سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر




سربازان گمنام امام زمان (عج) در یک عملیات مهم و پیچیده اطلاعاتی "حشمت الله عطارزاده" دیپلمات ایرانی را آزاد کردند و به کشور بازگرداندند.
به گزارش روابط عمومی وزارت اطلاعات ، گروههای مسلح در پیشاور پاکستان این دیپلمات ایرانی را بیست و سوم آبان 87 در شهر پیشاور پاکستان ربوده بودند.
سربازان گمنام امام زمان صبح امروز موفق شدند شکرالله عطارزاده دیپلمات ایرانی را که حدود 16 ماه در اسارت یک گروه آدم ربا در پاکستان قرار داشت را آزاد کنند.
به گزارش خبرنگار عصرایران این دیپلمات ایرانی امروز به خاک جمهوری اسلامی ایران منتقل شده است.
بر اساس این خبر سرویس اطلاعاتی پاکستان در روند آزاد شدن عطارزاده هیچ همکاری نداشته و این عملیات پیچیده توسط نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در داخل خاک پاکستان انجام شده است.
این عملیات با در اختیار داشتن چند حلقه فیلم از رفت و آمد ها و تردد های گروهک آدم ربا به انجام رسیده است.
عملیات آزاد سازی عطارزاده کاملا حساب شده و پیچیده بوده به نحوی که حدود 7 ماه گروهک آدم ربا مورد اشراف کامل اطلاعاتی قرار داشته و به صورت کامل وضعیت آنان تحت نظر بوده و در نهایت در فرصتی مناسب یک تیم ورزیده از وزارت اطلاعات موفق به آزادی عطار زاده شده اند.
در عملیات آزادسازی عطارزاده کم ترین درگیری به وجود آمده به نحوی که تنها یکی دو نفر از عوامل آدم ربا زخمی شده اند و به هیچ یک از نیروهای مجری عملیات آسیب وارد نشده است.
گفتنی است سفیر افغانستان در پاکستان نیز در اسارت این گروه آدمربا قرار دارد.
هدف اصلی این گروهک از ربایش عطارزاده اخاذی بوده اما با توجه به اینکه باج دادن به این گروه ها سبب تکرار آدم ربایی می شود ایران از هرگونه پرداخت وجه به آنان خودداری کرده تا اینکه در نهایت عطارزاده با کمترین  هزینه ممکن آزاد و به کشور بازگشته است.
این دومین عملیات بزرگ سربازان گمنام امام زمان در چند هفته گذشته است و بعد از عملیات دستگیری ریگی سرکرده گروهک تروریستی شرق کشور به عنوان عملیاتی پیچیده  و موفق در کارنامه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است.
گفتنی است همچون عملیات دستگیری ریگی در عملیات اخیر نیز هیچ دستگاه امنیتی از کشورهای دیگر همکاری نداشته اند و بر همین اساس سرویس های امنیتی کشورهای بیگانه نسبت به توانمندی های اطلاعاتی ایران با بهت و حیرت مواجه شده اند.
شکرالله عطارزاده کارمند کنسولی سفارت ایران در پاکستان صبح روز 23 آبان ماه 1387 در شهر پیشاور پاکستان ربوده شده بود.




      




هواپیماهای جاسوسی انگلیس از نوع نمراد پس از سی سال فعالیت از رده خارج می شوند. به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی، هواپیماهای نظامی نمراد ام آر 2 انگلیس که سی سال است برای گشت زنی و جمع آوری اطلاعات در مناطق جنگی از این نوع هواپیماها استفاده می شود امروز از دور خارج می شوند. این نوع هواپیماها در جنگ فالکند میان انگلیس و آرژانتین به نیروهای انگلیسی خدمات فراوانی کرد.
حتی از این هواپیماها که دارای رادار و دوربین ها تصویر برداری مادون قرمز و غیره است، برای جمع آوری اطلاعات از مواضع و تجهیزات طالبان در جنگ افغانستان بهره برداری شده است.
در عین حال بروز سوانحی در این نوع هواپیماها ، از جمله انفجار یک فروند از آن در افغانستان همراه با کشته شدن تمامی خدمه و سرنشینان آن نشان دهنده فرسوده شدن این نوع هواپیمای نظامی است.
در عین حال، منتقدان می گویند ممکن است از رده خارج شدن عجولانه هواپیماهای نمراد، موجب به خطر افتادن جان سربازان انگلیسی در مناطق جنگی شود، زیرا هنوز هواپیماهای جایگزین مناسبی برای هواپیماهای نمراد تولید نشده که بتواند به ارتش انگلیس در جمع آوری اطلاعات، خدمت رسانی کند.
در عین حال، از این هواپیماها برای خدمات غیرنظامی، از جمله، امداد رسانی در خطوط کشتی رانی و کمک به کشتی های در حال غرق شدن، به خصوص در شب، استفاده خواهد شد.




      

کشتی جنگی کره جنوبی غرق شد؛ 46 نفر ناپدید شدند


غرق یک فروند ناو جنگی کره جنوبی در مرز آبی مورد مناقشه دو کره، 46 ناپدید برجا گذاشته است.
یک فروند ناوچه ارتش کره جنوبی موسوم به "چئونان" با 104 سرنشین و 1200 تن وزن، جمعه (26 مارس) در اثر انفجاری نامعلوم نزدیک جزیره باینگ نیونگ حوالی مرز کره شمالی غرق شد.
به گزارش فرانس پرس، سخنگوی ارتش کره جنوبی ، امروز (شنبه) اعلام کرد، 46 خدمه کشتی جنگی غرق شده در آبهای مرزی دو کره ، ناپدید شده اند.
سخنگوی ارتش کره جنوبی افزود، نیروهای غواص و امدادگر 58 سرنشین این کشتی غرق شده را نجات داده اند.
این مقام نظامی همچنین از ادامه امدادرسانی و تلاش نیروهای غواص برای کشف اجساد احتمالی قربانیان و علت این سانحه مرگبار خبر داد.
مقامات نظامی کره جنوبی ضمن ابراز تردید درباره دخالت کره شمالی در این سانحه مرگبار می گویند، تاکنون نشانه ای از دخالت کره شمالی در این سانحه یافت نشده است.
درهمین حال ، نهاد ریاست جمهوری دستور داده است هرگونه احتمال درباره غرق شدن این کشتی بررسی شود.
این درحالی است که طبق گزارش خبرگزاری یونهاپ ، یک منبع دولتی از احتمالات زیاد از جمله حمله ناوشکن یا مین گذاری کره شمالی خبر داده است.
کره‌شمالی و کره جنوبی مدتهاست بر سر مرزهای آبی دو کشور در آبهای دریای زرد اختلافات شدید دارند.
مرز دریایی کره شمالی و جنوبی در دریای زرد پس از جنگ 1950 تا 1953 دو کره به طور یکجانبه توسط سازمان ملل متحد تعیین شد.
پیونگ یانگ این مرزبندی را به رسمیت نمی شناسد و بخشی از آب های جنوبی تر را جزئی از قلمرو خود می داند.





      


یک منبع آگاه گزارش داد که آمریکا با رژیم صهیونیستی توافقنامه‌ای در خصوص تجهیز این رژیم به سه هواپیمای تاکتیکی جدید امضا کرده است.
به گزارش شبکه خبری "الجزیره " بر اساس این توافقنامه قرار است واشنگتن تل آویو را به سه هواپیمای باری تاکتیکی جدید نوع سی 130 جی "سوپر هرکولس " تولید شرکت "لاکهید مارتین " تجهیز کند که می‌توان از این هواپیماها در عملیات ویژه امدادرسانی در جریان وقوع حوادث و یا ماموریت‌های انسانی استفاده کرد.
به گفته منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، به موجب این قرار داد که چهارشنبه گذشته بین دو طرف به امضا رسید، تل‌آویو نخستین هواپیما را در سال 2013 تحویل خواهد گرفت.
امضای این توافقنامه در حالی است که بدلیل اعلام ساخت 1600 واحد مسکونی در قدس شرقی تنش در روابط بین واشنگتن و تل‌آویو بوجود آمده است.
هزینه هر فروند هواپیمای معمولی سی 130 جی حدود 75 میلیون دلار است.




      


تانک ارجون ساخت هند

هند ادعا می کند تانکی بهتر از T-90 روسی ساخته است

روزنامه کامرسانت در مقاله ای اشاره می کند که آزمایشات قیاسی تانک ملی آتی Arjun هند و "ت-90" روسی در هند به پایان رسید و نتایج رسمی آنها متعاقبا اعلام خواهد شد. اما دیروز نشریه Business Standard هند به نقل از یک مقام آگاه در وزارت دفاع این کشور با تعجیل گزارش داد که  " Arjun" در تمامی شاخص ها بر "ت-90" برتری پیدا کرده است. کارشناسان روسی این سخنان را خیالی بیش نمی بینند.
در این مقاله گفته می شود، طی یک هفته آزمایشات قیاسی درمیدان تیر "مهاجان" (ایالت رجستان) یک گردان تانک Arjun و یک گردان تانک "ت-90" شرکت کردند که هر کدام از 14 دستگاه تانک متشکل شده بود. تانک ها 150 کیلومتر را در صحرا طی کرده و از موانع آبی به عمق تا 1,8 متری عبور کردند. هر کدام از آنها چه در موقعیت ثابت و چه در حال حرکت 30-50 شلیک انجام داد. گزارش آزمایش ها تا دو هفته دیگر توسط نیروهای مسلح هند اعلام خواهد شد.
بر اساس این مقاله، تاکنون مدل های مدرنیزه شده تانک های "ت-72" (2,4 هزار دستگاه) زیربنای اصلی زرهی ارتش هند را تشکیل می دهد. در اوائل دهه اول  2000  قرار بود که بیش از 2 هزار دستگاه تانک Arjun خریداری شود. اما فعلا 124 دستگاه از آن خریداری شده که 45 دستگاه آن به نیروهای مسلح هند تحویل داده شده است. بارها این تانک ها بعد از بروز نقص های جدی به تولید کننده یعنی سازمان تحقیقات و فناوری های دفاعی هند بازگردانده شده اند.
در ادامه مقاله به سخنان "میخاییل بارابانوف" دبیر نشریه نظامی Moscow Defense Brief اشاره شده که اعلام کرد، آزمایش 14 تانک پیش سری که به خوبی "آرایش" شده اند نمی تواند پاسخ مستقیم به این سئوال بدهد که آیا مشکلات اطمینان تانک های هندی و سیستم های آن در صورت تولید انبوه حل شده اند یا خیر. به گفته وی Arjun که طی 34 سال طراحی شده و تاکنون هنوز هم در حال تکامل است، نقص های تقریبا غیر قابل حلی در سازه بخش موتور-گیربکسی دارد و موتور آلمانی آن همیشه داغ می کند.
از سوی دیگر "سرگی سووروف" کارشناس مسائل تجهیزات زرهی نیز تاکید می کند که تانک های Arjun دفاع دینامیکی نداشته و سیستم چرخش برجک آن هیدرولیکی است که باعث افزایش درصد آتش سوزی می شود و سایه آن یک چهارم بیش از "ت-90" است که در جنگ باعث آسیب پذیری بیشتر آن می شود. همچنین اینکه وزن 60 تنی آن (وزن "ت-90" - 48 تن) باعث مشکلاتی در تحرک تانک می شود که بارها نظامیان هندی از آن شکایت داشته اند. آنها بارها به عدم دقت شلیک توپ خان دار 120 م م تانک Arjun اشاره کرده اند. بالاخر به خاطر تکامل بی پایان این تانک بهای مدل تجربی آن به 5,3 میلیون دلار رسیده که دو برابر بیش از "ت-90" است.
در نهایت مقاله باز هم به ارزیابی بارابانوف اشاره شده که معتقد است، Arjun افتخار صنایع نظامی هند بوده و می توانند آن را بدون در نظر گرفتن ماهیت و پارامترهای آن وارد بازار سازند. به عقیده وی، احتمالا این تانک ها به اندازه محدودی تولید خواهند شد اما  "اسب کاری" نیروهای مسلح هند در دهه آینده "ت-90" روسی خواهد بود. از سال 2001 هند تاکنون 657 دستگاه تانک "ت-90" سفارش داده که 409 دستگاه آن برای مونتاژ در هند در نظر گرفته شده است. در سال 2007 دهلی مجوز تولید هزار دستگاه دیگر "ت-90" را از مسکو دریافت کرد.





تانک T-90 (بیشما) هند







      

نگرانی وزیر دفاع آمریکا از هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی


g7zusb91h41nlfhn5tr.jpg
خبرگزاری فارس: وزیر دفاع آمریکا با ابراز نگرانی از برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران گفت که این هواپیماها می‌تواند برای آمریکا مشکل ساز شود.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، "رابرت گیتس " در گفت‌وگو با اعضای کمیته تخصیص بودجه سنای آمریکا از نگرانی خود از برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی خبر داد. وی مدعی شد که این سلاح می‌تواند به دست تروریست‌ها بیفتد.
گیتس ادامه داد: کشورهایی نظیر ایران در حال توسعه هواپیماهای بدون سرنشین خود هستند و پیشتر نیز این توانایی را داشته‌اند.
وزیر دفاع آمریکا اضافه کرد: این یک نگرانی است چون آنها می‌توانند برای ما [در افغانستان و در عراق] مشکل ایجاد کنند.
گیتس افزود: البته هواپیماهای بدون سرنشین [ایران] نسبتا آهسته پرواز می‌کنند و ما نیروی هوایی خیلی توانایی داریم بنابراین من واقعا فکر می‌کنم که توانایی ما برای حفاظت از نیروهایمان در برابر این هواپیماها به خصوص در صحنه نبرد خوب است.
"احمد وحیدی " وزیر دفاع ایران در ماه فوریه دو خط تولید هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته را افتتاح کرد.
این هواپیماها قادر هستند عملیات نظارت، ردیابی و حتی حمله با دقت بسیار بالا را انجام دهند.





      


شکاری های سوخوی-25 نیروی هوایی روسیه در برابر سیستم های زنیت موشکی دوشی (استینگر) محافظت خواهند شد.
این مطلب را روز پنجشنبه دفتر طراحی ویژه "زنیت" اطلاع داد. در سال 2009 طرح فنی سیستم دفع اپتیک-الکترونیکی برای این منظور ایجاد شد.
بر اساس محاسبات کارشناسان دفتر طراحی ویژه "زنیت"،
سیستم های دفع اپتیک الکترونیکی که بر روی سوخوی-25 نصب خواهد شد تا اندازه زیادی احتمال انهدام هواپیما توسط سیستم های زنیت موشکی دوشی با کلاهک های مادون قرمز هدف گیر مانند "استینگر"، "ایگلا" و مشابه آن را کاهش می دهد.
شکاری های "سوخوی-25 او ب ام" مدل کامل مدرنیزه شده "سوخوی-25" هستند. این شکاری های جدید می توانند وظایف عملیاتی خود را در هر زمان از شبانه روز و شرایط مختلف آب و هوایی به طور موثرتری عملی کنند.
آنها قدرت بیشتری داشته و از تسلیحات دقیقتری برخوردارند و این امکان برای آنها مهیا شده که به طور خودکار وظایف نظامی و غیره را انجام دهند.



su-25 آسیب دیده توسط موشکهای دوش پرتاب در جنگ گرجستان





      
<      1   2      




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی