تانک ارجون ساخت هند

هند ادعا می کند تانکی بهتر از T-90 روسی ساخته است

روزنامه کامرسانت در مقاله ای اشاره می کند که آزمایشات قیاسی تانک ملی آتی Arjun هند و "ت-90" روسی در هند به پایان رسید و نتایج رسمی آنها متعاقبا اعلام خواهد شد. اما دیروز نشریه Business Standard هند به نقل از یک مقام آگاه در وزارت دفاع این کشور با تعجیل گزارش داد که  " Arjun" در تمامی شاخص ها بر "ت-90" برتری پیدا کرده است. کارشناسان روسی این سخنان را خیالی بیش نمی بینند.
در این مقاله گفته می شود، طی یک هفته آزمایشات قیاسی درمیدان تیر "مهاجان" (ایالت رجستان) یک گردان تانک Arjun و یک گردان تانک "ت-90" شرکت کردند که هر کدام از 14 دستگاه تانک متشکل شده بود. تانک ها 150 کیلومتر را در صحرا طی کرده و از موانع آبی به عمق تا 1,8 متری عبور کردند. هر کدام از آنها چه در موقعیت ثابت و چه در حال حرکت 30-50 شلیک انجام داد. گزارش آزمایش ها تا دو هفته دیگر توسط نیروهای مسلح هند اعلام خواهد شد.
بر اساس این مقاله، تاکنون مدل های مدرنیزه شده تانک های "ت-72" (2,4 هزار دستگاه) زیربنای اصلی زرهی ارتش هند را تشکیل می دهد. در اوائل دهه اول  2000  قرار بود که بیش از 2 هزار دستگاه تانک Arjun خریداری شود. اما فعلا 124 دستگاه از آن خریداری شده که 45 دستگاه آن به نیروهای مسلح هند تحویل داده شده است. بارها این تانک ها بعد از بروز نقص های جدی به تولید کننده یعنی سازمان تحقیقات و فناوری های دفاعی هند بازگردانده شده اند.
در ادامه مقاله به سخنان "میخاییل بارابانوف" دبیر نشریه نظامی Moscow Defense Brief اشاره شده که اعلام کرد، آزمایش 14 تانک پیش سری که به خوبی "آرایش" شده اند نمی تواند پاسخ مستقیم به این سئوال بدهد که آیا مشکلات اطمینان تانک های هندی و سیستم های آن در صورت تولید انبوه حل شده اند یا خیر. به گفته وی Arjun که طی 34 سال طراحی شده و تاکنون هنوز هم در حال تکامل است، نقص های تقریبا غیر قابل حلی در سازه بخش موتور-گیربکسی دارد و موتور آلمانی آن همیشه داغ می کند.
از سوی دیگر "سرگی سووروف" کارشناس مسائل تجهیزات زرهی نیز تاکید می کند که تانک های Arjun دفاع دینامیکی نداشته و سیستم چرخش برجک آن هیدرولیکی است که باعث افزایش درصد آتش سوزی می شود و سایه آن یک چهارم بیش از "ت-90" است که در جنگ باعث آسیب پذیری بیشتر آن می شود. همچنین اینکه وزن 60 تنی آن (وزن "ت-90" - 48 تن) باعث مشکلاتی در تحرک تانک می شود که بارها نظامیان هندی از آن شکایت داشته اند. آنها بارها به عدم دقت شلیک توپ خان دار 120 م م تانک Arjun اشاره کرده اند. بالاخر به خاطر تکامل بی پایان این تانک بهای مدل تجربی آن به 5,3 میلیون دلار رسیده که دو برابر بیش از "ت-90" است.
در نهایت مقاله باز هم به ارزیابی بارابانوف اشاره شده که معتقد است، Arjun افتخار صنایع نظامی هند بوده و می توانند آن را بدون در نظر گرفتن ماهیت و پارامترهای آن وارد بازار سازند. به عقیده وی، احتمالا این تانک ها به اندازه محدودی تولید خواهند شد اما  "اسب کاری" نیروهای مسلح هند در دهه آینده "ت-90" روسی خواهد بود. از سال 2001 هند تاکنون 657 دستگاه تانک "ت-90" سفارش داده که 409 دستگاه آن برای مونتاژ در هند در نظر گرفته شده است. در سال 2007 دهلی مجوز تولید هزار دستگاه دیگر "ت-90" را از مسکو دریافت کرد.





تانک T-90 (بیشما) هند