عصر ایران - به اعتقاد کارشناسان امنیتی غرب، امکانات اتمی ایران به حدی در اعماق زمین قرار گرفته که نابودی کامل و حتی تخریب آنها برای اسراییل طی حمله هوایی امری سخت خواهد بود.

هفته نامه نیوزویک چاپ آمریکا در این مورد نوشت: در مصاحبه ای که با یکی از مقامات امنیتی غرب داشتیم و وی به شرط عدم افشا نامش با ما صحبت کرد و نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که حداقل چهار مرکز کلیدی اتمی در ایران موجود است و همه آنها در تونلهایی در اعماق بیش از 200 متری سطح زمین قرار دارند که دور تا دور آنها محافظت شدید می شود.

بنا به گزارش هفته نامه مذکور، تخریب و حتی آسیب رسانی جدی به تاسیسات اتمی ایران مستلزم فرود آوردن تعداد زیادی بمب های چند تنی با قدرت تخریب بالاست که جملگی باید در محلی یکسان و شناسایی شده فرود آیند و همین نکته، فرضیه حمله را ناکام می گذارد.

دیوید آلبرایت از کارشناسان سابق سازمان ملل در امور فعالیت های اتمی به نیوزویک گفت: چنین هدف هایی برای حمله سخت هستند.

هفته نامه مذکور مدعی شد که سازمان جاسوسی آلمان که با حروف اختصار بی.ان.دی شتاخته می شود و معادل سی.آی.ای آمریکا است، چندی پیش فردی ایرانی-کانادایی به نام سازمانی "سندباد" را به کار گرفت تا از طریق او به ایران تاسیسات مورد نیاز در نیروگاه ها را بفروشد و در عوض اطلاعات خوبی برای این سازمان مهیا کند که شامل نحوه حفاری و عکسهایی از ماشینهای خاکبرداری در تاسیسات اتمی بوده است.

نیوزویک تصریح کرد: روند جاسوسی سند باد چندی پیش به دلیل ناهماهنگی ماموران گمرک آلمان با بخش اطلاعات، شکست خورد زیرا حین ورود او به کشور، به دلیل همراه داشتن اطلاعات مشکوک، به اتهام انتقال تکنولوژی موشکی به ایران دستگیر شد و بدین ترتیب، یکی از بزرگترین پروژه های جاسوسی از تاسیسات اتمی ایران متوقف شد.