ضربه‌ دیگری که به پیکره موساد وارد شد


بازتاب گسترده دستگیری عامل ترور دانشمند ایرانی در رسانه‌های جهان
خبرگزاری فارس: دستگیری و متلاشی شدن «شبکه جاسوسی اسرائیلی» و اعتراف عامل ترور دانشمند هسته‌ای ایران به ارتباط با رژیم صهیونیستی در رسانه‌های خبری جهان نیز بازتاب داشت.


به گزارش فارس، خبر دیروز وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران مانند بمبی در رسانه‌های خبری جهان منفجر شده و رسانه‌های کشورهای مختلف این خبر را در صدر اخبار خود قرار دادند.

*بازتاب بازداشت عوامل ترور دانشمند هسته‌ای در رسانه‌های عربی؛

در حالی که تحلیل‌هایی گوناگون از این موضوع ارائه می‌شود، نکته مهم و حساس دخالت مسلم رژیم صهیونیستی و دستگاه جاسوسی آن (موساد) در این ترور است که سبب انتشار شدید خبر در رسانه‌های جهان شد.

روزنامه الحیات چاپ لندن با انتشار این خبر، به سخنان "هیلاری کلینتون " وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد که دیروز (دوشنبه) وارد منطقه شد و به ابوظبی پایتخت امارات عربی متحده رفت و تلاش کرد فضاسازی علیه ایران را تشدید کند ولی خبر بازداشت افراد مرتبط با ترور استاد علی‎محمدی دانشمند ایرانی سخنان وی را تحت‌الشعاع قرار داد.

الحیات نوشت: ایران با نفوذ به دستگاه اطلاعاتی اسرائیل (موساد) دیروز اعلام کرد که عاملان ترور مسعود علی محمدی دانشمند هسته‌ای ایران در ژانویه سال 2010 را بازداشت کرده است.

این روزنامه اعلام کرد که این اقدام ایران به مثابه ضربه‌ای دردناک بر پیکر موساد بود.

* خبرگزاری فرانسه به همراه دیگر رسانه‌های غربی در بخش عربی خود به مانند همیشه تنها به ذکر خبر بسنده و اعلام کرد که وزارت اطلاعات ایران از بازداشت عوامل ترور مسعود علی محمدی دانشمند هسته‌ای خود خبر داد.

این خبرگزاری همچنین اعلام کرد که به گفته این وزارت، عوامل این ترور با سازمان موساد در ارتباط بودند و اطلاعات ایران با نفوذ به دستگاه جاسوسی اسرائیل توانست اطلاعاتی مهم به دست آورد.

* بخش عربی پایگاه خبری شبکه بی‌بی‌سی نیز تنها به نقل خبر اکتفا کرد ولی در پایان آن سیاست همیشگی خصمانه علیه ایران را ادامه داد و به نقل از برخی تحلیلگران آمریکایی و انگلیسی که به هویت آنان اشاره نکرد مدعی شد که علی‎محمدی با برنامه هسته‌ای ایران مرتبط نبوده است.

* شبکه خبری الجزیره در پایگاه خبری خود با این تیتر که "ایران [اعضای] یک شبکه جاسوسی اسرائیل را بازداشت کرد " تصریح کرد که ایران اعلام کرده است که موساد برای ترور دانشمند ایرانی از چند کشور اروپایی و چند کشور در منطقه سوء استفاده کرده است.

الجزیره در ادامه سابقه‌ای از چگونگی ترور علی‎محمدی و همچنین ترور دو دانشمند هسته‌ای دیگر ایران در ماه نوامبر گذشته ذکر و به نقل از اطلاعیه وزارت اطلاعات ایران اعلام کرد که بزودی جزئیات این حادثه اعلام می‌شود.

* «ایران شبکه جاسوسی که در پشت ترور دانشمند هسته‌ای ایران بود، بازداشت کرد». این تیتر گزارش بخش عربی خبرگزاری رویترز در این خصوص است.
این خبرگزاری با اشاره به تنش‌های میان ایران و رژیم صهیونیستی تلاش کرد که فضای ارعاب‌آمیز جنگ را علیه ایران ترسیم کند و در ادامه به واکنش آمریکا به این خبر پرداخت و به نقل از موضع‌گیری مقامات آمریکایی اتهامات ایران به آمریکا در خصوص ترور دانشمندان هسته‌ای ایران را سخیف دانست.

* بخش عربی خبرگزاری روسی ریانووستی تنها به نقل خبر بسنده کرد و به نقل از تلویزیون ایران اعلام کرد که شبکه جاسوسی اسرائیل در ایران و مرتبط با ترور دانشمند هسته‌ای ایران نابود شده است.

* خبرگزاری کویت با اشاره به اعتراف یکی از عوامل ترور مسعود علی‎محمدی دانشمند هسته‌ای ایران تاکید کرد که وی در اعترافات خود اعلام کرده است که در قدس اشغالی آموزش دیده است.

* خبرگزاری فلسطینی معا با اشاره به این خبر، به نقل از روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت اعلام کرد که ایران اعلام کرده است که افرادی که جاسوس موساد بوده‌اند بازداشت کرده است ولی به زمان و مکان بازداشت این افراد و به تعداد و سرنوشت آنان اشاره‌ای نکرده است.

* شبکه خبری المنار لبنان با اشاره به این خبر، آن را کاملا به نقل از بیانیه وزارت اطلاعات ایران منتشر کرد و افزود که افراد بازداشت شده در فلسطین اشغالی آموزش دیده بودند.

علاوه بر خبرگزاری‌ها، بسیاری از مطبوعات و روزنامه‌ها و پایگاه‌های خبری منطقه این خبر را در صدر اخبار مهم خود قرار دادند.

*بازتاب دستگیری عامل ترور دانشمند ایرانی در رسانه‌های روسیه

خبرگزاری «نووستی»، خبرگزاری رسمی روسیه و پایگاه خبری-اینترنتی «راس بالت» در گزارشی نسبتا مفصل در این مورد، به نقل از خبرگزاری «رویترز» اعلام کردند که مقامات ایران از دستگیری یک شبکه جاسوسی مرتبط با موساد خبر دادند که عامل ترور دانشمند هسته‌ای ایرانی در ژانویه سال گذشته است.

به نوشته خبرگزاری «ریانووستی»، در بیانیه وزارت اطلاعات ایران که از شبکه های تلویزیونی ایران پخش شد، همچنین اشاره شده است که برای فراهم سازی این ترور، سرویس‌های جاسوسی اسرائیلی از خاک «برخی کشورهای اروپایی و غیراروپایی» و همچنین برخی کشورهای همسایه جمهوری اسلامی استفاده کرده‌اند.

پایگاه خبری «راس بالت» نیز نوشت: دکتر مسعود علی‎محمدی در تاریخ 12 ژانویه سال 2010 نزدیک خانه مسکونی خود مورد سوء قصد قرار گرفته و کشته شد. رسانه‌های گروهی ایران در آن زمان اعلام کردند که این استاد دانشگاه در عرصه انرژی اتمی تحقیقات زیادی داشته و یکی از دانشمندان مطرح ایرانی در این عرصه محسوب می‌شد.

بر اساس این گزارش، مقامات ایران، آمریکا و اسرائیل را در ترور این دانشمند هسته‌ای متهم کردند. وزارت خارجه آمریکا در همان زمان هرگونه ارتباط خود با این ماجرا را تکذیب کرد.

روزنامه «وزگلاد» روسیه نیز صبح امروز چنین خبر داد که تروریست دستگیر شده در ایران اعتراف کرد که در اسرائیل آموزش دیده است.

این روزنامه نوشت: فردی که در ایران به اتهام ترور دکتر مسعود علی‎محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران دستگیر شده است، در مصاحبه کوتاهی اعتراف کرد که برای انجام این عملیات ترور در یک پایگاه نظامی در نزدیکی تل آویو آموزش دیده است.

این روزنامه با آوردن بخشی از سخنان این تروریست، یادآور شد که وزارت اطلاعات ایران روز دوشنبه از متلاشی شدن «شبکه جاسوسی اسرائیلی» که در ترور دانشمند هسته‌ای ایران دست داشته، خبر داد و اعلام کرد که جزییات بیشتری از این ماجرا بعدا منتشر خواهد شد.

*بازتاب دستگیری عامل ترور استاد دانشگاه تهران در رسانه‌های آمریکا

**بوستون گلوب:

روزنامه آمریکایی بوستون گلوب در واکنش به دستگیری عامل ترور "مسعود علی‎محمدی " استاد فیزیک دانشگاه تهران در گزارشی عنوان کرد که ایران اسرائیل را به قتل استاد دانشگاه تهران مرتبط دانست.

این روزنامه آمریکایی سپس با تشریح خبر دستگیری عامل ترور علی‎محمدی به اعترافات عامل ترور استاد دانشگاه تهران و ارتباط وی با موساد اشاره کرد و سپس به سکوت صهیونیست‌ها درباره این خبر اشاره کرد و نوشت: دفتر "بنیامین نتانیاهو " نخست‌وزیر اسرائیل هیچ اظهارنظری درباره اعترافات فرد دستگیر شده مطرح نکرده است.

**وال استریت ژورنال:

روزنامه وال استریت ژورنال نیز گزارشی را با عنوان ایران مظنونین قتل فیزیکدان هسته‌ای ایران را دستگیر کرد، اعلام کرد که سرویس‌های اطلاعاتی ایران مظنونین قتل یک سال پیش فیزیکدان هسته‌ای ایران را طی عملیات طولانی‌مدت مخفیانه‌ای دستگیر کردند و اعلام کردند که این مظنونین به شبکه جاسوسی موساد ارتباط دارند.

این روزنامه آمریکایی با پرداختن به بحث برنامه هسته‌ای ایران از بحث اصلی منحرف شده و به ادعاهای غرب در خصوص برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و نوشت که آمریکا، رژیم صهیونیستی و غرب بر این باور است که ایران به دنبال برنامه تسلیحات هسته‌ای است.

این روزنامه نیز همچون روزنامه بوستون گلوب به سکوت رژیم صهیونیستی در قبال اعترافات عامل ترور علی‎محمدی در خصوص ارتباط با موساد اشاره کرد.

** نیویورک‌تایمز:

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز با اشاره به اعترافات عامل ترور مسعود علی‎محمدی در خصوص داشتن ارتباط با شبکه جاسوسی موساد در گزارشی به سکوت رژیم صهیونیستی اشاره کرد و نوشت مقامات صهیونیستی هیچ پاسخی به اعترافات عامل قتل فیزیکدان هسته‌ای ایران مبنی بر داشتن رابطه با موساد ارائه نکردند.

**واشنگتن‌پست:

واشنگتن‌پست در گزارشی اعلام کرد که عامل ترور دانشمند هسته‌ای ایران با موساد ارتباط داشته است و به داشتن چنین ارتباطی اعتراف کرده است.

علاوه بر روزنامه‌های آمریکایی، سایر رسانه‌های این کشور نیز در مقابل خبر دستگیری عامل ترور دانشمند هسته‌ای ایران سکوت نکردند و بازتاب‌هایی را منتشر کردند.

**آسوشیتدپرس:

آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به دستگیری عامل ترور مسعود علی‎محمدی توسط مقامات ایران، به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که قاتل علی‎محمدی با عوامل سازمان جاسوسی موساد ارتباط داشته است و این رسانه‌ آمریکایی نیز به سکوت رژیم صهیونیستی در مقابل اعترافات این قاتل به داشتن ارتباط با موساد اشاره کرد.

**سی ان ان:

سی ان ان نیز گزارش داد که ایران قاتل دانشمند هسته‌ای خود را دستگیر کرد. این شبکه آمریکایی همانند دیگر رسانه‌های آمریکا به پوشش خبر دستگیری عامل ترور علی‎محمدی پرداخت و به سکوت رژیم صهیونیستی در خصوص ارتباط فرد دستگیر شده با موساد اشاره کرد.

**یونایتدپرس اینترنشنال:

یونایتدپرس اینترنشنال نیز با اشاره به اظهارات مقامات ایرانی عنوان کرد: "موساد دانشمندان هسته‌ای ایران را هدف گرفته است ".

** آل هدلاین نیوز:

این رسانه آمریکایی نیز عنوان کرد که ایران جاسوسان مرتبط با موساد در قتل دانشمند هسته‌ای خود را دستگیر کرد.

**پیپل دیلی نیز به نقل از منابع ایرانی گزارش داد که قاتل مسعود علمیحمدی که یک سال پیش ترور شد توسط موساد آموزش دیده بود.

*بازتاب دستگیری عامل ترور شهید علی‎محمدی در رسانه‌های فرانسه

روزنامه فرانسوی "لوموند " در سایت اینترنتی خود ضمن پوشش خبر دستگیری عاملان ترور این دانشمند ایرانی نوشت: «طبق اخبار منتشره از سوی تلویزیون دولتی ایران، وزارت اطلاعات این کشور روز گذشته از انهدام یک شبکه جاسوسی و تروریستی وابسته به رژیم صهیونیستی خبر داد. تلویزیون دولتی این کشور همچنین اعلام کرد که عوامل اصلی ترور علی‎محمدی دانشمند هسته‌ای ایران که در ژانویه 2010 اقدام به این ترور کرده بودند، در جریان این عملیات بازداشت شدند.»

این روزنامه فرانسوی سپس در بخش دیگری از گزارش خود افزود: «مقامات ایرانی عاملان این ترور را مزدوران و اجیر شدگان سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا و اسرائیل می‌دانند.»
نوول آبزرواتور در ادامه به نقل از وزارت اطلاعات ایران تصریح کرد: «پس از ماه‌ها تلاش و نفوذ در سیستم‌ها و دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی ما نهایتا موفق به کشف اطلاعاتی بسیار مهم در گروه‌های اطلاعاتی و عملیاتی موساد شدیم. موساد در برخی کشورهای اروپایی و غیراروپایی و برخی کشورهای همسایه پایگاه‌هایی دارد و از آنها برای قتل مسعود علی‎محمدی استفاده کرده است.»

نشریه فرانسوی "20 مینوت " نیز در سایت‌ اینترنتی خود به انتشار خبر این دستگیری پرداخته و با تیتری تحت عنوان "ایران یک شبکه جاسوسی اسرائیلی را منهدم کرد " آن را میان اخبار خود مخابره کرد.

روزنامه معتبر "فیگارو " نیز ضمن پوشش این خبر، به ارتباط شبکه جاسوسی منهدم‎شده با "موساد " پرداخت و به نقل از تلویزیون ایران اعلام کرد: «وزارت اطلاعات ایران این شبکه جاسوسی اسرائیلی را که وابسته به موساد و عامل ترور دانشمند هسته‌ای ایران است منهدم کرده و یک فرد جوان را که اعتراف به آموزش در یک پادگان نظامی تل‌آویو برای ترور علی‎محمدی کرده، بازداشت کرد.»

دیگر رسانه‌ها و مطبوعات فرانسه نیز در پایگاه‌های اینترنتی خود به پوشش این خبر پرداختند و آن را میان اخبار خود مخابره کردند.

"مجید جمالی‌فش " عامل اصلی ترور شهید علی‎محمدی پس از دستگیری در مصاحبه‌ای که بخش‌های کمی از آن از بخش‌های مختلف خبری سیما پخش شد، گفت: در سفری که به تل‌آویو انجام دادیم در پادگانی در اتوبان اورشلیم - تل‌آویو با چند افسر ارشد اسرائیلی آشنا شدم و در آنجا آموزش‌های مختلف از جمله تعقیب و گریز - ضدتعقیب و چسباندن بمب زیر خودرو را فراگرفتم.
به گفته این تروریست برای تمرین عملیات بمب‌گذاری با استفاده از موتور در این پادگان آموزش‌هایی خاص به او داده شده است.

*بازتاب دستگیری عامل ترور شهید علی‎محمدی در رسانه‌های انگلیس

پس از آن عامل اصلی ترور شهید دکتر مسعود علی‎محمدی و از اعضای یکی از شبکه‌های تروریستی موساد، بخشی از چگونگی آموزش ترور را در پادگانی در نزدیکی تل‌آویو تشریح کرد که بخش‌هایی از اعتراف وی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

این دستگیری و افشا شدن نقش سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی در ترور دانشمند ایرانی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های انگلیس داشت و بر همین اساس شبکه خبری بی‎بی‎سی یا همان تلویزیون دولتی انگلیس در خبری اعلام کرد: "ایران جاسوس‌های مرتبط با اسرائیل در پشت پرده ترور علی محمدی را دستگیر کرد. "

روزنامه انگلیسی فایننشیال تایمز نیز در گزارشی نوشت: ایران خبر دستگیری تروریست‌های دانشمند هسته‌ای را اعلام کرد.

شبکه خبری بلومبرگ دیگر رسانه انگلیسی بود که به بازتاب خبر دستگیری عامل ترور شهید علی‎محمدی پرداخت و تاکید کرد که ایران شبکه جاسوسی مرتبط با اسرائیل را که پشت پرده قتل دانشمند ایرانی هستند بازداشت کرده است.

شبکه خبری الجزیره نیز در پایگاه خبری خود نوشت ایران شبکه جاسوسی اسرائیل را افشا کرد.

همچنین خبرگزاری رویترز انگلیس در خبری اعلام کرد ایران یک "شبکه از جاسوس‌ها " را که مرتبط با سازمان جاسوسی موساد اسرائیل هستند دستگیر کرده که پشت پرده ترور دانشمند هسته‌ای ایران در سال 2010 هستند.

روزنامه دیلی تلگراف همچنین خبر متلاشی شدن شبکه جاسوسی عامل قتل دانشمند هسته‌ای ایران را بازتاب داد و نوشت: ایران یک شبکه جاسوسی موساد را که گفته می‌شود عامل ترور دانشمند هسته‌ای ایران در سال گذشته است، بازداشت کرده است.

"مجید جمالی‌فش " عامل اصلی ترور شهید علی‎محمدی در مصاحبه‌ای که بخش‌های کمی از آن از بخش‌های مختلف خبری سیما پخش شد، گفت: در سفری که به تل‌آویو انجام دادیم در پادگانی در اتوبان اورشلیم - تل‌آویو با چند افسر ارشد اسرائیلی آشنا شدم و در آنجا آموزش‌های مختلف از جمله تعقیب و گریز - ضدتعقیب و چسباندن بمب زیر خودرو را فراگرفتم.

به گفته این تروریست برای تمرین عملیات بمب‌گذاری با استفاده از موتور در این پادگان آموزش‌هایی خاص به او داده شده است.