سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر





پایان رزمایش پیامبر اعظم با شلیک موشکهای زمین به دریا


آخرین مرحله از رزمایش بزرگ موشکی پیامبر اعظم (ص) امروز با پرتاب موشک های زمین به دریا در حوالی شهرستان جاسک پایان یافت.

به گزارش واحد مرکزی خبر،
موشک های تندر و 2 موشک خلیج فارس، موشک های بهینه سازی شده در نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که به صورت ترکیبی و علیه یک هدف در دریا آزمایش شد.

سخنگوی رزمایش پیامبر اعظم(ص)6 گفت: این موشک ها برد کوتاه دارند و قابل استفاده علیه هر هدف ثابت و متحرک در خلیج فارس و دریای عمان است.

سرهنگ قلیچ خانی افزود: همه موشک های استفاده شده در این رزمایش به دست متخصصان داخلی بهینه سازی شده و آماده استفاده در چرخه عملیات دفاعی کشور است.

وی گفت: هدف از رزمایش، نشان دادن توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از سامانه های موشکی است و جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از این تجهیزات و سامانه ها، توان ایجاد سپر موشکی در دفاع از تمامیت ارضی ایران اسلامی را دارد.

رزمایش بزرگ موشکی پیامبر اعظم (ص) که از ششم تیر در مناطق کشور با رونمایی از سیلوی موشکی و موشک فاتح 110 آغاز شد، با پرتاب موشک های زلزال موشک های شهاب 1 و 2 و 3 ادامه یافت و امروز با شلیک موشک های زمین به دریا به پایان رسید.

شهرستان جاسک در همسایگی دریای عمان و سیستان و بلوچستان و در 325کیلومتری شرق بندرعباس است.


















      

وی با اعلام تداوم اجرای طرح برخورد با اراذل و اوباش اظهار داشت: این طرح تعطیل شدنی نیست و طی شبهای آینده بار دیگر با اراذل و اوباش به نام و سطح یک برخورد می شود.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ از دستگیری 102 اراذل اوباش سابقه دار و شناخته شده پایتخت خبر داد و گفت: در عملیات بامداد امروز پنج زن نیز دستگیر شدند.
سردار حسین ساجدی نیا در گفتگو با مهر اظهار داشت: مرحله دوم طرح امنیت محله محور به منظور برخورد قاطع با اراذل و اوباش پایتخت بامداد امروز در 375 محله به اجرا در آمد.

وی افزود: در این طرح که تا ساعت 2 بامداد  امروز به طول انجامید 102 نفر از اراذل و اوباش شناخته شده پایتخت که اقدام به عربده کشی، شرارت، توزیع مواد مخدر، قمه کشی و زورگیری کرده بودند دستگیر شدند. همچنین از پاتوق این افراد مقادیر قابل توجهی مواد مخدر،مشروبات الکلی، سی دی مستهجن،سلاح سرد و گرم کشف شد.

ساجدی نیا تصریح کرد: 97 نفر از دستگیر شدگان مرد و پنج نفر نیز زن هستند. این افراد پس از بازجویی و جمع آوری مستندات به مرجع قضایی معرفی می شوند که براساس هماهنگیهای انجام شده، مرجع قضایی برخورد سختی با این افراد می کند.

رئیس پلیس تهران از شناسایی تعدادی از اراذل و اوباش در قهوه خانه خبر داد و گفت: تعدادی از دستگیر شدگان عملیات بامداد امروز در قهوه خانه هایی که به عنوان پاتوق از آنها استفاده می کردند شناسایی و دستگیر شدند.
وی با اعلام تداوم اجرای طرح برخورد با اراذل و اوباش اظهار داشت: این طرح تعطیل شدنی نیست و طی شبهای آینده بار دیگر با اراذل و اوباش به نام و سطح یک برخورد می شود.

ساجدی نیا با اشاره به استقبال خوب مردم از برخورد پلیس با اراذل و اوباش تاکید کرد: در طول اجرای طرح بامداد امروز بسیاری از شهروندان ضمن تماس با 110 علاوه بر تشکر و قدردانی،آدرس اراذل واوباش را به پلیس اعلام کردند.

























































این خانوما رو بردن منکرات قوه قضاییه موقعیت بازار تهران . خبرایی که رسیده مورد هم داشتن شدید














      

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، یکی از این دو رقیب، پرنده بدون سرنشین  گلوبال هاوک چینی است که برخی تصاویر منتشره، احتمال ورود به خدمت آن را در نیروی هوایی چین تقویت می کنند.
با توجه به نمایش این پهپاد که از آن با نام ژیانگ لانگ یاد می شود در نمایشگاه های مختلف وجود آن موضوع جدیدی نیست اما تاکنون هیچ تأییدی مبنی بر انتخاب این پرنده ارتفاع بالا از سوی نیروی هوایی چین در دست نبوده است. اما تصویر جدیدی که در یک پایگاه هوایی چین گرفته شده است نشان می دهد که گلوبال هاوک وارد خدمت شده است.

ژیانگ لانگ یک پهپاد شناسایی با ارتفاع و مداومت پروازی بالا و برخوردار از موتور جت توربوفن است که شباهت های بسیاری به پهپاد ارتفاع بالای آمریکایی «آر-کیو-4 گلوبال هاوک» دارد. از جمله پیکربندی بال و بدنه، نوع موتور، دم Vشکل که موتور بین آنها قرار دارد، ورودی هوای موتور و محل قرارگیری آنتن ارتباط ماهواره ای. سیاست نمونه برداری و یا کپی کامل محصولات موفق صنعتی، سالها است که توسط چین دنبال شده و با جدیت نیز ادامه دارد و ژیانگ لانگ یکی از نتایج این راهبرد است.

ب گزارش مشرق، در نمونه دوم از این دسته پهپادها، که با نام Soar Dragon (اژدهای بلندپرواز) شناخته می شود، علاوه بر استفاده از طرح آمریکایی آر-کیو-4 گلوبال هاوک، تفاوت ها و ابتکاراتی نیز به چشم می خورد. محل قرارگیری آنتن SATCOM، ورودی هوای موتور و احتمالاً نوع آن(جت توربوفن) شبیه به آر-کیو-4 بوده ولی دم آن از نوع سنتی تکی و عمودی است. جالب ترین ویژگی سوردراگون، استفاده از طرح «بال متصل» است که سطح بزرگ بال مانند جایگزین با دم افقی به بال متصل شده است که باعث افزایش چشمگیر نیروی برا و در نتیجه افزایش محموله قابل حمل، افزایش برد پروازی و بهبود کیفیت پروازی در ارتفاع بالا شده و جالب اینکه این طرح در خود آمریکا نیز طرحی نو محسوب  می شود.

 سوردراگون 14.3 متری با دهانه بال 25 متر با ویژگی های پیش گفته به برد پروازی 7000 کیلومتر و سقف پرواز 18000 متر دست می یابد. سرعت پیمایشی آن 750 کیلومتر بر ساعت، جرم محموله قابل حمل آن 650 و جرم خود پرنده حدود 7500 کیلوگرم عنوان شده است
این گونه پهپادهای دوربرد و بلندپرواز، برای امور گوناگونی چون شناسایی و تجسس و نظارت طولانی مدت و کمک به هدفگیری اهداف در ورای دید سامانه های زمینی(مثلاً موشک بالستیک ضدکشتی دوربرد دی-اف-21) کاربرد دارند.<o:p></o:p>
در ایران نیز بر روی نمونه های دوربرد از پهپادها کار می شود که پهپاد کرار با موتور جت در واقع جزو اولین نسل از آنها محسوب می شود.





      

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ضمن تایید درگیری محدود نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان،علت وقوع این حادثه را ورود غیرقانونی و بی‌توجهی نیروهای آذری به دستور ایست مرزبانان جمهوری اسلامی ایران ذکر کرد.     
به گزارش مشرق به نقل از ایرنا، "علی عبداللهی" افزود: این درگیری به دنبال ورود غیرقانونی نیروهای مرزی جمهوری آذربایجان به داخل خاک ایران و بی‌توجهی به هشدارهای ایست مرزبانان کشورمان به وقوع پیوست.
عبداللهی خاطرنشان کرد: پس از این واقعه، در تماس‌ها و ملاقات‌هایی که بین نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان انجام شد، موضوع از سوی مسئولان دو کشور مورد بررسی قرار گرفت و هم اینک نیز این موضوع از مجاری دیپلماتیک دو کشور در حال پیگیری است.
وی خاطرنشان کرد: در جریان این حادثه ظاهرا یک نفر ازنیروهای مرزبانی جمهوری آذربایجان کشته شده است.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور یادآور شد: عبور مرزبانان از مرز بطور سهوی یک امر عادی است که گاهی موارد در مرزهای مختلف با کشورهای همسایه رخ می‌دهد.
وی افزود:با اینکه در اینگونه مواقع مرزبان‌ها بطور سهوی از مرز عبور می کنند اما به دستور ایست مرزبانی کشور مقابل توجه دارند و در نهایت موضوع با تفاهم مرزبانی دو کشور برطرف می‌شودکه البته در این مورد مرزبان جمهوری آذربایجان به دستور ایست توجه نکرد.
عبداللهی در ادامه اظهار امیدواری کردکه مرزبانان جمهوری آذربایجان توجه بیشتری به خطوط مرزی و هشدارهایی که از سوی مرزبانان کشورمان صادر می شود، داشته باشند.





      

خبرگزاری فارس: خلبان عراقی گفت: ما در عراق با شبیه سازی پالایشگاه‌ اصفهان، بیش از سی بار ماموریت حمله به پالایشگاه فرضی را با موفقیت انجام داده بودیم. آن قدر این کار را انجام داده بودیم که من با چشم بسته هم می‌توانستم پالایشگاه را پیدا و آن را بمباران کنم، ولی نمی‌دانم چه شد که هدف قرار گرفتیم.


جنگ به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شد. عراق با در اختیار گرفتن نسل جدید هواپیمای "میراژ " از کشور فرانسه، علاوه بر تمرکز برای زدن اسکله‌های نفتی و کشتی‌های نفتکش، گوشه چشمی نیز به زدن پالایشگاه‌های ایران پیدا کرده بود و بر این تصور بود که با توجه به تکنولوژی پیشرفته به کار رفته در این جنگنده، می‌تواند به راحتی به هر هدفی حمله کند. بر همین اساس و با برنامه ریزی و تمریناتی که انجام داده بود، به شکل گسترده‌ای برای زدن پالایشگاه‌های ما وارد عمل شده بود. در همین راستا پالایشگاه تبریز و شیراز در فاصله کوتاهی هدف هواپیماهای میراژ قرار گرفت.
خلبان عراقی گفت: ما در عراق با شبیه سازی پالایشگاه‌ اصفهان، بیش از سی بار ماموریت حمله به پالایشگاه فرضی را با موفقیت انجام داده بودیم. آن قدر این کار را انجام داده بودیم که من با چشم بسته هم می‌توانستم پالایشگاه را پیدا و آن را بمباران کنم، ولی نمی‌دانم چه شد که هدف قرار گرفتیم.

*نقشه‌های عملیاتی را مرور کردم

به تازگی پالایشگاه‌ها شیراز مورد حمله هواپیماهای میراژ دشمن قرار گرفته بود و من با توجه به اهمیت بالای پالاشگاه‌ اصفهان، مطمئن بودم که این بار نوبت پالایشگاه اصفهان است. پس باید پیش از وقوع حادثه فکری می‌کردیم.
سراغ نقشه‌های عملیاتی رفتم و به بررسی آنها پرداختم و تمامی راه‌هایی را که امکان داشت عراق از آن نقطه به ما ضربه بزند، بررسی کردم. شاید نزدیک به یک هفته روی این نقشه‌ها کار کردم و تمام مسیر‌های پرواز را روی نقشه مشخص نمودم و با بررسی مجددبا توجه به عوارض طبیعی موجود در اطراف پالایشگاه،‌ متوجه شدم فقط از یک نقطه امکان حمله با موفقیت صد در صد وجود دارد و آن ورود هواپیماهای دشمن از سمت شاهین شهر اصفهان است. با بررسی مجدد، راهکارهای برای مقابله با آن طراحی کردم، ولی این موضوع را به کسی نگفتم تا در صورت حمله احتمالی بتوانیم نقشه را بدون هیچ اشکالی دنبال کنیم.

*حمله هوایی انجام شد


یک هفته از این قضایا گذشته بود که آژیر حمله هوایی به صدا در آمد. بی درنگ به ستاد فرماندهی رفتم و با فرماندهان پدافند به بررسی شرایط پرداختیم. دقایقی از اعلام وضعیت قرمز نگذشته بود که رادار منطقه به ما اطلاع داد وضعیت سفید شده است. در ذهنم غوغایی برپای بود. به نوعی می‌دانستم که هواپیماهای عراقی می‌خواهند با استفاده از نقاط کور راداری و با استفاده از یک طرح بی نقص، به پالایشگاه نزدیک شوند.
فرمانده پدافند گفت: جناب سرهنگ! وضعیت را سفید اعلام کنم.

گفتم: نه تنها وضعیت را سفید اعلام نکن بلکه به همه نفرات اعلام کنید سمت آتش خود را به طرف شاهین شهر تغییر بدهند.
فرمانده پدافند در حالی که از چهره‌اش مشخص بود چقدر متعجب است، دستور ما را اجرا کرد و دستور را به تمامی نفراتش ابلاغ کرد.

*شاهین شهر نقطه‌ای حساس

شاهین شهر در ضلع شمال غرب، اصفهان قرار داشت و با توجه به مسیرهای پروازی، منطقی نبود که هیچ هواپیمایی برای زدن پالایشگاه اصفهان از این ناحیه وارد عمل شود؛ چون باید فاصله بیش‌تری را طی می‌کرد، تا ضمن دور زدن آنجا بتواند پالایشگاه را بمب‌باران کند، ولی با توجه به بررسی دقیقی که روی نقشه انجام داده بودم، می‌دانستم که عراقی‌ها از نوع استقرار پدافند ما در اطراف پالایشگاه خبر دادند و به همین دلیل حتما از سمتی به ما حمله می‌کنند که انتظارش را نداریم.
آنها می‌توانستند با دور زدن شاهین شهر و با استفاده از اصل غافلگیری پالایشگاه‌ را بمب‌باران کنند و سپس با کاهش ارتفاع، بین کوه‌ها اطراف در ارتفاع پایین از منطقه فرار کنند. در پست فرماندهی قدم می‌زدم و بسیار مضطرب بودم. حسی به من می‌گفت حتما به پالایشگاه حمله می‌شود تمام حواسم به بی سیم بود. شاید پنج دقیقه بیش‌تر نگذشته بود که ندای الله اکبر در بی سیم طنین انداخت.


دو فروند هواپیمای دشمن هدف قرار گرفت. دو فرونده هواپیمای پیشرفته میراژ عراقی به قصد بمب‌باران پالایشگاه اصفهان وارد خاک کشورمان شده بودند و با انتخاب یک طرح حساب شده و دقیق با استفاده از نقاط کور راداری و پرواز در ارتفاع پست توانسته بودند خود را به پالایشگاه‌ برسانند تا هدف شوم شان را که از کار انداختن پالایشگاه‌ها اصفهان بود، اجرا کنند. ولی خلبانان بخت بر گشته، غافل از این بودند که نقشه آنها لو رفته است و ما انتظار آنها را می‌کشیم.
دو فروند میراژ عراقی با ورود به منطقه شاهین شهر با آتش هم آهنگ پدافند روبه رو می‌شوند. یکی از میراژها در آسمان هدف قرار می‌گیرد و منهدم می‌شود که خلبان آن موقع به خروج از اضطراری از هواپیما می‌شود. هواپیما دوم نیز هدف قرار می‌گیرد و خلبان بمب‌های هواپیما را سراسیمه در بیابان رها می‌کند و به طرف خاک خودشان فرار می‌کند که او هم در خاک عراق سقوط می‌کند.
بسیار خوشحال بودم؛ چون با یک طرح موفق و هم آهنگ توانسته بودیم علاوه بر خنثی کردن نقشه دشمن، دو فرونده هواپیما حمله کننده دشمن را نیز هدف قرار دهیم.
بی درنگ سوار جیپ شدم و با دژبان به محل سانحه رفتیم. محلی که خلبانان عراقی اقدام به خروج از هواپیما کرده بود، جاده آسفالت نزدیک پالایشگاه بود، گویا مردم منطقه با باز شدن چتر خلبان او را دیده بودند و پیش از فرود آمدن خلبان عراقی، به استقبال نزدیک پالایشگاه بود، گویا مردم منطقه با باز شدن چتر خلبان او را دیده بودند و پیش از فرود آمدن خلبان عراقی، به استقبالش آمده بودند. تا ما به منطقه برسیم، حسابی کتکش زده بودند. به محض رسیدن، با کمک دژبان توانستیم خلبان را از دست مردم خشمگین نجات دهیم و به پایگاه منتقل کنیم.

*بازجویی از خلبان عراقی

خلبان عراقی فرود بدی انجام داده بود. جراحتی هم برداشته بود که با رسیدن به پایگاه او را به بهداری برای پانسمان زخم‌هایش فرستادم. ساعتی بعد به سراغش رفتم و از او پرسیدم، چرا هدف قرار گرفتی، مگر برای حمله برنامه نداشتید؟
گفت: اصلا نمی ‌دانم چه شد، ما در عراق با شبیه سازی پالایشگاه‌ اصفهان و عوارض طبیعی زمین، بیش از سی بار ماموریت حمله به پالایشگاه فرضی را با موفقیت انجام داده بودیم. و تاکتیک‌های آن را نیز بررسی کرده بودیم. آن قدر این کار را انجام داده بودیم که من با چشم بسته هم می‌توانستم پالایشگاه را پیدا و آن را بمباران کنم، ولی نمی‌دانم چه شد که هدف قرار گرفتیم.
گفتم: اگر شما این همه برای حمله به پالایشگاه‌ها اصفهان تمرین کرده‌اید، باید این را می‌دانستید که ما هم این جا بی کار ننشسته‌ایم و دست شما را خوانده‌ بودیم.

*عراق دست و پا بسته نبود

در آخر باید بگویم که ما با دشمن دست و پا بسته و بی فکر روبه رو نبودیم. این که ما فکر کنیم آنها بدون برنامه ریزی به ما حمله می‌کردند، کار اشتباهی است. نیروی عراقی با گذشت سه سال از جنگ، تجربه کافی در جنگ‌های هوایی را کسب کرده بود و ما به لطف خدا و تجربه بالای بچه‌های خلبان، پدافند و فنی توانستیم برتری خود را بر آن‌ها حفظ کنیم.

*خاطره ای از سرتیپ خلبان حسن افغان طلوعی
انتهای پیام/
منبع خبرگزاری فارس





      

آشنایی با وحشت ایرانی

کلاهک های بارانی

رزمایش گسترده پیامبر اعظم (ص) 6 که به تازگی توسط سپاه پاسداران آغاز شده، در همین ابتدا بستر انتشار خبرهای مهمی از جمله بکارگیری نوع جدیدی از کلاهک برای موشک های بالستیک با نام کلاهک های بارانی بوده است

موشک های بالستیک از ابتدای ورود به کشور، نقش مهمی در راهبرد دفاعی ایران عزیز داشته اند؛ چه در زمان جنگ تحمیلی که به طور محدود در دسترس بودند و با شلیک به عمق خاک عراق، رژیم بعث را مجبور به عقب نشینی از برخی تاکتیک های خود کردند و چه در سال های پس از جنگ که در شرایط سخت ترین تحریم ها و تهدیدهای نظامی، شاه بیت شعر بلند بازدارندگی در عرصه دفاعی بوده اند.
این موشک ها راه پر فراز و نشیبی را از موشک های «شهاب1» تا موشک پیشرفته و افتخار آمیز «قیام» طی کرده و امروز از کمیت و کیفیت و تنوع گوناگونی برخوردار هستند. تنوع هم در زمینه برد، هم در بحث هدفگیری، هدایت و کنترل، در زمینه نوع سوخت و از همه مهمتر در آسیب زدن به هدف یعنی ویژگی و خصوصیات کلاهک(سرجنگی).


 

در اینجا با توجه به رزمایش اخیر، به معرفی اجمالی برخی شاخصه های نوع جدیدی از سرجنگی که برای موشک های بالستیک کشور توسعه داده شده و در نمونه ای از موشک مشهور شهاب3 عملیاتی شده می پردازیم
آنچه با عنوان « موشکی با کلاهک بارانی» نمایش داده شد به نظر می رسد کلاهکی دربردارنده ریزبمب های پرتاب شونده به بالا پس از اصابت به هدف است که با فرود آمدن در محوطه ای نسبتاً گسترده که ممکن است پیش از پرتاب با توجه به شرایط هدف قابل تنظیم هم باشد، سطح مورد نظر را مورد اصابت قرار می دهد

این گونه از کلاهک ها یا سرهای جنگی موشک، اساساً برای انهدام هدف واحد طراحی نشده بلکه برای آسیب رسانی به محوطه ای شامل اهداف پراکنده و پخش شده مورد استفاده قرار می گیرند مثلاً یک پادگان نظامی که خودروهایی با زره سبک در آن قرار دارند یا یک فرودگاه که در آن بالگردها و هواپیماها در توقفگاه های روباز یا زیر سایه بانی ساده مستقر هستند و یا یک شناور غول پیکر ...
این محموله های انفجاری پس از اصابت کلاهک موشک به زمین به سمت بالا پرتاب شده و با قرار گرفتن در قوس نزولی تا فاصله چند ده تا چند صد متری از نقطه اصابت آن را تحت پوشش قرار می دهند. این مهمات فرعی البته تا حدودی قابلیت نفوذ نیز دارند و از اینرو برای آسیب زدن به هواگردها که اساساً از پوشش زرهی برخوردار نیستند، سلاح مفیدی محسوب می شوند
در اینجا بایستی به برخی تفاوت های کلاهک بومی بارانی با کلاهک های خوشه ای اشاره کرد. کلاهک های خوشه ای از تعداد زیادی بمب کوچک تشکیل شده است که در کنار هم زیر یک پوشش جدا شونده قرار گرفته اند. پس از ورود موشک با چنین کلاهکی به قوس نزولی در پرواز، چه کلاهک از نوع جدا شونده از بدنه موشک باشد یا نباشد پس از رسیدن به ارتفاع مشخصی، پوشش جدا شده و بمب های کوچک (بمبچه) از یکدیگر جدا شده و با مسیر حرکتی دورشونده از هم و واگرا به سطح زمین می رسند که در نهایت موفق به پوشش دادن محوطه ای وسیع می شوند.

اما در کلاهک بارانی تا لحظه اصابت، بمب های کوچک در کنار هم قرار دارند. بنابراین بمچه ها در کلاهک خوشه ای پس از جدایی از کلاهک، دیگر قابل هدایت نیستند (مگر اینکه برای هر یک از آنها سامانه و سطوح  کنترلی تعبیه شود که منجر به افزایش ابعاد بمبچه و کاهش تعداد آنها می شود) اما در نمونه بارانی، کل مجموعه تا لحظه اصابت از هدایت برخوردار است و حتی اگر کلاهک نیز هدایت شونده نباشد(که احتمالاً همینطور است) خطای اصابت آن در مقایسه با بمبچه های کلاهک خوشه ای بسیار کمتر خواهد بود که در تصاویر و فیلم های انتشار یافته از رزمایش اخیر، دقت کلاهک در لحظه رسیدن به زمین و فاصله نقطه اصابت از هدف، خیره کننده و تحسین برانگیز بود
نکته دیگر، زاویه اصابت بمچه ها در این دو نوع کلاهک دارای مهمات فرعی است. در کلاهک خوشه ای، تمام بمبچه ها از بالا بر روی هدف فرود می آیند و زاویه هایی بین حدود 60 تا کمتر از 90 درجه برای آنها قابل تصور است در حالیکه در نوع بارانی، بمبچه ها پس از اصابت و جدایی از هم، با زاویه های کم از پایین(سطح زمین) شروع به حرکت کرده و آنهایی که در نقاط جلویی کلاهک و در واقع نزدیک تر به دماغه موشک قرار دارند با زاویه های تند(حاده) به اطراف پخش شده و بمبچه های نزدیک به انتهای کلاهک نیز با زاویه بیشتر وارد یک قوس صعودی شده و پس از طی نقطه اوج، با زاویه های بیشتر فرود می آیند.



                                   

 

بدین ترتیب بمبچه های کلاهک بارانی، هم با زوایای متفاوت و هم در شعاع متفاوتی از نقطه اصابت تأثیر می گذارند و توان مورد اصابت قرار دادن اهدافی که از بالا محافظت شده هستند را دارند. مثلاً یک آشیانه هواپیما که دارای سقف بتونی است، از طرفین باز بوده یا درب فلزی دارد که با اصابت این بمبچه ها آسیب پذیر است و یا یک ساختمان که این بمبچه ها با اصابت به محوطه روبروی آن امکان آسیب زدن به اتاق ها و طبقات مختلف را دارد در حالیکه چنین امکانی در کلاهک های خوشه ای ممکن نیست
البته ناگفته نماند، کلاهک خوشه ای نیز مزایای خاص خود را دارد از جمله اینکه پس از جدا شد بمبچه ها، دیگر امکان هدف قرار دادن آنها عملاً به صفر می رسد در حالیکه یک کلاهک بزرگ و واحد پس از ورود به قوس نزولی همچنان قابل هدفگیری شدن است هرچند با درصد بسیار پایین. ضمن اینکه برای پرتاب بمبچه های کلاهک بارانی به اطراف پس از اصابت یا حتی در لحظه رسیدن به زمین، بایستی مکانیزم مربوطه تعبیه شود که مباحثی از جمله وزن و قابلیت اطمینان را به دنبال دارد
اما در مجموع باید گفت توانایی های یک کلاهک بارانی برای آسیب رساندن و انهدام اهداف بخوصوصی کاملاً بر نوع خوشه ای برتری داشته و اضافه شدن آن به فهرست تسلیحات کشورمان، انعطاف پذیری یگانهای موشکی سپاه را در ضربه زدن به اهداف متنوع افزایش می دهد.
پیش از این نیز کلاهک های خوشه ای برای موشک های بالستیک کشور ساخته شده و در رزمایش ها مورد استفاده قرار گرفته بود که از قابلیت های آن سازگاری با موشک های مختلف کشور از جمله خانواده موشک های بلستیک میانبرد - دوربرد شهاب است.




      

به گزارش سرویس خبری میلیتاری پارسی امروز 5 تیر ماه سال نود،در اولین روز رزمایش موشکی پیامبر اعظم 6 نیروی هوافضای سپاه اقدام به نمایش و رونمایی از سیلوهای استراتژیک پرتاب موشک های بالستیک خود نمود.
این سیلو ها  طبق گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه سردار سرتیپ امیرعلی حاجی زاده از فناوری پیشرفته ای بهره می برند و اولین انها 15 سال پیش طراحی و ساخته شده اند.
سازه این سیلوها به فناوری کاملا پیچیده بصورت بومی طراحی و ساخته شده است.طبق سخنانی که در فیلم مورد اشاره عنوان می شود این سیلو ها در سرتاسر ایران از شرق تا غرب و شمال تا جنوب گسترده هستند و به جمهوری اسلامی امکان وارد کردن ضربات شدید به دشمن را در صورت حمله می دهند.



 

درب ورودی محل سیلوهای موشکی سپاه

 

همانطور که در فیلم پخش شده در صدا و سیما نمایش داده  می شود،از محل این سیلوها به سختی محافظ می شود،و در عکس کاملا مشخص است که درب ورودی این مکان توسط استتار خاکی رنگ پوشیده شده است،احتمالا این سیلو یا مجموعه سیلو ها در مناطق کویری کشورمان قرار دارد.



 

سالن ورودی منتهی به سیلوهای پرتاب موشک

 

برخی قسمت های این سالن منقوش به تصاویری از رشادت جوانانی بود که در 8 سال دفاع مقدس با کمترین امکانات و با دست خالی از کیان ایرانی اسلامیشان دفاع کردند و دشمن بعثی را از اب و خاکشان بیرون راندند.




 

درب اصلی ورود به سیلو
در پشت این درب موشک آماده به شلیک قرار داد،جنس درب احتمالا ضد انفجار است،در سمت چپ تصویر درب دیگری مشاهده می شود که احتمالا اتاق کنترل موشک است،البته طبق گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه این موشک ها از قبل روی اهداف خاصی تنظیم شده اند و در قالب موارد نیاز به نیروی انسانی برای کنترل انها نیست.




 

نمایی از قسمت پایینی سیلو و محل استقرار موشک(شهاب-3)



 

نمایی از پایین که درب بالایی سیلو را نشان می دهد

 

 

نمایی از موشک درون سیلو

 

در این تصویر نمایی از موشک (شهاب 3-آ) را درون سیلو می بینید،همانطور که در تصویر پیداست قطر سیلو و همچنین ارتقا سیلو از موشک بسیار بزرگتر است و میتوان حدس زد احتمال تعویض این موشک ها با نمونه های پیشرفته تر با ابعاد دیگری نیز وجود دارد و در حقیقت در ساخت سیلو ها اینده نگری هم مد نظر قرار گرفهت است.با توجه به ارتقا حدودا 16 متری موشک شهاب 3آ میتوان ارتفا سیلو را با احتشاب سکوی پرتاب چیزی حدود 22 تا 23 متر تلقی کرد.



 

نمایی نزدیک از کلاهک موشک درون سیلو
از کلاهک موشک مشخصا معلوم می شود که موشک فوق شهاب 3 و احتمالا بسیار قوی سری اول این موشک یا همان آ است.شهاب 3 در نمونه اولیه بردی برابر 1300 کیلومتر را داراست.

 

گفته های فرمانده نیروی هوافضای سپاه مبنی بر وجود این سیلو ها از 15 سال پیش و همچنین تصاویر شلیک این موشک از درون سیلو باعث گمانه زنی های بسیاری در بین علاقمندان به صنایع موشکی می شود.موشک شهاب 3 اولین پرواز ازمایشی خود را در سال 1997 انجام داده است یعنی چیزی حدوده 11 سال پیش،گفته های فرمانده سپاه و همچنین انتشار فیلم شلیک شبانه این موشک از سیلو در حالیکه در هیچ منبع غربی تا بحال به صراحت راجع به وجود سیلو های پرتاب موشک در ایران اشاره نکرده است،باب جدیدی از گفتمان موشکی را برای کشور عزیزمان رقم میزند.به علت مسائل حفاظتی امکان موشکافی قضایا متاسفانه وجود ندارد.



 

کیت کنترل دستی  درب سیلو




 

درب سیلو

 

 

لحظاتی قبل از شلیک موشک از درون سیلو درب سیلو باز شده و گاز های حاصل از روشن شدن موتور در لحظه پرتاب در تصویر دیده می شود

 

 

موشک رد حال پرتاب از درون سیلو




      


جدیدترین "سیلوهای " زیرزمینی پرتاب موشک‌های دوربرد سپاه رونمایی شد

خبرگزاری فارس: مرحله نخست رزمایش پیامبر اعظم6 با رونمایی از "سیلوهای " زیرزمینی پرتاب موشک سپاه انجام شد.
                             
                              
                                   

                                                  
به گزارش خبرگزاری فارس، سرهنگ اصغر قلیچ‌خانی سخنگوی رزمایش پیامبر اعظم6 با بیان این مطلب افزود: تکنولوژی ساخت و اجرای این سیلوها کاملا بومی بوده و بدست توانای متخصصان و جوانان کشور ساخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: فناوری ساخت این سیلوها از 15 سال پیش در اختیار فرماندهی موشکی نیروی هوافضای سپاه بوده و با توجه به حجم بالا بهره‌برداری از آن برای اولین بار در این رزمایش در معرض نمایش قرار گرفت.

قلیچ‌خانی آمادگی کامل موشک‌های دوربرد به صورت عمود و آماده پرتاب را از ویژگی‌های مهم این سیلوها دانست و اعلام کرد: برخی از

نسل‌های جدید این سیلوها ایزوله شده هستند و کلیه مراحل پرتاب موشک به طور هوشمند از راه دور کنترل شده و نیازی به حضور نیروی

انسانی در کنار سیلو نیست.

وی ادامه داد: همچنین سیلوها به عنوان بخشی از یگان‌‌های واکنش سریع فرماندهی موشکی محسوب می‌شود به طوری که موشکها همواره به صورت عمود و آماده پرتاب علیه اهداف پیش بینی شده هستند.

سخنگوی رزمایش پیامبر اعظم6 در پایان تصریح کرد: پیچیدگی ساخت سیلوهای پرتاب موشک دوربرد به لحاظ امنیت، هم‌تراز با تکنولوژی ساخت موشک‌هاست.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه:
اسرائیل را از دامغان می‌زنیم
???? کیلومتر برد موشک های ایرانی
سردار امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه صبح امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران در خصوص توان موشکی ایران اظهار داشت: مسافت برد موشکی ایران تا ? هزار کیلومتر است و این به معنای عدم توانایی برای افزایش برد موشک ها نیست بلکه بیش از این برد را برای ساخت موشک هایمان احتیاج نداریم.



به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری‌ها، وی با بیان اینکه فاصله اسرائیل با ایران بیش از هزار و ??? کیلومتر است که می توان آن را از سمت دامغان و سمنان مورد اصابت موشک هایمان قرار دهیم، گفت: آمریکا نیز زحمت ما را کم کرده است زیرا پایگاههایش از ??? کیلومتر تا ??? کیلومتر در اطراف ایران وجود دارد و با همین موشک ها می توان همه اهداف آمریکایی در منطقه را مورد اصابت قرار داد.

حاجی زاده در ادامه در خصوص تهدید اروپا نیز گفت: همان طور که گفته ام برد موشک های ما ? هزار کیلومتر است ضمن اینکه بیشترین دشمن های فرامنطقه ای ما آمریکا و اسرائیل هستند و ما احساس تهدیدی از ناحیه کشورهای دیگر نمی کنیم بنابراین برد موشک هایمان را بر اساس اهداف آمریکایی در منطقه و اسرائیل طراحی کرده ایم .

بنابر گزارش، پیش از ظهر امروز سه شنبه بخش دوم مرحله نخست رزمایش بزرگ پیامبر اعظم ? با پرتاب موفقیت آمیز ?? موشک زمین به زمین به اتمام رسید. از این ?? موشک، ? فروند موشک زلزال و ? فروند موشک شهاب یک، ? فروند موشک شهاب ? و یک فروند موشک شهاب ? ( از نوع قدر S) بودند.

گفتنی است مرحله دوم رزمایش پیامبر اعظم ?، قرار است چهاردهم تیر ماه با مورد اصابت قرار دادن اهداف متحرک دریایی برگزار شود.

در این رزمایش سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه و سردار امیر علی حاجیزاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه و همچنین جمع دیگری از فرماندهان سپاه حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، دومین روز از رزمایش موشکی پیامبر اعظم(ص) 6 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز با شلیک موفق 14 فروند از موشک‌های زمین به زمین زلزال و شهاب در حالی به کار خود پایان داد که این رزمایش دارای دو دستاورد و یک نوآوری مهم در زمینه فناوری‌های موشکی بود که در طول سالهای اخیر به همت متخصصان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دست‌ آمده است.

* شلیک موشک‌های زلزال از لانچرهای سه‎تایی

در این رزمایش برای اولین بار موشک‌های زمین به زمین زلزال از روی لانچرهای سه‌تایی شلیک شد که این امر شلیک تعداد بیشتری از موشک‌های زلزال در مدت زمان کم را امکان‌پذیر کرده و موجب می‌شود تا تعداد موشک‌های بیشتری برای شلیک در آنِ واحد آماده شوند.
9 فروند از موشک‌های زلزال صبح امروز از روی سه لانچر سه‌تایی شلیک شد.

* استفاده از سیلوهای پیچیده زیرزمینی برای شلیک موشک‌های بالستیک دوربرد

در رزمایش موشکی پیامبر اعظم(ص) 6 همچنین برای اولین بار از سیلوهای پرتاب موشک‌های بالستیک دوربرد از زیر زمین رونمایی شد.
با دستیابی به این فناوری پیچیده که بنا بر گفته فرماندهان نیروی هوافضای سپاه، طی 15 سال کار تخصصی به دست‌ آمده است، می‌توان انبوه موشک‌های دوربرد و بالستیک مانند شهاب را از نقاط زیر زمین به سمت اهداف از پیش تعیین شده پرتاب کرد.
تکثر و جانمایی‌های متنوع این سیلوها به همراه سرعت عمل آماده‌سازی موشک در آنها می‌تواند یکی از ابزارهای مهم ایران برای یک ضربه متقابل و قاطع به هر متجاوز باشد.
با استفاده از این سیلوها، امکان ردیابی محل موشک‌ها از سوی ماهواره‌های دشمن وجود ندارد.






























 






      

سردار حاجی‌زاده در جمع خبرنگاران خبر داد:
بازدید کارشناسان روسی از هواپیماهای سرنگون شده آمریکا توسط سپاه
خبرگزاری فارس: فرمانده هوافضای سپاه از بازدید کارشناسان روسی از هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی خبر داد که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس سرنگون شده است.


به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس،
سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص توان مقابله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هواپیماهای متجاوز خارجی به سرنگونی برخی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا توسط سپاه در خلیج فارس اشاره کرد و گفت: این هواپیماها در آب‌های آزاد و در مناطق تحت کنترل جمهوری اسلامی ایران سرنگون شده‌اند.

حاجی‌زاده در ادامه گفت:
کارشناسان روسی درخواست بازدید از این هواپیماها را داشتند که هم از هواپیماهای سرنگون شده و هم از مدل‌های مهندسی معکوس آنها توسط سپاه بازدید کردند.





      

 موشکهای دورایستا در نیروی هوایی ؛ شایعه یا واقعیت
پرواز در ارتفاع بسیار پایین سطح آب و قطر کم این موشک ها شناسایی و هدف قرار دادن آنها را دشوار می سازد. با توجه به بهینه سازی در داخل کشور از نظر سامانه های داخلی، این موشک ها جزو سلاح های پیشرفته و مهم نهاجا قرار گرفته اند.


برگرفته از  Military



به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، تا پیش از دهه 1980، سلاح های دوربرد درصد کمی از جنگ افزارهای مورد استفاده در هواپیماهای رزمی را تشکیل می دانند. یکی از دلایل این رویکرد، برد کم اغلب سامانه های تشخیص اهداف و اطمینان کم از اصابت به هدف بود و سلاح های با این قابلیت، قیمت های بالایی داشتند. با شروع موج فعالیت بر روی اینگونه سلاح ها و تولید فناوری های لازم که مراحل جدی توسعه آنها در آن سالها آغاز شد، شاهد بکارگیری نسل جدیدی از مهمات و تسلیحات هوایی در سالهای آغازین دهه 1990 بودیم که با نام «تسلیحات دورایستا» شناخته می شوند.

ویژگی های اصلی اینگونه از بمب ها و موشک ها، برد بالا، قابلیت هدفگیری از برد زیاد، هدایت خودکار تا هدف و حتی هدفگیری هوشمندانه و خودکار است.

بیشینه برد این گونه از موشک ها به بیش از 100 کیلومتر برای موشک های تاکتیکی و تا چند هزار کیلومتر برای گونه ای از موشک های کروز رسیده بود. بمب های دورایستا بجای رها شدن از بردهای چند کیلومتری، امکان رها شدن از مسافت بیش از 70 کیلومتری و پرواز به سمت آن را پیدا نمودند.

بدین ترتیب نیروی هوایی کاربر تسلیحات دورایستا، به میزان زیادی از پدافند هوایی دشمن در امان خواهد ماند و این خود مهمات هستند که باید از میان لایه های دفاع هوایی اطراف، به سوی آن ادامه مسیر دهند؛ در حالیکه برای رها کردن بمب های سقوط آزاد، هواپیمای بمباران کننده می بایست تا فاصله چند کیلومتری هدف، پیشروی کند که کاملاً در معرض آتش تمام انواع تسلیحات پدافندی از توپ های کالیبر پایین و موشک های دوش پرتاب تا موشک های بزرگ تر قرار می گیرد.

این تسلیحات امکان حمله به چندین هدف در یک سورتی پرواز(یک پرواز عملیاتی از ابتدا برخاستن تا فرود، یک سورتی نامیده می شود)، توسط یک فروند هواپیما را ممکن می سازد که به معنی استفاده بهینه تر از دارایی فعلی نیروی هوایی است.

توانمندی بزن و دررو (یا شلیک کن و فراموش کن) در سلاح های دورایستا که معنی هدایت خودکار بمب یا موشک پس از شلیک می باشد، این امکان را به هواپیمای کابر این نوع تسلیحات می دهد که به محض رها کردن سلاح، گردش کرده و به سوی مواضع خودی بازگردد و در نتیجه خطر فعالیت پدافند دشمن بر ضد خود را بطور کامل از بین برده و یا از خطر رهگیری و تعقیب شدن بوسیله جنگنده های نیروی مدافع، به میزان زیادی بکاهد.

این درحالی است که سلاح های دقیقی مانند بمب های لیزری که از احتمال اصابت به هدف بیش از 90 تا 95 درصد نیز در گونه های مختلف برخوردارند، نیاز به هدایت از خارج، تا آخرین لحظات پیش از برخورد به هدف دارند که در صورت اجرای این فرایند بوسیله جنگنده مهاجم، این هواپیما به صورت فلج در آمده و هدف آسانی برای سامانه های دفاعی می شوند و در غیر اینصورت باید هدایت توسط یک هواگرد دیگر(سرنشین دار یا بی سرنشین و در مسافتی دورتر) یا نیروهای زمینی نفوذ کرده در محدوده هدف اجرا شود.

از دیگر مزایای موشک های دورایستای هوشمند و دقیق، امکان تحقق ایده یک موشک برای یک هدف است. همانطور که پیشتر اشاره شد، در نبردهای هوایی گذشته برای انهدام اهداف، به تعداد زیادی بمب نیاز بود و این تعداد در اوائل دهه 1990 به یک تا دو بمب کاهش یافت. بدین ترتیب هواپیمایی که مثلاً شش بمب حمل می کند توان حمله به شش هدف را یافت که به معنی انهدام اهداف بیشتر در یک سورتی پرواز توسط یک جنگنده است که به کاهش بار کاری نیروی هوایی، امکان افزایش گستره نبرد، صرفه جویی در مصرف مهمات و دوام بیشتر نیروی عمل کننده در یک نبرد فرسایشی است.

حال با ترکیب این دقت بالا با هوشمند شدن و قابلیت بزن و در رو، یک جنگنده بمب افکن، امکان حمله به چندین هدف متمایز در یک بازه زمانی چند ثانیه ای را می یابد که جهش چشمگیری در تأثیر گذاری نیروی هوایی محسوب می شود. خصوصاً سرعت عمل نیروی هوایی به عنوان یک نیروی نظامی واکنش سریع با بکارگیری چنین سلاحی بالاتر می رود.

افزایش گستره نبرد نیز به این معناست که محدوده ای که توسط یک هواپیمای جنگی با موشک میانبرد زیر پوشش قرار می گیرد، در صورت استفاده از موشک با برد دو برابر، به چهار برابر افزایش خواهد یافت که بدین ترتیب با استفاده از همان تعداد جنگنده بمب افکن، امکان ضربه زدن به منطقه ای با مساحت چهار برابر خواهد بود. به بیان دیگر برای گسترش محدوده قابل دسترس، به تعداد 50 تا 75 درصد، هواپیماهای کمتری نیاز خواهد بود.

بنابراین با تعداد کمتری پرواز، با تعداد کمتری جنگنده، به تعداد بیشتری هدف، در گستره ای وسیع تر و با احتمال اصابت بالا و بسیار دقیق (خطای در حد چند متر) می توان یورش برد.

تلاش برای مدرن سازی جنگنده های ایران

پیر کارکشته نهاجا یعنی اف-4 فانتوم در سال های اخیر، دگرگونی های زیادی در عرصه تسلیحات داشته است. این جنگنده ها نیز ضمن مجهز شدن به موشکهای دوربرد هوا به سطح با توانمندی های متفاوت که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت،‌ قابلیت اجرای عملیات بمباران شبانه را یافته اند که به گسترده تر شدن کاربری این هواپیما می انجامد. همچنین خبرهایی از طراحی و تولید سامانه های بروز برای ارتقاء توانمندی های این جنگنده محبوب در عرصه های مختلف به گوش رسیده است. این جنگنده در مدل "ای" قابلیت حمل 7250 کیلوگرم محموله را دارد.

جنگنده میرا‍ژ اف-1 نیز که پیشتر کمی راجع به آن گفته ایم، با وجود قابلیت سوختگیری از میراژهای دیگر، توان دستیابی به برد قابل توجهی را دارد. هر چند این جنگنده تک موتوره است و اصولاً از جنگنده های تک موتوره برای عملیات نفوذی کمتر استفاده می شود (زیرا در صورت از کار افتادن موتور، پیشران دیگری وجود ندارد) اما موتورهای این جنگنده نشان داده اند که ضمن توان رساندن این پرنده به بیشینه سرعت حدود 2340 کیلومتر بر ساعت، از قابلیت اطمینان بالایی برخوردارند. از این رو میراژهای نهاجا با توان حمل حدود 6300 کیلوگرم محموله جنگی و برخورداری از سامانه های پیشرفته ناوبری، راداری و جنگ الکترونیک، ابزار قدرتمندی برای عملیات های بمبارن هوایی در دستان نهاجا هستند.

بنا به اعلام رسمی نهاجا، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به سوی تولید تسلیحات راهبردی پیش رفته است و با استفاده از تسلیحات راهبردی می توان دشمن را به صورت هوشمند و نقطه ای مورد هدف قرار داد.
همچنین اعلام شده است که نهاجا در حوزه دریایی موفق شده با دستیابی به موشک های مشابه کروز که به تولید انبوه رسیده، اهداف خود را مورد اصابت قرار دهد  و این نیرو موفق به تیراندازی از مسافت دور با بمب قاصد که تناژ بسیار بالایی دارد، شده و اهدافی را به صورت نقطه ای مورد اصابت قرار داده است.

این جملات نشاندهنده تلاش های جدی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در زمینه دستیابی به تسلیحات دورایستا است؛ تسلیحاتی که جای آن تا پیش از این در فهرست دارایی های ما خالی بود.

سابقه ساخت سلاح های دور ایستا

تلاش ها برای ساخت موشک های هوا به زمین، به سال های آخر جنگ تحمیلی و تشکیل معاونت تحقیقات و جهاد خودکفایی در نیروهای مسلح کشورمان بازمی گردد. این تلاش ها در ابتدا منجر به تولید خانواده موشک های هوا به سطح ستار که از هدایت لیزری برخوردار بودند شد، اما برد این نمونه ها بنابر مطالب منتشره کمتر از 25 کیلومتر بوده است.

به موازات ساخت این موشک ها، طراحی و تولید بمب ها و موشک های هدایت تلوزیونی نیز در دستور کار بود که از جمله آنها می توان به موشک های زوبین و بمب هدایت شوند قدر پرداخت. این نمونه نیز از برد زیادی برخوردار نبوده و در صورت شلیک از ارتفاعات پایین، جنگنده کاربر را در معرض پدافند میانبرد دشمن قرار می دادند.

نمونه دیگر، پخش کننده مهمات کوچک با نام کایت بود که به واقع اولین سلاح با پروفایل عملکرد دورایستا محسوب می شود. کایت با برخورداری از یک موتور راکتی کوچک و امکان حمل چند ده ریز مهمات در ابعاد نارنجک های دستی یا کمی بزرگتر، پس از شلیک شدن از هواپیما و طی مسیر و رسیدن بر فراز منطقه دشمن، اقدام به تخلیه مهات از که در منافذ تعبیه شده در دو طرف بدنه می کرد. برد این سلاح نیز چندان زیاد نبود و به نظر نمی رسد از سامانه هدایت و هدفگیری برخوردار بوده باشد ‌اما طراحی، ساخت، آزمایش و کسب تجربه راهی بود که برای رسیدن به یکی از بهترین تسلیحات هواپایه نهاجا و اولین سلاح با عملکرد نزدیک به تسلیحات دورایستا یعنی بمب هدایت اپتیکی 2000 پوندی (907 کیلوگرمی) قاصد باید طی می شد.

بمب 2000 پوندی قاصد

بمب های قاصد که دارای محموله انفجاری 2000 پوندی است تاکنون در سه نسل معرفی شده. جرم کل نمونه قاصد1 به 1100 کیلوگرم می رسد که شامل جرم محموله، بدنه و بالها، سامانه های هدفگیری، هدایت و عملگرها می شود. برد بمب قاصد کمتر از 40 کیلومتر بوده و امکان پرواز نسبتا مناسب، از ویژگی های شاخص آن است. بدین ترتیب تمام فوایدی که برای سلاح هایی با قابلیت بزن و دررو عنوان کردیم برای قاصد وجود دارد.

سامانه هدایت اپتیکی به طور ساده و کلی شامل یک دوربین مستقر در دماغه بمب یا موشک و ابزارهایی برای تعیین زاویه موشک نسبت به راستای دوربین و سپس تطبیق موشک با زاویه مورد نظر برای اصابت به هدف و سامانه های پردازشگر مربوطه است. هر یک از کارهای قفل روی هدف و هدایت موشک تا برخورد به آن، با توجه به فناوری های مورد استفاده، می توان توسط انسان و یا به طور خودکار اجرا شود.

نمونه دوم بمب قاصد با حفظ قابلیت های نمونه قبلی از جمله سرجنگی 2000 پوندی، دارای برد بالای 50 کیلومتر است. قاصد2 نشان داد نهاجا ضمن تمایل به حفظ قدرت تخریب و تأثیر گذاری بالا برای رسیدن به برد های بیشتر تلاش می کند. برد 50 کیلومتری قاصد2 به تنهایی برای رهایی از آسیب تمام سامانه های کوتاه برد و اکثر سامانه های میانبرد فعلی در یک حمله تاکتیکی کافی است. بمب های قاصد یک و دو، به دلیل قابلیت های بالای آیرودینامیکی خود، امکان پرتاب از ارتفاع پایین را نیز به هواپیمای حمل کننده می دهند.

بالهای بزرگ قاصد، با ایجاد نیروی برآ، امکان پرواز گلاید (سرشی) را برای آن پدید می آورد و به برد آن می افزاید یعنی هرچه از ارتفاع بالاتری پرتاب شود برد بیشتری خواهد داشت. البته بزرگ بودن دهانه بال این بمب، حمل چندین فروند از آن را در محدود نموده خصوصاً حمل آن را در جایگاه های زیر بدنه سوخو24، به چالش می کشاند.

نکته دیگر در مورد بمب های قاصد، دقت بسیار بالای آنها است. در تصاویری که از پرتاب این بمب توسط جنگنده بمب افکن اف-4ئی فانتوم نیروی هوایی ارتش به نمایش درآمد، این بمب با خطایی در حد چند متر به نقطه مورد نظر اصابت کرد که نشان از توانمندی بسیار بالای این بمب دارد.



همچنین، با بهره گیری از قابلیت های تحلیل تصویر امکان تعقیب اهداف متحرک را حتی در صورت پرتاب از ارتفاعات بالا دارد. البته با توجه به قدرت تخریب این بمب، به احتمال قوی این اهداف متحرک، تانک و کامیون نخواهد بود بلکه ناوهای جنگی به عنوان هدف متحرک، همخوانی بیشتری با این قابلیت فوق العاده بمب های قاصد دارند. تمام مراحل هدایت سلاح پس از پرتاب توسط سامانه های درونی بمب اجرا می شود هر چند که امکان قفل روی هدف دیگر پس از پرتاب نیز قابلیت دور از دسترسی نیست. با هدایت خودکار امکان حمله به چندین هدف در یک پرواز یک جنگنده بمب افکن ممکن می شود.

استفاده از سامانه های هوشمند امکان رهاسازی بمب و حرکت به سوی هدف با بهره گیری از هدایت اینرسی و قفل روی هدف در فاصله نزدیک تر(پس از پرتاب) در صورت مناسب نبودن شرایط تصویر از محل رهایی بمب را ایجاد کرده و نیز امکان واگذاری هدایت به هواپیمای دیگر از امکانات قابل توسعه در این خانواده از تسلیحات دوربرد هستند.

دقت بالای قاصد، امکان انهدام حتی یک ساختمان در قلب یک شهر پر جمعیت را بدون وارد آمدن خسارت به اطراف یا انهدام ساختمان های مجاور فراهم می کند. این امکان به معنی توان هدف قرار دادن مراکز فرماندهی دشمن حتی در محیط های شهری است.

قاصد 1و2 با تمام قابلیت های خود، در دور نگه داشتن جنگنده بمب افکن های نهاجا از یک تهدید مهلک توانمند نبودند و آن، سامانه های دوربرد پدافند هوایی است. برای حل این مشکل، صنعت دفاعی کشور،‌ توسعه نمونه دوربردتری از این خانواده از بمب ها را در نظر گرفته بود که با نام قاصد3 معرفی شد.

قاصد3 که از نظر پیکری بندی شباهت های محسوسی به نمونه های قبلی قاصد دارد،‌ به بهره گیری از یک سامانه پیشران راکتی، به برد بیش از یکصد کیلومتر می رسد که بیشتر از برد درگیری سامانه پدافند هوایی پاتریوت آمریکا است. بدین ترتیب با بهر گیری از موتور، قاصد3 عملاً در رده موشک ها قرار می گیرد.

قاصد3 از نظر ظاهر، دارای بالهای کوچکتری نسبت به قاصد1 است که با توجه به بهره گیری از پیشران، اساساً‌ نیاز چندانی  به بالهای بزرگ دیده نمی شود. این ویژگی امکان حمل تعداد بیشتری از موشک قاصد3 که البته از آن با نام بمب قاصد3 یاد می شود توسط هواپیماها ایجاد می کند.

برد قاصد3 به دو برابر نسل های قبلی خود می رسد که موجب افزایش شعاع پوشش منطقه برای ضربه زدن توسط هواپیمای حامل می شود. همانطور که پیش تر اشاره داشتیم، با بهره گیری از قاصد3 برای اجرای عملیات مشابه قبل،‌ حداقل به 50 درصد هواپیمای عمل کننده کمتر نیاز است که باعث افزایش ظرفیت نهاجا در گسترش پهنه درگیری می گردد. این برد، عملاً قاصد3 را به یک سلاح دورایستای تمام عیار تبدیل نموده که روند طی شده، تلاش نیروی هوایی ارتش برای رسیدن به بردهای بالاتر در این رده از تسلیحات در عین حفظ دقت و هوشمندی سلاح را مسجل می گرداند.

در یک عملیات دوربرد در خاک دشمن، برد بالای قاصد3 تهدید از جانب نیروی دفاعی دشمن را به میزان چشمگیری کاهش می دهد زیرا اساسا ‌با شلیک این موشک از ارتفاع پایین و فواصل دور، هواپیمای عمل کننده از تیررس پدافند دشمن در امان می ماند و این تاکتیک حمله،‌ ریسک عملیات های ضربتی را حتی بدور از پوشش هوایی خودی، به کمترین میزان می رساند. از سوی دیگر دقت بسیار بالا، هوشمندی در تعقیب هدف و هدایت تمام خودکار، احتمال اصابت و انهدام هدف را نیز به بیشینه رسانده و در مجموع، باعث افزایش تأثیر گذاری قدرت هوایی کشور می گردد.

بنابراین خانواده مهمات هوشمند هوا پرتاب و دورایستای قاصد، به معنای واقعی یک سلاح نقطه زن محسوب می شود که نقش مؤثری در افزایش کارایی نیروی هوایی در عملیات های خود دارد. انهدام یک هدف با یک بمب، امروزه توسط بمب های قاصد که عملیاتی نیز شده اند میسر شده و بضاعت کمی نیروی هوایی، با افزایش کیفی معجزه آسای تسلیحات، به تثبیت قدرت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه کمک شایانی نموده است.

موشک های هوا به سطح و هوا به زمین

گونه ای دیگر از سلاح های دوربرد کشور، موشک های هوا به سطح ضد کشتی می باشند که در قالب پروژه های مختلف بر روی جنگنده بمب افکن های اف-4 فانتوم نهاجا عملیاتی شدند. دو نمونه از این موشک ها به کار گرفته شدند که شامل موشک های نور و کوثر است.
به گزارش مشرق، موشک کوثر با بهرگیری از پیشران سوخت جامد به برد بیش از 40 کیلومتر دست می یابد که بسته به ارتفاع و سرعت هواپیمای پرتاب کننده افزایش نیز می یابد. موشک نور نیز با بهره گیری از یک موتور توربوجت برد 120 کیلومترو بیشتر دارد. طول و وزن این موشک از کوثر بیشتر بوده و احتمال اصابت آن به هدف نیز عدد بالایی است. برد 120 کیلومتری این موشک توان دور ایستایی فزاینده ای به نیروی هوایی کشورمان در مقابله با تهدیدات دریایی دشمن می دهد.


دقت بالای این موشک ها ناشی از هدایت راداری آنها بوده که کاربرد آنها را در تمام شرایط آب و هوایی نیز ممکن می سازد. پرواز در ارتفاع بسیار پایین سطح آب و قطر کم این موشک ها شناسایی و هدف قرار دادن آنها را دشوار می سازد. با توجه به بهینه سازی در داخل کشور از نظر سامانه های داخلی، این موشک ها جزو سلاح های پیشرفته و مهم نهاجا قرار گرفته اند و به گفته مسئولان این نیرو، در تمام پایگاه های مربوطه وجود دارند.

از این رو توان نیروی هوایی کشورمان در پشتیبانی هوایی دوربرد از نیروهای دریایی و راهبرد انتقال صحنه نبرد از آب های سرزمینی به صدها کیلومتر دورتر به خوبی مورد اجرا قرار می گیرد. البته باید گفت که بمب ها و موشک خانواده قاصد نیز از توان بالایی در هدف قرار دادن شناورها نیز برخوردار هستند.

محموع این توانمندی&shy;ها هم با هدف بازدارندگی و هم با کاربرد در روزهای سخت، مورد توجه قرار داشته و به طور جدی نیز در حال توسعه و تکمیل است.

هرچند طراحی و عملیاتی کردن انواع سلاح های دور ایستا، صرفا به موارد فوق محدود نبوده و جدیدترین انواع آن نیز طی روزهای اخیر مورد بازدید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفتند، اما این گزارش مشرق فتح بابی بود برای نشان دادن مصادیق دست بلند نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای نواختن سیلی ضربه متقابل به هر متجاوز نادان؛ امری که با بازدارندگی موثر سپاه و ارتش هر روز درصد وقوع آن کاهش می یابد.

در ادامه این گزارش که بزودی منتشر می شود، سلاح های دور ایستا دیگر نیروهای مسلح کشورمان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.





      
<      1   2   3      




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی