سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر

یدک کش انواع بالگرد طراحی و ساخته شد

به گزارش روابط عمومی شرکت تراکتورسازی ایران، ابوالفتح ابراهیمی اظهار داشت: تراکتور سفارشی با قدرت HP 47 اسب بخار برای TOW کردن انواع بالگرد از باند پرواز به آشیانه سرویس کاربرد دارد.
وی تصریح کرد: تراکتور طراحی شده به دلیل حجم و وزن کم‌تر از امتیاز جابه‌جایی و حمل و نقل با بالگردهای شنوک به مناطق عملیاتی برخوردار است.
ابراهیمی اضافه کرد: این تراکتور جدید به سفارش شرکت پنها و هوانیروز در شرکت تراکتورسازی ایران طراحی و ساخته شده است.
وی به کاربرد این نوع تراکتور در صنایع هواپیمایی اشاره کرد و ابراز داشت: تراکتور سفارشی "ITM 240" با قدرت HP 47 اسب بخار برای TOW کردن انواع بالگرد از باند پرواز به آشیانه سرویس مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین می‌تواند انواع واگن و بار در فرودگاه‌ها را حمل کند.
مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران بیان داشت: در ساخت این نوع تراکتور سفارشی، دمپر کششی به قدرت 5/12 تن طراحی و نصب شده که به علت وزن سبک تراکتور با تناسب بار کششی در محور چرخ‌های عقب از وزنه استفاده شده است.






ابراهیمی عنوان داشت: برای سرویس موتور بالگردها « WASH - Engihe » طبق سفارش شرکت پنها از کمپرسور باد با دبی cc 80 و فشار قابل تنظیم تا psi 120 با بالن هوای 80 لیتری نصب شده که کمپرسور فوق نیروی محرک خود را از شفت p. t .o تامین می‌کند.
مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران تراکتور جدید ساخته شده را جایگزینی خوب برای نمونه‌های خارجی دانست و خاطرنشان کرد: تراکتور طراحی شده به دلیل حجم و وزن کم‌تر از امتیاز جابه‌جایی و حمل و نقل با بالگردهای شنوک به مناطق عملیاتی برخوردار است.
ابراهیمی ادامه داد: تکنولوژی طراحی و ساخت این تراکتور کاملا بومی‌سازی شده و برای نخستین‌بار در ایران و در منطقه است و در صورت حمایت از خط تولید این محصول حساس و حیاتی برای سازمان‌های خاصی می‌توان صادرات خوبی از این محصول صورت گیرد چون تکنولوژی این محصول خاص و پیچیده بوده و کم‌تر کشور جهان این تکنولوژی وجود دارد و می‌تواند در صورت صادرات ارزآوری بسیاری به کشور عزیزمان به عمل آورد، در ضمن این محصول در مقابل محصولات متشابه خارجی از کارایی بیشتری برخوردار است.




      

در سال 1972، با امضای پیمان منع گسترش سلاح‌های ضد بالستیک موسوم به پیمان ABM، جنگ سرد میـان دو قدرت شرق (شوروی سابق) و غرب (آمریکا) پایان یافت. اما آمریکا یک دهه بعد، دهه‌ی 1980، برنامه‌های خود را برای دفاع ضد موشک آغاز کرد و پس از فروپاشی شوروی، پرده از این طرح‌هـا برداشت.
این برنامه که به عنوان طرح ملی دفاع موشکی(National Missile Defense (NMD)) شناخته می‌شود شامل طرح‌هایی برای مقابله با موشک‌های بالستیک با کلاهک هسته‌ای بود. چند سال بعد، مسأله‌ی دفاع در مقابل موشک‌های کروز با عنوان برنامه‌ی دفاع موشکی (Theater Missile Defense (TMD)) نیز مطرح شد. در حال حاضـر آمریکایی‌ها به دنبال جذب برخی از کشورهای دیگر برای توسعه‌ی سرمایه‌گذاری بر روی دفاع موشکی و استقرار این سامانه در سایر نقاط دنیا می‌باشند. این برنـامـه به عنوان برنامه‌ی جهانی دفاع موشکی (Global Missile Defense (GMD)) شناخته می‌شود.

تا کنون، رژیم صهیونیستی آمادگی خود را برای همکاری در این طرح اعلام کرده و در قسمت‌هایی از این طرح با آمریکا شریک شده است. غیر از رژیم صهیونیستی، آمریکایی‌ها سامانه‌ی دفاع موشکی را در برخی کشورهـای دیگر که در آنها پایگاه نظامی دارند و یا جزو شرکای استراتژیک‌شان محسوب می‌شوند نیـز، مستقر کـرده‌انـد. این کشورها شامل آلمان، هلند، یونان، کویت، عربستان سعودی، ژاپن، تایوان و کره می‌شوند. در نقشه‌ی زیر، این کشورها مشخص شده‌اند.



محل استقـرار سامـانه‌ی ضد موشک پاتریـوت تا سال 2000 م.


گر چه زمان نسبتـاً زیادی از طرح دفاع ضد موشکی می‌گذرد، اما هنوز دقت این سـامـانه‌ها محـدود بوده و استفاده‌ی عملیاتی از آنها به طور کامل میسر نشده است. در جنگ اخیر آمریکا و عراق، در چنـد مورد، این سـامانه‌ها عملکرد ناموفقی داشته‌اند که منجر به سرنگونی دو هواپیمای خودی (آمریکایی و انگلیسی) نیز شده است.

هدف از انجام این پروژه، بررسی سامانه‌های ضدموشک و ارائه‌ی راهکـار برای عبور از این سامانه‌هـا می‌باشد. در این گزارش، بخش‌های کلی پروژه و محتویات هر کدام از بخش‌ها معرفی شده‌اند.


معرفی مراحل پروژه

انجام این پروژه، شامل 3 مرحله‌ی کلی زیر می‌باشد:

  • بررسی سامانه‌های ضد موشک و استخراج نحوه‌ی عملکرد آنها؛
  • بررسی راهکارهای عبور از سامانه ضد موشک؛
  • شبیه‌سازی راهکارهای پیشنهادی برای عبور از سامانه‌های ضد موشک.
در ادامه، موضوعات مورد بررسی در هر کدام از این مراحل معرفی شده است.



1- بررسی سامانه‌های ضدموشک و استخراج نحوه‌ی عملکرد آنها

در این مرحله، سامانه‌های ضد موشکی موجود و همچنین طرح‌هایی که برای آینده مطرح شده‌اند مورد بررسی قـرار می‌گیرد. موضوعات مورد بررسی در این مرحله عبارتنـد از:

  • بررسی و معرفی برنامه‌های دفاع ضد موشکی (NMD، TMD و GMD)؛
  • معرفی سامانه Patriot و مراحل توسعه‌ی آن شامل سامانه‌های:
    • PAC-1
    • PAC-2
    • PAC-3
    • MIM-104
  • بررسی زیرسامانه‌های سامانه‌ی پاتریوت و شرکت‌های سازنده‌ی آنهـا با هدف استخراج جزئیات فنی، نظیـر:
    • روش عملکرد سامانه؛
    • روش هدایت؛
    • نوع حسگرهـا؛
    • نوع پردازشگرهـا و روش‌های محاسباتی؛
    • و ... .
  • بررسی طرح‌هـا و ایده‌های مربوط به آینده.



موشک PAC-2 به همراه لانچـر و رادار



2- بررسی راهکارهای عبور از سامانه ضد موشک

هدف از انجـام این مرحله، ارائه‌ی راهکارهایی برای عبور از سامانه ضد موشک می‌باشد. به این منظـور در ابتـدا برنامه‌هایی که کشورهایی نظیر چین و روسیه در مقابله با سامانه ضد موشک اتخاذ کرده‌اند، مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ادامه، بر اساس اطلاعاتی که در مورد نحوه‌ی کار سامانه‌های ضد موشک فراهم شده است، روش‌هـا و راهکارهای جدیدی برای عبور از این سامانه، پیشنهاد می‌گردد.


با توجه به مطالب فوق، موضوعات مورد بررسی در این مرحله عبارتند از:

  • بررسی راهکارهای موجود برای عبور از سامانه ضد موشک؛
  • بررسی و ارائه‌ی راهکارهای جدید برای عبور از سامانه ضد موشک، نظیر:
    • استراتژی‌های جدید در حمله؛
    • تغییر قابلیت‌های عملکردی؛
    • مانورهـای جدید برای موشک بالستیک؛
    • اضافه کردن سامانـه‌های جدید؛
    • و ... .
  • شبیه‌سازی اولیه روش‌های پیشنهادی جهت اصلاح کلیات روش.

3- شبیه‌سازی راهکارهای پیشنهادی برای عبور از سامانه ضد موشک

در این مرحله، راهکارهای پیشنهادی برای عبور از سامانه ضد موشک، به منظور ارزیابی روش و اصلاح آن، شبیه‌سازی می‌گردد. فعالیت‌های این مرحله شامل "شبیه‌سازی سامانه‌های ضد موشک" و "شبیـه‌سازی موشک بالستیک با قابلیت‌هـای پیشنهادی" می‌باشد.

لازم به ذکر است که شبیه‌سازی‌های این مرحله و میزان دقت آنها، بستگی زیادی به نتایج بخش‌های قبلی و میزان اطلاعاتی که در آنها فراهم می‌شود دارد. در صورتی که اطلاعات فنی خوبی از جزئیات سامانه‌های دفاع ضدموشک و منطق عملکرد آنها فراهم گردد، می‌توان شبیه‌سازی‌های دقیقی را در این مرحله انجام داد. در غیـر این صورت، انجام شبیه‌سازی‌های خیلی دقیق، منطقی نخواهد بود و به شبیه‌سازی‌هایی در حد "اثبـات امکان‌پذیـری"( Demonstration) اکتفـا خواهد شد.

از این رو، تخمین زمان و هزینه‌ی انجام این مرحله، پس از انجام دو مرحله‌ی قبلـی که در قالب یک فـاز انجام خواهند شد، صورت می‌گیرد.


تخمین زمان و هزینـه

پیش از ارائه‌ی تخمین زمان و هزینـه، توجه به دو نکته ضروری است:

  • انجام مراحل یک و دو، "بررسی سامانه‌های ضد موشک و استخراج نحوه‌ی عملکرد آنها" و "بررسی راهکارهای عبور از سامانه ضد موشک"، که در قالب فاز اول پروژه انجام می‌شوند، در محـدوده‌ی اطـلاعات قابل دسترس در منابع (شامل اینتـرنت، مجلات، مقالات و کتب موجود در کتابخانه‌های قابل دسترس) صورت می‌گیرد؛
  • شبیه‌سازی راهکارهای پیشنهادی، به عنوان فاز دوم این پروژه در نظر گرفته شده است. همانطـور که پیشتـر نیـز اشاره شد، به دلیل وابستگی حجم کار این فاز به نتایج فاز اول، تخمین زمان و هزینه‌ی انجـام آن، فعلاً مقدور نیست.




      

خبرگزاری «ریا نووستی»/ "آناتولی ایسایکین" مدیر عامل کمپانی "روس آبارون اکسپورت" روز پنجشنبه طی کنفرانسی مطبوعاتی در خبرگزاری «ریا نووستی» اعلام کرد که این کمپانی مشکلی برای صدور سیستم های پدافند موشکی "اس-300" به ایران نمی بیند. وی در همین حال این سیستم ها را تسلیحات دفاعی نامید نه تهاجمی.
وی گفت: از من اغلب در خصوص صدور "اس-300" به ایران پرسیده می شود. در سال 2009 این سئوال نیز بارهای مطرح شد.
وی خاطر نشان ساخت: "من می خواهم پاسخ این سئوال را به مسئولین وزارتخانه ها محول کنم از جمله به اعلامیه های مکرر مسئولین اداره فدرال همکاری های فنی-نظامی و سخنان "سرگی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه اشاره می کنم. من چیزی ندارم که به آنها اضافه نمایم".
قابل ذکر است قرارداد عرضه سیستم های "اس-300 " به ایران در ماه دسامبر 2005 امضا شده بود، اما رسما از آغاز تحقق این قرارداد اطلاعی داده نشده است. در ماه دسامبر 2008، خبرگزاری " ایرنا"  به نقل از "اسماعیل کوثری" معاون رییس کمیسیون سیاست خارجی و امنیتی مجلس ایران اطلاع داد که روسیه عرضه قطعات سیستم دفاع ضدهوایی "اس-300" به ایران را آغاز کرده است. پس از آن سازمان فدرال همکاری های فنی و نظامی روسیه رسماً اعلام کرد که خبر عرضه سیستم های ضدهوایی "اس-300" به ایران صحت ندارد.
سیستم های "اس-300" ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن هستند. این سیستم قادر به نابودسازی اهداف بالستیک بوده و از قابلیت حمله به اهداف زمینی نیز برخوردار است. تازه ترین مدل سیستم "اس-300" می تواند هواپیماهای دشمن را در فاصله 150 کیلومتری و ارتفاع 27 کیلومتری نابود کند. پیشتر روسیه به ایران مجموعه های ضدهوایی موشکی "تور-ام1" را با برد 12 کیلومتر و ارتفاع 6 کیلومتر عرضه کرده بود



      

جنگنده نسل پنجم روسیه برای اولین بار در شرق دور پروازی آزمایشی انجام داد. طراحان مطمئن هستند که این جنگنده بر مشابه غربی خود برتری خواهد یافت و اجازه می دهد که توان دفاعی کشور تحکیم شده و جایگاه شایسته ای در بازار جهانی خواهد یافت.

این جنگنده های جدید که در روسیه آنرا "سیستم جبهه های هوایی آینده" نیز می نامند، از سال های 1990 طراحی شد و قرار است که از سال 2015 در اختیار ارتش قرار گیرند. در حال حاضر فقط آمریکا از جنگنده های نسل پنجمی برخوردار است که آن را F-22 Raptor می نامند. این در حالیست که تولید آنها متوقف شده است چرا که هر کدام از آنها در حدود 140 میلیون دلار هزینه ساخت دارد.
"میخاییل پاگاسیان" مدیر عامل کمپانی "سوخوی" اعلام کرد:امروز ما اجرای برنامه پروازهای آزمایشی را آغاز کردیمو این موفقیت بزرگی برای علوم روسیه است... این هواپیماها در کنار جنگنده های مدرنیزه شده نسل چهارمی روسیه پتانسیل اصلی نیروی هوایی را طی دهه آینده تشکیل خواهد دارد.
جنگنده نسل پنجمی از یک سری ویژگی های خاص بهره مند هستند: پرواز در کلیه اوقات شبانه روز و در هرگونه آب و هوا، رادار گریزی، سرو صدای کم و پرواز با سرعت مافوق صوت در مدت طولانی. این هواپیماها به سیستم های ناوبری

جدید و سیستم های دفاعی خودکار فوق موثر مجهز هستند.
دفتر مطبوعاتی کمپانی "سوخوی" اعلام کرد که نمونه تجربی 47 دقیقه پرواز کرد و در باند فرودگاه کارخانه "کامسامولسک بر آمور" فرود آمد.
خلبان این جنگنده بعد از پرواز گفت: ما اولین ارزیابی های خود را از نحوه هدایت پذیری هواپیما، کار موتور و سیستم های اصلی، باز و بسته کردن چرخ ها انجام دادیم. هواپیما خود را در این مراحل برنامه های پروازی خوب نشان داد. آن را به راحتی و آسانی می توان هدایت کرد.
پاگاسیان نیز معتقد  است که این جنگنده جدید در آینده می تواند در بازارهای جهانی محبوبیت خاصی پیدا کند.
وی گفت: ادامه توسعه برنامه جنگنده های نسل پنجمی از برنامه های آتی کمپانی "سوخوی" است که ما با شرکای هندی بر روی آن کار می کنیم. من مطمئنم که این طرح از نظر بهای- کیفیت بر نمونه های مشابه غربی برتری خواهد یافت و اجازه می دهد که نه تنها توان دفاعی نیروی هوایی روسیه و هند تحکیم پیدا کنند بلکه جایگاه شاسته ای در بازار جهانی کسب خواهد کرد.
آمریکا "اف-22" خود را صادر نمی کند چرا که هراس دارد فناوری هایی که در ساخت آن مورد استفاده  قرار گرفته بدست دیگران افتاد و قصد دارد که به متفقان خود "اف-35"، مشابه ارزان تر "راپتور" را عرض کند.

هواپیمای نسل پنجمی روسیه به سیستم های جدید هوانوردی و رادارهای نسل جدید مجهز شده است. این مسئله بار مسئولیت خلبان را کاهش داده و اجازه می دهد که وی بر اجرای وظایف تاکتیکی تمرکز کند.
در اطلاعیه کمپانی "سوخوی " گفته می شود که استفاده از مواد ترکیبی جدید و فناوری های مدرن، تجهیزات آئرودینامیکی در ساخت هواپیما، تدابیر اتخاذ شده در خصوص رادار گریزی و کاهش سر و صدای موتور، همچنین عبور از تله های اپتیکی و مادون قرمز اجازه می دهد که توان جنگی این ماشین به مراتب افزایش یابد.
انتظار می رود که آزمایشات این جنگنده پنج-شش سال به طول انجامد.





      
<      1   2      




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی