هواپیماهای جاسوسی انگلیس از نوع نمراد پس از سی سال فعالیت از رده خارج می شوند. به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی، هواپیماهای نظامی نمراد ام آر 2 انگلیس که سی سال است برای گشت زنی و جمع آوری اطلاعات در مناطق جنگی از این نوع هواپیماها استفاده می شود امروز از دور خارج می شوند. این نوع هواپیماها در جنگ فالکند میان انگلیس و آرژانتین به نیروهای انگلیسی خدمات فراوانی کرد.
حتی از این هواپیماها که دارای رادار و دوربین ها تصویر برداری مادون قرمز و غیره است، برای جمع آوری اطلاعات از مواضع و تجهیزات طالبان در جنگ افغانستان بهره برداری شده است.
در عین حال بروز سوانحی در این نوع هواپیماها ، از جمله انفجار یک فروند از آن در افغانستان همراه با کشته شدن تمامی خدمه و سرنشینان آن نشان دهنده فرسوده شدن این نوع هواپیمای نظامی است.
در عین حال، منتقدان می گویند ممکن است از رده خارج شدن عجولانه هواپیماهای نمراد، موجب به خطر افتادن جان سربازان انگلیسی در مناطق جنگی شود، زیرا هنوز هواپیماهای جایگزین مناسبی برای هواپیماهای نمراد تولید نشده که بتواند به ارتش انگلیس در جمع آوری اطلاعات، خدمت رسانی کند.
در عین حال، از این هواپیماها برای خدمات غیرنظامی، از جمله، امداد رسانی در خطوط کشتی رانی و کمک به کشتی های در حال غرق شدن، به خصوص در شب، استفاده خواهد شد.