تعلل روسیه در تحویل سامانه S300 تحت تاثیر فشار صهیونیست‌ها است

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، امیرخلبان احمد میقانی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا صبح امروز در نشست خبری با اشاره به برپایی رزمایش بزرگ پدافندی مدافعان آسمان ولایت 2 به مدت 5 روز در منطقه گسترده‌ای از نیمه غربی کشور اظهار داشت: این رزمایش جزء برنامه‌های سالیانه قرارگاه و به صورت دوسویه از فردا انجام می‌شود.
میقانی افزود: در این رزمایش 2 کشور فرضی نارنجی و آبی به انجام رزمایش می‌پردازند که کشور نارنجی به عنوان دشمن فرضی و مهاجم به تاسیسات کشورمان محسوب می شود.
وی با بیان اینکه این رزمایش در سه مرحله انجام خواهد شد، گفت: در مرحله اول آمادگی منطقه نبرد صورت می‌گیرد و در مرحله دوم هواپیماهای شناسایی دشمن وارد حریم هوایی کشورمان شده و اقدام به فیلمبرداری و عکسبرداری می‌کنند و همچنین همزمان با این عملیات دشمن هواپیماهای اخلالگر آنان نیز وارد صحنه می شوند تا در کار سامانه‌های الکترونیکی و راداری ما اخلال ایجاد کرده و همزمان به جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازند.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا تصریح کرد: در این مرحله است که هواپیماها و تجهیزات پدافندی ما نیز ضمن مقابله با تهاجم دشمن به صورت همزمان اقدام به جمع‌اوری اطلاعات می‌کنند تا اینکه هواپیماهای دشمن حمله خود را متوجه سامانه‌های پدافند هوایی ما خواهند کرد که با مقابله تجهیزات دفاعی روبرو خواهند شد.
میقانی افزود: در مرحله سوم، هواپیماها و موشک‌های دشمن به سمت مناطق حساس و حیاتی ما حرکت می‌کنند که با دفاع محکم ضدهوایی نیروهای خودی مواجه می‌شوند.
وی با اشاره به تفکیک پدافند هوایی از نیروهای آفندی، گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های این رزمایش این است که اولین رزمایش مشترک گسترده پس از تفکیک محسوب می‌شود.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا، گستردگی منطقه نبرد حدود 600 هزار کیلومتر مربع، تنوع جنگ‌افزارها، سامانه‌های به روز شده در زمینه جمع‌آوری اطلاعات و ارتباطات، بهینه‌سازی سامانه‌ها و ارزیابی عملکرد گسترده نیروهای پدافند برابر جنگ الکترونیک دشمن را از دیگر ویژگی‌های رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت 2 عنوان کرد.
میقانی یکی دیگر از اهداف این رزمایش را همکاری و انسجام بین نیروهای پدافند از یگان‌های مختلف نیروهای مسلح از جمله سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و بسیج معرفی کرد و گفت: ما همواره در حال ارتقاء توان رزمی خود هستیم و در این رزمایش‌ها بهینه‌سازی و به روز شدن تجهیزات و توانمندی‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
وی با بیان اینکه در این رزمایش تاکتیک‌های جدید تمرین خواهد شد، دکترین نظامی کشورمان را یک دکترین پدافندی عنوان کرد و گفت: با توجه به تغییر صحنه نبرد به جنگ‌های نامتقارن تمام متون آموزشی وتاکتیک‌های ما تغیر کرده که در این رزمایش‌ها آزمایش می شود.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا قابلیت فرماندهان، توانایی پدافند هوایی، ارزیابی توان نیروها و به کاری گیری جنگ الکترونیک و نیز استقلال تاکتیکی مناطق مختلف نبرد را از دیگر اهداف این رزمایش عنوان کرد و افزود: با انجام این رزمایش‌ها می‌توانیم نقاط قوت وضعف خود را نیز به دقت مورد ارزیابی قرار دهیم.
میقانی با تاکید بر اینکه ماموریت قرارگاه پدافند هوایی حفاظت از قلمرو هوایی کشور است، خاطرنشان کرد: اگر تعرضی از جانب دشمن متوجه کشورمان شود، ‌اول قرارگاه پدافند هوایی وارد عمل خواهد شد.
وی با بیان اینکه در این مدت تهدیدات علیه تاسیسات حیاتی و هسته‌ای ما زیاد صورت گرفته است، گفت: این مسئولیت ما است تا از مناطق حیاتی که تاسیسات هسته‌ای جزو آن است حفاظت کنیم و در مجموع می‌گوییم رزمایش در یک منطقه وسیع شامل بوشهر، فارس، اصفهان، تهران، شمال کشور و استان‌های غربی است تا از هر گونه نفوذ دشمن جلوگیری کنیم.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا ادامه داد: در منطقه رزمایش بخش عمده پدافند هوایی کشور از تمامی نیروهای مسلح حضور خواهند داشت و مسئولیت و فرماندهی کلی با قرارگاه پدافند هوایی است که ماموریت خود را به کمک نیروهای تابعه و نیز نیروهای تحت کنترل عملیاتی خود مانند سپاه، ناجا و بسیج انجام می‌دهد که همه اینها تحت کنترل یک شبکه منظم هستند.
میقانی با اشاره به اهمیت موضوع خودکفایی در تجهیزات، تصریح کرد: این تجربیات را از زمان دفاع مقدس داریم و امروز قریب به اتفاق نیازهای خود را در داخل تولید می‌کنیم.
وی با اشاره به بحث خودکفایی درسامانه‌های راداری گفت: در گذشته ما توانسته‌ بودیم تنها یک رادار ملی بسازیم اما امروز آنقدر در این بحث پیشرفت داشته‌ایم که به صورت تفکیکی رادارهای تخصصی با بردهای هزاران کیلومتر و یا برد کوتاه در داخل کشور می‌سازیم و از آنها استفاده می‌کنیم.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا خودکفایی در تولید آتشبارهای موشکی را نیز مهم عنوان کرد و افزود: ‌امروز سامانه‌های مختلفی مانند سامانه موشکی هاگ، در کشور به روز شده که می‌تواند به تجهیزات روز جهان برابری کند و در بحث طراحی و ساخت آتشبارهای موشکی نیز توانمندی‌های خوبی به دست آورده‌ایم.
میقانی گفت: البته در برخی موارد نیز که مسائل کشور ایجاب می‌کند تعاملی با دیگر کشورها داریم که از جمله آن می‌توان به سامانه دفاعی S300 اشاره کرد که چند سال قبل این کار انجام شد و قرار بود طی ماه‌های گذشته این سیستم به ایران منتقل شود.
وی در خصوص تعلل کشور روسیه در تحویل این سامانه گفت: ‌آنها مشکل فنی را دلیل اینکار اعلام کردند اما ما فکر می‌کنیم این کار تحت تاثیر فشار صهیونیست‌ها قرار گرفته و امیدواریم کشور روسیه با توجه به منافع مشترکی که ما با دارد، هر چه سریع‌تر این سامانه‌ها را تحویل دهد چرا که S300 یک سامانه تدافعی است و امیدواریم روس‌ها تحت تاثیر فشار لابی‌های صهیونیستی قرار نگیرند.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سرعت، دقت، پنهان‌کاری و حجم زیاد از ویژگی‌های نبردهای امروز است، تاکید کرد: برای اینکه نیروهای عمل کننده به صورت انفرادی عمل نکنند، نیاز به یک مرکزیت است که بتواند بر مبنای اطلاعات از تحرکات دشمن به خوبی تصمیم‌گیری کند و این اطلاعات را به سرپنجه‌های خود منتقل کند و همه نیروها نیز از یک مرکز دستور بگیرند که این از اهداف مهم رزمایش مدافعان آسمان ولایت 2 است.
میقانی با بیان اینکه در نبردهای نامتقارن بحث نیروهای واکنش سریع بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: دشمن می‌تواند به همه تاسیسات و نقاط حیاتی کشورمان حمله کند که این امر مستلزم داشتن یک نیروی واکنش سریع برای مقابله با دشمن است.
وی با بیان اینکه دکترین پدافندی ما دفاع در عمق است، گفت: هواپیماهای دشمن در این رزمایش از دورترین نقطه به سمت مناطق حیاتی ما حمله می‌کند که ما از دورترین نقطه آنها را شناسایی و در طول مسیر مورد حمله قرار می‌دهیم تا نتوانند به اهداف از پیش تعیین شده خود برسند.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا گفت: در مرحله آخر هواپیماهای بدون سرنشین دشمن ادامه مسیر داده و واردمناطق حیاتی ما شده که با شلیک گرم تشکیلات پدافندی ما مورد هدف قرار خواهند گرفت.
میقانی با بیان اینکه در دو منطقه علیه هواپیماهای بدون سرنشین دشمن شلیک صورت می‌گیرد، گفت: یکی از این مناطق در مناطق مرکزی کشور است که نیروهای سپاه و بخشی از نیروهای تحت تابعیت قرارگاه پدافند هوایی در آن مستقر هستند و در منطقه غرب نیز نیروهای قرارگاه مستقر خواهند شد و در بقیه مناطق مانند بوشهر و یوسیف اصفهان تجهیزات پدافند هوایی مستقر خواهند شد که در همه صحنه‌ها از دیده‌بان‌های نیروی انتظامی و خصوصا بسیج در قالب هزاران پست دیده‌بانی استفاده خواهیم کرد.
وی با اشاره به نقش پدافند هوایی در حفاظت از حریم آسمان کشورمان، گفت: پس از تفکیک قرارگاه پدافند از نیروهای آفندی یک جهش بزرگ در این زمینه داشته‌ایم به طوریکه امروز امکان نفوذ پرنده‌های دشمن به داخل کشور به صفر رسیده و اگر آنها بتوانند وارد کشورمان شوند مورد اصابت قرار خواهند گرفت. بنابراین نقش قرارگاه پدافند هوایی در دفاع از امنیت ملی یک نقش محوری است که به عنوان اولین خاکریز در تهاجم دشمن وارد عمل خواهد شد.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا تاکید کرد: در بحث ایجاد توانمندی‌های گسترده در جمع‌آوری اطلاعات هیچ مشکلی وجود ندارد و حتی ما می‌توانیم ضمن رصد تمام تحرکات دشمن در منطقه، رفتار آنها را نیز مورد تجزیه و تحلیل اطلاعاتی خود قرار دهیم.