تانک عقاب سیاه نمونه ی آزمایشی تانک رزمی T-94 است. این تانک نخستین بار در سال 1997 میلادی و در نمایشگاه بین المللی دفاعی امسک دیده شد. تانک در حالی در معرض نمایش قرار گرفت که با تماشاگران و ناظران حدود پانصد متر فاصله داشت. حین نمایش برجک و توپ اصلی و سیستم های جنگ افزاری آن کاملا پوشیده شده بود تا تحلیلگران نتوانند سیستم های آن را تجزیه تحلیل کنند. مقامات عالیرتبه ی وزارت دفاع روسیه و روئسای کارخانجات ماشین سازی امسک نیز حاظر نشدند تا به سوالات مربوط به تانک پاسخ دهند یا خصوصیات آن را تشریح کنند. بعلت فقدان منابع اطلاعاتی مناسب و قابل اطمینان، ویژگی ها و خصوصیات تانک در پرده ای از ابهام قرار دارد و شایعات فراوانی در مورد این تانک به گوش میرسد. در حالیکه برخی از کارشناسان امور دفاعی معتقدند که این تانک برای فروش به کشورهای دیگر ساخته شده است و در اصل یک مل صادراتی است، گروهی دیگر معتقدند که این تانک برای استفاده در ارتش روسیه ساخته شده است و همانند سری تانکهای T-64 و T-80U به دیگر کشورها فروخته نخواهد شد.


T-80U

برخی شایعات موید این نکته است که این پروژه ممکن است طرحی مشترک بین کره جنوبی و روسیه باشد البته هیچکدام از مقامات دفاعی روسیه و کره جنوبی این مطلب را تایید نکرده اند. لارم به ذکر است که کره جنوبی جزو معدود مشتریان تانک   T-80 روسیه بوده و احتمال دارد که نسبت به تولید تانک رزمی مشترک با روسها ابراز تمایل کرده باشند. گفته میشود که سلاح اصلی تانک یک توپ 152 میلیمتری خواهد بود که نسل پنجم سلاح اصلی تانک های روسی بحساب می آید. البته هنوز مدل آزمایشی تانک به این توپ پرقدرت مجهز نشده است و عکسها نیز نشان میدهد که تانک هنز از توپ 125 میلیمتری استفاده می نماید. بنظر میرسد که پیکره اصلی تانک بر پایه بدنه اصلاح شده و کشیده تر شده ی تانک T-80U استوار است که یک جفت چرخ دیگر نیز به آن اضافه شده است. زره بخش جلویی تانک بسیار پر قدرت بنظر میرسد. مقامات روس ادعا میکنند که زره بخش جلویی تانک در مقابل گلوله های ثاقب ضد تانک ( APFSDS ) مقاومتی معادل 1000 میلیمتر فولاد دارد.اگر این ادعا واقعیت داشته باشد میتوان تانک جدید را مستحکم ترین تانک جهان دانست.


برجک تانک بسیار بزرگ است و احتمال میرود  که یک محفظه ی ضد انفجار برای ذخیره سازی مهمات مشابه تانک ابرامز ایالات متحده برای آن تعبیه شده باشد. تانک جدید لز نظر مشخصات و ویژگی های کلی به تانک T-80U
بسیار شبیه است ولی پیکره ی کوتاه تری دارد که شناسایی آن توسط دشمن را مشکل مینماید. این شباهت احتمال اینکه این تانک جدید مدل بهسازی شده ی تانک T-80U باشد را تقویت می کند.
روسها ادعا میکنند که توانسته اند بکمک تلفیق ویژگی های برتری رزمی تانک همچون قدرت آتش، مانورپذیری و سیستم های حفاظتی تانک عقاب سیاه را از رقبای غربی اش مثل تانک ابرامز ایالات متحده، لئوپارد 2 آلمان و لکرک فرانسه پیش بیاندازد. جدیدترین اطلاعات حاکی از آن است که پروژه ی ساخت تانک عقاب سیاه بعلت پذیرش تانکT-90 از سوی ارتش روسیه متوقف شده است. گزارشات دیگری نیز وجود دارد که نشان میدهد کارخانجات امسک که مسئول ساخت پروژه عقاب سیاه است از سال 2002 میلادی در معرض ورشکستگی است. با توجه به موارد فوق به نظر میرسد که مشکلات ملی مانع تولید زود هنگام تانک شود. بدون شک عقاب سیاه یک تانک رزمی با ویژگی های قرن بیست و یکم است و اگر روزی وارد میادین رزم شود فناوری نظامی در همه ی زمینه ها دستخوش تغییر خواهد شد.