وزارت دفاع آمریکا، به دلیل کاهش بودجه نظامی، تولید جنگنده‌های نسل پنجم اف-35 را متوقف می کند.


روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرونوت با اعلام این خبر تاکید کرد که این تصمیم تاثیری بر تحویل 20 فروند اف-35 به رژیم‌صهیونیستی نخواهد گذاشت.
این روزنامه تاکید کرد که رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا به دلیل کاهش بودجه با این موضوع موافقت کرده است و اکنون آمریکا در حال متوقف کردن خط تولید جنگنده نسل پنجم "اف‌-35 " است.
علاوه بر این وزارت دفاع آمریکا قصد دارد در همین راستا حدود 37 هزار نظامی خود را در ارتش و نیروی دریایی کاهش دهد.
احرونوت به نقل از منابعی در واشنگتن تاکید کرد که متوقف کردن تولید این جنگنده بر قرارداد تحویل 20 فروند از این جنگنده به تل‌آویو تاثیری نخواهد گذاشت، اما این موضوع بر هر درخواست دیگر رژیم‌صهیونیستی برای خرید تعداد بیشتری از این جنگنده‌ها، تاثیر خواهد گذاشت.
شکست گفت‌وگوهای سازش میان تل‌آویو و تشکیلات خودگردان فلسطین که در پی آغاز فعالیت‌های شهرک‌سازی رژیم‌صهیونیستی در کرانه باختری حاصل شد،‌ به لغو فروش 20 جنگنده بیشتر اف-35 به اسرائیل منتهی شده است.
این در حالی است که مایکل اورن سفیر رژیم‌صهیونیستی در تل‌آویو سه هفته پیش گفته بود با وجود شکست گفت‌وگوها، تل‌آویو همچنان انتظار دارد که دومین گروه از جنگنده‌های اف-35 را دریافت کند.
بر اساس قرارداد قبلی رژیم صهیونیستی نخستین جنگنده‌های اف-35 را بین سال‌های 2015 تا 2017 دریافت خواهد کرد. جنگنده‌هایی که رژیم‌صهیونیستی دریافت خواهد کرد شامل تجهیزات دیگری نظیر شبیه‌سازها، قطعات یدکی و تجهیزات تعمیر و نگهداری است.
به گفته وزیر دفاع آمریکا، متوقف کردن تولید جنگنده‌های اف-35، حدود 4 میلیارد دلار در هزینه‌های پنتاگون صرفه‌جویی خواهد کرد.
گیتس تاکید کرد که کاهش بودجه پنتاگون در نتیجه رکود جهانی اقتصاد و فشارها در داخل ایالات متحده برای یافتن راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها بوده است.