روسیه و فرانسه توافقنامه خرید ناوهای بالگردبر "میسترال" را امضا کردند


روسیه و فرانسه توافقنامه خرید دو فروند ناو بالگردبر "میسترال" را امضا کردند.
این سند در حضور "دمیتری مدودف" (Dmitry Medvedev) رییس جمهور روسیه در سن پترزبورگ به امضا رسید.
در اواخر دسامبر سال 2010 روسیه و فرانسه رسما اعلام کردند که کنسرسیوم مشترک کورپوراسیون واحد کشتی سازی  روسیه و DCNS فرانسه دو فروند کشتی مدل "میسترال" در "سن-نازر" (فرانسه) تولید و دو مجوز برای تولید ناوهای مشابه در روسیه تحویل خواهند گرفت.
توافقنامه بین دولتی در خصوص خرید این ناوهای بالگرد بر روز 25 ژانویه سال جاری میان طرفین به امضا رسید.
مهمترین مسئله در مذاکرات انتقال دو سیستم هدایت تحت استاندارد ناتو به روسیه بود: سیستم هدایت جنگی Zenith-9 و سیستم فرماندهی هدایت ناوگان ها SIC-21

دستورالعمل دولت روسیه درباره اعتبار پیدا کردن قرارداد خریداری دو فروند ناو بالگردبر"میسترال"سه ماه بعد صادر شده و به دنبال آن قرارداد معتبر محسوب خواهد گردید. این مطلب را"آناتولی ایسایکین" رییس "روس آبارون اکسپورت" شرکت انحصاری صادرات و واردات تسلیحات و تجهیزات نظامی روسیه اعلام کرد.
وی در نمایشگاه وسایل هواپیمایی در شهر " له بورژه"فرانسه گفت:"صدور دستورالعمل دولت روسیه سه ماه طول خواهد کشید". وی خاطرنشان کردهمانا پی از گذشت این مدت "می توان قرارداد را اعتبار یافته دانست".
یادآور می شود از نظر مشخصات فنی ناو بالگردبر "میسترال" که طول آن در حدود 200 متر است می تواند شش بالگرد، چهار قایق تندروی نفربر و یا دو "هاورکرافت" و همچنین 450 نیرو حمل کند.
در عین حال برگزاری عملیات هوابرد یکی از امکانات این کشتی جامع می باشد. میسترالمی تواند در ماموریت صلحبانی نیز شرکت کند.
بالگردهای عرشه ای می توانند هم بعنوان ابزار مبارزه با زیردریایی ها، هم برای عملیات امداد و هم برای جابجایی افراد و بار مورد استفاده قراربگیرند .









نماینده کنگره آمریکا فروش "میسترال" به روسیه را تهدید منافع آمریکادانست
"ایلیان روس-لتینن" نماینده جمهوریخواه و رییس کمیته بین الملل مجلس آمریکا اعلام کرد که فروش دو فروند ناو بالگرد بر مدل "میسترال" فرانسه به روسیه منافع آمریکا در منطقه را تهدید و علیه متفقین آمریکاست.
در اطلاعیه این عضو مجلس آمریکا آمده است: "بسیاری از متفقین ما در منطقه مانند گرجستان و کشور حوزه بالتیک تحت حملات سایبری، فشار شدید اقتصادی و حتی تهاجم از سوی روسیه قرار گرفتند. اینکه فرانسه متحد مادر ناتو با نادیده گرفتن خطرات موجود تصمیم به فروش کشتی های نظامی به روسیه گرفته با توجه به اینکه مسکو بیش از گذشته خصومت خود را نسبت به آمریکا و همسایگان اروپایی ما نشان می دهد".
این سخنان روس-لتینن موضع رسمی دولت آمریکا نیست.

سیستم های تسلیحاتی روسیه از جمله هوایی با "میسترال ها" همگرا می شوند
دریاسالار "ولادیمیر ویسوتسکی" فرمانده کل نیروی دریایی روسیه گفت:
که سیستم های تسلیحاتی روسیه با ناوهای بالگردبر مدل "میسترال" که از فرانسه تحویل گرفته می شود، همگرا خواهند شد.
وی گفت: "کسب فناوری های ساخت چنین کشتی هایی اجازه می دهد که آنها را به پروژه های کنونی سیستم های تسلیحاتی روسیه از جمله تجهیزات نیروبر و واحدهای هوایی نیروی دریایی همگرا کنیم".