سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر

"سینا" به ناوگان نیروی دریائی در منطقه چهارم دریایی ارتش پیوست

پیشرفته ترین ناوچه موشک انداز به ناوگان نیروی دریایی ارتش پیوست

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به بندرانزلی ، ناوچه موشک انداز "سینا" که از سوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و با همکاری نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است روز سه شنبه طی مراسمی با حضور سردار "احمد وحیدی"وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امیر "حبیب الله سیاری" فرمانده نیروی دریایی ارتش، در اسکله منطقه 4 نیروی دریایی ارتش به آبهای دریای خزر انداخته شد و به طور رسمی به ناوگان این نیرو پیوست.
این ناوچه که تمامی مراحل طراحی و ساخت آن به عنوان یکی از پیشرفته ترین فناوری های علمی و تحقیقاتی توسط متخصصان داخلی انجام شده به بیش از یکصد سیستم راداری، موشکی، توپخانه، الکترونیکی، مخابراتی مجهز بوده و از قابلیت بالایی در تحمل امواج سهمگین و حفظ تعادل شناوری برخوردار است.
همچنین قابلیت واکنش سریع در مقابله با تهاجم الکترونیک و ضد الکترونیک و برخورداری از سامانه های پیشرفته ناوبری، هواشناسی و سیستم هدایت آتش از دیگر توانمندی های این ناوچه موشک انداز می باشد.
صنایع دریایی جمهوری اسلامی ایران که دارای قدمت طولانی در تاریخ صنعت دریایی جهان است با تولید و ارایه پیشرفته ترین تجهیزات مورد نیاز در این صنعت همواره کوشیده است در مسیر حفظ صلح و دوستی ایران با کشورهای همسایه و امنیت پایدار در آبهای شمال و جنوب کشور حرکت کند و ناوچه موشک انداز نیز در همین راستا ساخته و به آب انداخته شد.
دستیابی به این فناوری دفاعی پیشرفته حامل پیام صلح و دوستی جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای منطقه می باشد.

مشخصات فنی سینا و موج "






      

به گزارش خبرنگار سپاه نیوز؛ در این مرحله از رزمایش که در راستای اجرای برنامه های باز دارنده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و با هدف مدیریت دفاع بازدارنده طولانی مدت انجام خواهد شد انواع موشک‌های کوتاه و نیز سری موشک های فاتح و تندر و همچنین کلاس زلزال با موفقیت مورد آزمایش قرارگرفت و موشک شلیک شده بدون خطا به اهداف از پیش تعیین شده اصابت کردند.
سردار سلامی فرمانده نیروی هوایی سپاه لحاظتی پیش از آغاز این رزمایش درجمع خبرنگاران گفت: سامانه موشکی ما به هیچ عنوان تهدیدی برای کشورهای همسایه و دولت نخواهد بود و پیام این رزمایش برای برخی کشورهای زیاده خواه که قصد ایجاد ارعاب دارند این است که ما قادریم به سرعت و با عکس‌العملهای کوبنده و قدرتمند پاسخ مناسبی به دشمنی و بدخواهی آنان بدهیم.
سردار سلامی نمایش عزم و اراده ملت بزرگ ایران در دفاع از ارزش‌ها وآرمانهای انقلاب و ملی خود و نیز ارزیابی توسعه‌های تکنیکی و قابلیت‌های تاکتیکی که اخیرا در سیستم‌های موشکی زمین به زمین سپاه پاسداران ایجادشده است را از مهم‌ترین اهداف این رزمایش برشمرد و اظهار داشت: افزایش دقت موشک‌ها در اصابت به اهداف از پیش تعیین شده، بهینه سازی کلاهک‌های پرتابی و نیز افزایش سرعت آماده سازی موشک‌ها با استفاده از تکنیک‌های ناوبری جدید از جمله ویژگی های این رزمایش خواهد بود.
سردار سلامی همچنین استفاده از مواضع غیر آماده برای پرتاب موشک ها و عدم اتکا به مواضع مشخص، استفاده از سرهای جنگی چند کلاهکی و برخورداری ازقابلیت پرتاب همزمان لانچرهای چند راکتر را از دیگر ویژگی های منحصر بهفرد رزمایش پیامبر اعظم (4) دانست و گفت: موشک های ما این قابلیت را پیداکردند که به سرعت عملیاتی شده و از ناآماده ترین مواضع به سمت اهداف ازپیش تعیین شده شلیک شوند.

این موشک ها که از نوع موشک های کلاس کوتاه برد است بعد از بهینه سازی درباره دقت اصابت به هدف پرتاب شد.
یکی از این موشکها از نوع موشک فاتح -110 است که موشک زمین به زمین است.
موشک دیگر ، تندر-69 نام دارد که موشک دریایی است.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هدف آزمایش این موشک را آزمایش توان بازدارندگی نیروی نظامی ایران توصیف کرده است.
در این رزمایش نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ، موشکهای زمین به زمین ، و زمین به هوا نیز آزمایش خواهد شد

شلیک موشک‌های کوتاه برد ایران در صدر اخبار رسانه‌های عربی قرار گرفت
به گزارش فارس، رزمایش موشکی سپاه پاسداران با شلیک موشک های زمین به زمین آغاز شد. این رزمایش موشکی که با عنوان پیامبر اعظم (ص) 4 از صبح امروز یکشنبه آغاز شده است، به عنوان بخش دیگری از فعالیتهای دفاعی جمهوری اسلامی ایران تلقی شده و در مراحل و مناطق مختلف کشور برگزار خواهد شد.
در این مرحله از رزمایش، چندین موشک کوتاه برد، میان برد و دوربرد سپاه پاسداران به اهداف مورد نظر پرتاب خواهد شد که تاکنون موشک‌های تندر و فاتح 110 شلیک شده و در ادامه نیز موشک های دوربردتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
به محض انتشار این خبر، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های منطقه آن را به طور گسترده‌ای بازتاب دادند.
خبرگزاری فرانسه در سایت عربی خود در گزارشی از تهران به قلم "فرهاد پولادی " نوشت ایران امروز یکشنبه در آغاز رزمایش خود دو فروند موشک کوتاه برد را آزمایش کرد.این خبرگزاری با ادعای اینکه این رزمایش "دو روز پس از آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی فاش کرد که تهران احداث دومین تاسیسات غنی سازی اورانیوم را در دست دارد " گزارش داد که موشکهای شلیک شده از نوع تندر و فاتح 110 هستند.در این گزارش آمده است که ایران موشک‌های شهاب 3 در اختیار دارد که برد آن به حدود 2 هزار کیلومتر می‌رسد.
خبرگزاری رویترز نیز از تهران در بخش خبر عربی خود گزارش داد که ایران روز یکشنبه در آغاز تمرینهای نظامی چند روزه سپاه پاسداران دو موشک کوتاه برد آزمایش کرد.خبرگزاری رویترز نوشت: این مانور موشکی ایران همزمان با افزایش تنش‌ها میان ایران و غرب درباره برنامه هسته‌ای این کشور صورت می‌گیرد. جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته اعلام کرد که در حال ساخت دومین تاسیسات غنی سازی اورانیوم است.
خبرگزاری آلمان نیز خبر شلیک موشک‌های کوتاه برد از سوی ایران را بازتاب داد و نوشت : سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران موشک‌های کوتاه‌برد را در مانورهای نظامی آزمایش ‌کرده است.این خبرگزاری به نقل از "حسین سلامی " فرمانده نیروی هوائی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گزارش داد که هدف از این مانورها که تحت عنوان رزمایش پیامبر اعظم(ص) 4 برگزار می‌شود، افزایش توان دفاعی کشور در مقابل حملات احتمالی بیگانگان است.خبرگزاری آلمان همچنین گزارش داد که این رزمایش ایران بدنبال عکس‌العمل‌های تند غرب نسبت به خبر تأسیس دومین سایت غنی‌سازی اورانیوم واقع در یکصد کیلومتری جنوب تهران، صورت می‌گیرد.
خبرگزاری کویت(کونا) نیز در خبری به نقل از سرهنگ حسین سلامی فرمانده نیروی هوائی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گزارش داد که ایران در رزمایشی تحت عنوان پیامبر اعظم(ص) 4 در چندین مرحله پرتاب موشک‌های کوتاه‌برد، میان‌برد و دوربرد را آزمایش می‌کند.
پایگاه خبری "الیوم السابع " نیز به انعکاس خبر رزمایش ایران و پرتاب موشک‌های کوتاه‌برد پرداخت و به نقل از شبکه خبری "العالم " نوشت که ایران در رزمایش امروز دو موشک کوتاه‌برد را پرتاب کرد که این دو موشک از نوع تندر و فاتح 110 بودند.
این پایگاه خبری همچنین به نقل از سرهنگ سلامی نوشت که هدف اصلی از این رزمایش ارزیابی پیشرفت‌های تکنیکی است که اخیرا در موشک‌های زمین به زمین حاصل شده است.
پایگاه خبری "لبنان الآن " نیز با انتشار خبر آغاز رزمایش ایران به نقل از شبکه خبری "العالم " گزارش داد که ایران دو موشک کوتاه برد تندر و فاتح 110 را در رزمایش امروز آزمایش کرد.این پایگاه خبری نیز این رزمایش را در راستای توسعه توان نیروهای مسلح ایران ارزیابی کرد.
این در حالی است که پایگاه خبری عربی زبان بی‌بی سی و نیز روزنامه اینترنتی القدس چاپ سرزمین‌های اشغالی به بازتاب شلیک موشک‌های کوتاه برد ایران پرداختند که انعکاس این خبر همچنان از سوی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های منطقه ادامه دارد.
بازتاب رزمایش موشکی سپاه پاسداران ایران در مطبوعات فرانسه
روزنامه فرانسوی "نوول آبزرواتور " در سایت اینترنتی خود ضمن اعلام خبر عملیاتی شدن موشک‌انداز جدید ایران به موفقیت‌آمیز بودن پرتاب دو موشک تند و فاتح 110 اشاره کردند.
روزنامه فرانسوی "فیگارو " نیز با پوشش خبر پرتاب موشک‌های کوتاه‌برد در رزمایش سپاه در ادعایی نوشت: به نظر می‌رسد ایران می‌خواهد با اعصاب رهبران غربی بازی کند چرا که آنها این رزمایش را درست در زمانی که دومین سایت هسته‌ای غنی‌سازی اورانیوم آن‌ها قرار است تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار بگیرد، برگزار کرده‌‌اند.این روزنامه فرانسوی همچنین در بخشی از گزارش خود ضمن اشاره به پرتاب دو موشک کوتاه‌برد در این رزمایش افزود: سپاه پاسداران ایران امروز طبق اعلام پیشین خود دو موشک کوتاه برد را در چارچوب رزمایشی نظامی بمنظور بهبود و ارتقاء توان بازدارندگی این کشور انجام داد و فردا نیز قرار است موشک‌هایی دوربرد را پرتاب کند.
روزنامه "لوموند " نیز در اقدامی مشابه دیگر رسانه‌ها و روزنامه‌های فرانسوی، خبر رزمایش موشکی سپاه پاسداران را در صدر اخبار خود مخابره کرد.
دیگر رسانه‌های مهم فرانسه نظیر "لوپاریزین، شبکه دو تلویزیون فرانسه، لیبراسیون و فرانس 24 " نیز در پایگاه اینترنتی خود به پوشش خبر رزمایش موشکی پرداخته و پرتاب راکت‌ها و موشک‌های کوتاه برد تندر، فاتح 110 و زلزال را در تیتر و لید خبر خود گنجاندند.
در ادامه رزمایش موشکی سپاه پاسداران که از صبح امروز یکشنبه آغاز شده است، راکت‌ها و موشک‌های کوتاه بردی همچون تندر، فاتح 110 و زلزال با موفقیت شلیک و به اهداف مورد نظر اصابت کردند.
یکی از ویژگی های این مرحله از رزمایش موشکی سپاه، عملیاتی شدن یک لانچر جدید برای موشک های ساخت کشورمان بود. این لانچر جدید قابلیت نصب بیش از یک موشک را روی خود دارد و این ویژگی، موجب می شود تا بتوان از یک لانچر، برای منهدم کردن 2 هدف استفاده کرد.
با ورود این موشک‌انداز ساخت متخصصان کشورمان به یگانهای نیروهای مسلح، از این پس هر لانچر می‌تواند 2 موشک را حمل کند که به نوعی افزایش تعداد موشک‌های آماده شلیک ایران را به همراه خواهد داشت.

موشک فاتح 110، خطای اصابت 10 متری

نسل‌های پیشرفته توانمندی موشکی ایران موضوعی نیست که بتوان در یک گزارش کوتاه به تحلیل آن پرداخت اما در میان «شهاب‌ها» و «سجیل‌ها»ی آسمان قدرت ایران، ستاره‌هایی از افتخارات دیده می‌شوند که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. موشکی که در ادامه به آن اشاره می‌شود، یکی از دقیق‌ترین موشک‌های جهان (بر اساس میزان خطا) بوده و اگر چه مدتی است در اختیار نیروهای مسلح کشورمان قرار دارد، اما ویژگی‌ها و قابلیت‌هایش در مقابله با دشمنان، آن را در جایگاهی خاص نسبت به دیگر موشک‌ها قرار داده است.
به گزارش «وطن امروز»، هفته دفاع مقدس بهانه مناسبی برای تشریح دستاوردهای مهم موشکی کشور است، هر چند به واسطه عدم انتشار اسناد بسیاری از سیستم‌های موشکی پیشرفته کشور به دلیل مسائل حفاظتی و امنیتی، همواره درجه ارتقای این بخش دفاعی از مظلومیتی فراوان برخوردار است؛ اگر چه معرفی این موشک، می‌تواند گوشه‌ای از اقتدار صنایع نظامی ایران از جلوه‌گر کند. این گزارش ویژگی‌های موشکی استثنایی را تشریح می‌کند که بدون شک از دستاوردهای «بزرگ» تجهیزات دفاعی کشور است؛ موشک بالستیک «فاتح 110».

آغاز روند ساخت موشک فاتح 110
ایران نیز با درک اهمیت موشک‌هایی با برد کوتاه، به برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت آن پرداخت. برای ساخت این موشک مورد نیاز کشورمان، تقسیم وظایف صورت گرفت و قرار بر این شد تا ابتدا نرم افزار شلیک و سیستم پیشرانه‌های آن طراحی و ساخته شوند. متخصصان یکی از مراکز جهاد خودکفایی نیروهای مسلح با انجام طراحی‌های مورد نیاز، اولین گام را در این راه برداشتند. سپس نوبت به ساخت موتورهای سوخت جامد رسید؛ این مرحله از سخت‌ترین اقدامات در راه دستیابی به هدف بود. پس از سخت‌ترین اقدامات در راه دستیابی به هدف بود. پس از طراحی‌های اولیه درباره شکی حرکتی و سرعت موشک و نیز تست سوخت جامد روی موشک، نوبت به تست‌های عملیاتی رسید.
در تست‌های عملیاتی، ابتدا موشک روی یک سکو قفل شده و موتور همانند زمان شلیک اقدام به فعالیت می‌کرد. اما این تست‌ها یک مشکل عمده داشت: نبود سیستم تله‌متری (سیستم‌های تله متری برای تست موشک‌ها و ارزیابی میزان صحت عملکرد آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند). این سامانه مهم نیز با برنامه‌ریزی فشرده و شبانه‌روزی ساخته و موجب شد تا کشور نیاز خود را به این سیستم، با چنین روشی برطرف کند. تست‌های عملیاتی موفق و نتیجه رضایت بخش بود. نام موشک چه گذاشته شود؟ به نام امیر المومنین (ع) و نگاه ایشان در ساخت یک توانمندی ویژه برای دفاع از میهن اسلامی، آن را «فاتح 110» نامیدند.
اولین نسل موشک فاتح 110 بردی حدود 110 کلیومتر داشت. به خاطر اهمیت و تلاش ویژه‌ای که برای ساخت سیستم هدایت این موشک به کار گرفته شده بود و نیز بهره‌مندی آن از یک سیستم الکترواپتیکالی دقیق برای هدایت، خطای این موشک زمین به زمین فقط و فقط 10 متر تخمین زده شده است که با توجه به سر جنگی چند صد کیلوگرمی  آن، محدوده 10 متری اصلا نکته‌ای به حساب نخواهد آمد.
بنا بر روال ساخت تجهیزات دفاعی بویژه موشک‌ها، این سامانه مدرن برای بهینه سازی تحویل سازمان صنایع هوا – فضای وزارت دفاع شد. یکی از ویژگی‌های مهم این موشک، استفاده از آن برای ارتقای موشک شهاب ـ 3 بود، بدین نحو که با توجه به استفاده فاتح 110 از سیستم سوخت جامد، آزمایش‌ها برای بهره‌مندی شهاب ـ 3 از سوخت جامد به جای مایع، از طریق بررسی عملکرد این موشک انجام می‌شد و زمانی که تست‌ها از موفقیت سوخت جامد روی موشک فاتح خبر دادند، متخصصان کشورمان به سمت ساخت شهاب ـ 3 با سوخت جامد رفتند. رسانه‌های خارجی در زمان بهره‌برداری از نسل دوم این موشک، آن را کارآمدترین موشک ساخت ایران توصیف کردند. نسل دوم این موشک با ارتقای حدود 50 کیلومتری برد آن، فاتح 110 را در ردیف دقیق‌ترین موشک‌های کوتاه‌برد زمین به زمین در جهان قرار داد.
فرآیند طراحی و ساخت موشک فاتح جوایز و تقدیرنامه‌های بسیاری را برای متخصصان دانشگاهی و دفاعی کشور به ارمغان آورد و بیش از 20 کارشناس ارشد و قریب 10 مجموعه‌ای که برای ارتقای توان موشکی ایران تلاش کردند، از به ثمر نشستن حاصل زحمات خود در راه اعتلای بازدارندگی نظام اسلامی خشنود شدند.
چقدر برای عملیاتی شدن این موشک مهم تلاش شده است؟
آخرین جمع‌بندی یکی از نهادهای مسئول درباره فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تولید فاتح 110، از 5 میلیون ساعت تلاش مستمر و بدون چشمداشت حکایت دارد؛ یعنی 208 هزار روز! طراحی یک سیستم جدید و استفاده از فناوری انحصاری برای ساخت این سیستم، منجر به تولید یک موشک هدایت شونده دقیق شده است که دانش نوینی را برای ایران به ارمغان آورد و میلیون‌ها دلار نیز در مراحل مختلف آن صرفه‌جویی شد. باشد تا قدر فاتحان قله‌های دفاعی ایران را بهتر بدانیم.

فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروز صبح در مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم 4 ، موشک دوربرد شهاب 3 پرتاب می شود
سردار سرتیپ پاسدار سلامی در ارتباط زنده تلویزیونی با خبر سیما در پاسخ به اینکه مرحله دوم و سوم رزمایش موشکی سپاه چه ویژگی دارد افزود: همانطور که در نخستین مرحله از رزمایش پیامبر اعظم 4 به استحضار ملت بزرگ و شریف ایران رساندم این رزمایش در سه مرحله با فاصله های زمانی قابل توجه برای تمرین فرماندهی، کنترل و مدیریت پرتاب های پرتعداد و در فاصله های جغرافیایی و زمانی متعدد، طراحی و به مرحله اجرا گذاشته شده است.
وی با اعلام اینکه رزمایش شبانه پرتاب موشکی در کلاس موشک های میان برد شب گذشته به اجرا در آمد گفت: مشخصه خاص پرتاب شبانه ما تمرین مداومت پرتاب های موشکی برای عملیات طولانی مدت خواهد بود تا هم استمرار عملیات را در شب حفظ کنیم و هم بتوانیم عملیاتی طولانی مدت را از زاویه پرتاب های موشکی تجربه کنیم و آن را در نظام دکترین و راهبرد عملیاتی خودمان کاملا وارد کنیم.

سردار سلامی افزود:
آنچه که شب گذشته اجرا شد، طراحی جنگی چند کلاهکه بود که به تازگی در مجموعه سامانه موشکی دوربرد و میان برد ما وارد شده است و این را در پرتابی شبانه آزمایش کردیم و ان شاء الله نتایج ارزیابی آن را در مجموعه عملیاتی خودمان مداخله خواهیم داد.
فرمانده نیروی هوایی سپاه با اعلام اینکه امروز صبح نیز مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم 4 با پرتاب موشک دوربرد شهاب 3 انجام خواهد شد گفت: در مجموع موفقیت های حاصله موجب ارتقای کیفیت و سطح بازدارندگی ما خواهد بود.
سردار سلامی مشخصات بارز رزمایش پیامبر اعظم 4 را از حیث عملیاتی بیان کرد و افزود:
در حقیقت اداره یک درگیری ، دفاع و جنگی طولانی مدت با استمرار عملیاتی و قابلیت جابه جایی سامانه های عملیات موشکی از نقطه ای به نقطه ای دیگر و پرتاب های توزیع شده همزمان و یا غیر همزمان روی مواضع همگرا یا واگرا بود که صبح دیروز با موفقیت مرحله اول آن انجام شد.

 

موشک‌های دوربرد شهاب 3 و سجیل شلیک شدند

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، در ادامه رزمایش پیامبر اعظم (ص) 4که از روز یکشنبه توسط یگانهای مختلف سپاه پاسداران آغاز شده است، دقایقی قبل موشک‌های بهینه سازی شده شهاب 3 (کلاس قدر 1 اف) و سجیل با موفقیت شلیک شدند.

این اولین بار است که سپاه پاسداران از موشک‌های سوخت جامد و دومرحله‌ای سجیل در رزمایش خود استفاده می کند که نشان دهنده ارتقاء سطح توانمندی‌های استراتژیک و میزان بازدارندگی این نیرو در مقابله با هرتهدیدی است.

موشک بهینه‌سازی شده شهاب 3 نیز در مقایسه با نسل‌های قبلی خود ازویژگی هاییی چون دقت بالاتر و ارتقاء سیستم ناوبری بهره‌مند


بازو در مقابل مشت؛ پیام مانور اخیر ایران برای غربی‌ها


آزمایش موشک‌های جدیدساخت داخل در خلال مانور نظامی به مناسبت هفته دفاع مقدس، بازتابگسترده‌ای در رسانه‌های جهان و منطقه داشته است.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، رسانه‌های عربی منطقه با حالتی که ترسی در آن نهفته بود، به این موضوع پرداختند.

«السیاسه»،روزنامه کویتی که همواره مسائل مرتبط با ایران را با حساسیت دنبال می‌کند،نوشت: تنها چند روز پیش از آغاز گفت‌وگوی مهم میان ایران و اروپا، ایرانبازوی خود را به جهان نشان داد تا قدرت مشت اروپا را خنثی کند و برگبرنده‌ای نیز در مذاکرات داشته باشد و آن نیروگاه شماره 2 اتمی است و درعمل، اروپایی‌ها از این پس چیزی برای گفت‌وگو ندارند، مگر اینکه به گذشته‌ها برگردند و خواسته‌های گذشته را از ایران بخواهند.

این روزنامه می‌افزاید: موشک‌های میان‌برد مانوری ایران، به گونه‌اینمایش داده شد که هیچ نیازی به کلاهک اتمی نداشت و برخلاف موشک‌های سریشهاب که نیاز به کلاهک اتمی داشت، این موشک‌ها کاملا مکانیکی عمل کرد وایران از این پس خواهد توانست که غیر اتمی بودن فعالیت موشکی خود را اثبات کند.

«الشرق الاوسط» هم تیتر نخست و عکس محوری صفحه اول خود را به گزارش شلیک و تست موشک‌های میان‌برد ایران اختصاص داد و نوشت: همه آنچه مذاکرهکنندگان می‌خواستند بگویند، سپاه پاسداران ایران در این مانور گفت و اگرآنچه اعلام شده و قرار است امروز موشک شهاب 3 نیز آزمایش شود، عملا اروپادر موضع انفعال قرار خواهد گرفت و ایران با زیرکی خاص، همه پرسش‌های اروپا را در سکوت کامل پاسخ گفت.

این روزنامه عربی چاپ لندن مدعی شد، پایگاه‌های نظامی اسرائیل و ناوهای جنگی آمریکا در خلیج فارس در آماده باش کامل هستند تا با حمله احتمالیموشکی ایران مقابله کنند، زیرا برد این موشک‌ها فراتر از اسرائیل و ناوهای آمریکاست.

همچنین «الایام» چاپ امارات نوشت: ایران بی توجه به درخواست‌های غربی‌ها برای توقف فعالیت‌های نظامی مشکوک مانور پیامبر اعظم(ص) را برگزارکرد و قدرت نظامی خود را به رخ کشورهای منطقه و اروپایی‌ها کشید.

پرتاب موشک از یک سایت به دو هدف مشخص یا دو موشک از دو نقطه به یک هدفمشخص برای نخستین بار در ایران اجرا شد که پدیده ای قابل تأمل در منطقهاست.

«القدس العربی» هم نوشت: با اجرای مانور موشکی در ایران، دستور کار مذاکرات اکتبر مشخص شد.
این روزنامه به نقل از سردار سلامی فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداراننیز نوشت: این مانور نشان از توان موشکی ایران در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی است.
آلبوم تصویری رزمایش پیامبر اعظم 4

 

 

 



 






      

 





      

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس ،
نیروی دریایی فرانسه اعلام کرد دو فروند هواپیمای جنگی این کشور روز پنج شنبه بر فراز دریای مدیترانه در سواحل جنوبی فرانسه سقوط کرد که تاکنون یکی از خلبانان پیدا شده است. 
  جنگنده های سقوط کرده احتمالا از نوع رافال مربوط به نیروی دریایی  و ناو هواپیمابر شارل دوگل بوده است 
  جنگنده رافال ساخت شرکت فرانسوی داسو است که حدود 70 میلیون دلار قیمت دارد
فرانسه قصد  تولید 294 فروند جنگنده رافال برای نیروی هوایی و دریایی را دارد که 60 فروند ان مربوط به نیروی دریایی است
تاکنون  80 فروند جنگنده رافال به نیروی هوایی و دریایی تحویل داده شده است
برزیل نیز به تازگی علاقه مندی خود را برای دریافت 36 فروند از این جنگنده را اعلام کرده است.





      


در جنگ جهانی دوم ، ارتش امریکا از نوعی تیربار سبک به نام برونینگ 30/0 استفاده می کرد. این تیربار ، برای مقاصدی چون پوشش دادن نیروی زمینی و درگیر شدن با خودروهای زرهی سبک ایده آل به شمار می آمد. ولی سنگینی و بددست بودن آن ، باعث محدود شدن دامنه عملیاتی آن می شد. پس از اتمام جنگ جهانی دوم و با توجه به تغییر یافتن شیوه جنگی بسیاری از ارتش ها ، مهندسان اسلحه سازی امریکا بر آن شدند تا تیرباری سبک تر ، خوشدست تر و دارای نواخت تیر بهتر طراحی کنند. نتیجه این کار ، طراحی و ساخت تیربار M60 بود. تحقیق درخصوص طراحی و ساخت این تیربار ، در سال 1940 آغاز شد.

به گفته بسیاری از صاحبنظران ، تیربار M60 را می توان MG42 امریکایی دانست. چرا که بدنه از ورق فولاد پرسکاری شده ، سیستم تغذیه نواری و بخش هایی از مکانیزم آن ، از MG42 به عاریت گرفته شده است. اولین نمونه های تیربار M60 ، در سال 1950 به ارتش امریکا تحویل داده شد. ارتش امریکا پس از آزمایش این تیربار و البته ایجاد چند تغییر و بهینه سازی جزئی ، آن را به عنوان تیربار سازمانی نیروهای مسلح خود برگزید. سال 1957 را می توان تاریخ ورود این تیربار به خدمت دانست. این تیربار در جنگ کره با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت. ولی وسیع ترین گستره کاربرد آن را می توان جنگ ویتنام دانست. یعنی جایی که بیش از 5000 قبضه از این سلاح ، توسط سربازان امریکایی به کار گرفته شد.

گلنگدن این تیربار از نوع باز و عملکرد آن با فشار گاز باروت است. مکانیزم تغذیه آن ، همانطور که قبلآ ذکر شد از نوع نواری است و عمل خنک شوندگی آن ، با هوا صورت می پذیرد. نوار فشنگ این تیربار ، از نوع فلزی است (همانند تیربار MG42 آلمانی) و معمولآ در 2 نوع 50 و 100 تیر ساخته می شود. تیربار M60 اگرچه سنگین است ، ولی می توان آن را مانند یک سلاح معمولی در دست گرفت و شلیک کرد (نکته ای که درمورد تیربار برونینگ 30/0 غیرممکن بود) و یا آن را بر روی یک 2 پایه یا 3 پایه قرار داد. انواع جدید این تیربار ، دارای 2 پایه سرخود هستند که می توان آن را به راحتی تا کرده و در زیر روپوش لوله جاسازی کرد. نکته جال درمورد باز و بسته کردن این سلاح این است که برای باز و بسته کردن آن می توان از یک فشنگ شلیک نشده به عنوان ابزار استفاده کرده و پین های آن را به راحتی خارج کرد.
در طراحی این سلاح مواردی چون وزن معقول ، طول کم و قابلیت استفاده به صورت انفرادی مد نظر بوده است. استفاده از پلاستیک و مقداری آلومینیم باعث شده تا وزن سلاح به طور محسوسی کاهش پیدا کند. (اگر چه وزن آن کماکان زیاد می باشد که این وجه اشتراک تمامی تیربارهای تغذیه شونده با نوار است.) جاسازی فنر ارتجاع درون قنداق سلاح و به کارگیری نوع خاصی از گلنگدن نیز باعث کاهش طول سلاح شده است. یکی از معایب تیربار M60 ، حساسیت فوق العاده آن به گرد و خاک و رطوبت می باشد که این خود یکی از نقاط ضعف این تیربار در جنگ ویتنام بود. همچنین درصورت گیر کردن و خارج نشدن پوکه فشنگ شلیک شده ، راه اندازی مجدد تیربار یک دردسر اساسی می شود. دستگیره تپانچه ای شکل سلاح نیز توسط یک خار فنری شکننده به بدنه سلاح چفت می شود که خود چفت شدن آن ، باعث شکستن یا از کار افتادن خار فنری می شود.
مدل های مختلف تیربار M60 :

M60E2 : نخستین گونه بهینه سازی شده تیربار M60 است که به منظور نصب بر روی تانک ها و خودروهای زرهی طراحی شد.
M60E3 : این گونه در سال 1986 وارد خدمت شد و هدف از طراحی آن ، ساخت گونه ای سبک تر و خوشدست تر بود. این مدل M60 ، نخستین گونه ای بود که به دوپایه سرخود و تاشو مجهز شده بود. سیستم گاز این مدل ، ساده تر و مطمئن تر از مدل های قبلی بود و برای آن یک سیستم ضامن بهینه سازی شده در نظر گرفته شده بود. یک دستگیره حمل راحت و خوشدست نیز از تجهیزات این مدل به شمار می رفت.


M60C : تفاوت اصلی این مدل با انواع قبلی ، سیستم تغذیه آن بود. چرا که عملکرد گلنگدن آن به کمک نیروی روغن فشرده صورت می گرفت نه با فشار گاز باروت. این مدل ، درواقع برای نصب بر روی هواپیماها طراحی شد. نواخت تیر اینگونه ، با نیروی برق کنترل می شد. گفته می شود چند قبضه از این مدل تیربار ، بر روی برجک تانک های M60 امریکایی نصب شده است.
M60D‌ : این مدل به علت دارا بودن 3 پایه قابل تنظیم ، قابلیت نصب بر روی انواع ناوچه و هلیکوپتر را دارد. تفاوت آن با مدل M60C در این است که مدل M60D ، فاقد کنترل الکتریکی نواخت تیر می باشد.

انواع مهمات به کار رفته در تیربار M60 :

انواع فشنگ های به کار رفته در این سلاح را می توان اینچنین برشمرد:
فشنگ M61 از نوع ضدزره
فشنگ M62 از نوع رسام
فشنگ M63 از نوع سرتخت
فشنگ M85 از نوع ساچمه ای کروی
فشنگ M993 از نوع تنگستنی ضدزره (جدید)

تمامی این فشنگ ها ، درون نوار فشنگ فلزی مورد تآیید NATO قرار می گیرند. نوار فشنگ های مورد استفاده در امریکا ، دارای 4 فشنگ معمولی و یک فشنگ رسام هستند.





      

روزنامه روسی "گازیتا" در مقاله ای که روز پنجشنبه منتشر شد، می نویسد: در چارچوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد "دمیتری مدودف" رئیس جمهور فدراسیون روسیه و "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا در دیداری که چهارشنبه شب انجام شد، باری دیگر سعی کردند به پیشرفت در مسئله خاور نزدیک دست یابند. اگر طبق اطلاعات مختلف و غیر مستقیم قضاوت کنیم، مهلت وارد سازی ضربه بازدارنده اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران چند هفته می باشد. بدین ترتیب در گزارش مرکز معتبر آمریکایی مطالعات استراتژیک و بین المللی (Center For Strategic and International Studies - CSIS) که گوشه هایی از آن را مرکز روسی تحلیل استراتژی و فناوری در مجله خود منتشر کرد، گفته می شود که اسرائیل نیاز به 80 هواپیمای تهاجمی و یا 30 موشک دارای دقت بالای Jericho III دارد. خاطر نشان می کنیم که نیروی هوایی این کشور حدود 250 فروند جنگنده چندمنظوره F16 دارد که ایران نیز در شعاع عملیاتی آنها قرار می گیرد.
این روزنامه می نویسد: کارشناسان CSIS معتقدند که برای هدف قرار دادن تاسیسات هسته ای ایران، ممکن است ده ها بمب هدایت شونده آمریکایی مجهز به سیستم لیزری رهنمون سازی GBU-27، GBU-28  و GBU-10 مورد استفاده قرار گیرند. آنها می توانند موانع بتونی به ضخامت 1.8 تا 6 متر را درهم بشکنند. این بمب ها را می توانند جنگنده های F-16I  و F-15E حمل کنند. برای نابودسازی کامل کارخانه اورانیوم در اصفهان که روی سطح زمین قرار دارد، به 9 بمب، برای رآکتور پلوتونی در اراک به 4 بمب، کارخانه تولید اورانیوم غنی شده در نطنز که در زیرزمین قرار دارد نیز به 55 بمب نیاز است. هواپیماها می توانند بر فراز دریا در طول سواحل لبنان و سوریه، بر فراز شمال و یا مرکز عراق پرواز کنند.  
در ادامه گفته می شود: مولفین گزارش، سیستم دفاع ضدهوایی ایران که در آن از جمله مجموعه های موشکی ضدهوایی روسی اس-200، اس-75 و تور-ام1 می باشند را قدیمی می دانند. اما مجموعه موشکی ضدهوایی اس-300 (تریئومف) برای حمله کنندگان خطرناک خواهند بود و به احتمال زیاد 20-30% خسارت وارد خواهند کرد. بی دلیل نیست که عرضه احتمالی پنج مجموعه اس-300 چنین واکنش شدیدی را در اسرائیل برانگیخته است.
Jericho III خواهد داشت: 5 موشک برای اصفهان، 3 موشک برای اراک و 34 موشک برای نطنز. اما چنین تعداد موشکی در اسرائیل وجود ندارد. اسرائیل در صورت حمله هوایی ایران در پاسخ، می تواند توسط مجموعه های Arrow-2 (در مدل های???-2  و PAC-3) و I-HAWK از خود دفاع کند. دلیل اصلی حمله، پدیدار شدن اورانیوم و پلوتونیوم تسلیحاتی در ایران، به مقدار کافی برای ساخت یک بمب هسته ای خواهد بود. دکترین نظامی اسرائیل وجود سلاح هسته ای در کشورهای همسایه را نمی پذیرد، زیرا در این صورت تضمینی برای امنیت کشور وجود نخواهد داشت.
در ادامه گفته می شود: مولف گزارش معتقد است که ایران اکنون منابع کافی برای تولید حداقل یک خرج هسته ای در سال را دارد. اگر برنامه نصب 50 هزار سانتریفیوژ در نطنز و نیز برنامه رآکتور پلوتونی در اراک متحقق شود، در آنصورت کشور همه ساله بنا به ارزیابی آمریکایی ها می تواند مهمات هسته ای به تعداد 25-30 تولید کند. متخصصین CSIS تایید می کنند که این می تواند تا سالهای 2013-2014 رخ دهد، اما کارشناسان اسرائیلی سال 2011 را بعنوان تاریخ آن مطرح می کنند.
در پایان مقاله آمده است: در هر صورت، اثبات وجود و عرضه سیستم های اس-300 به ایران احتمالاً ضربه اسرائیل را تسریع می کند. "ویتالی اشلکوف" عضو شورای سیاست خارجی و دفاعی در مصاحبه ای با روزنامه روسی "گازیتا" خاطر نشان نمود که نشانه های بسیاری مبنی بر آمادگی اسرائیل برای حمله نظامی دیده می شوند. وی گفت: "هواپیماهای آنها تمرین در فواصل دور دست را آغاز کرده و تا سودان پرواز می کنند، آنها رهگیری را تمرین می کنند. مسلماً اسرائیل پدیدار شدن سلاح هسته ای در ایران را نخواهد پذیرفت، اما تهران تایید می کند که چنین کاری نمی کند و اثباتی علیه آن نیز وجود ندارد. در چنین اوضاع نا معینی، من ترجیح می دهم که درباره احتمال زیاد حمله صحبت نکنم، اما آن را غیرممکن نیز ندانم. زیرا در دوره کنونی برخی عملیات تنها بر اساس سوء ظن ها انجام می شوند، همانطور که در عراق دیدیم".




      

سپاه نیوز: فرمانده نیروی هوایی سپاه گفت: رزمایش موشکی پیامبر اعظم(ص) 4 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای تمرین اهداف دفاعی و بازدارنده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به مرحله اجرا در خواهد آمد.

به گزارش سپاه نیوز؛ سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی اظهار داشت: نمایش عزم واراده ملت بزرگ ایران در دفاع از ارزش ها و آرمان های انقلابی و ملی خود ونیز ارزیابی توسعه های تکنیکی و قابلیت های تاکتیکی که اخیراً در سیستمهای موشک های زمین به زمین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایجاد شده است ازمهمترین اهداف این رزمایش خواهد بود.

وی افزود: در این رزمایش چند مرحله ای پرتاب های همزمان تعدادی از موشک هارا به اهداف فرضی از پیش تعیین شده و همچنین پرتاب های متوالی غیر هم زمان را برای تمرین و مدیریت دفاع بازدارنده طولانی مدت به مرحله اجرا خواهیم گذاشت.
سردار سلامی خاطر نشان کرد: این عملیات طی چند روز و در چند مرحله مجزا ونیز در مناطق عملیاتی متفاوت اجرا خواهد شد که گزارش آن متعاقباً به استحضار ملت شریف ایران خواهد رسید.





      

مانور چتربازان در رژه ارتش




      

یک فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران میگوید هجدهم شهریور سه شی نورانی بر فراز جزایر خارک و خارگو مشاهده شدند که یکی از این اشیا هدف قرار گرفت و در آبهای خلیج فارس سرنگون و غرق شد.
به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، سردار علی رزمجو، روز دوشنبه گفت لاشه شی نورانی که اخیرا پدافند سپاه و ارتش در جزیره خارک هدف قرار داده بود، هنوز پیدا نشده است
این فرمانده سپاه پاسداران افزوده است درفضای خلیج فارس و برخی ازشهرهای ساحلی استان بوشهر بعضا اشیای نورانی مشاهده میشوند.
وی از سویی درباره دفاع از نیروگاه هسته ای بوشهر گفت حلقه دفاعی این نیروگاه در دریا، هوا و زمین را سپاه، ارتش و نیروی انتظامی تشکیل میدهند و آنرا خاکریز دفاعی تسخیرناپذیر و آسیب ناپذیری خواند.



      
<      1   2      




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی