به گزارش گروه امنیتی دفاعی فارس، نیروی هوایی ارتش تنها نیرویی است که یک روز در ایام دهه فجر را به نام خود اختصاص داده است و آنهم به دلیل خط شکنی پرسنل انقلابی این نیرو در بیعت با بنیاگذار انقلاب اسلامی بود.

در حقیقت در ایامی که رژیم طاغوت بیشترین امید خود برای مقابله با انقلاب نوپای ملت ایران را به نیروی هوایی بسته بود، این اقدام پرسنل غیور ارتش موجب شد تا تمامی آمال و آرزوی‌های سلسله شاهنشاهی ایران بر باد رود.

اما این خط شکنی تنها به این یک مورد ختم نشد و در عرصه تحقیقات و جهادخودکفایی نیز نیروی هوایی به عنوان اولین نیرو دست به کار شد و در حالی که کشورهای غربی پیش بینی زمین خوردن این نیرو طی نهایتا دو ماه آینده به دلیل عدم وجود تخصص در پرسنل نهاجا را می کردند، باز هم جوانان متخصص و انقلابی نیروی هوایی ارتش به میدان آمدند و نه تنها این نیرو از پای درنیامد بلکه چنان درسی به دشمن متجاوز در ابتدای جنگ تحمیلی داد که کشورهای غربی انگشت حیرت به دندان گرفتند.

این همت و تلاش مضاعف اگر چه در ابتدای کار از تولید و تعمیر قطعات پیش پا افتاده شروع شد، اما امروز این تلاش به جایی رسیده است که ایران اسلامی را جزو معدود کشورهای دارای توانمندی ساخت جنگنده در دنیا معرفی می‌کند.

ایام دهه فجر و در آستانه 19 بهمن‌ماه "روز نیروی هوایی ارتش "، فرصتی دست داد تا با امیر محمدرضا کارشکی معاون تحقیقات و جهاد خودکفایی نهاجا گفتگویی کنیم پیرامون اقدامات و عملکرد این معاونت در نیروی هوایی ارتش که متن کامل آن در زیر می‌آید:

* کسی حق بروز خلاقیت در زمان رژیم شاه را نداشت

امیر کارشکی با اشاره به اهمیت وجود این معاونت در نیروهای مسلح گفت: در زمان رژیم طاغوت تنها کارهایی مانند تعمیر و نگهداری تجهیزات آن هم در سطح پایین به نیروها محول می‌شد و همه کارهای تحقیقاتی، سازندگی و برنامه‌های آموزشی و نیز تأمین قطعات و تجهیزات بر عهده مستشاران آمریکایی بود.

وی با بیان اینکه در آن زمان هیچ اراده‌ای نیز برای ارائه یک نظر اصلاحی و یا خلاقیت در نیروها وجود نداشت، تصریح کرد: البته کسی هم این حق را نداشت که بخواهد خلاقیت و یا نظر خود را بروز دهد و ما در همه زمینه‌ها به کارخانجات امریکایی وابستگی کامل داشتیم.

کارشکی افزود: از آنجا که رژیم طاغوت به عنوان ژاندارم و حافظ منافع آمریکا در منطقه محسوب می‌شد، تمام قطعات و پیشرفته‌ترین تجهیزات را در اختیار ارتش به خصوص نیروی هوایی قرار می‌دادند چرا که رژیم شاه مجبور بود از منافع آنها به خصوص در خلیج فارس حفاظت کرده و دستوراتشان را کاملا اجرا کند.








* بیعت همافران با امام(ره) چگونه شکل گرفت؟

وی ادامه داد: در زمان طاغوت یک سایه سنگین دیکتاتوری با شرایطی هولناک بر سر ارتش حاکم بود به طوری که در زمان ورود حضرت امام(ره) به کشور دائما در ستاد نیرو و سایر پایگاه‌ها اطلاعیه می‌دادند و پرسنل را از حضور در تجمعات منع می‌کردند.

معاون جهاد خودکفایی نهاجا خاطرنشان کرد: در آن شرایط و در روز 18 بهمن، پرسنل انقلابی نیروی هوایی از طریق تلفن و به صورت رمز به یکدیگر اطلاع می‌دادند که فردا ساعت 6 و نیم در خیابان ایران جمع خواهیم شد.

کارشکی گفت: فردای آن روز یعنی 19بهمن 57، تمامی بچه‌ها با لباس رسمی در مقابل حضرت امام(ره) رژه رفتند که این اقدام در حقیقت کمر شاه را شکست و فرماندهان ارتش را کاملا مایوس کرد.

وی با بیان اینکه نیروی هوایی که قرار بود در مقابل انقلاب بایستد، دیگر در کنار انقلابیون قرار گرفته بود، اظهار داشت: پس از بیعت با بنیانگذار انقلاب اسلامی، پرسنل نیروی هوایی اقدام به راهپیمایی تا میدان آزادی کردند که با استقبال مردم نیز روبرو شد.

* امریکایی‌ها می‌گفتند نیروی هوایی ایران ظرف دوماه زمین خواهد خورد

معاون جهاد خودکفایی نهاجا گفت: امریکایی‌ها که در زمان طاغوت تمام شریان‌های حیاتی ارتش را در دست گرفته بودند، فکر کردند نیروی هوایی ظرف دو ماه زمین خواهد خود و قطعا یکی از دلایل تحمیل جنگ 8 ساله به ایران نیز همین تفکر بود.

کارشکی ادامه داد: اما بعد از 5،6ماه پرسنل انقلابی این نیرو به عنوان جهاد سازندگی و تحقیقات صنعتی، پایه‌های اولیه معاونت جهاد خودکفایی را بنا گذاشتند و این معاونت برای اولین بار در همین نیرو شکل گرفت.

وی یادآور شد: برای مثال در ایام دفاع مقدس دیدیم که همین پرسنل نیروی هوایی، موشک‌های قوی نقطه‌زن را بر روی بالگرد کبری نصب کردند و با این اقدام شکار تانک‌های بعثی توسط بالگردها شروع شد که تا مدتها تصویر یکی از شلیک‌ها در تیتراژ ابتدایی بخش‌های خبری نیز به نمایش در می‌آمد.

* معاونت جهاد خودکفایی با تدبیر آیت‌الله خامنه‌ای شکل گرفت

معاون جهاد خودکفایی نهاجا تصریح کرد: البته از آنجایی که تا پیش از انقلاب، کمپانی‌های سازنده و تأمین کننده تجهیزات، تمام نیازهای ما را برطرف می‌کردند، بنابراین نیازی به خودکفایی نبود و البته اجازه هم نمی‌دادند به این موضوع ورود کنیم. اما پس از انقلاب و با تدبیری که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که در آن زمان رئیس جمهور بودند، اندیشیدند، جهاد خودکفایی اول بار در نیروی هوایی تشکیل شد و امروز این معاونت در حقیقت جایگزینی برای همان کمپانی‌های سازنده تجهیزات در داخل کشور است.

کارشکی از این جهت تحریم‌ها را یکی از الطاف الهی برای کشورمان دانست و گفت: با احساس نیازی که به وجود آمد، امروز کشور به صورتی بالنده در همه زمینه‌ها رشد کرده و ما می‌توانیم نیازهایمان را در داخل تأمین کنیم.

وی به سابقه شروع کار جهاد خودکفایی در نیروی هوایی اشاره کرد و ادامه داد: جهاد خودکفایی نهاجا در ابتدای کار، فعالیت خود را در رابطه با امور کوچکی مانند قطعات پرمصرف شروع کرد که این قطعات مصرف روزانه هواپیماها بود و پس از آن، بروز رسانی، راه‌اندازی و اصلاح برخی سامانه‌ها در دستور کار قرار گرفت به طوری که در طول دفاع مقدس با اقدامات شایسته‌ای که متناسب با نیازها انجام شد، توانستیم در این زمینه پیشرفت کنیم و امروز جهاد خودکفایی متناسب با تهدیدات و نیازها در جهت رفع نیاز و ارتقاء سامانه‌ها عمل می‌کند.

* تدابیر معاونت جهاد خودکفایی مبتنی بر ویژگی‌ نبردهای آینده شکل می‌گیرد

معاون جهاد خودکفایی نهاجا با تأکید بر اینکه امروز ما در همه زمینه‌ها از پرنده‌ها، موشک‌ها، رادارها و جنگ الکترونیک گرفته تا هر موضوع دیگر می‌توانیم نیازهای خود را در داخل کاملا برآورده کنیم، افزود: البته در این زمینه مراکز علمی و صنعتی کشور نیز با مدیریت واحد مؤسسه تحقیقاتی وزارت دفاع نقش موثری دارند.

کارشکی تصریح کرد: جهاد خودکفایی در دو بخش کوتاه مدت و بلندمدت به برطرف کردن نیازها می‌پردازد که در برنامه بلندمدت باتوجه به نیازهای آینده و نبردهای احتمالی و نیز شرایط آینده دنیا، فکر و نیازسنجی شده و در نهایت اقدام به برطرف کردن این نیازها می‌کند.

وی با بیان اینکه در جنگ، کیفیت مهمتر از کمیت خواهد بود، به ایام دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: برای مثال وقتی دو فروند جنگنده از دشمن و نیروهای خودی با یکدیگر رو به رو می‌شدند، از لحاظ تجهیزاتی هیچ شباهتی به یکدیگر نداشتند به طوری که هواپیماهای رژیم بعث از لحاظ تجهیزات و کارآیی اصلا قابل مقایسه با جنگنده‌های ما نبود اما خلبانانی که در هواپیماهای ما می‌نشستند، از لحاظ ایمان و اراده آنچنان قدرتی داشتند که همین امر باعث موفقیت و برتری آنها در صحنه نبرد می‌شد.









* تنها نام جنگنده‌ها در شناسنامه‌هایشان عوض نشده است

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته فراوان در خصوص تجهیز و ارتقاء سامانه‌های مختلف در نیروی هوایی ارتش گفت: امروز ممکن است تنها پوسته‌ای از هواپیماهای دو یا سه نسل گذشته را در اختیار داشته باشیم ولی این سامانه‌ها از لحاظ ارتقاء تکنولوژی و تجهیزات تغییرات بسیاری کردند و البته کسانی که قرار است از این تجهیزات استفاده کنند نیز به سلاح ایمان و اراده قوی معنوی مجهزند که این عامل موفقیت آنهاست.

معاون جهاد خودکفایی نهاجا تصریح کرد: آنقدر این تجهیزات و سامانه‌ها تغییر پیدا کرده و به‌روز شده‌اند که می‌توان گفت فقط در شناسنامه آنها اسمی باقی مانده ولی محتویاتشان به کلی عوض شده است.

* درحال نصب جدیدترین تجهیزات دنیا بر روی جنگنده‌های F14 هستیم

کارشکی ادامه داد: برای مثال در یکی از پروژه‌هایی که در دست تحقیقات داریم، هواپیماهای شکاری بمب افکن F14 را به‌روز و بهینه می‌کنیم و سامانه‌های اویونیکی آن نیز کاملا عوض شده و تجهیزات به‌روز دنیا که در داخل کشور طراحی و ساخته شده‌اند بر روی این جنگنده‌ها در حال نصب است.

وی با تأکید بر اینکه این جنگنده‌ها از لحاظ تسلیحات نیز تفاوت عمده‌ای با گذشته دارند، خاطرنشان کرد: امروز با تغییر در قطعات و بومی‌سازی سامانه‌ها حتی در قسمت موتور که یکی از پیچیده‌ترین و مدرنترین قطعات هواپیما است، می‌توان ادعا کرد که این جنگنده‌ها تفاوت عمده‌ای با گذشته پیدا کرده‌اند.


* تسلیحات خود را برای نبرد احتمالی با دشمن فرامنطقه‌ای آماده کرده‌ایم

معاون جهاد خودکفایی نهاجا با اشاره به رصد دائمی رفتار دشمن در اطراف ایران، ادامه داد: دشمن که امروز در منطقه ما حضور دارد کاملا رصد می‌شود و نقاط قوت و ضعف آنها شناسایی شده و ما در جهت مقابله با تهدیدات احتمالی آنها کارهای مناسبی انجام داده و با تدبیر، تجهیزاتی را برای مقابله با این دشمن آماده کرده‌ایم و آنها نیز می‌دانند که با ملت مسلح به سلاح ایمان نمی‌توان جنگید و ملت ایران نیز نشان داده است که تحت هیچ شرایطی صحنه نبرد را به دشمن واگذار نخواهد کرد.

* پیشرفت‌های خیره‌کننده نهاجا در طراحی و ساخت تجهیزات جنگ الکترونیک

کارشکی با بیان اینکه ما همواره به‌روزرسانی تسلیحات و تجهیزات را در دستور کار داریم، گفت: معاونت جهاد خودکفایی نهاجا در سال گذشته پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای در زمینه طراحی، ‌ساخت و تأمین تجهیزات جنگ الکترونیک داشت که البته به دلیل مسائل طبقه‌بندی و اهمیت فوق‌العاده این موضوع نمی‌توانیم مطالب آن را بازگو کنیم.

وی دنیای امروز را محل جنگ الکترونیک و اطلاعاتی دانست و تصریح کرد: شاید کشورهای جهان سوم از لحاظ سخت‌افزاری و ساخت تجهیزات از برخی ابرقدرت‌ها عقب باشند ولی می‌توان در نبردهای الکترونیک کار کرد و با توجه به اقداماتی که ما صورت دادیم، هیچ جای نگرانی در این خصوص نیست.

* اولین‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جهان

کارشکی همچنین به برخی ابتکارات و نوآوری‌های صورت گرفته در نیروی هوایی ارتش اشاره کرد و افزود: اول بار در دنیا ما توانستیم هواپیمای میگ 29 را قبل از کارخانه سازنده‌اش، مجهز به سیستم سوخت‌گیری هوایی کنیم.

وی ادامه داد: این نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که برای اولین بار هواپیمای F4 را مجهز به پراپ سوختگیری هوایی کرد و نیز با نصب پاد سوخت‌رسان بوئینگ بر زیر جنگنده F4، سوخت‌گیری شکاری از شکاری را برای اولین بار در کشور انجام داد.

* انتهای خلیج فارس تحت پوشش موشکی جنگنده‌های ماست

معاون جهاد خودکفایی نهاجا در بخش دیگری از گفتگوی خود با فارس، در خصوص تهدیدات احتمالی آینده علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، افزود: اگر خلیج فارس را یک دریای بسته بدانیم، تأکید می‌کنم که تهدیدات ما با توجه به توانمندی‌هایی که داریم، تنها به خلیج‌فارس محدود نشده و هواپیماهای ما به تجهیزاتی مجهز هستند که می‌توانند انتهای خلیج‌فارس در جنوب را به صورت Fire and forget هدف قرار دهند و به سلامت برگردند.

کارشکی افزود: اخیرا طرح نصب موشک‌های دوربرد Fire and forget را داشتیم که این موشک‌ها بروی جنگنده‌ها تست شده و به تولید انبوه نیز رسیده است.





* طراحی و ساخت بمب‌های هوشمند "قاصد " با برد 100 کیلومتر در دستور کار قرار دارد

کارشکی با اشاره به تولید بمب‌های هوشمند نقطه‌زن "قاصد " با سر جنگی دوهزار پوندی، آن را از قوی‌ترین بمب‌های دنیا دانست و گفت: ما توانستیم در سال‌های آخر جنگ اقدام به ساخت این بمب‌ها کنیم که امروز به تولید انبوه رسیده و هیچ محدودیتی در بکارگیری آنها نداریم.

وی ادامه داد: نسل دوم این بمب‌ها با برد بیش از 50 کیلومتر ساخته شده و مراحل آخر را پشت سر می‌گذارد و به زودی نیز به تولید انبوه خواهد رسید.

معاون جهاد خودکفایی نهاجا تصریح کرد: نسل سوم این بمب نیز که مجهز به موتور بوده و برد بیش از 100کیلومتر خواهد داشت، در آینده تولید خواهد شد.

* جنگنده‌های ارتش اهداف دریایی را در فواصل دوردست هدف قرار می‌دهند

کارشکی افزود: در رژه نیروهای مسلح امسال هم موشک دوربرد با سر جنگی بالا را مشاهده کردیم که این موشک‌ها بر روی یکی از پرنده‌های نیروی هوایی نصب و تست شد که می‌تواند اهداف دریایی را در فواصل دوردست مورد هدف قرار دهد که این موشک ها نیز به تولید انبوه رسیده است.

* تمامی جنگنده‌های نیروی هوایی را خودمان اورهال می‌کنیم

وی درزمینه تعمیر و نگهداری هواپیماها نیز گفت: در رژیم طاغوت اورهال تمام هواپیماها توسط تیم مستشاران آمریکایی صورت می‌گرفت اما با اخراج آنها در اولین روزهای پس از انقلاب و بعد از اعمال تحریم‌ها، به همت متخصصان نیروی هوایی ارتش و صنایع دفاعی، اورهال هواپیماها آغاز شد به صورتی که امروز تمامی هواپیماهای نیروی هوایی تحت پوشش قرار دارند.

* بکارگیری نسل جدید جنگنده‌های F4 و F14 در نیروی هوایی

معاون جهاد خودکفایی نهاجا خاطرنشان کرد: ‌البته در دو سه سال اخیر ما از بحث اورهال عبور کرده و می‌توانیم هواپیماها را گروه به گروه ارتقا داده و بهینه کرده و عمر انقلابی برای آنها تعریف کنیم.

کارشکی افزود: هواپیماهای F14، F4 و C130 از جمله این هواپیماها هستند که می‌توان گفت با ارتقاء و عمردهی آنها امروز شاهد نسل جدید هواپیماهای نیروی هوای ارتش هستیم.

* طرح رادارگریزی جنگنده‌ها در ستاد کل نیروهای مسلح در حال پیگیری است

وی رادارگریزی را یکی دیگر از ویژگی‌های مهم مد نظر در هواپیماها دانست و گفت: رادارگریزی در یک نوع از هواپیماها در مقیاس کوچکتر در نیروی هوایی انجام شده و طرح رادارگریز کردن جنگنده‌های شکاری نیز در ستاد کل نیروهای مسلح در حال پیگیری است و پس از تصویب در نیروی هوایی ارتش انجام خواهد شد.

* به دنبال تعریف نیروی هوایی راهبردی در برنامه آینده هستیم

معاون جهاد خودکفایی نهاجا در خصوص موضوع آینده‌نگری در این نیرو نیز تاکید کرد: برنامه جامع و وسیعی در این معاونت با تدبیر فرمانده محترم کل ارتش و فرمانده محترم نیرو تدوین شده و مشغول کار بر روی آن هستیم که طی آن نهاجا به عنوان یک نیروی راهبردی پیش بینی شده که متناسب با تهدیدات و برنامه‌های سال‌های آینده بکار گرفته شود.