خبرگزاری «ریا نووستی»/ "آناتولی ایسایکین" مدیر عامل کمپانی "روس آبارون اکسپورت" روز پنجشنبه طی کنفرانسی مطبوعاتی در خبرگزاری «ریا نووستی» اعلام کرد که این کمپانی مشکلی برای صدور سیستم های پدافند موشکی "اس-300" به ایران نمی بیند. وی در همین حال این سیستم ها را تسلیحات دفاعی نامید نه تهاجمی.
وی گفت: از من اغلب در خصوص صدور "اس-300" به ایران پرسیده می شود. در سال 2009 این سئوال نیز بارهای مطرح شد.
وی خاطر نشان ساخت: "من می خواهم پاسخ این سئوال را به مسئولین وزارتخانه ها محول کنم از جمله به اعلامیه های مکرر مسئولین اداره فدرال همکاری های فنی-نظامی و سخنان "سرگی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه اشاره می کنم. من چیزی ندارم که به آنها اضافه نمایم".
قابل ذکر است قرارداد عرضه سیستم های "اس-300 " به ایران در ماه دسامبر 2005 امضا شده بود، اما رسما از آغاز تحقق این قرارداد اطلاعی داده نشده است. در ماه دسامبر 2008، خبرگزاری " ایرنا"  به نقل از "اسماعیل کوثری" معاون رییس کمیسیون سیاست خارجی و امنیتی مجلس ایران اطلاع داد که روسیه عرضه قطعات سیستم دفاع ضدهوایی "اس-300" به ایران را آغاز کرده است. پس از آن سازمان فدرال همکاری های فنی و نظامی روسیه رسماً اعلام کرد که خبر عرضه سیستم های ضدهوایی "اس-300" به ایران صحت ندارد.
سیستم های "اس-300" ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن هستند. این سیستم قادر به نابودسازی اهداف بالستیک بوده و از قابلیت حمله به اهداف زمینی نیز برخوردار است. تازه ترین مدل سیستم "اس-300" می تواند هواپیماهای دشمن را در فاصله 150 کیلومتری و ارتفاع 27 کیلومتری نابود کند. پیشتر روسیه به ایران مجموعه های ضدهوایی موشکی "تور-ام1" را با برد 12 کیلومتر و ارتفاع 6 کیلومتر عرضه کرده بود