ارتقای تجهیزات ارتش
رئیس اداره تحقیقات وجهاد خودکفایی ارتش با اشاره به ارتقای تجهیزات نظامی 40 سال پیش به پیشرفته ترین فناوریهای روز به نمونه هایی از توانمندی نظامی- دفاعی کشور که منجر به جهش در دیگر بخشهای علمی و صنعتی کشور شده اشاره کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، در آستانه سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) بر آن شدیم که در مورد میزان تأثیر ابتکارات و خلاقیت های دوران دفاع مقدس بر پیشرفتهای علمی و صنعت دفاعی کشور- با توجه به تحریمهای همه جانبه ایران پس از انقلاب- گفتگویی با رئیس اداره تحقیقات وجهاد خودکفایی ارتش جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم. امیر دریادار محمد صدری که از دانش آموختگان ممتاز ارتش در پیش از انقلاب و از فرماندهان برجسته و پیشکسوت نیروی دریایی در طول جنگ تحمیلی است بیش از 7 سال است مسئولیت اداره تحقیقات و جهادخودکفایی ارتش را بر عهده دارد.


هوانیروز ایران بزرگترین ناوگان بالگردی دنیا است



امیر دریادار صدری در گفتگو با خبرنگار مهر در ابتدای سخنان خود به وضعیت تجهیزات نظامی و کارکنان ارتش پیش از انقلاب اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب ارتشی داشتیم که با هدف خاصی با یکسری امکانات در کشور ایجاد شد. قرار بود این ارتش در مقابل بلوک شرق به عنوان ژاندارم منطقه بتواند 48 ساعت مقاومت کند تا نیروهای ناتو وارد منطقه شوند.

وی افزود: برای این منظور تمام ابزار و ادوات مورد نیاز را حامیان رژیم گذشته در اختیار ارتش نهادند. به طوری که هواپیماهای اف 14 که در سال 1974 میلادی در آمریکا به عنوان آخرین دستاورد تولید شد در سال 1975در اختیار ارتش ایران گذاشته می شود.


ارتقای تجهیزات نظامی 40 سال پیش به فناوریهای روز


رئیس اداره تحقیقات وجهاد خودکفایی ارتش تصریح کرد: نه تنها هوانیروز ما بزرگترین ناوگان بالگردی دنیا بوده و هم اکنون در منطقه چنین است بلکه نیروی دریایی ما در جنگ تحمیلی و هم اکنون در منطقه خلیج فارس حرف اول را می زند. به طوری که در حال حاضر ایران ناوچه هایی می سازد که پیش از انقلاب با مشارکت چندین کشور اروپایی و آمریکا ساخته و به ایران فروخته می شد.

وی با اشاره به وجود انواع هواپیماهای شرقی و غربی در ارتش از پیش از انقلاب تا کنون تأکید کرد: قبل از انقلاب برای راهبری این تجهیزات 60 هزار مستشار خارجی در ایران وجود داشته که با پیروزی انقلاب همه این افراد از ایران خارج می شوند و تجهیزات هوایی، دریایی و زمینی پیشرفته بر جای می ماند که در خیلی از موارد مستندات آن نیز وجود نداشت تا برای اشکال یابی، تعویض و طراحی قطعه از آن استفاده کنیم اما نیروی انسانی آموزش دیده و متعهد این تجهیزات را در خدمت انقلاب شکوهمند اسلامی و جنگ تحمیلی به کار گرفت.

امیر صدری ضمن اشاره به حمایت اطلاعاتی و نظامی کشورهای غربی و عربی از عراق در طول جنگ تحمیلی بر توان بالای نظامی- دفاعی ایران تأکید کرد و گفت: با شروع جنگ فقط در حوزه های هوایی، دریایی و زمینی توان داشتیم که امروز توانمان با حوزه زیر سطح و هوا فضا به 5 حوزه افزایش پیدا کرده و دستاوردهای این حوزه ها را تسری داده ایم.

وی افزود: ما از کار کوچک و عهده دار شدن امور تعمیر و نگهداری و راه اندازی اقلام عمده نظامی که بی نهایت گسترده بود شروع کردیم و آنها را در زمان جنگ به کار گرفته رفع اشکال کردیم و قطعات را به روش علمی طراحی و ساختیم الان به جایی رسیدیم که هواپیما و زیر دریایی تولید می کنیم در حالی که تا 20 سال پیش چنین امکانی نداشتیم.

امیر صدری ضمن تأکید بر ارتقای تجهیزات دهه 60 به فناوری های پیشرفته روز گفت: بحمدالله در یک حرکت هم افزا با کمک مراکز علمی و تعاملاتی که با صنعت داشتیم به توانمندیهای ویژه ای دست پیدا کرده ایم. این همکاری باعث رشد و پویایی دانشگاهها و صنایع شده است چرا که دانش دانشگاههای ما یک فاصله صد ساله با دنیا دارند اما آنچه که در اختیار ما بوده فاصله کمتری با دنیا داشته است.


قادریم هر نوع سلاحی را که نیاز باشد طراحی و تولید کنیم


وی حرکت علمی و صنعت دفاعی کشور را درجهت اثبات"ما می توانیم" خواند و افزود: برای دفاع خودمان به شکلی که تاکتیک و استراتژی نظام دفاعی کشور اعلام می شود با استفاده از توان مراکز علمی و صنایع دفاعی مان و محققان نیروهای مسلح قادریم هر نوع سلاحی را که نیاز باشد طراحی و تولید کنیم.

امیر صدری ضمن اشاره به مصادیق متعددی از ابتکارات و خلاقیت های نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس، نصب موشک پدافندی بر روی هواپیما و انحراف سامانه های تهاجمی دشمن با استفاده از سامانه "چف" را از جمله این ابتکارات خواند و گفت: یک موشک زمین پایه که روی یک ایستگاه ثابت زمینی است بر روی پیشرفته ترین هواپیما قرار دادیم و علیه اهداف هوایی استفاده کردیم که این را متخصصین می دانند یعنی چه.

وی افزود: یکی دیگر از ابتکارات، انحراف موشکهای پیشرفته دریایی است که کشورهای حامی صدام در اختیار این رژیم بعثی قرار دادند. با استفاده از سامانه چف و یکسری از اهداف کاذب تعداد کثیری از موشکهایی که دقت اصابت آن نزدیک صد در صد است منحرف شد.سیستمهای چف الیاف و براده های آلومینیوم فشرده شده ای است که در پرتابه قرار می گیرد و نقش واحدهای شناور و پروازی را برای حسگرهای رادار شبیه سازی می کند.


تشکیل کنسرسیوم بین کشورهای اسلامی در جهت آموزش، تحقیقات و تولیدات دفاعی



رئیس اداره تحقیقات وجهاد خودکفایی ارتش یکی از موانع معرفی دستاوردهای نظامی-دفاعی کشور را اطلاعات طبقه بندی شده خواند و در عین حال از معرفی برخی از دستاوردها در مجلات تخصصی غربی خبر داد و گفت: بخشی از این توانمندیها به صورت تولید در نمایشگاههای دفاعی که در سه نقطه دنیا برگزار می شود معرفی و یا در بازارهای بین المللی ارائه می شود.

وی ضمن تأکید بر اینکه تمرکز اصلی ما بر تأمین نیازهای اولویت دار نیروهای مسلح است افزود: هر چند که گام بعدی ما این خواهد بود که یک سهمی در بازارهای بین المللی داشته باشیم ضمن اینکه بخشی از تولیدات صنایع دفاعی ما تولیدات دو منظوره هستند که هم کاربرد نظامی و هم کاربردهای صنایع عمومی دارند.

امیرصدری با بیان اینکه ایران در حوزه دفاع کاملا مستقل و خودکفاست از پیشنهاد ایران جهت تشکیل کنسرسیوم بین کشورهای اسلامی در جهت آموزش، تحقیقات و تولید در حوزه دفاعی خبر داد.

وی در پاسخ به این سؤال که چقدر از این تولیدات دفاعی در حوزه دستاوردهای بومی تعریف می شود گفت: بومی به این معنی است که سامانه ای را طراحی کنید و اجزاء آن را می توان بر اساس توجیه اقتصادی از منابع داخلی و یا خارجی تأمین کرد. امروز در بخش صنایع دفاعی زیر ساخت ایجاد شده و وقتی می گوییم موشک X را با بردN کیلومتر می سازیم واقعا در کشور خط تولید آن ایجاد شده که این تغییر رویکرد است.


تعامل نیروهای مسلح با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور نهادینه شده است



امیر صدری با اشاره بر نهادینه شدن تعامل و همکاری نیروهای مسلح با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور تصریح کرد: ما با قطب بندی دانشگاهها در سه حوزه هوا-فضا، برق- الکترونیک و مواد از توان تمام دانشگاهها استفاده می کنیم و این تعاملات باعث شده که دانشگاهها نیز با آخرین دستاوردهای علمی در این حوزه آشنا شوند.

وی با تأکید بر کاربردی کردن علوم تصریح کرد: آنچه که از ما مطالبه می شود این است که علم به تنهایی کافی نیست بلکه علم را به فناوری، فناوری را به تولید، تولید را به توسعه صنعتی وصل کنیم. اینها منابع قدرت هستند. الان در بخش دفاع متخصصینی داریم که از بهترین اعضای هیئت علمی دانشگاهها هستند و شاید بتوان آنها را از برترینهای دنیا خواند که در ساخت هواپیمای صاعقه نیز با ما همکاری داشتند.

وی با تأکید بر مشارکت نخبگان کشور در دستگاه تحقیقاتی بر جذب نخبگان مشمول خدمت سربازی اشاره کرد که با اجرای پروژه خدمت نظام وظیفه آنها یکساله می شود.


طرح ژنریک سازی سامانه ها و زیر سامانه ها در ارتش دنبال می شود



رئیس اداره تحقیقات وجهاد خودکفایی ارتش تعداد متخصصین ایرانی در حوزه زیرسطحی را شگفت انگیز خواند و گفت: تا دو دهه پیش از این حوزه چیزی نمی دانستیم در حالی که اکنون سیستمهایی را طراحی کرده و می سازیم. یک مجموعه ای که قبلا کاملا وابسته بوده الان به جایی رسیده که قطعات را جایگزین و به روز کرده و قابلیتها را افزایش می دهد و برای اینکه تولیدات توجیه اقتصادی داشته باشد به دیگر امور نیز تسری داده می شود.

امیر صدری بر بهره مندی نیروهای مسلح از فناوریهای نوین تأکید کرد و گفت: نانو، هوش مصنوعی، فناوریهای زیستی(بایو)،ICT، علوم شناختی، شبیه سازی و... از نیازمندیهای این عصر است که به خوبی در آن سرمایه گذاری شده است. یکی از موضوعات آموزش ما تأمین شبیه سازهای مورد نیاز است که بخش عمده آن در کشور تأمین شده و مطلقا نیاز به اعزام دانشجو به خارج از کشور نیست که شبیه ساز بالگرد 206 که برای نخستین بار در ایران طراحی و ساخته شد نمونه ای از آن است.

وی با اشاره به اینکه هر وقت در هر حوزه ای به دستاوردی رسیدیم همان کسانی که دم از تحریم می زدند خودشان به سمت ما می آیند افزود: ترسشان در این است که هر چه بر ما سخت تر بگیرند ما بالاخره به جلو پیش می رویم.


متناسب با نیاز روز قابلیت های مان را افزایش می دهیم


امیر صدری با اشاره به دستاوردهای بی شمار نیروهای مسلح در صنعت دریایی کشور بر حضور قدرتمند و توانمند نیروی دریایی در آبهای دریای مازندران، خلیج فارس و دریای عمان تأکید کرد و گفت: ما متناسب با نیاز و الویت پروژه هایی در دست اجرا داریم و در حوزه ساخت شناوهای مورد نیاز و تجهیزات زیر سطحی کاملا موفق بوده و ابزار مورد نیاز امنیت دریایی در منطقه را در اختیار داریم و متناسب با نیاز روز قابلیتهایمان را افزایش می دهیم.

رئیس اداره تحقیقات وجهاد خودکفایی ارتش در خصوص میزان بودجه دفاعی کشور در مقایسه با دیگر کشورها با توجه به شرایط خاص منطقه خاورمیانه و تهدیدات خارجی تصریح کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آنچه حرف اول و آخر را می زند نیروی انسانی متعهد و ولایت مدار است کما اینکه در دوران دفاع مقدس هم تلفیقی از این نیروی انسانی با انگیزه و تجهیزات موجود در آن زمان، آن حماسه جاویدان را خلق کرد.


استراتژی ایران دفاعی و مبتنی بر بازدارندگی است



وی با مقایسه بودجه بالای رژیم بعث عراق در دوران جنگ تحمیلی با درآمدهای نفتی ایران که از عمده ترین منابع تأمین هزینه های کشور از جمله اقلام دفاعی بود نتایج شگفت انگیز آن دوران را یادآور شد و بودجه های کلان را در مباحث نظامی و دفاعی کشور به تنهایی تعیین کننده ندانست و گفت: ما به دنبال مسابقه تسلیحاتی با کسی نیستیم که به مقایسه بودجه ایران با دیگر کشورها بپردازیم. تجهیزات و اقلام دفاعی زمانی کارساز است که انسانی با انگیزه برای مقابله با دشمن آن را به کار ببرد.

امیر دریادار صدری افزود: تأکیدات فرمانده معظم کل قوا بر این است که ما باید تولید علم کنیم. این نهضت نرم افزاری و شکستن مرزهای دانش، قدرت اقتصادی و سیاسی به ارمغان می آورد. همه اقتدار ما به اقتدار علمی ما بستگی دارد که این مسئله به جدیت دنبال می شود.

رئیس اداره تحقیقات وجهاد خودکفایی ارتش بر توسعه کمی و کیفی زیرساختها تأکید کرد و طرح تحول در ارتش، توسعه منابع انسانی، اطلاع رسانی، اصلاح ساختاری، ایجاد زیرساختها، اصلاح فرایندهای تحقیقاتی، جذب نخبگان، نظام رتبه بندی و ارتقای نخبگان، نهادینه کردن ارتباط با دانشگاه و صنعت را از جمله مؤلفه های جدی خواند که در ارتش دنبال می شود.

این فرمانده برجسته ارتش به فرازی از سخنان حضرت امام(ره) و تأکیدات مقام معظم رهبری بر جهاد خودکفایی اشاره کرد و آن را انگیزه نیروهای مسلح در پیشرفتهای صنایع دفاعی کشور خواند و گفت: ما از صنایع داخلی برای تأمین نیازهای دفاعی استفاده می کنیم.

امیر دریادار محمد صدری با بیان اینکه ما بر روی پای خود ایستاده ایم و باید در دنیا مرجع شویم تأکید کرد: ما نسلی هستیم که جنگ را پیش بردیم و این در حالی است که عقب افتادگی و خیانتهای 500 سال گذشته را نیز از ما مطالبه می کنند چون می دانند اگر کاری شود از سوی همین نسل است و این فاصله باید کم شود و این ظرفیت و اراده هم وجود دارد.

رئیس اداره تحقیقات وجهاد خودکفایی ارتش در پایان با اشاره به بخشهایی از سخنان حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب در خصوص توجه به جوانان نخبه ازعدم توجه و معرفی استعدادهای جوانان ایرانی توسط رسانه ملی به شدت انتقاد و بر هدایت الگوی ذهنی حاکم در جامعه به سمت مسائل علمی جهت ایجاد انگیزه در جوانان تأکید کرد.