تولید انبوه سیستم‌های پدافند مافوق صوت ایران آغاز شد


خبرگزاری فارس: خط تولید سامانه موشک پیشرفته زمین به هوای میان برد با نام «شاهین» برای نخستین ‌بار در کشور با حضور سردار نجار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به بهره‌برداری رسید.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، سردار نجار در آئین افتتاح این خط تولید اظهار داشت: تحقیقات، ساخت و تولید این موشک پدافندی که شامل موشک، رادارهای جستجو و تعقیب هدف، شبکه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و سکوهای پرتاب می‌باشد، کاملا بومی و با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات داخلی کشور توسط متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع انجام گرفته است.
وزیر دفاع تصریح کرد: پروژه تولید سامانه پدافندی زمین به هوای «شاهین» یکی از مهمترین و پیچیده‌ترین پروژه‌هایی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در صنعت دفاعی کشور به ثمر نشسته است.
وی افزود: برد این سامانه پدافندی پیشرفته بیش از 40 کیلومتر است و قادر است هواپیماها و بالگردهای دشمن را به صورت هوشمند و با سرعت مافوق صوت، تعقیب و مورد هدف قرار دهد.
نجار، مقاوم بودن در مقابل جنگ‌ الکترونیک، توانایی در ره‌گیری اهداف سریع و حجم بسیار بالای ترکش در لحظه برخورد با هدف را از ویژگی‌های دیگر این سامانه برشمرد.
وزیر دفاع یادآور شد: این سامانه نقش بسزایی در تقویت دفاع منطقه ای و نقطه‌ای دارد که امروزه به عنوان روشی مدرن در دفاع از حریم هوایی مطرح می‌باشد و نیروهای مسلح کشورمان را در این حوزه توانمند می‌کند.
نجار با بیان اینکه افتتاح خط تولید سامانه موشکی پدافند شاهین نبوغ، خلاقیت و دانش متخصصان وزارت دفاع را به نمایش گذاشت، تاکید کرد: تولید این موشک پیچیده و پیشرفته که از هزاران قطعه تشکیل شده است، به طور بی‌سابقه‌ای ناکار آمدی تحریم‌ها علیه ایران را به اثبات رساند.
وی تاکید کرد: شرایط منطقه همواره ایجاب می‌کند که ما هوشیار باشیم لیکن افتتاح این خط تولید در برنامه سالانه وزارت دفاع پیش‌بینی شده بود که در سررسید برنامه افتتاح گردید.
وزیر دفاع گفت: در ایام ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) فرزندان برومند و برنا دل امام راحل عظیم‌الشان در صنایع هوافضای وزارت دفاع آرزو و آرمان آن حضرت را در خودکفایی صنعت دفاعی تحت زعامت و فرماندهی وصی شایسته‌اش، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌ العالی) در عمل تحقق بخشیدند.
نجار گفت: راه‌اندازی این خط تولید نقطه عطفی در طراحی و ساخت سامانه‌های پدافند هوایی برد متوسط محسوب می‌شود.
وی با قدردانی از تلاش و همت متخصصان صنایع هوافضای وزارت دفاع در طراحی، ساخت و راه‌اندازی خط تولید این سامانه پدافندی، این دستاورد سترگ را به محضر فرمانده معظم کل قوا، نیروهای مسلح و ملت شریف ایران تبریک گفت.
نجار در پایان تصریح کرد: سربازان خمینی(ره) و خامنه‌ای عزیز در سنگر صنعت دفاعی با عهد و پیمانی که با این بزرگان بسته‌اند، پایبند و وفادارند و برای پیشرفت و توسعه ایران اسلامی از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهند کرد.
این هم لینک دو ویدئو از شلیک شاهین