به جرات می توان گفت ناوهای هواپیمای امریکا با قیمت چند میلیارد دلاری پر ارزش ترین ابزار نظامی آمریکا می باشد که از آن برای اهداف توسعه طلبانه ی خود سود می جویند. زمانی روزولت گفت ارزش ناوها همان حق بیمه ای است که دولت در قبال تامین ایمنی دارایی های گرانبهای خود می پردازد . شوروی در زمان جنگ سرد و پس از آن روسیه از لحاظ اقتصادی توانایی رقابت در حوزه ی ساخت ناوهای بزرگ را با امریکا نداشتند بنابر این تمام توان خود را برای ساخت سلاحی بر ضد این ناوها و کشتی های نظامی متمرکزکردند و به همین دلیل روسیه در این حوزه چند گام از تمام کشورهای جهان حتی امریکا پیش افتاده است و به همین علت موشک های کروز سلاح ملی این کشور محسوب می گردند . همانند بسیاری از تسلیحات دیگر تاریخچه ی موشک های کروزنیز از آلمان آغاز می گردد . در آن زمان  یعنی در جنگ جهانی دوم  آلمان نازی با موشک های کروزV1 لندن را هدف قرار می داد . ولی بحث جدی راجع به موشک های کروز در روسیه  ( شوروی سابق) به دهه ی 60 بر می گردد .

به زبان ساده موشک  کروز، موشکی است که در ارتفاع پایین حرکت می نماید و مسیر حرکت آن طوری است که گوی ناهمواری های زمین را تکرارمی نماید . روسیه در طراحی موشک های کروز ضد کشتی سابقه ی طولانی دارد و معمولا آنها با اسم سنگهای سخت ساختمانی نامگذاری می شوند مانند گرانیت ،بازالت ،مالاکیت و ...

 اما موشک کروز ما فق صوت ضد کشتی مسکیت ( پشه ی خاکی ) از این قاعده مستثنی است .

آغاز طراحی این موشک به منظور نفوذ به سیستم پدافندی ناو های امریکا و نابودی آن ها به اوایل دهه ی 70 میلادی باز می گردد . طرح بدنه ی مسکیت در حقیقت انقلابی در طرح موشک های کروز بود .  آغاز طراحی این موشک به منظور نفوذ به سیستم پدافندی ناوهای امریکا و نابودی آنها به اوایل دهه ی 70 میلادی باز می گردد . طرح بدنه ی مسکیت در حقیقت انقلابی در طراحی موشک های کروز بود . بالهای دلتا شکل تاشونده و دم  X  شکل و فرم دماغه ی آن از ویژگی های متمایز کننده ی آن است . 4 موتور رم جت ( نوعی موتور هوا تنفس که برای شروع به کار  به سرعت اولیه نیاز دارد ) پیش رانش موشک را بر عهده دارد . ابتدا یک بوستر سوخت جامد نصب شده در نازل موشک طی چند ثانیه سرعت آن را به دو ماخ ( دو برابرسرعت صوت ) می رساند و سپس موتو های رم جت سرعت آن را تا 2800 کیلومتر بر ساعت افزایش داده، وظیفه ی راندن موشک را بر عهده می گیرد . این مقدار سرعت بیش از دو برابر سرعت موشک مشابه امریکایی هارپون و 4 برابر اگزوست فرانسوی است . غربی ها این موشک را به نام سان برن  ss-21 می شناسند و بی دلیل نیست که به شدت از آن واهمه دارند .

مسکیت برای هر کشتی که در شعاع 160 کیلومتری آن باشد مرگبار است . قادر است بر جنگ الکترونیک و اقدامات متقابل برای منحرف کردن آن فایق آید .در فاز آخر حرکت توسط رادار جای گرفته در دماغه  ، به سمت ناو حرکت می نماید و دیوانه وار آن را تعقیب کرده و از میدان دید خود دور نمی نماید . با آیرودینامیک بی نظیرش قادر است تحت زاویه ی قایمه بچرخد . با این مانور هر ضد موشکی که این حرکت را تعقیب کند تحت بارهای وارده دچار شکست می گردد . به علت سرعت بسیار بالا و حرکت در نزدیکی سطح آب (  20متر ) تنها در ثانیه های آخر بر روی رادار قابل مشاهده می باشد و این زمان کم فرصت عکس العمل را از ناو می گیرد . حتی اگر ناو بتواند عکس العمل نشان دهد د رمقابل دسته ای که از موشک های مسکیت در حال نزدیک شدن، کاملأ دست و پا بسته است . موشک مسکیت برای عاجز کردن کامل سیستم دفاعی ناو ، قبل از برخورد چرخش های عرضی انحرافی به دو طرف انجام می دهد تا مسیر حرکتش قابل پیش بینی نباشد .  به محض اینکه روسها وجود مسکیت را علنی ساختند امریکایی ها در پنتاگون کاربرد واقعی این موشک را بلافاصله نفی کردند ولی این حقیقت وجود داشت که روسها حداقل ده سال در این حوزه  از امریکایی ها پیش افتاده اند . . حتی شناورهای سبک نیز قادر به پرتاب این موشک می باشند . شلیک 15 تا 17 مسکیت قادر است یک ناوگان کامل را از کاربیاندازد .

چندی بعد پنتاگون برای مقابله با این تهدید جدی و جدید پیشنهاد خرید صد فروند مسکیت را به ارزش صد میلیون دلار به روسیه جهت مطالعه وتست سامانه های ضد کروز ارایه داد . این پیشنهاد برای روسیه که به خاطر وضعیت اقتصادی بد ، بسیاری از صنایع نظامی اش در وضعیت نیمه تعطیل و یا تعطیل بود بسیار دلفریب می نمود . این معامله انجام شد و حالا روسها بر روی موشک های ضد ناو نسل بعدی خود یعنی یاخونت  ( یاقوت ) و براهموس متمرکز است .