سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر

اسراییل: نگران تجهیز حماس به موشک های کروز ساحل به دریا هستیم

عصر ایران - پس از گذشت حدود دو هفته از آتش بش شکننده در نوار غزه و در حالی که ارتش اسراییل پس از 22 روز تهاجم وحشیانه به نوار غزه و کشتار بیش از 1300 زن و کودک و پیر و جوان فلسطینی ، عملا بدون دست یابی به اهداف خود مجبور به عقب نشینی و خروج از نوار غزه شد،مقامات اطلاعاتی و نظامی اسراییل در دو هفته گذشته و برای توجیه حمله خود به غزه و باز نگهداشتن زمینه تهاجم مجدد به این بخش از سرزمین های فلسطینی به طور مداوم از خطر تجهیز و تسلیح گروه حماس به دست ایران سخن می گویند.

به گزارش عصر ایران و به نقل از پایگاه اینترنتی " ورلد تریبیون " در تازه ترین ادعاهای اسراییل در این زمینه ،مقامات نظامی و اطلاعاتی اسراییل اعلام کرده اند که گروه حماس در پی به دست آوردن موشک های کروز " سی 802" ساحل به دریا از طریق ایران هستند.

ژنرال " یوآو گالانت " یکی از فرماندهان ارتش اسراییل با اشاره به این موضوع افزوده است که ایران این موشک های کروز را در جریان جنگ 33 روزه حزب الله و اسراییل در سال 2006 در اختیار حزب الله قرار داده بود.

این مقام اسراییلی افزوده است که اسراییل نگران است حماس به موشک های ساحل به دریا تجهیز شود تا به وسیله آنها ،کشتی ها و ناوهای اسراییلی در ساحل غزه را مورد هدف قرار دهد.

موشک های کروز" سی 801" و" سی 802 " از جمله موشک های ساحل به دریاست که در جریان جنگ 33 روزه اسراییل و حزب الله لبنان ،جنبش مقاومت لبنانی یک ناو جنگی اسراییلی را در سواحل جنوبی لبنان با این موشک هدف قرار داد.
این ادعای اسراییل در حالی صورت می پذیرد که این رژیم تمامی راه های ورود و خروج غزه را با همکاری مصر بسته است و بیش از 18 ماه است که غزه در محاصر کامل نیروهای اسراییلی و مصر قرار دارد.





      

رسانه های رژیم صهیونیستی از عملیات فوق سری این رژیم برای ترور سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در حاشیه جنوبی بیروت خبر دادند
به گزارش "خدمت"؛ پایگاه اینترنتی فیلکای اسرائیل به نقل از یک نظامی بلندپایه این رژیم فاش کرد ، این عملیات قرار بود با همکاری طرفهایی در داخل لبنان و نیز طرفهای بین المللی در منطقه ای درحومه جنوبی بیروت صورت گیرد اما این عملیات در آخرین لحظه پس از شنود مکالمه تلفنی مقامات صهیونیستی ازطرف نیروهای جنبش حزب الله لغو شد.
رسانه های اسرائیلی تاکید کردند در صورتی که این عملیات با موفقیت انجام می شد روند تحولات تغییر می کرد.
یک افسر بلندپایه نیروهای هوایی اسرائیل نیز تایید کرد خلبانها ، نیروهای دفاع هوایی و نیروهای ضدموشکی اسرائیل شب بیست و پنجم آوریل ( ششم اردیبهشت ) گذشته دستور آماده باش کامل دریافت کردند.
به گفته این افسر بلندپایه خلبانان اسرائیلی در کابین هواپیماهای خود در حالت آماده باش بودند.
«شای حزکانی» کارشناس امور نظامی اسرائیل در این باره گفت: اسرائیل عملیات بسیار سری را در آخرین لحظه لغو کرد.
پیش از این کانال دهم تلویزیون اسرائیل فاش کرده بود این رژیم عملیات بسیار سری را که افراد کمی در ارتش و سازمانهای اطلاعاتی اسرائیل از آن آگاهی داشتند لغو کرده است.
براساس این گزارش ، پس از شنود شدن یک مکالمه مقامات اسرائیلی با تلفن همراه از طرف حزب الله ، استفاده از تلفن همراه برای نظامیان این رژیم ممنوع شد.




      

رییس جمهور:ماهواره امید هدیه ای بزرگ به ملت ایران

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد پس از پرتاب ماهواره امید در مصاحبه با خبرنگار ما افزود: پس از ماه ها کار فشرده و پیگیری های محاسباتی طولانی، نخستین ماهواره ساخت ایران با موشکی که آن هم به طور کامل ساخت ایران است به فضا پرتاب شد و به لطف الهی و تحت عنایات حضرت ولی عصر(عج) در مدار پیش بینی شده قرار گرفت.

وی این اقدام بزرگ را به ملت ایران، جوانان، متخصصان و دلسوزان، عاشقان ایران زمین و تعالی انسان و عدالت طلبان تبریک گفت.

رئیس جمهور حضور در فضا را نیازمند دستیابی به پیچیده و پیشرفته ترین فناوری های روز جهان دانست و گفت: چند مجموعه دست به دست هم دادند تا این کار بزرگ انجام شد.

اقای احمدی نژاد در خصوص ویژگی های این کار عظیم افزود: خود موشک پرتابگر باید به صورت قائم و در جهت مخالف جاذبه زمین حرکت کند و این موشک دو مرحله است: یک مرحله تا ارتفاعی می رود و موشک دوم از دل موشک اول رها می شود و ماهواره را تا مرحله بالاتری حمل می کند و در نقطه ارتفاعی معین باز می شود، سپس ماهواره با اهرم هایی در زاویه تعیین شده به سمت مسیر پرتاب می شود.

رئیس جمهور گفت: این دو موشک باید سرعت لحظه پرتاب را به بالای هفت هزار متر بر ثانیه برسانند.

احمدی نژاد درباره ماهواره نیز خاطرنشان کرد: این ماهواره که ساخت خودمان است باید بتواند در آن مدار حرکت و اطلاعات مورد نظر ما را به ایستگاه های زمینی منتقل کند.

وی افزود: البته هنوز کارایی های مورد نیاز ما روی این ماهواره نصب نیست و فعلاً فن پرتاب ماهواره و قرار دادن آن را در مدار بدست آورده ایم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه این ماهواره شبانه روز 15 بار در مداری بیضوی دور زمین می چرخد، گفت: این ماهواره پس از ارسال پیام هایی به زمین موقعیت خود را اعلام می کند.

احمدی نژاد افزود: ایستگاه های زمینی بخش بعدی کار است که حلقه را کامل می کند و ردیابی مسیر و گرفتن پیام ها دو نقش مهم این ایستگاه هاست.

وی با اشاره به اینکه خود این ایستگاه ها نیز ساخت داخل است، گفت: این ایستگاه ها به صورت ثابت و متحرک است و با توجه به برنامه وضع هوا، مسیر پرتاب و نوع موشک و ماهواره می توانیم با ایستگاه های سیار، محل ها را تغییر دهیم.

احمدی نژاد افزود: هم اکنون کل مجموعه را به طور کامل در اختیار داریم که اتفاقی بزرگ و فصلی جدید در علم و فناوری کشور است و جایگاه کشور را در جهان ارتقا می دهد.

وی مزایای اطلاعاتی، مخابراتی، رسانه ای و زمین شناسی را از دیگر ویژگیهای این اقدام بزرگ دانست.

رئیس جمهور درباره اقدامات بعدی گفت: از این پس کار ما ارتقای افزایش مراحل و موتورهای موشک هاست تا وزن بیشتری را با خود ببرند.

وی با بیان اینکه در مقایسه با چند کشوری که موفق به پرتاب ماهواره شده اند، بسیار کم هزینه تر و سریع تر پیش رفته ایم، تصریح کرد: برخی کشورها 9 مرحله آزمایش کردند اما ما در مرحله سوم موفق به پرتاب ماهواره شدیم.

«ماهواره امید» به عنوان نخستین ماهوراه بومی جمهوری اسلامی ایران به گونه ای طراحی شده است که با حداقل ریسک بتوان به حداکثر اطمینان در یک ارتباط ماهواره ای رسید.

اهداف و چگونگی فعالیت ماهواره امید



به گزارش واحد مرکزی خبر ، این ماهواره 27 کیلوگرم وزن دارد که در مدار با ارتفاع 250 کیلومتری قرار گرفته و در هر شبانه روز 15 بار به دور زمین می چرخد.


این ماهواره در مدت عمر خود در مدار ،این ماموریت ها را انجام می دهد :

1) برقراری ارتباط با ایستگاه های زمینی .

2) ارسال اطلاعات ره گیری و تله متری به ایستگا های زمینی .

3) دریافت فرامین از ایستگاه های زمینی .


دستاوردهای طرح امید عبارتست از :

1) طراحی و ساخت نخستین ماهواره به دست متخصصان ایرانی .

2) بومی سازی فناوری فضایی به عنوان قطب مهم تولید دانش و فناوری پیشرفته در صنایع کشور .

3) ایجاد اقتدار ملی از منظر دستیابی به فضا .

4) شناسایی و بهره برداری از ظرفیت های سخت افزاری، نرم افزاری و مغز افزاری موجود در کشور .


«ماهواره بر سفیر 2» :

ماهواره بر سفیر 2، نخستین «ماهواره بر» ساخت جمهوری اسلامی ایران می باشد که قادر است یک میکرو ماهواره 27 کیلوگرمی را در ارتفاع 250 کیلومتری از سطح زمین قرار دهد طول این ماهوراه بر 22 متر و قطر آن 1 متر و 25 سانتیمتر است.


«ماهواره بر سفیر 2» در مدت ماموریت خود پس از پرتاب مراحل زیر را طی می کند :

1) پس از اتمام کار موتور مرحله اول، جدایش مرحله اول انجام شده و مرحله دوم به حرکت ادامه می دهد.

2) با رسیدن سرعت لحظه ای «ماهواره بر» به حد مورد انتظار قبل از جدایش ماهواره پوشش بیرونی آن (فیرینگ) از ماهواره بر جدا شده و زمینه را جهت قرار گرفتن ماهواره در مدار مهیا می کند .

3) در آخرین مرحله جدایش ماهوراه صورت گرفته و ماهواره در مدار مورد نظر قرار می گیرد .


دستاوردهای پروژه سفیر 2 عبارتند از :

1) طراحی و ساخت نخستین ماهواره بر به دست دانشمندان ایرانی .

2) ایجاد غرور ملی بواسطه دست یابی به یک پروژه ملی قابل طرح در سطح جهانی .

3) ایجاد زیر ساخت های مناسب و کسب توانمندی جهت طراحی و ساخت «ماهواره بر ها» .

4) ورود به بازار جهانی خدمات فضایی به واسطه پرتاب ماهواره های کشورهای اسلامی .

5) استفاده حداکثر از توانمندی های داخلی در توسعه علوم و فناوری های فضایی.


پایگاه پرتاب

به منظور پرتاب ماهواره به فضا، به یک پایگاه پرتاب فضایی جهت انجام تست های لازم بر روی ماهواره و «ماهواره بر» و همچنین اجرای مراحل مونتاژ نیاز می باشد . این سایت به دست متخصصان ایرانی جهت پرتاب «ماهواره بر سفیر2» طراحی، ساخته و به بهره برداری رسیده است .


این فعالیت ها در سایت پرتاب فضایی صورت می گیرد :

1) مونتاژ بخش های مختلف «ماهواره بر» و انجام تست های مورد نیاز .

2) استقرار «ماهواره بر» در موضع پرتاب به صورت عمودی در کنار برج سرویس .

3) الحاق ماهواره به «ماهواره بر».

4) شارژ سوخت و اکسید کننده مراحل اول و دوم و آماده شدن ماهواره بر جهت پرتاب .


ایستگاههای زمینی رهگیری، تله متری و کنترل :

به منظور رهگیری در فاز فعال «ماهواره بر» (در حین عملکرد متوالی موتور مرحله اول و دوم) و نیز در زمان استقرار ماهواره در مدار از چند ایستگاه زمینی که در نقاط مختلف کشور قرار گرفته استفاده می شود. طراحی و ساخت ایستگاه های مورد اشاره در داخل کشور به دست متخصصان ایرانی صورت پذیرفته است . این ایستگاه ها شامل ایستگاه رهگیری، ایستگاه تله متری و فرمان و ایستگاه مرکزی است .

ایستگاه ره گیری وظیفه ره گیری «ماهواره بر سفیر2» در کل مسیر پرتاب و رهگیری ماهواره و دریافت اطلاعات مداری در زمان استقرار ماهواره در مدار را عهده دار است .

ایستگاه تله متری و فرمان با استفاده از اطلاعات دریافتی از ایستگاه های ره گیری ماهواره را ره گیری کرده و وظیفه دریافت اطلاعات تله متری از ماهواره و ارسال فرامین به ماهواره را اجرا می کند .

ایستگاه مرکزی با استفاده از اطلاعات دریافتی وظیفه هدایت و کنترل ماهواره و «ماهواره بر» و همچنین کنترل تله متری و فرمان ماهواره را بر عهده دارد .


دستاوردهای این طرح عبارتست از :

1) دست یابی به دانش طراحی و ساخت ایستگاه های زمینی

2) دستیابی به توانمندی، طراحی نرم افزارهای مورد نیاز ایستگاه های زمینی .

3) کسب توان برقراری ارتباط مخابراتی بین ایستگاه های زمینی ماهوراه .

4) توانایی در ایجاد شبکه ارتباطی امن بین ایستگاه های زمینی .


ایستگاه متحرک دریافت از ماهواره های سنجش از دور :

این ایستگاه نخستین ایستگاه دریافت تصاویر ماهواره ای است که به دست متخصصان ایرانی ساخته شده است . این ایستگاه به منظور دریافت اطلاعات از ماهوره های سنجش از دور که در ارتفاع بین 1200-800 کیلومتری زمین در باند فرکانس X قرار دارند طراحی و ساخته شده است . زمان استقرار و آماده به کار شدن این ایستگاه دو ساعت بوده و دارای قابلیت دریافت، مشاهده سریع، ذخیره و تولید تصاویر است .

فناوری های کلیدی به دست آمده شامل فناوری طراحی ایستگاه های زمینی سنجش از دور، فناوری متحرک سازی ایستگاه ها، فناوری ساخت پدستال های با دقت بالا، فناوری ساخت سیستم های مخابراتی پیشرفته، فناوری ساخت کنترل هوشمند و ره گیری اتوماتیک، پیاده سازی نرم افزارهای تولید، دریافت و آرشیو تصاویر ماهواره ای، پیاده سازی نرم افزارهای نمایش سریع تصاویر ماهواره ای و موارد دیگر است .


دستاوردهای این طرح عبارتند از :

1) طراحی و ساخت اولین ایستگاه متحرک سنجش از دور به دست دانشمندان ایرانی .

2) بالا بردن اقتدار و غرور ملی .

3) ایجاد بستر مناسب جهت حضور اساتید دانشگاه، دانشجویان و شرکت های خصوصی در عرصه های علمی و صنعتی فضایی .

4) ایجاد بستر مناسب صادرات ایستگاه های متحرک سنجش از دور و حضور در بازارهای جهانی.


با توجه به تاکید مقام معظم هبری مبنی بر بومی سازی فناوری های راهبردی و در راستای تحقق جنبش نرم افزاری، پروژه امید در صا ایران بعنوان اولین گام عملی کشور در عرصه بومی سازی فناوری فضایی از اسفند 84 آغاز شد.




این پروژه حاصل یک کار جمعی و با بسیج امکانات داخلی کشور شامل بخش های مختلف صا ایران، وزارت دفاع و پشتیبانی ، شرکت های خصوصی و امکانات دانشگاه ها به ثمر نشست.


اهداف پروژه ماهواره ملی امید:

از آنجایی که پروژه امید اولین گام علمی در عرصه بومی سازی فناوری ماهواره بوده است لذا مهمتر و پیچیده تر از دستیابی به یک محصول بومی، ایجاد بسترهای لازم برای این صنعت خواهد بود.

بر این اساس شناسایی صنایع داخلی و ظرفیت های موجود در خصوص تجهیزات ساخت، مونتاژ و تست ماهواره و ایجاد بستر فعالیت های فضایی در شرکت های خصوصی بعنوان اهداف بسیار مهم این پروژه بوده است .

اهداف مهم پروژه امید در راستای بومی سازی صنعت ماهواره :

- شناسایی ظرفیت های موجود در خصوص تجهیزات ساخت، مونتاژ و تست ماهواره

- ایجاد بستر فعالیت های فضایی در شرکت های خصوصی

- ایجاد فضای عملیاتی ساخت و تست ماهواره در تعامل با موشک حامل داخلی


ماموریت ماهواره امید :


ماموریت فنی ماهواره امید به گونه ای تنطیم شده که بتوان با حداقل ریسک به حداکثر اطمینان در یک ارتباط ماهواره ای رسید. از اینرو ماموریت ماهواره ای امید به این صورت تعریف شده است :

برقراری ارتباط متقابل ماهواره و ایستگاه زمینی شامل ماموریت های :

- تعیین مشخصات مداری ماهواره پس از جدایش از موشک حامل.

- تله متری مشخصات زیرسامانه های ماهواره (ارسال اطلاعات داخلی ماهواره به ایستگاه زمینی) برای بررسی وضعیت ماهواره .

- ارسال فرمان از ایستگاه زمینی به ماهواره

مشخصات فنی ماهواره امید :

نوع ماهواره : مخابراتی

o ابعاد کلی سازه در حالت بسته : cm 40*40*40

o وزن : 27 کیلو گرم

o کنترل حرارات : پسیو

o باند فرکانس : UHF

ساختار ایستگاه های زمینی ماهواره امید

- ایستگاه های رنجینگ ( 4 ایستگاه)

- ایستگاه های تله متری و تله کامند(3 ایستگاه)

- ایستگاه کنترل مرکزی (ا ایستگاه)


فناوریهای کلیدی در پروژه:

- تولید الکترونیک ماهواره

- تولید فرستنده و گیرنده فضایی

- فناوری QSM بعنوان فناوری حساس سازه‌ای در ماهواره

- فناوری TVT بعنوان فناوری حساس طراحی حرارتی ماهواره

- تستهای محیطی فضایی بعنوان بالاترین رده کیفی قطعات

- فناوری بکارگیری GPS فضایی بخصوص در ماهواره بدون پایداری امید

- فناوری Ranging

- فناوری شبیه‌سازی پرواز ماهواره

- مهندسی سامانه فضایی بصورت کاملاً بومی

- اثبات وجود ماهواره در مدار

- تعیین دوره تناوب و زمان طلوع ماهواره با دقت بالا

- ارتباط تله متری تله کامند با ماهواره

- تهیه نرم افزارهای گزارش گیری برای تحلیل اطلاعات تله متری

مراحل اجرای پروژه :

این پروژه از پانزدهم اسفند ماه سال 1384 آغاز گردید و طی 2 سال آماده انجام تستهای مشترک شد.

قطعاً یکی از گلوگاه های هر پروژه برای کشوری که تجربه قبلی آن را نداشته باشد، طراحی سامانه ای آن خواهد بود و با توجه به ماهیت پیچیده پروژه های فضایی، حساسیت طراحی سامانه ای آن دو چندان خواهد بود.

از نقاط بسیار برجسته این پروژه این است که طراحی سامانه ای ماهواره امید بصورت کاملاً بومی توسط متخصصان داخلی انجام شده است.

دستیابی به تجربه طراحی سامانه ای یک پروژه فضایی خود به تنهایی از موفقیتهای بسیار بزرگ این پروژه می باشد و این دستاوردی است که آهنگ حرکت پروژه های آتی را بسیار سریع خواهد نمود.

طراحی سامانه ای ماهواره امید با توجه به شرایط و امکانات داخلی طی سه ماه نهایی گردید و پس از آن طراحی اولیه زیرسامانه های ماهواره با هدف تعیین مشخصات کلیدی و تفصیلی هر کدام آغاز گردید.

هدف از این مرحله (طراحی زیرسامانه ها) رسیدن به مرحله ساخت نمونه های آزمایشگاهی هر یک از زیرسامانه ها بود تا بتوان طراحی انجام شده را بصورت آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار داد.

البته اتمام این مرحله به معنی نهایی شدن طراحی نبود و کلیه مشخصات طراحی در مراحل بعدی پروژه و توسط آزمایشهای مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت و اصلاحات مورد نیاز در طراحی اعمال گردید.

در واقع مرحله طراحی تفصیلی زیرسامانه ها تا مراحل پایانی پروژه ادامه داشته است. در مرحله ساخت نمونه آزمایشگاهی، کلیه اشکالات و اصلاحات عملکردی ناشی از طراحی اولیه مشخص و مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به آخرین اصلاحات بدست آمده، مرحله ساخت نمونه مهندسی ماهواره آغاز گردید.

هدف در این مرحله، دستیابی به یک نمونه کامل ماهواره از لحاظ مشخصات فیزیکی و عملکردی بوده است.

در این مرحله فارغ از تحمل ماهواره در برابر شرایط محیطی، عملکرد قسمتهای مختلف بصورت مجزا و کل ماهواره بصورت تجمیعی مورد بررسی قرار گرفت.

با توجه به عدم تجربه قبلی کشور در خصوص انجام تستهای مورد نیاز یک محصول فضایی، تلاشهای ارزشمندی در خصوص شناسایی و یا تجهیز امکانات داخلی برای انجام چنین تستهایی صورت پذیرفت.

تست نمونه مهندسی ماهواره توانست شرایط کار را برای ساخت نمونه پروازی هموار سازد.

تستهایی که برای نمونه پروازی ماهواره در نظر گرفته شده بود، مطابق استانداردهای معتبر فضایی و با توجه به شرایط داخلی کشور تنظیم شده بود.

خوشبختانه تمهیداتی که در طراحی برای تحمل شرایط محیطی شامل لرزه های ناشی از موشک حامل، تغییرات دمایی بسیار زیاد در مدار زمین و شرایط خلأ، اندیشیده شده بود با انجام موفق تستهای محیطی اثبات گردید و بدین ترتیب اولین ماهواره بومی جمهوری اسلامی ایران آماده پرتاب گردید.

دست آوردهای پروژه امید

· ساخت اولین سامانه فضایی بومی جمهوری اسلامی ایران

· بومی سازی فناوری فضایی به عنوان قطب مهم مولد دانش و فناوری در سایر صنایع

· اقتدار ملی از منظر دستیابی و تسلط به فضا

· نقطه عطف در صنعت فضایی کشور

· ورود اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان رشته‌های مختلف مهندسی به عرصه‌های عملی فضایی

· شناسایی ظرفیتهای موجود در خصوص تجهیزات ساخت، مونتاژ و تست ماهواره

· ایجاد بستر فعالیتهای فضایی در شرکتهای خصوصی

· ایجاد فضای عملیاتی ساخت و تست ماهواره و ایستگاههای زمینی در تعامل با موشک حامل داخلی

· طراحی و ساخت اولین ایستگاه کنترل و هدایت ماهواره ها در سطح کشور بصورت بومی به دست متخصصین صا ایران

· کسب بستر علمی طراحی و ساخت آنتهای یاگی

· دستیابی به دانش طراحی سیستمهای سروسیستم کنترل آنتن ردگیر ماهواره

· کسب دانش بالستیک مدار و اختلالات فضایی تأثیر گذار ماهواره ها

· طراحی نرم افزارهای مونیتورینگ و کنترل ماهواره

· طراحی نرم افزارهای پردازش کدینگ و رمزگذاری داده های تله متری، تله کامند

· طراحی نرم افزارهای جستجوگر ماهواره (رنجینگ ،داپلر،تک ایستگاهی)

· کسب دانش فنی طراحی و ساخت پایه وسازه و ساختارایستگاههای TT&C میکروماهواره

· کسب تجربه ارتباط مخابراتی بین تجهیزات ایستگاه زمینی و تجهیزات ماهواره

· کسب تجربه ردگیری و دریافت سیگنال از ماهواره های عملیاتی توسط ایستگاه زمینی بومی.



معرفی کلی «ماهواره بر سفیر 2»



«ماهواره بر سفیر2» موشک حامل ماهواره از کلاس سبک می باشد که قادر است ماهواره ای سبک را در مدار LEO قرار دهد . کمترین ارتفاع مدار آن 250 کیلومتر و ارتفاع اوج آن در حدود 500 کیلومتر می باشد، «ماهواره بر سفیر2» دو مرحله ای بوده و در هر مرحله از موتورهای جداگانه استفاده شده است.



بخش محموله نیز بر روی مرحله دوم نصب می شود، محموله متشکل از ماهواره، آداپتور و فیرینگ می باشد.

فیرینگ پوشش محافظ دو تکه ای می باشد که بر روی مرحله دوم نصب شده و ماهواره را در بر می گیرد و از آن در برابر شرایط نامساعد محیطی محافظت می نماید، این پوشش به محض خروج از جو باز شده و جدا می گردد. طول «ماهواره بر سفیر2»در حدود 22 متر، قطر آن 1 / 25 متر و وزن آن بیش از 26 تن می باشد.

«ماهواره بر سفیر2»اولین حامل ماهواره ساخت ایران است و با پرتاب موفق آن، توانایی کشور در قراردادن محموله های سبک در مدار پایین زمین به اثبات می رسد .

ماموریت سفیر قراردادن ماهواره امید به وزن حدود27 کیلوگرم در مداری به ارتفاع حضیض 250 کیلومتر می باشد .

سابقه فنی :

ارسال محموله به فضا معمولاً با موشک های غول پیکر انجام می شود و تنها مراکزی

می توانند وارد این مقوله شوند که ساختار کارشناسی و فناوری لازم را دارا باشند، پرتاب «سفیر امید» با اینکه پله اول در این مسیر می باشد، لاکن پرتاب یک ماهواره بر 26 تنی جهت قراردادن یک ماهواره در مدار بیضوی 530-250 کیلومتری می باشد .

این مهم با تکیه بر سوابق تجربی مراکز هوافضایی جمهوری اسلامی ایران که تا کنون بارها موشک های بزرگی را برای تست های مختلف و از جمله تست کاوشگر پرتاب نموده اند قابل انجام می باشد، این مراکز هستند که با داشتن سیستم های مدیریتی و کیفیتی بالا و داشتن متخصصین مورد نیاز می توانند ضریب اطمینان لازم برای اینگونه ماموریت ها را ایجاد نمایند .

نکته مهم اینکه در «ماهواره بر سفیر2»بیش از 10 هزار تنوع قطعه به کار رفته است .

سهم قطعات پیچیده صنعتی در آن قابل توجه است و تمام قطعات تولیدی آن در صنایع داخلی ساخته می شود.

صنایع تولید بخش های مختلف «ماهواره بر» :

الف: بخش طراحی و تحقیقات

برای تحقیقات، طراحی و تولید یک «ماهواره بر» بخش طراحی با توجه به انتظارات کارفرما طراحی کلان «ماهواره بر» را انجام می دهد و سپس مشخصات مورد نیاز خود را از مجموعه های موتور و پیشرانه، سوخت، هدایت و کنترل، سازه و محفظه ی ماهواره معلوم می نماید.

پس از آن صنایع سیستم ، به عنوان کارفرما برای سازنده اجزاء فوق عمل کرده

پروژه های مختلفی برای هر یک از صنایع تعریف می کند .

ب: صنایع موتور

«ماهواره بر سفیر 2» دارای دو موتور مرحله یک و مرحله دو می باشد که هر دو در این صنایع ساخته می شود . موتور مرحله اول که موتور اصلی پرتاب می باشد قادر است محموله 26 تنی را تا ارتفاع 68 کیلومتر حمل نماید و پس از آن با جدایش مرحله اول مامویت موتور مرحله دوم شروع می شود که خود از دو موتور تشکیل شده است و علاوه بر ایجاد پیش رانش با تغییر زوایه امکان کنترل مرحله دوم سفیر را فراهم می نماید . در صنایع موتور فرایندهای پیچیده ای در ساخت قطعات، محفظه موتور، انژکتورها و توربوپمپها وجود دارد که تماماً با توان داخلی انجام می شود .

ج: صنایع سازه

سازه های فضایی به خاطر نوع کابرد از ویژگی های خاص برخوردارند، و علاوه بر سبک بودن بایستی دارای تحمل خوب مکانیکی باشند تا در برابر فرکانس های لرزش و تنش ها و فشارهای درونی و بیرونی مقاومت نمایند .

لذا نیاز به تخصص بالای طراحی و فناوری قابل قبول تولید می باشد تا مواد مورد نظر انتخاب شده و اجزاء ساخته شوند و به روش های علمی و مهندسی اتصالات صورت گیرد .

د: صنایع سوخت

«ماهواره بر ها» در جهان از سوخت های خاص استفاده می نمایند که تامین آنها به هیچ وجه از منابع خارجی میسر نمی باشد لذا در این صنایع تاسیسات صنعتی سوخت های مورد نیاز ایجاد شده که توانایی تامین نیازهای صنایع موتور و بخش های تحقیقاتی را دارا می باشد. مهندسین طراحی در این صنایع بدون نیاز به کمک خارجی کارخانجات لازم را طراحی و به بهره برداری رسانیده اند .

هـ: صنایع هدایت کنترل

در این صنایع ده ها مجموعه الکتریکی و الکترونیکی که در سامانه پرتاب ماهواره کاربرد دارند، طراحی و ساخته می شود. قطعات الکترونیک را بخش آماد تهیه می کند و قطعات تولیدی در بخش های صنعتی تولید می شوند بلوک های کامپیوتر پرواز، سیستم ناوبری، منابع تغذیه، باطری ها، عملگرها، فشارسنج ها، کابلاژ و کلیه تسترهای ذاتی بلوک ها، تستر «ماهواره بر» و تستر پرتاب در این صنایع طراحی و ساخته می شوند .

و: صنایع تجهیزات پرتاب

در این صنایع کلیه تجهیزات حمل و آماده سازی «ماهواره بر» و تجهیزات میدان تست و پرتاب «ماهواره بر» ساخته شده و نصب می گردند برج سرویس مستقر در میدان نیز در این صنایع طراحی و ساخته شده است . همچنین آماده سازی قبل از پرتاب و شارژ سوخت در این میدان انجام می گردد .

ز: صنایع ساخت سنسور

در صنایع هوافضایی ساخت سنسورهای شتاب و سرعت از عوامل تعیین کننده می باشد و توانمندی در این زمینه گام مهمی در ساخت سیستم های ناوبری می باشد .





      

اکرانوپلان::.. هیولای دریای خزر

Ekranoplan ، یکی از غیر متعارفترین ، بزرگترین و یکی از شاهکارهای صنایع هوائی اتحاد جماهیر شوروی بود. این قایق پرنده عظیم الچثه ،‌مانند یک هواپیما عمل میکند ولی فرق اساسی آن در این است که اساس حرکت آن بر اساس اثر متقابل زمین است. این نوع وسائل پرنده در ارتفاع کمی از سطح آب قادر به پرواز هستند و بر اثر دمیده شدن هوا به زیر بالها ، بالشتکی از هوا بین بالها و سطح (زمین- دریا) ایجاد شده که باعث حرکتی بدون مشکل میشود.  بر اساس اندازه این نوع وسایل پرنده (Ground effect vehicles یا GEV) ارتفاع آنها بر فراز زمینهای مسطح، یخها و آبها فرق میکند. اکرانوپلان توسط طراح مشهور شوروی روستیسلاو الکسیف طراحی شد.

در خلال جنگ سرد، اکرانوپلان بارها در دریای خزر دیده شد. یک غول بزرگ و سریع. نام هیولای دریای خزر توسط سرویسهای جاسوسی آمریکا روی آن گذاشته شد. در میانه دهه 1960، در اوج جنگ سرد، عکسهای شناسائی (جاسوسی) آمریکا وجود هواپیمائی با ابعاد غول آسا (100 متر)را در آبهای دریای خزر شناسائی کردند. این هیولای عظیم دارای 540 تن حداکثر وزن برخاست،‌ قادر به حرکت با سرعت 400 کیلومتر بر ساعت،‌با بالهایی چهار گوش و به طرز باورنکردنی کوتاه بود. از دیگر قابلیتهای آن میتوان به پرواز در نزدیکی سطح (بین 1 تا 4 متر)،‌ذخیره کردن انرژی و پرواز در زیر دید رادار ها اشاره کرد. نامی که روسها برای این مدل از اکرانوپلان گذاشتند KM که مخفف korabl-maket بود.

نیروی رانش اکرانوپلان KM از هشت موتور بزرگ Dobryin VD-7 توربوجت مستقر در جلوی بدنه و پشت کابین خلبان تامین میشود که با دمیدن هوا به زیر بالها باعث ایجاد بالشتکی از هوا گردیده و در نتیجه هواپیما را از روی سطح آب بلند میکند. یکبار که اکرانوپلان به اندازه کافی سرعت گرفت تا از سطح آب بلند شود دیگر با سطح آب تماسی نخواهد داشت. وظیفه اکرانوپلان حمل و نقل نظامی اساسا در دریای خزر و سیاه با سرعت بالا  و زیر دید رادارها بود. در خلال توسعه طرح KM، الکسیف شروع با آغاز پروژه ای با نام A-90 "Orlyonok"  که قابلیت حمل و نقل نظامی با ابعادی کوچکتر (58 متر طول، 140 تن وزن ) بود را کرد. A-90 دارای دو موتور توربوجت در جلوی بدنه و یک موتور توربوپراپ در انتهای دم است که قادر میسازد تا با سرعتی معادل 400 کیلومتر بر ساعت در 1500 کیلومتر و در ارتفاعی بین 5 تا 10 متر به ماموریت بپردازد. اولین پرواز A-90 در سال 1972 بود.

حدود 120 فروند A-90 در ابتدا برای ورود به خدمت برنامه ریزی شده بود اما بعدها به 30 فروند برای ناوگان دریای سیاه و بالتیک کاهش پیدا کرد. توسعه اکرانوپلانها توسط وزیر دفاع شوروی ، دیمیتری یوستینوف حمایت میشد ، اما پس از مرگ مارشال یوستینوف در سال 1985، جانشین او، مارشال سوکولوف حمایت مالی از طرح را متوقف نمود. فقط 3 فروند اکرانوپلان از نوع A-90 ساخته شد. اکرانوپلان KM در سال 1980 بر اثر اشتباه خلبان سقوط کرد. کوششها برای به سطح آب آوردن آن به علت وزن و ابعاد بسیار بزرگ آن ناکام ماند. پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، اکرانوپلانها در کارخانه کشتی سازی ولگا ساخته شدند (مدلهای مختلف و تجاری).

اکرانوپلان دارای مدلهای مختلفی است از جمله آن، مدل اکرانوپلان کلاس Lun میباشد که مدلیست کاملا نظامی و یکی از جالبترین و موفقیت امیزترین طرحهای اکرانوپلان به حساب میامد. Lun در سال 1987 پروازهای آزمایشی خود را در دریای خزر (برخی گزارشها در دریای سیاه)شروع کرد. Lun مشابه طرح KM بود اما دارای ابعادی کوچکتر (73 متر) و با قابلیت حمله با سرعت زیاد بوسیله 6 فروند موشک کروز ضد کشتی SS-N-22 Sunburn بر علیه شناورهای آمریکائی بود. هرچند که شرایط دشوار اقتصادی برای روسها مانع از آن شد که نمونه دومی از Lun ساخته شود.  8 موتور توربوجت Motorostroitel NK-37 ، قادر به نیروی کششی معادل kn 127.4 (هرکدام) برای Lun بودند. در تاریخ 12-07-2007, دو فروند اکرانوپلان توسط Google Earth در کاسپیسک مشاهده شد.

حتی در حال حاضر نیز کشورهائی چون امریکا،‌چین، انگلیس، آلمان،‌استرالیا در حال تحقیقات بر روی چنین هواپیماهائی هستند.

مشخصات کلاس Lun

خدمه: بین 6 تا 9 نفر
طول: 73.8 متر
فاصله دو نوک بال: 44 متر
ارتفاع: 19.2 متر
وزن خالی: 286 تن
وزن بارگیری شده: 350 تن
حداکثر سرعت: 450 کیلومتر بر ساعت

تسلیحات:

شش فروند موشک ضد کشتی SS-N-22 Sunburn
یک قبضه توپ   PI-23  . بیست و سه میلیمتری

آویونیک:

رادار جستجو گر

پایداری

5 روز

نیروی الکتریکی:

دو توربین گازی 200kw





      

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در امور نیروهای مسلح در تشریح قابلیت های موشک زمین به زمین "سجیل" گفت: با ساخت این موشک جمهوری اسلامی ایران توان پرتاب پی در پی موشک را کسب کرده است.

سردار سرلشکر سید یحیی صفوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، افزود: موشک زمین به زمین سجیل به طور قابل ملاحظه ای می تواند توان ایران در دفاع و عمل در مواقع تهدید را افزایش دهد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سوخت این نوع از موشک ها جامد است، می تواند زمانی که پیش از این برای پرتاب موشک های زمین به زمین در همه انواع آن نیاز بود را از بین ببرد و این توان را ایجاد کند که در زمان لزوم به صورت پی در پی اقدام به پرتاب موشک کند.
سردار صفوی گفت: پیش از این سوخت موشک های زمین به زمین از جمله موشک های شهاب مایع بود و برای سوخت گیری آن زمان زیادی صرف می شد اما با اکنون به تولید موشک های سجیل هر چند دقیقه می توان یک موشک پرتاب کرد.
مشاور مقام معظم رهبری در امور نیروهای مسلح گفت: سوخت جامد موشک های سجیل بر آن روی نصب می شود و آماده پرتاب است و تنها باید روی سکوهای پرتاب قرار گیرد و زمانی دیگری را نمی خواهد.
وی در خصوص توسعه موشکی جمهوری اسلامی ایران، گفت: هر کشوری در راستای استراتژی دفاعی خود حق دارد به تسلیحات دفاعی و تکنولوژی پیشرفته دسترسی یابد.
مشاور عالی فرمانده کل قوا خاطرنشان کرد: برخی کشورهای جنوبی خلیج فارس در 3 سال گذشته میلیاردها دلار سلاح خریداری کرده اند و برخی از آنها رده اول خریداری اسلحه در دنیا را دارند.
سرلشگر صفوی در ادامه تاکید کرد: آنها سلاح های مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر می خرند اما جمهوری اسلامی ایران با یک تکنولوژی بومی ساز برای دفاع در مقابل آمریکا و تهدیدات احتمالی صهیونیست ها و نه کشورهای کوچک اطراف، در جهت توسعه صنایع موشکی خود حرکت می کند.




      

در اتحادیه "وگا" که تولید کننده اصلی دستگاه های پرنده بدون سرنشین می باشد، روز چهارشنبه به نووستی اطلاع دادند که
روسیه آزمون جدیدترین هواپیمای بدون سرنشین را برای نشان دادن هدف به مجموعه موشکی "اسکندر" را آغاز می کند.

"آرکادی سیرویژکو" مدیر برنامه های دستگاه پرونده بدون سرنشین "وگا" گفت:
"در سال 2009 ما انجام آزمون برای مجموعه بدون سرنشین و خوش آتیه در مدل جاسوسی-تهاجمی آن را آغاز می کنیم که می تواند به مجموعه موشکی اسکندر هدف را نشان دهد. طبق ارزیابی های اولیه، آزمون تا دو سال ادامه پیدا می کند".

به گفته وی، مجموعه جدید، به نام "آیست" (بمعنای لک لک)، نه تنها برای تامین "اسکندر" و بلکه برای حل ماموریت های بسیاری در مرحله ساخت قرار دارد. ماکت "آیست" امروز در نمایشگاه "هواپیماهای چند منظوره بدون سرنشین" در مسکو نشان داده می شود.

تفاوت اصلی این مجموعه با مجموعه های پیشین، افزایش وزن آن تا 500 کیلوگرم، از جمله بواسطه بار مفید است.

"آئیست" دستگاهی چند منظوره خواهد بود، زیرا بعنوان بار مفید در آن با توجه به ماموریتی که در پیش دارد، دوربین فیلمبرداری و عکسبرداری، مجموعه تسلیحات تهاجمی، گیرنده-پخش کننده امواج رادیویی، دستگاه های تولید پارازیت رادیویی و غیره کار گذاشته
می شود".

سیرویژکو افزود که ویژگی های جزئی تر بار مفید این دستگاه از اسرار دولتی هستند.

وی تنها خاطر نشان نمود که
 بُرد عمل دستگاه جدید اجازه می دهد کار "اسکندر" را که حداکثر برد آن 500 کیلومتر است، تامین کند.

مجموعه موشکی تاکتیکی "اسکندر" که متعلق به نیروی زمینی ارتش فدراسیون روسیه می باشد،
 طبق طبقه بندی ناتو SS-26 "Stone" نامیده می شود و ویژه آماده سازی پنهانی و وارد سازی ضربات موثر موشکی به محدوده ها و اهداف مهم و کم وسعت در عمق ترکیب نیروهای عملیاتی دشمن است.
 این مجموعه در نتیجه کار مشترک گروه های انستیتو علمی-پژوهشی، دفتر طراحی و کارخانه های تحت نظر دفتر طراحی کارخانه ماشین سازی "کالومنا" ساخته شده است که بعنوان شرکت سازنده مجموعه های موشکی "توچکا" و "اوکا" که در زمان جنگ پنج روزه در اوستیای جنوبی از آنها استفاده شده بود، شهرت دارد.
برد موشک های این مجموعه در مدل صادراتی آن تا 280 کیلومتر و برای ارتش روسیه تا 500 کیلومتر است





      

الحاق رسمی ناوشکن جماران به نیروی دریایی در روز ارتشژ

فرمانده منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش گفت: همزمان با سالروز ارتش، ناوشکن جماران به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ملحق می‌شود.
سید محمود موسوی امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در رشت وقوع انقلاب اسلامی را منشأ خیر و برکت دانست و اظهار داشت: با توجه به وضعیت و شرایط کنونی شاهد فعالیت‌های گسترده از طرف جوانان ایرانی برای پیشبرد اهداف انقلاب هستیم.
وی ادامه داد: دشمن به دنبال ایجاد تفرقه بین ملت ایران به ویژه نسل جوان است و باید در این راستا با تبلیغاتی که در آستانه سی‌امین سال پیروزی انقلاب اسلامی برای کمرنگ کردن حضور مردم می‌شود طوری برنامه‌ریزی کنیم تا شاهد وحدت بیشتر مردم و شکست دشمنان باشیم.
موسوی با اشاره به فرمایش‌های امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری در مورد برقرای ارتباط بیشتر با نسل جوان گفت: در این راستا ارگان‌های مختلف برنامه‌ریزی خاصی انجام داده‌اند.
فرمانده ارشد آجا در گیلان بیان داشت: کمیته هماهنگی نیروهای مسلح در استان تشکیل شده و برنامه‌های مشترکی در ایام دهه فجر برگزار می‌شود که اعزام کاروان زیارتی به مرقد امام راحل، رژه موتورسواران در روز 12 بهمن، دیدار با خانواده شهدا، صبحگاه مشترک و دیدار با نماینده ولی فقیه در استان از آن جمله است.
وی با اشاره به نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی گفت: هنگام ورود امام (ره) به ایران بحث تأمین امنیت فرودگاه و نیز حضرت امام (ره) بر عهده نیروهای جان بر کف ارتش بود که به صورت داوطلبانه حضور پیدا کردند.
موسوی اضافه کرد: همچنین در بحث انتخابات تاریخی مردم برای رأی دادن به جمهوری اسلامی نیز نیروهای ارتش فعالیت ویژه‌ای داشتند.
به گفته فرمانده ارشد آجا، ارتش در حفاظت و حراست از تأسیسات حساس، اماکن اقتصادی و حفظ سرمایه‌های ملی حضوری فعال داشته است.
فرمانده منطقه چهارم دریایی ارتش خاطر‌نشان کرد: نیروهای ارتش در تمام صحنه‌ها در 30 سال انقلاب به خودکفایی و استقلال رسیده‌اند که این امر از شعارهای اولیه و کلیدی انقلاب اسلامی بوده و از برکات این انقلاب محسوب می‌شود.
وی در مورد یگان‌های پروازی ارتش اذعان داشت: اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که طراحی جنگنده ایرانی در داخل کشور انجام می‌شود و همچنین توانایی ساخت یگان‌های پروازی رزمی را نیز کسب کرده‌ایم.
موسوی در بخش نیروی زمینی ارتش خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز اقدام‌های خوبی صورت گرفته که می‌توان به تأمین تجهیزات انفرادی، گروهی و تجهیزات تانک و خودروهای کشتی اشاره کرد.
فرمانده ارشد آجا در گیلان به دستاوردهای نیروی دریایی ارتش در 30 سال گذشته اشاره کرد و اذعان داشت: قبل از انقلاب در بحث یگان‌های زیرسطحی حرفی برای گفتن نداشتیم اما در حال حاضر گام‌های خودکفایی برداشته شده و برای تعمیر و آموزش استفاده از آن، کارهای خوبی صورت گرفته و یگان‌های زیر سطحی سبک و نیمه سنگین در داخل کشور به صورت بومی تولید می‌شوند.
موسوی اضافه کرد: در بعد یگان‌های شناور سطحی قابلیت و توانمندی خوبی ایجاد شده و یگان‌های شناور رزمی در حد ناوچه‌های موشک‌انداز تولید و در حال بهره‌برداری هستند و کارآیی آنها به مراتب بهتر و به‌روزتر از تجهیزات قبل از انقلاب است که وارد می‌کردیم.
فرمانده منطقه چهارم دریایی ارتش با اشاره به اینکه در مورد ناوشکن‌های چند منظوره در جنوب و شمال کشور اقدام‌های خوبی صورت گرفته است بیان داشت: اوایل سال آینده همزمان با سالروز ارتش، الحاق رسمی ناوشکن جماران را به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شاهد هستیم که توسط نیروهای داخلی تولید شده است.
موسوی افزود: قابلیت‌های این ناوشکن در ابعاد زیرسطحی، سطحی و هوایی است که می‌توان از آن استفاده کرد و بدنه این ناوشکن در صنایع تمجیدی بندرانزلی ساخته شده و در حال نصب دیگر متعلقات آن هستیم.
وی گفت: قابلیت‌های زمانی به دست آمده برای ما مهم است زیرا تمام کشورهای غربی و اروپایی به صورت هماهنگ شده سعی کردند نظام جمهوری اسلامی ایران را از دستیابی به تکنولوژی و توانایی ساخت تجهیزات نظامی محروم کنند که به این هدف خود نرسیدند.
فرمانده ارشد آجا در گیلان در مورد وضعیت ساخت ناوچه پیکان تصریح کرد: دو فروند از ناوچه پیکان تاکنون به بهره‌برداری رسیده و سومین فروند از این ناوچه نیز 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بعد از آزمایش تجهیزات نصب شده روی آن، به پیکره منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش می‌پیوندد.




      

هواپیمای MiG-35 در نمایشگاه هوایی هند شرکت میکند

به گفته ی ویکتور کوماردین یکی از مقامات سازمان صادارات دفاعی روسیه جنگنده ی MiG-35 به عنوان یکی از گزینه های حاضر در مناقصه ی بزرگ هند برای خرید جنگنده، در نمایشگاه Aero India 2009 شرکت خواهد کرد.
این نمایشگاه که در تاریخ 11- 15 فوریه در ایالت بنگالور برگزار میشود، بزرگترین نمایشگاه هوایی در منطقه ی اسیا و اقیانوسیه است که شرکتهای مختلفی از 35 کشور جهان در ان شرکت خواهند کرد.
کوماردین گفت: "این جنگنده به طور حتم در روز اول نمایشگاه چندین پرواز نمایشی انجام خواهد داد. ما مایلیم این جنگنده تمام توانایی های خود را نشان دهد"
لازم به ذکر است که 6 شرکت بزرگ هواپیماسازی در مناقصه ی بزرگ نیروی هوایی هند برای خرید 126 فروند جنگنده ی سبک شرکت کرده اند. شرکت های "لاکهید مارتین" و "بوئینگ" از امریکا، شرکت" میکویان" به عنوان بخشی از شرکت متحد هواپیماسازی (UAC) از روسیه ، شرکت "داسو" از فرانسه، شرکت "ساب" از سوئد و شرکت چند ملیتی "EADS" (متشکل از انگلستان،المان،ایتالیا،اسپانیا) در این مناقصه شرکت کرده اند.
کوماردین تصریح کرد: "جنگنده ی MiG-35 از شانس بالایی برای پیروزی در این مناقصه برخوردار است زیرا این جنگنده مشخصات فوق العاده ای دارد. علاوه بر ان روسیه و هند از دیرباز توافقات استراتژیکی در زمینه های نظامی با هم داشته اند. وی ادامه داد: هواپیماهای میگ در هند شناخته شده است. هند تاسیسات لازم را برای تولید و نگهداری این جنگنده ها در اختیار دارد."
هند و روسیه قراردادهای زیادی با هم دارند. این دو کشور تا سال 2010 قرارداد حدود 200 پروژه را امضا کرده اند که ارزش انها بالغ بر 18 میلیارد دلار است.هند یکی از بزرگترین مشتریان تسلیحات روسی است. به عنوان مثال میتوان به خرید ناو هواپیمابر Admiral Gorshkov به همراه 16 فروند جنگنده ی MiG-29K(نمونه ی ناونشین MIG-29) و قرارداد تولید تانک های T-90 و تولید جنگنده های Su-30MKI اشاره کرد.
روسیه در ماه مارس سال گذشته قراردادی با هند منعقد کرد که بر مبنای ان 70 فروند از MiG-29 های قدیمی هند توسط روسیه بازسازی میشوند.روسیه و هند همچنین قراردادی برای تولید جنگنده های نسل 5 منعقد کرده اند
هواپیمای MiG-35 Fulcrum-F نمونه ی صادراتی جنگنده ی MiG-29M OVT است که مانورپذیری فوق العاده ای دارد که به خاطر همین موضوع سال گذشته در نمایشگاه Le Bourget فرانسه تحسین همگان را برانگیخت. این جنگنده بخش زیادی از مانورپذیری خود را مدیون موتور های مجهز به سیستم تغییر بردار رانش RD-33 است.
مقامات روسی گفته اند در صورتی که این جنگنده در مناقصه برنده شود حاضرند تمام تکنولوژی های کلیدی ان را در اختیار هند قرار دهند و شرایط را برای تولید این جنگنده در شرکت هواپیماسازی هندوستان(HAL) فراهم کند





      

ویکتور کوماردین" معاون مدیرکل موسسه انحصاری دولتی صادرات دفاعی روسیه، "روس ابارون اکسپورت"، اظهار داشت که این کمپانی به هند سیستم های ارتشی دفاع ضدهوایی "تونگوسکا" و "تور" را پیشنهاد می دهد، اما در عین حال از امکان ساخت مشترک دفاع ضدموشکی بااین کشور نیز امتناع نمی کندبااین کشور نیز امتناع نمی کند.

 

پدافند موشکی "تور" و پدافند موشکی-توپخانه ای "تونگوسکا" ابزار دفاع ضد هوایی ویژه فواصل نزدیک هستند و دفاع ضدموشکی کشورها باید مجموعه ای مرکب باشد که بتواند نابودسازی اهداف را چه در ارتفاعات پایین و چه در فواصل زیاد تامین کند.

کوماردین گفت: "در رابطه با سیستم دفاع ضدموشکی باید گفت که هند اینها را بر اساس سایر نمونه های خارجی ساخته است، از این رو روسیه فعالانه پدافندهای ویژه ارتش را پیشنهاد می دهد. اما با این وجود، ما از حضور مشترک با هند در ساخت دفاع ضدموشکی هندی امتناع نمی کنیم".





      




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی