C-602 :

نوع: موشک کروز سطح به سطح / ضد کشتی
کشور سازنده:جمهوری خلق چین
کشورهای استفاده کننده:چین , پاکستان و به صورت غیر رسمی ایران !
سازنده:CASIC
وزن:1240 کیلوگرم
طول:6.1 متر
قطر:510 م م
کلاهک:300 کیوگرم ضد زره
موتور: توربوجت
سوخت:از نوع مایع
برد عملیاتی: (به نقل از دانش نامه)+ 400 کیلومتر و (به نقل از سایرین) +300 کیلومتر
سرعت:+0.9 ماخ
سیستم هدایت:راداری فعال/ImIR IR / TV
پلتفرم پرتاب:از سطح و هوا










      

بزرگترین رزمایش نیروی هوایی ارتش پاکستان

بزرگترین رزمایش نیروی هوایی ارتش پاکستان با عنوان "هایی مارک 2010" از امروز آغاز می شود.
روزنامه "جنگ" پاکستان به نقل از منابع نیروی هوایی این کشور نوشت: این رزمایش در سراسر کشور برگزار می شود و نیروی هوایی پاکستان توان نظامی ، تسلیحاتی ، سیستم موشکی‌ و رادار و جنگنده های پیشرفته خود را به نمایش خواهد گذاشت.
از هواپیماهای مدرن ساخت مشترک پاکستان و چین به نام J.F تندر 17 نیز در این رزمایش استفاده خواهد شد. هدف از برگزاری این رزمایش ، بررسی و آزمایش سیستم جنگی نیروی هوایی پاکستان عنوان شده است. قرار است در مدت برگزاری این رزمایش نظامی ، نیروی هوایی پاکستان با نیروهای زمینی و دریایی نیز عملیات تمرین مشترک برگزار کند.
جنگنده های نیروی هوایی پاکستان در آستانه آغاز رزمایش ، روز گذشته در مناطق مختلف این کشور به پرواز درآمد.

 

تصاویری از تجهیزات دفاع هوائی پاکستان



 




 




 




 




 




 



 




 

 

 

تصویری بسیار زیبا از خلبان F-7PG








      

مرزداران ایران اسلامی یک هواپیمایی آمریکایی را سرنگون کردند



به گزارش رجانیوز، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در منطقه مرزی شلمچه با آتش پدافند زمین به هوای مرزداران سپاه اسلام سرنگون شد.
شب گذشته(یکشنبه) یک فروند هواپیمای بدون سرنشین نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در حالی که به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه مرزی شلمچه تجاوز کرده بود، مورد اصابت آتش بار زمین به هوای مرزداران ایران اسلامی قرار گرفت و در این منطقه سرنگون شد.
گروهی از کاروان های راهیان نور که در منطقه شلمچه حضور داشتند، سرنگونی این هواپیمای آمریکایی را از نزدیک مشاهده کردند.
بر پایه این گزارش، طی روزهای گذشته پرواز هواپیماهای نیروی هوایی آمریکا در این منطقه افزایش پیدا کرده است.
آمریکایی ها هم اکنون با استفاده هواپیماهای F16 و F18 در نزدیکی مرزهای ایران و در آسمان مرزی عراق اقدام به جاسوسی و گشت‌زنی می کنند.
این ماموریت ها که طی 48 ساعت اخیر افزایش پیدا کرده، با هشیاری رزمندگان پدافند مستقر در منطقه همراه بوده است.
این گزارش می افزاید، نیروی هوایی آمریکا اخیرا هواپیماهای پیشرفته F22 را نیز در برخی از این ماموریت ها شرکت می‌دهد.
اما این رویدادها در حالی صورت می گیرد که نیروی هوایی آمریکا از پایگاه های هوایی عراق و کویت(الجابریه) استفاده می کنند.
گفتنی است، یک گروهان از نیروهای بریتانیایی نیز مدتی است در دو کیلومتری مرز شلمچه استقرار یافته اند و کار گشت مرزی را در منطقه انجام می دهند.



      

مهمترین اخبار هوا-فضا و نظامی آخرین هفته سال 1388



- شکارچی Su-22، کاندید مدیریت برنامه F-35 شد!


:آدمیرال David Venlet,  که در سال 1981 با F-14 در یک داگفایت موفق به سرنگونی یک فروند Su-22 لیبی شده بود، از سوی رابرت گیتس کاندید مدیریت برنامه F-35 شد.





منبع: March 16, 2010

defense.gov

................................



- آرژانتین قصد دارد تا جنگنده های Mirage F1CJ و F1BJ دست دوم اردن را خریداری کند !


: آرژانتین قصد دارد تا جنگنده های قدیمی Mirage IIIEA/DA خود را با میراژهای دست دوم اردن جایگزین نماید. میراژهای اردن از نوع F1CJ به تعداد 12 فروند و F1BJ به تعداد یک فروند میباشد. پیشنهاد آرژانتین 100 میلیون دلار میباشد.



منبع:

16 مارچ 2010

فلایت اینترنشنال

..........................



- پاکستان قصد دارد تا 4 فروند هلیکوپتر Mi-17 اهدایی از طرف آمریکا را به این کشور پس دهد!


: کمتر از 1 سال پیش ، آمریکا به درخواست فوری پاکستان، 4 فروند هلیکوپتر روسی Mi-17 را به این کشور اهدا کرد.سخنگوی پنتاگون به AOL News اعلام داشت که پاکستان به ما اعلام کرده است که قصد دارد تا هلیکوپترها را بازگرداند. در ماه فوریه یکی از هلیکوپترها در نتیجه نقص بوجود آمده در پروانه دم دچار سانحه گردید و در این حادثه 1 نفر جان خود را از دست داد. این سانحه باعث گشت تا پاکستان از آمریکا بخواهد تا هلیکوپترها را که حداقل یکی از آنها دارای بیش از 20 سال عمر میباشد را بازگرداند.






16 مارچ 2010

AOL News




      

به گزارش عصر ایران و به نقل از خبرگزاری فرانسه ، گزارش اخیر موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم از وضعیت بازار خرید و فروش اسلحه در جهان ضمن ابراز نگرانی از افزایش خرید و فروش سلاح در جهان اعلام کرد که در 5 سال گذشته تجارت اسلحه در جهان بیش از 22 درصد نسبت به مدت مشابه در 5 سال قبل (2000 تا 2004) رشد داشته است .
در این گزارش با اشاره به اینکه ایالات متحده با اختصاص 30 درصد از کل فروش سلاح در جهان بزرگ ترین فروشنده سلاح جهان در 5 سال گذشته ( 2004 تا 2009 ) بوده است چین و هند را در این مدت بزرگ ترین وارد کننده سلاح های متعارف در جهان خوانده است .
این گزارش می افزاید که در 5 سال اخیر الجزایر و سنگاپور نیز به جمع 10 کشور نخست وارد کننده سلاح در جهان اضافه شده اند .
همچنین در مدت 5 ساله مورد بحث ایران دومین کشور وارد کننده سلاح های چینی در جهان بوده است و در این مدت بیش از 1000 موشک زمین به هوا یا ضد کشتی و 50 خودروی نظامی از چین وارد کرده است که ارزش واردات نظامی ایران از چین بیش از 14 درصد از کل ارزش صادرات نظامی پکن در طول دوره مورد بحث بوده است .
در این گزارش آمده است که چین در مقام مقایسه با آمریکا کشور عمده ای در فروش تسلیحات نظامی محسوب نمی شود و در حالی که واشنگتن در 5 سال گذشته به طور میانگین سالانه 7 میلیارد دلار سلاح فروخته است چین تنها در این مدت سالانه 380 میلیون دلار صادرات سلاح متعارف به کشورهای جهان داشته است .
گزارش موسسه تحقیقات صلح بین المللی همچنین از امکان ایجاد رقابت های تسلیحاتی در مناطقی چون خاورمیانه ، شمال آفریقا ، آمریکای جنوبی و جنوب و جنوب شرق آسیا ابراز نگرانی کرده است .
بر اساس این گزارش تنها در 5 سال گذشته ارزش صادرات هواپیماها و جنگنده های پیشرفته نظامی 27 درصد از کل خریدهای تسلیحاتی جهان را شامل می شودکه از این مقدار تنها ایالات متحده 72 فروند جنگنده اف 16 به امارات متحده عربی  ، 52 فروند جت جنگنده اف 15 به اسراییل و 40 فروند از همین نوع جنگنده به کره جنوبی فروخته است .  
روسیه نیز به عنوان دومین فروشنده سلاح در جهان ( پس از آمریکا ) در 5 سال گذشته 82 فروند جنگنده سوخو به هند ، 28 فروند به الجزایر و 18 فروند به مالزی فروخته است .



      

 





      

16% جنگنده های F/A-18 Hornet  نیروی دریائی آمریکا زمینگیر شدند



فرماندهی سیستم های هوائی نیروی دریائی آمریکا 104 فروند جنگنده F/A-18 Hornet  را به علت آشکار شدن علائمی از ترک خوردگی در بدنه آنها زمینگیر کرد. هورنت های زمینگیر شده شامل 4 مدل اولیه هورنت A تا D میباشد و شامل یگان های عملیاتی در عراق و افغانستان نمیباشند. ترک های بوجودآمده بسیار زودتر از آنچه مهندسین انتظار داشتند مشاهده شده اند. به گفته مقامات نیروی دریائی آمریکا، اشکالات مشاهده شده فنی باعث بروز هیچ گونه سانحه ای نشده اند و F/A-18D Hornet  سانحه دیده در روز چهارشنبه در نزدیکی کارولینا ارتباطی با این موضوع ندارد. بیشتر ترک های مشاهده شده در مدل های C و D میباشند.
در حال حاضر 635 فروند هورنت از مدل های A تا D در نیروی دریائی آمریکا و واحد تفنگداران دریائی موجود میباشد.





      

آزمایش موشکی پاکستان از هوا، سطح و زیر سطح در دریای عرب




اسلام اباد: پاکستان روز جمعه به منظور آزمایش موشک ها و اژدرهای جدید خود تست موشکی در دریای عرب از سطح، زیر سطح و هوا انجام داد. این تست در راستای ارزیابی دقت و میزان تخریب سلاح های جدید در شما دریای عرب انجام گرفت. نیروی دریای پاکستان هیچ اشاره ای به برد و مشخصات فنی موشک ها نکرد. تست ها شامل پرتاب موشک سطح به سطح از یک فروند فریگیت F-22P که به تازگی از چین دریافت شده، پرتاب موشک هوا به سطح از یک فروند P-3C و پرتاب موشک زیر سطح به سطح از یک فروند زیر دریائی Agosta 90B ساخت فرانسه بوده است.
پاکستان اظهار داشت که آزمایش های موشکی این کشور حاوی پیامی روشن برای هر تهدیدی علیه این کشور است.




      

ساخت زیردریایی بدون سرنشین در کشور

تیمی از محققان برق و مکانیک دانشگاه‌های صنعتی شریف امیرکبیر و تهران موفق به ساخت زیر دریایی بدون سرنشین هوشمند با قابلیت شناور ماندن بر روی آب شدند.
به نوشته «جمهوری اسلامی»، حمیدرضا نصیری، دانشجوی برق دانشگاه صنعتی شریف و سرپرست تیم طراحی آرسین دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با مشخصات و ویژگی‌های این شناور زیر سطحی اظهار کرد: این زیر دریایی به طول یک متر و وزن 12.200 کیلو گرم با سرعت سطحی 11 متر بر ثانیه و سرعت زیر سطحی 9 متر بر ثانیه می‌تواند در مدت 5 دقیقه حداکثر مسافتی به میزان 3000 متر را طی کند.
وی با اشاره به اینکه شناورهای زیرسطحی بسیار گونا‌گون و تخصصی شده و هر کدام مخصوص هدفی ویژه طراحی و ساخته می‌شوند خاطر نشان کرد: امروزه زیرسطحی‌های بدون سرنشین به دو بخش ROV و AUV تقسیم شده‌اند. گروه اول آن دسته از شناورهای زیرسطحی بدون سرنشین هستند که انرژی و سیستم هدایت و ارسال اطلاعات آنها از طریق کابلی که به شناور متصل است تامین می‌شود و دسته دوم به انواعی از زیرسطحی‌های بدون سرنشین اطلاق می‌شود که سیستم ارتباطی آنها بی سیم یا به طور کامل، خودکار و هوشمند طراحی شده ‌است.
نصیری با بیان این که زیر دریایی ساخته شده جزو شناور های بدون سرنشین هوشمند(AUV) است، تصریح کرد: این شناور همچنین دارای قابلیت شناور ماندن روی آب است.
وی با اشاره به این که از دیگر ویژگی‌های بارز این طرح جبرانسازی گشتاور وارده از سیستم پیشرانش به بدنه است خاطرنشان کرد: برای این جبران سازی معمولا شناور را از یک پهلو کمی سنگین تر جانمایی می‌کنند تا با چرخش پروانه بدنه شناور دچار دوران نشود که البته این امر سبب ناپایداری در حالت استاتیکی خواهد شد؛ اما با طراحی این سیستم زیردریایی قادر خواهد بود تا در هر دوحالت استاتیکی و دینامیکی پایدار شود.
وی با بیان اینکه از دیگر قابلیت‌های بارز این شناور بخش هوشمند سازی الکترونیکی زیردریایی است خاطر نشان کرد: در بخش هوشمندسازی از انواع سنسورها و پردازنده‌ها جهت افزایش قابلیت درک محیط توسط زیردریایی و امکان کنترل توامان کاربر و پردازنده هوش مصنوعی جهت بالابردن ضریب اطمینان تصحیح خطا و دریافت اطلاعات از قبیل بخش پردازش تصویر فیلم برداری ذخیره سازی و ارسال تصاویر بازگشت به سطح در صورت بروز حادثه و.... استفاده شده است.
وی اضافه کرد: با توجه به عدم دسترسی به برخی تکنولوژی‌های پیشرفته و حسگرها یا رادارهای خاص در داخل و بحث تحریم تکنولوژیکی کشور این طرح باید با لحاظ کردن تمام این محدودیت‌ها بتواند قابلیت‌های بالایی از خود نشان داده و از طرفی در زمینه‌های تحقیقاتی یا تجاری با توجیه اقتصادی معقول قابلیت رسیدن به تولید انبوه را داشته باشد.
نصیری همچنین در پایان در رابطه با ابداعات جدید صورت گرفته در این پروژه گفت: تمامی بخش‌ها مانند سیستم پیشران طراحی بدنه و تجهیزات مانور بگونه‌ای انتخاب و پیگیری شده که سوای برآورده کردن هزینه‌های سیستم‌های جدید قابلیت ساخت در کمترین زمان و با کمترین هزینه را داشته باشد.
گفتنی است تیم آرسین دانشگاه صنعتی شریف با همکاری حمیدرضا نصیری (دانشجوی کارشناسی برق دانشگاه صنعتی شریف به عنوان سرپرست تیم) دکتر آزاده کبریایی (دکترای مکانیک سیالات از دانشگاه صنعتی شریف به عنوان مدیر بخش مکانیک) امیر غضنفری (دانشجوی کارشناسی مکانیک از دانشگاه تهران) و محمد اکبری (کارشناس مکانیک دریا از دانشگاه صنعتی امیر کبیر) به عنوان تیم برتر در مرحله طراحی جزئیات مسابقات زیر دریایی‌های کنترل از راه دور انتخاب شده است.




      
   1   2      >




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی