سخنگوی طالبان امروز اعلام کرد یک هواپیمای بدون سرنشین دیگر آمریکایی را در منطقه ی کونار ، در شرق افغانستان منهدم کرده است .

به گزارش خبرگزاری ریانوستی ، ذبیح الله مجاهد ، سخنگوی این گروه تروریستی زمان سرنگون شدن این هواپیما را عصر روز گذشته عنوان کرد ، این دومین هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی است که در دو روز گذشته در افغانستان سرنگون شده .

در حالیکه ناتو و آمریکا هنوز به این اخبار واکنش رسمی نشان نداده اند ، افزایش توان پدافندی طالبان که با سرنگون کردن اخیر و متوالی دو هواپیمای آمریکایی خود را نشان داده و تجهیزات احتمالی ضدهوایی که بدست نیروهای طالبان افتاده است ، جای سوال دارد .

این خبر بخصوص با اخبار نگران کننده ای که از لیبی به گوش میرسد میتواند نشان دهنده ی استراتژی جدید حکومت لیبی برای فشار به آمریکا و متحدانش برای توقف حملات هوایی به خاک لیبی باشد .

روز گذشته ، یک منبع آگاه در سرویس اطلاعات فدرال روسیه در مصاحبه ای با خبرگزاری ایتارتاس از دزدیده شدن 10 قبضه سیستم ضدهوایی دوش پرتاب Strela و منتقل شدن آن به خارج از کشور خبر داده بود .

این موارد از دزدیده شدن تسلیحات از انبارهای نظامی لیبی که به گزارش منابع مختلف از آوریل امسال آغاز شده میتواند سرپوشی برای مجهز کردن طالبان به تسلیحات ضدهوایی با هدف فشار آوردن به اتحاد ناتو که در جنگ داخلی لیبی درگیر شده باشد . هرچند سفیر لیبی در روسیه پس از شنیدن این اخبار ضمن اظهار نگرانی در مورد سرنوشت این سیستمها ، درباره ی احتمال استفاده ی گروههای تروریستی از جمله القاعده از این تسلیحات هشدار داده است .

به گزارش ایتارتاس ، ارتش لیبی در دهه ی هفتاد 144 قبضه سیستم ضدهوایی دوش پرتاب Strela-1 از شوروی خریداری کرد و هم اکنون حتی نمونه های جدیدتر از جمله Strela-2M و Strela-3 را نیز در اختیار دارد

موشک Strela-3 که در ناتو با کد SA-14 Gremlin شناخته میشود ، آخرین نمونه ی سیستم پدافند دوش پرتاب شوروی و روسیه است ، سرجنگی این سیستم برای تاثیر بیشتر نسبت به مدل قبلی دو برابر سنگین تر شده است ، طبق اطلاعات وبسایت FAS این سیستم از پیشرانه ی دو مرحله ای سوخت جامد استفاده میکند و با استفاده از حسگر پسیو IR قابلیت درگیر شدن با اهداف هوایی تا برد 6 کیلومتر و ارتفاع حداکثر 6 کیلومتر را داراست .