خبرگزاری شین هوا اعلام کرد با توجه به تنشهای بوجود آمده در دریای فیلیپین مبنی بر اختلافات ارضی با فیلیپین و ویتنام همچنین بازیگوشی کشورهای رقیب جهت استفاده از منابع این منطقه هفته آینده ناو هواپیمابر واریاگ به این منطقه اعزام میشود.چین از این ناو برای کمک به تامین امنیت نفتکش های خود و تقویت حضور نظامی در مناطق مورد منازعه دریای جنوبی استفاده خواهد کرد.
تاریخ ورود این ناو نیز مشخص شده است و مصادف است با 90 مین سالگرد حزب کمونیست چین البته همه اینها به شرایط و همچنین آب و هوا بستگی دارد.
این ناو هواپیمابر که در اصل از اوکراین بدست آمده " Varyag " نام دارد ؛ و حاصل فروپاشی جماهیر شوروی پس از سال 1991 میلادی است.
به نوشته این روزنامه ، ناو یادشده با استانداردهای چینی رنگ آمیزی شده است و در آینده رنگ های آبی - خاکستری کمرنگ به چشم می خورد.
Varyag را یک شرکت هنگ کنگی به نام " چون لاک " به ارزش 100 میلیون دلار خریداری کرد . در آن زمان هدف این بود که از آن به عنوان یک کشتی تفریحی استفاده شود اما کشتی در سال 2002 میلادی در بندر " دالیان " در شمال شرق چین پهلو گرفت.
از آن زمان تاکنون این کشتی در حال بازسازی بوده است و سامانه های برق و موتور ، بخش های الکترونیکی ، رادارها و موشک های کشتی به هوای آن کاملا باسازی شده است.
خبرگزاری شین هوا نوشت : کشتی غول پیکر برای سفر دریایی آماده می شود . چین رویای 70 ساله اش را تحقق می بخشد" .
بااین حال چین قصد دارد نام این ناو هواپیمابر را به " شی لانگ " تغییر دهد . " شی لانگ " دریادار سلسله " مینگ " بود که خدمات زیادی از وی در تاریخ به ثبت رسیده است.
طول ناوهواپیمابر چین 302 متر و پهنای آن کمی بیشتر از 70 متر ، قدرت جابجایی بار آن 67 هزار تن و سرعت آن نزدیک به 30 مایل دریایی است.
عرشه این کشتی قابلیت آرایش 50 فروند هواپیما از انواع مختلف از سوخو 33 گرفته تا جنگنده های میگ 29 و بالگردهای ضد زیردریایی و بالگردهای هشدار دهنده را دارد .