حضور ناظرین سه کشور همسایه در روزهای پایانی رزمایش ولایت 89
بندر عباس - خبرگزاری مهر: سخنگوی رزمایش ولایت 89 گفت: ناظرین خارجی از سه کشور منطقه و همسایه در سه روز آخر در رزمایش بزرگ دریایی ولایت 89 حضور خواهند داشت.
به گزارش خبرنگار مهر در منطقه عمومی جاسک، امیر دریادار دوم قاسم رستم آبادی در جمع خبرنگاران هدف اصلی رزمایش دریایی ولایت 89 را استفاده از دستاوردهای نظامی ساخت صنایع داخلی و هماهنگی و همسویی بین نیروهای شرکت کننده در رزمایش عنوان کرد.
رستم آبادی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حراست از آبهای سرزمینی و حضور در آبهای بین المللی عنوان داشت: نیروهای ولایت مدار ارتش با عزم راسخ در کنترل خطوط مواصلاتی از خلیج فارس و تنگه هرمز خارج شدند و خطوط مواصلاتی را در خارج از این منطقه حراست و کنترل می کنند و اسکورت کشتی های تجاری کشور را به عهده دارند.
وی خاطر نشان کرد: پیام این رزمایش برای کشورهای منطقه و همسایه صلح و دوستی و ایجاد امنیت، آرامش با همکاری کشورهای همجوار در منطقه است و اینکه برای برقراری امنیت در منطقه احتیاجی به حضور بیگانگان نیست.
وی بیان کرد: برگزاری رزمایش ولایت 89 آغازی خواهد بود بر برگزاری رزمایش های مشترک با کشورهای همسایه در آینده ای نزدیک که حاوی پیام تعامل و دوستی در بین کشورهای منطقه برای سایر کشورها خواهد بود.
رستم آبادی گفت: شرکت جدی و مقتدرانه نیروی زمینی ارتش، قرارگاه پدافند هوایی، نیروی هوایی و هوانیروز به عنوان یگان های پشتیبانی کننده نیروی دریایی، استفاده از دستاوردهای نظامی ساخت صنایع داخلی باعث شد تا عملیات های برنامه ریزی شده با موفقیت انجام گیرد.
وی کسب و ارتقاء سطح رزمی نیروهای عمل کننده در آفندی، پدافندی و ارزیابی تمام سامانه های ناوشکن جماران سامانه ای امن و پایدار ساخت داخلی و سامانه های موشکی را از جمله اهداف محقق شده این رزمایش عنوان کرد.
وی اظهار داشت: هدایت این رزمایش برای نخستین بار از منطقه دوم ولایت در جاسک انجام می شود که منطقه وسیعی از دریای عمان را تحت کنترل خود دارد.
پایان مرحله دوم رزمایش دریایی/ عملیات موفق جنگ الکترونیک و ضد الکترونیک
بندرعباس - خبرگزاری مهر: ظهر جمعه در ادامه مرحله دوم از رزمایش دریایی ولایت 89 عملیات ویژه تبادل تجهیزات و آذوقه بین ناوهای جنگی مستقر در منطقه عمومی رزمایش با موفقیت انجام شد.
به گزارش خبرنگار مهر در منطقه عمومی جاسک، عملیات جنگ الکترونیک و ضد الکترونیک با بهره گیری از اختلالگرها، جمرها و هشداردهنده ها و جمع اطلاعات توسط سامانه های راداری، شنود و سوناری گسترش یافته در سواحل و دریا توسط کارکنان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر در یگان های شناور سطحی و زیر سطحی حاضر در منطقه رزمایش بخشی از اقدامات تاکتیکی بود که در این مرحله از رزمایش به مورد اجرا گذاشته شد.
همچنین در این مرحله از رزمایش عملیات قطع خطوط مواصلاتی دشمن فرضی و بازنگه داشتن خطوط مواصلاتی نیروهای خودی و نیز اجرای قانون کانتروباند و بازرسی از کشتی های عبوری توسط ناوچه ها و ناوشکن های رزمی به اجرا در آمد.
گشت و شناسایی توسط هواپیماهای دورپرواز شناسایی و بدون سرنشین، عملیات پدافند شیمیایی، میکروبی و هسته ای، مانور گریز از اژدر و موشک توسط ناوشکن ها و ناوچه های موشک انداز و عملیات امدادرسانی در ساحل با بهره گیری از سیستم های ماهواره ای از دیگر اقداماتی بود که در این مرحله از رزمایش با موفقیت انجام شد.
مرحله سوم رزمایش بزرگ دریایی ولایت 89 آغاز شد
جاسک ـ مرحله سوم رزمایش بزرگ ولایت 89 با اجرای عملیات تاخت تیم‌های تکاور دریایی به وسیله قایق‌های هجومی تندرو به ساحل دشمن فرضی صبح شنبه آغاز شد.       

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، در چهارمین روز از برگزاری رزمایش بزرگ دریایی ولایت 89، در عملیات ویژه از سوی تکاوران دریایی و با بهره‌گیری از ناوچه‌ها و قایق‌های تندرو رعد، شهاب و آذرخش، یگان‌های شناور دشمن فرضی به تصرف تکاوران دریایی درآمد.
در این مرحله از رزمایش هواپیماهای شناسایی نیروی هوایی ارتش و پهپادهای(پرنده هدایت پذیر از راه دور) نیروی دریایی ارتش از جمله مهاجر 2، مهاجر 4 و ابابیل، پروازهای شناسایی خود را در منطقه عمومی رزمایش گسترش خواهند داد.
همچنین در این مرحله از رزمایش ،هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی عملیات انهدام نیروهای دشمن فرضی را با کمک و هدایت ناوشکن‌های سنگین نیروی دریایی ارتش انجام می‌دهند.
در این مرحله همچنین عملیات اسلینگ و انتقال تجهیزات توسط بالگردهای شنوک هوانیروز و بالگردهای سازمانی نیروی دریایی ارتش، مقابله با اختلالات جنگ‌های الکترونیک و ایجاد اختلال در سامانه‌های ارتباطی دشمن انجام می‌شود و عملیات نفوذ به معابر اصولی دشمن توسط زیردریایی‌های سبک نیز از دیگر اقدامات تاکتیکی خواهد بود که به اجرا درخواهد آمد.
در مرحله سوم رزمایش دریایی ولایت 89 صورت گرفت؛
آغاز عملیات آبی خاکی نیروی دریایی ارتش با بکارگیری شناور‌های هجومی تندرو
خبرگزاری فارس: تکاوران دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از ناوچه‌ها و انواع قایق‌های هجومی تندرو به مواضع دشمن فرضی حمله کردند.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس اعزامی به منطقه عمومی رزمایش دریایی ولایت 89، سومین مرحله از این رزمایش با انجام عملیات ویژه تکاورهای دریایی با بهره‌گیری از ناوچه‌ها و قایق‌های تندروی رعد، تندر، شهاب و آذرخش برای مقابله با یگان‌های دشمن فرضی آغاز شد.
در این مرحله از رزمایش عملیات تاخت تیم‌های تکاور دریایی با استفاده از قایق‌های هجومی تندرو به سواحل دشمن فرضی صورت گرفت که طی آن تیم‌ها و گروه‌های عملیات ویژه دریایی شامل یگان‌های تکاور دریایی با حمله به ساحل دشمن موفق به تصرف سرپل آنها شدند.
به گزارش فارس، مقابله با اختلالات جنگ‌های الکترونیک و ایجاد اختلال در سامانه‌های ارتباطی دشمن و همچنین انجام عملیات نفوذ به معابر وصولی دشمن توسط زیر دریایی‌های سبک از دیگر اقدامات تاکتیکی بود که در این مرحله از رزمایش به مرحله اجرا درآمدشلیک موشک از جنگنده‌های ارتش به اهداف دشمن فرضی
خبرگزاری فارس: معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: بمب‌افکن‌های این نیرو در رزمایش دریایی ولایت 89 اهداف دشمن فرضی را با سلاح‌ها و موشک‌های واقعی رهگیری و منهدم کردند.



به گزارش خبرنگار اعزامی فارس، امیر خلبان عزیز نصیرزاده معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در حاشیه رزمایش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ماموریت نیروی هوایی از همان روز اول و قبل از شروع مراحل تاکتیکی آغاز رزمایش بزرگ دریایی ولایت 89 آغاز شده است و هواپیماهای ترابری C130 نیروی هوایی انتقال کلیه تجهیزات و نیروهای رزمی را به منطقه اجرای رزمایش آغاز کردند.
وی افزود: در این مرحله نیروهای حاضر در رزمایش پس از انتقال به محل برگزاری رزمایش بزرگ دریایی ولایت 89 مستقر شدند که هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی نیز به ردیابی ارتباطات در منطقه و امن کردن محدوده رزمایش پرداختند.
معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه مرحله اول حضور نیروی هوایی در رزمایش بزرگ دریایی ولایت 89 کاملا موفقیت‌آمیز بوده است، تصریح کرد: مرحله دوم این رزمایش از دیروز آغاز شده که در این مرحله هواپیماهای شناسایی باسرنشین و بدون سرنشین اقدام به جمع‌آوری اطلاعات از آرایش نیروهای دشمن فرضی در منطقه رزمایش کردند.
نصیرزاداه در ادامه خاطرنشان کرد: مرحله سوم حضور نیروی هوایی در رزمایش ولایت 89 تاکتیکی است و در این مرحله نیروی هوایی ارتش در بعد پدافندی و آفندی اقدام کرد که شکاری بمب‌افکن‌های این نیرو از پایگاه‌های مختلف به پرواز درآمده و اقدام به رهگیری هواپیماهای دشمن در آب‌های دریای عمان و شمال اقیانوس هند کردند.
وی ادامه داد: شکاری بمب‌افکن‌های نیروی هوایی در رزمایش بزرگ دریایی ولایت 89 اهداف دشمن فرضی را با سلاح‌ها و موشک‌های واقعی رهگیری و منهدم می‌کنند و این سلاح‌ها بدون کوچک‌ترین وابستگی به خارج و توسط صنایع نظامی داخل ساخته شده است.
نصیرزاده در خصوص نقش نیروی هوایی ارتش در این رزمایش گفت: نیروی هوایی نقش پشتیبانی‌کننده را دارد که تاکنون و در دو روز گذشته 20 سورتی پرواز جهت جمع‌آوری اطلاعات در بعد استعداد نیروی انسانی دشمن فرضی و آرایش تجهیزاتی آنها انجام داده است.
معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش در پایان تصریح کرد: عملیات صورت گرفته در روز گذشته توسط هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی در بعد پدافندی و آفندی بوده و در این مرحله از رزمایش هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی از نفوذ دشمن فرضی به خاک خودی جلوگیری و اهداف فرضی را نیز به وسیله موشک‌های خود منهدم کردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس، امیر آراسته سخنگوی رزمایش علی بن ابیطالب (ع) با بیان اینکه این عملیات در سه مرحله و در محدوده 15 هزار کیلومتری منطقه عمومی چابهار اجرا می‌شود، گفت: سرعت عمل نیروهای ویژه و تکاوران نیروی زمینی ارتش در دفع به موقع نفوذ دشمن از ویژگی‌های این رزمایش است.
وی همچنین به تعامل و انسجام نیروی های زمینی و دریایی اشاره کرد و افزود: در ادامه رزمایش ولایت 89 و در ارتباط با نیروی دریایی و با بهره گیری از تجهیزات نوین و به‌روز، این رزمایش با اقتدار کامل و قدرت بازدارندگی نیرویهای دشمن و با پیام صلح و دوستی برای کشورهای منطقه و هشدار به هرگونه چشم‌داشت و تجاوز به تمامیت اراضی ایران درحال اجراست .
آراسته همچنین گفت: در این رزمایش از موشک‌های زمین به زمین، توپخانه‌ها و سامانه های راداری و عملیاتی علیه هرگونه تجاوز دشمن فرضی در جهت عقب نشاندن آنها استفاده می شود.

حمله زیردریایی‌های سنگین و سبک ارتش به آب‌های تحت کنترل دشمن فرضی
خبرگزاری فارس: امیر رستم‌آبادی گفت: حمله زیردریایی‌های سنگین و سبک ارتش به آب‌های تحت کنترل دشمن فرضی اب موفقیت انجام شد.


به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس، امیر دریادار قاسم رستم‌آبادی سخنگوی رزمایش ولایت 89 در حاشیه برگزاری رزمایش در جمع خبرنگاران، گفت: طی چند روز آینده سامانه‌های توپخانه و موشکی ساخت صنایع داخلی که بهینه شده‌اند، مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
وی افزود: روز پرحجمی را تاکنون از نظر عملیات‌های انجام شده، پشت سر گذاشته‌ایم و صبح امروز ناوشکن‌ها، ناوچه‌های موشک‌انداز و زیردریایی‌های سنگین و سبک که در محورهای گشت خود مستقر بودند، مرحله‌ تاکتیکی را آغاز کردند و با بکارگیری سامانه‌های راداری، شنودی و سامانه‌های الکترونیکی و ضدالکترونیکی و نیز سامانه‌های غیرعامل سوناری و با استفاده از تاکتیک‌های مختلف و رعایت اصول پدافند غیرعامل، نفوذ خود را به آب‌های تحت کنترل دشمن آغاز کردند تا اهداف دشمن را شناسایی و منهدم کنند.
سخنگوی رزمایش ادامه داد: عملیات‌های انجام شده با موفقیت‌آمیز بوده است و در این مرحله، استفاده از دستاوردهای ساخت داخل به ویژه در بخش نرم‌افزاری، اطلاعاتی و ارتباطی به صورت بسیار گسترده و وسیع انجام می‌شود.
رستم‌آبادی در ادامه تصریح کرد: امروز پشتیبانی هواپیماهای جنگنده‌ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را شاهد بودیم و جنگنده بمب‌افکن‌های نیروی هوایی در چند سورتی مواضع دشمن را در ساحل و یگان‌های شناور دشمن را در دریا شناسایی و منهدم کردند.
وی در ادامه اظهار داشت: در تمرینات امروز، هواپیماهای دورپرواز بدون سرنشین ساخت داخل برای شناسایی در منطقه وسیعی مورد بهره‌برداری قرار گرفتند و در موضوع تاکتیک‌های عملیات ویژه هم تاکنون تمرینات خوبی داشتیم و تکاوران دریایی مجهز ما با استفاده از ناوچه‌ها و قایق‌های تندرو به کمک هاورکرافت‌ها در یک عملیات ضربتی اهداف دشمن را در آب‌های ساحلی شناسایی و منهدم کردند.
وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: در مجموع تاکنون وضعیت ما بسیار خوب بوده و سامانه‌هایی که مورد بهره‌برداری قرار داده‌ایم نیز خوب ارزیابی شده است و در ساحل نیز سامانه‌های لجستیک سیار در نقاط مختلف پراکنده شده‌اند و نیروهای تکاور نیز به خوبی پشتیبانی می‌شوند.
سخنگوی رزمایش ادامه داد: یکی از اولویت‌های ما، انجام عملیات بصورت واکنش سریع است که تاکنون در این بخش نیز خوب عمل کرده‌ایم و حتی در بحث اسکورت کشتی‌ها نیز خیلی سریع عملیات انجام دادیم همچنین انتقال تیم‌های عملیات ویژه برای بازرسی کشتی‌ها به سرعت انجام شد و پشتیبانی بالگردها، انتقال نفرات تکاور و نیز انتقال تجهیزات و ادوات مورد نیاز بسیار خوب و سریع اجرا شد و در مجموع تاکنون توان تاکتیکی نیروهای شرکت‌کننده خوب ارزیابی می‌شود.
رستم‌آبادی در پایان تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی ارتش در رزمایش، آزمایش دستاوردها و ادوات ساخت داخل است که در همین راستا ناوشکن جماران در فاز تاکتیکی به کار گرفته خواهد شد و تاکنون نیز سامانه‌های هوشمند راداری و جمع‌آوری اطلاعات نصب شده بر روی این ناوشکن به خوبی مورد ارزیابی قرار گرفته است و این ارزیابی‌ها تا پایان رزمایش ادامه خواهد داشت.
شلیک موشک از جنگنده‌های ارتش به اهداف دشمن فرضی
خبرگزاری فارس: معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: بمب‌افکن‌های این نیرو در رزمایش دریایی ولایت 89 اهداف دشمن فرضی را با سلاح‌ها و موشک‌های واقعی رهگیری و منهدم کردند.



به گزارش خبرنگار اعزامی فارس، امیر خلبان عزیز نصیرزاده معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در حاشیه رزمایش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ماموریت نیروی هوایی از همان روز اول و قبل از شروع مراحل تاکتیکی آغاز رزمایش بزرگ دریایی ولایت 89 آغاز شده است و هواپیماهای ترابری C130 نیروی هوایی انتقال کلیه تجهیزات و نیروهای رزمی را به منطقه اجرای رزمایش آغاز کردند.
وی افزود: در این مرحله نیروهای حاضر در رزمایش پس از انتقال به محل برگزاری رزمایش بزرگ دریایی ولایت 89 مستقر شدند که هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی نیز به ردیابی ارتباطات در منطقه و امن کردن محدوده رزمایش پرداختند.
معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه مرحله اول حضور نیروی هوایی در رزمایش بزرگ دریایی ولایت 89 کاملا موفقیت‌آمیز بوده است، تصریح کرد: مرحله دوم این رزمایش از دیروز آغاز شده که در این مرحله هواپیماهای شناسایی باسرنشین و بدون سرنشین اقدام به جمع‌آوری اطلاعات از آرایش نیروهای دشمن فرضی در منطقه رزمایش کردند.
نصیرزاداه در ادامه خاطرنشان کرد: مرحله سوم حضور نیروی هوایی در رزمایش ولایت 89 تاکتیکی است و در این مرحله نیروی هوایی ارتش در بعد پدافندی و آفندی اقدام کرد که شکاری بمب‌افکن‌های این نیرو از پایگاه‌های مختلف به پرواز درآمده و اقدام به رهگیری هواپیماهای دشمن در آب‌های دریای عمان و شمال اقیانوس هند کردند.
وی ادامه داد: شکاری بمب‌افکن‌های نیروی هوایی در رزمایش بزرگ دریایی ولایت 89 اهداف دشمن فرضی را با سلاح‌ها و موشک‌های واقعی رهگیری و منهدم می‌کنند و این سلاح‌ها بدون کوچک‌ترین وابستگی به خارج و توسط صنایع نظامی داخل ساخته شده است.
نصیرزاده در خصوص نقش نیروی هوایی ارتش در این رزمایش گفت: نیروی هوایی نقش پشتیبانی‌کننده را دارد که تاکنون و در دو روز گذشته 20 سورتی پرواز جهت جمع‌آوری اطلاعات در بعد استعداد نیروی انسانی دشمن فرضی و آرایش تجهیزاتی آنها انجام داده است.
معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش در پایان تصریح کرد: عملیات صورت گرفته در روز گذشته توسط هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی در بعد پدافندی و آفندی بوده و در این مرحله از رزمایش هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی از نفوذ دشمن فرضی به خاک خودی جلوگیری و اهداف فرضی را نیز به وسیله موشک‌های خود منهدم کردند.

گزارش تصویری از رزمایش ولایت 89