سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر

درگیری شبانه تکاوران ارتش و دزدان دریایی
با تلاش ناوگروه نیروی دریایی ارتش مستقر در خلیج عدن، حمله دزدان دریایی به کشتی نفتکش هراز جمهوری اسلامی ایران ناکام ماند.




به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، در جریان حمله شبانه دزدان دریایی به کشتی نفتکش هراز جمهوری اسلامی ایران در سیصد مایلی جنوب غربی بندرصلاله عمان، ناوگروه این نیرو که مسئولیت تأمین امنیت کشتی های عبوری کشورمان در منطقه را بر عهده دارد قایق تندرو و مسلح دزدان دریایی را تحت تعقیب قرارداد.
کارکنان این ناوگروه که از قبل تحرکات دزدان دریایی را زیر نظر داشتند پس از هشدار با استفاده از نورافشان و مواجه شدن با بی اعتنایی آنان، به قایق تندرو تیراندازی کردند. در نتیجه این تعقیب و گریز دزدان دریایی به سرعت تغییر مسیر داده و به سمت سواحل سومالی متواری شدند.
شایان ذکر است، کشتی نفتکش هراز نیز بدون هیچ آسیبی به سوی بندر عین السخنا در کشور مصر ادامه مسیر داد.
نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از سال 87، دوازده ناوگروه برای مقابله با پدیده شوم دزدی دریایی به خلیج عدن اعزام کرده است که تا کنون در بیش از 547 مورد، اسکورت کشتی های تجاری و نفتکش ایرانی را انجام داده و تنها در سال جاری در چهار مورد توانسته است کشتی های عبوری ایرانی را از حمله دزدان دریایی نجات دهد.
منبع mashreghnews.ir
(عکس تزئینی)




      

تفنگ تهاجمی Vepr ساخت اوکراین








Vepr (در زبان اوکراینی- گراز ) در سال 2003 به عنوان یک تفنگ جدید تهاجمی طراحی شده توسط اوکراین و رونمایی شد. اوکراین جمهوری سابق شوروی است و پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی نیروهای مسلح آن از اسلحه های تهاجمی دوران شوروی از جمله Ak-47 , AKM و Ak-74 استفاده می کنند .
معلوم نیست که این اسلحه مورد قبول برای به خدمت گیری توسط ارتش و نیروهای انتظامی اوکراین شود , به هر حال این پروژه به موفقیت نرسید . اسلحه ی Vepr دارای سیستم عملکرد گازی , اهنگ اتش انتخابی , بولپاپ , جهت استفاده از مهمات 5.45 x 39 mm می باشد . اسلحه ی Vepr در اصل به یک طرح ارتقا بر روی Ak-47 می باشد ولی در واقع چیزی هنوز بیش از یک طرح تبدیل AK-74 استاندارد به یک سلاح بولپاپ نمی باشد .
کلید انتخاب حالت ضامن / آتش شبیه به کلید انتخاب حالت در Ak-74 می باشد . و دارای وضعیت تک تیر و رگبار می باشد.
قبل از این هم طرح هایی برای تبدیل خوانواده ی کلاشینکف به یک سلاح بولپاپ مانند اسلحه ی روسی OC-14 Groza , اسلحه ی فنلاندی ValmetM82 و چینیه Type 86 و نوع ساخت افریقای جنوبی CR-21 انجام شده است که هیچکدام به موفقیت نرسیدند .
این اسلحه ی تهاجمی دارای قنداق , دستگیره و قبضه پلیمری می باشد . به خاطر نوع طراحی Vepr این اسلحه از AK-74 کوتاه تر می باشد . بر این باور است که که عملکرد های بالستیک Vepr همانند سلف خودش Ak-74 باشدند . امکان استفاده از دو دست در این اسلحه امکان پذبر نیست . این اسلحه با خشاب های 30 تایی استاندارد AK-74 سازگاری دارد . مدل های اولیه ی تفنگ تهاجمی Vepr دارای سایت های نشانه روی باز قابل تنظیم و جایگاه جهت نصب دوربین های نشانه روی و دوربین های دید در شب می باشد . در مدل های بعدی مجهز به ریل پیکاتینی همراه با سایت های نشانه روی نقطه قرمز شدند . در اخرین ورژن , این اسلحه به امکانتی نظیره نارنجک انداز 40 م م یکپارچه مجهز شد و همچنین با صدا خفه کن سازگار شد .

نوع ویژه ی تیک تیر انداز :

تفنگ تک تیره Vepr که دارای کالیبر 7.62x39 م م می باشد و از خشاب های با ظرفیت 5 و 10 تیر تغزیه می شود .این تفنگ همچنین دارای طول لوله ی بلندتری نسبت به نوع استاندارد Vepr است . می توان این ادعا را کرد که این تفنگ تک تیرانداز دارای دقت هدف گیری قابل مقایسه با SVD را است .


کالیبر: 5.45x39 میلی متر
عملکرد : Gas operated, rotating bolt
طول کلی: 702 میلی متر
طول لوله : 415 میلی متر
وزن : 3.45 کیلوگرم خالی
نرخ آتش : 600-650 دور در دقیقه
ظرفیت خشاب : 30 گلوله
برد موثر : 500 متر









اسلحه ی AK-74 که Vepr از ان اقتباس شده است .



OC-14 Groza



ValmetM82



Type 86




CR-21



منابع :
http://www.military-today.com/
http://world.guns.ru/





      


نفربر براق ستون حمل نقل در نیروی زمینی ایران



Boragh نفربر زرهی است که توسط ایران ساخته شده است. انطور که از شواهد بر می اید براق مهندسی معکوس و  مدل ارتقا داده شده نفربر چینی WZ-501/503 یا همان تیپ 86 است که خود از نفربر BMP-1 شوروی سابق مشتق شده است.
البته براق در قسمت های زیادی شامل بهینه سازی و ارتقا شده که این نفربر را بکلی از مدل های ذکر شده متمایز می کند،این ارتقا ها شامل کاهش وزن،افزایش سرعت در جاده،زره قوی تر،سیستم حفاظت NBC   و نصب دوربین دید در شب  تجهیزات نصب شده بر روی آن بوده است.
تا سال 2010 و  زمان نگارش این گزارش  هفت گونه متفاوت به علاوه تعداد زیادی از این نفربر طراحی و برای انجام عملیات آبی خاکی طراحی شده است. این هفت گونه شامل  آمبولانس،خودرو پشتیبانی و مهندسی،حمل مهمات،خمپاره انداز، مجهز به ضدهوایی و مجهز به موشک ضد تانک و خودرو فرماندهی و حمل نفر است.










براق دارای سه نفر خدمه است. (فرمانده، راننده و مسلسل چی) و میتواند تا هشت نفر سرباز دیگر را نیز در خود جای دهد. سلاح اصلی آن یک مسلسل ???? میلیمتری DShK ????/?? است که بر روی یک صفحه گرداننده سوار شده. بعضی از آنها دارای یک صفحه? زرهی هستند که دور آن را می پوشاند،همچنین براق مجهز به سیستم حفاطتی ان بی سی است و قادر است با دود حاصل از ترزیق سوخت دیزل از خروجی اگروز از خود محافظت کند.براق در جاده ها قادر است به چرخ مجهز شود تا از اسیب به جاده جلوگیری شود.
در این نفربر راننده در سمت چپ محفظه موتور می نشیند و مسلسل چی در مرکز نفر بر قرار دارد و سربازان در قسمت پایینی و بحالت نشسته قرار دارند و برای ورود و خروج از دو درب پشت نفربر استفاده می کنند.
موتور این نفربر در ایران ارتقا داده شده است و احتمالا قدرتی بیشتر از موتور 330 اسب بخاری تیپ 86 چینی بهره می برد که در برابر وزن کاهش داده شده نفربرهای روسی و چینی مشابهه خود که با حذف برجک متحرک حاصل شده از قدرت بیشتر برخوردار است.











گونه های مختلف نفربر براق

براق: دارای یک موتور دیزل توربوی وی هشت که حدود ??? اسب بخار توان آن است. همچنین شنی آن از روی نفر بری آمریکایی به نام ام ??? کپی شده و مجهز به یک مسلسل دوشکا می باشد.
براق  APC: مانند قبلی، فقط یک زره دور مسلسل دوشکا را فرا گرفته است.




براق تبدیل شده به FIV :به یک توپ دارای برجک و یک مسلسل مخصوص تانک تجهیز شده. همچنین دارای یک موشک پرتاب کن برای جنگ با نیروهای زرهی است.
براق خمپاره انداز : به یک خمپاره ??? میلیمتری مجهز شده است.




براق  ATWS: به یک برجک دارای سیستم موشک ضد تانک توفان مجهز شده.




رعد ?:با استفاده از لوله? توپ S? Gvozdika? به یک توپ خود کششی تبدیل شده.
رعد ?: ارتقا یافته? رعد ? . خمپاره انداز این سیستم مجهز به جان پناه است و طرح ان مشابه M109A1 است و خمپاره 155 میلیمتری بهره می برد که در صنایع حدید وزارت دفاع توسعه یافته است.





کبری: با یک توپ ?? میلیمتری ضد هوایی مجهز شده است.
براق: به یک خودرو حمل تجهیزات تبدیل شده است.






براق: به یک خودرو امدادی و امبولانس تبدیل شده است.
ختیم-1 : طراحی سودانی نفربر براق.




کاربران


ایران - بین سال های 2000 تا 2002 تعداد 40 نفربر براق در سرویس بوده است از سال 2005 تا 2008 به 140 عدد در سرویس رسیده است که در حال حاضر باید بیش از این تعداد در سرویس باشد.
قزاقستان - بین سال های 2000 تا 2002 تعداد 40 نفربر براق در سرویس بوده که در سال 2005 به 140 رسیده است.
سودان - تعداد 10 نفربر در سال 2001 سفارش داده شد و در سال 2003 تحویل شد. در داخل مونتاژ می شود.








مشخصات
نوع : نفربر زرهی حامل پرسنل
محل تولید : ایران
تولید کننده : سازمان صنایع دفاع (ایران)
تولید :  1997 - در حال حاضر
وزن : 13 تن
طول : 6.72 متر
عرض : 3.10 متر  ارتفاع : 1.66 متر
خدمه : 3 (8 مسافر)
سلاح اولیه :  مسلسل سنگین دوشکا  12.7 میلی متر 1938/46 ، توپ 30mm ،خمپاره انداز 120mm یا موشک ضد رزه  طوفان
سلاح دوم :  ناشناخته
موتور : هشت سیلندر دیزلی 330 اسب بخار (246 کیلووات)
قدرت / وزن :  25.4 اسب بخار / تن (18.9 کیلو وات / تن)
محدوده عملیاتی : 500 کیلومتر
سرعت : 65 کیلومتر بر ساعت (جاده)  / 7 کیلومتر بر ساعت (آب)





      

آنچه در ادامه می آید مفروضاتی است که احتمالا بعد از حمله دشمن به ما می تواند واقعیت پیدا کند.

این روزها بسیار سوال می شود در صورت حمله به ایران چه اتفاقی رخ خواهد داد و حد انتقام ایران چقدر است ؟

آنچه در ادامه می آید مفروضاتی است که احتمالا بعد از حمله - خیالی - دشمن به ما می تواند جنبه واقعی به خود بگیرد.

نوع پاسخ گویی ما به دشمن به چند موئلفه بر می گردد. اما شدت و عمق برخورد ایران بستگی به سطح و نوع تهاجم به تاسیسات ما متغیر خواهد بود . اما آنچه در یک نگاه کلی به نظر می رسد به شرح زیر خواهد بود :

1- شلیک بسیار وسیع و گسترده موشک های برد بلند و کوتاه بعلاوه یگان های توپ خانه ای و راکتی ایران به اهداف احتمالی زیر :





الف-پایگاه های آمریکا در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس

ب-پایگاه های آمریکا و کشورهای ائتلاف در عراق

ج-پایگاه های آمریکا و کشورهای ائتلاف در افغانستان





د-پایگاه های نظامی – اقتصادی – سیاسی و اتمی اسرائیل در سطح بسیار وسیع و گسترده مانند : شهرک های صهیونیست نشین – تلاویو – دیمونا – حیفا – ذکریا و ...

و- در صورت گسترش درگیری از سطح منطقه می توان به پایگاه های آمریکا در اروپا و شاخ آفریقا هم اشاره کرد .(برد موشک های ایران بسیار فراتر از حد اعلام شده است ! )






ه- در صورتی که نقش کشورهای ثالث برای کمک به این حمله مسجل شود پایتخت – مراکز اصلی نظامی – اقتصادی – سیاسی که از مهمترین آنها به پایگاه های نفتی این کشورها می توان اشاره کرد مورد هدف قرار خواهند گرفت. دنیای غرب به خوبی می داند ذخایر استراتژیک سوختش بیش از ? ماه نیست!






- هدف قرار دادن تجهیزات فضایی گروه ائتلاف به وسیله راکت ها یا موشک های ماهواره بر که ایران چندیست از وجود آنها بهره می برد.




توضیح : تغییر ماهیت یک راکت کاوشگر یا یک موشک مخصوص حمل ماهواره از غیر نظامی به نظامی کار چندان سختی نخواهد بود . کافیست به جای یک محموله غیر نظامی مثل ماهواره یک کلاهک با قابلیت پخش امواج گسترده الکترومغناطیسی یا یک کلاهک با قدرت انفجار بالا ( اتمی ) به فرای جو فرستاده شود آنگاه شبکه دشمن با بزرگترین چالش قرن مواجه خواهد بود.


- بستن تنگه استراتژیک هرمز به وسیله مین گذاری هدف قرار دادن کشتی های دشمن در سطح وسیعی چون خلیج فارس و دریای عمان از دیگر اقدامات احتمالی خواهد بود. این حرکت شریان اقتصادی جهان را به شدت دچار مشکل خواهد کرد. نا گفته نماند این تنها بخش کوچکی از جنگ دریایی احتمالی علیه دشمنان منطقه ای و فرا منطقه ای خواهد بود .





-هدف قرار دادن شناورهای نظامی و لجستیکی دشمن در شعاع برد موشک های سطح به دریای ایران ( شعاع برد موشک های سطح به دریای ایران از جنوبی و شرقی ترین نقطه کشور براحتی شمال اقیانوس هند را پوشش می دهد .






با توجه به اینکه دشمن قبل از حمله قطعا شناورهای خود را از خلیج فارس و دریای عمان خارج خواهد کرد مطمئنا ایران شمال اقیانوس هند را نیز در تیرس موشک های خود نگاه خواهد داشت.

5- استفاده از ظرفیت گسترده نیروهای حامی ایران اسلامی در سایر کشورها از جمله پاکستان ، افغانستان ، عراق و لبنان ، فلسطین و سایر کشورهای آفریقایی تا قلب اروپا و حتی خاک ایالات متحده آمریکا ، برای زدن اهداف مورد نظر قابل پیش بینی خواهد بود. گفتنی است وسعت این درگیرها برای دشمن بر عکس ما غیر قابل پیش بینی است!



-ایران بدون شک از پیمان بی خاصیت ان پی تی خارج شده و مطمئنا اقدامات پیش گیرانه هسته ای برای امنیت بخشیدن به وضعیت عمومی کشور را مد نظر قرار خواهد داد. (در حال حاضر کشور ما زیر پوشش چتر وحشت کشورهای اتمی که متاسفانه با ما روابط خصمانه ای دارند قرار دارد.)





آنچه از تجربه این سالها برای کشورهایی چون ایران باقی مانده نشان می دهد غرب علی الخصوص ایالات متحده بدون مشخص بودن 2 مقوله وارد هیچ جنگی نخواهد شد :

1-هزینه درگیری فوق

2- زمان و وسعت درگیری

پس می توان به راحتی متوجه شد چرا غرب متوحش با داشتن هزاران کلاهک اتمی و بیولوژیک به ایران حمله نکرده و فقط به این جمله بسنده می کند " همه گزینه ها روی میز است " !

با توجه به وضعیت وخیم اقتصادی دنیای امروز علی الخصوص غرب موارد مورد اشاره در حد همین فروض باقی خواهد ماند ، گرچه در صورت حماقت دنیای غرب ما با تمام توان آماده زدن آخرین میخ بر تابوت غرب سکولار هستیم.




      

خارک؛بزرگترین ناو ایرانی به خلیج عدن می‌رود



فرمانده نیروی دریایی ارتش: در این ماموریت که حدود 60 روز به طول می‌انجامد ناو بالگردبر خارک به همراه یک فروند بالگرد و ناوشکن جمهوری اسلامی ایران الوند به استعداد 575 نفر به مدار 10 درجه شمالی اعزام می‌شود.       
                 

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از فارس، حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش ظهر امروز در آئین بدرقه ناوگروه آموزشی، اطلاعاتی و عملیاتی ارتش به خلیج عدن که از اسکله منطقه یکم نداجا در این شهر صورت گرفت، اظهار داشت: اهمیت اجرای این مأموریت راهبردی برای نظام و ارتش بر هیچ کس پوشیده نیست چرا که در پی اجرای آن تدابیر و منویات رهبری مبنی بر "دست بلند نظام در آب‌های بین‌المللی " تحقق می‌یابد.
وی افزود: همه به دنبال این هستیم که در این ماموریت‌ها علاوه بر انجام وظیفه محوله، اقتدار و صلابت نظام را نیز بیش از پیش به گوش جهانیان برسانیم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه حضور ناوگان‌های این نیرو در آب‌های بین‌المللی بیانگر دو موضوع مهم است، بیان داشت: دریانوردی ناوها و ناوشکن‌های یک نیرو در آب‌های بین‌المللی و دور دست از سرزمین اصلی، بیانگر عقبه قوی علمی و دانش بالای هر کشوری است، که جهانیان در پی مشاهده ناوگان شناوری ایران مطمئنا خود به توانایی‌های ایرانیان در ابعاد دفاعی پی می‌برند.


وی همچنین اضافه کرد: نشان دادن اقتدار ایران در منطقه نیز از دیگر دستاوردهای انجام ماموریت در آب‌های بین‌المللی است.
به گفته سیاری، مأموریت دوازدهم نداجا در آب‌های عدن با دیگر ماموریت‌ها متفاوت است، چراکه در این ماموریت دانشجویانی حضور دارند که به عنوان آینده‌سازان نداجا باید انجام وظیفه کنند.
وی همچنین خطاب به دانشجویان دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خمینی نوشهر تاکید کرد: باید تمام کسانی که در این مأموریت شرکت می‌کنند، از فرصت طلایی به دست آمده نهایت استفاده را ببرند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش از کارکنان ناوگروه اعزامی خواست نسبت به رعایت نظم و انضباط بیش از پیش توجه داشته باشند و در همین راستا تصریح کرد: علاوه بر رعایت انضباط گروهی، رفتار شخصی نیز نقش بسیار مهمی در اقتدار هر چه بیشتر مملکت در اذهان نیروهای حاضر در منطقه دارد.
به گفته مسئولان دانشجویان مذکور در حال گذراندن کارورزی دوم خود هستند.
در این ماموریت که حدود 60 روز به طول می‌انجامد ناو بالگردبر خارک به همراه یک فروند بالگرد و ناوشکن جمهوری اسلامی ایران الوند به استعداد 575 نفر به مدار 10 درجه شمالی اعزام می‌شود.





      

یک مقام عالیرتبه نظامی به فارس خبر داد:
سرنگونی هواپیماهای اسرائیلی و انگلیسی در خلیج فارس توسط ایران طی مقاطع مختلف
خبرگزاری فارس: یک مقام عالیرتبه نیروهای مسلح گفت: طی 7 سال اخیر بارها هواپیماهای آمریکایی، اسرائیلی و انگلیسی را در خلیج فارس سرنگون کرده‌ایم.

 


یک مقام عالیرتبه نیروهای مسلح در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس با اشاره به سرنگونی دو فروند هواپیمای آمریکایی توسط سپاه پاسداران در خلیج فارس، تصریح کرد: ما در گذشته هم بارها از این دست حوادث حتی در خصوص هواپیماهای بدون سرنشین رژیم غاصب صهیونیستی،‌ آمریکایی و انگلیسی داشته‌ایم که در طول هفت سال گذشته در خلیج فارس ساقط شده‌اند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این هواپیماها نیز در خارج از فضای جمهوری اسلامی ایران مورد هدف قرار گرفتند، ضمن تایید این موضوع، تصریح کرد: اینگونه اقدامات نشان می‌دهد که ما مراقب هستیم تا به هیچ وجه فضای جمهوری اسلامی ایران مورد تجاوز هواپیماهای بدون سرنشین بیگانه قرار نگیرد.
این مقام ارشد نظامی با اشاره به برخورداری دشمنان فرامنطقه‌ای از پهپادهای متعدد در امر شناسایی و جاسوسی، تاکیدکرد: ما تلاش می‌کنیم تا با فرماندهی خوب قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) که تمامی تجهیزات ارتش و سپاه را تحت کنترل دارد، از آسمان کشور مراقبت کرده و هر زمان که بخواهند به فضای جمهوری اسلامی تجاوز کنند، مورد هدف قرار خواهند گرفت.





      

آسمان ایران:بهشتی امن یا جهنمی سوزان؟

بحث و جدلها بین متحدین غربی و ایران بر سر برنامه اتمی ایران در ماههای اخیر باعث شده است تا گمانه زنی ها درباره یک حمله هوایی به رهبری آمریکا و یا اسراییل بر علیه ایران تقویت شود. اگر این چنین اتفاقی روی دهد ، هواپیماهای مهاجم بایستی بر یک سیستم دفاع هوایی یکپارچه ناهمخوان اما به سرعت در حال مدرن سازی غلبه کنند. سنجش توانایی های دفاعی و نظامی ایران در دوران پس از انقلاب به علت سیستم بسته اطلاعاتی ایران همواره امری دشوار بوده است. بنا بر دلایلی می توان اینگونه نظر داد که سیستم های راداری ایران و موشک های زمین به هوای آن بنا بر استانداردهای امروزی از رده خارج محسوب می شوند.
سه مدل موشک سام وظیفه پوشش دفاع هوایی منطقه ای را به عهده دارند:
1) موشک روسی برد بلند S-200 Vega با نام ناتوی SA-5B Gammon با بردی در حدود 370 کیلومتر بر علیه اهدافی با ارتفاع پروازی بالا
2) موشک چینی برد متوسط HQ-2 با نام ناتوی CSA-1 که در ایران با نام صیاد شناخته میشود و دارای بردی در حدود 55 کیلومتر است
3)موشک آمریکایی MIM-23 HAWK ساخت کمپانی ریتهون با بردی در حدود 27 کیلومتر که بعد از انقلاب اسلامی عملیاتی نگاه داشته شده و مرتبا ارتقاء یافته است.
ادعاهایی مبنی بر اینکه ایران موفق به مهندسی معکوس موشک HAWK شده و در حال حاضر مشغول تولید بخش ها و قطعات مختلف آن می باشد وجود دارد. ادعاهای مشابهی در مورد موشکهای چینی HQ-2 و ارتقاء کلی موشکهای روسی SA-5 نیز مطرح شده است. هنوز منبع موثقی این ادعاها را تایید نکرده است و در نتیجه اکثر ارزیابی ها محدود به تصاویری از فاصله بسیار نزدیک و یا از بالا محدود شده است که در نتیجه با استفاده از اینگونه تصاویر نمی توان به ارزیابی ارتقاء بخش های الکترونیکی  مثل جستجوگر و خط انتقال دادهای موشک پی برد.
در مورد تکنولوژی های دردسترس در بازارهای جهانی برای ارتقاء موشکهای HAWK,HQ-2وSA-5 ادعاهای زیادی مطرح شده است. در حالی که در مورد موشکهای HAWK ، بیشتر تلاشها صرف مهندسی معکوس شده است و رسانه های ایرانی نیز این ادعاء را تایید کردند ، در مورد سیستم های موشکی سام ساخت روسیه و یا شوروی سابق امروزه بسته های ارتقاء زیادی از طرف کشورهایی مثل : روسیه ، بلاروس ، اوکراین و صربستان برای سیستم موشکی و رادارهای پشتیبانی کننده آنها وجود دارد. هر دو سیستم موشکی HQ-2 و SA-5 در مدلهای پایه ، در برابر سیستم های پیشرفته جنگ الکترونیک که بعد از جنگ سرد بر ضد رادارهای به کار رفته در هردو سیستم موشکی ساخته شده اند به طور کامل تسلیم هستند. رادارهای آنالوگ SNR/RSNA-75 فن سانگ ، SJ-202  جین سلینگ و 5N62 توانایی مقابله با سیستم های توانایی مقابله با سیستم های امروزی اخلال گر دیجیتالی با حافظه امواج رادیویی را چه این سیستم ها در حالت دفاع از خود و چه در حالت پشتیبانی از اخلال باشند را ندارند.
این مورد لزوما در مورد رادارها و جستجوگرهای مرحله نهایی موشکهای مرصاد و پکیج ارتقاء مدل CWSARH موشک SA-5 که به صورت سیستم های دیجیتال طراحی و ساخته شده است صحت ندارد.
برای نمونه بسته ارتقایی که در کشور بلاروس طراحی و ساخته شده است ، شامل: سیستم کاملا دیجیتال پردازش امواج و اطلاعات، سیستم های مدرن اقدامات ضد  ضد الکترونیک ، فرستنده های امواج مقاوم در برابر اخلال و همین طور سیستم ناهمسان پخش امواج فریب دهنده می باشد.
احتمال دیگری که البته تا به امروز هیچ مدرکی مبنی بر صحت آن ارائه نشده است ، پیوند زدن این سیستم های موشکی قدیمی با رادارهای درگیری تهیه شده از خارج از ایران مثل رادار فاز آرایه غیر فعال H-200 چینی با قابلیت دریافت اطلاعات از ماهواره های مستقر در فضا می باشد.
با توجه به این که اکثر کشورهایی که تامین کننده و سازندگان این سیستم ها و بسته های ارتقاء هستند دارای سیستم بسته اطلاعاتی هستند ، به نظر تنها راهی که می توان به صحت ادعاهای ایران پی برد جمع آوری اطلاعات محرمانه در این باره است.
اکثر پوششهای رسانه ای اخیر درباره توانایی موشکی سام ایران، حول محور بحث تاخیر طولانی مدت تحویل تعداد زیادی آتشبار موشک S-300PMU1 روسی ، ساخت کمپانی آلماز قرار دارد. این سیستم موشکی ، در واقع مدل صادراتی بر پایه سیستم موشکی S-300PM که در اواخر شوروی سابق ساخته شده و اولین مدل دیجیتال از خانواده S-300P بود ، است. اما نسبت به سیستم S-300PMU2 که اخیرا تعداد زیادی از آن به چین صادر شده است، دارای برد رادار و موشک کمترو قابلیت کمتر در امر شبکه آتش بارها می باشد. با این حال سیستم موشکی S-300PMU1 سیستمی نیرومند است. برای نمونه قابلیت کامل مقایسه با مدلهای اولیه سیستم MIM-104 پاتریوت ، ساخت کمپانی ریتهون آمریکا اما با تحرک بسیار بهتر و توانایی بقاء پذیری بیشتر در مقابله حملات هوایی را دار می باشد.تا به امروز هیچ نیروی هوایی غربی، در برابر خانواده موشکهای سام سری S-300P نجنگیده اند.
در 9 ژوئن 2010 ، شورای امنیت سازمان ملل متحد به تحریم های جدید بر ضد تهران رای داد که بر اساس آن بعید به نظر می رسد که روسها سامانه S-300PMU1 را به ایران تحویل دهند. بعد از آن نظرات رسمی مقامات روسی به انواع گوناگونی در رسانه های غربی ، روسی ، اسراییلی و ایرانی تفسیر شده است. منابع اسراییلی به نقل از آندری دنیسو ، معاون وزیر خارجه روسیه ، اعلام کردند که: مسکو معتقد است که این تحریم ها به روشنی فروش S-300 به ایران را ممنوع می کند.
از اواخر ژوئن به این سو ، رسانه های ایران به شکل فعالی اعلام کردند که با وجود اینکه روسیه پول مربوط به این سامانه های موشکی را قبلا دریافت کرده است اما مایل به تکمیل قرداد و تحویل موشکها ندارد. در همین زمان ژنرال احمد وحیدی ، وزیر دفاع ایران در مصاحبه ای با روزنامه تهران تایمز مدعی شد که ایران سیستم موشکی سام برد بلند خود را تولید خواهد کرد.
قبل از آن نیز ادعاهایی مبنی بر تلاش های ایران برای به خدمت گرفتن سیستم موشکی سام چینی HQ-9 که شبیه سیستم S-300 اما با طراحی جدیدتر قطعات الکترونیک مطرح شده بود. تا به امروز هیچ مدرکی دال بر این که چین حاضر به قبول چنین معامله ای شده باشد در دست نیست ، اما از سال گذشته به این سو چین به صورت فعالی در حال بازاریابی جهانی برای سیستم HQ-9 می باشد ، اما در صورت صادر کردن این سیستم به ایران با مشکلات و دشواری های سیاسی در سطح بین المللی روبه رو خواهد شد.
از یک دورنمای تحلیلی ، جالب تر از بحث های رسانه ای درباره S-300PMU1 ظاهر شدن تصاویری که نمایش دهنده رادارها و موشکهای سام هستند ، در رسانه های ایران است که البته هیچ توضیح رسمی نیز درباره آنها داده نشده است. اولین این تصاویر ، تصویری بود که توسط وب سایت خبرگزاری رسمی ((فارس)) پخش شد که نشان دهنده یک سیستم راداری VHF کششی را نشان می داد که در داخل یک کانتیر شبیه به کانتینرهای حمل بار بر روی کشتی قرار گرفته و توسط که کامیون مدل IVECO AT720 ،4*6 ساخت اتحادیه اروپا که برای مقاصد غیر نظامی به ایران فروخته شده بود ، کشیده می شد.
رادار شبیه به مشتقی از رادار چینی و یا روسی P-12/18 Spoon Rest است ، اما تفاوتهایی که در بخش آنتن یاگی دیده می شود به روشنی این امر را مشخص می کند که این رادار تنها یک تغییر شکل ساده رادارهای روسی و یا چینی نیست.
مشخص نیست که آیا این رادار یک اثبات گر فناوری ، یک نمونه پیش تولید و یا یک نمونه تولیدی باشد. در مقایسه با مدلهای اولیه رادارهای Spoon Rest ، این رادار ایرانی بسیار سریعتر عملیاتی شده ودر شرایط عملیاتی تری حمل می شود و دیگر نیاز به کنار هم قرار دادن دو کامیون و وصل کردن مقدار زیادی سیم و کابل مختلف به آنها نیست. این که این سیستم ، با توجه به حمل رادار در بالای آنتن، چقدر سریعتر است مشخص نیست.
اما تصویر دیگری که پخش آن باعث نگرانی های استراتژیک شد ، مربوط به یک مدل کششی از رادار روسی فاز آرایه فعال الکترونیکی باند VHF و ((ضد پنهانکار)) مدل NNIIRT 1L119 Nebo بود که در رژه روز ارتش ایران در 18 آوریل 2010 برای اولین بار به نمایش عمومی درآمده، بود.( توضیح مترجم: البته سیستم نبو اولین بار در رژه 29 فروردین 88،آوریل 2009  به نمایش درآمد)
تا به امروز، با توجه به اینکه روسها در این زمینه هیچ گونه اطلاعاتی را منتشر نکرده اند، شرایط و وضعیت تولید و صادرات این سیستم به ایران نامشخص مانده است.
این سیستم راداری یکپارچه پیشرفته ترین سیستم راداری VHF است که تاکنون ساخته شده است،و با استفاده از توانایی های AESA قابلیت هدایت الکترونیکی امواج ، رهگیری و تعقیب زاویه ای تک پالسها و دارای قابلیت تصویر سازی 4 بعدی برای رد کردن اخلال گرهای دیجیتال را دارا می باشد. مدلی که تصویری از آن پخش شده است بسیار شبیه به مدلی است که روسها در نمایشگاه های تسلیحاتی به نمایش می گذارند ، اما این سیستم همچنین دارای یک آنتن یاگی چهار سر بر روی خود می باشد که تاکنون هرگز بر روی مدلهای روسی دیده نشده بود. به طور غیر معمولی ، این رادار بر روی یک کشنده غیر متداول مدل KrAz-225 و نه مدلهای جدید تر و قوی تر Ural 4320 قرار داشت. نکته دیگر 4 گیرینده نصب شده بر روی آنتن این رادار هستند که نشان میدهند این رادار مدل 1L119 Nebo SVU AESA می باشد و نه مدل مدل 1L13 رادار نبو در دهه 80 میلادی.
چه این رادار به عنوان یک رادار جستوجوگر منطقه ای و چه به عنوان رادار هدف یاب آتشبار سام به کار گرفته شود،حضور این رادار تمام دیجیتال با بالاترین استاندارها حتی از نظر کارشناسان غربی،توانایی مقاومت بالا در برابر اقدامات متقابل ، هدایت و دریافت امواج با سرعت بالا و توانایی(( تعقیب در حال جستجو)) باعث یک گام پرش گونه روبه جلو در توانایی های راداری ایران شده است. از بسیار از جهات ، توانایی آنتن جستجوگر فعال الکترونیک ، این مدل از رادار نبو این سیستم را بسیار شبیه به سیستم راداری ایجیس نیروی دریایی آمریکا می کند.
سیستم قدیمی تر اخلال گر باند کوتاه ALQ-99 ساخت آمریکا ، پیشتر برای اخلال سیستم های راداری باند VHF آنالوگ روسها طراحی شده است و به احتمال زیاد در برابر نسل جدید رادارهای نبو با توجه به طراحی مدرن دیجیتال و توانایی مختل کردن سیستم های اخلال گر،کارایی نخواهد داشت. تعداد سیستم های راداری نبو در اختیار ایران و وضعیت عملیاتی آنها نا مشخص می باشد.
اما تصاویر جالب تری نیز در اوایل امسال در یک سایت اینترنتی نظامی طرفدار ایران منتشر شد که ادعا شده بود یک S-300 ایرانی است. این سیستم همچنین در رژه روز ارتش در هجدهم آوریل 2010(29 فروردین 1389) نیز به نمایش عمومی درآمد و ادعاء شد که سیستم S-300PMU1 ایرانی می باشد. ادواتی که در این تصاویر دیده میشود به نظر رادار درگیری کششی غیر فعال مدل 30N6E از سری Tomb Stone و دیگری به نظر یک حمل کننده و پرتاب گر موشک خودکششی مدل5P85S  که در آخرین مدلهای سری S-300P استفاده می شود ، می باشد.
سیستم موشکی S-300 که در رژه روز ارتش توسط ایران نمایش داده شد توسط بسیاری از کارشناسان یک ماکت و یا مدل غیر عملیاتی اعلام شده است. با نگاهی موشکافانه تر می توان چند تحلیل را در رابطه با این سیستم ارائه کرد:
1) سیستم نمایش داده شده یک ماکت است که توسط قطعات غیر عملیاتی که از روسیه و یا سایر جمهوری های سابق شوروی تهیه شده است ساخته شده وبا نیت فریب استراتژیک و متقاعد کردن غرب به اینکه ایران این سامانه را در اختیار دارد نمایش داده شد.
2) سیستم به نمایش درآمده یک ماکت است که به وسیله قطعات غیر واقعی ساختگی که از روسیه و یا جمهوری های سابق شوروی تامین شده است با نیت فریب استراتژیک و متقاعد کردن غرب به اینکه ایران این سامانه را در اختیار دارد نمایش داده شد.
3) سیستم به نمایش درآمده یکی از نمونه هایی است که از طرف روسیه برای آزمایش های عملیاتی برای سفارش سیستم تحویل داده شده است.
4) سیستم به نمایش درآمده یک نمونه کاملا عملیاتی از موشکهای SA-10B یا SA-20A
است که به وسیله قطعات به روز شده بدست آمده از جمهوری های سابق شوروی و نه لزوما روسیه به منظور مقابله با تاخیر و یا کنسل شدن قرداد فاش شده موشکهای           سری S-300PMU1  به نمایش درآمده است.  
به نظر می رسد که سنجیدن این احتمالات با شواهد در دسترس باعث این نخواهد شد که همگان به این نتیجه برسند که سیستم اس 300 ایرانی یک استراتژی گول زننده در برابر غرب است و بیشتر هدف از نمایش آن بینندگان داخلی و نه خارجی بودند.
رادار درگیری که در رژه نمایش داده شد بسیار شبیه به رادار روسی مدل 30N6E1 Tomb Stone بود که در سیستم S-300PMU1 به کار میرود، اما بر روی یک کشنده 8*8 ایرانی که بسیار متفاوت از کشنده اصلی مدل MAZ-543/MZKT-7930 ساخت بلاروس که در اکثر سیستم های روسی سری   S-300PM/PMU/PMU1/PMU2 به کار میرود بود. منابع ایران این کشنده را ((ببر)) نامیده در اصل این سیستم برای حمل تانک طراحی و شناخته شده است. آنتن رادار کششی گیرنده امواج الکترومغناطیسی برای خط داده ارتباطی پرتاب گر و حمل کننده موشکها شبیه اما نه مثل مدل روسی که در سری 30N6 به کار می رود ، می باشد. چیزی که در این مجموعه بسیار شبیه به مدل ساخت روسیه برای سیستم های جدید S-300PMU2 می باشد ، سیستم بسیار دقیق مسیر و جهت یاب رادیویی / ماهواره ای NK Orientir می باشد که به روشنی بر روی سقف کابین یک کامیون 8*8 قابل رویت بود. بنا بر گزارشات این سیستم هنوز برروی سیستم های سری S-300PM ارتش روسیه عملیاتی نشده است. با توجه به اینکه آنتن 30N6 در حالت حرکت بود و جزیئات اختصاصی آن از دید بیندگان بصری پنهان بود نمی توان تشخیص داد که رادار به نمایش درآمده یک مدل 30N6-1,30N6E,30N6E1 و یا 30N6E2 باشد. مفاصل و بازوهای هیدرولیکی که برای بلند کردن آنتن به کار میرود و سایر نشانه ها که در این مدل به نمایش درآمد بسیار شبیه به مدلهای جدید 30N6E1/E2 بودند.جزیئات دیگر مثل: درهای کابین، نقاط وصل تورهای استتار ، آنتنهای گیرنده و فرستنده و بازوهای هیدرولیک شبیه اما نه دقیقا به مانند مدل اصلی روسی بودند.
اگر سیستم به نمایش دآمده یک مدل و یا یک نمونه شبیه سازی شده بود ، از آنجایی که اکثر جزیئات در آن به خوبی رعایت شده بود ، بسیار عالی ساخته شده بود و نمی تواست بینندگان حتی با وجود تغییر شاسیهای حمل کننده و نحوه آرایش رادار به اشتباه افکند. این که چرا یک طراح بایستی با تغییر شاسی های حمل کننده متحمل این همه هزینه شود و هیچ سود مشخصی نبرد ،  مشخص نیست. اگر قصد ، نشان دادن یک مدل تقلبی بوده ، مشخص نیست که چرا به جای شاسی مدل پر طرفدارتر MAZ-543 که تعدا زیادی از آن حتی به کشورهای غربی نیز فروخته شده است از یک کشنده 8*8 ایرانی استفاده شده است. سیستم های پرتابی موشک و رادارها شبیه سازی شده اگر بر روی کشنده های سری MAZ-543 ساخت بلاروس حمل می شدند ، شناسایی آنها از مدل اصلی روسی S-300PMU1 بسیار مشکل تر می شد.
سیستم متحرک حمل و پرتاب گر موشک خودکششی 5P85S نیز که در رژه به نمایش درآمد نیز بر روی شاسی 8*8 ایرانی حمل می شد و به مانند رادار 30N6 به نمایش درآمده دارای شباهتهایی به مدل روسی و البته ویژگیهای خاص نیز می باشد.
به نظر می رسد که سلولهای استوانه ای شکل حامل و پرتاب گر موشک مثل مدل اصلی روسی شامل موشکهای سری 48N6 هستند و هیچ تفاوت قابل ذکری با مدل روسی ندارند. البته سیستم HQ-9 چینی نیز دارای نحوه آرایش متفاوت سلولهای پرتاب می باشد.
چرثقیلی هیدرولیکی که در نمونه ایرانی برای بلند کردن موشکها نشان داده شد شبیه به مدل روسی که بر روی پرتاب گرهای سری 5P85S وجود دارد نیست ، همانطور که کابین پرتاب نیز به مدل روسی شبیه نیست. هیچ کدام از تصاویر تصویری از آنتن انتقال دهنده اطلاعات بر روی پرتاب گر موشکها که بر روی تمام مدلهای روسی موجود است را نشان نمی دهد. این باعث می شود تا به این نتیجه برسیم که این سیستم های پرتاب گر مدل هستند. تصاویر این سیستم موشکی به جای پاسخ به بسیاری از سوالات باعث به وجد آمدن سوالات دیگری شد. با ادعاهای مکرر روسیه مبنی بر اینکه سیستم S-300PMU1 به ایران تحویل نشده است  و تهدیدات و شکایتهای عمومی ایران مبنی به علت تاخیر در تحویل سیستم ، مشخص نیست که آیا سیستم به نمایش درآمده یک بخش از چندین آتشبار موشکی مورد بحث می باشد. روسها تا قبل از این هرگز موشکهای سری S-300P را برروی شاسی های تامین شده مشتریان قرار نداده بود و سیاست آنها استفاده از خودروهای شناخته شده و تولید شده در تعداد بالای ساخت روسیه و یا بلاروس بوده است.
منابع آمریکایی سیستم اس 300 ایرانی به نمایش درآمده را یک سیستم تقلبی برای مقاصد تبلیغاتی ارزیابی کرده اند. ممکن است که زمانی طول بکشد تا حقایق پشت این سیستم موشکی واقعی و یا قلابی مشخص شود ، اما مسئله ای که از بدست آوردن رادار توانای Nebo SVU و سرمایه گذاری سنگین در امر مهندسی معکوس موشکهای HAWK و ادامه دادن بحثها بر سر بدست آوردن موشکهای روسی S-300PMU1 نشان می دهد که ایران شدیدا در امر تلاش برای ارتقاء توانایی سیستم یکپارچه دفاع هوایی خود فعال است.
اگر نیروهای هوایی آمریکا یا اسرایئل در آینده نزدیک بخواهند بر علیه ایران به پرواز درآیند ، ما نباید متعجب شویم اگر با توانایی های شگفت انگیزی در سیستم دفاع یکپارچه هوایی ایران روبه شدیم.





      


تولید نسل سوم بمب‌های‌ هوشمند "قاصد " با برد 100 کیلومتر


امیر کارشکی با اشاره به اهمیت استفاده از بمب‌های هوشمند قاصد با سر جنگی 2هزار پوندی گفت: در نسل سوم این بمب‌ها که در دست طراحی و ساخت است، برد آنها به واسطه نصب موتور بر روی آن به 100 کیلومتر خواهد رسید.                         
                                        
                                

به گزاش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از فارس، امیر محمدرضا کارشکی معاون تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش با اشاره به تولید انبوه بمب‌های هوشمند و نقطه‌زن "قاصد " با سر جنگی دوهزار پوندی در این نیرو، آن را از قوی‌ترین بمب‌های دنیا دانست و گفت: ما توانستیم در سال‌های آخر جنگ اقدام به ساخت این بمب‌ها کنیم که امروز به تولید انبوه رسیده و هیچ محدودیتی در بکارگیری آنها نداریم.
وی ادامه داد: نسل دوم این بمب‌ها با برد بیش از 50 کیلومتر ساخته شده و مراحل آخر را پشت سر می‌گذارد و به زودی نیز به تولید انبوه خواهد رسید.
علاوه بر این امیر خلبان حسن شاه‌صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش نیز در تاریخ سوم تیرماه 1388 در پایان رزمایش هوایی میلاد نور ولایت از تست موفقیت‌آمیز بمب‌های هوشمند قاصد 1 و 2 در این رزمایش خبر داد و گفته بود: این بمب‌ها می‌توانند بدون نیاز به کنترل خلبان، تا 40 کیلومتر پرواز کرده و به هدف مورد نظر اصابت کنند.
فرمانده نیروی هوایی ارتش همچنین اسفندماه سال گذشته نیز با بیان اینکه بمب هوشمند و 2هزار پوندی قاصد 1عملیاتی شده و با تولید انبوه، در اختیار نیروی هوایی قرار گرفته است، اظهار داشت: در یگان‌هایی که به این سلاح نیاز داشته باشند از آن استفاده می‌کنیم.
شاه‌صفی با اشاره به قابلیت‌های مهمی چون قدرت تخریب و دقت عمل این بمب‌ها از تست "قاصد 2 " با بردی بیشتر از نمونه اولیه آن خبر داده بود.
تولید نسل سوم این بمب هوشمند دوهزار پوندی در آینده نزدیک، خبر دیگری بود که امیر کارشکی معاون جهاد خودکفایی نهاجا تحقق آن را در آینده ای نزدیک اعلام کرد.
کارشکی درخصوص ویژگی‌های نسل جدید این بمب‌ها نیز گفت: نسل سوم بمب‌های هوشمند "قاصد "، مجهز به موتور بوده و برد آن به بیش از 100کیلومتر خواهد رسید.





      


T-72Z ؛ روحی تازه در کالبدی قدیمی

           
                         
مدل 72زد یک نمونه ارتقاء یافته از تانک های سری تی است که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، به روز رسانی شده است.



به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، برنامه ارتقاء تانک های سری تی در کشور که شامل تانک های تی-55/54 و احتمالاً تی-62/64 به عنوان تانک های اصلی میدان نبرد(MBT) می باشد چند سال بعد از پایان جنگ تحمیلی و با حضور تجهیزات مدرن کشورهای فرامنطقه ای در اطراف کشور لازم دیده شد. این تانک ها محصولات دهه های 60 و 70 میلادی شوروی سابق بودند که در اختیار رژیم بعث عراق قرار گرفته بودند و با شروع جنگ علیه ایران، به طور گسترده ای بکار گرفته شدند. در جریان عملیات های متعدد موفقیت آمیز رزمندگان در جبهه های نبرد تعداد زیادی از این تانک ها به غنیمت گرفته شده و سپس در مقابل خود عراق وارد نبرد گردید.
با پیشرفت کشور در سالهای پس از جنگ و احساس نیاز به بهینه سازی و ارتقاء تجهیزات موجود، این تانک های نیز در مراحل مختلفی مورد بهینه سازی های جزئی قرار گرفتند. سپس برنامه گسترده ارتقاء این تانک ها به مرحله اجرا در‌آمد که شامل تمام بخش های ممکن بود. سامانه های جنگ افزاری، سامانه های دفاعی و نیز قوای محرکه این تانک ها مورد بازبینی و اصلاحات و نصب تجهیزات جدید قرار گرفت که در نتیجه،‌ افزایش چشمگیری در کارایی رزمی این وسائل حاصل شد بطوریکه از نظر سطح فناوری با نمونه های قبلی خود تفاوت های فراوانی پیدا نمودند. نام این پروژه تایپ 72زد گذاشته شد.
کارایی رزمی بالای این تانک می تواند با مؤلفه هایی نظیر توان آتش بسیار بالا و دقیق، تحرک بسیار خوب و محافظت زرهی مناسب تعریف شود. آرایش جدید سامانه تسلیحاتی شامل توپ 105 میلیمتری مدل ام68 با عمر عملیاتی بالا، برد موثر، دقت، توان آتش بالا و تعویض ساده بدون برداشتن برجک است. سامانه کنترل آتش EFCS-3 به عنوان یکی از پیشرفته ترین سامانه های کنترل آتش، باعث برخورداری مدل 72زد از توان آتش رزمی بالا در شرایط مختلف تانک و هدف در روز و شب می شود که شانس بهینه اصابت به هدف در زمان کوتاه، پایدارسازی و شلیک دستی و اتوماتیک توپ و امکان شلیک از تانک در حال حرکت به هدف ثابت یا متحرک از جمله این توانمندی ها است.
برد مؤثر توپ 105 میلیمتری حدود 4000 متر عنوان شده که به معنی اجرای آتش از فاصله دور نسبت به اهداف است که باعث ایمنی بیشتر در مقابل تسلیحات ضد تانک خواهد بود.
توان شلیک در حال حرکت یک ویژگی بسیار مهم در تانک های مدرن می باشد. در این حالت بدون نیاز به توقف وسیله، عمل هدفگیری و شلیک، صورت می پذیرد که باعث کاهش احتمال مورد هدف واقع شدن خود تانک گردیده و اجرای عملیات متقابل را دشوار می سازد.
همچنین سامانه پیشرفته کنترل آتش بکار گرفته شده در مدل 72زد امکان هدفگیری اهداف متحرک و محاسبه وضغیت آنها را برای اجرای آتش ممکن می سازد. بدین ترتیب، حتی اهداف متحرک دشمن نیز از شلیک های این تانک در امان نبوده و کارایی رزمی نیروی های خودی و افزایش نسبت شکار، حاصل می شود.
استفاده از مسافت یاب های لیزری ساخت داخل، بجای تخمین مسافت با شلیک تیربار هم محور با توپ اصلی که روش مرسوم و قدیمی بوده است، سرعت فرآیند هدفگیری و شلیک و نیز دقت آن را افزایش داده و در نتیجه درصد احتمال اصابت به هدف در اولین شلیک، بیشتر می شود.
سامانه های مخابراتی دیجیتال ساخت صنایع داخلی نیز کار برقراری ارتباطات امن را با سایر نیروهای عمل کننده در میدان نبرد را مقدور می سازد.
وجود سامانه های حرارتی و دید در شب، خلاء بزرگی برای ادوات زرهی کشور به حساب می آمد که با تجهیز تانک های موجود به این سامانه ها، امکان عملیات آنها در شب نیز علاوه بر روز و در شرایط آب و هوایی نامناسب فراهم شده است.
سامانه هشدار دهنده قفل لیزری بر روی این تانک نصب گردیده که باعث آگاهی خدمه از خطر فعالیت تسلیحات لیزری در برابر آن شده و با اقدام به پرتاب نارنجک های دودزا و تولید دود غلیظ از اگزوز موتور،‌اقدام به شکستن قفل لیزری می نماید که در نتیجه بقاپذیری این تانک در میدان نبرد افزایش می یابد.
با بکارگیری جعبه های واکنش دهنده انفجاری محفاظت زرهی پیرامون این تانک، قابلیت دفاعی در برابر تسلیحات ضدتانک را در زوایای مختلف بخصوص از پهلو که وسایل زرهی آسیب پذیری بیشتری دارند، افزایش یافته است.
با استفاده از یک موتور وی-46-6 با توان 780 اسب بخار، مدل 72زد سرعت و شتاب مطلوبی دارد. سادگی رانندگی و قابلیت تحرک با حالت تعوض دنده نیمه خودکار یا خودکار افزایش می یابد.
نصب تمام قسمت های سامانه توان از جمله موتور، گیربکس، ترمز، چرخها، سامانه خنک کننده و هیدرولیک در یک چیدمان روش قرارگیری بخصوص، باعث کاهش زمان تعمیر، سرعت سوار کردن و بازکردن آنها شده است. این ویژگی علاوه بر کاهش زمان و هزینه تعمیر و نگهداری وسیله، به افزایش آمادگی رزمی واحدهای زرهی نیروی های مسلح می انجامد و عدم نیاز به تجهیزات سنگین تعمیراتی، امکان آماده سازی تانک های بهینه سازی شده کشور را در مناطق عملیاتی و نه پشت جبهه فراهم می سازد.
تمامی بهینه سازی های فوق توسط متخصصان صنایع دفاع کشور و با تجهیزات بومی اجرا شده است که باعث صرفه جویی ارزی قابل توجه و خوداتکایی بیشتر نیروهای مسلح شده است، در جهانی که عدم پایبندی به تعهدات از سوی کشورها بسادگی صورت می پذیرد.





      

آغاز تولید انبوه سامانه دیجیتال نمایشگر ماهواره‌ای و کنترل آتش دریایی
خط تولید نمایشگرهای دیجیتال دریایی در شرکت صنایع الکترواپتیک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افتتاح شد.


به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، این سامانه به دست پژوهشگران شرکت صاایران وزارت دفاع بومی شده و با تولید انبوه آن در داخل کشور، ضمن تجهیز انواع شناورهای نیروهای مسلح به این سامانه مهم، صرفه جویی ارزی قابل توجهی نیز عاید کشورمان شد.
از جمله قابلیت های این سامانه می توان به دریافت اطلاعات از ماهواره و GPS، نمایش و تصحیح مکان های دریافتی و نیز اتصال به سیستم Autopilot، سیستم هایی نظیر جایرو، سیستم باد و همچنین سرعت آب اشاره کرد. یکی دیگر از ویژگی های مهم این سامانه مدرن، آن است که این دستگاه قابلیت مجتمع شدن با سیستم های کنترل آتش و کلیه نمایشگرهای داخل شناور را داراست.
ساخت نمایشگرهای مدرن طی سالهای گذشته مورد توجه ویژه وزارت دفاع بوده و بر این اساس، تاکنون انواع نمایشگرهای هواپیما و بالگرد در کشورمان ساخته شده و با ساخت این سامانه های دریایی، خودکفایی کامل نیروهای مسلح ایران حاصل شد.





      
<      1   2   3      >




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی