برخی از ژاپنیهای ملی گرا هنوز هم شصت سال پس از جنگ جهانی دوم از سربازان خود که در ان جنگ کشته شدند تجلیل می کنند.
به گزارش شبکه پنج تلویزیون فرانسه، در یکی از معابد ژاپنی نامه یکی از خلبانان کامیکازه بر روی تابلوی ورودی نصب شده است که در ان برای والدینش نوشته است من قرار است کشته شوم و اصلا هم پشیمان نیستم. وی در ان جنگ با کوباندن هواپیمای جنگی اش به یکی از ناوهای امریکایی کشته شد. در مجموع چهار هزار خلبان جوان ژاپنی در ان جنگ به همان شیوه کشته شدند. انان فقط برای یک ماموریت استخدام شده و تعلیم دیده بودند و ان ماموریتی انتحاری بود.
خلبانان جوان قبل از ماموریتشان به خوبی می دانستند که زنده باز نخواهند گشت چرا که با مهمات زیاد درون هواپیماهایشان، هفتاد فروند ناو جنگی امریکایی را به کلی منهدم کردند.
تاکه هیکو اِنا از معدود خلبانان سابقی است که از این ماموریت جان سالم به دربرده است. وی در سال هزار و نهصد و چهل و پنج به پرواز در امد و قرار بود ماموریت مشابهی داشته باشد اما قبل از رسیدن به هدف هواپیمایش دچار نقص فنی شد و مجبور به فرود اضطراری شد. او امروز هشتادو شش ساله است و خاطرات ان زمان را تعریف می کند.
وی می گوید چند هفته از قبل از اجرای ماموریت ترس از مرگ انسان را فرا می گیرد.او به هیچ وجه فردی افراطی یا قهرمان نبوده است بلکه فقط به عنوان سرباز مجبور به اجرای دستورات مافوق خود بوده است.
تاکه هیکو انا می افزاید خلبانان کمی با پرواز مخالفت می کردند ما احساس می کردیم مجبوریم دستورات را پیروی کنیم. همه ما تا اخرین لحظات رنج و عذاب زیادی کشیدیم. سپس به خود می گوییم کشته شدن برای کشور چیز خوبی است. باید فدای کشور شد.
ماسیمیچی شیدا از خلبانان سابق ژاپنی سالها به عنوان خلبان خطوط هواپیمایی فعالیت کرده است. وی به یاد دارد اندکی پس از خروج از مدرسه نظامی به عنوان کامیکازه انتخاب شد. وی به خوبی ترس از مرگ را به یاد دارد. او قرار بود با یک فروند هواپیمای ملخ دار قدیمی مملو از مواد منفجره پرواز کند.
شیدا می گوید
سی سال پس از جنگ ما در ژاپن مورد نفرت قرار داشتیم و مجبور بودیم داستان خود را پنهان کنیم. من هم در طول سی سال حرفه خلبانی ام این داستانها را مخفی کردم. علت این سکوت این بود که از اینکه اموزش دیده بودم تا کامیکازه شوم شرم داشتم.
این زمان امروزه سپری شده و دیگر مطرح کردن این مسائل در ژاپن امری تابو به شمار نمی رود. افراد کمی در ژاپن به این مسئله و تاریخ جنگ جهانی دوم توجه دارند. فقط ملی گرایان هنوز از این خلبانان تجلیل می کنند .