با انتشار اخبار مربوط به موفقیت جمهوری اسلامی ایران در راه اندازی خط تولید توپ خودکششی  155 mm ، برآن شدم تا اطلاعات تکمیلی مربوط به این سامانه را تهیه و در اختیار دوستان قرار دهم. لازم به ذکر است که تولید این سامانه خودکششی در ایران در دنیا انعکاس وسیعی داشته و اکثریت کاربران در انجمن های نظامی مشابه سنترال خودمان ، آن را موفقیت بزرگی برای ایران آن هم در شرایط تحریم دانسته اند. اما بدلیل عدم انتشار اطلاعات اضافی از سوی ایران ، جمع آوری اطلاعات بسیار دشوارتر از آن بود که حتی تصورش را می کردم. برای مثال چون مشخصات فنی کامیون حامل این توپ از سوی مقامات ذکر نشده  فقط به یک گزارش کلی در مورد آن اکتفا شده است . این گزارش ماحصل دو روز وبگردی اینجانب است.  



توپ هویتزر 155 میلیمتری HM41





در تصویر بالا توپ 155 mm HM41 ساخت کره جنوبی و در تصویر پائین همان توپ ساخت جمهوری اسلامی ایران را مشاده می کنید.
توپ هویتزر 155 mm HM41 برای رفع نیازهای نیروهای زمینی ایران ساخته شده و شباهت بسیاری به توپ ارتقاء یافته M114 ساخت کره جنوبی دارد که اصطلاحا به آن KH179 نیز گفته می شود. در ساخت این سلاح تعدادی از صنایع نظامی ایران مشارکت داشته اند. از جمله گروه صنایع تسلیحاتی الحدید که زیر مجموعه سازمان صنایع دفاع جمهوری اسلامی ایران است. این مجتمع صنعتی لوله های مورد نیاز 155 mm/39  را برای ساخت این توپخانه تامین کرده است.

خط تولید لوله های توپ در صنایع نظامی ایران (احتمالا الحدید)  
این سلاح نیمه سنگین و برد بلند محسوب شده و خروجی آتش شعله پوش آن به نحوی است که سبب کاهش نیروی پس زنی توپ بعد از شلیک می شود. تنظیم زاویه لوله به صورت دستی/مکانیکی صورت می پذیرد. سامانه عقب نشینی (پس از شلیک) قابل تغییر و از نوع هیدروپنوماتیک می باشد. ساختار حمل و تنظیم زاویه لوله از نوع مکانیکی/دستی بوده و بوسیله چرخ دستی انجام می شود. توپ  155 mm HM41 برای بازارهای صادراتی نیز در نظر گرفته شده  اما هیچ موردی از فروش آن گزارش نشده است.  
این توپ در اصل نمونه ارتقاء یافته توپ 155 mm M114 آمریکائی است که قبل از جنگ جهانی دوم طراحی شده بود. این سلاح گلوله های 155 mm شدید الانفجار M107 را شلیک می کند که سالیان متمادی است توسط صنایع مهمات سازی ایران تولید می شود و بردی معادل با 14.600 متر دارد. توپ M114 از سابقه طولانی خدمت در ارتش ایران برخوردار است. با بهینه سازی های انجام شده بر روی لوله  155 mm/39 ،  اکنون برد گلوله آن افزایش یافته و می توان قبضه توپ را درعمق بیشتری از مواضع خودی مستقر نمود تا از حملات ضد آتشبار دشمن در امان باشد.
طبق اظهارات منابع ایرانی ، توپ HM41 ، 6.890 کیلوگرم وزن و قابلیت شلیک گلوله های خرج موشکی با حداکثر برد 30.000 متر را دارد. در صورت عدم استفاده از خرج موشکی ، برد گلوله های معمولی آن به 22.000 متر می رسد. در سال 2006 صنایع مهمات سازی ایران ، گلوله های جدیدی را طراحی و به تولید رساند که در مقایسه با گلوله های رایج مورد استفاده ، دارای برد بیشتری بودند. این گلوله ها شامل انواع گلوله های توپ (HE)  -155 mm و (BB) بوده که گفته شده برد آنها تا 34 کیلومتر افزایش یافته است . با این حال برد این گلوله ها هنوز از برد گلوله های غربی تولید شده مشابه که بردی معادل 39.6 کیلومتر دارند کمتر است. کنترل و اجرای آتش صورت مستقیم و غیرمستقیم توسط دو نفر توپچی صورت می گیرد.  


حمل این توپ توسط یک کامیون بالای 10 تن انجام می شود. کامیون های حامل این توپ از نوع MAN بوده و تا سال 2001 از آلمان وارد می شده اند . از آن تاریخ به بعد این کامیون ها تحت لیسانس در ایران تولید می شوند. نخستین کارخانه تولید این کامیون ها در سال 2001 در تهران راه اندازی اما کارخانه وسیع تری در سال 2007 در کرمان و با ظرفیت تولید 25 هزار دستگاه راه اندازی گردید. کامیون های تولیدی ،  به سایر کشورهای همسایه و خاورمیانه نیز صادر گردیده است.



مشخصات فنی :
نوع توپ : HM 41
کالیبر : 155 mm
حداکثر برد : 30 کیلومتر
نرخ آتش : 4 گلوله در دقیقه
قوس گردش :
به راست : 25 درجه (488 میلیمتر)
به چپ : 23.5 درجه (418 میلیمتر)
زاویه عمودی لوله : 0 تا 66 درجه (0- 1220 میلیمتر)
تعداد خان : 48 عدد
وزن : 6890 کیلوگرم
فشار خزانه : 3500 (kg/cm2)

چون توپ 155 mm HM41 ساخت ایران مشابه نوع کره ای آن با نام KH179  است ، تعدادی تصاویر زیبا از این توپ در خدمت ارتش کره تقدیمتان میگردد.