هند موشک های هدایت شونده ضد تانک از آمریکا خریداری می کند
تهران - هند در راستای برنامه وزارت دفاع آمریکا "پنتاگون" مبنی بر " فروش به ارتش های خارجی"، درصدد انعقاد قراردادهای بزرگی با آمریکاست، که خرید و انتقال فناوری تولید موشک های هدایت شونده ضد تانک "جاولین" از جمله آنها است.


به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار صوتی تصویری ایرنا ، روزنامه "ایندیا تایمز"، ضمن اعلام این خبر افزود: هند به دلیل مواجهه با کمبود موشک های هدایت شونده ضد تانک و توقف تولید موشک های "ناگ"ساخت داخل، در نظر دارد که تعداد زیادی موشک هدایت شونده ضد تانک "جاولین" از آمریکا خریداری کند.
قرارداد خرید این سیستم ها به صورت مستقیم میان دو دولت هند و آمریکا و به موجب "برنامه فروش به ارتش های خارجی" آمریکا صورت خواهد گرفت.
هند که اخیرا از برنامه فروش به ارتش های خارجی آمریکا در جهت انقعاد قرارداد های بزرگ استفاده نموده است، بزرگترین قرار داد خود را که مراحل نهایی را پشت سر می گذارد، به ارزش بیش از 3 میلیارد دلار برای خرید هواپیمای غول پیکر C-17 ترابری موسوم به "گلوب مستر" منعقد خواهد کرد.
"ای کی آنتونی"، وزیر دفاع هند، روز گذشته (دوشنبه) به پارلمان هند اعلام کرد که نامه درخواست نسل سوم موشک های هدایت شونده ضد تانک به همراه انتقال تکنولوژی آن به زودی صادر خواهد شد.
این بدان معنا است که هند بخشی از موشک های جاولین با برد 2/5 کیلو متر مورد نیاز خود را به صورت آماده از آمریکا خریداری و مقادیر بیشتری را در داخل و تحت لیسانس تولید خواهد کرد. آمریکا، قبلا، این سیستم موشکی هدایت شونده ضد تانک را طی رزمایش های مشترک به نمایش گذاشته است.
تعداد دقیق سیستم های جاولینی که هند تولید خواهد کرد، هنوز مشخص نیست،‌ اما احتمال آن وجود دارد که تعداد آن ها به چند هزار برسد.
سیستم موشک هدایت شونده ضد تانک در کند کردن روند پیشروی نیروهای زرهی دشمن در خاک کشور نقش مهمی را ایفا می کنند.
هم اکنون یکان پیاده نظام هند مجهز به نسل دوم موشک های با برد 2 کیلومتر
"میلان" و موشک های هدایت شونده ضد تانک "کنکورس" با برد 4 کیلومتر است که تحت لیسانس فرانسه و روسیه در هند تولید می شوند.