شش فروند جت جنگنده اف? ??آمریکایی در پایگاه کادنا اوکیناوا مستقر شدند و قرار است که در مدت سه ماه استقرار در این پایگاه ماموریت گشت زنی در منطقه شرق آسیا را بر عهده داشته باشند
 استقرار جنگنده‌های اف ? ??آمریکایی در اوکیناوا، دومین استقرار این نوع جنگنده‌های آمریکایی در طی دو سال گذشته است که ? ???پرسنل نیروی هوایی آمریکا آن را نیز حمایت می‌کنند. 

استقرار جنگنده‌های اف? ??آمریکایی به عنوان بخشی از تعهدات آمریکا به ژاپن به عنوان هم پیمان این کشور و علایم در راستای تامین ثبات و امنیت در منطقه آقیانوس آرام است.

در همین حال شهرداریهای شهرهای چاتان ، کادنا و شهر اوکیناوا ، به عنوان میزبان پایگاهها و نیروهای آمریکایی ، استقرار جنگنده‌های آمریکایی در این شهرها را مورد انتقاد قرار داده و می‌گویند این اقدام بار و هزینه ی میزبانی این استان را افزایش می‌دهد.

جتهای جنگنده اف ? ??از جمله جنگنده‌های پیشرفته مافوق صوت و رادارگریز هستند که دولت ژاپن تمایل زیادی به استفاده از این نوع جنگنده‌ها در ناوگان هوایی ارتش دفاعی خود دارد.

ژاپن پیش از این در نظر داشت جنگنده‌های پیشرفته اف ? ??آمریکایی را خریداری کند اما واشنگتن به دلیل جلوگیری از نشت اطلاعات سری در مورد این نوع هواپیماها ، پس ازافشای اطلاعات مربوط به ناوهای پیشرفته آمریکایی ایجیس که مجهز به سیستم پیشرفته رادارهای رهگیری بودند، توسط پرسنل ارتش دفاعی ژاپن، از فروش این نوع هواپیماها به ژاپن خودداری کرد. 

ژاپن اکنون در نظر دارد تا طرح میان مدت دفاعی این کشور را که تا سال مالی2009 ?   ادامه خواهد داشت، مورد بازنگری قرار دهد.

مسئولان وزارت دفاع ژاپن اعلام کردند: آنها هم اینک در نظر دارند تا وضعیت ? ??فروند جنگنده اف ??این کشور را بهبود بخشند.

بر اساس پیمان امنیتی توکیو، واشنگتن که در سال ? ????میلادی میان دو کشور به امضا رسید، هم اکنون بیش از ? ??هزار نیروی آمریکایی در ژاپن مستقر هستند.

? ??درصد از تاسیسات نظامیان آمریکایی در جزیره جنوبی اوکیناوا قرار دارد