سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر

هواپیماهای رادارگریز را کشف می‌کنیم؛ بدون اینکه خودمان کشف شویم



فرمانده منطقه پدافند هوایی مرکزی با اشاره به ادعای غیر قابل شناسایی بودن هواپیماهای رادار گریز برخی کشورها، گفت: در حال حاضر می‌توانیم این هواپیماها را کشف کنیم، بدون این‌که حتی خودمان کشف شویم.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، سرهنگ فرزاد اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر در قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش پروژه‌هایی تا سطح 80 درصد پیشرفت داریم و می‌توانیم هواپیماهای رادار گریز را کشف کنیم، بدون این‌که حتی خودمان کشف شویم، خاطرنشان کرد: ما در مسیرهای تهدید از حساسه‌هایی برای شناسایی هواپیماهای مختلف بخصوص هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌کنیم.
وی ادامه داد: حساسه‌های ما، گیرنده‌هایی هستند که با دریافت علائمی مانند صوت و سایر علائم، هواپیماهای مهاجم را شناسایی می‌کنند. ما در بخش رادارهای Active نیز با تشکیل زنجیره‌ای از رادارهای VHF توانایی مقابله با هواپیماهای مهاجم را داریم.

* تاریخچه تولید رادار در دنیا و ورود آن به ایران

فرمانده منطقه پدافند هوایی مرکزی ، با اشاره به تاریخچه‌ای مختصر از طراحی رادار در دنیا اظهار کرد: رادار از کلمات Radio Detection and Ranging گرفته شده که نیروی دریایی آمریکا در سال 1941 پیشنهاد می‌دهد و تقریباً 76 کشور آن را می‌پذیرند. این اصطلاح به معنای کشف و فاصله یابی رادیویی است. سیر تکامل رادار از سال 1860 تا سال 1938 بود که در این سال "سر رابرت واتسون وات" به عنوان پدر رادار، کامل‌ترین رادار را طراحی کرد که آن رادار در آن زمان حدود 200 مایل بُرد داشته و با امواج HF هم کار می‌کرده است. این رادارها با استقرار زنجیره‌ای در انگلستان در جنگ جهانی دوم به کار می‌رفتند. از آن زمان به بعد نیز سیر مراحل پیشرفت رادار ادامه داشته و رادارهای گوناگون برای هواشناسی، ترافیک هوایی، اخطار هوایی، رهگیری هوایی، تصویربرداری از سطح سیاره‌ها و غیره طراحی شده است.
اسماعیلی همچنین به تاریخچه ورود رادار به ایران اشاره کرد و گفت: رادار در ایران از سال 1336 وارد چرخه پدافند هوایی کشور شد. در آن زمان ما شاهد تشکیل آموزشگاه رادار در تیپ تعلیمات و اعزام کارکنان به انگلستان بودیم. پس از آن، اولین رادارهای متحرک به نام Type 13 و Type 14ساخت کشور انگلستان در دوشان‌تپه استقرار یافتند و در سال 1341 رادارهای انگلیسی Hydra در تبریز و بابلسر نصب شدند و تیپ 70 مستقل دفاع هوایی شکل گرفت. در سال 1345 رادار انگلیسی مارکونی در مشهد نصب شد و انگلیسی‌ها برای این‌که جنوب شوروی را تحت نظارت داشته باشند رادارهای خود را در شمال ایران نصب کردند.
وی ادامه داد: از سال 1346 آمریکای‌ها وارد صحنه شدند و نخستین رادار FPS-100 را در دهلران و همدان مستقر کردند. در سال 1348 استقرار رادار انگلیسی مارکونی در شهرآباد انجام شد که آخرین رادار انگلیسی مستقر در ایران محسوب می‌شود. به دلیل کوهستانی بودن ایران و پوشش نقاط کور راداری در سال 1350، رادارهای تاکتیکی و متحرک GPS-11 به عنوان پوشش هوایی وارد ایران شد. در آن سال همچنین رادار FPS-100 در جاسک، کیش، بوشهر و بندرعباس و تنها رادار دفاع هوایی با نام ADSR در کرج، گنو و بهبهان نصب شد.

* در سال 77 جرقه‌های طراحی و تولید رادار ملی به وجود آمد

فرمانده منطقه پدافند هوایی مرکزی با اشاره به این‌که "در سال 1350 بعد از ورود این رادارهای آمریکایی و انگلیسی به ایران، تیپ 70 مستقل دفاع هوایی جای خود را به فرماندهی پدافند هوایی داد"، گفت: از سال 1350 تا پایان جنگ، دیگر خرید راداری نداشتیم تا سال 1373 که رادار چینی JY-14 که کاملاً دیجیتالی بود، برای تکمیل فرماندهی و کنترل نوین با درایت شهید ستاری وارد کشور شد. از آن زمان به بعد متخصصان به این فکر افتادند که باید حتماً راداری دیجیتالی و ساخت کشور داشته باشند.
اسماعیلی با بیان این‌که "در سال 1377 جرقه‌های طراحی و تولید رادار ملی به وجود آمد" اضافه کرد: بر همین اساس از سال 1377 تلاش‌های فراوانی انجام گرفت که در نهایت به طراحی و ساخت رادار ملی و گیرنده‌های دیجیتالی با عنوان ناظر 1 و 2 منجر و به سامانه‌های راداری فعلی در محدوده UHF نصب شد تا بتواند آنچه را که ماحصل دیجیتالی بودن سیستم رادار هست را به ما بازخورد بدهد. رادارهایی که ما تا قبل از سال 1383 در کشور داشتیم بالطبع در باندهای UHF کار می‌کرد که چون این نیازمندی حس می‌شد که باید رادارهای VHF هم در شبکه کشور باشد، رادارهای کاشف، الوند، مطلع الفجر، ثامن، کاستا و نبو به شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور تزریق شدند.

* نحوه کار رادارها و انواع آن

وی درباره نحوه کار رادارها اظهار کرد: رادار با امواج الکترومغناطیسی یعنی برآیندی از امواج الکتریکی و مغناطیسی کار می‌کند. فرستنده رادار با آن تکنولوژی و پروسه فنی خاص، موج الکترومغناطیسی را توسط یک آنتن در فضا پخش می‌کند. به محض اینکه این امواج به یک شیء متحرک یا ثابت برخورد می کنند، به جایی که از آن پخش شده‌اند منعکس می‌شوند. این امواج طبیعتاً ضعیف شده‌اند؛ بنابراین توسط گیرنده رادار دریافت و تقویت می‌شوند و بعد از تقویت در یک نشانگر یا همان اسکوپ رادار نشان داده می‌شوند.
فرمانده منطقه پدافند هوایی مرکزی در پاسخ به این پرسش که "رادارها چگونه اهداف متحرک را از اهداف ثابت تشخیص می دهند؟" گفت: در اینجا پروسه‌ای فنی به نام MTI داریم. برای این پروسه اینطور تعریف کرده‌اند که مثلاً اگر سرعت یک هدف از 100 کیلومتر بر ساعت کمتر بود این هدف را حذف و بالاتر از آن را به عنوان هدف متحرک نشان دهد. این سامانه در حقیقت ف_*ل_ن*__ر نشان‌دهنده اهداف متحرک از ثابت است.
اسماعیلی همچنین با اشاره به انواع رادارها اظهار کرد: در رادارهای امروزی، باندهای فرکانسی HF ،VHF ،UHF ،L Band ،S Band ،C ، X ، K و باندهای میلی‌متری به کار می رود. در رادارها از فرکانس‌های پایین استفاده کنیم کشف بسیار مناسب و تفکیک پذیری نسبتاً خوبی را خواهیم داشت. منظور از تفکیک پذیری این است که اگر مثلاً دو هدف که در فواصل یکسان و زاویه یکسان قرار دارند داشته باشیم، رادار بتواند اینها را تفکیک کند و یک هدف را نشان ندهد. به هر حال در فرکانس‌های پایین، ضعف تفکیک پذیری وجود دارد، ولی ما در فرکانس‌های بالا کشف خوب و تفکیک پذیری بسیار عالی - چه تفکیک پذیری زاویه ای و چه تفکیک پذیری فاصله ای - داریم.
وی افزود: عمده رادارهای فعلی که در ایران هستند بیشتر از باند UHF استفاده می‌کنند؛ البته بهترین وضعیت تلفیقی از رادارهای UHF، VHFو HF است تا هیچ هدفی چه در سطح مقطع بالا و چه در سطح مقطع پایین را از دست ندهیم.
وی ادامه داد:رادارها ازنظر کاربرد به چند دسته کلی تقسیم می شوند؛ اول، رادارهایی که با امواج پیوسته کار می‌کنند و به آنها Continuous Wave Radar گفته می‌شود که این رادارها امواج را به صورت باریک و مدادی منتشر می‌کنند بیشتر برای رادارهای ردیاب یا موشک‌ها استفاده می‌شوند. نوع دوم، رادارهای پالسی یا پالس داپلر است که برای کشف و جستجوی اهداف از آنها استفاده می‌شود. از انواع دیگر رادار، رادارهای ارتفاع یاب، رادارهای تعقیب هدف یا Tracking Radar و رادارهای شناسایی یا ثانویه است که رادارهای شناسایی بر خلاف سایر رادارهای موجود از امواج رادیویی استفاده می‌کنند نه از امواج الکترو مغناطیس و به همین دلیل برد آنها بسیار زیادتر از برد رادارهای پالسی یا CW است.

* تولید رادار ملی با برد بسیار بالا و تفکیک‌پذیری فاصله‌ای و زاویه‌ای بسیار خوب

فرمانده منطقه پدافند هوایی مرکزی در ادامه با تاکید بر ضرورت تولید انواع رادار در داخل کشور گفت: یکی از ضعف‌های ما در گذشته این بود که وابسته بودیم. آخرین راداری که قبل از انقلاب در ایران مستقر شد رادار ADS-4 بود که کامل ترین رادار دفاع هوایی محسوب می‌شد. به محض اینکه مستشاران آمریکایی از ایران خارج شدند این رادار تا هفت- هشت سال برای جلوگیری از تجاوز هواپیماهای دشمن استفاده می‌شد ولی از نظر تعمیر و نگهداری این رادارها به مشکل افتادند تا اینکه متخصصان ما به تدریج آنچه که لازم بود از طریق مهندسی معکوس یا تحقیقات در حوزه رادارهای UHF پدید آوردند.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: نتیجه تحقیقات کارکنان مجرب رادار از تکنولوژی‌های روز دنیا باعث شد تا بتوانند رادار ملی را با شرایط برد بسیار بالا و تفکیک‌پذیری فاصله‌ای و زاویه‌ای بسیار خوب و از همه مهم‌تر برای قطع وابستگی از دنیا بسازند. در حال حاضر نیز متخصصان ما تلاش می‌کنند تا رادارها را به سمت Solid State ببرند. رادارهای قدیمی از لامپ‌هایی استفاده می‌کردند که باید با اشعه بسیار بالا در فضا متصاعد شوند و بیشتر خرابی رادارها مربوط به همین لامپ‌ها بود. کارشناسان ما به این سمت می‌روند که به جای استفاده از این لامپ‌ها به سمت Solid State یا بردهای الکترونیکی بروند که این کار را هم به زودی انجام می‌دهند.

* مهمترین مزیت‌های رادار ملی

وی درباره مهمترین مزیت‌های رادار ملی اظهار کرد: مهم‌ترین مزیت رادار ملی، آسایش تیم فنی است؛ چراکه این رادار به سرعت عیب‌یابی و به سرعت نیز رفع عیب می‌شوند. مزیت دیگر، آسایش تیم عملیاتی است و این‌که این رادار اسکوپ‌های بسیار روشن و واضحی دارد و نیروهای ما اهداف مورد نظر را از بین اهداف ثابت به راحتی پیدا می‌کند. مزیت دیگر این رادار، اتوماسیون آن است بطوریکه به راحتی به شبکه مکانیزه و یکپارچه پدافند‌ هوایی کشور متصل می‌شود. محدودیت رادار ملی بویژه در مورد محدودیت‌های راه‌اندازی، نسبت به رادارهایی که در حال حاضر در اختیار داریم کمتر است.
فرمانده منطقه پدافند هوایی مرکزی افزود: درحال حاضر رادار ملی در شرق، شمال و غرب کار می‌کند و نشان داده است که شرایط جوی در کارکردش تاثیری ندارد و در تمام فصول سال هم کار کرده است. این رادار هم برای اخطار اولیه و هم برای رهگیری هوایی است که ما امیدواریم متخصصان ما بتوانند تمام سامانه‌های راداری فعلی را مجهز به رادارهای ملی کنند. در ایران، هم زمین مرطوب داریم که برای امواج VHF ما مناسب است و هم کوهستان. ما این رادار را حتی در کویر نیز امتحان کردیم و کمترین عیب و ایراد را نسبت به رادارهای دیگر دارد.
اسماعیلی درباره تیم طراحی رادار ملی نیز گفت: هشتاد درصد بدنه تیم طراحی متعلق به مجتمع سپهر یا غدیر فعلی است. یعنی متخصصین پدافند هوایی این کار را انجام داده‌اند. یک سری مسائل گلوگاهی نیز وجود داشت که ما در این موارد از نظرات و مشاوره‌های اساتید دانشگاه‌های فنی استفاده کردیم.

* تجهیزات ما باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم با تهدیدها مقابله کنیم

وی درباره دلیل اصرار بر تولید رادار
در داخل کشور، با وجود هزینه بالای ساخت آن تصریح کرد: طراحی و ساخت چنین راداری هزینه بیشتری از یک رادار VHF برای یک کشور دارد ولی بستگی دارد که ما با این هزینه چه می‌کنیم؛ اگر بخواهیم هزینه را فدای امنیت بکنیم هیچ اشکالی ندارد. البته کشورهای زیادی این کار را نمی‌کنند و برای مثال روسیه تمام کشورش را با یک سوم هزینه ما با رادارهای VHF پوشش می‌دهد که هم هزینه کم و هم برد بالا و البته نقص زیادی دارد و برای رهگیری هوایی مناسب نیست. به دلیل اینکه دراطراف ما تهدید وجود دارد، تجهیزات ما باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم با این تهدیدها مقابله کنیم.

* برد رادار ملی سه برابر رادار کاستا است

فرمانده منطقه پدافند هوایی مرکزی با اشاره به حجم بیشتر رادار ملی در مقایسه با برخی رادارهای خارجی خاطرنشان کرد: رادار ملی از رادار کاستا حجیم تر است. البته این نوع مقایسه، مقایسه صحیحی نیست. بستگی دارد که شما از رادار چه می‌خواهید. رادار کاستا یک رادار تاکتیکی است. یعنی قرار است رادار کاستا مثلا در داخل دهانه یک دره گذاشته شود تا اگر موشک کروز حمله کرد آن را کشف کند و توپ‌ها و موشک‌های دوش پرتاب به سرعت به آن موشک شلیک کنند، پس باید بتوان آن را داخل دره، حتی دره های صعب العبور برد. ولی رادار ملی قرار نیست داخل دره برود و برای پوشش نقاط کور نیست، بلکه برای پوشش سطح کل کشور است؛ بنابراین باید بهترین مکان را برای آن پیش‌بینی و رادار را در آنجا مستقر کرد. بدین ترتیب حجم رادار ملی متناسب با ماموریت آن است و البته برد رادار ملی سه برابر رادار کاستا است.

* تفاوت رادارهای Active با Passive و رادارهای VHF با UHF

اسماعیلی همچنین، تفاوت رادارهای Active با رادارهای Passive را اینطور تشریح کرد: رادارهای فعال یا همان Active سامانه‌های راداری هستند که در فضا موج منتشر می‌کنند و این موج‌ها بعد از برخورد به هدف منعکس، دریافت و تجزیه و تحلیل می‌شوند. ما سامانه‌های شنود نیز داریم که اینها بدون این‌که انتشار موجی داشته باشند امواج ساطع از رادارهای دشمن مخصوصآً در مرزها را دریافت و سریعا به مراکز کنترل و فرماندهی منعکس می‌کنند که این سامانه ها Passive هستند، یعنی هیچ انتشاری ندارند ولی همه انتشارات را می‌گیرند.
وی در مورد تفاوت رادارهای VHF و UHF نیز توضیح داد: در یک دیدگاه کلی و عامیانه، رادارهای VHF از باند فرکانس پایین، کشف فوق‌العاه، تفکیک پذیری نسبتا خوب و مقاوم در برابر ECM برخوردار هستند و رادارهای UHF از باند فرکانس بالا، کشف خوب، تفکیک پذیری بسیار بالا و مقاوم در برابر ECM دشمن - با استفاده از فیلترهای گوناگون- برخوردارند.

* مجبور به قاطعانه عمل کردن و آمادگی همیشگی هستیم

فرمانده منطقه پدافند هوایی مرکزی در ادامه این گفت‌وگو به برخی تهدیدات رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونیستی وارد یک بازی ناخواسته شده است. سیاستمداران آن کشور طوری رفتار کرده‌اند که نظامیان آنها مجبور به تهدید دائمی ما هستند درحالیکه شاید خودشان هم دوست نداشته باشند، چراکه می‌دانند این کار چه عواقبی دارد. آنها از سال 2006 تا 2009 شش بار در جزیره کرت نزدیک خاک یونان که شرایط اقلیمی نزدیک به بوشهر دارد رزمایش انجام داده‌اند ولی می‌بینید که با همه این تمرین‌ها و تهدیدها جرات اقدام عملی نداشته‌اند.
اسماعیلی در پایان، با بیان این‌که "ما مجبور به قاطعانه عمل کردن و آمادگی همیشگی هستیم"، تاکید کرد: برای پدافند، شرایط صلح معنی ندارد و ما شب و روز آماده هستیم. درگیری ما با رژیم صهیونیستی فقط جنبه نظامی ندارد. پارامترهای مهم‌تری هم دارد که آنها این شرایط را می‌بینند و اقدام نمی‌کنند. ما یک رهبر کاریزماتیک داریم که نیروهای مسلح و مردم برای داشتن آنچه دارند تا آخر می‌ایستند. آمریکا، اسرائیل و متحدانش سعی در جمع‌آوری اطلاعات دارند، ولی هیچگاه جرأت تعدی ندارند. اطلاعات آنها ضعیف و در عوض، روحیه ملت و نیروهای مسلح ما قوی است و اقتدار ما بر شک و تردید دشمن سایه می‌افکند.





      

افزایش توان پدافند هوایی نداجا
رونمایی از رادار "عصر " و استفاده از آنتن مسطح برای اولین بار در کشور
خبرگزاری فارس: همزمان با 7 آذر روز نیروی دریایی، پروژه رادار هوایی بومی "عصر " با حضور دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش رونمایی شد.


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، طی مراسمی با حضور فرمانده نیروی دریایی، رئیس اداره عقیدتی سیاسی و جمعی از فرماندهان و معاونین از رادار هوایی با عنوان پروژه "عصر " رونمایی شد.
امیردریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در این مراسم با بیان اینکه توان پدافند هوایی همیشه مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، گفت: معظم‌له در سال گذشته فرمودند: "نیروی دریایی نیاز است به تقویت پدافند هوایی خصوصا در ناوگان جنوب بپردازد ".
وی افزود: با توجه به اینکه اولین قدم در تقویت پدافند هوایی داشتن یک رادار هوایی قوی است، پروژه عصر هم پیرو فرمایشات فرمانده معظم کل قوا و به دست توانمند متخصصان جهاد خودکفایی نیروی دریایی ساخته شده است.
دریادار سیاری ادامه داد: پروژه عصر، رادار هوایی است که در باند S می‌تواند نیاز عمده یگان‌های شناور ما را در هشدار اولیه هوایی تامین کند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان اظهار داشت: این رادار صد در صد بومی بوده و برای اولین بار در کشور از آنتن مسطح در آن استفاده شده است و به ناوگان قدرتمند زیردریایی ارتش افزوده خواهد شد.





      

رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت 3 آغاز شد
نخستین مرحله رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت 3، با رمز یا حسین (ع) آغاز شد.         

                        
                                     
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، در این مرحله، یگان های پدافند هوایی نیروهای مسلح، تحت فرماندهی و کنترل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء، در مناطق و موقعیت های از پیش تعیین شده گسترش و استقرار یافتند.
در این رزمایش که در کل فضای میهن اسلامی برگزار می شود، یگان های عملیاتی، اطلاعاتی و رزمی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، نیروی انتظامی ، بسیج و نیروهای آموزش دیده مردمی شرکت فعال دارند. در این مرحله، همچنین یگان های حاضر، اقدام به مقابله با عملیات روانی دشمن فرضی کردند.
کارشناسان نظامی، میزان هماهنگی یگان های نیروهای مسلح در سراسر کشور را ارزیابی کردند. رمز آغاز رزمایش را امیر سرتیپ خلبان احمد میقانی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء اعلام کرد.
امسال پنج تمرین تاکتیکی در مناطق مختلف کشور همچون تهران، نطنز، بوشهر، اصفهان و فردو با موفقیت برگزار شده است.

آغاز رزمایش بزرگ پدافند هوایی در کل کشور‌

خبرگزاری فارس: بزرگترین و گسترده‌ترین رزمایش قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در مناطق عمومی و عملیاتی کل کشور آغاز شد.
                             
                      
                        
به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، رزمایش بزرگ پدافند هوایی "مدافعان آسمان ولایت3 " در سه مرحله تاکتیکی و به مدت 5 روز در گستره مرزهای جمهوری اسلامی ایران بویژه مراکز حیاتی و هسته‌ای کشور برگزار می‌شود.

در این رزمایش علاوه بر بکارگیری سامانه‌های پیشرفته موشکی و توپخانه پدافند هوایی و سامانه‌های راداری متنوع موجود در شبکه فرماندهی و کنترل یکپارچه پدافند هوایی و انواع هواپیماهای شکاری رهگیر نیروی هوایی ارتش، مؤلفه‌های دیگری همچون بکارگیری تاکتیک‌های نوین دفاعی، تحرک و جابجایی یگان‌های واکنش سریع در مقابله با نبردهای ناهمگون و نامتقارن، ایجاد هماهنگی بیشتر بین نیروهای پدافند هوایی ارتش و سپاه در برقراری امنیت و پوشش کامل پدافندی مراکز حیاتی و حساس کشور به ویژه مراکز هسته‌ای و بکارگیری و ارزیابی عملیاتی و فنی جدیدترین سامانه‌های پدافند هوایی ساخت و تولید صنایع داخلی برای اولین بار مورد توجه قرار خواهد گرفت.

تست و ارزیابی شبکه کشف و ضدکروز و نیز سامانه‌های فرماندهی و کنترل هوشمند از دیگر اهداف برگزاری رزمایش "مدافعان آسمان ولایت3 " خواهد بود.
در ادامه مرحله اول رزمایش صورت گرفت؛
کشف 194 مورد مسیر پروازی ناشناس در خارج از مرزهای کشور
خبرگزاری فارس: شبکه دیده‌بانی پدافند هوایی کشور با استقرار در طول بیش از 7هزار کیلومتر از خطوط مرزی هرگونه تحرک در این مناطق را رصد و اطلاعات لازم را به مرکز فرماندهی و کنترل پدافند هوایی ارسال کرد.


به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، امیرحمید ارژنگی سخنگوی رزمایش سراسری مدافعان آسمان ولایت3 با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در این رزمایش در خصوص اقدامات صورت گرفته در مرحله اول رزمایش گفت: در این مرحله دیده‌بان‌های بصری هوایی مستقر در سراسر کشور اعم از دیده‌بان‌های ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج در مناطق تعیین شده گسترش یافته و مستقر شدند.

ارژنگی افزود: این نیروهای دیده بانی شامل هزاران نفر بوده که در لایه‌های مختلف و در طول بیش از هفت هزار کیلومتر از خطوط مرزی کشور بر اساس ویژگی‌های جغرافیایی مناطق جانمایی شده و وظیفه ارسال اطلاعات درباره وضعیت هر شی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پرنده در آسمان جمهوری اسلامی ایران را به مراکز کنترل منطقه‌ای و در نهایت شبکه یکپارچه فرماندهی و کنترل پدافندی را بر عهده دارند.

وی همچنین با اشاره به برخی آمار ثبت شده در مرحله اول این رزمایش گفت: کل مسیرهای کشف شده در طرح پروازی در سراسر کشور هزار و 612 مورد مسیرهای کشف شده ناشناس خارج از مرزها 194 مورد مسیرهای ناشناس داخلی 4 مورد و کل گزارشات دریافتی داخلی کشور که از شبکه دیده‌بانی به مرکز فرماندهی منتقل شده هزار و 971 مورد بوده است.

سخنگوی رزمایش مدافعان آسمان ولایت3 ادامه داد:‌ همچنین کل گزارشات سایت‌های شناسایی 152 مورد بود و سه مورد نیز آماده باش به هواپیماهای مستقر در مناطق پدافندی جهت رهگیری هواپیمای متجاوز داشتیم که توسط چند فروند از هواپیماها به طور کامل در مسیرهای مورد نظر انجام شد.

ارژنگی در پایان هماهنگی میان یگان‌های پدافندی نیروهای مسلح در این رزمایش را مثبت ارزیابی کرد و افزود: مجموعه راداری کشور به عنوان چشم‌های بیدار پدافند هوایی در سراسر مرزها و نقاط مختلف هرگونه تحرک در آسمان جمهوری اسلامی را به دقت رصد می‌کنند.
انتهای پیام/ک
منبع خبرگزاری فارس
===
پدافند هوایی مراکز هسته ای در رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 فعال شد
سخنگوی رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت 3 با اعلام فعال شدن پدافند هوایی مراکز هسته ای در رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 گفت: هواپیماهای اسکرامبل در این رزمایش جهت تعقیب و درگیری با هواپیماهای متجاوز دشمن به پرواز درآمدند و عملیات مقابله با آنها را با موفقیت انجام دادند.


به گزارش خبرنگار مهر امیر سرتیپ دوم حمید ارژنگی سخنگوی رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت 3 عصر امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هواپیماهای دشمن فرضی که سعی در نفوذ به حریم هوایی مناطق حساس  صنعتی و هسته ای کشور داشتند با عملکر د مناسب سامانه های راداری مختلف تحت فرماندهی و کنترل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) مورد کشف و شناسایی قرار گرفتند، گفت: بلافاصله بعد از کشف و شناسایی هواپیماهای متخاصم  دشمن، هواپیماهای اسکرامبل جهت تعقیق و درگیری با هواپیماهای متجاوز دشمن به پرواز درآمدند.

وی خاطرنشان کرد : هواپیماهای متجاوز که بعد از نقد حریم هوایی میهن اسلامی اقدام به ایجاد اختلال الکترونیکی بر روی سامانه های راداری نموده بودند ، با هوشیاری و آمادگی بالای شبکه یکپارچه هوایی اقدام به پرواز با سرعت فراماخ به سمت پایگاههای خود نموده و از صحنه رزم متواری شدند.

سخنگوی رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت 3 افزود: شبکه یکپارچه پدافند هوایی با ابلاغ  ارتقاء درجه آمادگی رزمی به کلیه سامانه های پدافند هوایی تحت فرماندهی و کنترل خود در یگانهای مختلف ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج آمادگی خود را در بالاترین سطح ممکن عملیاتی قرار داد.













امیر ارژنگی در جمع خبرنگاران اعلام کرد:
صدور مجوز شلیک دیده‌بان‌ها به سامانه‌های پرنده دشمن
خبرگزاری فارس: سخنگوی رزمایش مدافعان آسمان ولایت3 از صدور مجوز برای شلیک دیده‌بان‌های مسلح به سمت سامانه های پرنده دشمن خبر داد.



به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، امیر حمید ارژنگی سخنگوی رزمایش پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 3 بعد از ظهر امروز با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به عملکرد موفقیت‌آمیز دیده‌بانهای بصری پدافند هوایی در رزمایش گفت: در این مرحله از رزمایش، دیده‌بانهای بصری شامل دیده‌بانهای ثابت و سیار مسلح پس از مشاهده شیء پرنده متجاوز، وضع آن را به شبکه یکپارچه پدافندی اعلام کردند.

ارژنگی افزود: شبکه یکپارچه پدافندی کشور نیز با بررسی شرایط موجود و هماهنگی با سایر سامانه های راداری و پدافندی موجود در منطقه، مجوز شلیک به سمت این اهداف پرنده را صادر کرد و دیده‌بانها به مقابله با این پرنده های مهاجم پرداختند.

وی گفت: هم اکنون دیده‌بانهای مسلح، مجهز به سلاح‌های دوش‌پرتاب جدیدی شده‌اند که امکان درگیری با اهداف مختلف را به آنها می‌دهد.

ازتاب بزرگترین رزمایش هوایی ایران در رسانه‌های خارجی؛
ایران آمادگی و توان نظامی خود را به رخ می‌کشد
خبرگزاری فارس: رزمایش موفقیت آمیز هوایی با نام "مدافعان آسمان ولایت 3 "، در نزدیک ترین نقطه به نیروگاه اتمی بوشهر واکنش های گوناگون رسانه های غربی و منطقه را در پی داشت.


به گزارش گروه "فضای مجازی " خبرگزاری فارس،‌ "رویترز " طی گزارشی اذعان داشت: ایران با برگزاری بزرگترین رزمایش هوایی در تاریخ ایران، پاسخ هایی آرام را به آمریکا و اسرائیل ارسال کرد و این رزمایش نشان داد که ایران تا چه حد روی نیروگاه بوشهر و اقتدار هوایی و دریایی این منطقه حساسیت دارد.

این سایت انگلیسی افزود: تنها بخش هایی از این رزمایش از تلویزیون ایران به نمایش گذاشته شد اما شبکه های برون مرزی ایران به پوشش خبری کامل آن اقدام کردند که این موضوع نشان می دهد که هدف مهمتر ایران از این رزمایش، برد و مصرف خارجی آن بوده است.

"القدس العربی " نیز طی گزارشی درباره این رزمایش نوشت: ایران با برگزاری این رزمایش توجه ناوگان های آمریکا در خلیج فارس را منحرف کرد و موفق شد تعداد بیشتری از ناوچه های جنگی و قایق های تندروی خود را در آب های بین المللی نزدیک به خلیج فارس و دریای عمان مستقر کند.

این روزنامه کویتی از انتقال استراتژیک و پشتیبانی ناوگان نهم ایران در سواحل دریای عمان نیز اخباری را منتشر کرده و این تحرک نظامی را تقویت توان ایران برای مبارزه با دزدان دریایی خلیج عدن عنوان کرد که در پوشش رزمایش انجام گرفت.

"الشرق الاوسط " دراین باره نوشت: این رزمایش نشان داد که که تئوری ایران که همواره خود را در حال جنگ با دشمنان خود می داند، واقعیت دارد و این رزمایش که یک عملیات تمام عیار نظامی بود نشان از آمادگی ایران برای مقابله با تهدیدات اسرائیل و آمریکاست.

شبکه خبری "الجزیره " نیز رزمایش "مدافعان آسمان ولایت 3 " را این گونه گزارش کرد: این رزمایش برای نشان دادن قدرت ایران به ناتو است به گونه ای که در جریان این رزمایش، ایران برخی از تجهیزات هوایی بازسازی شده و نوسازی شده را تست دفاعی کرد.
 

امیر ارژنگی در جمع خبرنگاران اعلام کرد:
شلیک موفق سامانه‌های موشکی راپیر و FM80
خبرگزاری فارس: سامانه‌های موشکی بهینه شده برد کوتاه راپیر و FM80 با موفقیت شلیک شدند.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، امیر حمید ارژنگی در ادامه مرحله دوم رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سیستم پدافند هوایی کشور به خصوص سیستم‌های برد کوتاه که شامل سیستم‌های موشکی و سیستم‌های توپخانه‌ای است در سراسر کشور مستقر شده‌اند.
ارژنگی با بیان اینکه سامانه‌های موشکی برد کوتاه راپیر و سامانه پدافندی FM80 پس از بهینه‌سازی امروز با موفقیت شلیک شدند، تصریح کرد: موشک‌های برد کوتاه تا ارتفاع بیش از 10 هزار پا که بخشی از برد متوسط را نیز شامل می‌شود، تست خواهند شد.
سخنگوی رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 همچنین گفت: این 2 سامانه کاملا بهینه‌سازی شده و مجهز به فاصله‌یاب لیزری و سیستم الکترواپتیک هستند.
وی تاکید کرد: این 2 سامانه پس از بررسی‌ها و تلاش‌های متخصصین کاملا متحول شده‌اند و از لحاظ توانمندی، قابل مقایسه با سامانه‌ راپیر و FM80 معمولی نیستند.
ارژنگی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در این رزمایش از سیستم‌های مخابراتی لیزری‌ هم استفاده کرده‌ایم، افزود: این سیستم‌ها در صنایع دفاعی داخل کشور ساخته شده و در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفته است.
سخنگوی رزمایش مدافعان آسمان ولایت3 در پایان خاطرنشان کرد: امکان جمینگ بر روی این سیستم‌ها وجود ندارد زیرا این سیستم‌ها به صورت لیزری عمل می‌کنند.

سردار حاجی‌زاده خبر داد:
تهران تحت پوشش سامانه ضدکروز سپاه در برابر هرگونه تهاجم احتمالی

خبرگزاری فارس: فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران تصریح کرد: تهران جزء نادر پایتخت‌های جهان است که به سامانه دفاع در برابر موشک‌های پیشرفته کروز مجهز شده و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این مسئولیت خطیر را عهده‌دار است


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی کل سپاه، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران با اشاره به برگزاری رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت3 با منحصر به فرد خواندن سامانه دفاع ضدکروز سپاه گفت: تهران جزء نادر پایتخت‌های جهان است که به سامانه دفاع در برابر موشک‌های پیشرفته کروز مجهز شده و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این مسئولیت خطیر را عهده‌دار است و برادران ارتش جمهوری اسلامی ایران هم سایر نقاط حساس و حیاتی شهرهای کشور را تحت پوشش سامانه‌های دفاعی خود دارند.

وی با اشاره به مشارکت سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی در رزمایش مدافعان آسمان ولایت3 اظهار داشت: در این رزمایش یگان‌های سازماندهی شده سپاه و ارتش با به کارگیری تجهیزات جدید شامل انواع سامانه های موشکی، رادار، جنگ الکترونیک در مراکز فرماندهی و کنترل، تمرین گسترده ای برای آمادگی در مقابل حملات دشمن انجام می‌دهند.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه ادامه داد: این رزمایش دو سویه بوده و در آن، برخی یگان‌های ارتش و سپاه نقش تهاجمی را داشته و یگان‌های پدافندی نیز بدون اطلاع از استعداد و سمت و سوی تهاجم دشمن فرضی بصورت واقعی به کشف، شناسایی، رهگیری و مقابله با آن را پرداخته‌اند.

سردار حاجی‌زاده برگزاری این رزمایش را برای آمادگی بیشتر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تهدیدات احتمالی دشمنان ارزیابی کرد و افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همواره و در همه حال برای حفاظت، حراست جانانه، پاسداری و تأمین امنیت کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی آماده بوده و حرکت های مسموم تبلیغاتی و پروژه ایران هراسی دشمن که همواره با شروع رزمایش ها آغاز می شود یک جنگ روانی است، چرا که در سه دهه گذشته ما نه تنها به کشوری حمله نکرده ایم بلکه مورد تهاجم ناجوانمردانه نیز قرار گرفته‌ایم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه محدوده رزمایش مدافعان آسمان ولایت3 را پهنه مرزهای هوایی کشور جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: در این رزمایش یگان‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تقریبا در سراسر میهن اسلامی حضور دارند.

* پایگاه‌های مورد استفاده توسط کشور مهاجم، خاک او محسوب می‌شود

سردار حاجی‌زاده خطاب به دشمنان قسم خورده امت قهرمان ایران اسلامی اعلام کرد: پایگاه‌های مورد استفاده توسط کشور مهاجم، خاک او محسوب شده و برای رزمندگان ایران اسلامی اعم از سپاه و ارتش هدف تلقی خواهد شد. پس کشورهایی که پایگاه در اختیار آمریکا قرار دهند، باید دقیقاً به این موضع مهم ایران اسلامی توجه جدی داشته باشند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پایان با تأکید بر وحدت روز افزون سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع همه جانبه از انقلاب و نظام اسلامی گفت: سپاه و ارتش دو بازوی قدرتمند ولایت هستند که با همدلی و هماهنگی کامل و برادرانه، تحت زعامت و فرماندهی فرمانده معظم کل قوا در تمامی عرصه ها آماده جانفشانی و دفاع از میهن اسلامی بوده و هرگونه تعرضی را پاسخ قاطع و پشیمان کننده خواهند داد.

میر میقانی در جمع خبرنگاران اعلام کرد:
انهدام هدف توسط موشک S200 در فاصله بیش از 100 کیلومتر
خبرگزاری فارس: فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) از انهدام یک فروند هواپیمای بدون سرنشین توسط سامانه موشکی S200 در فاصله بیش از 100 کیلومتر خبر داد.


به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، امیرخلبان احمد میقانی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء دقایقی پیش با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در رزمایش مدافعان آسمان ولایت3 با اعلام این خبر گفت: سامانه S200 توانست هدف مورد نظر را در فاصله بیش از 150 کیلومتر شناسایی و در فاصله بیش از 100 کیلومتر مورد انهدام قرار دهد.

وی با موفق ارزیابی کردن عملیات‌های صورت گرفته در این رزمایش انسجام و تعامل میان یگان‌های پدافندی کل کشور آزمایش سامانه‌های بومی و بهینه شده، انتقال دانش و تجربه به کارکنان جوان، ارتقاء توان رزمی، مقابله با جنگ الکترونیک دشمن و نیز انجام طرح‌های عملیات تاکتیکی را از جمله برنامه‌های مدنظر در این رزمایش عنوان کرد و گفت: در بخش ارزیابی شبکه یکپارچه فرماندهی و کنترل نیز کارنامه خوبی توسط یگان‌ها به ثبت رسید.

میقانی با بیان اینکه توان امروز پدافند هوایی حتی با سال گذشته به هیچ وجه قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: در این رزمایش بیش از 84 درصد از هواپیماهای بدون سرنشین مهاجم توسط سامانه‌های مختلف پدافندی منهدم شدند.

* استقرار سامانه‌های ضدکروز در سراسر کشور

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بکارگیری سامانه‌های پدافندی ضدکروز در نقاط مختلف کشور اظهار داشت:‌ موشک‌های کروز به دلیل سطح مقطع راداری پایین می‌توانند قابلیت رادار گریزی داشته باشند اما این موشک‌ها دارای نقاط ضعفی نیز هستند که ما به خوبی بر این امر واقف هستیم.

میقانی تصریح کرد: هرچند در گذشته نقاط خاصی در کشور مجهز به سامانه‌های ضدکروز بودند اما امروز این سامانه در سراسر کشور مستقر شده و وظیفه دفاع در مقابل حملات موشک‌های کروز متخاصم را بر عهده دارند.





      

اولین مین‌کوب بدون سرنشین ایرانی عملیاتی شد
وزارت دفاع کشورمان اولین مین‌کوب بدون سرنشین را با موفقیت آزمایش کرد.



به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، با توجه به حجم بالای مناطق آلوده به مین و مواد منفجره از دوران دفاع مقدس، طی سال های اخیر برنامه ویژه‌ای برای پاک سازی این مناطق و بازگشت مردم در نظر گرفته شده است. 
یکی از نیازهای ضروری در پاکسازی میادین مین تجهیزات ایمن و پیشرفته است تا کمترین آسیب به نیروهای پاک کننده وارد شود. ساخت انواع مین‌کوب و تجهیزات انفرادی از جمله اقدامات مهم وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این راستا است که بر این اساس انواع مین‌کوب‌های زنجیری و غلطکی ساخته شده است.
یکی از جدیدترین این اقدامات ساخت مین‌کوب بدون سرنشین و هدایت از راه دور است که پس از انجام فازهای مختلف مطالعاتی، جهت تأیید به معاونت تحقیقات ستاد کل نیروهای مسلح ارائه و بعد از کسب تأییدیه‌های لازم اولین نمونه از این مین‌کوب تحویل مراکز عملیاتی شده است.
با تحویل این مین‌کوب پیشرفته ، نیروهای خنثی کننده مناطق آلوده با اطمینان خاطر و سرعت بیشتری به فعالیت خواهند پرداخت.





      
<      1   2      




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی