تانک لئوپارد اولین محصول تولید شده در سال 1963 بود که توسط   Krauss-Maffei برای وزارت دفاع آلمان طراحی شد.بیش از 6000 دستگاه از این تانک به  9 کشور های عضو ناتو صادر شد. کشور های دیگر نظیر بلژیک – دانمارک – آلمان – یونان – ایتالیا – کانادا – هلند – نروژ ترکیه و استرالیا نیز دارنده این تانک هستند. از خصایص تانک لئوپارد توانایی شلیک موثر( دقیق) در حین حرکت است! بدرستی که این عمل توسط یک ژیروسکوپ الکترونیکی / هیدرولیکی تثبیت کننده توپ انجام میشود.
به اضافه لئوپارد  با دو مخزن نارنجک دشارژ کننده دود روی برجک متناسب شده است.
لئوپارد ممکن است نسبت به آلودگی های هسته ایی میدان نبرد آسیب پذیر باشد! لئوپارد یک وسیله جنگی  ژرهی با کمترین امکانات و برسی های نگهداری است.(مقرون به صرفه). لئوپارد یک تانک دوزیست است و طوری طراحی شده است که توانایی ماندن در آب های عمیق و یا سطوح سواحل یا رودخانه ها را داشته باشد. موتور جایگزین در چنین شرایطی توانایی تحمل زمانی به اندازه 30 دقیقه را دارد!


بدنه ی  تانک از سه بخش تشکیل شده ؛    

1- اتاقک راننده که در بخش جلو  قرار دارد .                                                                                
  2- بخش فرماندهی و کنترل که در وسط بدنه  قرار دارد
  3- بخش موتور که در انتهای بدنه قرار دارد .
اتاقک راننده به سه عدد پریسکوپ مجهز است و سمت چپ  راننده فضای ذخیره سازی  مهمات است. یک دوربین نیز در انتهای تانک  نصب شده که تصاویر را بر روی یک نمایشگر تلویزیونی در اختیار راننده قرار می دهد تا بتواند در جهت عکس حرکت کند. برجک نیز در وسط تانک قرار دارد . نسل سوم  زره های مرکب بر روی تانک  نصب گردیده و زره های قسمت کنار و جلو که در معرض آتش دشمن قرار دارد به کمک قطعاتی تقویت گردیده .
این زره ها در نقش عایق های صوتی و حرارتی نیز برای  تانک عمل می نماید . پریسکوپ های  تانک قابلیت o360   گردش و امکانات  دید در شب دارد . جایگاه  توپچی  به یک مسافت باب لیزری  و آشکارساز مادون قرمز  و هدف یاب  حرارتی است. که از آنها برای ماموریت های ضد بالگرد نیز می توان اشاره کرد.
اتاقک خدمه به آشکار ساز انفجار و سیستم اطفاء حریق مجهز است. همچنین یک دیواره ضد حریق قسمت موتور را طوری از اتاقک جدا کرده تا در صورت انفجار یا آتش سوزی  موتور به خدمه آسیبی نرسد. سیستم تهویه مطبوع تانک  فضای مناسبی را برای  فعالیت خدمه مهیا کرده است.

تانک به سیستم ناوبری دوگانه ی  مکان یاب جهانی GPS  و ناوبری  خودکار مجهز است . سلاح اصلی تانک یک توپ  mm  120  بدون خان  L 44   است که در مدل A6   با یک توپ  mm  120  با نام  L 55  با طول  لوله ی بلندتر  تعویض گردیده . طول بلندتر لوله باعث  افزایش سرعت و قدرت نفوذ  گلوله شده است. این توپ  به سیستم فشنگ پران اتوماتیک مجهز است. قابل ذکر است که تانک معروف  M1A2  (آبرامز)  ایالات متحده  دقیقاً  از همین توپ استفاده می نماید و این توپ  در آمریکا تحت لیسانس آلمان تولید می شود. قدرت فوق العاده ی  توپ ، توان درگیری تانک با اهداف  پروازی  کم ارتفاع را به آن داده است و به این منظور از گلوله های ویژه ای که توسط ایالات متحده طراحی  گردیده استفاده  می نماید

تانک لئوپارد  2  گونه های مختلفی دارد. مدل های A4 الی A1  بسیار به هم شبیه هستند ولی گونه های  A5  و  A6  با بقیه  متفاوتند. زره مدل  A5  مستحکم تر است و مدل  A6   که جدیدترین و پیشرفته ترین مدل می باشد . سیستم های حفاظت ضد مین، موتور کمکی و کنترل آتش دستلیک پیشرفته تری  مجهز است. تاکنون 3200  دستگاه  از این تانک تولید گردیده  و در اختیار ارتش  کشورهای اتریش ، دانمارک ، هلند ، نروژ ، سویس، سوئد و اسپانیا  قرار داده شده. مدل دیگری از تانک لئوپارد مدل  S  می باشد که در سال  2002  به ارتش سوئد تحویل گردید. این تانک به سیستم فرماندهی کنترل و یک زره  غیر عامل جدید مجهز می باشد.   تانک مدرنیزه شده ی لئوپارد یکی از  بهترین و پیشرفته ترین تانک های جهان از  لحاظ تحرک قدرت آتش و سیستم  دفاعی  می باشد. شاید تنها مشکل آن وزن  62  تنی آن است که حمل و نقل و نگهداری آن را مشکل می سازد ولی  این وزن  تاثیری بر قدرت  تحرک و مانورپذیری آن  نگذاشته .
در سال  1998  تانک لئوپارد  2  مدل A5  توسط  مجری معتبر  military ordanance   به عنوان بهترین تانک رزمی  جهان  انتخاب گردید.  لازم به ذکر است که تانک  آبرامز امریکا  در رده ی  دوم و تانک  T90  روسها در رده هفتم قرار گرفت .

مشخصات:
توان موتور: 610 KW  یا  بیش از 820 اسب بخار
وزن تقریبی: 42.4 تن
حداکثر سرعت تقریب در جاده: 65 کیلومتر در ساعت
برد تقریبی: 600 کیلومتر
مهمات:
توپ سواره (روی برجک): 105 میلیمتری
و مسلسل 7.62 میلیمتری برای خدمه فرمانده و بالای برجک
فاصله رزمی: 2500 متر
خدمه:
4 سرباز / فرمانده / راننده / توپچی / و اپراتور رادیو و بارگذار
طول: 8.17 متر ( حالت توپ در ساعت 6)
9.54 متر( حالت توپ در ساعت 12)
عرض : 3.37
ارتفاع : 2.62
موتور: موتور مولتی فول 10 سیلندر