خبرگزاری فارس: فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: طراحی و ساخت زیردریایی با تناژ بیش از هزار تن در کشور آغاز شده و به خوبی پیش می‌رود.

امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس با اشاره به افتتاح خط تولید زیردریایی‌های نیمه سنگین ایرانی با نام قائم گفت: این شناورهای زیرسطحی مجهز به سامانه‌های پیشرفته دفاعی همچون اژدرهای پرقدرت و مین‌های دریایی هستند و می‌توانند انواع عملیات‌های آفندی و پدافندی را با بالاترین درصد موفقیت به اجرا گذارند.

وی اضافه کرد: هیچکدام از کشورهای منطقه نمی‌توانند زیردریایی نیمه سنگین تولید کنند چون از تکنولوژی بالایی برخوردار است و اکنون جمهوری اسلامی ایران به هر میزان که نیاز داشته باشد از زیردریایی‌های نیمه سنگین بومی تولید خواهد کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با یادآوری ویژگی‌های زیردریایی‌های نیمه سنگین گفت: با توجه به برد مناسب و توانمندی‌های قابل توجه زیردریایی‌های نیمه سنگین، اکنون "قائم" ساخت متخصصان دفاعی کشورمان می‌توانند تمامی مواضع تحت مسئولیت و تعیین شده خود را کنترل کرده و در آنجا حضور یابد.

سیاری همچنین از برنامه‌ریزی برای تولید زیردریایی‌های سنگین در کشورمان خبر داد و گفت: برنامه ریزی و طراحی برای ساخت این نوع زیردریایی که تناژ آن بیش از هزار تن است به خوبی پیش می‌رود و در آینده نزدیک نیز جمهوری اسلامی ایران صاحب این تکنولوژی مهم زیر سطحی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال فارس که آیا تولید زیر دریایی‌های سنگین و نیمه سنگین موجب توقف ساخت زیر دریایی‌های سبک کلاس غدیر در کشور می‌شود، تاکید کرد: هر کدام از این زیر دریایی‌ها برای مسئولیت و نوع خاصی از عملیات به کار گرفته می‌شوند و در آینده نیز تعداد دیگری از زیردریایی‌های سبک وارد آبهای کشورمان خواهد شد.