تجهیز زیرسطحی‌های ارتش به سامانه‌های مدرن موشکی

 

در رادار موج2 به جای لامپ از ترانزیستور و آی سی استفاده شده

 




قطعاً یکی از بزرگترین ویژگی‌ها و دستاوردهای ارتش جمهوری اسلامی ایران کنار دیگر نیروهای مسلح را باید خودکفایی در تأمین نیازها و تجهیزات عمده دفاعی کشور با تکیه بر دانش بومی و متخصصان بعضاً جوان ولی نخبه داخلی دانست.

باور اینکه ارتش وابسته ایران با گذشت سه دهه، امروز به عنوان یکی از مستقل‌ترین ارتش‌های جهان مدتهای زیادی است که هیچ تجهیزات عمده‌ای را از خارج کشور تامین نکرده، چندان سخت و دور از ذهن نیست وقتی به عینه می‌توان این شکوفایی و افتخارات را در نیروهای دریایی، زمینی، هوایی و پدافندی مشاهده کرد.

از ساخت جنگنده‌های بومی صاعقه و آذرخش و رزمناو جماران و انواع تانک و نفربرها گرفته تا انواع تجهیزات الکترونیکی، رادارهای برد بلند و سامانه‌های موشکی، هر کدام مهر تاییدی است بر خودکفایی روزافزون سربازان گمنامی که علی‌رغم تحریم و محدودیت‌های بین‌المللی، یک لحظه دست از انجام وظیفه خود یعنی حفظ عزت و استقلال نظام مقدس اسلامی برنمی‌دارند.

"بدانید مادام که در احتیاجات صنایع پیشرفته، دست خود را پیش دیگران دراز کنید و به دریوزگی عمر را بگذرانید قدرت ابتکار و پیشرفت در اختراعات در شما شکوفا نخواهد شد. "

این جمله برگرفته از وصیتنامه سیاسی الهی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی را معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش، نصب‌العین نیروهای مسلح در عرصه خودکفایی و استقلال می‌داند.

شاید تخصص و دانش بالا به همراه ظرفیت و پتانسیل جوانی بود که باعث شد تا فرمانده ارتش معاون سابق جهاد خودکفایی نیروی دریایی را به ستاد فرماندهی کل منتقل کند.

متن زیر گفتگوی تفصیلی خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس است با امیر دریادار فرهاد امیری معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش جمهوری اسلامی ایران.

* تامین تجهیزات نظامی از خارج برای نیروهای مسلح عین ذلت است

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش در ابتدای این گفتگو با اشاره به شعار "هیهات من الذلة " امام حسین(ع) در روز عاشورا، آن را دکترین نیروهای مسلح کشورمان در امر خودکفایی دانست و افزود: اینکه ما به عنوان نیروهای مسلح بخواهیم تجهیزات خود را از دیگران تامین کنیم، عین ذلت است چراکه آنها نه تنها بابت این امر پول‌های گزافی از ما خواهند گرفت بلکه هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها در بزنگاه‌های حساس، گرای این تجهیزات و بدل آن را در اختیار دشمن قرار ندهند.

امیری با بیان اینکه ما این خودکفایی و استقلال را مرهون تعالیم اسلامی و رهنمودهای رهبران بزرگ انقلاب اسلامی هستیم، تصریح کرد: اینکه رهبری معظم انقلاب برای بازدید به مراکز علمی و پژوهشی کشور می‌روند برای ما یک قوت قلب، تشویق و انگیزه برای کار بیشتر است.

وی با بیان اینکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اولین فردی بودند که دستور تشکیل جهاد خودکفایی در نیروهای مسلح را دادند، گفت: ایشان در 7 فروردین 62 یعنی زمانی ما از یک طرف به دلیل حضور در جبهه‌های جنگ و از طرف دیگر به خاطر اخراج مستشاران خارجی از کشور، با کمبود تجهیزات و قطعات روبرو بودیم، دستور دادند که نیروهای مسلح باید بر روی پای خود بایستند و نیازهای خود را در داخل برطرف کنند.

* اقدامات خودکفایی نیروهای مسلح ایران در دنیا شگفت‌انگیز است

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش با اشاره به روند ساخت و تولید تجهیزات عمده در نیروی دریایی ارتش به پروژه شناورهای کلاس سینا و ناوشکن جماران اشاره کرد و گفت: تمامی این موارد با دستور مستقیم فرمانده معظم کل قوا صورت گرفت و بر همین اساس ما شاهد ساخت اولین شناور کلاس سینا در سال 82، دومی در سال 84 و سومین شناور در سال 86 بودیم و در بهمن ماه 88 نیز ناوشکن جماران با حضور پربرکت ایشان عملیاتی شد و به ناوگان دریایی ارتش پیوست.

امیری در همین رابطه خاطر نشان کرد: اگر در ابتدای تشکیل جهادهای خودکفایی در نیروهای مسلح ما تنها توان ساخت قطعات کوچک و بردهای الکتریکی را داشتیم اما امروز به جایی رسیدیم که می‌توانیم دست به اقداماتی بزنیم که در دنیا شگفت‌انگیز است.

* توان ارتش جمهوری اسلامی ایران برای آموزش نیروهای مسلح دیگر کشورها

وی با اشاره به وابستگی ارتش در همه زمینه‌ها در قبل از انقلاب اسلامی، تصریح کرد: بعد از انقلاب و با همت و تلاش متخصصین مومن و انقلابی ارتش، امروز ما نه تنها در بحث‌های مختلف مانند تولید تجهیزات و یا آموزش نیروها مستقل شده‌ایم، بلکه توان آموزش نیروهای مسلح دیگر کشورها را نیز داریم.

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش یادآور شد: پیش از انقلاب این مستشاران کشورهای خارجی مانند امریکا و انگلیس بودند که تاکتیک و دشمن را برای ما تعیین می‌کردند و می‌گفتند برای مقابله با دشمن به تجهیزاتی نیاز دارید که باید آنها را از ما تهیه کنید و بر همین اساس بسیاری از تجهیزات مانند شناور و هواپیما و غیره را در قبال غارت ذخایر عظیم نفتی به ایران می‌دادند.

* مدتهاست که هیچ تجهیزات عمده نظامی از خارج تهیه نکرده‌ایم

امیری ادامه داد: امروز دیگر مدتهاست که ما هیچ تجهیزات عمده‌ای را از خارج کشور تهیه نکردیم و این حرف بر اساس سند گفته می‌شود چراکه اگر چنین چیزی بود حتما اخبار آن از رسانه‌ها پخش می‌شد.

وی مهمترین دستاورد این خودکفایی را احیای غرور ملی و روحیه خودباوری دانست و افزود: وقتی تجهیزات بزرگی مانند ناو و هواپیما در داخل ساخته می‌شود، این به معنی شکستن خطوط قرمزی است که کشورهای استعماری برای ما تعیین کردند و با دستیابی به این دانش و فناری، دیگر مشکلی برای ساخت سامانه‌های مهمتر و بزرگتر نیست.

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش تصریح کرد: البته نباید تصور شود که یک سازمان به تنهایی این دستاوردها و افتخارات را آفریده بلکه این اقدامات با هماهنگی، همکاری و وحدت تمامی نهادهای مربوطه در نیروهای مسلح، بخش صنعت و بخش دانشگاهی به دست آمده است.

امیری در ادامه خاطر نشان کرد: البته گاهی خرید برخی تجهیزات به منظور آشنایی با تکنولوژی روز دنیا صورت می‌گیرد که برای مثال در قضیه خرید سامانه پدافندی اس 300 بعد از آنکه کشور روسیه از این کار خودداری کرد، باعث نشد تا ما دست روی دست بگذاریم بلکه تلاش برای ساخت این سامانه پدافند هوایی برد بلند در داخل کشور آغاز شد.

وی با اشاره به جمله حضرت امام(ره) که جنگ را برای کشور موجب رحمت دانستند، گفت: رهبری معظم انقلاب نیز همین دیدگاه را در مورد تحریم‌ها دارند چرا که اصولا این تحریم‌هاست که موجب تلاش برای خودکفایی در داخل شده است.

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش با بیان اینکه البته ما می‌بایست در خصوص طراحی و ساخت تجهیزات مهم در داخل با دقت و تدبیر بهتری عمل کنیم، افزود: وقتی معاونت عملیات از نیرو، سامانه‌ای را طلب می‌کند، نمی‌توان عملیات را معطل گذاشت و اگر زمان ساخت سامانه طولانی باشد، برای خرید اقدام می‌شود اما معمولا سامانه‌های مهم را به ما نمی‌فروشند و یا مبالغ بسیار گزافی را می‌خواهند.

امیری ادامه داد: در این صورت ما مجبور به ساخت سامانه در داخل هستیم اما همینکه اولین اخبار در رسانه‌ها منتشر می‌شود، آنها پیشنهاد فروش به کمترین قیمت را می‌دهند و این کار آنها برای این است که ما نتوانیم به فناوری و توان ساخت سامانه‌های مهم دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه ما در جریان ساخت ناوشکن جماران نیز با این موراد روبرو بودیم، گفت: آنها حاضرند ضرر بدهند ولی خطوط قرمزشان در زمینه فناوری توسط ما شکسته نشود.

* آقا فرمودند تجهیزاتی بسازید که نمونه آن وجود نداشته باشد

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش با بیان اینکه ما باید تا پایان برنامه 5 ساله پنجم تمامی نیازهای خود را در داخل کشور تولید کنیم، به تاکید رهبر معظم انقلاب در این زمینه اشاره کرد و گفت: اخیرا در نمایشگاهی که در یکی از مراکز دفاعی کشور برگزار شد، فرمانده معظم کل قوا پس از بازدید و خسته نباشید به دست اندرکاران فرمودند: "بسیاری از اینها تکرار ساخت نمونه‌های قبلی بود که بعضا بهینه شده‌اند اما آنچه انتظار داریم ایجاد و اختراع سامانه‌هایی است که وجود ندارند. "

* بنا بر ابلاغ ستاد کل همه تجهیزات عمده باید دارای شبیه‌ساز باشند

امیری در ادامه به اهمیت موضوع طراحی و ساخت شبیه‌سازها در نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: پیرو ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح، تمامی تجهیزات عمده باید دارای شبیه‌ساز باشند. نمی‌توان یک شناور، هواپیما یا تجهیزات مهم دیگر را دست افراد کم تجربه داد چراکه این اقدام مستلزم خسارات و خطرات فراوانی خواهد بود.

وی ادامه داد: امروز قریب به اتفاق تجهیزات عمده در نیروهای مسلح یا دارای شبیه‌ساز است و یا شبیه‌ساز آنها در حال ساخت است که البته به دلیل پیچیدگی دانش ساخت شبیه‌سازها، این یک کار مهم، سخت و طاقت فرساست و ما گاهی شبیه‌ساز تجهیزاتی را می‌سازیم که سازنده خود تجهیزات ما نیستیم.

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش برای نمونه به زیردریایی کلاس طارق اشاره کرد و افزود: این زیر دریایی‌ها مدتها قبل از روسیه خریداری شدند اما شبیه‌ساز آن را خودمان با اتکا به دانش و فناوری بومی ساخته‌ایم.

* منتظر اخبار و اطلاعات جدید در خصوص جنگ امریکا در لیبی هستیم

امیری در بخش دیگری از گفتگوی خود با فارس به اهمیت موضوع جنگ الکترونیک در دنیا اشاره کرد و افزود: جنگال امروز در دنیا حرف اول را می‌زند و بررسی و مطالعه دو جنگ امریکا در عراق و افغانستان نیز مبین این موضوع است و احتمالا در آینده درخصوص جنگ امروز آنها در لیبی نیز به موضوعاتی از این دست بر خواهیم خورد.

وی با بیان اینکه در جنگ الکترونیک ابتدا رادارها و سامانه‌های شنود از کار می‌افتند و پس از آن است که دشمن هجوم گسترده خود را از زمین و هوا آغاز خواهد کرد، گفت: جنگ الکترونیک دارای سه شاخه است که اولین قدم آن پشتیبانی و جمع‌آوری اطلاعات الکترونیک از دشمن است که اصطلاحا به آن ESM گفته می‌شود.

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش افزود: در قدم دوم (ECM) فریب الکترونیک و پارازیته کردن سامانه‌های دشمن مد نظر قرار می‌گیرد که از طریق آن می‌توان اهداف کاذب برای انحراف دشمن تعریف کرد.

امیری با بیان اینکه در مرحله سوم یعنی ECCM با این اقدام دشمن در قبال نیروهای خودی مقابله خواهد شد، افزود: بنده به عنوان معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش می‌گویم که ما در این زمینه‌ها که به شدت تحریمی هستند و سامانه‌های آن به راحتی در اختیار ما قرار نمی‌گیرد، پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم.

* پیشرفت چشمگیر ارتش در خصوص رادارهای پیچیده جنگنده‌های اف14

وی برای مثال به رادار جنگنده اف 14 اشاره کرد و گفت: رادار این هواپیما از پیچیدگی بسیار بالایی برخوردار است چراکه این رادار به صورت چند تکه برروی جنگنده نصب شده و باید این قطعات جدا از هم با یکدیگر لینک شوند که یک کار بسیار پیچیده از لحاظ علمی و فناوری است.

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش ادامه داد: در گذشته رادارهای ما عمدتا امریکایی و انگلیسی بود و آنها بودند که نقاط نصب رادارها را تعیین می‌کردند بنابراین علاوه بر توان و برد رادارها، به نقاط کور آنها نیر کاملا واقف بودند اما امروز با ساخت تمامی سامانه‌های راداری در کشور، این خودمان هستیم که نقاط نصب آنها را تعیین و کرده و نقاط کور را نیز با سامانه‌های دیگر پوشش می‌دهیم.

* توان زیردریایی‌های ارتش برای هدف قرار دادن شناورهای دشمن از عمق خلیج فارس

امیری با اشاره به توانمندی‌های ارتش در حوزه سطحی و زیر سطحی گفت: به دلیل پیچیدگی‌هایی که در آب وجود دارد، می‌توان زیرسطحی را در عمقی از دریا قرار دارد که علاوه بر پنهان ماندن از دید دشمن، بتواند آنها را به طور دائم زیر نظر داشته باشد.

وی افزود: ما در نیروی دریایی این توانایی را داریم که زیر سطحی‌های خود را در عمق خلیج فارس طوری به صورت کاملا خاموش قرار دهیم که هم از دید سامانه‌های کشف دشمن پنهان باشند و هم بتوانند در زمان تهدید، تمامی کشتی‌های عبوری دشمن را مورد تهاجم سنگین قرار دهند.

* شگفتی کشورهای مختلف از حضور مقتدر ناوهای قدیمی ارتش در خلیج عدن

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش با اشاره به عمر بالای برخی تجهیزات در نیروهای مسلح تصریح کرد: نمی‌توان این تجهیزات را دور ریخت بلکه ما سعی داریم با تحقق تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب مبنی بر "عمردهی انقلابی " نهایت استفاده از این سامانه‌ها را داشته باشیم.

امیری در همین رابطه گفت: حضور ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش در ماموریت‌های مهم دوردست مانند خلیج عدن موجب تعجب کشورهای حاضر در این منطقه شده چراکه مثلا ناو شهید نقدی متعلق به چند دهه قبل است اما با تجهیز به سیستم‌ها و سامانه‌های مدرن دفاعی مانند موشک و توپ و ... برای انجام ماموریت آماده شده است.

وی همچنین به برخی ناوهای بازنشسته نیروی دریایی ارتش به نام "ببر "، "پلنگ " و "آرتیمیز " تصریح کرد: هرچند این ناوها از سازمان رزم ما کنار گذاشته شدند، اما ما بهترین استفاده را از دیگر تجهیزات و سامانه‌های آنها داشتیم.

* طراحی تاکتیک رزم متناسب با تجهیزات یکی از دلایل برتری حزب‌الله در جنگ 33روزه بود

امیری با تاکید بر اینکه البته در کنار این تجهیزات باید تاکتیک‌های صحیح و مناسب نیز مد نظر باشد، به تجربه حزب‌الله لبنان در جنگ 33روزه با رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: هرچند ارتش رژیم صهیونیستی از لحاظ قدرت و امکانات بسیار بالاتر از توان و تجهیزات حزب‌الله بود اما با این وجود در طول جنگ نتوانست مثلا نحوه ارتباط نیروهای حزب‌الله را کشف کند.

وی یکی از دلایل برتری حزب‌الله در جنگ 33روزه را طراحی تاکتیک‌های متناسب با توان و تجهیزات خود دانست و خاطرنشان کرد: شاید این تجهیزات سامانهای بسیار ساده و معمولی بوده باشد ولی نوع تاکتیک و نحوه بکارگیری آن در کنار نیروی ایمان و اخلاص باعث پیروزی حزب‌الله در مقابل ارتش مجهز رژیم صهیونیستی شد.

* زیرسطحی‌های ارتش آماده اعزام به ماموریت‌های دوردست هستند

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش در بخش دیگری از این گفتگو درخصوص پشتیبانی از یگان‌های سطحی و زیرسطحی در ماموریت‌ها گفت: نیروی دریایی ارتش مجهز به زیردریایی‌های دیزل الکتریک پیشرفته است اما همانطور که در ماموریت‌های مختلف نیز دیده‌ایم، معمولا یک زیردریایی به همراه یک شناور دیگر جهت تامین مایحتاج آن به ماموریت اعزام می‌شود. حتی در ماموریت‌های شناورهای سطحی نیز یک ناو لجستیک برای پشتیبانی از آن اعزام می‌شود تا نیازهای آن یگان در خصوص آب، غذا، سوخت، تعمیر و .. را برآورده کند.

امیری ادامه داد: البته برخی زیرسطحی‌های ما مانند زیرسطحی‌های کلاس طارق توانایی حضور در ماموریت‌های راهبردی و دوردست را دارند و بدون پشتیبانی می‌توانند مدت 45 روز به انجام ماموریت بپردازند اما برخی زیرسطحی‌ها مانند کلاس غدیر نیز که یک زیردریایی کوچک محسوب می‌شوند و یا در شناورها، ناوچه‌های کلاس پیکان، برای انجام ماموریت‌های حفاظت از سواحل و آب‌های سرزمینی ساخته شده‌اند و باید در همین ماموریت‌ها بکار گرفته شوند.

وی با بیان اینکه به هر حال محیط زیردریایی یک محیط کوچک است و برای تامین مایحتاج به یک شناور پشتیبانی نیاز دارد، افزود: ما زیرسطحی‌ها را با امکانات و تجهیزات مدرنی به‌روز کرده‌ایم و این سامانه‌ها برای انجام ماموریت‌های سازمانی خود در آمادگی کامل به سر می‌برند.

* تحقق نیروی هوایی راهبردی در قالب طرح "در مسیر ولایت "

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش در ادامه، نیروی دریایی راهبردی را نیازمند حضور یک نیروی هوایی مقتدر و راهبردی دانست و گفت: برادران ما در نیروی هوایی نیز در قالب طرح "در مسیر ولایت " به دنبال ایجاد یک قدرت هوایی راهبردی هستند.

امیری با اشاره به همکاری و هماهنگی این دو نیرو در عملیات مهم مروارید در هفتم آذر 59 خاطر نشان کرد: در این عملیات برای مثال شهید خلعتبری به عنوان خلبان جنگنده اف4 بیشترین سهم را در پشتیبانی از یگان‌های دریایی و مقابله با دشمن داشت.

* شلیک موفقیت‌آمیز برخی موشک‌های دریایی در رزمایش اخیر

وی در ادامه این گفتگو به توان ارتش در زمینه طراحی و ساخت، موشک، اژدر و هواپیماهای بدون سرنشین پرداخت و افزود: ما در زمینه ساخت اژدر و موشک پیشرفت‌های چشمگیری داشتیم به طوری که امروز علاوه بر ساخت اژدرهای مورد نیاز در کشور، به عنوان صادر کننده سامانه‌های موشکی نیز شناخته می‌شویم و بسیاری از ناوهای ما نیز به سامانه اژدرافکن مجهز شده‌اند.

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش همچنین با اشاره به همکاری مناسب نیروهای مسلح و سازمان صنایع دفاعی، افزود: اخیرا در رزمایشی که داشتیم ولی چندان رسانه‌ای نشد، برخی از موشک‌ها با موفقیت کامل شلیک و مورد ارزیابی قرار گرفتند.

* زیرسطحی‌های ارتش به سامانه موشک انداز تجهیز می‌شوند

امیری در خصوص تجهیز زیردریایی‌های ارتش به سامانه شلیک موشک نیز گفت: سلاح سازمانی زیردریایی، مین و اژدر است که سلاح‌های مهم و مهلکی محسوب می‌شوند ولی استفاده از اژدر دارای محدودیت‌های خاص خود است که این محدودیت در تمام دنیا وجود دارد.

وی ادامه داد: برای برطرف کردن این نقیصه، به سمت تجهیز زیردریایی‌ها به سامانه‌های پرتاب موشک رفته‌ایم که البته نیازمند یک فناوری و دانش بسیار پیچیده است.

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش افزود: برای این کار باید اطلاعات موبوط به هدف و شلیک موشک را به سرعت به زیردریایی منتقل کرد که البته این کار در حال انجام است و امیدواریم در آینده نزدیک یعنی حدود دو سال دیگر پروژه تجهیز زیردریایی‌ها به سامانه موشکی به سرانجام برسد.

* توان شلیک موشک در سرعت بالا توسط شناورهای تندروی ارتش

امیری با بیان اینکه وقتی شما به تکنولوژی در هر زمینه‌ای دست پیدا کنید دیگر به عنوان صاحب آن علم شناخته خواهید شد، افزود: برخی کارهای صورت گرفته در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران حتی در مخیله غربی‌ها هم نمی‌گنجید. برای مثلا برخی شناورهای تندروی ما می‌توانند در سرعت 50 تا 60 گره (حدود 100کیلومتر بر ساعت)، همزمان هدف را شناسایی و به سمت آن موشک شلیک کنند.

وی تصریح کرد: با این حال اگر ما بگوییم در زمینه موشکی تمامی آنچه که مورد نیاز است تامین کرده‌ایم، حرف اشتباهی است چون نیازها به سرعت تغییر کرده و ما هر روز با نیازهای جدید مواجه می‌شویم.

* برنامه ارتش برای طراحی و ساخت پهپادهای دوربرد

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش همچنین با اشاره به توان پهپادی ارتش گفت: پهپادها معمولا از نوع اطلاعاتی، شنود و فیلمبرداری هستند ولی می‌توان مطابق با ظرفیت و توان، این پهپادها را در زمینه‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار داد.

امیری افزود: برای مثال در ماموریت‌های دوردست نیروی دریایی ما احتیاج به پهپادی با برد بلند داریم و یا ما نیازمند هواپیماهای بدون سرنشینی هستیم که قابلیت شلیک موشک را نیز داشته باشند که این موارد هرکدام فناوری خاص خود را احتیاج دارد که البته تمامی اینها در دستور کار ماست تا طی دو سال آینده این نیازمندی‌ها نیز برطرف شود.

* امیدواریم موج2 در شهریور 91 با حضور رهبر انقلاب عملیاتی شود

وی در بخش پایانی گفتگوی خود با فارس با اشاره به روند اجرایی پروژه موج2، گفت: فرمانده معظم کل قوا در مراسم الحاق ناوشکن جماران در بهمن 88 با اشاره به روند طولانی ساخت جماران فرمودند: "انتظار من نصف این زمان است " و در پی این سخن رهبری ما امیدواریم با هماهنگی‌های صورت گرفته، در شهریوز 91 که رهبر انقلاب برای مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه امام خمینی(ره) به نوشهر می‌آیند، شاهد عملیاتی شدن این پروژه در دریای خزر باشیم.

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش همچنین درخصوص تجهیزات بکار گرفته شده در این پروژه و مقایسه آن با ناوشکن حماران افزود: رهبر انقلاب فرمودند من انتظار دارم موج2 از یک، پیشرفته‌تر باشد و بر همین اساس برای نمونه سیستم‌های هوایی و راداری این پروژه برای اولین بار به صورت کامل در داخل ساخته شده که دارای ویژگی های خاص خود است.

امیری با بیان اینکه در رادار این پروژه بجای لامپ از ترانزیستور و آی سی استفاده شده و صفحه آن نیز بجای شکل هذلولی، بصورت مسطح و تخت است، گفت: در بخش های دیگر مانند سیستم رانش و یا سامانه‌های موشکی و رزمی نیز تغییرات عمده‌ای صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: ما در ارتش جمهوری اسلامی ایران این اطمینان را به ملت شریف خود می‌دهیم که با قدرت، وظیفه اصلی‌مان یعنی حفظ عزت اسلامی و دفاع از آرمانهای انقلاب را دنبال خواهیم کرد و در این زمینه نه تنها تامین کننده نیازهای خودخواهیم بود، بلکه می‌خواهیم صادر کننده تجهیزات عمده به کشورهای دوست و همسایه باشیم.