Ghadir Class Submarine





30 سال تحریم و آپارتاید علمی.8 سال جنگ و خونریزی.بیش از 20 سال نفاق و سرکشی در داخل .در آخر قطعنامه های کمر شکن و ناجوانمردانه دهه اخیر نتوانست کمر این ببر شیردل را تا کند.
این کشور باستانی و بزرگ دشمنهای بسیار دارد در کمین اما از یک نیروی بزرگ بهره میبرد"ایمان و کلام ما میتوانیم"
شاید به دید بسیاری از دوستان این سازه ها و پیشرفتها حقیر بیاید ولی اهالی اهل فن میدانند ساختن یک قایق بومی به اندازه داشتن یک زیر دریایی کلاس تایفون می ارزد.

با دستور و احساس نیاز سران لشگری و کشوری رده بالا در سال 2005 کار و تحقیق بر روی شناورهای زیرسطحی Midget آغاز گردید.

اساس خواسته ها و نیازها و توقعات از این طرح شامل:

-زیردریایی از جثه کوچک و قدرت مانور بالا برخوردار باشد.
-جهت انجام عملیاتهای ساحلی و آبی خاکی مناسب باشد.
-جابجایی غواصها و کماندوها در سریعترین زمان ممکن
-توان شناسایی و نزدیک شدن به شناورهای سطحی و زیر سطحی دشمن
-نزدیک شدن به ساحل دشمن بدون آنکه شناسایی شود
-از تسلیحات کم اما ویران کننده برخوردار باشد
-جابجایی و حمل انواع مینها
-حمل و جابجایی موشکهای دوش پرتاب
-جایگاه پرتاب موشکهای زیر سطحی و سطحی
-رهگیری و انهدام شناورهای سطحی و زیرسطحی دشمن
-جابجایی نیروهای ویژه (بطوریکه غواصان در دریا از شناور خارج شوند)

در نتیجه با توجه به خواسته های ذکر شده کار ساخت این شناور در صنایع دفاع آغاز شد.این شناورها از جهاتی شبیه شناورهای کلاس Yono کشور کره شمالی میباشند و به گفته بعضی از متخصصین اولین شناور این کلاس با اقتباس از این مدل کره ای در سال 2006 ساخته شد و جهت تستهای دریایی به پایگاه بندر عباس منتقل شد و در همانجا به آب انداخته شد.



  
  تصاویر گرفته شده توسط ماهواره از پایگاه بندر عباس و نحوه آرایش زیردریاییها
  
  
  

انجام این تستها 1 سالی بطول انجامید و پس از تایید و موفقیت آمیز بودن طرح با دستور فرمانده نیروی دریایی ارتش در سال 2007 جهت انجام عملیات و گشتزنی به پهنه آبی خلیج همیشگی فارس فرستاده شد.
طبق گفته کارشناسان ساخت هریک از این شناورها 17-18 میلیون دلار هزینه دارد که با توجه به بومی بودن طرح و هزینه های سرسام آور کشورهای همسایه برای در اختیار گرفتن تسلیحات وارداتی بسیار ناچیز است.
تا به امروز 11 شناور از این کلاس ساخته شده است که تمامی آنها در حال خدمت و فعال میباشند.(البته این تعداد شنیده بنده میباشد و هیچ پافشاری بر آن ندارم )

این کلاس حاصل اولین تلاش متخصصین داخلی جهت ساخت 100% بومی زیردریاییهای Midget و ساحلی میباشد.

از ویژگیهای این کلاس میتوان به:

چابکی بسیار بالا جهت انجام ماموریتها/سونار سایز کوچک و کارآمد/سیستم کنترل عمق خودکار/هدایت دستی و هیدرولیک و خودکار/قابلیت ناوبری در آبهای کم عمق اشاره کرد.

زیردریایی غدیر از انواع تجهیزات بروز الکترونیکی و مخابراتی ساخت داخل بهره میبرد.و در کنار این تجهیزات قابلیت رهگیری دقیق شناورهای سطحی و زیر سطحی دشمن را دارد همچنین قدرت مانور بالا
/قوس سریع و پنهان شدن از رادارهای دشمن را دارا میباشد.این زیردریایی قادر است از میدان شناسایی دستگاه های سونار (sonar-evading technology) و رادارها فرار کند.این شناور توان حمل و جابجایی 4-8 غواص مسلح را دارد.

اولین میدان رزم این شناور در مانور بزرگ اتحاد 84 بود که در آبهای خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند برگزار شد.در این رزمایش سیستمهای نوین اژدر انداز و پرتابگرهای موشکی خودرا به رخ سایر رقبا حاضر در منطقه کشاند و باعث فخر و مباهات مردان سرزمین پارس شد.

به گفته کارشناسان نظامی هیچ شکی نیست که اگر تهران تصمیم بگیرد تنگه هرمز را مسدود کند این زیر دریاییها در خط مقدم خواهند بود.
  
  
تجهیزات نظامی:


سلاح اصلی این شناور در عملیاتهای مختلف شامل:
-4تا8 اژدر 533 mm
-2 اژدر 533 بهمراه 2 مین (شاید مغناطیسی)
-4 اژدر بهمراه موشک ضد کشتی حوت(اشکوال)

در سال 1385 و در رزمایش پیامبر اعظم(ص) نیروی دریایی ایران موشکی را ازمایش کرد که باعث حیرت بیش از پیش جامعه جهانی گشت.ایران در این رزمایش موشکی با سرعت 100 متر بر ثانیه را ازمایش کرد.موشک انداز های این موشک کامل رادار گریز بوده و از دید رادارهای دشمن مخفی میمانند.توان رزمی این موشک برابر با موشک VA-111 Shkval ساخت روسیه است و تنها دو کشور ایران و روسیه فناوری لازم را برای ساخت چنین موشک های به دست اورده اند.سرعت متوسط این موشک 4 برابر اژدر معمولی زیر ابی است.  
این موشک با تولید حبابهای بخار که از نوک دماغه و پوسته خود خارج می کند لایه ای از گاز در اطراف خود شکل می دهد و بدین ترتیب خود را از تماس مستقیم با آب و پسای قابل ملاحظه ناشی از آن دور می کند.  
این موشک قابلیت پرتاب از روی شناور و یا زیردریایی در عمق 100 متری را دارد. با سرعت حدود 50 نات (93 کیلومتر بر ساعت) کپسول پرتاب خود را ترک می کند. با فرو رفتن در آب و رسیدن به عمق مناسب، موتور خود را روشن کرده و به سمت هدف راهی می شود.  



  

  
اژدر حوت (اشکوال)
  

  
  
  
عملیاتها:


-رزمایش اتحاد 84 (آزمایشی)
-رزمایش ضربت ذوافقار
-گشتزنی در آبهای بین المللی و خلیج فارس 2007-2011
-سفر به دریای سرخ
-؟؟؟


مشخصات:

نام و مدل: زیردریایی کلاس غدیر
کشور: ایران
سازنده: صنایع دفاع وزارت دفاع ایران
سال ساخت: 2006
راه اندازی: 2007
تعداد: 11 شناور
فعال : 11 شناور
پیشرانه: دیزل-الکتریک
توان جابجایی:120-150 تن
طول: 29 متر
عرض: 3 متر
آبخور: 2.3 متر
حداکثر سرعت: 11 نات
خدمه: 18 نفر
مدت زمان زیر آب بودن: 12 ساعت
حداکثر عمق: 200 متر

تسلیحات نظامی:

دومقر ازدر انداز 533 mm
4-8 مین دریایی و مغناطیسی
ابر موشک ضد کشتی حوت

تصاویر: