اس-400: پدافند هوایی نسل جدید روسی




ژنرال "وادیم ولکوفسکی" رئیس ستاد نیروی هوایی فدراسیون روسیه روز 17 فوریه خبر داد که روسیه می تواند پدافند هوایی نسل جدید اس-400 را در صورت اتخاذ تصمیم سیاسی، در کشورهای مشترک المنافع مستقر سازد.
ولکوفسکی که از پایگاه تیپ سیستم واحد فرماندهی دفاع فضایی در شهر الکتروستال در حومه مسکو بازدید می کرد، اعلام داشت: "بر اساس تصمیم مقامات سیاسی، ممکن است این سیستم ها در همه جا مسقر شوند". وی افزود که از اس-400 میتوان هم در چارچوب سیستم واحد امنیت مشارکتی و هم بعنوان پدافند هوایی کشورهای مشترک المنافع استفاده کرد.
ولکوفسکی همچنین اطلاع داد که دو هنگ پدافند هوایی در سال 2010 به سیستم موشکی اس - 400 مجهز خواهند شد.
وی در این رابطه گفت: "ما امسال برنامه ریزی می کنیم که دو هنگ دیگر را به سیستم های موشکی اس - 400 مجهز کنیم".
در همان روز "ایگور آشوربیلی" مدیر عامل دفتر طراحی کمپانی پدافندهای هوایی "آلماز-آنتِی" به خبرنگاران اطلاع داد که این کمپانی آزمایش های اولیه موشک جدید رهگیر دوربرد برای سیستم های پدافند موشکی "اس-400" را به پایان رسانده است.
وی در این رابطه خاطر نشان داشت: "هیچوقت هیچگونه مشکلی با موشک های سیستم پدافند موشکی "اس-400" نداشتیم. در ماه نوامبر آزمایشهای اولیه این موشک رهگیر دوربرد به پایان رسید".
از سیستم های پدافند موشکی اس-400 موسوم به "تریومف" (بمعنای پیروزی) می توان در هر ساعت شبانه روز و هر شرایط جوی و جغرافیایی حتی در وضعیت جنگ الکترونیک استفاده کرد. "تریومف" سیستم دفاع ضد هوایی غیر استراتژیک برای مقابله با هواپیماها با جدیدترین نرم افزارهاست.
تفاوت این سیستم ها با نمونه های قبلی "اس-300" گسترش محدوده استفاده نظامی بوده و می توان در آنها از موشک های موجود جدید استفاده کرد. مجموعه های پدافند موشکی جدید برای انهدام اهدافی در مسافت تا 400 کیلومتری در نظر گرفته شده اند. هدف با ترکش هایی که در اثر انفجار کلاهک بوجود می آیند، منهدم می شود.
مجموعه های پدافند موشکی "تریومف" با مجموعه های موشکی جدید طی 30-40 سال آینده بخش اصلی دفاع ضد هوایی نیروی هوایی روسیه را تشکیل خواهند داد. با تلاش مهندسین دفاتر طراحی روسیه موشک های جدیدی طراحی شده اند که از نظر ماهیت فنی-تاکتیکی نسبت به نمونه های مشابه غربی خود از جمله نمونه های آمریکایی و فرانسوی برتری هایی دارند.
روز 6 اوت سال 2007 اولین لشکر مجهز به "اس-400" در شهر "الکترواستال" حومه مسکو مستقر شد.
قرار است هر سال یک یا دو هنگ مجهز به سیستم های مذکور در اختیار نیروهای دفاع ضد هوایی روسیه قرار گیرد. انتظار می رود که دو سال بعد از استفاده از این سیستم ها، یعنی  بعد از سال 2009 سیستم های پدافند موشکی "اس-400" برای صدور به خارج از کشور نیز پیشنهاد شوند.
این سیستم قادر است که اهدافی را در فاصله 400 کیلومتری و در ارتفاع 30 کیلومتری مورد هدف قرار دهد.