پایگاه اینترنتی "لنتا.رو" گزارش داد که بزودی جدیدترین سیستم پدافند موشکی "اس-500" روسیه ساخته خواهد شد. این مطلب را "الکساندر زلین" فرمانده کل نیروی هوایی روسیه اعلام کرد. وی تاکید کرد: ما بر روی این سیستم مدرن کار می کنیم که ادامه سری "اس-400" محسوب نمی شود.
ژنرال زلین همچنین اطلاع داد که در حال حاضر برنامه های کاری تولید سیستم های جدید ضد هوایی نیز آماده می شود. برای این منظور کارشناسان نظامی و علمی بکار گرفته شده اند. وی خاطر نشان ساخت: فکر می کنم که این سیستم به زودی ساخته شود.
"اس-400" "تریومف" در حال حاضر کاملترین سیستم پدافند ضد موشکی و هوایی است. این سیستم می تواند اهداف آئرودینامیکی و بالستیکی را در فواصل دور منهدم سازد. این در حالیست که در این سیستم ها هم می توان از موشک های مخصوص این سیستم و هم از موشک های فوق دوربرد استفاده نمود. در حال حاضر در برخی از مناطق روسیه این مجموعه ها مستقر شده اند.
یادآوری می کنیم که در ماه اوت سال 2009 "اولگ بارمین" معاون فرمانده کل نیروی هوایی روسیه در امور تسلیحات اطلاع داد که سیستم های "اس-500" موشک های فوق دقیقی برخوردار خواهد بود که می توانند برای انهدام اهداف نزدیک فضایی نیز استفاده شوند. به گفته نظامیان، این سیستم به مراتب قوی تر از "اس-400" خواهد بود و برتری های آن در ابعاد کمتر، قابلیت مانور بیشتر، و پارامترهای بهتردر دفاع در برابر حملات هوایی دشمن خلاصه می شود.
بر اساس گزارش مذکور، کنسرن تجهیزات ضد هوایی "آلماز- آنتی" به کار تولید این مجموعه های پدافندی جدید مشغول است. این در حالیست که پیش از این گزارش شده بود، قرار بود که "اس-500" تا سال 2012 آماده شود.