شاید عکس بالا شما را به این فکر بیاندازد که با یک نفربر معمولی بدون سلاح یا یک آمبولانس جنگی مواجه هستید اما سخت در اشتباهید ! این خودرو جدیدترین سلاح ضد تانک روسیه بنام  Khrizantema است که در ناتو به نام AT-15 Springer شناخته میشود و در این عکس رادار و موشک زیر بدنه ی نفربر پوشانده شده اند .

طرح AT-15 که توسعه ی آن از 1980 آغاز و در 1996 رونمایی شد با هدف مقابله با انواع جدید تانکها و زره های پیشرفته ی غربی کلید خورد دارای قابلیتهای منحصر به فردی در مقایسه با رقبای خارجی خود است . این سیستم دارای دو لانچر موشک 9M123 است که قابلیت هدف قرار دادن اهداف تا برد 6 کیلومتر و با سرعت مافوق صوت را داراست .

موشک 9M123 در دو نوع توسعه یافته است ، نوع اول یک موشک با کلاهک دو زمانه ی انفجاری شدید (HE) است که قابلیت نفوذ در 1000 میلیمتر زره فولادی که با زره واکنشی انفجاری محافظت میشود را داراست .
مدل دوم که به 9M123-F-2 معروف است دارای 6 کیلومتر برد و سرعتی معادل 400 متر بر ثانیه است که این موشک را در زمره ی موشکهای ضد تانک مافوق صوت قرار میدهد . این موشک از دو بالچه ی هدایتی برای ناوبری استفاده میکند و قابلیت نفوذ در 1200 میلیمتر زره فولادی که با زره واکنشی محافظت میشود را داراست .

سوخت این موشک از نوع جامد است و موشک میتواند به دو صورت هدایت راداری (توسط رادار نصب شده روی نفربر) یا با هدایت لیزری توسط ساطع کننده ی لیزر که در سمت راست خودرو نصب شده به طرف هدف هدایت شود.

یکی از برجسته ترین تفاوتهای این سیستم ضد تانک با بقیه سیستمها اینست که برای اولین بار در جهان ، یک سیستم کشف و ردیابی راداری و هدایتی موشک حتی در زمان پرواز موشک برای یک سامانه ی موشکی ضد تانک توسعه داده شده است . بطوریکه کشف هدف و هدایت موشک بطور همزمان توسط رادار نصب شده روی سیستم که از نوع Milimetr BandWidth میباشد ، بدون نیاز به رویت هدف توسط خدمه انجام میشود .

AT-15 میتواند در شب یا روز و در هر شرایط آب و هوایی مورد استفاده قرار گیرد ، موشک به لطف سیستم ناوبری دوگانه در برابر اخلال الکترونیکی به شدت مقاوم است.

دفتر طراحی KBP که طراح این سیستم موشکی است توانایی موشکهای AT-15 را برای مقابله با جدیدترین تانکهای جهان از جمله تانکهای آبرامز و لئوپارد "بیش از کافی" اعلام کرده ، طبق آزمایشات میدانی و طی یک شبیه سازی جنگ زرهی ، 4 دستگاه از این سیستم میتوانند نتیجه ی نبرد را بکلی تغییر دهند . سازندگان AT-15 ادعا کرده اند در شبیه سازی نبرد ، 3 دستگاه از این سیستم میتوانند بطور همزمان با 14 تانک دشمن درگیر شده و حداقل 60% آنها را از بین ببرند .





همانطور که مشخص است ، AT-15 بر روی شاسی نفربر معروف BMP-3 ساخته شده که با توجه به کارایی اثبات شده و حفاظت بالای این نفربر و "پوشیده بودن رادار ، ساطع کننده ی لیزری و خود لانچرها در زیر بدنه در هنگام غیر درگیری" ، علاوه بر احتمال کم رویت شدن خودرو ، حفاظت بالایی برای خدمه ی 2 نفری این سیستم فراهم میشود. علاوه بر این ، همانند BMP-3 ، این خودرو نیز به تجهیزات NBC و اطفای حریق خودکار مجهز است .

این سیستم به یک موتور 500 اسب بخاری برای بدست آوردن تحرک بالا استفاده میکند که سرعتی معادل 70 کیلومتر بر ساعت در جاده و 10 کیلومتر بر ساعت در آب به این خودرو میدهد . برد عملیاتی خودرو 600 کیلومتر است .

AT-15 در حال معمولی دو موشک آماده ی شلیک در لانچر و 15 موشک در قسمت ذخیره مهمات دارد . لازم به ذکر است پس از شلیک دو موشک ، لانچر به زیر بدنه بازگشته و بطور اتوماتیک به دو موشک دیگر تجهیز میشود .

بنا بر گزارشات این سیستم از سال 2004 وارد خدمت در ارتش روسیه شده است ، هرچند تعداد سیستمهای در حال خدمت مشخص نیست .

 

9M123 Khrizantema (کدناتو:AT-15) نسل جدید موشک های ضد تانک روسیه (تعریف شده جهتاستفاده در خودروهای زرهی و بالگرد) است که بعنوان جانشینی شایسته برای موشک های 9K114-Shtum و 9M120-Ataka-V در نظر گرفته شده است.
AT-15 جهت مقابله با تانک های مدرن امروزی نظیر ابرامز M1 چلنگر2 و همچنین انهدام اهداف پروازی با سرعت پایین نظیر بالگرداها توسط دفتر طراحی ومهندسی KBM ساخته شده است.
این موشک با سرعتی مافوق صوت (درحدود 5 ماخ) دارای برد 400 تا 6000 متری می باشد.نیرومحرکه لازم توسط یک موتور راکتی با دو خروجی هوا تامین می شود.

هدایت تمام خودکار راداری (یا نیمه خودکار لیزری) با قابلیت استفاده در شب و روز در هر نوع شرایط جوی بعلاوه کلاهک دو یا چند مرحله ایی از نوع انفجاری شدید با قابلیت نفوز در 1100-1200 میلی متر RHA (بعد زره واکنشگر) سبب منحصربفرد شدن Khrizantema در میان موشک های ضد تانک روسی شده است.

موشک AT-15 در 4 نمونه ساخته شده که به شرح زیر می باشند:

9M123: هدایت لیزری با کلاهک HEAT

9M123-2:هدایت راداری با کلاهک HEAT

9M123F:هدایت لیزی با کلاهک Thermobaric

9M123F-2:هدایت راداری با کلاهک Thermobaric

پی نوشت:ماده ترموباریک از نسل مواد منفجره جدیدی می باشد که در مقابلمواد منفجره معمولی انرژی تخریبی خود را در طول زمان بیشتری ازاد میکند(استفاده از فشار تاخیری موج حاصل از انفجار به همراه گرمای بالایانفجار)

مشخصات کلی:

نام:9M123 Khrizantema
کشور سازنده:روسیه
طراح اصلی:KBM
نمونه های ساخته شده:9M123, 9M123-2, 9M123F, 9M123F-2
-----------------------------------------
وزن:46 کیلوگرم
طول:تقریبا 2متر
قطر:150 میلی متر
----------------------------------------
کلاهک:(HEAT (9M123 و (Thermobaric (9M123F
وزن کلاهک:8 کیلوگرم(9m123) و 6 کیلوگرم(9m123f)
مکانیزم انفجار:فیوز ضربه ایی
---------------------------------------
نیرومحرکه:یک موتور راکتی با سوخت جامد
برد:400-6000 متر
سرعت:1740 متر بر ثانیه
هدایت:سیستم های راداری یا لیزری
دقت:5 متر