سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر

ضربه‌ دیگری که به پیکره موساد وارد شد


بازتاب گسترده دستگیری عامل ترور دانشمند ایرانی در رسانه‌های جهان
خبرگزاری فارس: دستگیری و متلاشی شدن «شبکه جاسوسی اسرائیلی» و اعتراف عامل ترور دانشمند هسته‌ای ایران به ارتباط با رژیم صهیونیستی در رسانه‌های خبری جهان نیز بازتاب داشت.


به گزارش فارس، خبر دیروز وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران مانند بمبی در رسانه‌های خبری جهان منفجر شده و رسانه‌های کشورهای مختلف این خبر را در صدر اخبار خود قرار دادند.

*بازتاب بازداشت عوامل ترور دانشمند هسته‌ای در رسانه‌های عربی؛

در حالی که تحلیل‌هایی گوناگون از این موضوع ارائه می‌شود، نکته مهم و حساس دخالت مسلم رژیم صهیونیستی و دستگاه جاسوسی آن (موساد) در این ترور است که سبب انتشار شدید خبر در رسانه‌های جهان شد.

روزنامه الحیات چاپ لندن با انتشار این خبر، به سخنان "هیلاری کلینتون " وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد که دیروز (دوشنبه) وارد منطقه شد و به ابوظبی پایتخت امارات عربی متحده رفت و تلاش کرد فضاسازی علیه ایران را تشدید کند ولی خبر بازداشت افراد مرتبط با ترور استاد علی‎محمدی دانشمند ایرانی سخنان وی را تحت‌الشعاع قرار داد.

الحیات نوشت: ایران با نفوذ به دستگاه اطلاعاتی اسرائیل (موساد) دیروز اعلام کرد که عاملان ترور مسعود علی محمدی دانشمند هسته‌ای ایران در ژانویه سال 2010 را بازداشت کرده است.

این روزنامه اعلام کرد که این اقدام ایران به مثابه ضربه‌ای دردناک بر پیکر موساد بود.

* خبرگزاری فرانسه به همراه دیگر رسانه‌های غربی در بخش عربی خود به مانند همیشه تنها به ذکر خبر بسنده و اعلام کرد که وزارت اطلاعات ایران از بازداشت عوامل ترور مسعود علی محمدی دانشمند هسته‌ای خود خبر داد.

این خبرگزاری همچنین اعلام کرد که به گفته این وزارت، عوامل این ترور با سازمان موساد در ارتباط بودند و اطلاعات ایران با نفوذ به دستگاه جاسوسی اسرائیل توانست اطلاعاتی مهم به دست آورد.

* بخش عربی پایگاه خبری شبکه بی‌بی‌سی نیز تنها به نقل خبر اکتفا کرد ولی در پایان آن سیاست همیشگی خصمانه علیه ایران را ادامه داد و به نقل از برخی تحلیلگران آمریکایی و انگلیسی که به هویت آنان اشاره نکرد مدعی شد که علی‎محمدی با برنامه هسته‌ای ایران مرتبط نبوده است.

* شبکه خبری الجزیره در پایگاه خبری خود با این تیتر که "ایران [اعضای] یک شبکه جاسوسی اسرائیل را بازداشت کرد " تصریح کرد که ایران اعلام کرده است که موساد برای ترور دانشمند ایرانی از چند کشور اروپایی و چند کشور در منطقه سوء استفاده کرده است.

الجزیره در ادامه سابقه‌ای از چگونگی ترور علی‎محمدی و همچنین ترور دو دانشمند هسته‌ای دیگر ایران در ماه نوامبر گذشته ذکر و به نقل از اطلاعیه وزارت اطلاعات ایران اعلام کرد که بزودی جزئیات این حادثه اعلام می‌شود.

* «ایران شبکه جاسوسی که در پشت ترور دانشمند هسته‌ای ایران بود، بازداشت کرد». این تیتر گزارش بخش عربی خبرگزاری رویترز در این خصوص است.
این خبرگزاری با اشاره به تنش‌های میان ایران و رژیم صهیونیستی تلاش کرد که فضای ارعاب‌آمیز جنگ را علیه ایران ترسیم کند و در ادامه به واکنش آمریکا به این خبر پرداخت و به نقل از موضع‌گیری مقامات آمریکایی اتهامات ایران به آمریکا در خصوص ترور دانشمندان هسته‌ای ایران را سخیف دانست.

* بخش عربی خبرگزاری روسی ریانووستی تنها به نقل خبر بسنده کرد و به نقل از تلویزیون ایران اعلام کرد که شبکه جاسوسی اسرائیل در ایران و مرتبط با ترور دانشمند هسته‌ای ایران نابود شده است.

* خبرگزاری کویت با اشاره به اعتراف یکی از عوامل ترور مسعود علی‎محمدی دانشمند هسته‌ای ایران تاکید کرد که وی در اعترافات خود اعلام کرده است که در قدس اشغالی آموزش دیده است.

* خبرگزاری فلسطینی معا با اشاره به این خبر، به نقل از روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت اعلام کرد که ایران اعلام کرده است که افرادی که جاسوس موساد بوده‌اند بازداشت کرده است ولی به زمان و مکان بازداشت این افراد و به تعداد و سرنوشت آنان اشاره‌ای نکرده است.

* شبکه خبری المنار لبنان با اشاره به این خبر، آن را کاملا به نقل از بیانیه وزارت اطلاعات ایران منتشر کرد و افزود که افراد بازداشت شده در فلسطین اشغالی آموزش دیده بودند.

علاوه بر خبرگزاری‌ها، بسیاری از مطبوعات و روزنامه‌ها و پایگاه‌های خبری منطقه این خبر را در صدر اخبار مهم خود قرار دادند.

*بازتاب دستگیری عامل ترور دانشمند ایرانی در رسانه‌های روسیه

خبرگزاری «نووستی»، خبرگزاری رسمی روسیه و پایگاه خبری-اینترنتی «راس بالت» در گزارشی نسبتا مفصل در این مورد، به نقل از خبرگزاری «رویترز» اعلام کردند که مقامات ایران از دستگیری یک شبکه جاسوسی مرتبط با موساد خبر دادند که عامل ترور دانشمند هسته‌ای ایرانی در ژانویه سال گذشته است.

به نوشته خبرگزاری «ریانووستی»، در بیانیه وزارت اطلاعات ایران که از شبکه های تلویزیونی ایران پخش شد، همچنین اشاره شده است که برای فراهم سازی این ترور، سرویس‌های جاسوسی اسرائیلی از خاک «برخی کشورهای اروپایی و غیراروپایی» و همچنین برخی کشورهای همسایه جمهوری اسلامی استفاده کرده‌اند.

پایگاه خبری «راس بالت» نیز نوشت: دکتر مسعود علی‎محمدی در تاریخ 12 ژانویه سال 2010 نزدیک خانه مسکونی خود مورد سوء قصد قرار گرفته و کشته شد. رسانه‌های گروهی ایران در آن زمان اعلام کردند که این استاد دانشگاه در عرصه انرژی اتمی تحقیقات زیادی داشته و یکی از دانشمندان مطرح ایرانی در این عرصه محسوب می‌شد.

بر اساس این گزارش، مقامات ایران، آمریکا و اسرائیل را در ترور این دانشمند هسته‌ای متهم کردند. وزارت خارجه آمریکا در همان زمان هرگونه ارتباط خود با این ماجرا را تکذیب کرد.

روزنامه «وزگلاد» روسیه نیز صبح امروز چنین خبر داد که تروریست دستگیر شده در ایران اعتراف کرد که در اسرائیل آموزش دیده است.

این روزنامه نوشت: فردی که در ایران به اتهام ترور دکتر مسعود علی‎محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران دستگیر شده است، در مصاحبه کوتاهی اعتراف کرد که برای انجام این عملیات ترور در یک پایگاه نظامی در نزدیکی تل آویو آموزش دیده است.

این روزنامه با آوردن بخشی از سخنان این تروریست، یادآور شد که وزارت اطلاعات ایران روز دوشنبه از متلاشی شدن «شبکه جاسوسی اسرائیلی» که در ترور دانشمند هسته‌ای ایران دست داشته، خبر داد و اعلام کرد که جزییات بیشتری از این ماجرا بعدا منتشر خواهد شد.

*بازتاب دستگیری عامل ترور استاد دانشگاه تهران در رسانه‌های آمریکا

**بوستون گلوب:

روزنامه آمریکایی بوستون گلوب در واکنش به دستگیری عامل ترور "مسعود علی‎محمدی " استاد فیزیک دانشگاه تهران در گزارشی عنوان کرد که ایران اسرائیل را به قتل استاد دانشگاه تهران مرتبط دانست.

این روزنامه آمریکایی سپس با تشریح خبر دستگیری عامل ترور علی‎محمدی به اعترافات عامل ترور استاد دانشگاه تهران و ارتباط وی با موساد اشاره کرد و سپس به سکوت صهیونیست‌ها درباره این خبر اشاره کرد و نوشت: دفتر "بنیامین نتانیاهو " نخست‌وزیر اسرائیل هیچ اظهارنظری درباره اعترافات فرد دستگیر شده مطرح نکرده است.

**وال استریت ژورنال:

روزنامه وال استریت ژورنال نیز گزارشی را با عنوان ایران مظنونین قتل فیزیکدان هسته‌ای ایران را دستگیر کرد، اعلام کرد که سرویس‌های اطلاعاتی ایران مظنونین قتل یک سال پیش فیزیکدان هسته‌ای ایران را طی عملیات طولانی‌مدت مخفیانه‌ای دستگیر کردند و اعلام کردند که این مظنونین به شبکه جاسوسی موساد ارتباط دارند.

این روزنامه آمریکایی با پرداختن به بحث برنامه هسته‌ای ایران از بحث اصلی منحرف شده و به ادعاهای غرب در خصوص برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و نوشت که آمریکا، رژیم صهیونیستی و غرب بر این باور است که ایران به دنبال برنامه تسلیحات هسته‌ای است.

این روزنامه نیز همچون روزنامه بوستون گلوب به سکوت رژیم صهیونیستی در قبال اعترافات عامل ترور علی‎محمدی در خصوص ارتباط با موساد اشاره کرد.

** نیویورک‌تایمز:

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز با اشاره به اعترافات عامل ترور مسعود علی‎محمدی در خصوص داشتن ارتباط با شبکه جاسوسی موساد در گزارشی به سکوت رژیم صهیونیستی اشاره کرد و نوشت مقامات صهیونیستی هیچ پاسخی به اعترافات عامل قتل فیزیکدان هسته‌ای ایران مبنی بر داشتن رابطه با موساد ارائه نکردند.

**واشنگتن‌پست:

واشنگتن‌پست در گزارشی اعلام کرد که عامل ترور دانشمند هسته‌ای ایران با موساد ارتباط داشته است و به داشتن چنین ارتباطی اعتراف کرده است.

علاوه بر روزنامه‌های آمریکایی، سایر رسانه‌های این کشور نیز در مقابل خبر دستگیری عامل ترور دانشمند هسته‌ای ایران سکوت نکردند و بازتاب‌هایی را منتشر کردند.

**آسوشیتدپرس:

آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به دستگیری عامل ترور مسعود علی‎محمدی توسط مقامات ایران، به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که قاتل علی‎محمدی با عوامل سازمان جاسوسی موساد ارتباط داشته است و این رسانه‌ آمریکایی نیز به سکوت رژیم صهیونیستی در مقابل اعترافات این قاتل به داشتن ارتباط با موساد اشاره کرد.

**سی ان ان:

سی ان ان نیز گزارش داد که ایران قاتل دانشمند هسته‌ای خود را دستگیر کرد. این شبکه آمریکایی همانند دیگر رسانه‌های آمریکا به پوشش خبر دستگیری عامل ترور علی‎محمدی پرداخت و به سکوت رژیم صهیونیستی در خصوص ارتباط فرد دستگیر شده با موساد اشاره کرد.

**یونایتدپرس اینترنشنال:

یونایتدپرس اینترنشنال نیز با اشاره به اظهارات مقامات ایرانی عنوان کرد: "موساد دانشمندان هسته‌ای ایران را هدف گرفته است ".

** آل هدلاین نیوز:

این رسانه آمریکایی نیز عنوان کرد که ایران جاسوسان مرتبط با موساد در قتل دانشمند هسته‌ای خود را دستگیر کرد.

**پیپل دیلی نیز به نقل از منابع ایرانی گزارش داد که قاتل مسعود علمیحمدی که یک سال پیش ترور شد توسط موساد آموزش دیده بود.

*بازتاب دستگیری عامل ترور شهید علی‎محمدی در رسانه‌های فرانسه

روزنامه فرانسوی "لوموند " در سایت اینترنتی خود ضمن پوشش خبر دستگیری عاملان ترور این دانشمند ایرانی نوشت: «طبق اخبار منتشره از سوی تلویزیون دولتی ایران، وزارت اطلاعات این کشور روز گذشته از انهدام یک شبکه جاسوسی و تروریستی وابسته به رژیم صهیونیستی خبر داد. تلویزیون دولتی این کشور همچنین اعلام کرد که عوامل اصلی ترور علی‎محمدی دانشمند هسته‌ای ایران که در ژانویه 2010 اقدام به این ترور کرده بودند، در جریان این عملیات بازداشت شدند.»

این روزنامه فرانسوی سپس در بخش دیگری از گزارش خود افزود: «مقامات ایرانی عاملان این ترور را مزدوران و اجیر شدگان سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا و اسرائیل می‌دانند.»
نوول آبزرواتور در ادامه به نقل از وزارت اطلاعات ایران تصریح کرد: «پس از ماه‌ها تلاش و نفوذ در سیستم‌ها و دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی ما نهایتا موفق به کشف اطلاعاتی بسیار مهم در گروه‌های اطلاعاتی و عملیاتی موساد شدیم. موساد در برخی کشورهای اروپایی و غیراروپایی و برخی کشورهای همسایه پایگاه‌هایی دارد و از آنها برای قتل مسعود علی‎محمدی استفاده کرده است.»

نشریه فرانسوی "20 مینوت " نیز در سایت‌ اینترنتی خود به انتشار خبر این دستگیری پرداخته و با تیتری تحت عنوان "ایران یک شبکه جاسوسی اسرائیلی را منهدم کرد " آن را میان اخبار خود مخابره کرد.

روزنامه معتبر "فیگارو " نیز ضمن پوشش این خبر، به ارتباط شبکه جاسوسی منهدم‎شده با "موساد " پرداخت و به نقل از تلویزیون ایران اعلام کرد: «وزارت اطلاعات ایران این شبکه جاسوسی اسرائیلی را که وابسته به موساد و عامل ترور دانشمند هسته‌ای ایران است منهدم کرده و یک فرد جوان را که اعتراف به آموزش در یک پادگان نظامی تل‌آویو برای ترور علی‎محمدی کرده، بازداشت کرد.»

دیگر رسانه‌ها و مطبوعات فرانسه نیز در پایگاه‌های اینترنتی خود به پوشش این خبر پرداختند و آن را میان اخبار خود مخابره کردند.

"مجید جمالی‌فش " عامل اصلی ترور شهید علی‎محمدی پس از دستگیری در مصاحبه‌ای که بخش‌های کمی از آن از بخش‌های مختلف خبری سیما پخش شد، گفت: در سفری که به تل‌آویو انجام دادیم در پادگانی در اتوبان اورشلیم - تل‌آویو با چند افسر ارشد اسرائیلی آشنا شدم و در آنجا آموزش‌های مختلف از جمله تعقیب و گریز - ضدتعقیب و چسباندن بمب زیر خودرو را فراگرفتم.
به گفته این تروریست برای تمرین عملیات بمب‌گذاری با استفاده از موتور در این پادگان آموزش‌هایی خاص به او داده شده است.

*بازتاب دستگیری عامل ترور شهید علی‎محمدی در رسانه‌های انگلیس

پس از آن عامل اصلی ترور شهید دکتر مسعود علی‎محمدی و از اعضای یکی از شبکه‌های تروریستی موساد، بخشی از چگونگی آموزش ترور را در پادگانی در نزدیکی تل‌آویو تشریح کرد که بخش‌هایی از اعتراف وی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

این دستگیری و افشا شدن نقش سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی در ترور دانشمند ایرانی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های انگلیس داشت و بر همین اساس شبکه خبری بی‎بی‎سی یا همان تلویزیون دولتی انگلیس در خبری اعلام کرد: "ایران جاسوس‌های مرتبط با اسرائیل در پشت پرده ترور علی محمدی را دستگیر کرد. "

روزنامه انگلیسی فایننشیال تایمز نیز در گزارشی نوشت: ایران خبر دستگیری تروریست‌های دانشمند هسته‌ای را اعلام کرد.

شبکه خبری بلومبرگ دیگر رسانه انگلیسی بود که به بازتاب خبر دستگیری عامل ترور شهید علی‎محمدی پرداخت و تاکید کرد که ایران شبکه جاسوسی مرتبط با اسرائیل را که پشت پرده قتل دانشمند ایرانی هستند بازداشت کرده است.

شبکه خبری الجزیره نیز در پایگاه خبری خود نوشت ایران شبکه جاسوسی اسرائیل را افشا کرد.

همچنین خبرگزاری رویترز انگلیس در خبری اعلام کرد ایران یک "شبکه از جاسوس‌ها " را که مرتبط با سازمان جاسوسی موساد اسرائیل هستند دستگیر کرده که پشت پرده ترور دانشمند هسته‌ای ایران در سال 2010 هستند.

روزنامه دیلی تلگراف همچنین خبر متلاشی شدن شبکه جاسوسی عامل قتل دانشمند هسته‌ای ایران را بازتاب داد و نوشت: ایران یک شبکه جاسوسی موساد را که گفته می‌شود عامل ترور دانشمند هسته‌ای ایران در سال گذشته است، بازداشت کرده است.

"مجید جمالی‌فش " عامل اصلی ترور شهید علی‎محمدی در مصاحبه‌ای که بخش‌های کمی از آن از بخش‌های مختلف خبری سیما پخش شد، گفت: در سفری که به تل‌آویو انجام دادیم در پادگانی در اتوبان اورشلیم - تل‌آویو با چند افسر ارشد اسرائیلی آشنا شدم و در آنجا آموزش‌های مختلف از جمله تعقیب و گریز - ضدتعقیب و چسباندن بمب زیر خودرو را فراگرفتم.

به گفته این تروریست برای تمرین عملیات بمب‌گذاری با استفاده از موتور در این پادگان آموزش‌هایی خاص به او داده شده است.





      





وزارت دفاع آمریکا، به دلیل کاهش بودجه نظامی، تولید جنگنده‌های نسل پنجم اف-35 را متوقف می کند.


روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرونوت با اعلام این خبر تاکید کرد که این تصمیم تاثیری بر تحویل 20 فروند اف-35 به رژیم‌صهیونیستی نخواهد گذاشت.
این روزنامه تاکید کرد که رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا به دلیل کاهش بودجه با این موضوع موافقت کرده است و اکنون آمریکا در حال متوقف کردن خط تولید جنگنده نسل پنجم "اف‌-35 " است.
علاوه بر این وزارت دفاع آمریکا قصد دارد در همین راستا حدود 37 هزار نظامی خود را در ارتش و نیروی دریایی کاهش دهد.
احرونوت به نقل از منابعی در واشنگتن تاکید کرد که متوقف کردن تولید این جنگنده بر قرارداد تحویل 20 فروند از این جنگنده به تل‌آویو تاثیری نخواهد گذاشت، اما این موضوع بر هر درخواست دیگر رژیم‌صهیونیستی برای خرید تعداد بیشتری از این جنگنده‌ها، تاثیر خواهد گذاشت.
شکست گفت‌وگوهای سازش میان تل‌آویو و تشکیلات خودگردان فلسطین که در پی آغاز فعالیت‌های شهرک‌سازی رژیم‌صهیونیستی در کرانه باختری حاصل شد،‌ به لغو فروش 20 جنگنده بیشتر اف-35 به اسرائیل منتهی شده است.
این در حالی است که مایکل اورن سفیر رژیم‌صهیونیستی در تل‌آویو سه هفته پیش گفته بود با وجود شکست گفت‌وگوها، تل‌آویو همچنان انتظار دارد که دومین گروه از جنگنده‌های اف-35 را دریافت کند.
بر اساس قرارداد قبلی رژیم صهیونیستی نخستین جنگنده‌های اف-35 را بین سال‌های 2015 تا 2017 دریافت خواهد کرد. جنگنده‌هایی که رژیم‌صهیونیستی دریافت خواهد کرد شامل تجهیزات دیگری نظیر شبیه‌سازها، قطعات یدکی و تجهیزات تعمیر و نگهداری است.
به گفته وزیر دفاع آمریکا، متوقف کردن تولید جنگنده‌های اف-35، حدود 4 میلیارد دلار در هزینه‌های پنتاگون صرفه‌جویی خواهد کرد.
گیتس تاکید کرد که کاهش بودجه پنتاگون در نتیجه رکود جهانی اقتصاد و فشارها در داخل ایالات متحده برای یافتن راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها بوده است.





      


جنگ افزار سهند 3 یک وسیله اتش مطمئن است که برای پشتیبانی هوایی از یگان های رزمی ومنابع حیاتی کشور در مقابل حمله هوایی دشمن مورد استفاده قرار میگیرد
این جنگ افزار علیه هدفهای هوایی که در سقف پرواز کوتاه پرواز میکنند بکار میرود این جنگ افزار علیه هدفهای رونده باسرعت زیاد ودر صورت ورزیدگی تیرانداز علیه هدفهای اینده باسرعت کم استفاده میشود این جنگافزار به وسیله نفر حمل و پرتاب میشود

این جنگ افزار ازسه قسمت اصلی تشکیل شده است
1)لوله پرتاب با موشک حرارتی هدفیاب خود کار 2)منبع تغزیه زمینی 3)دستگاه چکاننده

وزن لوله پرتاب 3 کیلوگرم وطول ان 150 سانتیمتر است لوله پرتاب برای حفاظت موشک دربرابر گرد وخاک رطوبت مورد استفاده قرار میگیرد وضیفه دیگر لوله پرتاب نشانه روی به سوی هدف وسکوی پرتاب برای موشک است

منبع تغزیه زمینی به وسیله ولتاژی که تولید میکند موشک رابرای احاطه هدف وپرتاب اماده مینماید

دستگاه چکاننده برای امده نمودن موشک جهت احاطه پرتاب و اجرای عمل پرتاب اختصاص داده شده است

موشک دارای کلاهک حرارتی هدفیاب خودکار وموتورهای فشفشه ای با سوخت جامد همچنین دارای دستگاههای کنترول وبخش جنگی با ماسوره ضربتی و ماسوره خودترکان میباشد
قطر موشک 72 میلیمتر
طول موشک 144 میلیمتر
وزن موشک 9800 گرم
وزن ماده تخریبی موشک 370 گرم tnt
وزن خرج موتورهای موشک 4200 گرم ترکیب خاص از باروت
سرعت موشک 500 متر در ثانیه
زمان خود ترکان موشک 14-17 ثانیه

موشک از چهار قسمت 1)کلاهک حرارتی هدفیاب2)بخش فرامین 3)بخش جنگی 4) بخش موتورهاکه بخش موتورها ( موتور پرتاب وموتور پرواز) تشکیل است

حداکثر پرواز از لحظه پرتاب موشک تازمان خود ترکان حدود 8000متر است
ارتفاع هدف حد اکثر 2300وحد اقل50 متر است







      

چینگ کو؛ ‌جنگنده ای برای حفظ استقلال

ماجرای ساخت این جنگنده به آنجا باز می گردد که آمریکا به عنوان اصلی ترین تأمین کننده تسلیحات مدرن برای تایوان، در پی بهبود روابط خود با چین از تحویل برخی اقلام درخواستی تایوانیها از جمله جنگنده خودداری کرد.


                                 
               
با توجه به تمایل دیرینه سران سیاسی تایوان برای داشتن حکومت مستقل از چین قدرتمند، این کشور ناگزیر از افزایش توان نظامی خود بوده است، آن هم در برابر پرجمعیت ترین کشور دنیا که دارای یکی از بزرگترین و مجهزترین ارتشهای دنیا نیز هست. ضرورت موازنه قوا با چین از نگاه قدرتهای جهانی خصوصاً ایالات متحده آمریکا نیز به عاملی برای توجه آنها به تایوان و تقویت بنیه نظامی این کشور منجر شد.
در نتیجه انواع گوناگونی از تسلیحات غربی و آمریکایی از جمله هواپیماهای جنگنده، روانه تایوان گردید اما آمریکا به عنوان اصلی ترین تأمین کننده تسلیحات مدرن برای تایوان، با نگاه منفعت طلبانه، در پی بهبود روابط خود با چین از تحویل برخی اقلام درخواستی تایوانیها از جمله جنگنده های چند منظوره، خودداری نمود. بازخورد ناشی از این عمل در بین مسئولین تایوان، آنان را به این فکر واداشت تا خود، وارد عرصه شده و برای تجهیز نیروی هوایی کشورشان به یک جنگنده پیشرفته دست به کار شده و با اتکا بر توان داخلی چنین محصولی را به تولید انبوه برسانند.
اما با توجه به روابط خوب این کشور با غرب، سعی در استفاده از تجربه شرکت های مطرح و بهترین تجهیزات قابل دستیابی از آنان نیز داشتند. حاصل این تلاشها، جنگنده F-CK-1 با نام عمومی «چینگ کو» شد. چینگ کو، نام رئیس جمهور فقید تایوان، «چیانگ چینگ کو» است.
در سال 1980، شرکت توسعه صنایع هوافضایی تایوان(AIDC) که یک شرکت دولتی می باشد، مأمور طراحی یک رهگیر سریع بومی شد و پس از امضای ابلاغیه مشترک 1982 چین-آمریکا، که فروش های نظامی به تایوان را محدود می ساخت و تا حد زیادی امکان دستیابی نیروی هوایی تایوان را به اف-16 ویا اف-20 را محدود می کرد، ادامه پروژه جنگنده بومی(IDF) حتمی شد. اما موضوع انتقال پنهان برخی فناوری ها به تایوان، همواره به این برنامه کمک می نمود.
در سال 1989 نخستین پرواز نمونه تکنفره این هواپیما انجام شد و در سال 1994 عملیاتی گردید. تا سال 1999 تعداد 131 فروند به علاوه 6 فروند پیش نمونه، از این جنگنده بمب افکن سبک وزن ساخته شد.
در راستای این برنامه دفاعی، صنایع هوایی تایوان، کار توسعه موشک های هوابه هوای بومی را نیز در دستور کار قرار دادند که حاصل آن، موشک های « تین چین-1و2» است. موشک کوتاه برد تین چین-1 (TC-1) دارای جستجوگر فروسرخ کوتاه برد بوده و از 1991 وارد خدمت شد و موشک تین چین-2 (TC-2) نیز یک موشک آشیانه یاب فعال راداری برد متوسط است. البته این دو نوع موشک با نام های «اسکای سورد 1و 2» نیز شناخته می شوند.
پیکربندی این جنگنده دارای شباهت هایی با برخی از جنگنده های مطرح غربی است. از جمله فرم دماغه و آنتن های جلوی کابین خلبان، که دارای شباهت هایی با هواپیمای جنگنده اف-16 است که همواره مورد توجه تایوان بوده و بعدها هم بدان دست یافت.
نوع بالها، سکان های افقی و سکان عمودی تکی و دو موتور کوچک این جنگنده و برخی موارد دیگر نیز، از توجه طراحان آن به طرح جنگنده اف-5 تایگر که سالیان متمادی در خدمت نیروی هوایی تایوان بوده خبر می دهد. جنگنده اف-5 به دلیل طرح ساده اما کارآمد خود، از سوی دیگر کشورها نیز به عنوان مبنایی برای توسعه طرح های بومی مورد استفاده قرار گرفته است.
شکل ورودی های هوای موتور و ریشه بال امتداد یافته بر روی آن نیز شباهت زیادی به این طرح در جنگنده تهاجمی اف/آ-18 دارد.
در زمینه پیشرانه، پس از عدم همکاری شرکت های مدنظر AIDC، سرمایه گذاری مشترک با یک شرکت کمتر مطرح به نام «گرت» که هم اکنون با نام «هانی ول»شناخته می شود، تنها راه حل عملی شمرده شد. اما این بخش از برنامه هم بارها به دلیل مسائل سیاسی، دستخوش تغییرات گردید و برخی از فعالیت های انجام شده در زمینه پیشرانه برای پیشگیری از اعتراضات چین به همکاری های بین المللی با AIDC ، به طور رسمی اعلام نشد و منجر به محدودیت های وزنی در فرآیند طراحی و توسعه این هواپیما گردید.
چینگ کو مجهز به یک رادار پالس داپلر چندحالته GD-53 با نام عمومی «گولدن دراگون» بوده که در واقع توسعه¬ای از رادار AN/APG-65 شرکت جنرال الکتریک برای جنگنده اف-20 تایگرشارک است و دارای توانایی «نگاه به پایین، شلیک به پایین» بهبود یافته می باشد. این رادار، بیشینه برد 57 کیلومتر در حالت نگاه به بالا و 39 کیلومتر در حالت نگاه به پایین داشته و توانایی ردگیری همزمان 10 هدف و درگیری همزمان با دو هدف(به گفته برخی منابع، با یک هدف)، با موشک های هوابه هوای راداری فامد(فراتر از میدان دید) تین چین-2 را دارد.

در داخل کابین این جنگنده نیز سه نمایشگر چند منظوره دیجیتال بزرگ و دو نمایشگر کوچک قرار دارد. ساید استیک(دسته هدایت کناری) نیز نشان از وجود سامانه «کنترل پرواز با سیم(FBW)» در این جنگنده دارد.
تایوانی ها پس از خروج آخرین فروند نمونه A/B چینگ کو از خط تولید، برنامه ارتقاء این جنگنده را سرعت بخشیدند بطوریکه در سال 2006 دو پیش نمونه از مدل C/D این جنگنده ساخته شده بود. در نتیجه این برنامه، امکان حمل 771 کیلوگرم سوخت اضافی و یک مجموعه اویونیکی بهبود یافته، توانایی های بهتر در جنگ الکترونیک، و ارابه فرود مستحکم تری برای F-CK-1 فراهم شد.
این جنگنده با طول 14.21، دهنه بال 9.46 و ارتفاع 4.42 متر، و برخورداری از دو موتور توربوفنF125 با بیشینه رانش 9500 پوند برابر با 42 کیلونیوتن، دارای وزن خالی 6500 و بیشینه وزن 12000 کیلوگرم بوده و توان حمل حدود 3900 کیلوگرم محموله جنگی را دارد.
چینگ کو همچنین، سقف پرواز 16800متر، بیشینه سرعت 1.8 ماخ برابر با 1911 کیلومتر بر ساعت در ارتفاع بالا، و برد 1100 کیلومتر دارد.
چهار جایگاه حمل جنگ افزار زیر بالها، دو جایگاه در نوک بالها و دو تا هم در زیر بدنه به همراه یک قبضه توپ شش لول 20 میلیمتری معروف «ولکانM61A1» مستقر در ریشه بال چپ، امکان حمل چهار موشک هوا به هوای کوتاه برد و چهار موشک میانبرد و همچنین مخازن سوخت اضافی در زیر بالها و بدنه، از جمله قابلیت های این جنگنده شرق آسیایی است.
این جنگنده، که یک نمونه آموزشی نیز از آن توسعه داده شده، تنها در خدمت نیروی هوایی تایوان بوده و قیمتی بین 25 تا 30 میلیون دلار دارد.

                              
                      


 





      

عبدالله دوم در تماس تلفنی با نتانیاهو به وی اطلاع داده است که ایران به کمک میلیشیای وابسته به خود در عراق در صدد استقرار موشک هایی در مرز اردن و عراق برای تهدید اسراییل است.

یک وب سایت نزدیک به نهادهای نظامی و اطلاعاتی اسراییل مدعی شد که عبدالله دوم پادشاه اردن و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل درباره نگرانی مشترک خود از تحرکات ایران در مرز عراق و اردن گفتگوی تلفنی داشته اند.

به گزارش  وب سایت " دبکا " به نقل از برخی منابع اسراییلی مدعی شد که  عبدالله دوم در تماس تلفنی با نتانیاهو به وی اطلاع داده است که ایران به کمک میلیشیای وابسته به خود در عراق در صدد استقرار موشک هایی در مرز اردن و عراق برای تهدید اسراییل است.

به ادعای این منابع ، عبدالله دوم با ابراز نگرانی از این مساله ، نسبت به سیاست سکوت دولت باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در قبال افزایش تحرکات و نفوذ ایران در عراق ابراز نگرانی کرده است.

بنا بر این گزارش نتانیاهو در این گفتگو به عبدالله دوم اطمینان خاطر داده که اسراییل نسبت به امنیت اردن متعهد است. نتانیاهو در این گفتگو گفته است که منافع راهبردی اسراییل ، اردن ، عربستان سعودی و آمریکا با افزایش دخالت ها و گسترش نفوذ نظامی ایران در عراق به طور همزمان تهدید می شود.

بنا بر این گزارش منابع اسراییلی همچنین نسبت به سفر اخیر علی اکبر صالحی سرپرست وزارت امور خارجه ایران به عراق و همچنین بازگشت مقتدا صدر روحانی شیعه نزدیک به ایران از ایران به عراق ابراز نگرانی کرده اند.

بر اساس این گزارش مقامات اسراییلی نسبت به تحرکات "جیش المهدی" گروه نظامی وابسته به مقتدا صدر و نیز گسترش ارتباطات این روحانی شیعه عراقی با سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان ابراز نگرانی کرده اند.

اسراییل و برخی کشورهای عربی منطقه مدعی هستند که جیش المهدی به عنوان یک بازوی نظامی ، از سوی سپاه قدس ایران آموزش داده شده و تجهیز می شود.




      

اعزام هواپیماهای "آواکس " ناتو به افغانستان
خبرگزاری فارس: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی اعلام کرد که به زودی هواپیماهای "آواکس "، سامانه های کنترلی و اخطار هوابرد، را برای ماموریت جنگ آمریکا در افغانستان راهی این کشور کند.


به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، ناتو در نظر دارد به زودی هواپیماهای "آواکس " خود را به افغانستان اعزام کند تا بر اساس اعلام یکی از سخنگویان ناتو، ماموریت‌های هوایی خود علیه شبه‌نظامیان طالبان را کنترل کند.
خبرگزاری فرانسه به نقل از "اوآنا لانگسکو " سخنگوی ناتو اعلام کرد: زمان شروع ماموریت این هواپیماها اواسط ژانویه است و این هواپیماها به رادارهای دوربردی مجهز هستند که امکان شناسایی موقعیت سایر هواپیماها و جلوگیری از برخورد هوایی با آنها را دارند.
تحلیلگران دفاعی معتقدند استفاده از این هواپیماها و سایر تسلیحات پیشرفته نظامی،‌ که در جنگ های بزرگ و گسترده کاربرد دارند، در جنگ افغانستان ضرورتی ندارد.
خبر اعزام این هواپیماها به افغانستان در شرایطی شنیده می‌شود که پیشتر "لیندسی گریم " سناتور جمهوریخواه عالیرتبه کنگره آمریکا اعلام کرده بود که آمریکا باید برای حضور دائم نظامیان خود در افغانستان برنامه‌ای را طراحی کند.
این در حالیست که وزارت دفاع آمریکا "پنتاگون " نیز در نظر دارد 1400 نظامی زمینی و دریایی دیگر که بخشی از آنها تا اواسط ژانویه سال جاری میلادی به افغانستان فرستاده می‌شودند، را عازم این کشور کند.
علیرغم اظهارات اوباما در رابطه با شروع عقب نشینی نظامیان آمریکایی در ماه جولای سال 2011 میلادی، مقامات عالیرتبه آمریکا به تازگی اعلام کردند که نظامیان آنها حداقل به مدت چهار سال دیگر در افغانستان می‌مانند.
تحلیلگران معتقدند آمریکا به دنبال بهانه‌ای است تا برای حفظ امنیت پایگاه های نظامی خود در نزدیکی روسیه و چین، عملیات نظامی خود را در مناطق جنوب و مرکز آسیا گسترش دهد.





      
<      1   2   3      




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی