هواپیمای MiG-35 در نمایشگاه هوایی هند شرکت میکند

به گفته ی ویکتور کوماردین یکی از مقامات سازمان صادارات دفاعی روسیه جنگنده ی MiG-35 به عنوان یکی از گزینه های حاضر در مناقصه ی بزرگ هند برای خرید جنگنده، در نمایشگاه Aero India 2009 شرکت خواهد کرد.
این نمایشگاه که در تاریخ 11- 15 فوریه در ایالت بنگالور برگزار میشود، بزرگترین نمایشگاه هوایی در منطقه ی اسیا و اقیانوسیه است که شرکتهای مختلفی از 35 کشور جهان در ان شرکت خواهند کرد.
کوماردین گفت: "این جنگنده به طور حتم در روز اول نمایشگاه چندین پرواز نمایشی انجام خواهد داد. ما مایلیم این جنگنده تمام توانایی های خود را نشان دهد"
لازم به ذکر است که 6 شرکت بزرگ هواپیماسازی در مناقصه ی بزرگ نیروی هوایی هند برای خرید 126 فروند جنگنده ی سبک شرکت کرده اند. شرکت های "لاکهید مارتین" و "بوئینگ" از امریکا، شرکت" میکویان" به عنوان بخشی از شرکت متحد هواپیماسازی (UAC) از روسیه ، شرکت "داسو" از فرانسه، شرکت "ساب" از سوئد و شرکت چند ملیتی "EADS" (متشکل از انگلستان،المان،ایتالیا،اسپانیا) در این مناقصه شرکت کرده اند.
کوماردین تصریح کرد: "جنگنده ی MiG-35 از شانس بالایی برای پیروزی در این مناقصه برخوردار است زیرا این جنگنده مشخصات فوق العاده ای دارد. علاوه بر ان روسیه و هند از دیرباز توافقات استراتژیکی در زمینه های نظامی با هم داشته اند. وی ادامه داد: هواپیماهای میگ در هند شناخته شده است. هند تاسیسات لازم را برای تولید و نگهداری این جنگنده ها در اختیار دارد."
هند و روسیه قراردادهای زیادی با هم دارند. این دو کشور تا سال 2010 قرارداد حدود 200 پروژه را امضا کرده اند که ارزش انها بالغ بر 18 میلیارد دلار است.هند یکی از بزرگترین مشتریان تسلیحات روسی است. به عنوان مثال میتوان به خرید ناو هواپیمابر Admiral Gorshkov به همراه 16 فروند جنگنده ی MiG-29K(نمونه ی ناونشین MIG-29) و قرارداد تولید تانک های T-90 و تولید جنگنده های Su-30MKI اشاره کرد.
روسیه در ماه مارس سال گذشته قراردادی با هند منعقد کرد که بر مبنای ان 70 فروند از MiG-29 های قدیمی هند توسط روسیه بازسازی میشوند.روسیه و هند همچنین قراردادی برای تولید جنگنده های نسل 5 منعقد کرده اند
هواپیمای MiG-35 Fulcrum-F نمونه ی صادراتی جنگنده ی MiG-29M OVT است که مانورپذیری فوق العاده ای دارد که به خاطر همین موضوع سال گذشته در نمایشگاه Le Bourget فرانسه تحسین همگان را برانگیخت. این جنگنده بخش زیادی از مانورپذیری خود را مدیون موتور های مجهز به سیستم تغییر بردار رانش RD-33 است.
مقامات روسی گفته اند در صورتی که این جنگنده در مناقصه برنده شود حاضرند تمام تکنولوژی های کلیدی ان را در اختیار هند قرار دهند و شرایط را برای تولید این جنگنده در شرکت هواپیماسازی هندوستان(HAL) فراهم کند