در پایان مرحله اول رزمایش پیامبر اعظم5
شناورهای تندرو سپاه ناو دشمن فرضی را در خلیج فارس منهدم کردند

خبرگزاری فارس: در پایان مرحله اول پیامبر اعظم 5 یک ناو واقعی توسط ناوگان دریایی سپاه پاسداران به طور کامل منهدم شد.


به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس اعزامی به منطقه عمومی رزمایش دریایی پیامبر اعظم 5 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان مرحله اول این رزمایش یک ناو جنگی واقعی توسط شناورهای نیروی دریایی سپاه به طور کامل منهدم شد.
در این مرحله از رزمایش که با مانور 313 فروندی انواع قایق‌های تندرو موشک انداز،‌اژدر افکن، راکت انداز، شناورهای ویژه و شناورهای حامل تکاوران نیروی دریایی و غواصان آغاز شد، شناورهایی تندرو در قالب کلاس‌های مختلف در دسته‌های متعدد به انجام عملیات شناسایی رهگیری، محاصره و اجرای عملیات تیر اندازی به سمت نیروهای دشمن فرضی کردند.
در این مرحله از رزمایش شناورهای موشک امداد و راکت‌ انداز تندروی نیروی دریایی سپاه اقدام به محاصره، تصرف و انهدام کامل یک ناو جنگی واقعی کردند که این ناو از لحاظ اندازه و کلاس مشابه بسیاری از ناو‌های حاضر در منطقه بود. 50 فروند از انواع قایق‌های تندرو راکت انداز در 5 مرحله با حجم و آتش بالا به سمت این ناو شلیک و آن را منهدم کردند. با انهدام این ناو متعلق به دشمن فرضی که به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران وارد شده بود مرحله اول رزمایش پیامبر اعظم 5 به پایان رسید.
این برای اولین بار است که یک ناو واقعی در رزمایش دریایی به طور کامل منهدم می‌شود.
همچنین در این مرحله برای اولین بار شناور هوشمند و رادار گریز جدید «یا مهدی» متعلق به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز عملیاتی شد این شناور که به دلیل حجم کوچک، سرعت فوق سریع و قدرت مانور بالا قابلیت رادار گریزی را نیز دارد توسط نیروهای متخصص داخلی کشورمان ساخته و در سپاه پاسداران به تولید انبوه رسیده است.
بنابراین گزارش بسیاری از مقامات عالیرتبه کشوری و لشکری با حضور در منطقه عملیات مختلف این مرحله را از نزدیک مشاهد کردند.
مرحله دوم رزمایش دریایی پیامبر اعظم 5 بعد از ظهر امروز برگزار خواهد شد.


چ



 

حاشیه های رزمایش پیامبر اعظم 5

مهر: بیش از یکصد نفر از اصحاب رسانه از جمله خبرنگار، عکاس ، گزارش و تصویربردار نزدیک به 6 ساعت بر روی شناور سفیر برای ثبت اقتدار نیروی دریایی سپاه در حفظ و حراست از امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز آبهای نیلگون جنوب کشور را در می نوردیدند.
مرحله نخست رزمایش پیامبر اعظم 5 که با اهداف ارتقا توان طرح ریزی و همانگی عملیات های مشترک در سطح منطقه خلیج فارس، ارتقا توان پاسخگویی سریع و سخت در مقابل تهاجمات احتمالی و همچنین ایجاد قابلیت در بکارگیری سریع نیروهای بسیج و شکل گیری دفاع بومی صبح امروز پنجشنبه توسط نیروی دریایی سپاه برگزار شد حاشیه های خواندنی به همراه داشت که به برخی از آنها اشاره می کنیم:
* اصحاب رسانه در ناوتیپ موشک انداز 110 تندر واقع در منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران برای عزیمت به منطقه عملیاتی در خلیج فارس سوار بر شناور سفیر شدند که با سرعت 25 کیلومتر در ساعت حرکت می کرد .
* نکته جالب توجهی این بود که بر روی درب ورودی شناور مدرن خدماتی لجستیک سفیر نوشته شده بود: "لطفا با کفش وارد نشوید"به طوری که همه برای رفتن به داخل این شناور کفش های خود را از پا در می آورند.
* قبل از شروع رزمایش، عملیات صورتبندی 313 شناور در کلاس های گوناگون ، ناوچه های موشک انداز و قایق های تندرو انجام شد و بعد از آن عملیات شناسایی توسط 50 قایق تندرو صورت گرفت.
* عملیات تصرف ناو دشمن فرضی توسط کماندوهای نیروی دریایی سپاه که در داخل بالگردها و قایق های تندرو بودند، انجام شد.
* زمان ریختن آتش سنگین و شلیک موشک به ناو فرضی با مصاحبه خبرنگاران با سردار علیرضا تنگسیری فرمانده منطقه یکم دریایی نیروی سپاه و سخنگوی رزمایش متقارن شد.
* برای نخستین بار در رزمایش نیروی دریایی سپاه از قایق های فوق سریع و هوشمند با قابلیت تخریبی بسیار بالا که مجهز به فناوری رهگیری شناورهای دشمن بودند، استفاده شد.
* همچنین قایق های تندرو حامل غواصان و جت اسکی از دیگر شناورهایی بودند که در این عملیات  مورد استفاده قرار گرفتند.
* در این رزمایش که برای اولین بار از یک ناو مستهلک به عنوان ناو دشمن فرضی در نظر گرفته شده بود استفاده شد و پس از اصابت صدها موشک توسط دهها شناور موشک انداز و راکت انداز نیروی دریایی سپاه به صورت نسبی منهدم شد و انهدام کامل این ناو دشمن فرصتی زمانی صورت گرفت که قایق حاوی مواد منفجره  به این ناو اصابت کرد و دیگر نیازی به اجرای مانور  شلیک اژدر برای انهدام کامل و غرق آن در آب های خلیج فارس نبود.
* عده ای تصویربرداران و عکاسان خبری برای ماندگار کردن لحظات تاریخی سوار بر قایق های تندرو و شناور ناصر 110 شدند تا بتوانند از ابعاد مختلف انهدام ناو فرضی دشمن را به تصویر بکشند.
* رزمایش پیامبر اعظم 5 دو روز آینده نیز در منطقه برگزار خواهد شد و شنیده شده که قرار است  سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از اعضای این کمیسیون از روند برگزاری مانور پیامبر اعظم 5 که توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران در حال برگزاری است، بازدید به عمل آورند.
واکنش یک نظامی آمریکا به مانور ایران: تلاش می‌کنیم سر راه هم قرار نگیریم!
  یک مقام نظامی آمریکا گفت طی روزهای اخیر ایالات متحده شاهد بود که ایران در حال نقل‌وانتقالات زمینی و هوایی است که مشخص شد این اقدامات برای تمرین بزرگی صورت گرفته است.
به گزارش خبرآنلاین، روز چهارشنبه شبکه خبری «سی.ان.ان.» در گزارشی در مورد رزمایش نیروی دریایی سپاه در تنگه هرمز نوشت «ایالات متحده مراقب خواهد بود که ببیند آیا این رزمایش شامل منطقه تنگه هرمز نیز خواهد بود یا نه».
یک مقام نظامی ارتش آمریکا که خواسته نامش فاش نشود به سی.ان.ان. یادآوری کرده در گذشته چندین مورد تمرین نظامی اتفاق افتاده، اما این رزمایش مورد توجه قرار گرفته چرا که سپاه پاسداران به صورت علنی در مورد آن صحبت می‌کند.
این شبکه خبری به نقل از برخی منابع نظامی نوشت نیروی دریایی سپاه نسبت به نیروی دریایی [ارتش] به شیوه نامتعاف‌تری عمل کرده است. اما مقامات آمریکایی مدعی شدند که نیروی دریایی آمریکا احتمال نمی‌دهند طی دوره تمرین تنشی صورت پذیرد.
سی.ان.ان. نوشت نیروی دریایی آمریکا هم‌اکنون در منطقه چندین رزمناو دارد، و به فرماندهان آنها اغلب یادآوری می‌شود اجازه ندهند هیچ گونه رویارویی با ایرانی‌ها رخ دهد. یک نظامی آمریکایی گفت «تلاش می‌کنیم سر راه هم قرار نگیریم».