جنگنده نسل پنجم روسیه برای اولین بار در شرق دور پروازی آزمایشی انجام داد. طراحان مطمئن هستند که این جنگنده بر مشابه غربی خود برتری خواهد یافت و اجازه می دهد که توان دفاعی کشور تحکیم شده و جایگاه شایسته ای در بازار جهانی خواهد یافت.

این جنگنده های جدید که در روسیه آنرا "سیستم جبهه های هوایی آینده" نیز می نامند، از سال های 1990 طراحی شد و قرار است که از سال 2015 در اختیار ارتش قرار گیرند. در حال حاضر فقط آمریکا از جنگنده های نسل پنجمی برخوردار است که آن را F-22 Raptor می نامند. این در حالیست که تولید آنها متوقف شده است چرا که هر کدام از آنها در حدود 140 میلیون دلار هزینه ساخت دارد.
"میخاییل پاگاسیان" مدیر عامل کمپانی "سوخوی" اعلام کرد:امروز ما اجرای برنامه پروازهای آزمایشی را آغاز کردیمو این موفقیت بزرگی برای علوم روسیه است... این هواپیماها در کنار جنگنده های مدرنیزه شده نسل چهارمی روسیه پتانسیل اصلی نیروی هوایی را طی دهه آینده تشکیل خواهد دارد.
جنگنده نسل پنجمی از یک سری ویژگی های خاص بهره مند هستند: پرواز در کلیه اوقات شبانه روز و در هرگونه آب و هوا، رادار گریزی، سرو صدای کم و پرواز با سرعت مافوق صوت در مدت طولانی. این هواپیماها به سیستم های ناوبری

جدید و سیستم های دفاعی خودکار فوق موثر مجهز هستند.
دفتر مطبوعاتی کمپانی "سوخوی" اعلام کرد که نمونه تجربی 47 دقیقه پرواز کرد و در باند فرودگاه کارخانه "کامسامولسک بر آمور" فرود آمد.
خلبان این جنگنده بعد از پرواز گفت: ما اولین ارزیابی های خود را از نحوه هدایت پذیری هواپیما، کار موتور و سیستم های اصلی، باز و بسته کردن چرخ ها انجام دادیم. هواپیما خود را در این مراحل برنامه های پروازی خوب نشان داد. آن را به راحتی و آسانی می توان هدایت کرد.
پاگاسیان نیز معتقد  است که این جنگنده جدید در آینده می تواند در بازارهای جهانی محبوبیت خاصی پیدا کند.
وی گفت: ادامه توسعه برنامه جنگنده های نسل پنجمی از برنامه های آتی کمپانی "سوخوی" است که ما با شرکای هندی بر روی آن کار می کنیم. من مطمئنم که این طرح از نظر بهای- کیفیت بر نمونه های مشابه غربی برتری خواهد یافت و اجازه می دهد که نه تنها توان دفاعی نیروی هوایی روسیه و هند تحکیم پیدا کنند بلکه جایگاه شاسته ای در بازار جهانی کسب خواهد کرد.
آمریکا "اف-22" خود را صادر نمی کند چرا که هراس دارد فناوری هایی که در ساخت آن مورد استفاده  قرار گرفته بدست دیگران افتاد و قصد دارد که به متفقان خود "اف-35"، مشابه ارزان تر "راپتور" را عرض کند.

هواپیمای نسل پنجمی روسیه به سیستم های جدید هوانوردی و رادارهای نسل جدید مجهز شده است. این مسئله بار مسئولیت خلبان را کاهش داده و اجازه می دهد که وی بر اجرای وظایف تاکتیکی تمرکز کند.
در اطلاعیه کمپانی "سوخوی " گفته می شود که استفاده از مواد ترکیبی جدید و فناوری های مدرن، تجهیزات آئرودینامیکی در ساخت هواپیما، تدابیر اتخاذ شده در خصوص رادار گریزی و کاهش سر و صدای موتور، همچنین عبور از تله های اپتیکی و مادون قرمز اجازه می دهد که توان جنگی این ماشین به مراتب افزایش یابد.
انتظار می رود که آزمایشات این جنگنده پنج-شش سال به طول انجامد.